Sporveksler, selvbygg eller ferdigbygd? |
Post Reply | Page <123> |
Author | ||
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mye interessant som kommer fram her!
Jeg jobber med prototyper på jigger etter norsk standard. Disse vil ha mye til felles med jiggene til Fast Tracks, og framstilles CNC-frest i aluminium. Jeg tør ikke å si noe sikkert om når disse eventuelt kan komme for salg. Blir de første prøvene vellykket trenger jeg et par betatestere. I første omgang blir det 1:7 og 1:9 etter 25 kg standarden fra 1914 - for code 55. Det er det jeg selv kommer til å bruke på mitt Krøderbaneanlegg. Tar gjerne i mot innspill - både her og på mail - i form av tegninger, bilder og ønsker. Var litt i tvil om jeg skulle si noe om dette prosjektet før jeg har noe mer håndfast å vise fram. Det er nok av eksempler på forhåndshypede MJ-prosjekter som er skrinlagt. Men når diskusjonen om jigger etter norsk standard ble så konkret som her, syntes jeg det var naturlig å fortelle at det er håp om at noe kan komme på markedet etterhvert. Jobber også med tilhørende laserskjærte sviller. Superdetaljering har jeg ikke kommet til enda, men det er et naturlig neste skritt. Gjerne i samarbeid med en aktør som har jobbet mer med etsing enn meg. -Truls Edited by trulss - 12 oktober 2006 at 13:39 |
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hm - jeg sjekket sidene til Kappler og ser at S-skala smalsporsviller passer nærmest perfekt til norske H0-sviller etter 1914-normen:
Svillene skal være 2500 mm x 250 mm x 130 mm i H0: 28,73 mm x 2,87 mm x 1,49 mm S smal: 28,58 mm x 2,77 mm x 1,6 mm (lavprofil 6" x 7" x 4") Det må vel sies å være nært nok. Kappler s-smalspor |
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det så flott ut, Bengt! Svilleavstand og skinnestørrelse har alt å si!
Du skriver at du driver og knekker bor - tolker det som at du forborer svillene? Jeg syns det ser ut som furulister eller noe sånt, og da forstår jeg godt at du forborer... men du trenger ikke å gjøre det hvis du bruker andre tresorter. Amerikansk lind, f.eks, er populær - "basswood". Det er mykt nok til å dytte spikerne gjennom uten hull! Mye mindre arbeid og lang færre bor! Men ikke gjort i en håndvending ... Fins i ferdige pakker, men da gjerne med amerikanske dimensjoner. (9" x 7". Burde vært 10" bred. Det er et avvik på ca 0,25 mm - lite men ikke umerkelig...) Du kan kjøpe stripwood, f.eks, med skalamål 10" x 6" og kappe lengdene sjøl. Eller om du skal ha mye, få Kappler f.eks til å skjære dem for deg. De gjør sånt. Ellers er det å klippe opp sville matta en løsning, krever litt arbeid, men ikke mye mer enn bare å legge fleksen rett ned. En annen ting med sviller er jo at de ofte er smalere øverst, noe som gjør at man kanskje kan slippe unna med amerikanske sviller... og da er jo fleksen fra Micro Engineering veldig fin. Flotte skinnespiker som likner veldig på norsk praksis. Men svillene er kanskje kortere? Jeg har ikke noe derfra liggende, kan noen måle svillene? Edited by Henning L - 12 oktober 2006 at 09:36 |
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kjempebra, Bengt.
En annen løsning hvor man slipper å spikre så mye, er å klippe/skjære bort plasten mellom svillene, de bitene som holder svillene sammen til en fast svilleavstand. Da kan avstanden mellom svillene økes. |
||
bengtka
Veteran Joined: 16 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har nå forsøkt å "spikre" et teststykke etter "Norsk" norm ?   ; Vanvittig mye arbeid, og definivt ikke noe for "høyhastighets-tog". Men, mye moro og mange knekte bor, tror det er på tide og se nærmere på byggesettene til Bawarias modell natur |
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tror det er på tide å minne om Svein Sandos fantastiske sporveksler,
se f.eks hans anlegg 8,9 og 10. Her er lenke til Sveins Sider. Se, nyt og lær. Noe av dette har også vært presentert i "På Sporet". Edit - rettet lenke. Edited by KnuT - 29 juni 2007 at 17:26 |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her kan kanskje Fasttrack sine jigger komme inn: de freser gjerne maler etter egne spesifikkasjoner (mot et tillegg, hvis jeg har skjønt det korrekt?). Hvis vi er et antall mennesker som tar en samlebestilling på et antall spesial produsert jigger etter norske maler, kan vi kanskje få det til en hyggeligere pris?? Når det gjelder de særnorske detaljene, har vi noen personer/firmaer i dette kongeriket som er i stand til å levere superdetaljerings sett med både etsede og støpte deler. Problemet er først og fremst fremstilling av mastere for støpingen og tegne ut tegninger for detaljer som skal etses. Hvis vi gjør denne satsingen bør vi ende opp med et byggesett som er marginelt tidsmessig å sette sammen, kontra å bygge om f.eks Peco veksler så de skal bli så norsk lignende som mulig og fungere bra. |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fra 1914-normalen, 35 kg/m-skinner: Vi ser at svilleavstanden avhenger av skinnelengde, men at den ligger rundt 70 cm - ca. 8 mm i 1:87. Er det noen som sitter på nyere normaler? |
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har noen bildeer av sporveksler og litt spor fra Thamshavnbanen liggnede her. De skal være bygget etter NSB-norm-tegninger, om jeg ikke har misforstått. De viser i alle fall at man kan gå ganske langt i detaljgrad...
Det var en regnvåt dag i april 2004: |
||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg er en del på jernbanemuseet på Hamar og skal dit i forbindelse med et møte om kort tid. Jeg skal se hva jeg kan få tak i da. Samtidig ligger det to 35kg veksler i høyde 1:7 på området. Disse er helt originale og vil være et godt utgangspunkt for en modell. Jeg skal ta noen bilder med telefonen når jeg er der, så får vi håpe dette ekle, hvite stoffet som kommer i denne årstiden lar vente på seg.... Hilsen Kjetil |
||
bengtka
Veteran Joined: 16 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva er svilleavstanden på en normal rett strekning i denne tidsperioden da Bengt |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er interessant. Man skulle prøve å få dem samlet et sted.
Edited by Dag Cato - 11 oktober 2006 at 23:28 |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er tegninger fra NSB normal 1914:
Std. veksel avvik 1:9: Std. veksel avvik 1:7 og "vekselboks": Men disse vekslene har detaljer og de skulle vi også ha tegning av. Jeg har ikke det, men de fins! Alle de støpejernsdelene som fins, kryssets utforming, tungene etc. |
||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I dag er det hyllevare, men fra den tidsepoken som Fremo forsøker å bygge etter vil vekslene være bygget etter hovedtegninger. Her er tegningen på en veksel med 1:5 grad med svilleplassering. Jeg har også 1:8 og 1:9 et eller annet sted, men det må skannes først. Hilsen Kjetil |
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det vil jeg tro!
Det er sant. Jeg vil tro at mye av det man ser også på eldre veksler er rimelig mye det samme rundt omkring, men det fins helt klart særpreg. Egentlig er det vel mest et behov her for en oppsummering av hvilke detaljer som trengs rundt vekslene for å gi det rette preget, og hvor de kan skaffes fra. |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
De er nok mere "norske" enn Fasttrack, peco, Roco, Tillig etc kan jeg tenke meg Svillemønstret er lik norske sporveksler så vidt jeg kan bedømme. Fasttrack har amerikansk svillemønster. Når det gjelder smådetaljer så sier en tommelfingerregel at du skal ta med de detaljer du kan se når du står på tre meters avstand Men fra spøk til alvor: Hvilke smådetaljer gjør en sporveksel norsk? I dag er vel sporveksler "hyllevare" som bestilles og leveres som en hvilken som helst vare. |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men hvor "norske" er de? Sikkert like norske som plastvekslene... men de har endel "kleineisen" som kanskje har lokal forankring? ("Kleineisen" er detaljer av ymse slag. "Småjern"!) Skal man først bla opp større beløp bør de være så korrekte som mulig... Det burde finnes et vekseldetaljeringssett for norske forhold - en samling lenker til egnede produkter, i allefall. Jeg har ikke helt oversikten her - |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
KnuT skrev: Asgeir, Det er nok en #6 veksel jeg la ut, for Peco"s #8 er så vidt jeg vet kun annonsert, men jeg har ikke sett den i butikken ennå. Korriger meg gjerne hvis jeg har gått glipp av denl. Okej Dag Cato: Modellwerk vekslene ser vanvittig lekre ut! Edited by Asgeir - 11 oktober 2006 at 00:48 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Noen sider: http://www.modellwerk.de/assets/s2dmain.html?http://www.mode llwerk.de/presse_und_publikationen-hp1_modellbahn_1-2003.htm http://www.modellwerk.de/assets/s2dmain.html?http://www.mode llwerk.de/presse_und_publikationen-eisenbahn-kurier_6-2003.h tm http://www.ws4y.de/mo/inhalt/tipps_weichenbau_brinkmann.php? rubrik=tipps |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Asgeir,
den Peco code 83 vekselen du viste bilde av, er for kort til å være #8, det må¨vel være en #6? I følge Pecos sider er en åtter 322 mm lang. Einar, katalognr på Pecos code 83 veksler finner du på linken i mitt forrige innlegg, bla litt nedover på siden. For ordens skyld. Det er flere som forhandler Peco enn denne butikken. Her er bilde av Atlas #8, hentet fra Atlas" websider. Link til Pecos sider . Du må dessverre klikke på "Product News" for å komme videre til (dårlig) bilde og katalognummer. Fikk ikke direkte link til å fungere. Edited by KnuT - 09 oktober 2006 at 23:55 |
||
bengtka
Veteran Joined: 16 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
"Slengte" en sammen i full fart, fort gjort med Fast tracks. Bengt |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var raskt det
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
bengtka
Veteran Joined: 16 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fremdeles Fasttrack 6" code 70, lengde på linjal 32,5 cm fra ende til ende. Bengt |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Forskjellene, utenom lengden, er mest detaljer: Peco #8 har penere/mer riktige grovere sviller der omkasterloddet/pensemotoren (i virkligheten) skal festes. Det er flere sviller og derfor kortere avstand mellom disse (typisk amerikansk). Tvangsskinnene er utført i metall, og vekslen er lett å koble inn i et digital anlegg. Peco Lange veksel er meget bra på det meste, men har litt dårligere i utseende utførte sviller. Klompen ved tungen inneholder en "spennfjær" som holder tungen, men den har lite med virkligheten å gjøre. Tvangsskinnene er i plast, og vekslen er lett å kobble inn i et digitalt anlegg. Tillig Lange veksel er pen å se på og har pene sviller. Tvangsskinnene er i plast, men kan dyttes ut og byttes med nye selvlagde i metall. Deler av hjertestykket er imidlertid i plast, og det er det ikke lett å gjøre noe med. Ingen "spennfjær", så det må velges en vekselmotor som har det innebygd (f.eks. Tortoise). Disse vekslene er også lett rustfarget fra produsenten. Bengt: har du mulighet til å legge ut et bilde rett ovenfra av en Fasttrack veksel? Edited by Asgeir - 09 oktober 2006 at 23:30 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da avslutter jeg med Tillig sin lange veksel. Legg merke til at det er en skala forskjell på bildene, så se på linialen for lengden. Edited by Asgeir - 09 oktober 2006 at 23:16 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
bengtka
Veteran Joined: 16 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Eksempel på Fast tracks veksler. 6" crossover code 70. Bengt |
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og forskjellen på de to er?
(Bær over med meg. Jeg er en novice på slikt) |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er Peco Large i code 75: |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tja, jeg la den i scanneren sammen med en linjal: |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har noen bilde av de #8-vekslene fra Peco? Ev. produktnr?
|
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
Post Reply | Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |