MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sporveksler, selvbygg eller ferdigbygd?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sporveksler, selvbygg eller ferdigbygd?

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2006 at 13:34
Mye interessant som kommer fram her!

Jeg jobber med prototyper på jigger etter norsk standard. Disse vil ha
mye til felles med jiggene til Fast Tracks, og framstilles CNC-frest i
aluminium. Jeg tør ikke å si noe sikkert om når disse eventuelt kan
komme for salg. Blir de første prøvene vellykket trenger jeg et par
betatestere. I første omgang blir det 1:7 og 1:9 etter 25 kg standarden fra
1914 - for code 55. Det er det jeg selv kommer til å bruke på mitt
Krøderbaneanlegg.

Tar gjerne i mot innspill - både her og på mail - i form av tegninger,
bilder og ønsker. Var litt i tvil om jeg skulle si noe om dette prosjektet før
jeg har noe mer håndfast å vise fram. Det er nok av eksempler på
forhåndshypede MJ-prosjekter som er skrinlagt. Men når diskusjonen om
jigger etter norsk standard ble så konkret som her, syntes jeg det var
naturlig å fortelle at det er håp om at noe kan komme på markedet
etterhvert.

Jobber også med tilhørende laserskjærte sviller. Superdetaljering har jeg
ikke kommet til enda, men det er et naturlig neste skritt. Gjerne i
samarbeid med en aktør som har jobbet mer med etsing enn meg.

-Truls

Edited by trulss - 12 oktober 2006 at 13:39
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2006 at 10:01
Hm - jeg sjekket sidene til Kappler og ser at S-skala smalsporsviller passer nærmest perfekt til norske H0-sviller etter 1914-normen:

Svillene skal være 2500 mm x 250 mm x 130 mm
i H0: 28,73 mm x 2,87 mm x 1,49 mm
S smal: 28,58 mm x 2,77 mm x 1,6 mm (lavprofil 6" x 7" x 4")

Det må vel sies å være nært nok.

Kappler s-smalspor

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2006 at 09:29
Det så flott ut, Bengt! Svilleavstand og skinnestørrelse har alt å si!
Du skriver at du driver og knekker bor - tolker det som at du forborer svillene? Jeg syns det ser ut som furulister eller noe sånt, og da forstår jeg godt at du forborer... men du trenger ikke å gjøre det hvis du bruker andre tresorter.

Amerikansk lind, f.eks, er populær - "basswood". Det er mykt nok til å dytte spikerne gjennom uten hull! Mye mindre arbeid og lang færre bor! Men ikke gjort i en håndvending ...

Fins i ferdige pakker, men da gjerne med amerikanske dimensjoner. (9" x 7". Burde vært 10" bred. Det er et avvik på ca 0,25 mm - lite men ikke umerkelig...)  Du kan kjøpe stripwood, f.eks, med skalamål 10" x 6" og kappe lengdene sjøl. Eller om du skal ha mye, få Kappler f.eks til å skjære dem for deg. De gjør sånt.

Ellers er det å klippe opp sville matta en løsning, krever litt arbeid, men ikke mye mer enn bare å legge fleksen rett ned.

En annen ting med sviller er jo at de ofte er smalere øverst, noe som gjør at man kanskje kan slippe unna med amerikanske sviller... og da er jo fleksen fra Micro Engineering veldig fin. Flotte skinnespiker som likner veldig på norsk praksis. Men svillene er kanskje kortere? Jeg har ikke noe derfra liggende, kan noen måle svillene?


Edited by Henning L - 12 oktober 2006 at 09:36
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2006 at 00:25
Kjempebra, Bengt.
En annen løsning hvor man slipper å spikre så mye, er å klippe/skjære bort plasten mellom svillene, de bitene som holder svillene sammen til en fast svilleavstand. Da kan avstanden mellom svillene økes.


hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
bengtka View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bengtka Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2006 at 22:24

Har nå forsøkt å "spikre" et teststykke etter "Norsk" norm ?           ;

Vanvittig mye arbeid, og definivt ikke noe for "høyhastighets-tog". Men, mye moro og mange knekte bor, tror det er på tide og se nærmere på byggesettene til Bawarias modell natur

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2006 at 19:15
Jeg tror det er på tide å minne om Svein Sandos fantastiske sporveksler,
se f.eks hans anlegg 8,9 og 10.
Her er lenke til Sveins Sider.

Se, nyt og lær.
Noe av dette har også vært presentert i "På Sporet".


Edit - rettet lenke.


Edited by KnuT - 29 juni 2007 at 17:26
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2006 at 15:33

Her kan kanskje Fasttrack sine jigger komme inn: de freser gjerne maler etter egne spesifikkasjoner (mot et tillegg, hvis jeg har skjønt det korrekt?).

Hvis vi er et antall mennesker som tar en samlebestilling på et antall spesial produsert jigger etter norske maler, kan vi kanskje få det til en hyggeligere pris??

Når det gjelder de særnorske detaljene, har vi noen personer/firmaer i dette kongeriket som er i stand til å levere superdetaljerings sett med både etsede og støpte deler. Problemet er først og fremst fremstilling av mastere for støpingen og tegne ut tegninger for detaljer som skal etses.

Hvis vi gjør denne satsingen bør vi ende opp med et byggesett som er marginelt tidsmessig å sette sammen, kontra å bygge om f.eks Peco veksler så de skal bli så norsk lignende som mulig og fungere bra.

Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2006 at 14:45
Originally posted by bengtka bengtka wrote:

Hva er svilleavstanden på en normal rett strekning i denne tidsperioden da



Fra 1914-normalen, 35 kg/m-skinner:


Vi ser at svilleavstanden avhenger av skinnelengde, men at den ligger rundt 70 cm - ca. 8 mm i 1:87.

Er det noen som sitter på nyere normaler?
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2006 at 13:29
Jeg har noen bildeer av sporveksler og litt spor fra Thamshavnbanen liggnede her. De skal være bygget etter NSB-norm-tegninger, om jeg ikke har misforstått. De viser i alle fall at man kan gå ganske langt i detaljgrad...

Det var en regnvåt dag i april 2004:



Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2006 at 13:06

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Men disse vekslene har detaljer og de skulle vi også ha tegning av. Jeg har ikke det, men de fins! Alle de støpejernsdelene som fins, kryssets utforming, tungene etc.

Jeg er en del på jernbanemuseet på Hamar og skal dit i forbindelse med et møte om kort tid. Jeg skal se hva jeg kan få tak i da. Samtidig ligger det to 35kg veksler i høyde 1:7 på området. Disse er helt originale og vil være et godt utgangspunkt for en modell. Jeg skal ta noen bilder med telefonen når jeg er der, så får vi håpe dette ekle, hvite stoffet som kommer i denne årstiden lar vente på seg....

Hilsen  Kjetil

Back to Top
bengtka View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bengtka Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2006 at 12:54

Hva er svilleavstanden på en normal rett strekning i denne tidsperioden da

Bengt

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2006 at 12:47
Det er interessant. Man skulle prøve å få dem samlet et sted.

Edited by Dag Cato - 11 oktober 2006 at 23:28
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2006 at 12:43
Her er tegninger fra NSB normal 1914:

Std. veksel avvik 1:9:

Std. veksel avvik 1:7 og "vekselboks":

Men disse vekslene har detaljer og de skulle vi også ha tegning av. Jeg har ikke det, men de fins! Alle de støpejernsdelene som fins, kryssets utforming, tungene etc.


Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2006 at 11:48

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Men fra spøk til alvor: Hvilke smådetaljer gjør en sporveksel norsk? I dag er vel sporveksler "hyllevare" som bestilles og leveres som en hvilken som helst vare.

I dag er det hyllevare, men fra den tidsepoken som Fremo forsøker å bygge etter vil vekslene være bygget etter hovedtegninger. Her er tegningen på en veksel med 1:5 grad med svilleplassering. Jeg har også 1:8 og 1:9 et eller annet sted, men det må skannes først.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2006 at 11:11
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:


De er nok mere "norske" enn Fasttrack, peco, Roco, Tillig etc kan jeg tenke meg

Det vil jeg tro!

Quote Men fra spøk til alvor: Hvilke smådetaljer gjør en sporveksel norsk? I dag er vel sporveksler "hyllevare" som bestilles og leveres som en hvilken som helst vare.


Det er sant.
Jeg vil tro at mye av det man ser også på eldre veksler er rimelig mye det samme rundt omkring, men det fins helt klart særpreg.

Egentlig er det vel mest et behov her for en oppsummering av hvilke detaljer som trengs rundt vekslene for å gi det rette preget, og hvor de kan skaffes fra.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2006 at 10:30

De er nok mere "norske" enn Fasttrack, peco, Roco, Tillig etc kan jeg tenke meg

Svillemønstret er lik norske sporveksler så vidt jeg kan bedømme. Fasttrack har amerikansk svillemønster.

Når det gjelder smådetaljer så sier en tommelfingerregel at du skal ta med de detaljer du kan se når du står på tre meters avstand

Men fra spøk til alvor: Hvilke smådetaljer gjør en sporveksel norsk? I dag er vel sporveksler "hyllevare" som bestilles og leveres som en hvilken som helst vare.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2006 at 09:54
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Okej Dag Cato: Modellwerk vekslene ser vanvittig lekre ut!



Men hvor "norske" er de? Sikkert like norske som plastvekslene... men de har endel "kleineisen" som kanskje har lokal forankring? ("Kleineisen" er detaljer av ymse slag. "Småjern"!)
 
Skal man først bla opp større beløp bør de være så korrekte som mulig...

Det burde finnes et vekseldetaljeringssett for norske forhold - en samling lenker til egnede produkter, i allefall. Jeg har ikke helt oversikten her -
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2006 at 00:44

KnuT skrev:

Asgeir,
den Peco code 83 vekselen du viste bilde av, er for kort til å være #8, det må¨vel være en #6? I følge Pecos sider er en åtter 322 mm lang.

Det er nok en #6 veksel jeg la ut, for Peco"s #8 er så vidt jeg vet kun annonsert, men jeg har ikke sett den i butikken ennå. Korriger meg gjerne hvis jeg har gått glipp av denl.

Okej Dag Cato: Modellwerk vekslene ser vanvittig lekre ut!



Edited by Asgeir - 11 oktober 2006 at 00:48
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2006 at 00:16
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2006 at 23:52
Asgeir,
den Peco code 83 vekselen du viste bilde av, er for kort til å være #8, det må¨vel være en #6?
I følge Pecos sider er en åtter 322 mm lang.
Einar,
katalognr på Pecos code 83 veksler finner du på linken i mitt forrige innlegg, bla litt nedover på siden.
For ordens skyld. Det er flere som forhandler Peco enn denne butikken.

Her er bilde av Atlas #8, hentet fra Atlas" websider.

Link til Pecos sider . Du må dessverre klikke på "Product News" for å komme videre til (dårlig) bilde og katalognummer. Fikk ikke direkte link til å fungere.


Edited by KnuT - 09 oktober 2006 at 23:55
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
bengtka View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bengtka Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2006 at 23:41

"Slengte" en sammen i full fart, fort gjort med Fast tracks.

Bengt

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2006 at 23:34
Det var raskt det
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
bengtka View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bengtka Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2006 at 23:30

Fremdeles Fasttrack 6" code 70, lengde på linjal 32,5 cm fra ende til ende.

Bengt

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2006 at 23:28

Forskjellene, utenom lengden, er mest detaljer:

Peco #8 har penere/mer riktige grovere sviller der omkasterloddet/pensemotoren (i virkligheten) skal festes. Det er flere sviller og derfor kortere avstand mellom disse (typisk amerikansk). Tvangsskinnene er utført i metall, og vekslen er lett å koble inn i et digital anlegg.

Peco Lange veksel er meget bra på det meste, men har litt dårligere i utseende utførte sviller. Klompen ved tungen inneholder en "spennfjær" som holder tungen, men den har lite med virkligheten å gjøre. Tvangsskinnene er i plast, og vekslen er lett å kobble inn i et digitalt anlegg.

Tillig Lange veksel er pen å se på og har pene sviller. Tvangsskinnene er i plast, men kan dyttes ut og byttes med nye selvlagde i metall. Deler av hjertestykket er imidlertid i plast, og det er det ikke lett å gjøre noe med. Ingen "spennfjær", så det må velges en vekselmotor som har det innebygd (f.eks. Tortoise). Disse vekslene er også lett rustfarget fra produsenten.

Bengt: har du mulighet til å legge ut et bilde rett ovenfra av en Fasttrack veksel?



Edited by Asgeir - 09 oktober 2006 at 23:30
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2006 at 23:15

Da avslutter jeg med Tillig sin lange veksel.

Legg merke til at det er en skala forskjell på bildene, så se på linialen for lengden.



Edited by Asgeir - 09 oktober 2006 at 23:16
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
bengtka View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bengtka Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2006 at 23:11

Eksempel på Fast tracks veksler. 6" crossover code 70.

Bengt

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2006 at 23:11
Og forskjellen på de to er?
(Bær over med meg. Jeg er en novice på slikt)


--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2006 at 23:08

Her er Peco Large i code 75:

Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2006 at 23:03

Tja, jeg la den i scanneren sammen med en linjal:

Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2006 at 22:39
Har noen bilde av de #8-vekslene fra Peco? Ev. produktnr?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.