MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Evt nytt treff i Sandnes/Stavanger.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Evt nytt treff i Sandnes/Stavanger.

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Evt nytt treff i Sandnes/Stavanger.
    Posted: 15 september 2006 at 16:10

Noen av oss har snakket sammen, og mener at det muligens kunne vært aktuelt å leie eget tog til et evt. nytt Fremo-treff på Jæren.

Masse plass til folk, masse plass til moduler, og forhåpentligvis sosialt. 

Planen er da å bruke 69.024 som er et tre-vognssett med godsrom. I tillegg bør det også være mulig å skru ut noen seterader hvis behov.

Men dette avhenger da selvfølgelig av interessen blant deltakerne, slik at prisen ikke blir for høy. I beste fall kan dette bli meget billig pr. snute.

Steder det kan være aktuelt å kjøre innom er Jessheim (for evt. Kløfta-folk, da Kløfta st. KAN være vrien å få til.), Oslo, Drammen, Kongsberg, Arendal og Kristiansand. Eller andre steder. Så lenge det er skinner, er det håp.

Er det noen som helst interesse for en slik tur?

 

Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2006 at 16:15

Hei Dr. Hansen.

Nei, nei, nei. Dette er helt meningsløst.

  1. Hvordan forventer i det hele tatt å kunne finne ledige lokførere til noe slikt?
  2. Hvordan i all verden skal vi her vestpå få deltatt på en slik tur?

Mvh
Tore

-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2006 at 16:33
Originally posted by -TUR- -TUR- wrote:

 

  1. Hvordan forventer i det hele tatt å kunne finne ledige lokførere til noe slikt?
  2. Hvordan i all verden skal vi her vestpå få deltatt på en slik tur?

Mvh
Tore

 

1. Innstille tog, selvfølgelig.

2. Kjøre en tur lørdag kveld. Til Vatnamot f.eks.?

 

Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2006 at 16:35

Sjefside Dr Hansen!

Vi får jakte på lokaler med egna sidespor, slik at 69 settet også kan nyttast til hotell og daglig oppsummering

Med Helsing

Terje O



Edited by terje-o - 15 september 2006 at 16:54
Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2006 at 16:44
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by -TUR- -TUR- wrote:

  1. Hvordan forventer i det hele tatt å kunne finne ledige lokførere til noe slikt?
  2. Hvordan i all verden skal vi her vestpå få deltatt på en slik tur?

Mvh
Tore

1. Innstille tog, selvfølgelig.

2. Kjøre en tur lørdag kveld. Til Vatnamot f.eks.?

Ja. Veldig gode poeng Hansen. Jeg ble svar skyldig som vanlig... Det er en deal... Da gjenstår det bare å arrangere et treff da...

-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2006 at 16:56
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Sjefside Dr Hansen!

Vi får jakte på lokaler med egna sidespor, slik at 69 settet også kan nyttast til hotell og daglig oppsummering (nachspiel ? )

Med Helsing

Terje O

Egentlig var vel årets lokaler velegnede, med hensyn til bruk av tog. Sandnes gml. st. er vel et sted settet evt. måtte hensettes om natta, og i tillegg er det vel gode muligheter for å stå ved en av plattformene ved lossing. For sidespor med fungerende KL-anlegg er det vel dårlig med der borte?

 

Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2006 at 17:05

Det begrenser vel utvalget betydelig, får eventuellt se om noen kan får tak i en skiftetraktor ?

Det står mye åk igjen på Sandnes, men det er verre med selve KL"en....

Terje O



Edited by terje-o - 15 september 2006 at 17:06
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2006 at 17:09
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Det begrenser vel utvalget betydelig, får eventuellt se om noen kan får tak i en skiftetraktor ?

Man kjenner da folk i CargoNet

Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Det står mye åk igjen på Sandnes, men det er verre med tråd....

I verste fall får settet overnatte i Stvg.

Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2006 at 17:14
Det er jo bare å hekte med 2770  å bruke den til å skifte med... Ikke akuratt en Skd - men den trenger ihvertfall ikke strømavtager
-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2006 at 17:20

2770 står vel vanligvis på Dombås?

Tror det står en ganske sliten Ska på Kvalaberg som vi sikkert kan få urimelig billig, men tror den mangler "a".

Det er neppe nok om den får låne "a" fra Saab"en min ?

Terje O

 

Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2006 at 17:39

Forslag fra det blå: Kontakt Norsk Museumstog i NJK og se om et samarbeid kan bære frukter. NJK har en oppegående avdeling i Egersund som benytter lokstallen der. Jeg vil anta at med planlegging kan et Fremo-treff holdes i nevnte lokstall over en helg.

Transporten kan også ordnes via NJK. Vognmateriell for Fremo-moduler kan medbringes i egnet reisegodsvogn e.l. For å dele prisen med andre kan det arrangeres åpne turer med veterantog Stavanger-Egersund-Stavanger. El 1.2001 som nettopp ble benyttet i Gävle gikk jo mange år her. Jeg regner med at primus motor for denne maskinen ikke har noe i mot å kjøre i "gamle trakter". Han trenger imidlertid to lokførere, men siden både DC og unge herr Hansen antakelig skal samme vei, har de sikkert ikke noe imot å riste i 75 km/t til de er fremme....

Toget kan bestå av både "myk" klasse og 3.klasse vogner. Spisevogn er intet problem. Med Ao 118 bakerst er utsikten bakover garantert. Fyll opp toget med Fremoister, og selg restplassene til NJK-medlemmer eller andre. Jeg tror ikke det skal være vanskelig og fylle opp et slikt togsett.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2006 at 17:43
Originally posted by kness kness wrote:

Forslag fra det blå: Kontakt Norsk Museumstog i NJK og se om et samarbeid kan bære frukter. NJK har en oppegående avdeling i Egersund som benytter lokstallen der. Jeg vil anta at med planlegging kan et Fremo-treff holdes i nevnte lokstall over en helg.

Transporten kan også ordnes via NJK. Vognmateriell for Fremo-moduler kan medbringes i egnet reisegodsvogn e.l. For å dele prisen med andre kan det arrangeres åpne turer med veterantog Stavanger-Egersund-Stavanger. El 1.2001 som nettopp ble benyttet i Gävle gikk jo mange år her. Jeg regner med at primus motor for denne maskinen ikke har noe i mot å kjøre i "gamle trakter". Han trenger imidlertid to lokførere, men siden både DC og unge herr Hansen antakelig skal samme vei, har de sikkert ikke noe imot å riste i 75 km/t til de er fremme....

Toget kan bestå av både "myk" klasse og 3.klasse vogner. Spisevogn er intet problem. Med Ao 118 bakerst er utsikten bakover garantert. Fyll opp toget med Fremoister, og selg restplassene til NJK-medlemmer eller andre. Jeg tror ikke det skal være vanskelig og fylle opp et slikt togsett.

Hilsen  Kjetil

Faktisk et godt forslag for å få fylt opp toget. Men da begrenser det aktiviteten litt. Lengre tid på få materiellet ut på fredag og inn på søndag/mandag. Rundgang med lok i f.eks. Arendal og Krs vil komplisere det. I tillegg bør ikke reisen ta altfor lang tid, da treffet bør være i gang lørdag morgen.



Edited by J-I Hansen - 15 september 2006 at 17:49
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2006 at 18:27

Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Faktisk et godt forslag for å få fylt opp toget. Men da begrenser det aktiviteten litt. Lengre tid på få materiellet ut på fredag og inn på søndag/mandag. Rundgang med lok i f.eks. Arendal og Krs vil komplisere det. I tillegg bør ikke reisen ta altfor lang tid, da treffet bør være i gang lørdag morgen.

Det er jo fullt mulig å benytte EL 11.2107 istedet, som både kan kjøre raskere samt har ATC og GSM-R. Da slipper man også dobbelt mannskap på loket.

Når det gjelder ombordstigning og innlasting av Fremoister og moduler, hvor eller hvilke stasjoner mellom Oslo og Egersund ville slikt vært aktuellt? En avstikker på Arendalsbanen og rundgang med lok tror jeg bare ville fått flere NJK-medlemmer med på turen. Mer "eksotisk" vet du Hansen...  Jeg vil også anta at å løfte inn en modulkasse i en reisegodsvogn eller tett G-vogn ikke tar så lang tid bare det er mannskap nok.

Men ideen kan jo summe litt og så ser vi hva andre syntes?

Hilsen  Kjetil

Back to Top
GeirG View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2006 at 23:06

Originally posted by kness kness wrote:

Det er jo fullt mulig å benytte EL 11.2107 istedet, som både kan kjøre raskere samt har ATC og GSM-R. Da slipper man også dobbelt mannskap på loket.

Siden jeg er delaktig i forslaget, tar jeg meg den rett til å svare på dette.

Nå var jo dette forslaget ment å være en litt original transport for FREMO-deltagere til et eventuellt FREMO-treff i Sandnes neste år, og ikke en medlemstur for NJK. Selv om NJK-medlemmer er hjertelig velkommen til å være med på turen om de ønsker det. Det kan jo være artig for dem også å være med på en litt spesiell tur i et 69-sett og ikke bare i museumsmateriell?

Nå er også flere av FREMO-deltagerne lokførere som kan fremføre et 69-sett, mens ingen av dem (tror jeg) kan kjøre en 11"er. Da hadde vi også fått jobben med å skaffe en fører....eller flere faktisk, da det er et stykke fra Oslo til Sandnes.

Dessuten vil et 69-sett kunne fremføres mye raskere. Det er ikke bundet av restriksjoner på hastighet, det kan også benytte plusshastigheter, som finnes på hele Sørlandsbanen. FREMO-deltagerne er riktignok interesserte i tog, men de er også interessert i å komme tidligst mulig frem for å kunne begynne å rigge anlegget!

Quote Når det gjelder ombordstigning og innlasting av Fremoister og moduler, hvor eller hvilke stasjoner mellom Oslo og Egersund ville slikt vært aktuellt? En avstikker på Arendalsbanen og rundgang med lok tror jeg bare ville fått flere NJK-medlemmer med på turen.

Drammen og Kongsberg, i tillegg til Arendal kan være aktuelle. Det kommer helt an på interessen. Dessuten vil det bli vanskelig å fremføre et loktrukket tog til Arendal, da linjen benyttes av et lokaltog mellom Nelaug og Arendal. Det vil rett og slett ikke være tid nok for et tog å reise ned til Arendal og opp igjen til Nelaug på den tiden lokalen har opphold på Nelaug. Med et 69-sett kan man koble seg på lokalen og fremføres på samme tognummer.

Å gå rundt med et lok i Arendal vil også være umulig, da det rett og slett ikke finnes et spor for det. Da må man flytte på en stoppbukk og i tillegg betjene stasjonen. Jeg tror neppe JBV ønsker det!

Quote Mer "eksotisk" vet du Hansen...  Jeg vil også anta at å løfte inn en modulkasse i en reisegodsvogn eller tett G-vogn ikke tar så lang tid bare det er mannskap nok.

FREMO-deltagerne er mannskap nok, og kan laste det like fort i et 69-sett. Settet det er snakk om, har eget godsrom med dobbelt utvendige dører....nøyaktig lik de dørene reisende går ut og inn av. Før noen arresterer meg angående plassmangel, så vil også kupéene i iallfall bakerste vogn også benyttes.

Quote Men ideen kan jo summe litt og så ser vi hva andre syntes?

Ideen om en slik tur er ikke dum i utgangspunktet, men NJK får heller kjøre en slik tur i egen regi.

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2006 at 00:45

Kjempe ide 

Ser bare et problem! Hvordan komme ned til Flekkefjord med en Bm69?

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2006 at 06:23

"Det er jo fullt mulig å benytte EL 11.2107 istedet, som både kan kjøre raskere samt har ATC og GSM-R. Da slipper man også dobbelt mannskap på loket."

-Dobbel bemanning slipper vi uansett. Og det tar lengre tid å hente en 11`r og vogner, da disse neppe står samme sted.

 

"Når det gjelder ombordstigning og innlasting av Fremoister og moduler, hvor eller hvilke stasjoner mellom Oslo og Egersund ville slikt vært aktuellt?"

-Vi står veldig fritt til å stoppe der vi vil. Muligheter for å kjøre omveier er jo også til stede.

 

"Men ideen kan jo summe litt og så ser vi hva andre syntes?"

-En annen ting; fra nå av holder det at jeg tar maks. to telefonsamtaler (jeg har allerede kun tatt èn), før jeg kan hente settet. Slik er ikke situasjonen når det gjelder å involvere NJK. Økonomisk tror jeg heller ikke at ditt turforslag vil kunne bli i nærheten så billig som vårt opplegg.  



Edited by J-I Hansen - 16 september 2006 at 06:24
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2006 at 08:06

Et par spørsmål:

  • Er det meningen at dette "rullende Fremo-treffet" skal være åpen for publikum på de stedene som besøkes langs Sørlandsbanen?
  • Baseres det full utgiftsdekning fra bilettinntekter fra publikum (enten medreisende eller besøkende) på de steder som besøkes?
  • Hvor lang tid og til hvilke tidspunkt planlegges i så fall slike stopp og hvor lang tid må "Fremoistene" sette av til treffet?

Største byen langs Sørlandsbanen er Kristiansand. På et større Fremotreff der for noen år siden gikk ikke akkurat "folk av huse" for å se.

- Kanskje over 50% av de besøkende bruker små barn som "unnskyldning" for å dra å se på MJ? - I hvert fall på Sørlandet der hobbyen av de fleste betraktes som "upassende lek for voksne". Dette gjenspeiles i besøkstallene.  Fremo er ikke akkurat tilrettelagt for at mindreårige skal få se noe som helst med sin store høyde over gulvet. Det er tungt og "plagsomt" å bære unger som forlengst er store nok til å kunne ta seg fram på egen hånd.

Jeg er (som vanlig) kanskje negativ, men det å få NMT eller NSB til å kjøre en slik tur mht. alle kostnader (utenom lokførere) er ikke helt billig. Dersom man ikke har et fornuftig budsjett i bunnen, så er det bare bortkastet å bruke tiden på å diskutere detaljer? - Det finnes forøvrig en 3. aktør som kunne klare dette og som også har eget vognmateriell, nemlig GM-gruppen. Da slipper vi også diskusjonen om KL. De er nok heller ikke gratis og med dagens oljepris blir nok driftsutgiftene noen tiere pr. km.?

Ellers så støtter jeg Svein R. sitt forslag om å kjøre BM 69 ned til Flekkefjord. - Hadde ikke blitt overrasket om det gikk ( - men så var det det med KL, da :-)

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2006 at 08:43
Jeg får vel stå fra jeg også nå, når J I og GG har gjort det
I utgangspunktet var dette kun tenkt som en måte å transportere deltagere samt moduler til Sandnes i tilfelle flere treff der. I stedet for at deltakerene kjører i hver sine bilder kunne vi samles i et togsett. Det har aldri vært tenkt som et "rullende treff".

De stedene langs ruta som har vært nevnt er steder der det bor FREMO-medlemmer som kan tenkes å ville være med til Sandnes og hvor det kunne være aktuelt å stoppe og plukke dem opp.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2006 at 09:54
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 

 

Jeg er (som vanlig) kanskje negativ, men det å få NMT eller NSB til å kjøre en slik tur mht. alle kostnader (utenom lokførere) er ikke helt billig. Dersom man ikke har et fornuftig budsjett i bunnen, så er det bare bortkastet å bruke tiden på å diskutere detaljer? - Det finnes forøvrig en 3. aktør som kunne klare dette og som også har eget vognmateriell, nemlig GM-gruppen. Da slipper vi også diskusjonen om KL. De er nok heller ikke gratis og med dagens oljepris blir nok driftsutgiftene noen tiere pr. km.?

Ellers så støtter jeg Svein R. sitt forslag om å kjøre BM 69 ned til Flekkefjord. - Hadde ikke blitt overrasket om det gikk ( - men så var det det med KL, da :-)

Faktisk så er det slik at hvis vi ble 50 stk, så lander vi ca 700,00 pr snute. Og det er ikke dyrt t/r Oslo-Stavanger med mulighet for frakt av mange moduler.

Litt spesielt at du begynner å avskrive dette som dyrt, før du egentlig vet noe særlig.

Og, blir vi ikke nok folk, da kjører vi heller ikke toget. Så ingen skal blø økonomisk.

 

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2006 at 11:07
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Litt spesielt at du begynner å avskrive dette som dyrt, før du egentlig vet noe særlig.

Faktisk vet jeg litt om kostnader ved å kjøre chartertog i Norge, da jeg flere ganger i bedriftssammenheng har forsøkt å få arrangert dette.

Nå jobber jeg heldigvis i en bedrift som for tiden ikke sliter med økonomien og vi har derfor ønsket å benytte (veteran)jernbanetransport som et alternativ til annet opplegg i håp om at dette også kunne styrke (veteran)jernbanedriften samtidig som at de reisende fikk med seg en god opplevelse. Største utfordring har ofte vært å få tilgang til å kjøre mellom de destinasjoner vi som kunde ønsker og til tidspunkt som passer.

Ut fra de meldinger som JBV har gitt i media, så er det problemer å finne ledige slots på Sørlandsbanen, særlig mellom Egersund og Stavanger. Forhåpendlig lar dette seg ordne med "riktige kontaker"?

En pris på NOK 35000 for T/R Oslo - Stavanger høres imidlertid meget rimelig ut. Det er i så fall langt under "markedspris". Jeg vil derfor ikke si at det er umulig.

Skal dette realiseres med stopp i både Arendal, Kristiansand og Sandnes/Stavanger samt være tilgjengelig for publikum, vil man måtte ha 3 hele dager + opp/nedriggetid og transporttid Arendal - Oslo T/R. Da snakker vi vel om 4-5 dager på hele opplegget? - Dessuten må vel alle moduler transporteres til og fra oppriggestedet (Oslo - Arendal - Stavanger). Da spørs det om hvilken gevinst som kan hentes ut i det med frakt for folk som bor litt unna?

Egentlig er jeg ikke "meningsberettiget" da jeg ikke eier noen FREMO-modul, men vil allikevel betrakte meg som potensielt publikum til et slikt opplegg.

LYkke til!

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2006 at 11:24

"Største utfordring har ofte vært å få tilgang til å kjøre mellom de destinasjoner vi som kunde ønsker og til tidspunkt som passer."

-Derfor velger vi moderne materiell som holder følge med øvrige tog.

"Ut fra de meldinger som JBV har gitt i media, så er det problemer å finne ledige slots på Sørlandsbanen, særlig mellom Egersund og Stavanger. Forhåpendlig lar dette seg ordne med "riktige kontaker"?"

-Det er lov å håpe.

"En pris på NOK 35000 for T/R Oslo - Stavanger høres imidlertid meget rimelig ut. Det er i så fall langt under "markedspris". Jeg vil derfor ikke si at det er umulig."

-Helt korrekt, det er ikke markedspris. Som tidligere nevnt kan dette altså bli en meget rimelig affære, hvis Fremo-folket kjenner sin besøkelsestid.

"Skal dette realiseres med stopp i både Arendal, Kristiansand og Sandnes/Stavanger samt være tilgjengelig for publikum, vil man måtte ha 3 hele dager + opp/nedriggetid og transporttid Arendal - Oslo T/R. Da snakker vi vel om 4-5 dager på hele opplegget? - Dessuten må vel alle moduler transporteres til og fra oppriggestedet (Oslo - Arendal - Stavanger). Da spørs det om hvilken gevinst som kan hentes ut i det med frakt for folk som bor litt unna?"

-Dette er ikke et rullende Fremo-treff. Derimot transport til et evt. Fremo-treff på Jæren. Uansett skal folk få velge den måten som er billigst for dem selv. Ingen sure miner fra oss, hvis dette ikke skulle la seg gjøre. Da har vi i hvert fall prøvd...

 



Edited by J-I Hansen - 16 september 2006 at 11:29
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2006 at 11:35
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Dette er ikke et rullende Fremo-treff. Derimot transport til et evt. Fremo-treff på Jæren. Uansett skal folk få velge den måten som er billigst for dem selv. Ingen sure miner fra oss, hvis dette ikke skulle la seg gjøre. Da har vi i hvert fall prøvd...

Da har jeg misforstått litt av opplegget. Jeg mente et samarbeid foreningene imellom kunne lønne seg siden NJK har store lokaler i Egersund og at et veterantog kunne benyttes til annen kjøring for NJK mens Fremo-treffet pågikk. På den måten ville kostnadene bli holdt nede og andre jernbaneinteresserte kunne se hva Fremo holdt på med, samtidig som MJ-folket kunne se hva NJK leker med i skala 1:1.

Om det er slik å forstå at det kun er snakk om å få moduler og folk ned og hjem igjen uten videreverdigheter, så er det bare å leie et par turbusser med skaphenger. Billig som f.... og den kan stoppe overalt uten problemer. Til og med en avstikker til Flekkefjord er ikke noe problem. Så hvorfor da et 69-sett i det hele tatt når det kun er snakk om transport skjønner jeg ikke helt.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2006 at 12:31
Originally posted by kness kness wrote:

Da har jeg misforstått litt av opplegget. Jeg mente et samarbeid foreningene imellom kunne lønne seg siden NJK har store lokaler i Egersund og at et veterantog kunne benyttes til annen kjøring for NJK mens Fremo-treffet pågikk. På den måten ville kostnadene bli holdt nede og andre jernbaneinteresserte kunne se hva Fremo holdt på med, samtidig som MJ-folket kunne se hva NJK leker med i skala 1:1.

Om det er slik å forstå at det kun er snakk om å få moduler og folk ned og hjem igjen uten videreverdigheter, så er det bare å leie et par turbusser med skaphenger. Billig som f.... og den kan stoppe overalt uten problemer. Til og med en avstikker til Flekkefjord er ikke noe problem. Så hvorfor da et 69-sett i det hele tatt når det kun er snakk om transport skjønner jeg ikke helt.

Hilsen  Kjetil

For å si det med en gang; Jeg driter fullstendig i hvordan DU mener VI bør reise. Vi kommer med et tilbud folk kan godta eller ikke.

 

 

 

 

Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2006 at 13:08
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

For å si det med en gang; Jeg driter fullstendig i hvordan DU mener VI bør reise. Vi kommer med et tilbud folk kan godta eller ikke.

Men i alle dager Hansen. Her prøver man å være konstruktiv og komme med alternativer, så tar du helt av....?

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2006 at 13:10
Jeg er enig med Mr. Hansen her. Hvem som helst kan jo ordne og fikse et par turbusser og kjøre med. Men det tilbudet de kommer med her er jo bare kjempe bra. Håper bare at folk kjenner sin besøkelses rett og støtter opp. Hvor kult er det ikke å komme på skinner til et treff. Og jeg tror ikke folk som skal til et treff er så opptatt om det er el11,el1 eller bm69, bare det går på skinner  STÅ PÅ
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Steink View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2006 at 13:52

Jeg kjenner til gjennom jobb at kommunene på Jæren gjennom kulturarbeidet SPOR planlegger å hente bort jernbaeeklubben sitt tog om et par år (2008?).  Er det en ide å koblet til en vogn med MJ i forbindelse med det?  Kunne da kanskje brukes til noe under veis fra Oslo til Jæren og i forbindelse med arrangementene på Jæren. 

Jernbane er definnitivt kultur, både i stort og smått.  Vatnamot fra Jærbanen hadde jo og vært stilig inni og utenfor .  Kunne noe slikt vært av interesse kan jeg ta det med som innspill til de som arbeider med SPOR.

Mvh

Stein Kittelsen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2006 at 13:59
Originally posted by kness kness wrote:

Da har jeg misforstått litt av opplegget. Jeg mente et samarbeid foreningene imellom kunne lønne seg siden NJK har store lokaler i Egersund.

Enten så har du ikke vært i Egersund eller så har du ikke vært på skikkelig FREMO-treff, lokalene til NJK i Egersund er dessverre ikke særlig egnet til FREMO-treff.

Den delen av stallen som muligens kunne vært egnet til treff, er okkupert av JBV, som bruker den som lager til utslitte underlagsplater, gjerdetråd til trådgjerde (når ble slikt satt opp sist? bør kanskje tipse Krøderbanen) og gud vet hva.

Jeg tror iallefall det kan bli vanskelig å hive dem ut bare for en helg

Originally posted by kness kness wrote:

Så hvorfor da et 69-sett i det hele tatt når det kun er snakk om transport skjønner jeg ikke helt.

Kanskje bare for å sette en liten ekstra spiss på arrangementet, hva er egentlig vitsen med jernbanetransport her til lands generellt?

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

- Kanskje over 50% av de besøkende bruker små barn som "unnskyldning" for å dra å se på MJ? - I hvert fall på Sørlandet der hobbyen av de fleste betraktes som "upassende lek for voksne". Dette gjenspeiles i besøkstallene.  Fremo er ikke akkurat tilrettelagt for at mindreårige skal få se noe som helst med sin store høyde over gulvet. Det er tungt og "plagsomt" å bære unger som forlengst er store nok til å kunne ta seg fram på egen hånd.

Her er det vel en utbredt misforståelse ute og går, FREMO er ikke beregnet små barn, det er beregnet på store barn

Ei heller er det beregnet for utstilling, det er en deltagersport.

At noen lufter sine prosjekter og ideer på snakken medfører dessverre av og til at noen kommer for å plukke dem sønder og sammen, men ikke bry deg om det Dr. Hansen, stå på, vi ser veldig fram til at du kommer til oss i Sandnes med eget FREMO-tog.

Vi må bare finne et egnet lokale til treffet først



Edited by jevistad - 16 september 2006 at 13:59
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2006 at 14:14
Originally posted by Steink Steink wrote:

Jeg kjenner til gjennom jobb at kommunene på Jæren gjennom kulturarbeidet SPOR planlegger å hente bort jernbaeeklubben sitt tog om et par år (2008?).  Er det en ide å koblet til en vogn med MJ i forbindelse med det?  Kunne da kanskje brukes til noe under veis fra Oslo til Jæren og i forbindelse med arrangementene på Jæren. 

Jernbane er definnitivt kultur, både i stort og smått.  Vatnamot fra Jærbanen hadde jo og vært stilig inni og utenfor .  Kunne noe slikt vært av interesse kan jeg ta det med som innspill til de som arbeider med SPOR.

En god idé, bring det gjerne videre, vi ble jo snytt her borte for to år siden da jernbanen i Norge fylte 150 år, (noen som la merke til dette jubileet her borte?)

så vi får ta igjen, noen små frø er allerede sådd.

Vi har jo både åpning av ny godsterminal og dobbeltspor som står for døren (2007 & 2009)

Men vi skal kanskje ikke blande dette inn i transport av FREMO-moduler fra øst til vest

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2006 at 15:40
Originally posted by kness kness wrote:

Men i alle dager Hansen. Her prøver man å være konstruktiv og komme med alternativer, så tar du helt av....?

Muligens overreagerte jeg, men hvorfor skal du komme med alternativer til turopplegget vårt?

Vi har valgt et opplegg som vi, uten hjelp fra andre, kan realisere enkelt. For mange vil dette kunne være nettopp en spesiell tur. Vi mangler kun tilstrekkelig antall reisende, så er dette i boks. Helt uten visjoner og høytflyvende tanker ...

 

 

Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2006 at 16:01
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Muligens overreagerte jeg, men hvorfor skal du komme med alternativer til turopplegget vårt?

Dette beror på en soleklar misforståelse. Du skrev innledningsvis at dere muligens skulle leie et tog. 69-sett var ett alternativ, og dere ville høre andres interesse rundt dette. Det tolket jeg dithen at det ikke var bestemt at det skulle bli et 69-sett. Derfor mine alternativer.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.