Evt nytt treff i Sandnes/Stavanger.
Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1774
Printed Date: 25 november 2024 at 23:14 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Evt nytt treff i Sandnes/Stavanger.
Posted By: J-I Hansen
Subject: Evt nytt treff i Sandnes/Stavanger.
Date Posted: 15 september 2006 at 16:10
Noen av oss har snakket sammen, og mener at det muligens kunne vært aktuelt å leie eget tog til et evt. nytt Fremo-treff på Jæren.
Masse plass til folk, masse plass til moduler, og forhåpentligvis sosialt.
Planen er da å bruke 69.024 som er et tre-vognssett med godsrom. I tillegg bør det også være mulig å skru ut noen seterader hvis behov.
Men dette avhenger da selvfølgelig av interessen blant deltakerne, slik at prisen ikke blir for høy. I beste fall kan dette bli meget billig pr. snute.
Steder det kan være aktuelt å kjøre innom er Jessheim (for evt. Kløfta-folk, da Kløfta st. KAN være vrien å få til.), Oslo, Drammen, Kongsberg, Arendal og Kristiansand. Eller andre steder. Så lenge det er skinner, er det håp.
Er det noen som helst interesse for en slik tur?
|
Replies:
Posted By: -TUR-
Date Posted: 15 september 2006 at 16:15
Hei Dr. Hansen.
Nei, nei, nei. Dette er helt meningsløst.
- Hvordan forventer i det hele tatt å kunne finne ledige lokførere til noe slikt?
- Hvordan i all verden skal vi her vestpå få deltatt på en slik tur?
Mvh Tore
------------- -TUR-
Tore Urvik
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 15 september 2006 at 16:33
-TUR- wrote:
- Hvordan forventer i det hele tatt å kunne finne ledige lokførere til noe slikt?
- Hvordan i all verden skal vi her vestpå få deltatt på en slik tur?
Mvh Tore
|
1. Innstille tog, selvfølgelig.
2. Kjøre en tur lørdag kveld. Til Vatnamot f.eks.?
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 15 september 2006 at 16:35
Sjefside Dr Hansen!
Vi får jakte på lokaler med egna sidespor, slik at 69 settet også kan nyttast til hotell og daglig oppsummering
Med Helsing
Terje O
|
Posted By: -TUR-
Date Posted: 15 september 2006 at 16:44
J-I Hansen wrote:
1. Innstille tog, selvfølgelig.
2. Kjøre en tur lørdag kveld. Til Vatnamot f.eks.?
|
Ja. Veldig gode poeng Hansen. Jeg ble svar skyldig som vanlig... Det er en deal... Da gjenstår det bare å arrangere et treff da...
------------- -TUR-
Tore Urvik
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 15 september 2006 at 16:56
terje-o wrote:
Sjefside Dr Hansen!
Vi får jakte på lokaler med egna sidespor, slik at 69 settet også kan nyttast til hotell og daglig oppsummering (nachspiel ? )
Med Helsing
Terje O
|
Egentlig var vel årets lokaler velegnede, med hensyn til bruk av tog. Sandnes gml. st. er vel et sted settet evt. måtte hensettes om natta, og i tillegg er det vel gode muligheter for å stå ved en av plattformene ved lossing. For sidespor med fungerende KL-anlegg er det vel dårlig med der borte?
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 15 september 2006 at 17:05
Det begrenser vel utvalget betydelig, får eventuellt se om noen kan får tak i en skiftetraktor ?
Det står mye åk igjen på Sandnes, men det er verre med selve KL"en....
Terje O
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 15 september 2006 at 17:09
terje-o wrote:
Det begrenser vel utvalget betydelig, får eventuellt se om noen kan får tak i en skiftetraktor ?
|
Man kjenner da folk i CargoNet
terje-o wrote:
Det står mye åk igjen på Sandnes, men det er verre med tråd....
|
I verste fall får settet overnatte i Stvg.
|
Posted By: -TUR-
Date Posted: 15 september 2006 at 17:14
Det er jo bare å hekte med 2770 å bruke den til å skifte med... Ikke akuratt en Skd - men den trenger ihvertfall ikke strømavtager
------------- -TUR-
Tore Urvik
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 15 september 2006 at 17:20
2770 står vel vanligvis på Dombås?
Tror det står en ganske sliten Ska på Kvalaberg som vi sikkert kan få urimelig billig, men tror den mangler "a".
Det er neppe nok om den får låne "a" fra Saab"en min ?
Terje O
|
Posted By: kness
Date Posted: 15 september 2006 at 17:39
Forslag fra det blå: Kontakt Norsk Museumstog i NJK og se om et samarbeid kan bære frukter. NJK har en oppegående avdeling i Egersund som benytter lokstallen der. Jeg vil anta at med planlegging kan et Fremo-treff holdes i nevnte lokstall over en helg.
Transporten kan også ordnes via NJK. Vognmateriell for Fremo-moduler kan medbringes i egnet reisegodsvogn e.l. For å dele prisen med andre kan det arrangeres åpne turer med veterantog Stavanger-Egersund-Stavanger. El 1.2001 som nettopp ble benyttet i Gävle gikk jo mange år her. Jeg regner med at primus motor for denne maskinen ikke har noe i mot å kjøre i "gamle trakter". Han trenger imidlertid to lokførere, men siden både DC og unge herr Hansen antakelig skal samme vei, har de sikkert ikke noe imot å riste i 75 km/t til de er fremme....
Toget kan bestå av både "myk" klasse og 3.klasse vogner. Spisevogn er intet problem. Med Ao 118 bakerst er utsikten bakover garantert. Fyll opp toget med Fremoister, og selg restplassene til NJK-medlemmer eller andre. Jeg tror ikke det skal være vanskelig og fylle opp et slikt togsett.
Hilsen Kjetil
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 15 september 2006 at 17:43
kness wrote:
Forslag fra det blå: Kontakt Norsk Museumstog i NJK og se om et samarbeid kan bære frukter. NJK har en oppegående avdeling i Egersund som benytter lokstallen der. Jeg vil anta at med planlegging kan et Fremo-treff holdes i nevnte lokstall over en helg.
Transporten kan også ordnes via NJK. Vognmateriell for Fremo-moduler kan medbringes i egnet reisegodsvogn e.l. For å dele prisen med andre kan det arrangeres åpne turer med veterantog Stavanger-Egersund-Stavanger. El 1.2001 som nettopp ble benyttet i Gävle gikk jo mange år her. Jeg regner med at primus motor for denne maskinen ikke har noe i mot å kjøre i "gamle trakter". Han trenger imidlertid to lokførere, men siden både DC og unge herr Hansen antakelig skal samme vei, har de sikkert ikke noe imot å riste i 75 km/t til de er fremme....
Toget kan bestå av både "myk" klasse og 3.klasse vogner. Spisevogn er intet problem. Med Ao 118 bakerst er utsikten bakover garantert. Fyll opp toget med Fremoister, og selg restplassene til NJK-medlemmer eller andre. Jeg tror ikke det skal være vanskelig og fylle opp et slikt togsett.
Hilsen Kjetil
|
Faktisk et godt forslag for å få fylt opp toget. Men da begrenser det aktiviteten litt. Lengre tid på få materiellet ut på fredag og inn på søndag/mandag. Rundgang med lok i f.eks. Arendal og Krs vil komplisere det. I tillegg bør ikke reisen ta altfor lang tid, da treffet bør være i gang lørdag morgen.
|
Posted By: kness
Date Posted: 15 september 2006 at 18:27
J-I Hansen wrote:
Faktisk et godt forslag for å få fylt opp toget. Men da begrenser det aktiviteten litt. Lengre tid på få materiellet ut på fredag og inn på søndag/mandag. Rundgang med lok i f.eks. Arendal og Krs vil komplisere det. I tillegg bør ikke reisen ta altfor lang tid, da treffet bør være i gang lørdag morgen. |
Det er jo fullt mulig å benytte EL 11.2107 istedet, som både kan kjøre raskere samt har ATC og GSM-R. Da slipper man også dobbelt mannskap på loket.
Når det gjelder ombordstigning og innlasting av Fremoister og moduler, hvor eller hvilke stasjoner mellom Oslo og Egersund ville slikt vært aktuellt? En avstikker på Arendalsbanen og rundgang med lok tror jeg bare ville fått flere NJK-medlemmer med på turen. Mer "eksotisk" vet du Hansen... Jeg vil også anta at å løfte inn en modulkasse i en reisegodsvogn eller tett G-vogn ikke tar så lang tid bare det er mannskap nok.
Men ideen kan jo summe litt og så ser vi hva andre syntes?
Hilsen Kjetil
|
Posted By: GeirG
Date Posted: 15 september 2006 at 23:06
kness wrote:
Det er jo fullt mulig å benytte EL 11.2107 istedet, som både kan kjøre raskere samt har ATC og GSM-R. Da slipper man også dobbelt mannskap på loket. |
Siden jeg er delaktig i forslaget, tar jeg meg den rett til å svare på dette.
Nå var jo dette forslaget ment å være en litt original transport for FREMO-deltagere til et eventuellt FREMO-treff i Sandnes neste år, og ikke en medlemstur for NJK. Selv om NJK-medlemmer er hjertelig velkommen til å være med på turen om de ønsker det. Det kan jo være artig for dem også å være med på en litt spesiell tur i et 69-sett og ikke bare i museumsmateriell?
Nå er også flere av FREMO-deltagerne lokførere som kan fremføre et 69-sett, mens ingen av dem (tror jeg) kan kjøre en 11"er. Da hadde vi også fått jobben med å skaffe en fører....eller flere faktisk, da det er et stykke fra Oslo til Sandnes.
Dessuten vil et 69-sett kunne fremføres mye raskere. Det er ikke bundet av restriksjoner på hastighet, det kan også benytte plusshastigheter, som finnes på hele Sørlandsbanen. FREMO-deltagerne er riktignok interesserte i tog, men de er også interessert i å komme tidligst mulig frem for å kunne begynne å rigge anlegget!
Når det gjelder ombordstigning og innlasting av Fremoister og moduler, hvor eller hvilke stasjoner mellom Oslo og Egersund ville slikt vært aktuellt? En avstikker på Arendalsbanen og rundgang med lok tror jeg bare ville fått flere NJK-medlemmer med på turen. |
Drammen og Kongsberg, i tillegg til Arendal kan være aktuelle. Det kommer helt an på interessen. Dessuten vil det bli vanskelig å fremføre et loktrukket tog til Arendal, da linjen benyttes av et lokaltog mellom Nelaug og Arendal. Det vil rett og slett ikke være tid nok for et tog å reise ned til Arendal og opp igjen til Nelaug på den tiden lokalen har opphold på Nelaug. Med et 69-sett kan man koble seg på lokalen og fremføres på samme tognummer.
Å gå rundt med et lok i Arendal vil også være umulig, da det rett og slett ikke finnes et spor for det. Da må man flytte på en stoppbukk og i tillegg betjene stasjonen. Jeg tror neppe JBV ønsker det!
Mer "eksotisk" vet du Hansen... Jeg vil også anta at å løfte inn en modulkasse i en reisegodsvogn eller tett G-vogn ikke tar så lang tid bare det er mannskap nok. |
FREMO-deltagerne er mannskap nok, og kan laste det like fort i et 69-sett. Settet det er snakk om, har eget godsrom med dobbelt utvendige dører....nøyaktig lik de dørene reisende går ut og inn av. Før noen arresterer meg angående plassmangel, så vil også kupéene i iallfall bakerste vogn også benyttes.
Men ideen kan jo summe litt og så ser vi hva andre syntes? |
Ideen om en slik tur er ikke dum i utgangspunktet, men NJK får heller kjøre en slik tur i egen regi.
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 16 september 2006 at 00:45
Kjempe ide
Ser bare et problem! Hvordan komme ned til Flekkefjord med en Bm69?
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 16 september 2006 at 06:23
"Det er jo fullt mulig å benytte EL 11.2107 istedet, som både kan kjøre raskere samt har ATC og GSM-R. Da slipper man også dobbelt mannskap på loket."
-Dobbel bemanning slipper vi uansett. Og det tar lengre tid å hente en 11`r og vogner, da disse neppe står samme sted.
"Når det gjelder ombordstigning og innlasting av Fremoister og moduler, hvor eller hvilke stasjoner mellom Oslo og Egersund ville slikt vært aktuellt?"
-Vi står veldig fritt til å stoppe der vi vil. Muligheter for å kjøre omveier er jo også til stede.
"Men ideen kan jo summe litt og så ser vi hva andre syntes?"
-En annen ting; fra nå av holder det at jeg tar maks. to telefonsamtaler (jeg har allerede kun tatt èn), før jeg kan hente settet. Slik er ikke situasjonen når det gjelder å involvere NJK. Økonomisk tror jeg heller ikke at ditt turforslag vil kunne bli i nærheten så billig som vårt opplegg.
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 16 september 2006 at 08:06
Et par spørsmål:
- Er det meningen at dette "rullende Fremo-treffet" skal være åpen for publikum på de stedene som besøkes langs Sørlandsbanen?
- Baseres det full utgiftsdekning fra bilettinntekter fra publikum (enten medreisende eller besøkende) på de steder som besøkes?
- Hvor lang tid og til hvilke tidspunkt planlegges i så fall slike stopp og hvor lang tid må "Fremoistene" sette av til treffet?
Største byen langs Sørlandsbanen er Kristiansand. På et større Fremotreff der for noen år siden gikk ikke akkurat "folk av huse" for å se.
- Kanskje over 50% av de besøkende bruker små barn som "unnskyldning" for å dra å se på MJ? - I hvert fall på Sørlandet der hobbyen av de fleste betraktes som "upassende lek for voksne". Dette gjenspeiles i besøkstallene. Fremo er ikke akkurat tilrettelagt for at mindreårige skal få se noe som helst med sin store høyde over gulvet. Det er tungt og "plagsomt" å bære unger som forlengst er store nok til å kunne ta seg fram på egen hånd.
Jeg er (som vanlig) kanskje negativ, men det å få NMT eller NSB til å kjøre en slik tur mht. alle kostnader (utenom lokførere) er ikke helt billig. Dersom man ikke har et fornuftig budsjett i bunnen, så er det bare bortkastet å bruke tiden på å diskutere detaljer? - Det finnes forøvrig en 3. aktør som kunne klare dette og som også har eget vognmateriell, nemlig GM-gruppen. Da slipper vi også diskusjonen om KL. De er nok heller ikke gratis og med dagens oljepris blir nok driftsutgiftene noen tiere pr. km.?
Ellers så støtter jeg Svein R. sitt forslag om å kjøre BM 69 ned til Flekkefjord. - Hadde ikke blitt overrasket om det gikk ( - men så var det det med KL, da :-)
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 16 september 2006 at 08:43
Jeg får vel stå fra jeg også nå, når J I og GG har gjort det
I utgangspunktet var dette kun tenkt som en måte å transportere deltagere samt moduler til Sandnes i tilfelle flere treff der. I stedet for at deltakerene kjører i hver sine bilder kunne vi samles i et togsett. Det har aldri vært tenkt som et "rullende treff".
De stedene langs ruta som har vært nevnt er steder der det bor FREMO-medlemmer som kan tenkes å ville være med til Sandnes og hvor det kunne være aktuelt å stoppe og plukke dem opp.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 16 september 2006 at 09:54
Kjell H. wrote:
Jeg er (som vanlig) kanskje negativ, men det å få NMT eller NSB til å kjøre en slik tur mht. alle kostnader (utenom lokførere) er ikke helt billig. Dersom man ikke har et fornuftig budsjett i bunnen, så er det bare bortkastet å bruke tiden på å diskutere detaljer? - Det finnes forøvrig en 3. aktør som kunne klare dette og som også har eget vognmateriell, nemlig GM-gruppen. Da slipper vi også diskusjonen om KL. De er nok heller ikke gratis og med dagens oljepris blir nok driftsutgiftene noen tiere pr. km.?
Ellers så støtter jeg Svein R. sitt forslag om å kjøre BM 69 ned til Flekkefjord. - Hadde ikke blitt overrasket om det gikk ( - men så var det det med KL, da :-)
|
Faktisk så er det slik at hvis vi ble 50 stk, så lander vi ca 700,00 pr snute. Og det er ikke dyrt t/r Oslo-Stavanger med mulighet for frakt av mange moduler.
Litt spesielt at du begynner å avskrive dette som dyrt, før du egentlig vet noe særlig.
Og, blir vi ikke nok folk, da kjører vi heller ikke toget. Så ingen skal blø økonomisk.
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 16 september 2006 at 11:07
J-I Hansen wrote:
Litt spesielt at du begynner å avskrive dette som dyrt, før du egentlig vet noe særlig.
|
Faktisk vet jeg litt om kostnader ved å kjøre chartertog i Norge, da jeg flere ganger i bedriftssammenheng har forsøkt å få arrangert dette.
Nå jobber jeg heldigvis i en bedrift som for tiden ikke sliter med økonomien og vi har derfor ønsket å benytte (veteran)jernbanetransport som et alternativ til annet opplegg i håp om at dette også kunne styrke (veteran)jernbanedriften samtidig som at de reisende fikk med seg en god opplevelse. Største utfordring har ofte vært å få tilgang til å kjøre mellom de destinasjoner vi som kunde ønsker og til tidspunkt som passer.
Ut fra de meldinger som JBV har gitt i media, så er det problemer å finne ledige slots på Sørlandsbanen, særlig mellom Egersund og Stavanger. Forhåpendlig lar dette seg ordne med "riktige kontaker"?
En pris på NOK 35000 for T/R Oslo - Stavanger høres imidlertid meget rimelig ut. Det er i så fall langt under "markedspris". Jeg vil derfor ikke si at det er umulig.
Skal dette realiseres med stopp i både Arendal, Kristiansand og Sandnes/Stavanger samt være tilgjengelig for publikum, vil man måtte ha 3 hele dager + opp/nedriggetid og transporttid Arendal - Oslo T/R. Da snakker vi vel om 4-5 dager på hele opplegget? - Dessuten må vel alle moduler transporteres til og fra oppriggestedet (Oslo - Arendal - Stavanger). Da spørs det om hvilken gevinst som kan hentes ut i det med frakt for folk som bor litt unna?
Egentlig er jeg ikke "meningsberettiget" da jeg ikke eier noen FREMO-modul, men vil allikevel betrakte meg som potensielt publikum til et slikt opplegg.
LYkke til!
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 16 september 2006 at 11:24
"Største utfordring har ofte vært å få tilgang til å kjøre mellom de destinasjoner vi som kunde ønsker og til tidspunkt som passer."
-Derfor velger vi moderne materiell som holder følge med øvrige tog.
"Ut fra de meldinger som JBV har gitt i media, så er det problemer å finne ledige slots på Sørlandsbanen, særlig mellom Egersund og Stavanger. Forhåpendlig lar dette seg ordne med "riktige kontaker"?"
-Det er lov å håpe.
"En pris på NOK 35000 for T/R Oslo - Stavanger høres imidlertid meget rimelig ut. Det er i så fall langt under "markedspris". Jeg vil derfor ikke si at det er umulig."
-Helt korrekt, det er ikke markedspris. Som tidligere nevnt kan dette altså bli en meget rimelig affære, hvis Fremo-folket kjenner sin besøkelsestid.
"Skal dette realiseres med stopp i både Arendal, Kristiansand og Sandnes/Stavanger samt være tilgjengelig for publikum, vil man måtte ha 3 hele dager + opp/nedriggetid og transporttid Arendal - Oslo T/R. Da snakker vi vel om 4-5 dager på hele opplegget? - Dessuten må vel alle moduler transporteres til og fra oppriggestedet (Oslo - Arendal - Stavanger). Da spørs det om hvilken gevinst som kan hentes ut i det med frakt for folk som bor litt unna?"
-Dette er ikke et rullende Fremo-treff. Derimot transport til et evt. Fremo-treff på Jæren. Uansett skal folk få velge den måten som er billigst for dem selv. Ingen sure miner fra oss, hvis dette ikke skulle la seg gjøre. Da har vi i hvert fall prøvd...
|
Posted By: kness
Date Posted: 16 september 2006 at 11:35
J-I Hansen wrote:
Dette er ikke et rullende Fremo-treff. Derimot transport til et evt. Fremo-treff på Jæren. Uansett skal folk få velge den måten som er billigst for dem selv. Ingen sure miner fra oss, hvis dette ikke skulle la seg gjøre. Da har vi i hvert fall prøvd...
|
Da har jeg misforstått litt av opplegget. Jeg mente et samarbeid foreningene imellom kunne lønne seg siden NJK har store lokaler i Egersund og at et veterantog kunne benyttes til annen kjøring for NJK mens Fremo-treffet pågikk. På den måten ville kostnadene bli holdt nede og andre jernbaneinteresserte kunne se hva Fremo holdt på med, samtidig som MJ-folket kunne se hva NJK leker med i skala 1:1.
Om det er slik å forstå at det kun er snakk om å få moduler og folk ned og hjem igjen uten videreverdigheter, så er det bare å leie et par turbusser med skaphenger. Billig som f.... og den kan stoppe overalt uten problemer. Til og med en avstikker til Flekkefjord er ikke noe problem. Så hvorfor da et 69-sett i det hele tatt når det kun er snakk om transport skjønner jeg ikke helt.
Hilsen Kjetil
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 16 september 2006 at 12:31
kness wrote:
Da har jeg misforstått litt av opplegget. Jeg mente et samarbeid foreningene imellom kunne lønne seg siden NJK har store lokaler i Egersund og at et veterantog kunne benyttes til annen kjøring for NJK mens Fremo-treffet pågikk. På den måten ville kostnadene bli holdt nede og andre jernbaneinteresserte kunne se hva Fremo holdt på med, samtidig som MJ-folket kunne se hva NJK leker med i skala 1:1.
Om det er slik å forstå at det kun er snakk om å få moduler og folk ned og hjem igjen uten videreverdigheter, så er det bare å leie et par turbusser med skaphenger. Billig som f.... og den kan stoppe overalt uten problemer. Til og med en avstikker til Flekkefjord er ikke noe problem. Så hvorfor da et 69-sett i det hele tatt når det kun er snakk om transport skjønner jeg ikke helt.
Hilsen Kjetil
|
For å si det med en gang; Jeg driter fullstendig i hvordan DU mener VI bør reise. Vi kommer med et tilbud folk kan godta eller ikke.
|
Posted By: kness
Date Posted: 16 september 2006 at 13:08
J-I Hansen wrote:
For å si det med en gang; Jeg driter fullstendig i hvordan DU mener VI bør reise. Vi kommer med et tilbud folk kan godta eller ikke.
|
Men i alle dager Hansen. Her prøver man å være konstruktiv og komme med alternativer, så tar du helt av....?
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 16 september 2006 at 13:10
Jeg er enig med Mr. Hansen her. Hvem som helst kan jo ordne og fikse et par turbusser og kjøre med. Men det tilbudet de kommer med her er jo bare kjempe bra. Håper bare at folk kjenner sin besøkelses rett og støtter opp. Hvor kult er det ikke å komme på skinner til et treff. Og jeg tror ikke folk som skal til et treff er så opptatt om det er el11,el1 eller bm69, bare det går på skinner STÅ PÅ
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Steink
Date Posted: 16 september 2006 at 13:52
Jeg kjenner til gjennom jobb at kommunene på Jæren gjennom kulturarbeidet SPOR planlegger å hente bort jernbaeeklubben sitt tog om et par år (2008?). Er det en ide å koblet til en vogn med MJ i forbindelse med det? Kunne da kanskje brukes til noe under veis fra Oslo til Jæren og i forbindelse med arrangementene på Jæren.
Jernbane er definnitivt kultur, både i stort og smått. Vatnamot fra Jærbanen hadde jo og vært stilig inni og utenfor . Kunne noe slikt vært av interesse kan jeg ta det med som innspill til de som arbeider med SPOR.
------------- Mvh
Stein Kittelsen
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 16 september 2006 at 13:59
kness wrote:
Da har jeg misforstått litt av opplegget. Jeg mente et samarbeid foreningene imellom kunne lønne seg siden NJK har store lokaler i Egersund. |
Enten så har du ikke vært i Egersund eller så har du ikke vært på skikkelig FREMO-treff, lokalene til NJK i Egersund er dessverre ikke særlig egnet til FREMO-treff.
Den delen av stallen som muligens kunne vært egnet til treff, er okkupert av JBV, som bruker den som lager til utslitte underlagsplater, gjerdetråd til trådgjerde (når ble slikt satt opp sist? bør kanskje tipse Krøderbanen) og gud vet hva.
Jeg tror iallefall det kan bli vanskelig å hive dem ut bare for en helg
kness wrote:
Så hvorfor da et 69-sett i det hele tatt når det kun er snakk om transport skjønner jeg ikke helt.
|
Kanskje bare for å sette en liten ekstra spiss på arrangementet, hva er egentlig vitsen med jernbanetransport her til lands generellt?
Kjell H. wrote:
- Kanskje over 50% av de besøkende bruker små barn som "unnskyldning" for å dra å se på MJ? - I hvert fall på Sørlandet der hobbyen av de fleste betraktes som "upassende lek for voksne". Dette gjenspeiles i besøkstallene. Fremo er ikke akkurat tilrettelagt for at mindreårige skal få se noe som helst med sin store høyde over gulvet. Det er tungt og "plagsomt" å bære unger som forlengst er store nok til å kunne ta seg fram på egen hånd.
|
Her er det vel en utbredt misforståelse ute og går, FREMO er ikke beregnet små barn, det er beregnet på store barn
Ei heller er det beregnet for utstilling, det er en deltagersport.
At noen lufter sine prosjekter og ideer på snakken medfører dessverre av og til at noen kommer for å plukke dem sønder og sammen, men ikke bry deg om det Dr. Hansen, stå på, vi ser veldig fram til at du kommer til oss i Sandnes med eget FREMO-tog.
Vi må bare finne et egnet lokale til treffet først
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 16 september 2006 at 14:14
Steink wrote:
Jeg kjenner til gjennom jobb at kommunene på Jæren gjennom kulturarbeidet SPOR planlegger å hente bort jernbaeeklubben sitt tog om et par år (2008?). Er det en ide å koblet til en vogn med MJ i forbindelse med det? Kunne da kanskje brukes til noe under veis fra Oslo til Jæren og i forbindelse med arrangementene på Jæren.
Jernbane er definnitivt kultur, både i stort og smått. Vatnamot fra Jærbanen hadde jo og vært stilig inni og utenfor . Kunne noe slikt vært av interesse kan jeg ta det med som innspill til de som arbeider med SPOR.
|
En god idé, bring det gjerne videre, vi ble jo snytt her borte for to år siden da jernbanen i Norge fylte 150 år, (noen som la merke til dette jubileet her borte?)
så vi får ta igjen, noen små frø er allerede sådd.
Vi har jo både åpning av ny godsterminal og dobbeltspor som står for døren (2007 & 2009)
Men vi skal kanskje ikke blande dette inn i transport av FREMO-moduler fra øst til vest
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 16 september 2006 at 15:40
kness wrote:
Men i alle dager Hansen. Her prøver man å være konstruktiv og komme med alternativer, så tar du helt av....?
|
Muligens overreagerte jeg, men hvorfor skal du komme med alternativer til turopplegget vårt?
Vi har valgt et opplegg som vi, uten hjelp fra andre, kan realisere enkelt. For mange vil dette kunne være nettopp en spesiell tur. Vi mangler kun tilstrekkelig antall reisende, så er dette i boks. Helt uten visjoner og høytflyvende tanker ...
|
Posted By: kness
Date Posted: 16 september 2006 at 16:01
J-I Hansen wrote:
Muligens overreagerte jeg, men hvorfor skal du komme med alternativer til turopplegget vårt?
|
Dette beror på en soleklar misforståelse. Du skrev innledningsvis at dere muligens skulle leie et tog. 69-sett var ett alternativ, og dere ville høre andres interesse rundt dette. Det tolket jeg dithen at det ikke var bestemt at det skulle bli et 69-sett. Derfor mine alternativer.
Hilsen Kjetil
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 16 september 2006 at 16:23
jevistad wrote:
Her er det vel en utbredt misforståelse ute og går, FREMO er ikke beregnet små barn, det er beregnet på store barn
Ei heller er det beregnet for utstilling, det er en deltagersport.
At noen lufter sine prosjekter og ideer på snakken medfører dessverre av og til at noen kommer for å plukke dem sønder og sammen, men ikke bry deg om det Dr. Hansen, stå på, vi ser veldig fram til at du kommer til oss i Sandnes med eget FREMO-tog.
Vi må bare finne et egnet lokale til treffet først
|
Takker for oppklaring! Det var vel heller andre som lanserte togtransport, utstilling underveis og kostnadsdeling med publikum?
Det jeg imidlertid satte mest pris på, var oppklaringen om at FREMO er en "deltagersport" (trafikkspill?) og ikke noe for "vanlig publikum".
- Har selv ikke syslet med modulbygging siden et forsøk på å lage en "Bergensmodul" ifm. KMjK for minst 10 år siden og var nå nesten i ferd med "å klatre ned fra gjerdet" igjen for å begynne med FREMO. - Er FREMO utelukkende beregnet som en "deltakersport" for de som liker trafikkspill - tror jeg likegodt at jeg klatrer tilbake? Dette var bra å få avklart så jeg heller kan prioritere de deler av MJ-hobbyen som interesserer meg mest. - Det som imidlertid forundrer meg er alt det arbeid som legges ned i detaljering på de enkelte FREMO-moduler dersom det er trafikkspillet som er viktigst?
(tastebom)
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 16 september 2006 at 17:23
Kjell H. wrote:
Det jeg imidlertid satte mest pris på, var oppklaringen om at FREMO er en "deltagersport" (trafikkspill?) og ikke noe for "vanlig publikum".
- Har selv ikke syslet med modulbygging siden et forsøk på å lage en "Bergensmodul" ifm. KMjK for minst 10 år siden og var nå nesten i ferd med "å klatre ned fra gjerdet" igjen for å begynne med FREMO. - Er FREMO utelukkende beregnet som en "deltakersport" for de som liker trafikkspill - tror jeg likegodt at jeg klatrer tilbake? Dette var bra å få avklart så jeg heller kan prioritere de deler av MJ-hobbyen som interesserer meg mest. - Det som imidlertid forundrer meg er alt det arbeid som legges ned i detaljering på de enkelte FREMO-moduler dersom det er trafikkspillet som er viktigst?
(tastebom)
|
Det var vel din dårlig skjulte kritikk av at FREMO ikke er tilrettelagt for barn som fikk meg til å skrive at det er en deltagersport. Vi ønsker alle velkommen til se på, men det må jo bli på FREMO-konseptets premisser, eller mener du f.eks. at vi skal kappe av alle beina på modulene for at "alle" skal få se?
Trafikkspillet er nok viktigst, men det ene utelukker vel ikke det andre?
For meg (og mange andre) er faktisk ikke trafikkspillet viktigst, det er det landskapsbygging og detaljering som er, da dette er med på å skape en troverdig ramme rundt trafikkspillet.
Men uten trafikkspillet blir liksom litt av vitsen med å sette sammen en masse moduler borte, da blir det jo bare en utstilling.
Jeg registrerer at flere føler seg "utestengt", men jeg greier ikke helt å få tak i grunnen til dette.
Vi ønsker da alle som vil velkommen til å delta på våre treff, både med og uten modul?
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: aha
Date Posted: 16 september 2006 at 17:46
Kjell H. wrote:
- Kanskje over 50% av de besøkende bruker små barn som "unnskyldning" for å dra å se på MJ?
|
Hvorfor ikke få barnevakt til ungene og heller ta med kona/samboeren på ett treff? Skal vedde på at de blir mektig imponert og at du neste gang ikke trenger en dårlig unnskyldning for å gjøre det du har lyst til
Har selv to gutter (7 og 10år) som har lyst til å bli med, men som må vente noen år til.
Til dere som er usikre sett av en helg til Fremotreff før dere klatrer ned fra stigen.
Men må også si at det er synd at ikke flere får anledning til å se alt det nydelige arbeidet som er lagt ned i flere moduler, men det blir en anledning 28-29 okt. i Vollhallen.
|
Posted By: GeirG
Date Posted: 16 september 2006 at 19:52
Dette beror på en soleklar misforståelse. Du skrev innledningsvis at dere muligens skulle leie et tog. 69-sett var ett alternativ, og dere ville høre andres interesse rundt dette. Det tolket jeg dithen at det ikke var bestemt at det skulle bli et 69-sett. Derfor mine alternativer.
|
Det ER bestemt at det skal være et 69-sett dersom vi får til turen. Noe av NSB"s alternative materiell vil bli for dyrt. Vi ønsker å benytte NSB-materiell fordi (som tidligere nevnt) flere av oss som er FREMOister selv kan kjøre det. Vi slipper da at andre foreninger skal måtte sette opp tog og skaffe førere som egentlig ikke har noen interesse for FREMO.
Når det gjelder interesse, så er det interessen for å delta på en slik tur vi ville høre. Ganske enkelt ja eller nei.
Og for å oppklare meningen med forslaget. Det skal i utgangspunktet være en transport for FREMO-moduler og deltagere til et eventuellt FREMO-treff i Sandnes neste år. Det finnes sikkert nok av billigere alternativer (bil, buss etc), men vi tenkte kanskje at det kunne være gøy for folk å ankomme med et eget tog....siden det er tog vi holder på med. Vi har ingen planer om å være en attraksjon for befolkningen langs Sørlandsbanen. Kun en litt original og ikke minst sosial transportmåte!
Foreløpig er dette enda på planleggingstadiet, så vi kan ikke svare på hvor vi eventuellt kan stoppe og hvilken rute vi må forholde oss til. Vi luftet ideen for å høre om folk kunne tenke seg å være med på dette.
Mvh
Geir
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 16 september 2006 at 19:58
Jeg tør påstå at FREMO er både en "deltagersport" og noe for "vanlig publikum:
-FREMO har omtrent en gang i året stilt ut på en større messe (Bergen i fjor) som et rent utstillings anlegg, hvor kjøringen er konsentrert om å flest mulig tog hver vei. Anlegget har først og fremst blitt lagt merke til for sine fine detaljer, og ivrige presentatører.
-Et rent FREMO treff er imidlertid mer konsentrert rundt trafikkspillet, og utveksling av ideer, løsninger, utvikling fremover og ikke minst det sosiale. Derfor er et mer egnet for "voksne", rett og slett fordi det vil oppleves som dødskjedelig av barn og ikke-spesielt-interesserte-voksne.
Personlig er det hele pakka rundt et FREMO treff som tiltaller meg, og som jeg er villig til å reise relativt langt for å oppleve 2-3 ganger i året. En samletransport, selvfølgelig gjerne i et tog, løser for mange et rent transport problem og utvider tiden til "alt det andre" utover trafikkspillet. En kjempe ide!
Asgeir Stordahl
|
Posted By: halvors
Date Posted: 16 september 2006 at 20:25
Togtransport til FREMO-treff må jo være ideelt!
Men hvorfor til Sandnes? Stakkarene i Rogaland får jo da bare delta på treffet (som de selv arrangerer) og ikke resten av moroa. Kanskje det hadde vært mer spennende med et treff for eksempel i ... Trondhjem. Med oppsamlings-kjøring fra Stavanger..... Men da ville hele greia ta omtrent en uke fra avgang til ankomst.
Asgeir peker vel på det som gjør at jeg synes FREMO er topp: Det er en aldeles genial pakkeløsning: Studere forbilder, planlegge MJ, bygge MJ, kjøre MJ, store anlegg, realistiske forhold, nye og gamle venner i et miljø ganske så fritt for konflikter og konkurranse. Fordi det fokuserer så sterkt på MJ slik det kan være på sitt beste. Fordi vi kan være med med alle våre forskjellige nisje-interesser innen MJ. Fordi til syvende og sist er det vel en sosial greie vi holder på med.
Derfor er ikke det å vise anleggene frem for "utenforstående" så viktig, det er våre egne opplevelser det dreier seg om. På den andre siden er vi jo alltid opptatt av å få med flere, for å berike miljøet. Derfor viser vi fram anleggene nå og da, på våre premisser.
Og fordi vi synes dette er spennende er mange av oss (15 i alt) villige til å bruke tid og penger på å møte likesinnede i en uke-lang happening i Tyskland om kun kort tid.
Med FREMO-hilsen Halvor
|
Posted By: Fred
Date Posted: 16 september 2006 at 20:52
Javel, så hva det påan igjen,når tid hadde dere tenkt at treffet
skulle være på Sandnes neste år?
Fred ( husvert for Sandnestreffet 2006 )
------------- fred
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 16 september 2006 at 23:03
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 16 september 2006 at 23:23
Ja, se det! Her har jeg tydeligvis klart å provosere noen, mer eller mindre tilsiktet!
Mitt poeng opprinnelig var at de fleste besøkende på slike åpne treff eller "togmesser" er familier med barn + "den faste menigheten", da. "Menigheten" (eller de som stiller på alt som har med tog å gjøre - uansett) kommer nok på et slikt arrangement men andre som er "skap-MJ-ere" bruker gjerne barn og barnebarn som et skjul for sin egen interesse - i hvertfall på Sørlandet! Dersom hensikten til de som foreslo en "mobil FREMO-turne" på Sørlandsbanen var å promotere hobbyen ved å tilrettelegge for visning til andre enn "menigheten" så var ikke mitt poeng høyden på FREMO-modulene men på en best mulig tilrettelegging for alle besøkende. Det jeg har observert på slike arrangement (utenom alle de praktfulle modulene) er foreldre/besteforeldre som forsøker å løfte ungene sine opp så de får se. Disse ungene er som oftest over "bærealder" og dette er tungt! (Unger som er så små at de er lette å løfte har heller ikke noe utbytte eller interesse av å se.) Dette er noe jeg selv vet av erfaring!
Jeg registerer at "ikke-FREMOister" også ønskes velkommen og takker for det! - Imidlertid føler jeg at man bør bidra med noe og ikke bare "snylte på andre" i en slik sammenheng? - Jeg har forsøkt å bidra med eget materiell eller lånt ut slikt et par ganger, men føler likevel at jeg helst også skulle ha laget en liten FREMO-"bit" for å føle meg 100% velkommen? - Derfor har jeg ikke lyst å trå ned dørene på slike arrangement, eller bli "en i menigheten".
Som transportmiddel ifm. treff ol. kan jeg bare anbefale å anskaffe bobil. Da har du både plass til modul , mor og event. unger. I tillegg har du alle fasiliteter på stedet - som TV, seng, kjøkken og bad. Den koster nok noen 10-talls "Superline", men "mor" blir nok garantert mer fornøyd om du kommer hjem med en bobil enn 40 - 50 "Superline" på en gang :-)
MVH Kjell H. GGG
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 16 september 2006 at 23:41
Hei Kjell,
som vi har prøvd å forklare et antall ganger nå så er det ikke snakk om noen "mobil FREMO-turne". Den eneste i denne tråden som har snakket om dette er du.
Det vi snakker om her er TRANSPORT fra A til B ved hjelp av tog. Hverken mer eller mindre.
Det er ikke snakk om å stille ut.
Der du MULIGENS har misforstått er når vi snakker om steder å stoppe. Disse steden er steder vi vet inneholder FREMOister som muligens kunne tenke seg togtransport for seg og sine moduler.
Når det gjelder frykten for å trå ned dørene så beklager jeg på det sterkeste om noen av oss i FREMO-miljøet har gitt deg den følelsen. Vi har deltagere som i mange år kun har stilt med arbeidskraft. De har, for å bruke et profesjonelt uttrykk , tjenestegjort ved FREMO-treff. de har ikke materiell eller moduler. De har kun seg selv å by på. Og vi trenger dem, på lik linje som vi trenger Jon Einar Vistad og Arnulf Pedersen som bygger landets fineste moduler, eller Steinar og Steinar (Snøtun og Jeppestøl) som er blant de få som kan forvandle et messingstykke til et fungerende norskt damplokomotiv utelukkende ved hkep av en neglefil (for å sette det litt på spissen ).
Og når det gjelder bobil. Vel, ikke har jeg råd til Supelinemodeller, og ikke har jeg råd til bobil. Men jeg sikler etter begge deler. Kanskje en dag jeg vinner storgevinste i Lotto . . . . . .
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 17 september 2006 at 07:46
Dag Cato wrote:
som vi har prøvd å forklare et antall ganger nå så er det ikke snakk om noen "mobil FREMO-turne". Den eneste i denne tråden som har snakket om dette er du.
|
Da beklager jeg det! - Har tydeligvis misforstått!
Jeg oppfattet det å fylle en BM69 med moduler og å stoppe underveis på en rekke steder som en "rullende FREMO-happening" der det var et poeng å få ned kostnader ved å åpne for deltakelse/visning for de som ville være med på turen.
Får heller holde meg til livesteam :-)
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 17 september 2006 at 14:11
69 settene kan vell ikke kjøres enmansbetjente. Og det jeg har forstått krav om konduktør/ombord ansvarlig på toget. Kan en lokfører erstatte dette i følge loverket?.
Så vidt jeg vet så er bare det Eirik og Jan-Inge som har type kurs på 69 settene, på dette forumet. DC kjører vell bare 73a/b sett?. Og med hvilepause etter 5.5t så trenger man 2 lokfører for å komme seg til Sandnes.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: eika
Date Posted: 17 september 2006 at 14:42
Wickerman wrote:
69 settene kan vell ikke kjøres enmansbetjente. Og det jeg har forstått krav om konduktør/ombord ansvarlig på toget. Kan en lokfører erstatte dette i følge loverket?.
Så vidt jeg vet så er bare det Eirik og Jan-Inge som har type kurs på 69 settene, på dette forumet. DC kjører vell bare 73a/b sett?. Og med hvilepause etter 5.5t så trenger man 2 lokfører for å komme seg til Sandnes.
|
Din oversikt er begrenset Lars så det er godt du slenger inn et og annet spørsmålstegn
For det første er det fullt tillat for en lokfører å fungere som ombordansvarlig på tog, og det praktiserers med jevne mellomrom. Har selv vært ombordansvarlig på tog hvor det har manglet en ekte billettselger (les:konduktør)
For det andre så er det hvertfall 3 lokførere her på forumet som har typekurs på, og lov til å fremføre 69 sett; Dag Cato, Jan Inge og Geir Gundersen. undertegnede har ikke lov og kjøre noe som helst for tiden pga sykdom, men hvor du har det fra at Dag Cato bare kjører 73 skulle jeg likt å vite? fra fantasien din kanskje? Han har jo jobbet i flytoget helt frem til sommeren og bare kjørt 71 der, men fått nye typekurs/repkurs når han begynte i NSB.
En lokfører kan forøvrig jobbe i 10 timer, dersom han har en pause etter max 5,5 time, og å få lagt inn en slik pause i ruten et sted hvor det lastes/losses moduler byr neppe på noe stort problem. Hva pausekravene og dagsverkgrensene er for ombordansvarlig har jeg ikke kunnskap om.
Eirik
|
Posted By: einjen
Date Posted: 17 september 2006 at 16:25
FOr oss uinvidde... Hva er en 69? I togsammenheng altså....
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 17 september 2006 at 16:41
Wickerman wrote:
69 settene kan vell ikke kjøres enmansbetjente. Og det jeg har forstått krav om konduktør/ombord ansvarlig på toget. Kan en lokfører erstatte dette i følge loverket?.
Så vidt jeg vet så er bare det Eirik og Jan-Inge som har type kurs på 69 settene, på dette forumet. DC kjører vell bare 73a/b sett?. Og med hvilepause etter 5.5t så trenger man 2 lokfører for å komme seg til Sandnes.
|
Godt du passer på. Full oversikt, som vanlig
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 17 september 2006 at 16:45
einjen wrote:
FOr oss uinvidde... Hva er en 69? I togsammenheng altså....
|
Godt du skrev "i togsammenheng", selv om du skulle fått svar på det andre også
Elektrisk motorvognsett type 69. Det mest vanlige lokaltogsmateriellet i Oslo og Bergen.
|
Posted By: eika
Date Posted: 17 september 2006 at 17:00
J-I Hansen wrote:
Godt du passer på. Full oversikt, som vanlig |
Full eller null?
Eirik
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 17 september 2006 at 17:26
J-I Hansen wrote:
Wickerman wrote:
69 settene kan vell ikke kjøres enmansbetjente. Og det jeg har forstått krav om konduktør/ombord ansvarlig på toget. Kan en lokfører erstatte dette i følge loverket?.
Så vidt jeg vet så er bare det Eirik og Jan-Inge som har type kurs på 69 settene, på dette forumet. DC kjører vell bare 73a/b sett?. Og med hvilepause etter 5.5t så trenger man 2 lokfører for å komme seg til Sandnes.
|
Godt du passer på. Full oversikt, som vanlig
|
Og til Eika, jeg ble fortall at han retunterte til Nsb for å kjøre 73 sett. Om han fikk kurs på 69 i sammevendigen vet jeg ikke noe om. Husker ikke i farten hvem som fortalte det, Men det er ikke min fantasi iallefall.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: eika
Date Posted: 17 september 2006 at 17:53
Wickerman wrote:
Og til Eika, jeg ble fortall at han retunterte til Nsb for å kjøre 73 sett. Om han fikk kurs på 69 i sammevendigen vet jeg ikke noe om. Husker ikke i farten hvem som fortalte det, Men det er ikke min fantasi iallefall. |
Lars: Poenget er ikke hva at du har fått med deg fra noen, poenget er at du presenterer et innlegg her fullt av feil antagelser basert på ting du "mener å ha hørt" og i ditt innlegg spekulerer i hvorvidt et foreslått prosjekt lar seg gennomføre, basert på din feilaktige informasjon/manglende kunnskap om fakta. Hvor mange lokførere i NSB persontog på østlandet tror du foresten det finnes som KUN har typekurs på type73??
Når J-I Hansen nå presenterer opplegget her på forumet så kan du være sikker på at han som har dette som sitt yrke allerede har tatt høyde for problemstillingene rundt personale, ruter, materiell og hva det måtte være. Derfor forstår jeg godt at han reagerer som han gjør når du etterpå slenger ut en del antagelser basert på din egen manglende kunnskap om virkeligheten. Han forsøker ikke gjøre narr av deg, han blir bare oppgitt... På samme måte som han ble oppgitt når andre forsøkte finne på et alternativ til hans allerede planlagte opplegg.
Eirik
|
Posted By: einjen
Date Posted: 17 september 2006 at 19:08
Hvor mye vil min bilett fra Oslo til Stavanger komme på da? sånn ca?
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: eika
Date Posted: 17 september 2006 at 19:25
einjen wrote:
Hvor mye vil min bilett fra Oslo til Stavanger komme på da? sånn ca? |
På første side i tråden skrev Jan Inge følgende;
J-I Hansen wrote:
Faktisk så er det slik at hvis vi ble 50 stk, så lander vi ca 700,00 pr snute. Og det er ikke dyrt t/r Oslo-Stavanger med mulighet for frakt av mange moduler. |
Eirik
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 17 september 2006 at 19:33
Jeg jobber ikke i NSB, og vet heller ikke så mye, derfor jeg spurte.
Jeg har heller ikke spekulert om det lar seg gjenomføre, jeg bare spurte om det var krav om det flere enn konduktører osv.
Når kan ikke ventet at en som ikke jobber i NSB, skal kunne skrive et feilfritt innlegg.
Jeg vet om lokførere som kun kjører El18 og 73 sett tilvanlig, som er stasjonert i Oslo. Men om de har typekurset på 69 i behold skal jeg ikke spekulere i.
Selv man er stasjonert i Oslo, så betyr det ikke typekurs på all matriell.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 17 september 2006 at 19:45
J-I Hansen wrote:
einjen wrote:
FOr oss uinvidde... Hva er en 69? I togsammenheng altså....
|
Godt du skrev "i togsammenheng", selv om du skulle fått svar på det andre også
Elektrisk motorvognsett type 69. Det mest vanlige lokaltogsmateriellet i Oslo og Bergen.
|
Bilde på denne linken Einar: http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=16750&aut - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=16750&aut =
Mvh Andreas
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: kness
Date Posted: 17 september 2006 at 19:48
eika wrote:
På første side i tråden skrev Jan Inge følgende;
J-I Hansen wrote:
Faktisk så er det slik at hvis vi ble 50 stk, så lander vi ca 700,00 pr snute. Og det er ikke dyrt t/r Oslo-Stavanger med mulighet for frakt av mange moduler. |
Eirik |
Selv om jeg ikke er en Fremoist (har derimot en modul på planleggingsstadiet) så kunne dette også være en tur jeg gjerne ville blitt med på. Skulle det la seg gjennomføre å kjøre 69-sett til Sandnes-kanten, blir jeg gjerne med om det er plass og muligheter.
Hilsen Kjetil
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 17 september 2006 at 20:09
Jaja, borte en liten søndag ettermiddag så er man subjekt for diverse spekulasjoner
Til Lars:
Din informant er ikke til å stole på.
Samtlige av NSBs lokførere i Oslo SKAL ha typekurs på type 69 og 72. Dernest forsøker man så langt som mulig å gi alle kurs på El 18 og type 70. Kurs på type 73 gis de som har behov for det. (Les står i turnus med kjøring på slikt materiell).
Da jeg kom tilbake fra til NSB var kurs på 69 og 72 det første jeg fikk. Så fikk jeg oppgraderingskurs på type 73 siden jeg hadde kurs på type 71 fra før (Forskjellen er i prinsipp at type 73 har krenging og en vogn uten driv).
Siden havnet jeg i en turnus med 73-kjøring. Og det kan være her misforståelsen har oppstått. Man omtaler ofte slike turnuser som 73-turer. Dette gjøres siden 73-kjøring samles i et fåtall turnuser. Det at jeg går i 73-tur betyr altså ikke at jeg ikke kjører andre tog også.
Når det gjelder kjøre/hviletider så kan utmerket godt en lokfører kjøre Oslo - Stavanger dersom han får den nødvendige pausen midtveis.
Dette var kun en liten forklaring.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 17 september 2006 at 20:14
J-I Hansen wrote:
Faktisk så er det slik at hvis vi ble 50 stk, så lander vi ca 700,00 pr snute. Og det er ikke dyrt t/r Oslo-Stavanger med mulighet for frakt av mange moduler. |
Eller for å dra den et hakk videre:
Om det blir 25 betalende reisende så snakker vi om 1400,- pr snute, fremdeles inkludert fri frakt av moduler.
Som en sammenligning kan jeg nevne at tur/retur Oslo - Sandnes i år med 4 i bilen kom på nesten 600 kroner. Da var vi svinheldige og hadde en gedigen tilhenger som vi slapp å betale for. Skulle vi leid en tilsvarende henger for modulfrakt ville prisen fort nærmet seg 1500,- per person for oss 4.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 17 september 2006 at 20:17
Vel mine herrer.
Nå har denne tråden sporet så til de grader av at det begynner å bli vanskelig å finne informasjon om det tråden egentlig handlet om.
Istedet for å låse tråden eller flytte innlegg, vil jeg oppfordre Doktor Hansen til å starte en ny tråd hvor han lager et lettfattelig sammendrag av relevant info, spørsmål og svar.
Avsporing av den nye tråden vil jeg slå hardt ned på (Les slette eller flytte innlegg fort og gæli )
Releavnte spørsmål skal jo naturligvis få stå.
Evt. sjitprat om emnet kan vi gjøre her.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
|