Sommer på skinner |
Post Reply ![]() |
Author | |
carlf ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 05 august 2006 at 15:20 |
Sommeren nærmer seg slutten og folk begynner å komme hjem fra ferie verden over. Jeg oppfordrer alle til å dele litt jernbaneminner, smått og stort, med oss her på forumet! Her er mitt bidrag fra Oforbanen:
![]() IORE og Dm3 klar til aksjon i Narvik. ![]() Da vi skulle ta toget fra Narvik til Kiruna ble det veldig aktivitet på Narvik stasjon. Hele to Dm3, en IORE og en skiftetraktor skiftet rundt på stasjonen. ![]() IORE i midnattssol på Kiruna Terminal. Kan det bli bedre? ![]() ![]() ![]() Tro det eller ei. Dette er utsikten fra hotell rommet klokken 0128 om natten! ![]() ![]() Henviser også til bilder fra KFUK-KFUM speiderlandsleir på Røros i et annet innlegg Edited by carlf - 05 august 2006 at 15:31 |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
![]() |
|
Lars Gjertsen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takk for flotte bilder! Vi tåler å se dem i litt større størrelse også, (200kb er maksimal str for opplasting i forum) så her er det gode marginer - bildene er av såpass kvalitet at de tåler å blåses opp mer. Det nest nederste bildet: Hva slags lok er det vi ser trekke malmvognene? |
|
![]() |
|
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det du ser en T46, brukes som skiftelok for malmtogene i Kiruna. http://www.jarnvag.net/lokguide/T46.asp Skiftemaskinen på Narvik er Lkab"s T44 nr 5, tidligere litera er T44.283 hos sj. Tidligere hadde NSB en T44.276(hos sj) som ble lakkert i nydesign og fikk nr Di7.634(hos Nsb). Men som ble overtatt av Lkab og fikk ble til T44 nr 6 Edited by Wickerman - 07 august 2006 at 12:28 |
|
A matter of life and death
|
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lettere forvirret Er T46"ene benevnt T44 ? |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
Lars Gjertsen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Neida. Her fulgte T44 med i dragsuget. T46 er et seksakslet beist utviklet for å kunne flytte på laaaaange malmtogsstammer i Kiruna/Narvik. T44 tilsvarer di 7. T 44 er et fireakslet diesellok som har gått mye på mange banestrekninger i Norge i SJ-utgave. |
|
![]() |
|
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
T44 og T46 er helt forskjelige loktyper. Og har ikke noe til felles. http://www.jarnvag.net/lokguide/T44.asp
|
|
A matter of life and death
|
|
![]() |
|
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei Bjørn Egil.
Det er nok bare litt sammenblanding i teksten - T46 - som var avbildet i Kiruna brukes som skiftelok i Kiruna. T44 - brukes i Narvik - se f.eks. bilde her http://www.jernbane.net/norge/rar/t44_262_1.jpg |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
![]() |
|
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
T44 har vært i fast bruk disse strenkningen som jeg kommer på i farten
T46 har ikke vært brukt i Norge. Eneste dette loket på 150tonn har tilfelles, er at denne og de første seriene av T44 er bygget hos Nohab i Trollhattan |
|
A matter of life and death
|
|
![]() |
|
Laurenz ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 649 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Der tar du litt feil Lars. T44 og T46 har mye tilfelles. Utseendemessig er det ingen likhet men bak fasaden skylder seg det samme. Teknisk er lokene nesten helt like. Maskineriet er det samme. T46 er i grunn en kraftig forvokst T44. Jeg er ikke siker men jeg lurer på om ikke T46 har vært en tur til Narvik en gang. Hilsen, |
|
![]() |
|
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg ser at de har like mye kw og tophastighet Laurenz, så da tyder det vell på samme motor fra GM.
|
|
A matter of life and death
|
|
![]() |
|
frankm ![]() Viderekommen ![]() Joined: 04 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 82 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
På denne siden http://www.jarnvag.net/lokguide/T46.asp står bl.a. følgende om T46 å lese:
Maskineriet är av samma typ som i T44 men de extra axlarna och banmotorerna gör T46-loken starkare. Altså, samme motor på T44 og T46... |
|
![]() |
|
carlf ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Grunnen til at bildene er så små er at de ble tatt med et vanlig kamera med film og deretter kopiert fra nettbilder på fotoknudsen.no , da var bildene desverre ikke i like god kvalitet, og ble grumsete med en gang jeg forstørret dem, så jeg la de bare ut i realsize så kan de som vil lagre å forstørre etter eget ønske... Riktig som det ble sagt av andre her på forumet, det er T46 4 som trekker vognene på nest nederste bilde... Edited by carlf - 12 august 2006 at 15:03 |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
![]() |
|
Andreas ![]() Veteran ![]() Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Flotte bilder Må begynne å hinte frempå her hjemme om en skikkelig bilferie til de nordlige traktene av landet |
|
Hilsen Andreas.
|
|
![]() |
|
carlf ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hey, det er en grunn til at Gud skapte Interrail biletter! ![]() Edited by carlf - 13 august 2006 at 14:53 |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |