MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kurveradier og trådkobling
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kurveradier og trådkobling

 Post Reply Post Reply
Author
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kurveradier og trådkobling
    Posted: 14 juli 2006 at 00:28
Jeg sitter og tegner på et anlegg der det skal kunne kjøres med trådkoblinger. Ja, jeg vet at dette avhenger av hvor langt ut bøylen stikker, men her forholder vi oss til bøyler som ikke stikker lenger ut enn bufferene.

Jeg er usikker på hvilke erfaringer man har med kurveradier, hvor langt ned kan man gå før det begynner å bli problematisk? Fremo har jo store radier, og der går det jo bra. Det er imidlertid umulig å klemme inn "nok" i denne kjelleren med radier over 1500 mm ...

Har noen her erfaringer med radier ned mot 750 mm? Det er jo generøst nok på ordinære anlegg, og overhodet ikke noe problem med vanlige koblinger.

Min eneste erfaring så langt er at 55 cm definitivt er for lite!


Edited by Henning L - 14 juli 2006 at 00:29
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2006 at 00:50

Det er ikke bøylen det kommer an på, den skal ikke stikke utenfor bufferne uansett. Men krokens lengde er vesentlig, dvs. hvor langt den stikker foran bøylen. Dersom den gir for lite rom til bevegelse vil det oppfattes som at kurveradien er for skarp.

I FREMO-sammenheng kjører vi med 1000 mm radius på mange kurver på sidebanestrekninger. Det er ikke noe problem. På flere hjemme-anlegg har jeg kjørt med trådkoblinger på radius rundt 600 mm uten problemer.

Problemer vil ellers kunne oppstå når man forsøker å skyve vogner gjennom S-kurver, veksler o.l. dersom radiusen er for liten. Med en "trang" krok vil man da kunne få låsing av vognene og avsporing.

Hilsen Halvor

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2006 at 01:16
Jan Petter i klubben vår kjører trådkobling på radius ned til 500mm, og det virker som det går greit. Koblingen ble vel av svenskene som designet dem i utgangspunktet beregnet brukt for radier ned mot 500mm også?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2006 at 11:28
Takk for svar.

Problemet med "trange" trådkoblinger var etter det jeg kunne observere at buffertene presses sammen og at vognene dermed dyttes av sporet, samt tendenser til at buffertene hektet seg i hverandre.

Ut fra det som skrives her er det logisk nok krokens lengde som er avgjørende. Mulig vognene jeg observerte hadde litt korte kroker.

Ut fra erfaringen over kan jeg altså konkludere med at de fungerer helt fint på en minimumsradie på 750 mm?
Skulle egentlig bare mangle, det er jo få som er i nærheten av sånne radier hjemme -
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2006 at 18:56
Det skal ikke være noe problem med 750mm nei. Vi har utstrakt bruk av slike koblinger ned til 600mm. på diverse hjemmeanlegg. Har du problemer med ombufring kan du jo kanskje montere fjærende buffere!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
keknor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote keknor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2006 at 13:04

Er det ikke sånn at den bøylen som ligger mellom bufferne er der også for å hindre ombufring. Bufferten glir på bøylen om den kommer for langt ut til siden.Dermed er det lengden på kroken som bestemmer radien.

 

Knut

keknor
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2006 at 14:43
Jepp
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,066 seconds.