MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skd 206 i AC ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skd 206 i AC ?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skd 206 i AC ?
    Posted: 03 juli 2006 at 23:09

Hei

Kommer byggesettet av skd 206 (som snart kommer) også til å bli levert med AC drivverk ? Står ikke noe om det på: http://www.togbutikken.no/default.asp men må spørre uansett

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2006 at 00:00
Heisann! En AC utgave er på planleggingsstadiet, men foreløpig loves ingenting
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2006 at 12:07

 

For håpe det blir noe av da

Men hvis ikke, går det da ann å bygge om likestrømsunderstellet som følger med? Eller eventuellt finne et AC understell som kan tilpasses, for eksempel en boggie fra et motorvognsett? 

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2006 at 14:10
Det eneste du trenger er plass under til en slepesko. Den er på en digitaldekoder rød kabel(høyre skinne i likestrøm), og så kobler du sammen kablene for høyre og venstre skinne og kobler den til sort kabel. Grå og orange kabel kobles til motoren, og dermed er alt i orden. Du må i alle fall ha en form for dekoder i et så lite lok, for den motoren som sitter der tåler i alle fall ikke analog vekselstrøm som et Märklinlok.
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2006 at 16:05

Hei!!

Jeg var litt rask i svingen her. Etter en kontroll med hjemmesiden til Uhlenbrock, er felles kabel for hjulopptak brun(masse), og om du kjøper en dekoder fra dem, så kan du kjøre analog AC og digitalt valgfritt.

Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2006 at 21:50
Dersom hjulene som følger med settet kan brukes er vi jo langt på vei. Men spørsmålet er vel om ikke flensene er litt i miste laget.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2006 at 09:07

Nå er jeg ingen ekspert på Märklin, har knapt tatt i en slik skinne. Men i går så satte jeg opp noen C skinner, faktisk 3 sporvekslere etter hverandre. 2 korte og en buet kort.  Alle var koblet slik at linjen hele tiden gikk i avvik. En slik motorboggie som brukes i Skd206, men da uten motor for at den skulle løpe fritt,ble brukt for å teste med. Boggien ble gitt fart på og kjørte gjennom strekningen flere ganger uten problem. Den ble også manuelt kjørt gjennom med en god håndvekt, selv da uten avsporinger. Ved nærmere undersøkelse viste det seg at det var 2 kritiske punkt langs skinnegangen. Det første var at åpningen i hjertestykke er større en hjuldiameteren, så hjulet detter nedi her. Men allikavell så sporer det ikke av, og en la heller ikke særlig merke til dette ved fart. Neste kristiske punkt som jeg tror kan være et større problem er at midtleder kontaktpunktene i den buete vekselen stikker høyere opp en på de andre (?), og her skraper bunnpanna litt i. Så ved krypkjøring vil det kanskje oppstå problemer.

Videre test med dette drivverket vil bli utført, men en har allerede sett for seg at en slepesko må plasseres på en fast vogn. Skiftetraktoren er såpass liten og lett, at slepeskoen vil bare føre til avsporinger hvis den plasseres under traktoren.

 



Edited by SveinR - 06 juli 2006 at 09:12
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2006 at 16:26

Hei Svein

Med litt erfaring fra treskinnedrift så kan jeg vel si at jeg ikke tror at C - skinnene er der det største problemet ligger, tror heller det kan bli mer vanskelig å tilpasse boggien til K - skinnene, på disse stikker midlederen veldig opp, spesielt på vekslene (har faktisk kjørt av en plog på El 14 loket mitt på en slik veksel). I tillegg er skinnene ganske grove. Forslaget om å ha en fast vogn hvor slepeskoen er montert tror jeg virkelig er et skritt i riktig retning 

Hilsen Andreas 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2006 at 12:31
Da mangler bare byggesettet for en bremsevogn slik som alltid var med på den El 10 som gikk på gamle vestbanen i Oslo. Det er jo solgt ganske mange El 10 i det siste tror jeg (Märklin og NMJ), så markedet er der allerede!!
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
Skala Design View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører
Avatar

Joined: 11 juli 2006
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skala Design Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2006 at 13:43
Skd206 i AC versjon vil bli vist fram på Bergensmessen, så skuelystne kan komme å betrakte den der.
SmåSKALA produsent av norsk materiell
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2006 at 15:04

...og for oss som ikke får reist dit - real time video så vi holdes parallelt informert?! Tror nok at det kan bli en bestilling eller hundre som ramler inn, dersom det er funnet en spiselig løsning for oss trebente.

MVH

 

Morten M

Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2006 at 11:47

Noen som kan tilføye litt om 3-lederversjonen for oss som ikke kunne komme til Bergen?

MS(pent)H

 

Morten M

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2006 at 14:15

AC modellen stod på Märklin skinner på Skala Design standen, men det var 0 interesse for den. DC varianten var det derimot stor interesse for.

Et AC "ombyggingsett" vil bli tilgjengelig snart, men i hovedtrekk består det i kun å bytte hjul og sette en slepesko under en fast tilkoblet vogn. 

 

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2006 at 17:07

Takk for info, Svein.  Ikke undervurdér """Mârklinistene""" når det kommer til stykket.  Selv om vi er godt vant med _fungerende_, evigvarende, ferdigbyggete, veldesignete etc etc etc modeller , så tror jeg nok noen fler enn meg kan være interessert i denne varianten.  Hold oss orientert!

MVH

Morten M

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2006 at 18:22

Mitt tips til deg Morten er sende en mail til Togbutikken og melde din interesse, hjelper å mase vettu. Samt snakke med andre Märklin venner og få disse med også.

Ellers så vil jeg si at AC modellen krypkjører helt nydelig, så den burde ikke gjøre noe skam blant andre modeller.

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2006 at 19:19

You"ve got mail...!

 

Morten M

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2006 at 19:50
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Mitt tips til deg Morten er sende en mail til Togbutikken og melde din interesse, hjelper å mase vettu. Samt snakke med andre Märklin venner og få disse med også.

Ellers så vil jeg si at AC modellen krypkjører helt nydelig, så den burde ikke gjøre noe skam blant andre modeller.

Høres bra ut dette Svein , har loket vært testet på K - skinner også ?

Får ta en liten diskusjon med lommeboka rundt juletider å se hva man har av peng da, dessuten bør jeg kanskje være med på et loddekurs først.....

Er det noen pris som er fastsatt på byggesettet ennå?

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2006 at 09:41
Jeg bestiller i hvertfall en AC-versjon.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2006 at 12:43

Bare send mail til meg dem som er interessert. Men vær klar over at loket må ha en fast tilkoblet vogn til enhver tid. Det er for liten plass til slepesko under selve loket, så det må lages en ekstra vogn med slepesko.

Bare for å presisere 

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2006 at 16:12

Hei!

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Men vær klar over at loket må ha en fast tilkoblet vogn til enhver tid. Det er for liten plass til slepesko under selve loket, så det må lages en ekstra vogn med slepesko.

Jfr. denne disskusjonen, så burde vel kanskje Franz Jäger-vognen være obligatorisk bak de Skd 206 AC versjonene i grønt design?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Skala Design View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører
Avatar

Joined: 11 juli 2006
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skala Design Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2006 at 23:28

Skd206 AC.

Legger også ut noen bilder av den i aksjon, dette er forholdsvis store filer (4-5mb).

http://www.student.uib.no/~sra092/forumbilder/206AC.avi

http://www.student.uib.no/~sra092/forumbilder/206AC2.avi

og for de som vil se likestrømsversjonen med lyd

http://www.student.uib.no/~sra092/forumbilder/206.avi

 

 



Edited by Skala Design - 15 oktober 2006 at 23:28
SmåSKALA produsent av norsk materiell
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2006 at 09:13

Imponerende!

Håper AC versjonen kan bevege seg i litt mer behagelig tempo også  ..

Bjørn Egil
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2006 at 09:30
Sjekk det andre klippet. Der går den så sent så..
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Skala Design View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører
Avatar

Joined: 11 juli 2006
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skala Design Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2006 at 12:34
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Imponerende!

Håper AC versjonen kan bevege seg i litt mer behagelig tempo også  ..

Ja den filmen lyger vel litt også, når jeg kjørte traktoren så gikk den riktig så fint. Ellers så kan en som Tore sier kikke på den andre filmen og se at den kan kjøre seint også.

 

SmåSKALA produsent av norsk materiell
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2006 at 20:02

Dette så jo riktig bra ut  

Har bare et spørsmål: er det tilpasset slik at man kan få NEM kobling på modellen ?



Edited by Andreas - 16 oktober 2006 at 20:03
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2006 at 18:29
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Dette så jo riktig bra ut  

Har bare et spørsmål: er det tilpasset slik at man kan få NEM kobling på modellen ?

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Skala Design View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører
Avatar

Joined: 11 juli 2006
Status: Offline
Points: 140
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skala Design Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2006 at 10:28
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Dette så jo riktig bra ut  

Har bare et spørsmål: er det tilpasset slik at man kan få NEM kobling på modellen ?

I utgangspunktet så følger det ikke med noen form for nem kobling, kun mulighet for å lage en krok slik at en kan koble til bøylekoblinger.

Men krokhullet i bufferbjelken er tilpasset Weinert sin skala -> nem koblings enhet, og på den måten får en nemkobling på skiftetraktoren..

 

SmåSKALA produsent av norsk materiell
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2006 at 15:00
Originally posted by Skala Design Skala Design wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Dette så jo riktig bra ut  

Har bare et spørsmål: er det tilpasset slik at man kan få NEM kobling på modellen ?

I utgangspunktet så følger det ikke med noen form for nem kobling, kun mulighet for å lage en krok slik at en kan koble til bøylekoblinger.

Men krokhullet i bufferbjelken er tilpasset Weinert sin skala -> nem koblings enhet, og på den måten får en nemkobling på skiftetraktoren.

Hva er nummeret på denne NEM koblingen?

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2006 at 15:19
Originally posted by Skala Design Skala Design wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Dette så jo riktig bra ut  

Har bare et spørsmål: er det tilpasset slik at man kan få NEM kobling på modellen ?

I utgangspunktet så følger det ikke med noen form for nem kobling, kun mulighet for å lage en krok slik at en kan koble til bøylekoblinger.

Men krokhullet i bufferbjelken er tilpasset Weinert sin skala -> nem koblings enhet, og på den måten får en nemkobling på skiftetraktoren..

 

OK. takk for oppklaringen. Det viktigste for meg er bare at jeg har mulighet til å sette på Roco"s kortkoblinger

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2006 at 21:04

Vær klar over at det ofte kan bli utfordringer mht. NEM-koblingsholdere og kortkoblinger.

Mange leverandører har materiell med NEM-sjakt, men disse sitter fast på enten boggi eller lok/vognkasse (f.eks. mange Jeco-lok). Dette er ikke brukbart for kortkoblinger - kun for "gammeldagse Märklinkoblinger med masse slark".

Skal man benytte kortkoblinger, må disse være festet med eget løst bevegelig oppheng. Det kan bli en "liten utfordring" med nevnte Weinert-kobling.

I stedet for å benytte NEM-sjakt på koblingen (noe som gjør den unødvendig stor og klumpete), leverer både Roco og Fleischmann sine kortkoblinger med en "svalehale-slisse" som gjør at de også lett kan høydejusteres, i tillegg til at de bygger mye mindre i lengden. Det kan derfor kobles langt tettere enn for tilsvarende løsning med NEM-sjakt og koblingen blir mye mindre dominerende.
En slik holder for koblingshode er også ganske lett å lage selv av messingplaterester.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.