Skd 206 i AC ?
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1630
Printed Date: 25 november 2024 at 11:20 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Skd 206 i AC ?
Posted By: Andreas
Subject: Skd 206 i AC ?
Date Posted: 03 juli 2006 at 23:09
Hei
Kommer byggesettet av skd 206 (som snart kommer) også til å bli levert med AC drivverk ? Står ikke noe om det på: http://www.togbutikken.no/default.asp - http://www.togbutikken.no/default.asp men må spørre uansett
Hilsen Andreas
------------- Hilsen Andreas.
|
Replies:
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 04 juli 2006 at 00:00
Heisann! En AC utgave er på planleggingsstadiet, men foreløpig loves ingenting
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 05 juli 2006 at 12:07
For håpe det blir noe av da
Men hvis ikke, går det da ann å bygge om likestrømsunderstellet som følger med? Eller eventuellt finne et AC understell som kan tilpasses, for eksempel en boggie fra et motorvognsett?
Hilsen Andreas
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: steinbp
Date Posted: 05 juli 2006 at 14:10
Det eneste du trenger er plass under til en slepesko. Den er på en digitaldekoder rød kabel(høyre skinne i likestrøm), og så kobler du sammen kablene for høyre og venstre skinne og kobler den til sort kabel. Grå og orange kabel kobles til motoren, og dermed er alt i orden. Du må i alle fall ha en form for dekoder i et så lite lok, for den motoren som sitter der tåler i alle fall ikke analog vekselstrøm som et Märklinlok.
------------- Stein Johannessen
NJK Kråkstad
|
Posted By: steinbp
Date Posted: 05 juli 2006 at 16:05
Hei!!
Jeg var litt rask i svingen her. Etter en kontroll med hjemmesiden til Uhlenbrock, er felles kabel for hjulopptak brun(masse), og om du kjøper en dekoder fra dem, så kan du kjøre analog AC og digitalt valgfritt.
------------- Stein Johannessen
NJK Kråkstad
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 05 juli 2006 at 21:50
Dersom hjulene som følger med settet kan brukes er vi jo langt på vei. Men spørsmålet er vel om ikke flensene er litt i miste laget.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 06 juli 2006 at 09:07
Nå er jeg ingen ekspert på Märklin, har knapt tatt i en slik skinne. Men i går så satte jeg opp noen C skinner, faktisk 3 sporvekslere etter hverandre. 2 korte og en buet kort. Alle var koblet slik at linjen hele tiden gikk i avvik. En slik motorboggie som brukes i Skd206, men da uten motor for at den skulle løpe fritt,ble brukt for å teste med. Boggien ble gitt fart på og kjørte gjennom strekningen flere ganger uten problem. Den ble også manuelt kjørt gjennom med en god håndvekt, selv da uten avsporinger. Ved nærmere undersøkelse viste det seg at det var 2 kritiske punkt langs skinnegangen. Det første var at åpningen i hjertestykke er større en hjuldiameteren, så hjulet detter nedi her. Men allikavell så sporer det ikke av, og en la heller ikke særlig merke til dette ved fart. Neste kristiske punkt som jeg tror kan være et større problem er at midtleder kontaktpunktene i den buete vekselen stikker høyere opp en på de andre (?), og her skraper bunnpanna litt i. Så ved krypkjøring vil det kanskje oppstå problemer.
Videre test med dette drivverket vil bli utført, men en har allerede sett for seg at en slepesko må plasseres på en fast vogn. Skiftetraktoren er såpass liten og lett, at slepeskoen vil bare føre til avsporinger hvis den plasseres under traktoren.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 06 juli 2006 at 16:26
Hei Svein
Med litt erfaring fra treskinnedrift så kan jeg vel si at jeg ikke tror at C - skinnene er der det største problemet ligger, tror heller det kan bli mer vanskelig å tilpasse boggien til K - skinnene, på disse stikker midlederen veldig opp, spesielt på vekslene (har faktisk kjørt av en plog på El 14 loket mitt på en slik veksel). I tillegg er skinnene ganske grove. Forslaget om å ha en fast vogn hvor slepeskoen er montert tror jeg virkelig er et skritt i riktig retning
Hilsen Andreas
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: steinbp
Date Posted: 07 juli 2006 at 12:31
Da mangler bare byggesettet for en bremsevogn slik som alltid var med på den El 10 som gikk på gamle vestbanen i Oslo. Det er jo solgt ganske mange El 10 i det siste tror jeg (Märklin og NMJ), så markedet er der allerede!!
------------- Stein Johannessen
NJK Kråkstad
|
Posted By: Skala Design
Date Posted: 03 oktober 2006 at 13:43
Skd206 i AC versjon vil bli vist fram på Bergensmessen, så skuelystne kan komme å betrakte den der.
------------- SmåSKALA produsent av norsk materiell
|
Posted By: Morten M
Date Posted: 03 oktober 2006 at 15:04
...og for oss som ikke får reist dit - real time video så vi holdes parallelt informert?! Tror nok at det kan bli en bestilling eller hundre som ramler inn, dersom det er funnet en spiselig løsning for oss trebente.
MVH
Morten M
|
Posted By: Morten M
Date Posted: 09 oktober 2006 at 11:47
Noen som kan tilføye litt om 3-lederversjonen for oss som ikke kunne komme til Bergen?
MS(pent)H
Morten M
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 09 oktober 2006 at 14:15
AC modellen stod på Märklin skinner på Skala Design standen, men det var 0 interesse for den. DC varianten var det derimot stor interesse for.
Et AC "ombyggingsett" vil bli tilgjengelig snart, men i hovedtrekk består det i kun å bytte hjul og sette en slepesko under en fast tilkoblet vogn.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Morten M
Date Posted: 09 oktober 2006 at 17:07
Takk for info, Svein. Ikke undervurdér """Mârklinistene""" når det kommer til stykket. Selv om vi er godt vant med _fungerende_, evigvarende, ferdigbyggete, veldesignete etc etc etc modeller , så tror jeg nok noen fler enn meg kan være interessert i denne varianten. Hold oss orientert!
MVH
Morten M
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 09 oktober 2006 at 18:22
Mitt tips til deg Morten er sende en mail til Togbutikken og melde din interesse, hjelper å mase vettu. Samt snakke med andre Märklin venner og få disse med også.
Ellers så vil jeg si at AC modellen krypkjører helt nydelig, så den burde ikke gjøre noe skam blant andre modeller.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Morten M
Date Posted: 09 oktober 2006 at 19:19
You"ve got mail...!
Morten M
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 09 oktober 2006 at 19:50
SveinR wrote:
Mitt tips til deg Morten er sende en mail til Togbutikken og melde din interesse, hjelper å mase vettu. Samt snakke med andre Märklin venner og få disse med også.
Ellers så vil jeg si at AC modellen krypkjører helt nydelig, så den burde ikke gjøre noe skam blant andre modeller.
|
Høres bra ut dette Svein , har loket vært testet på K - skinner også ?
Får ta en liten diskusjon med lommeboka rundt juletider å se hva man har av peng da, dessuten bør jeg kanskje være med på et loddekurs først.....
Er det noen pris som er fastsatt på byggesettet ennå?
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 10 oktober 2006 at 09:41
Jeg bestiller i hvertfall en AC-versjon.
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 10 oktober 2006 at 12:43
Bare send mail til meg dem som er interessert. Men vær klar over at loket må ha en fast tilkoblet vogn til enhver tid. Det er for liten plass til slepesko under selve loket, så det må lages en ekstra vogn med slepesko.
Bare for å presisere
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: Roger
Date Posted: 14 oktober 2006 at 16:12
Hei!
Mr Bridger wrote:
Men vær klar over at loket må ha en fast tilkoblet vogn til enhver tid. Det er for liten plass til slepesko under selve loket, så det må lages en ekstra vogn med slepesko. |
Jfr. http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1518&PN=0&TPN=2 - denne disskusjonen , så burde vel kanskje Franz Jäger-vognen være obligatorisk bak de Skd 206 AC versjonene i grønt design?
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Skala Design
Date Posted: 15 oktober 2006 at 23:28
Skd206 AC.
Legger også ut noen bilder av den i aksjon, dette er forholdsvis store filer (4-5mb).
http://www.student.uib.no/~sra092/forumbilder/206AC.avi - http://www.student.uib.no/~sra092/forumbilder/206AC.avi
http://www.student.uib.no/~sra092/forumbilder/206AC2.avi - http://www.student.uib.no/~sra092/forumbilder/206AC2.avi
og for de som vil se likestrømsversjonen med lyd
http://www.student.uib.no/~sra092/forumbilder/206.avi - http://www.student.uib.no/~sra092/forumbilder/206.avi
------------- SmåSKALA produsent av norsk materiell
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 16 oktober 2006 at 09:13
Imponerende!
Håper AC versjonen kan bevege seg i litt mer behagelig tempo også ..
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 16 oktober 2006 at 09:30
Sjekk det andre klippet. Der går den så sent så..
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: Skala Design
Date Posted: 16 oktober 2006 at 12:34
b e pedersen wrote:
Imponerende!
Håper AC versjonen kan bevege seg i litt mer behagelig tempo også ..
|
Ja den filmen lyger vel litt også, når jeg kjørte traktoren så gikk den riktig så fint. Ellers så kan en som Tore sier kikke på den andre filmen og se at den kan kjøre seint også.
------------- SmåSKALA produsent av norsk materiell
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 16 oktober 2006 at 20:02
Dette så jo riktig bra ut
Har bare et spørsmål: er det tilpasset slik at man kan få NEM kobling på modellen ?
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 21 oktober 2006 at 18:29
Andreas wrote:
Dette så jo riktig bra ut
Har bare et spørsmål: er det tilpasset slik at man kan få NEM kobling på modellen ? |
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Skala Design
Date Posted: 22 oktober 2006 at 10:28
Andreas wrote:
Dette så jo riktig bra ut
Har bare et spørsmål: er det tilpasset slik at man kan få NEM kobling på modellen ?
|
I utgangspunktet så følger det ikke med noen form for nem kobling, kun mulighet for å lage en krok slik at en kan koble til bøylekoblinger.
Men krokhullet i bufferbjelken er tilpasset Weinert sin skala -> nem koblings enhet, og på den måten får en nemkobling på skiftetraktoren..
------------- SmåSKALA produsent av norsk materiell
|
Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 22 oktober 2006 at 15:00
Skala Design wrote:
Andreas wrote:
Dette så jo riktig bra ut
Har bare et spørsmål: er det tilpasset slik at man kan få NEM kobling på modellen ?
|
I utgangspunktet så følger det ikke med noen form for nem kobling, kun mulighet for å lage en krok slik at en kan koble til bøylekoblinger.
Men krokhullet i bufferbjelken er tilpasset Weinert sin skala -> nem koblings enhet, og på den måten får en nemkobling på skiftetraktoren.
|
Hva er nummeret på denne NEM koblingen?
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 22 oktober 2006 at 15:19
Skala Design wrote:
Andreas wrote:
Dette så jo riktig bra ut
Har bare et spørsmål: er det tilpasset slik at man kan få NEM kobling på modellen ?
|
I utgangspunktet så følger det ikke med noen form for nem kobling, kun mulighet for å lage en krok slik at en kan koble til bøylekoblinger.
Men krokhullet i bufferbjelken er tilpasset Weinert sin skala -> nem koblings enhet, og på den måten får en nemkobling på skiftetraktoren..
|
OK. takk for oppklaringen. Det viktigste for meg er bare at jeg har mulighet til å sette på Roco"s kortkoblinger
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 22 oktober 2006 at 21:04
Vær klar over at det ofte kan bli utfordringer mht. NEM-koblingsholdere og kortkoblinger.
Mange leverandører har materiell med NEM-sjakt, men disse sitter fast på enten boggi eller lok/vognkasse (f.eks. mange Jeco-lok). Dette er ikke brukbart for kortkoblinger - kun for "gammeldagse Märklinkoblinger med masse slark".
Skal man benytte kortkoblinger, må disse være festet med eget løst bevegelig oppheng. Det kan bli en "liten utfordring" med nevnte Weinert-kobling.
I stedet for å benytte NEM-sjakt på koblingen (noe som gjør den unødvendig stor og klumpete), leverer både Roco og Fleischmann sine kortkoblinger med en "svalehale-slisse" som gjør at de også lett kan høydejusteres, i tillegg til at de bygger mye mindre i lengden. Det kan derfor kobles langt tettere enn for tilsvarende løsning med NEM-sjakt og koblingen blir mye mindre dominerende. En slik holder for koblingshode er også ganske lett å lage selv av messingplaterester.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 23 oktober 2006 at 19:40
Er klar over at det er enkelte "problemmer" med å bruke kortkoblingene, men disse har visst seg å være lette å løse hittil i hvertfall For meg har det visst seg og være det eneste som har klart og holde togsammensettningene hengende sammen på krappe Marklin C - skinner. Dessuten synes jeg de siste koblingene fra Marklin er noe satans herk og både koble sammen og hekte fra hverandre. Har også vært veldig fornøyd med at vognene sitter mer tettere sammen og at koblingene ikke synes så lett. Da ser det mye mer realistisk ut også......
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 23 oktober 2006 at 19:41
PS: Er det noen som har bilde av en weinert kobling er litt usikker på hvordan den ser ut egentlig ?
------------- Hilsen Andreas.
|
|