pantografer generelt |
Post Reply ![]() |
Author | |
einjen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 14 mai 2006 at 20:40 |
Ledningen(e) fra pantografene.
Hvor skal de kobles til på motoren? Er det en standard for dette? |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Uten å være spydig Men de el-lok jeg kjenner til, har en vender slik at en unngår backlash når en kjører med strømførende kontaktledning - som vel ligger implisitt i spørsmålet ditt? Edit: Ooops, kom til å tenke på at ikke alle kjører 3-leder .. Edited by b e pedersen - 14 mai 2006 at 21:48 |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
einjen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
kjører både marklin og likestrøm
akkurat nå lurte jeg på likestrøm. legger ved et bilde for å forklare: Er det noen standard for hvor kjøreledningen skal kobles? pluss eller minus? Og er det noen standard for hvor på motoren KL skal kobles? ![]() |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
![]() |
|
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kjøring med fungerene pantograf egner seg ikke for digitalkjøring. På Roco lok har man muligheten til å velge om man skal ha støm i pantografen eller ikke ved å skyde på bleket under kåpa. Sjekket Rocos" el16 men der var fargen på ledningene like. |
|
A matter of life and death
|
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet egentlig ikke filla om "How to wire your layout", men hvis du benytter prinsippet med 0-leder tror jeg at det er smart å la luftledningen være 0-leder. Da slipper du herket med å dele (isolere) luftledningen inn i seksjoner. Med to-skinnedrift likestrøm er det vel ett fett hvilken av polene på motoren du kobler pantografen til. Jeg snakker analog, gammeldags løsning nå. DCC og slikt vet jeg absolutt nada om! Edited by Håvard H - 15 mai 2006 at 09:08 |
|
![]() |
|
rosenblad ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei! NMRA normen sier at pluss polen ligger på kjøretråden når loket går forover, og minus polen på venstre skinne for strømopptak fra både kjøretråd og skinnegang. Ved DCC brukes ikke kjøretråden operativt. MVH, Tom |
|
![]() |
|
JanT ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
NEM-Normene 620, 631 og 645 sier vel også noe om dette. http://www.morop.org/de/normes/nem620_d.pdf |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |