MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fra togkjelleren
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fra togkjelleren

 Post Reply Post Reply Page  <1 7891011 18>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2009 at 17:56
Jon Einar,

Du er en sann mester!

Spørsmål til ballastering.
Har du brukt ekte pukk hele veien, eller har du forsøkt deg med Woodland Scencics nøtteskall?
Hvordan limer du ballasten?
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2009 at 21:56
Originally posted by KnuT KnuT wrote:


Spørsmål til ballastering.
Har du brukt ekte pukk hele veien, eller har du forsøkt deg med Woodland Scencics nøtteskall?
Hvordan limer du ballasten?
 
Hei Knut!
 
Jeg begynte med med WS "Dark Brown Fine" ispedd litt "Light Grey" for å illudere suppleringspukk på første del av anlegget. I tillegg malte jeg ballast og sviller i etterkant med Woodland Scenics farger "Raw Umber og Burnt Umber".
Disse fargene legges på med en stor og myk pensel.
Har dessverre ikke noe bilde som viser dette godt, men dette får duge:
 
Dette blir helt OK synes jeg, men jeg synes naturpukk er lettere å jobbe med da det er mye tyngre og holder seg lettere på plass.
 
Ballasten limes med uttynnet våtromslim (30% lim ca). Ballasten sprayes med uttynnet eddik før limet tilføres.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2009 at 22:07
Originally posted by jevistad jevistad wrote:


]Jeg begynte med med WS "Dark Brown Fine" ispedd litt "Light Grey" for å illudere suppleringspukk på første del av anlegget. I tillegg malte jeg ballast og sviller i etterkant med Woodland Scenics farger "Raw Umber og Burnt Umber".


Ingen tvil om at det ser bra ut!
Men hvilken gradasjon har ballasten? Vil gjette på at det er "Medium", men det er lett å bli lurt av makrobilder.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2009 at 23:17
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Men hvilken gradasjon har ballasten? Vil gjette på at det er "Medium"...
 
Det er "fine" som nevnt Wink
Jeg synes medium blir altfor grovt.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2009 at 00:03
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Men hvilken gradasjon har ballasten? Vil gjette på at det er "Medium"...

 

Det er "fine" som nevnt Wink

Jeg synes medium blir altfor grovt.


Akk ja. Sånn går det når man ikke kan lese innåt...
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2009 at 00:39
Takk skal du ha Jon Einar.
Jeg har prøvd meg på TMJKs workshop og fant ut at WS flyte lett ut, ja.
Spent på å se hvordan den ser ut i morgen når det har tørket.

Og jeg som har mye WS grey fine hjemme Cry
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2009 at 10:53
Originally posted by jevistad jevistad wrote:


Ballastering av spor med "ekte pukk" fra Velde Pukkverk.

(Dvs. steinstøv fra JBV"s pukklager på GanddalTongue)


Steinstøvet er siktet og korningen er en tanke grovere enn det jeg har brukt før.


Ser ut som dette bildet er tatt før liming.
Har du limt ballsaten nå, og hvordan påvirket limingen i såfall fargen?

Jeg testet knust stein som ballast i helga, og ble utrolig skuffet over at ballasten ble alt for mørk etter liming. Så helt glimrende ut når den bare var spredt tørt.

Om du ikke har fått mørkere steinballast etter liming er jeg veldig interessert i lim og blandingsforhold!
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2009 at 16:02
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Om du ikke har fått mørkere steinballast etter liming er jeg veldig interessert i lim og blandingsforhold!
 
Noe mørkere har den nok blitt, men ikke verre en at det er til å leve med.
Den skal uansett smusses (høyre skinnestreng er allerede litt påbegynt)
Blandingsforholdet er grovt sett 40% lim (våtromslim) jo grovere ballast, jo større andel lim har jeg funnet ut.
Men det som jeg ikke er fornøyd med er korningen, den er for grov i mellom skinnene.
Etter nærmere studier har jeg funnet ut at den stort sett er finere mellom skinnene enn på utsiden.
Det man streber etter. (Tronviktunnelen øst)
 
Om dette skyldes at pukken er mer utsatt for oppknusing her, eller om det er ballastfordeleren som sorterer slik vet jeg ikke, men jeg mistenker vel det siste.


Edited by jevistad - 21 januar 2009 at 16:03
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2009 at 17:04
Er fjellskråningen sikret? Ser det har startet å rase ut.... Brun stein blant den nye fine pukken. Ville ha sendt opp en geolog eller to...
 
Vanvittig godt stykke arbeid!Clap
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2009 at 18:30

Kanskje pukken er mer "klemt" ned mellom sporene slik at den ser mindre ut ovenfra pga at det tupper og ender som stikker opp?

Christian L.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2009 at 12:14
Ja, alle ser tydelig at dette ikke er bra nok, Jon Einar!
 
Du må nok justere ballastfordeleren din eller kjøpe ny.
 
 
Petter Wink
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2009 at 17:38
Oppdatert.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2009 at 20:51
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

29. januar 2009
Smussing av fjellskjæringer og spor på denne delen ferdig, planting av skog på oppsiden av sporet har stoppet opp i påvente nye forsyninger med "bakgrunnstrær".
Når det er ferdig kan det elektrifiseres, så inntil videre er det dieseldriftSmile
 
 
Er det dette som kalles for "det glade vanvidd"!?!
 
Fantastisk Dr. Vistad! Dette gir inspirasjon så det holder!!!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2009 at 22:36
Idag dumpet det ned ett eksemplar av "Det manglende mellomledd" i postkassa. Blir interessant lesning. Her kan man få mange flotte ideer til å bygge "freelance", ser jeg.
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2009 at 19:10
Oppdatert.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2009 at 19:42
Da e berre lekkert! får nesten lyst å slutte med mj når jeg ser hvor proff du er!Thumbs%20UpEmbarrassed
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2009 at 20:25
Originally posted by Stian Stian wrote:

Da e berre lekkert! får nesten lyst å slutte med mj når jeg ser hvor proff du er!Thumbs%20UpEmbarrassed


Jeg får tvert i mot mer enn noen gang lyst til å bygge MJ når jeg ser så bra modellarbeid.

Kan Jon Einar så kan vel jeg også!
(Og alle andre som er villige til å investere mye tid og litt penger i å lære noe nytt!)
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2009 at 21:21
Utrolig kjekt med disse bildene fra Kjelleren din JE. Kult å kunne følge med framgangen. Er og kjekt å kunne se når du lager en scene rundt bildene!Clap
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2009 at 22:55
Oppdatert.
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2009 at 23:01
Å som jeg misunner deg anlegget og byggevnene dineWink
Kjempeflott!
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2009 at 23:22

Dette ble fantastisk bra Jon Einar!!! Clap

Arne
Back to Top
orwold View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote orwold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2009 at 00:05
Som nykommer så må jeg bare få si det.Dette du lager er bare helt fantastisk.Du greier iallefall å skape inspirasjon for sånne som meg.Lykke til videre med dine fantastiske kreasjoner.Hilsen Odd Rune Wold
orw
Back to Top
Brede View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Brede Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2009 at 00:54
Hva er den porten inn i fjellet er borte? Lager for veivesenet eller noe?
Må si at det du lager ser helt fantastisk ut! Ser ekte ut til hver minste detalj!
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2009 at 01:14
Ai ai ai, for en s-kurve!
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2009 at 12:11
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!
 
Originally posted by orwold orwold wrote:

Du greier iallefall å skape inspirasjon for sånne som meg
 
 
Hyggelig å høre at man kan være til inspirasjon, det gjør det ekstra morsomt å bygge!
 
Originally posted by Brede Brede wrote:

Hva er den porten inn i fjellet er borte? Lager for veivesenet eller noe?
 
Det skal være portalbygget til Lio kraftverk:
 
 


Edited by jevistad - 22 mars 2009 at 12:12
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2009 at 21:10
Flott som alltid, Jon Einar.Smile
Første tanken som slo meg når jeg ser bilde med Lio kraftverk, er brua over Numedalslågen i/på Rødberg. Der gikk veien og jernbanen side om side over brua.
 
Jeg ringer deg snart for en visitWink
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2009 at 09:15
Tror ikke det er der... Ser iallefall ikke slik ut oppved rødberg om man kjører fra kongsberg-uvdalen/geilo.
Hvertfall ikke om vinteren. Eller så missa jeg det pga den idioten av en nabo som kjørte... Men et spørsmål, Langs deler av veien går ett opphevet jernbanespor som TYDELIGVIS ikke er i bruk... Noen som vet noe om dette?

Jevistad, Hvordan lagde du de "Rissene" i fjellveggene dine? Der det ser ut som at de har kjørt med bor ned og kappa vekk mye for å få frem jernbanen?
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2009 at 11:17
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Tror ikke det er der... Ser iallefall ikke slik ut oppved rødberg om man kjører fra kongsberg-uvdalen/geilo.
 
Les igjen, Jonas. Bilde fra Lio kraftverk kan minne mye om Rødberg, da begge steder har vei over bru med liten radius og begge ligger såpass nærme dalsiden. Ellers så har du vel sett Numedalsbanen på vei oppover.


Edited by MY1201 - 26 mars 2009 at 11:17
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2009 at 16:11
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Jevistad, Hvordan lagde du de "Rissene" i fjellveggene dine? Der det ser ut som at de har kjørt med bor ned og kappa vekk mye for å få frem jernbanen?
 
Kopierer innlegg fra side 12 i denne tråden:
 
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Bruker vanlig gips som er forfarget med en dash sort gouaschemaling.
Legges på i generøs tykkelse der hvor man skal ha forkastininger/oppsprukket fjell eller fjellskjæring.
Det kan være greit å lage de groveste forkastningene ferdig i underlaget så det ikke går så mye gips.
 
Så finhugges formasjonene til med huggjern, den tilsatte malingen gjør at gipsen ikke blir knallhard før det har gått over et døgn.
Smale sprekker risses ut med en sonde e.l., spør tannlegen neste gang om han har noen avlagt redskap som du kan overtaWink
 
Det neste som skal gjøres nå blir å smøre inn gipsen med uttynnet sort blekk, det har en fin evne til å markere sprekker etc. uten at overflaten ellers blir særlig mørkere.
Her har gipsen tørket noen dager, men fjellet er enda ikke behandlet med blekk, men som man ser så gjør forfargingen til at det allikevel blir litt liv i overflaten.


Edited by jevistad - 26 mars 2009 at 16:11
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2009 at 23:28
Oppdatert.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 7891011 18>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.