Fra togkjelleren |
Post Reply | Page <1 7891011 18> |
Author | ||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jon Einar,
Du er en sann mester! Spørsmål til ballastering. Har du brukt ekte pukk hele veien, eller har du forsøkt deg med Woodland Scencics nøtteskall? Hvordan limer du ballasten? |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Knut!
Jeg begynte med med WS "Dark Brown Fine" ispedd litt "Light Grey" for å illudere suppleringspukk på første del av anlegget. I tillegg malte jeg ballast og sviller i etterkant med Woodland Scenics farger "Raw Umber og Burnt Umber".
Disse fargene legges på med en stor og myk pensel.
Har dessverre ikke noe bilde som viser dette godt, men dette får duge: Dette blir helt OK synes jeg, men jeg synes naturpukk er lettere å jobbe med da det er mye tyngre og holder seg lettere på plass.
Ballasten limes med uttynnet våtromslim (30% lim ca). Ballasten sprayes med uttynnet eddik før limet tilføres.
|
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ingen tvil om at det ser bra ut! Men hvilken gradasjon har ballasten? Vil gjette på at det er "Medium", men det er lett å bli lurt av makrobilder. |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er "fine" som nevnt
Jeg synes medium blir altfor grovt.
|
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Akk ja. Sånn går det når man ikke kan lese innåt... |
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk skal du ha Jon Einar.
Jeg har prøvd meg på TMJKs workshop og fant ut at WS flyte lett ut, ja. Spent på å se hvordan den ser ut i morgen når det har tørket. Og jeg som har mye WS grey fine hjemme |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ser ut som dette bildet er tatt før liming. Har du limt ballsaten nå, og hvordan påvirket limingen i såfall fargen? Jeg testet knust stein som ballast i helga, og ble utrolig skuffet over at ballasten ble alt for mørk etter liming. Så helt glimrende ut når den bare var spredt tørt. Om du ikke har fått mørkere steinballast etter liming er jeg veldig interessert i lim og blandingsforhold! |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Noe mørkere har den nok blitt, men ikke verre en at det er til å leve med.
Den skal uansett smusses (høyre skinnestreng er allerede litt påbegynt)
Blandingsforholdet er grovt sett 40% lim (våtromslim) jo grovere ballast, jo større andel lim har jeg funnet ut.
Men det som jeg ikke er fornøyd med er korningen, den er for grov i mellom skinnene.
Etter nærmere studier har jeg funnet ut at den stort sett er finere mellom skinnene enn på utsiden.
Det man streber etter. (Tronviktunnelen øst)
Om dette skyldes at pukken er mer utsatt for oppknusing her, eller om det er ballastfordeleren som sorterer slik vet jeg ikke, men jeg mistenker vel det siste. Edited by jevistad - 21 januar 2009 at 16:03 |
||
bergsagel
Veteran Joined: 08 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 151 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er fjellskråningen sikret? Ser det har startet å rase ut.... Brun stein blant den nye fine pukken. Ville ha sendt opp en geolog eller to...
Vanvittig godt stykke arbeid!
|
||
Chr. Lil.
Veteran Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kanskje pukken er mer "klemt" ned mellom sporene slik at den ser mindre ut ovenfra pga at det tupper og ender som stikker opp? |
||
Christian L.
|
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, alle ser tydelig at dette ikke er bra nok, Jon Einar!
Du må nok justere ballastfordeleren din eller kjøpe ny.
Petter
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatert.
|
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er det dette som kalles for "det glade vanvidd"!?!
Fantastisk Dr. Vistad! Dette gir inspirasjon så det holder!!!
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Idag dumpet det ned ett eksemplar av "Det manglende mellomledd" i postkassa. Blir interessant lesning. Her kan man få mange flotte ideer til å bygge "freelance", ser jeg.
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatert.
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da e berre lekkert! får nesten lyst å slutte med mj når jeg ser hvor proff du er!
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg får tvert i mot mer enn noen gang lyst til å bygge MJ når jeg ser så bra modellarbeid. Kan Jon Einar så kan vel jeg også! (Og alle andre som er villige til å investere mye tid og litt penger i å lære noe nytt!) |
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Utrolig kjekt med disse bildene fra Kjelleren din JE. Kult å kunne følge med framgangen. Er og kjekt å kunne se når du lager en scene rundt bildene!
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatert.
|
||
Jonas
Veteran Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Å som jeg misunner deg anlegget og byggevnene dine
Kjempeflott! |
||
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette ble fantastisk bra Jon Einar!!! Arne |
||
orwold
Viderekommen Joined: 09 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Som nykommer så må jeg bare få si det.Dette du lager er bare helt fantastisk.Du greier iallefall å skape inspirasjon for sånne som meg.Lykke til videre med dine fantastiske kreasjoner.Hilsen Odd Rune Wold
|
||
orw
|
||
Brede
Viderekommen Joined: 04 januar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 42 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva er den porten inn i fjellet er borte? Lager for veivesenet eller noe?
Må si at det du lager ser helt fantastisk ut! Ser ekte ut til hver minste detalj! |
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ai ai ai, for en s-kurve!
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!
Hyggelig å høre at man kan være til inspirasjon, det gjør det ekstra morsomt å bygge!
Det skal være portalbygget til Lio kraftverk:
Edited by jevistad - 22 mars 2009 at 12:12 |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flott som alltid, Jon Einar.
Første tanken som slo meg når jeg ser bilde med Lio kraftverk, er brua over Numedalslågen i/på Rødberg. Der gikk veien og jernbanen side om side over brua.
Jeg ringer deg snart for en visit
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
Jonas
Veteran Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tror ikke det er der... Ser iallefall ikke slik ut oppved rødberg om man kjører fra kongsberg-uvdalen/geilo.
Hvertfall ikke om vinteren. Eller så missa jeg det pga den idioten av en nabo som kjørte... Men et spørsmål, Langs deler av veien går ett opphevet jernbanespor som TYDELIGVIS ikke er i bruk... Noen som vet noe om dette? Jevistad, Hvordan lagde du de "Rissene" i fjellveggene dine? Der det ser ut som at de har kjørt med bor ned og kappa vekk mye for å få frem jernbanen? |
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Les igjen, Jonas. Bilde fra Lio kraftverk kan minne mye om Rødberg, da begge steder har vei over bru med liten radius og begge ligger såpass nærme dalsiden. Ellers så har du vel sett Numedalsbanen på vei oppover. Edited by MY1201 - 26 mars 2009 at 11:17 |
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kopierer innlegg fra side 12 i denne tråden:
Edited by jevistad - 26 mars 2009 at 16:11 |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatert.
|
||
Post Reply | Page <1 7891011 18> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |