MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fra togkjelleren
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fra togkjelleren

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 18>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2008 at 22:17
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:


ser vakkert ut,......men hva har du i glasset? det så spennende ut[


Ser ut til å være noen godsaker fra Lervig bryggeri? ... Aktiebryggeri, heter det vel. *tørst nå*
 
Stemmer det, årets julebrygg fra Lervig. (flytende snobTongue)
Takket være Ringnes sin utflagging av Tou har vi fått to nye spennende bryggerier i Rogaland.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2008 at 23:22
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Wow! Det ser bra ut. Jeg må til med det samme selv snart, men lurer litt på om jeg må jukse litt og kjøpe noe ferdig...
Hvis du ikke har større ambisjoner en meg Tore så er det ikke så vanskelig.
Ta en tur på Europris og kjøp et sett med tuber med akrylmaling og et penselsett.
Miks sammen litt av de forskjellige grønnfargene og litt svart på paletten for å lage hhv. løvtrær og bartrær. Skal du lage fjerne åser så har disse en tendens til å gå over i grått, og lysere grått jo fjernere de er.
Og hugs at hvis man synes at det blir mislykket så er det jo bare å male overWink
Står  forøvrig greit beskrevet i denne boka:
 
 
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2008 at 23:42
Jeg leste en artikkel i MR en gang der forfatteren brukte svamper. Raskt og enkelt, påsto han. Så vidt jeg husker klippet han dem til en grov form, avlange for grantrær, rundere for løvtrær. Så dyppet han dem i maling på en palett og så passe forsiktig mot bakgrunnen. Åsene var malt på forhånd. Han hadde vel ulike størrelser for forgrunns- og bakgrunnstrær, så vidt jeg husker. For de fjerneste hadde han muligens flate svamper med rufsete topp - virker i allefall som en smart idé på meg.

Et annet sted så jeg en som lagde stempler med trestammer. Ulike stammestempler trykket oppe på hverandre, og svampmalt løv burde bli brukbare forgrunntrær på bakgrunnen?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2008 at 00:05
På denne bakgrunnen ble det brukt svamp-stemplingsmetoden, og også gradvis mørkere jo nærmere skogen skal være.


Et utsnitt av et annet bilde viser hvordan svampstrukturen ble brukt for å skape rimelig naturtro tretopper. Dette var en rask måte å få til sånn passe grei bakgrunn. Man kunne lagt mye mer arbeid i det, og fått det mer avansert, men kanskje skal en bakgrunn bare være antydende og ikke for oppmerksomhetskrevende selv.


Svein S
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2008 at 19:11
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Er dette originalen fra Lima? Hva ble det til med støpene dine?
   dette er en orginal,....mine støp har ikke passert "kvalitets kontollen" så ny og forbedret/forandret utgave kommer..Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2008 at 23:07

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
 
Hei, Jon Einar.
 
Har du motorisert Robel"en din?
Fikk tak ett byggesett på ebay, for ca 400 inkl. porto fra Tyskland.
Men noe må gjøres for å få liv i "plastikken"...Wink Tror nesten frimerkene på pakken veier like mye...LOL
 
Ove
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2008 at 23:15
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Hei, Jon Einar.

 
Har du motorisert Robel"en din?
 
Ove
 
Nei foreløpig er den bare fotomodell.
Fikk tilbud om drivverk når jeg kjøpte den, men det ble for dyrt.
Den kommer nok til å være innlåst på et sidespor uansett når det blir trafikkspill her engangWink
 
Det har forøvrig begynt å gro litt mer i denne lia siden sistTongue


Edited by jevistad - 16 januar 2008 at 23:24
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2008 at 23:25
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

...
 
Det har forøvrig begynt å gro litt mer i denne lia siden sistTongue


Vakkert! Og dette er virkelig "typisk norsk" terreng med jernbane.
Svein S
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2008 at 23:27

Nydelig. Har du henta inn Gloppedalsura?Wink

 
Ove
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2008 at 23:29

Takk for det Svein

Jeg la inn "feil" bilde, og i mens jeg la inn nytt så hadde du kopiert det opprinneligeLOL
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2008 at 23:32
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Nydelig. Har du henta inn Gloppedalsura?Wink

 
Ove
 
Takk til deg også Ove.
Nei, det er pukk fra "Burma" i Egersund.
Opprinnelig fra pukkverket i Sirvåg, men "farget" gjennom mange år av trafikk av jernbanemateriell øverst på skiftetomta.
 
Edit: Du tenker selfølgelig på den steinura i ses sitt innlegg, det skal liksom være steintipp fra en gruvestoll.
Grusen til denne fant jeg i en haug på HinnaLOL


Edited by jevistad - 17 januar 2008 at 22:57
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2008 at 11:13
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
 
Det har forøvrig begynt å gro litt mer i denne lia siden sistTongue
 
Dette er vakkertClap
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2008 at 11:35
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Takk for det Svein

Jeg la inn "feil" bilde, og i mens jeg la inn nytt så hadde du kopiert det opprinneligeLOL


Jeg oppdaget det straks jeg hadde postet, men det var bildet jeg kommenterte som jeg mener viser godt det norske, så det var fint at du la ut feil først. Smile
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2008 at 22:48
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
 
Dette er vakkertClap
 
Takk for det Jan-Inge.
Jeg har god hjelp av mye bra landskapsmateriell som er å få kjøpt da.
Grantrærne kjøpte jeg av en tsjekker som hadde med seg dette på treffet i Rendsburg. Angrer bare at jeg ikke kjøpte alt han hadde med segLOL
Trærne selges i høyder fra 15 -320mm og priser fra 0,6 til 2EURO
De lengste har da en lang stamme med tørrkvister på.
Det går an å bestille av han slik at han tar med på neste treff der nede, ellers han sender, men da kommer selvfølgelig porto etc. i tillegg.
 
Men løvtrærne har jeg laget av selvdyrket Seafoam, men med de ustabile sommerene her vest er det et sjansespill å få de til.
Frøene er nokså dyre, det spørs om det ikke lønner seg å kjøpe ferdige esker fra f.eks. NMJ.
Litt nerdete er det jo også dyrke dette selvLOL
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2008 at 23:59
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Jeg har god hjelp av mye bra landskapsmateriell som er å få kjøpt da.
 
Det har jeg også, men får det ikke så fint for det.Cry
 
 
 
Quote
Grantrærne kjøpte jeg av en tsjekker som hadde med seg dette på treffet i Rendsburg. Angrer bare at jeg ikke kjøpte alt han hadde med segLOL
Trærne selges i høyder fra 15 -320mm og priser fra 0,6 til 2EURO
De lengste har da en lang stamme med tørrkvister på.
Det går an å bestille av han slik at han tar med på neste treff der nede, ellers han sender, men da kommer selvfølgelig porto etc. i tillegg.
 
 
 
Jeg så det var noen som hadde kjøpt seg noen fine vognlaster på et treff også. På tide å komme seg på et tysk treff daSmile
 
 
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2008 at 20:15
Originally posted by jevistad jevistad wrote:



Litt nerdete er det jo også dyrke dette selvLOL


Det er vel ingenting galt i å være litt nerdete? Wink
Må jo si det du holder på med ser bare helt fantastisk ut. Gleder meg til å komme på besøk å få sett dette med egne øyne.

Arne og meg tar oss sikkert en tur så fort du har fått OBAS"en i hus.  Big%20smile


Edited by asai - 18 januar 2008 at 20:15
Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2008 at 10:54
den vognen som legger pukk leger den på ekte eller er det bare limt på
???
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2008 at 11:00
Originally posted by odin11 odin11 wrote:

den vognen som legger pukk leger den på ekte eller er det bare limt på
???
 
Ta en titt øverst på side 5 i denne tråden...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 18:16
Gratulerer med dagen, Morten! Jeg kommer snart etter...
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 19:33
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Gratulerer med dagen, Morten! Jeg kommer snart etter...


Var ikke det postet i feil blogg?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2008 at 08:47
Oppdatert
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2008 at 10:13
Du overgår deg selv stadig vekk Jon Einar. Dette er jo helt utrolig flott!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2008 at 10:18
Hei Jon Einar
 
MageløstClap 
 
Til stor inspiration for os "almindelige" modelbyggere. 
 
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2008 at 12:14
Med hensyn til landskapsmateriell, har tydeligvis Jon Einar oppdaget det samme som enkelte vietnamesiske innvandrere; det er enklere å dyrke det selv enn å importere det.
 
(Kanskje du kan få hjelp til å bygge opp en plantasje for landskapsmateriell der nede i Ganddal, Jon Einar?)
 
Petter Wink


Edited by traiNman - 07 april 2008 at 12:19
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2008 at 21:48
Ja, det står vel endel hus tomme nå rundt omkring på Østlandet, komplett utstyrt for dyrking av ulike vekster, som nå kan fylles med mer nyttige planter!
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2008 at 17:02
Oppdatert
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2008 at 22:35

Det er nok ikke så lenge til OBAS"n kjører biltog på Stambanen.....jeg venter egentlig bare på å smusse SveinR sin vogn,så kommer det ett lite lass med bilvogner i posten som ser omtrent slik ut.....

 
 
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2008 at 22:50
Hei,
 
Wow...disse var bare lekre Clap
 
Godt jobba !!
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2008 at 23:19
Har ikke fått posta den ennå.. den er jo så jysla lange...
 Men den trenger et lag med skitt..
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2008 at 22:04
Oppdatert
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 18>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.