MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fra togkjelleren
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fra togkjelleren

 Post Reply Post Reply Page  <1 1213141516 18>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2010 at 22:32
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Hvordan har du laget de ørsmå skiltene som er festet på signalene?

Det var en kamerat som laget de for meg i MS-Publisher ut ifra bilder og skrev de ut på fotopapir.
Tror bildet først ble laget i Paint e.l. og deretter importert til Publisher.
Fordelen med dette programmet er at det blir knivskarpe utskrifter.
Jeg mener jeg har hørt at noe lignende er mulig i Word, men det har jeg ikke prøvd.
Skiltene ble opprinnelig laget til signalene på Ganddal, så det er en stund siden.


Edited by jevistad - 01 februar 2010 at 22:35
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2010 at 22:47
HVor knivskarpe de blir avhenger nok i særlig grad av skriverens kvalitet. Men en blekkskriver for foto er sikkert god nok.
Jeg brukte en lignende metode for å lage godsvognskitler av 50-tallstypen (beskrevet tidligere her på forumet). Originalene ble laget i omtrent firedobbeltstørrelse i Illustrator, og så skalert ned i det de skulle skrives ut. Først prøvde jeg på min egen fargelaserskriver av billig sort hjemme, men det ble ikke bea nok. Men skriveren på jobben koster sikkert det tidobbelte, og da ble det brukbare utskrifter.
Svein S
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2010 at 00:10
Jon Einar! Anlegget ditt er utnevnt til Superanlegg i NMJs 2010-katalog. GRATULERER! Vil det si at du bare kan kjøre Superlinemodeller på det fra no av?
 
Petter Wink
Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2010 at 07:52

Håper ikke det...........

Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2010 at 23:43
Hei.

Sporsperra på Rukke ssp:

http://sandnes2006.fotopic.net/p58902894.html

Er den heimelaga? Eller er det Weinert?

Jan-Rune
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2010 at 12:47
Hei
 
Den er hjemmelaga, har et skjermbilde av ACAD tegningen her:
Det er benyttet 1mm/0,6mm messingrør i "hengslet".
Det er loddet på noen "skråvstivere" som ikke er med på tegningen, disse er der helst for utseendets skyld på modellen.


Edited by jevistad - 23 februar 2010 at 12:50
Back to Top
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2010 at 12:53
Meget interessant.
 
Går det å vere så freidig å spørre etter måla på denne? Vi skulle hatt en del slike på http://blog.tmjk.no og funderar på å teste å bygge en sjølv. Eit anna alternativ er Weinert, men er usikker på kor forbilde tru den er.
 
Jan-Rune
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2010 at 12:59
Weinert sin er helt ok den, forskjellen er at på de tyske så er overdelen helstøpt, mens de norske er laget av diverse plater som er boltet sammen.
 
Det er en del mål som gir seg selv etter hvilken skinneprofil du benytter, men toppflata er 6 mm i skinneretningen og 3,5 mm på tvers.
Det er dette siste målet som blir "feil" i modell siden "back to back" målet på hjula er mindre enn i virkeligheten.


Edited by jevistad - 23 februar 2010 at 13:05
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2010 at 10:57
Hvor har du fått tak i arbeiderne som vi ser 11. juni 2009? Jernbaneverket-personell.. Hvilke figurer er det, og er de eventuelt malt om etc?
ace@samlerforumet.net
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2010 at 17:02
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Hvor har du fått tak i arbeiderne som vi ser 11. juni 2009? Jernbaneverket-personell.. Hvilke figurer er det, og er de eventuelt malt om etc?
 
Det er litt av hvert fra Preiser, de med JBV-farger har jeg malt selv da det dessverre ikke er produsert figurer med disse fargene ennå.
 
 
 
 
 
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2010 at 10:47
Takker så mye for svar :)
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2010 at 19:07
Hei jevistad!

Hva har du brukt som stolper til gjerde langs banen, og hva har du brukt til tråd?


Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2010 at 16:25
Til stolper bruker jeg 0,8mm blomstertråd, og sytråd til trådSmile
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2010 at 21:44
 
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Til stolper bruker jeg 0,8mm blomstertråd, og sytråd til trådSmile
Takk for informasjon! Smile
Men sytråd? Blir ikke den "pistrette"? Eller har du malt den sånn at det blir borte?

Legger ved et spørsmål til: Hvor får man tak i gouchemaling som du bruker til å farge gipsen med? Er det noen annen maling man kan bruke som gir pipsen litt seigere størkning?



Edited by Chr. Lil. - 14 april 2010 at 22:15
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2010 at 18:49
Er det mulig og få bilder av banen bit for bit bortover. Hvor langt er du kommet?
 
Etter workshopen du hadde i trondheim i vår så har jeg blitt ganske ivrig, ikke bare på de temane du snakket om. Men også på andre områder.
Takker for en fin søndag. Håper du finner turen nordover igjen en annen gang også.
 
Jeg skifter tema og spør: Hva slags gress bruker du? Når du etter på brukte sprøyetlim så strødde du på gress av hvilken type?
 
Seiner på kvelden kommer det oppdatering på bloggen min:
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2010 at 17:24
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Er det mulig og få bilder av banen bit for bit bortover. Hvor langt er du kommet?
 
 
Bildeopplastingen på forumet virker ikke, så det får bli en annen gang.
Ellers er det jo noen bilder hvis du klikker på logoen under signaturen min, det viser vel også hvor langt jeg har kommet.
Uansett blir det oppdateringer i bloggen så for det er noe å meldeWink
 
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Etter workshopen du hadde i trondheim i vår så har jeg blitt ganske ivrig, ikke bare på de temane du snakket om. Men også på andre områder.
Takker for en fin søndag. Håper du finner turen nordover igjen en annen gang også.
 Hyggelig å høre og takk i like måte.
 
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Jeg skifter tema og spør: Hva slags gress bruker du? Når du etter på brukte sprøyetlim så strødde du på gress av hvilken type?
 
 
 
Jeg bruker Heki statisk gress og strør på med blended turf eller medium green coarse turf fra Woodland.
Man kan også "skjøte" på gresset på denne måten.
 
Det står litt om det her:
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2010 at 01:41
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Hva har du brukt for å lage "støttemuren" som går langs togsporet?
Den er gipsavstøpning av ekte stein, formen har jeg laget selv av silikonmasse.
Steinene trykkes ned i en "pute" av plastilin, da er man ikke avhengig av at steinene er like tykke og kan kun konsentrere om "visen"
Så lages en ramme rundt og silikonen kan fylles oppi.
Ikke overvettes fornøyd med resultatet, jeg tror nok det kunne blitt vel så naturlig med tillskjærte gipssteiner.
Har dessverre ikke noe godt bilde av ferdig form.
Har du noen nærbilder av den sporskifterbua??
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
T43 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 april 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote T43 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2010 at 03:09
Hej,
är relativt ny här på forum mjf. Har tittat runt lite på det mesta som finns, och jag är väldigt imponerad av ditt landskap, och dina modeller!!! En modell som jag är särskilt intresserad
av är OBAS El13, eftersom jag har sett den passera här i Hofors (Sverige) med biltåg, och
håller på att bygga en sådan av en Lima modell. Har byggt en ny drivning till loket (använder Roco"s Rc driv) men har fundering ang. färg till OBAS, grön till lokkorg och grå/vit till tak?
Har du något tips på färg, kulör och fabrikat?
 
mvh/Peter
Peter
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2010 at 06:17
Heisann.
 
Hobbytrade kommer med El.13 OBAS i modell i 2010/11Clap
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
T43 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 april 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote T43 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2010 at 14:28
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Heisann.
 
Hobbytrade kommer med El.13 OBAS i modell i 2010/11Clap
Hej, jag har sett att Hobbytrade kommer med en modell av El.13
blir säkert en toppenmodellSmile 
men jag tänker ändå bygga klar min Lima-modell, har hållit på med den
ett tag nu, nästa steg är att börja måla.
Peter
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2010 at 16:46
Originally posted by T43 T43 wrote:

Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Heisann.
 
Hobbytrade kommer med El.13 OBAS i modell i 2010/11Clap
Hej, jag har sett att Hobbytrade kommer med en modell av El.13
blir säkert en toppenmodellSmile 
men jag tänker ändå bygga klar min Lima-modell, har hållit på med den
ett tag nu, nästa steg är att börja måla.
Holder selv på med en gammel Lima. Skal ha Hobbytrade i tillegg, men Skal bygge opp min egen Lima til "superline":-)
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
El Loco View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 13 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote El Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2010 at 19:35
Håper dere (T43, Ørjan og andre!) deler erfaringer og fremdrift i El 13- prosjektene deres med oss vanlig dødelige, gjerne med illustrerende bilder og beskrivelser.
Har selv noen El 13 og El 14 som skal märklinifiseres og forhåpentligvis få en litt bedre detaljering, med blant annet lys.... Er grønn på området, og håper å lese litt om deres erfaringer underveis! Smile Kanskje vi skulle lage en tråd som tar for seg "ombygginger for dummies"? Det hadde vært noe for meg! LOL
Back to Top
T43 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 april 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote T43 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2010 at 12:05

Lima-lok kan liknas vid "dummies" när det gäller drivningenLOL men för övrigt när det gäller skalariktighet och detaljer så tycker jag att de är mycket fina ombyggningsobjekt, då de kan bli väldigt fina modellerClap med extradetaljer och med en bättre drivenhet.

I mitt fall så kommer drivningen att bli ett (Rc / El.16) driv från Roco, och det är ju inte helt fel,
de loken har i mitt tycke mycket fina gångegenskaper. Övriga detaljer blir Entec strömavtagare,
mässingplogar, http://www.skaladesign.no/produkter/detaljer/messingploger-til-el13-og-el14,
och nya ventilationsluckor  http://www.messingmodeller.no/?page_id=13, och kanske lite mer
detaljer.
 
Jag har också byggt om ett El.14 till en Lima-superline (CargoNet) Wink, det också med en hembyggd Roco-drivenhet, baserad på kugghjul och hjul från Rc-loket.
 
Jag kan ta några bilder och visa hur jag har byggt om mina lok, håller annars med att det skulle vara väldigt intressant att se hur ni andra har byggt om era lok, det ger alltid ny inspiration att
få se andras byggen. 
Peter
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2010 at 23:20
Originally posted by kokken kokken wrote:


Har du noen nærbilder av den sporskifterbua??
Har ikke billedsamlingen min tilgjengelig nå, men jeg skal få lagt ut en tegning om en ukes tid
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2010 at 21:54
Hvorfor er du så flink til å lage naturtro landskap!?Clap
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2010 at 21:57
Derfor!Wacko (hi hi)

Edited by Ørjan - 22 juli 2010 at 21:57
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2010 at 23:09
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by kokken kokken wrote:


 
Har du noen nærbilder av den sporskifterbua??
Har ikke billedsamlingen min tilgjengelig nå, men jeg skal få lagt ut en tegning om en ukes tid
Her er en tegning av bua i 1:1, det er en såkalt AS-kiosk som inneholder releer etc. til sikring av sporvekselen.
En sporskiftebu er noe annetSmile
 
Edit: Reopplastet tegning


Edited by jevistad - 04 juli 2011 at 21:36
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2010 at 00:51

Den lille døra til venstre inneholder betjeningspanel for bomanlegget på en planovergang også, hvis bua er plassert ved en sådan. Tau for sperring av veien og skilter til å sette på varsellysene når plo. er ute av drift er det også der. Viktig lite byggverk på enhver modelljernbane med planovergang!

Åsmund.
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2010 at 01:08
Takk for tegningen Jon Einar, var til stor hjelp. Men hvordan ser en sporskiftebu ut men vi er inne på det? Noen som vet?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2010 at 01:13
Originally posted by kokken kokken wrote:

Takk for tegningen Jon Einar, var til stor hjelp. Men hvordan ser en sporskiftebu ut men vi er inne på det? Noen som vet?
For eksempel slik:
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1213141516 18>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.