MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fra togkjelleren
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fra togkjelleren

 Post Reply Post Reply Page  <1 1112131415 18>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2009 at 11:55
Originally posted by oy0173 oy0173 wrote:

hva heter sangen som du har på filmen:1mai tog på stambanen, trenger den for et skole prosjekt takker for svar.
Det husker jeg ikke, og jeg greier ikke å finne det igjen heller.
Men det er en sang fra en liste over sanger som er til fri bruk og som YouTube tilbød som erstatning for det originale lydsporet jeg hadde.
Det originale ble nemlig fjernet da jeg ikke hadde tillatelse til å bruke detConfused
Så lydsporet som ligger der nå er til fri bruk for alle.


Edited by jevistad - 08 november 2009 at 11:56
Back to Top
cinxia View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 06 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cinxia Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2009 at 20:59

Hei...er ny her på forumet...sitter stum beundring og kikker på bildene dine:-)....

Kan du gi meg et tips på hvordan du lager tømmerstokkene dine?

Back to Top
cinxia View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 06 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cinxia Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2009 at 22:14
Ups...fikk vist ikke med meg nest siste side...hehe..har faktisk disse blomsterpinnene liggende så nå skal jeg prøve meg:-)....
Back to Top
janingar View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janingar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2009 at 00:42
Bare er nysgjerrig. Når kan vi vente oss neste oppdatering? Venter alltid i spenning på nye bilder herfra :)
Jan Ingar
Mitt galleri
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2009 at 23:14
Originally posted by janingar janingar wrote:

Bare er nysgjerrig. Når kan vi vente oss neste oppdatering? Venter alltid i spenning på nye bilder herfra :)
Takk for interessenSmile
Det er vel muligheter for at det dukker opp noe i romjula.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2009 at 02:34
Nå må du se å henge i Jon Einar! Vi venter resultater vet du.
 
PetterWink
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2010 at 21:47
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2010 at 22:02
Sattan så Schtilight!!!ClapClapClap
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2010 at 11:38
Toppklasse som vanlig! Er det slik at selve sagbruket (bygningene) ligger plassert utenfor anleggskanten? For det er vel ikke plass til noen bygninger nede på plassen her?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2010 at 12:02
Dr. Jevistad befester med dette sin stilling som en av Norges aller ypperste MJ-illusjonister. Clap
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2010 at 20:04
Takk for kommentarene folkens!
 
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Er det slik at selve sagbruket (bygningene) ligger plassert utenfor anleggskanten? For det er vel ikke plass til noen bygninger nede på plassen her?
 
Ja, det er dessverre ikke plass til selve sagbruket (et sted må jeg oppholde meg ogsåSmile), men jeg tenkte jeg skulle få med en flik av bygning for innendørs opplasting av f.eks kryssfiner eller sponplater på det lyse feltet  der Hbikks"en står på bildet under (skal illudere betonggulv)
 
Bygget skal være være noe liknende det på bildet under, jeg har litt sans for slike "kjedelige" industribygg på MJ-anleggSmile
Tenkte jeg skulle eksperimentere litt med å prøve å få til slike betongelement som har en overflate av småstein.
Fra området til Kverneland plogfabrikk, Klepp
 
Legger med et oversiktsbilde av sagbrukssporene, "sagbruket" blir da til venstre i bildet.
Hvis det er noen som har bilder av et relativt moderne sagbruk/sponplate-/kryssfinerfabrikk med sportilknytning er jeg meget interessert.
 


Edited by jevistad - 25 januar 2010 at 20:05
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2010 at 20:18
Disse grasstustene, plasserer du de først, og så tilstøtende topplaget med landskapsmateriale dernest?
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2010 at 20:28

Grasstustene settes på til slutt.

De er litt klebrige, men jeg dypper de i hvitlim før jeg "monterer" de for sikkerhets skyld.
 
Har vurdert å dusje over med noe matt klarlakk e.l. til slutt da tustene er litt blanke, men jeg får se.


Edited by jevistad - 25 januar 2010 at 20:31
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2010 at 21:31
Ok, så "foten" syns ikke?
Takk for svar.
Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2010 at 22:58
Angående bilder av sponplatefabrikk så har du jo Norsk Wallboard i Vennesla. Det er en veldig enkel mursteinsbygning. Fant dessverre ikke noe bilde av porten der de kjørte inn vognene, men dette bildet gir iallefall en liten idé hvordan det ser ut :

Her et bilde fra 1996 som viser en Skd224 på vei ut med en Hbikks.


Kart på gulesider hvor sporene ut dit sees tydelig :
http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6457389.54593%26lon%3D439369.05764%26zoom%3D18%26layers%3D00B00%26id%3Dc_Z0HJRBXC%26offset%3D0%26tab%3Dyellow



Edited by Mr Bridger - 25 januar 2010 at 22:59
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2010 at 00:49
Jeg pleier å hive på en nype strømateriale etter å ha plantet vegetasjon, før limet tørker. (En nype = like mye som om det hadde vært salt på frokostegget) Pass på å bruke en farge og korning som ikke stikker seg ut fra busken eller bakken den står på. Altså enten grønt eller jordfarget. Blås bort det som ikke fester seg umiddelbart i limet, da blir det passe, akkurat nok til å dekke limet, men diskret nok til ikke å se ut som det er hivi på etterpå.
Forøvrig må jeg igjen hive meg på i Jevistads heiagjeng. Dette er bare praktfullt, selv plankestablene hans er juveler!
Åsmund.
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2010 at 00:54
Om dusjing med lakk/maling: Har sett det gjort på film, men ikke prøvd det selv ennå. De som virkelig kan dette dusjer ikke bare enkeltelementer på anlegget, men faktisk hele anlegget med en meget uttynnet malingtåke ("mist") som er tenkt å skulle gi det hele et ensartet inntrykk uten å sette farge ... Meld fra om det blir bra, så følger jeg etter! Wink
Åsmund.
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2010 at 01:12
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Legger med et oversiktsbilde av sagbrukssporene, "sagbruket" blir da til venstre i bildet.
Hvis det er noen som har bilder av et relativt moderne sagbruk/sponplate-/kryssfinerfabrikk med sportilknytning er jeg meget interessert.
 
Det var jo wallboardfabrikk i Larvik, se bilder her http://www.jernbane.net/script/dispenhet.asp?enhet=2025&kat=Stasjoner&katID 
 
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2010 at 14:12
Dette er mj av ypperste klasse, noe å strekke seg etter ! Bravo Clap
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2010 at 18:51
 
Fuldstændigt mageløst - jeg bøjer mig støvet. ClapClap
 
Mange hilsner
Dan


Edited by Dan Rasmussen - 26 januar 2010 at 18:52
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2010 at 22:02
Takk igjen for innspill og hyggelige kommentarerSmile
 
Resten av skiftingen kan bivånes i mitt fotoalbum.
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2010 at 22:20
Stiller meg i rekken... Clap Thumbs Up
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2010 at 22:29
Dette er berre sååå lækkert!!! Viktig at oss dødelige har noe å strekke oss etter. Hadde nok vært en lykkestund på jorden å bli med på ekskursjon til Jevistads kjeller. Visste forresten ikke at paradiset egentlig var i det underjordiskeBig smile
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2010 at 00:14
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Resten av skiftingen kan bivånes i mitt fotoalbum.


Det var en utrolig artig idé å fotografere en hel skifteseanse! Clap
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2010 at 09:06
Hei Jon Einar

Jeg likte den manuelle omleggingen av sporvekselloddene som du har på dette bildet fra anlegget ditt. Når den hvite halvdelen er opp ligger sporvekselen rett fram og når den sorte halvdelene er opp ligger vekselen til avvik. Eller ...

Kan du si litt om hvordan du har laget den tekniske løsningen?
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2010 at 15:10
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Takk igjen for innspill og hyggelige kommentarerSmile
 
Resten av skiftingen kan bivånes i mitt fotoalbum.
 
 
 
Rett og slett deilig! Clap
Min mj-pusher er VMJI.NO
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2010 at 16:03
Clap  Veldig trivelig, Jon Einar!
Kjenner at fremotreff-trangen vokser med en gang....
 
Spørsmål:
Disse skiftekarene inntar jo minst 7-8 forskjellige posisjoner.  Har du funnet preisere som har alle disse eller har de fått en smule "fysikalsk behandling"?
Har prøvd meg med noen bøyeøvelser, men det har stort sett endt med avknekt arm, bein osv.
 
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2010 at 16:10
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Hei Jon Einar

Jeg likte den manuelle omleggingen av sporvekselloddene som du har på dette bildet fra anlegget ditt. Når den hvite halvdelen er opp ligger sporvekselen rett fram og når den sorte halvdelene er opp ligger vekselen til avvik. Eller ...

Kan du si litt om hvordan du har laget den tekniske løsningen?
Det er nok ikke avansert dessverre, det var bare at fasongen på knottene jeg bruker innbød til å bli malt som et sporvekselloddSmile
Det hadde nok vært mulig å lage en løsning med at man vred på knappen for å legge om vekselen, men foreløbig trekker jeg bare knotten til meg for å legge togvei samme vei.
 
Jeg bruker denne løsningen, som kan anbefalesStar , mens betjeningsknott og overføring er laget med inspirasjon fra dette.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2010 at 16:18
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Clap  Veldig trivelig, Jon Einar!
Kjenner at fremotreff-trangen vokser med en gang....
 
Spørsmål:
Disse skiftekarene inntar jo minst 7-8 forskjellige posisjoner.  Har du funnet preisere som har alle disse eller har de fått en smule "fysikalsk behandling"?
Har prøvd meg med noen bøyeøvelser, men det har stort sett endt med avknekt arm, bein osv.
 
Hei Roar!
Nei noen ortopediske inngrep har ikke vært nødvendig, butikken i Luleå har en veldig fin oversikt over Preiserfigurer og andre. (søk på rälsarbetare e.l.)
 
Jeg har bare sølt litt maling på de, da de aller fleste ikke har orange vernetøyEmbarrassed
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2010 at 21:35
Jeg mener bestemt jeg har lest det tidligere, men klarte ikke å finne det nå..

Hvordan har du laget de ørsmå skiltene som er festet på signalene?

Takker for svar Smile
ace@samlerforumet.net
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1112131415 18>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.