MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fra togkjelleren
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fra togkjelleren

 Post Reply Post Reply Page  <1 89101112 18>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2009 at 10:05
Jeg er mektig imponert over denne tråden! Fantastisk.. Gleder meg til å følge med videre!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2009 at 10:37
Nå snakke me rett epoke! Clap
 
Tom
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2009 at 10:37
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Jeg er mektig imponert over denne tråden! Fantastisk.. Gleder meg til å følge med videre!


Ja, Jon Einar er nok den som jeg for tiden ligger helt i teten i Norge når det gjelder modelljernbanekunst. Her er det mange ypperlige detaljer (særlig KL!) og dessuten framstår helheten i anlegget hans som troverdig.
Jeg har hatt den glede å besøke dette anlegget for nesten et år siden. Her er et av bildene fra den gang. Senere har Jon Einar gjort mye mer med sidesporet og rundt det.


Svein S
Back to Top
Granholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 01 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Granholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2009 at 11:26
Jepp, Han er kongen!
 
Mektig anlegg som man kan se og lære av Embarrassed
Mvh

Hans Erik Granholt
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2009 at 16:02
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Jeg er mektig imponert over denne tråden! Fantastisk.. Gleder meg til å følge med videre!


Ja, Jon Einar er nok den som jeg for tiden ligger helt i teten i Norge når det gjelder modelljernbanekunst. Her er det mange ypperlige detaljer (særlig KL!) og dessuten framstår helheten i anlegget hans som troverdig.
Jeg har hatt den glede å besøke dette anlegget for nesten et år siden. Her er et av bildene fra den gang. Senere har Jon Einar gjort mye mer med sidesporet og rundt det.


Slikt kompliment fra en av norges dyktigste mj"er gjennom tidene får man bare ta med segSmile
Her har jeg forsøkt å kopiere Sveins fotovinkel for å vise at det har da skjedd noe på dette stedet på et snaut år:


Edited by jevistad - 13 april 2009 at 16:02
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2009 at 16:05
Ja dette er virkelig helt rått å se.. Tenkte å ta opp igjen hobbyen min, men ser at det kommer til å bli en mye mye mye mer omfattende og kostbar affære enn først planlagt! Gleder meg som en unge.. Har vært på modelljernbanebutikker og kikket i vinduene flere ganger i påsken :D
ace@samlerforumet.net
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2009 at 17:16
Tenkte å ta opp igjen hobbyen min, men ser at det kommer til å bli en mye mye mye mer omfattende og kostbar affære enn først planlagt!

Vel, MJ behøver ikke være så veldig kostbart, slik jeg har argumentert for i en annen tråd her. HVis man ikke har ti tommeltotter, er det mye man kan gjøre selv av billige materialer. Det handler som oftest om å våge å prøve og feile og ikke gi seg selv om man ikke får til ting slik man ønsker ved første eller andre forsøket.
Svein S
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2009 at 22:42
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Ja dette er virkelig helt rått å se.. Tenkte å ta opp igjen hobbyen min, men ser at det kommer til å bli en mye mye mye mer omfattende og kostbar affære enn først planlagt! Gleder meg som en unge.. Har vært på modelljernbanebutikker og kikket i vinduene flere ganger i påsken :D
Og ikke kjøpe alt av vogner og lok man har lyst på LOL
Christian L.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2009 at 23:14
Oppdatert.
Back to Top
togjan View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 september 2008
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote togjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2009 at 14:58
Det er det mest fantastiske anlegget jeg har sett ! Er selv bare 15 år , men jeg og pappa driver med et lignende prosjekt i kjelleren vi også . Er ihvertfall sykt inspirerende å se at det går an å få til noe sånt ! beundrer deg virkelig !

Men hvordan lager du disse tunelportalene dine ? har ikke så alt for mye erfaring med det , pappa som tar seg av såntEmbarrassed
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2009 at 15:40
[QUOTE=jevistad]




Jeg drømmer meg bort. . . . . . .
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2009 at 15:44
Originally posted by togjan togjan wrote:

Det er det mest fantastiske anlegget jeg har sett ! Er selv bare 15 år , men jeg og pappa driver med et lignende prosjekt i kjelleren vi også . Er ihvertfall sykt inspirerende å se at det går an å få til noe sånt ! beundrer deg virkelig !

Men hvordan lager du disse tunelportalene dine ? har ikke så alt for mye erfaring med det , pappa som tar seg av såntEmbarrassed
Hei
 
Takk for det, og lykke til med prosjektet deres.
 
Bygging av tunnelportalene er forsøkt beskrevet her.
Back to Top
togjan View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 20 september 2008
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote togjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2009 at 16:22
TakkTakk :)

Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2009 at 16:37
utrolig fine bilder som blir vist her, hva er det som blir brukt som bark på øverste bilde??
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2009 at 16:44
Kjempeflott anlegg du bygger Jon Einar.
Gleder meg til å se hvordan resten du lager blir.



Edited by eibro - 03 juni 2009 at 16:49
Eirik
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2009 at 18:27
Flott med oppdatering, har ventet på det litt for lenge nå syns jeg Tongue
Flotte bilder! Likte spesielt bark-detaljene på bakken og rundt sporet.
Christian L.
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2009 at 19:20
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

 

Jeg drømmer meg bort. . . . . . .
 
Det forstår jeg godt, ufattelig realistisk...
Kjenner nesten fersk tømmerlukt blandet med jernbane...
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2009 at 19:44
Originally posted by kokken kokken wrote:

utrolig fine bilder som blir vist her, hva er det som blir brukt som bark på øverste bilde??
 
Det er et strømateriale fra Busch hvor jeg har fjernet det "friske løvet".
Fargen er også dempet ned noe med å sprøyte på litt brun farge.
I tillegg er det tilsatt litt ekte skogbunnSmile
Back to Top
HAIr View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HAIr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2009 at 21:15
Flott bark, flott Hbikks, men jeg ble absolutt mest imponert over den amerikanske vogna denne gang! Har vanskeligheter med å forstå at dette er modell, smussingen ser meget realistisk ut. Lykke til videre, begge to!
Back to Top
HLøvås View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 26 april 2009
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HLøvås Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2009 at 21:53

Ingen bilder av dobbel 220 Jon Einar? Wink

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2009 at 22:56
Originally posted by HLøvås HLøvås wrote:

Ingen bilder av dobbel 220 Jon Einar? Wink

Joda, har ikke du?Wink
Levahn og Kronstad traktorer
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2009 at 00:07
TRor jeg må sette inn en traktor i sommertjeneste på Indre StambaneSmile
Dette er bare så fantastisk nydelig arbeid Jon Einar.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2009 at 12:00
Helt utrolige modeller. Jeg har vært innom denne tråden flere ganger hver dag for å titte på bildene. Utrolig bra forbilde for en nybegynner som meg.
Gøy!
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2009 at 23:29
Hva har du brukt for å lage "støttemuren" som går langs togsporet?
ace@samlerforumet.net
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 00:13
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Hva har du brukt for å lage "støttemuren" som går langs togsporet?
Den er gipsavstøpning av ekte stein, formen har jeg laget selv av silikonmasse.
Steinene trykkes ned i en "pute" av plastilin, da er man ikke avhengig av at steinene er like tykke og kan kun konsentrere om "visen"
Så lages en ramme rundt og silikonen kan fylles oppi.
Ikke overvettes fornøyd med resultatet, jeg tror nok det kunne blitt vel så naturlig med tillskjærte gipssteiner.
Har dessverre ikke noe godt bilde av ferdig form.
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 00:21
Fantastisk bra! Tusen takk for god info.. 
ace@samlerforumet.net
Back to Top
HLøvås View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 26 april 2009
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HLøvås Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2009 at 18:40


Edited by HLøvås - 07 juni 2009 at 18:41
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2009 at 19:31
Som vanlig veldig flott, Jon EinarWink
 
Likte spesielt godt hvordan du har fått til tømmeropplastingsområdet, med flis, bark og det som hører til.


Edited by Andreas - 07 juni 2009 at 19:32
Hilsen Andreas.   
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2009 at 20:20
Du har sikkert svart tidligere, men jeg spør igjen om kameraet du bruker Jon Einar. Det virker å ha veldig god dybdeskarphet. Det aner meg at det IKKE er et speilreflekskamera? Muligens bruker du lang lukkertid (stativ?) og liten blender også?
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2009 at 21:54
Originally posted by ses ses wrote:

Du har sikkert svart tidligere, men jeg spør igjen om kameraet du bruker Jon Einar. Det virker å ha veldig god dybdeskarphet. Det aner meg at det IKKE er et speilreflekskamera? Muligens bruker du lang lukkertid (stativ?) og liten blender også?
Du har rett, det er ikke et speilreflekskamera men et kompaktkamera med muligheter for manuelle instillinger (Canon PowerShot A640).
Og jeg bruker lang lukkertid (0,5 -0,7 sek, ISO 80) og liten blender (f8, som er det høyste f-tallet på dette kameraet) og alltid en eller annen form for stativ og selvutløser.
 
Edit: Lagt til ISO-tall


Edited by jevistad - 07 juni 2009 at 22:41
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 89101112 18>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,233 seconds.