Fra togkjelleren |
Post Reply | Page <1 56789 18> |
Author | ||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvis du ser i første innlegg et stykke ned på siden, er det et kart over Indre Stambane. |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
kan du fortell om hvordan du bygde de sykt rå stilige speilene?
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har skrevet litt om det her:
Ser at et bilde har falt ut, skal legge inn et nytt senere.
|
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Til eller fra Stavern..., Ferrari"er står ihvertfall klare...
RedLine-modeller
ve
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatert.
|
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flott arbeid, Jon Einar. Her viste du hvor enorm forskjell det blir ved smussing. Her er det bare smussing som gjelder. Men loket ser jommen nyvaska ut.... Ser ut som byggevirksomheten er stor langs Indre Stambane. Hytter i Sirdal og på Hovden som skal reises før vinterenve
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatert.
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sølvsuper"n kunne trengt bedre lys nede også ser jeg lekkert i ditt landskap,Jon Einar.....
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nydelig bilde, Dr(?) Jevistad!
Er vel ikke èn container som er korrekt!
(Muligens postcontainerne)
Men MORTEN H. skal ha ros for loket!
Med krass hilsen fra Øst
J-I Hansen Edited by J-I Hansen - 09 oktober 2008 at 17:26 |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, men så du det før du inndirekte ble gjort oppmerksom på det?
Man kan jo lure på hvor nøye du egentlig tar dette
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det ble observert, men beskjeden som jeg er ...
|
||
TA
Nykommer Joined: 03 oktober 2005 Status: Offline Points: 32 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Skal man pirke ordentlig, så går det ikke El 16 i 5805 heller, ihvertfall ikke per dags dato.. men du verden så nydelige bilder!
Hilsen Tormod
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
El16 får ikke brukes vest for Kr.sand. Så da blir det ikke mange E16 å se på hvis man skal modulere sørlandsbanen på et Fremotreff ;-)
|
||
A matter of life and death
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Eh, nei men dette er ikke på Sørlandsbanen heller
Hadde "en Indre Stambane" virkelig blitt bygget så ville antagelig ikke 5805 gått via Kristiansand
Eller sagt på en annen måte, i min MJ-verden går ikke godstogene mellom Oslo og Stavanger via Kristiansand Edited by jevistad - 10 oktober 2008 at 23:25 |
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Edited by morten.h - 11 oktober 2008 at 00:50 |
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Selvfølgelig, i din private kjeller har ikke tilsynet jurisdiksjon, så her gjør du som du vil. På FREMO-treff derimot... men der har du jo et annet prosjekt (som snart er tegnet ferdig)
Det finnes en modul i Tyskland som heter Staveren, du kan jo ta med Ferrariene på treff dit en gang
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvor finner du den informasjonen skriftlig?
Mener bestemt DagCato har sjekket dette med jernbaneverket en gang og fått til svar at det ikke ligger noen restriksjon på bruk av El16 på den strekningen.
Eirik
Edited by eika - 11 oktober 2008 at 14:22 |
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Etter det jeg kjenner til så er ikke El16 med tunge tog populær vest for KRS. Årsaken til dette er gamle uskjermede signalkabler som ligger i pukken nær sporet i de mange og lange tuneller på strekningen KRS - Moi.
Likeretter-thyristordriften i El16 lager en del elektrisk "støy" som derved blir indusert i signalkablene og signalene går derfor "i rødt" når støyen blir for kraftig. Derfor har det etter sigende vært uaktuelt å bruke El16 vest for KRS til signalkablene blir skiftet. Edited by Kjell H. - 11 oktober 2008 at 17:39 |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg var av den oppfatning at "problemet" med El16 rett og slett var relatert til det høye strømforbruket som gjorde at returstrømmen fra loket kunne slå over i signalsystemet og at det var årsaken til at signalene kunne skifte til rødt. Jeg har aldri hørt at problemer gikk direkte på induksjon i kabler.
Kablene har jo ligget i pukken her langs vestfoldbanen helt opp til for kun et par år siden uten at det har betydd kjøreforbud for El16 her. (Selv om de hadde problemer med den her og når lokene var nye)
Det andre problemet med El16 relatert til strømforbruket har jo gått på manglende kapasitet i omformeranleggene rundt omkring. Noe som for strekningen Kristiansand-Stavanger vel har utbedret den senere tid da det vel er tatt i bruk nye omformere på strekningen.
At lokene likevel ikke brukes på strekningen har vel mer med det at El14 med sine 6 aksler står bedre på sporet enn den 4-akslede El16 når man kjører tunge tog der.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Strømtrekket (effektivverdi) fra en El 16 er nok mindre enn for både El 14 og El 18? Imidlertid kan nok amplitudeverdien fra en El 16 bli like stor eller større?
El 18 laget en del havarier på roterende omformere da den kom. Årsaken var at choppefrekvens for likeretterene på loket fallt sammen med resonansfrekvens til viklingene på de roterende omformere med påfølgende havari.
Det kan være brukt en annen kabeltype for signalkablene på Vestfoldbanen og lengre avstand signalkabel - skinne (som det vil være på åpen linje)? I tunneller er denne avstand tilsvarende kort og det øker faren for induksjon. 40 % av Sørlandsbanen på denne strekning er tunneller
- Eller er helt enkelt elektriske kabler der byttet ut med fiber i Vestfold? En fiberkabel er ufølsom for den slags støy og det er nok den kabeltype man vil gå for nå.
|
||
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er i allefall sikkert at det har vært minst én hendelse der nattoget til STV ble sendt avgårde fra Oslo med el16, og at toget ble innstilt fra KRS nettopp på grunn av problemer med el16 på strekningen KRS-STV.
Effektverdien for tyristorlok av typen el16 er 0,8 (Det optimale er 1, men dette er bare toretisk mulig.) mens det for el14 og el18 er 0,9. |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På El18 var da såvidt jeg har forstått problemet at de roterende omformerene ikke var i stand til å ta i mot strømmen som loket matet tilbake.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det med tilbakemating av effekt er et annet problem som moderne materiell påfører omformere og strømnett.
Dette er minst tema for mange nye lenker om man skal gå litt dypere i problemstillingen, men det medfører ikke direkte havarier på omformerene (roterende) som den viklingsresonans som El18 påførte dem.
Dette er først og fremst et 2-delt problem som er forskjellig for roterende og statiske omformere. Første generasjon statiske omformere kunne ikke mate retureffekt tilbake til strømnettet. Da kreves i prinsippet 2 vekselrettere med kondensatorbatteri som mellomspenning slik at de kan i det ene øyeblikk være likeretter - vekselretter for i neste øyeblikk kunne bytte om på oppgavene, alt etter den vei effekten flyter.
Det som var viktigere var at forsyningsnettet frem til omformerene kun var dimensjonert for forbruk og ikke innmating. Den strøm som et stort lok mater tilbake må også omsettes/forbrukes av andre forbrukere for at det skal virke. - Nettleverandørene sa altså nei.
Dette er årsaken til at tilbakemating ikke var tillatt i begynnelsen og har ikke noe direkte med at roterende omformere kunne tilbakemate. Selvfølgelig måtte en del vern og annet utstyr/innstillinger modifiseres for at tilbakemating skulle fungere.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Glemte å kommentere det Lars skrev om "effektverdi" (eller virkningsgrad som jeg tror han mener)?
Jeg tror ikke at virkningsgraden for en El 16 er så lav som 0,8? Da ville tapet i loket være 900 kW ved fullt pådrag og det er mye effekt som går opp i varme. - Selv en virkningsgrad på 0,9 er for dårlig.
Typisk ligger nok virkningsgraden rundt 0,95 (eller bedre) - som for øvrige el. omformere/motordrifter av denne type, litt avhengig av utstyr. Det gir et totalt tap på 250 kW for et lok på 5 MW (som egentlig er ganske mye).
Er det cos phi som du mener, Lars - så er jeg mer enig. Dette er fasevinkel mellom strøm og spenning.
For å minimalisere tapet i kjøreledning og tilførselsnett, er det ideelle cos phi = 1. Da er strøm og spenning i fase.
Moderne lok med asynkrondrift klarer dette. Eldre lok har problemer og "værstingen" er igjen El 16 (eller andre lok/motorvogner med samme prinsipp). Her ligger utfordringen i thyristorlikeretteren som bare kan operere med en viss max. switchefrekvens (mens moderne lok som bruker transistorer (IGT) er bedre).
|
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da blir vel disse litt i overkant prismessig forstår jeg....
ve
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
GeirG
Viderekommen Joined: 22 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 46 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, enig!
Bayerische MakkWerke drar ned stilen på de andre bilene!
GG
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og det kommer fra vedkommende som kjører rundt i japansk blikk?
Hadde jeg ikke visst bedre kunne jeg nesten blitt lurt til å tro at Hi Lux betydde noe exklusivt med høy luksus. Men jeg vet heldigvis bedre...
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
GeirG
Viderekommen Joined: 22 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 46 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Japansk blikk....tysk blikk....Det er utformingen som avgjør stilen, og den har ikke akkurat BMW gjort bedre med årene, for å si det sånn. Og jeg har troen på at verdens største bilprodusent (vet de kniver med GM) har blitt det av en grunn.
Men nå skal vi ikke lage en svær bildiskusjon her. Alle har sin smak, og ingen får overbevist meg om at BMW er verdens beste bil.
Var og kikket på motortransportvognene i dag, og de ser ikke ille ut. Men de ser altfor rene ut. Selv jeg som ikke har lyst til å smusse vognene mine ellers, ville sannsynligvis gjort det med disse.
|
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
[/QUOTE] ...men, hva er det jeg ser....Benz"n skal jeg se i mellom fingrene...men at du har ødelagt ved å sette en Bader Meinhof Wagen i nedre etasje...fy lanken..[/QUOTE]
Tenkte å bare ha Ferrarier, men å sende caber i åpne vogner funkær inte...
Når kommer Hccrrs"ene???
En liten hvit Brabus, og en Alpina bare for å være eksakt...
Men det er vist vanskelig å svelge for Lotus-kjøreren....
Har sikkert nok til å fylle ett par vogner med britisk blikk
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
Post Reply | Page <1 56789 18> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |