MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fra togkjelleren
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fra togkjelleren

 Post Reply Post Reply Page  <1 161718
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2006 at 00:12

Artig bruk av forbilde: modellere en strekning som var planlagt, men ikke gjennomført. Her er det mange linjer å ta av gjennom NSB"s historie.

Nydelig landskap på anlegget, med en skikkelig norsk stil! Nytekning av hvordan linjer legges i rommet og såkalt skjulte stasjoner er alltid spennende.

Jeg gleder meg til å se mer av prosjektet ditt (så nå har du blogg-presset)

Back to Top
RuneB View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2006 at 23:17
Bra du er i gang med en blogg og deler med andre hva som foregår i garasjen - både over og under bakkenivå. Ser du har kommet godt i gang med Vatnamot
Blir spennende å følge med på framdriften!
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2006 at 23:16
Dette var virkelig spennende og imponerende!

-Truls
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2006 at 23:02
20. januar 2013.

Oppdateringer legges nå ut på egen Facebook-side:


15. januar 2012.
 
BM 73 "Signatur" settes inn på stambanen.
Signatursett ved Rukkeskogen, modellen er lettere modifisert med sorte vognkasseender, strømavtagere og boggier.
 
26. november 2011.
 
Da er alle togsporene på Dalen stasjon på plass.
Ikke så imponerende framdrift kanskje, men siden vekslene selvbygges, så drar det litt ut.
Det vises ikke så godt på bildet, men sporarrangementet er nesten identisk i andre enden av stasjonen.
 
9.oktober 2011.
 
Da har jeg endelig fått ferdig bakgrunnen på "Dalen stasjon", så da kan jeg forsette å legge sporveksler og spor.
 
Noen småbygg til linjelangs har det også blitt i helgen.
To sørlandsbane-typiske venteskur og en radiohytte malt med noe som jeg har forsøkt å få til å ligne "Staverngul"
 
 
1.mars 2011.
 
Innimellom Fremotreff og modulbygging (Sandnes) blir det gjort mikroskopiske framskritt i togkjelleren også.Embarrassed
Brustedet ved Dalåi er klart for brubygging etter å ha gjort ferdig bakgrunn og skjermbrett:
 
Men inntil videre får en provisorisk bru gjøre nytten, for nå tenkte jeg å gå løs på sporene på stasjonen.
Bildet dokumenterer også at jeg er ferdig med SkalaDesign-sovevognene (WLAB2).
Sterkt forsinket nattog trekkes over den uelektrifiserte strekningen ved brustedet.
 
5. januar 2011.
"Ved østre munning av Sønningtunnelen står det en bu fra anleggstiden, den var lenge i bruk som lager for vedlikeholdsmateriell av brua over Dalåi som har vestre landkar her.
Nå til dags har man som regel med seg det som trengs til dette på arbeidstog etc., så bua har mistet sin betydning og står til nedfalls"Smile
I mitt daglig virke langs jernbanen er det alltid artig når man kommer over slike gamle banebuer, og å gjenskape dette miljøet i modell står høyt oppe på lista for få realisme på mj-anlegget mitt.
Selv om man kanskje heller skulle konsentrert seg om å få hele anlegget kjørbart, og kost seg med sånne detaljer når dette var gjortEmbarrassed
 
19. desember 2010.
Sjelden gjest på stambanen.
Jeg hadde besøk i togkjelleren av Per Bjørnland fra Stavanger med sitt selvbygde kistog.
20 stk. scratchbygde kisvogner, helt fantastisk flott!
-
Togsettet har vær omtalt i et MJ-blad for noen år siden, men jeg husker dessverre ikke hvilket
 
29. november 2010.
 
Ting begynner å skje, men som man ser så tar ting tid.
Hadde besøk av et par kaffedrikkere fra flatjæren i kveld, så da ble det utprøvd kreative løsninger til forklaringer på hvorfor ting går sakte fremover.Wink
Men grunnarbeidene til enda en bru er i allefall i gang, pluss at det arbeides litt på utkjørsområdet på stasjonen.
 
 
24. januar 2010.
Da er endelig skifte- og lastesporene til sagbruket ferdig.
Traktoren til sagbruket har trukket ut noen lastede vogner og venter på at kippen fra Dalen skal komme.
Det er vel fortsatt en en 220c som må ha hjelp av sagbrukstraktoren til å dytte opp bakken mot hovedlinja, men ryktes at det er planer om en kraftigere traktor på siktTongue
Resten av skiftingen kan bivånes i mitt fotoalbum.
Traktorføreren på sagbrukstraktoren har kontakt med kippen på skifteradio, mens sporskifteren går for å legge om vekselen.
 
Signalgiveren på den ankommende kippen har kontroll på planovergangen.
 
23.oktober 2009
Fornorskningprosjektet av en tysk Uaai-vogn fra Trix er ferdig.
En 150 MVA trafo fra Lyse"s trafostasjon på Stokkaland ved Ganddal under transport til Drammen for omvikling.
Det er trafovogna til Statnett Transport som benyttes.Tongue
Returen vil foregå i midten av november, men siden det da er togfri helg på Indre Stambane, er det mulig at transporten vil gå via KristiansandWink
 
22.august 2009
Ferdig med 36 tømmerlaster + montering av endegitter til Sgns-vognene.
 
Flere bilder av tømmertoget i fotoalbumet.
 
8.august 2009
Det skjer som regel ikke så mye om sommeren, men nedre del av Rukkeskogen er da blitt elektrifisert, og kan nå benyttes av skikkelige lokomotiverWink.
 
Siden monteringen av KL er ferdig kan også skjermbrett monteres og males, det blir straks litt ryddigere da.
 
Flere bilder i mitt fotoalbum.
 
11.juni 2009
 
Travelt på stambanen før sommerenferien setter innWink
Det klargjøres for omformertransport, og et par karer fra baneavdelingen sliter med en gjenstridig sporveksel.
 
2. juni 2009.
 
Tømmer... En stor godskunde på Stambanen er selvfølgelig skogsindustrienTongue
Har bestilt 10 tømmervogner hos Alvalia-MJ, så da tenkte jeg i hvert fall at fikk komme meg i gang og lage laster til de to OBAS vognene jeg har fra før fra SkalaDesign.Confused
Sliptømmer losses på Rukke sidespor
 
Litt smussing har det også blitt.
Man synes jo at "authentic" smussen fra NMJ er realistisk, og vognene ser gjerne slik ut etter liten tid i trafikk, men etter noen år så blir de nok heftigere "smusset" slik som f.eks denne.
Her er et forsøk på å gjenskape denne fargen på en Hbikks vogn:
 
Jeg har også hatt besøk av RuneB med en amerikansk vogn han har smusset. Dette er virkelig bra! Særlig med tanke på at det er det første smusseprosjektet hans... (Bildene på dette forumet blir dessverre så små at det er vanskelig å yte motivet full rettferdighet)
 
12. april 2009
En liten kikk inn i fremtiden?
CargoLink har leaset Railions EGWink
 
21.mars 2009
Ikke bare jernbane, veier må også til.
Som vanlig er det dårlig veidekke, så litt lappverk må til.
Hvis man tar vekk jernbanebrua og sidesporet, bør det med en del godvilje gå an kjenne stedet igjen hvis man har kjørt rv. 38 nordover gjennom øvre TelemarkWink
 
 
28. februar 2009
Innlegging av sporveksel på sidesporet til gruve og sagbruk.
Mobilkrana er velvilligst utlånt av Stangeland Kran AS, avd. ÅlgårdWink
20. februar 2009
Lasket spor.
Artig med sånne detaljer, men det kommer jo under den kategorien som må tas nærbilde av og blåses opp på 19-toms skjerm for at det skal synes Tongue
 
11. februar 2009
Bygging av lastespor for tømmer.
Dette er resirkulering i praksis.
Skinnene er Micro-Engineering code 70, svillene er tiloversblevne fra slakting av Peco fleksiskinner ved bygging av sporveksler.
Svillene spikket litt på for å få de litt ujevne og vankantete og ettefarget med "German Grey", svilleavstanden er øket til tilsvarende 75 cm i 1:1
Stoppbukk hører med på et buttspor, denne er selvbygget av skinnerbiter.
 
29. januar 2009
Smussing av fjellskjæringer og spor på denne delen ferdig, planting av skog på oppsiden av sporet har stoppet opp i påvente nye forsyninger med "bakgrunnstrær".
Når det er ferdig kan det elektrifiseres, så inntil videre er det dieseldriftSmile
 
13. januar 2009
Ballastering av spor med "ekte pukk" fra Velde Pukkverk.
(Dvs. steinstøv fra JBV"s pukklager på GanddalTongue)
Steinstøvet er siktet og korningen er en tanke grovere enn det jeg har brukt før.
 
 
7. desember 2008
Gjerding.
Litt kjedelig arbeid, men det er med på å sette prikken over i-en i et norsk-inspirert landskap.
Dessuten er det best å gjøre det ferdig før det blir for mye bunnvegetasjon.
 
17.oktober 2008
Det begynne endelig å skje noe på landskapssiden igjen.
Fjellskjæringer og diverse murverk tilvirkes.
 
8.oktober 2008
morten h. er mesteren bak denne unike modellen, jeg har kun montert inn lyddekoder og forbedret det elendige lysopplegget for topplyset på denne Roco-modellen.
Klar for innsats på Stambanen i tog 5805 i dag.
 
 
 
 
14.september 2008
Det har ikke skjedd  noe på fastanlegget siden sist, det har vært mer fokus på FREMOdulen av Sandnes og rullende materiell.
 
Som de fleste vel vet har NMJ kommet med Os og Kbps-vogner i H0, og dette er kjekke vogner iallefall for oss som hamstrer vognlaster hver gang vi er på treff i TysklandLOL
Men plastikkpreget måtte gjøres noe med, så med nyanskaffet airbrush var fristelsen stor til å begynne seriøst med smussing.
 
Men først må "plankedekket" gjøres noe med, og her fant jeg ut at det gode gamle krittpulveret var mest egnet:
Først får plankedekket en runde med svart Humbrol sterkt uttynnet i Terpentin for å få frem spaltene mellom plankene og for at pulveret skal henge bedre.
Krittpulveret er fra Asoa av typen "Rostbraun Dunkel" og litt "Rostbraun mittel" for å illudere rustvannflekker her og der.
Til slutt litt svart krittpulver for å illudere oljeflekker etc. fra diverse maskineri som har blitt fraktet opp igjennom tidene:
Etter at pulveret er fiksert får resten av vogna en runde med sterkt uttynnet Tamiya "Nato Black" og litt "Flat Brown" eller "Red Brown" for å utheve rustdannelser og bremsestøv rundt akseloppheng og fjærpakker:
Jeg går deretter over med litt mer krittpulver "Rostbraun mittel", da jeg synes dette gir en fin virkning på disse vognene som ble brukt til å frakte alt mulig.
 
Smussing kan selvsagt gjøres bedre en det jeg greier å få til, og faren er jo at man tar på for mye smuss, men på den annen side kan det vel aldri bli direkte feil. Uansett er det bedre en plastikkpreget som de har rett ut av esken.
 
Til slutt et par bilder som jeg synes viser hvor viktig det er med smussing for at det hele skal virke mer realistisk:
 
Etter:
 
For litt fototeknisk diskusjon tar jeg også med et bilde av samme motiv, men nå litt undereksponert og lysnet i Photoshop. Lysningen ga et litt "disig" inntrykk som jeg synes ga en realistisk og fin effekt. Synspunkter på dette mottasSmile
 
 
1.mai 2008
 
Har lekt filmregissør/produsent i dag og lagt ut resultatet på YouTube
 
28.april 2008
Brua er omsider helt ferdig, det er til og med gjort et tappert forsøk på å smusse den med airbrush.
Bilder av brua med biltog ligger på slutten av denne tråden.
Her viser jeg heller et bilde av hvordan det egentlig ser ut i togkjelleren med alle forstyrrende elementerWink
 
12.april 2008:
 
Det er snart tid for å montere inn brua over Rukke, men først må det plass et par KL-master ute på brua.
Til brumaster duger ikke tremaster, så da må de lages i fagverk.
 
 
Dette var mye jobb, vil du ta avstøpning av den så jeg slipper å lage flere Morten?WinkLOL
 
 
9.april 2008:
 
OBAS har begynt å kjøre papirtog på stambanenWink
 
Se forøvrig nærbilde av ferdig prosjekt OBAS El 13 her
 
Tilveksten i skogen er som man ser upåklagelig med importert sørlandsttømmer fra Roar Børtes treproduksjon. 
20 superflotte furutrær i bytte mot en håndbygget dobbelkryssveksel var en god byttehandel synes vi beggeSmile
 
 
7.april 2008:
 
Mest en test på at bildeopplastingen virker igjen, men etter å ha laget en artikkel for MJ-bladet om KL-bygging ser det slik ut:
 
Stavangerekspressen på Indre stambane.
 
5.januar 2008:
Prøver meg som kunstmaler (igjen), men noen stor kunst blir det jo ikke.
Men forhåpentligvis kan det kanskje klassifiseres som antydningens kunst, da det vil bli dekket av 3-dimensjonal skog i forkantTongue
Bakgrunnsmaling av Rukkeskogen
 
26.desember 2007:
Brua over Rukke begynner å bli ferdig, rekkverk og KL-master gjenstår.
Dessuten er det endel landskapsmessige detaljer som må gjøres ferdig bak brua før den monteres permanent.
 
Brua er malt med "flat aluminium" fra Tamiya som ble litt mer "sølv" enn forventet, men det bedrer seg nok når den smusses.
 
21.november 2007:
Har hatt besøk av denne ekvipasjen som har satt fra seg første tårnTongue
 
Fra boka "Minneverket om Sørlandsbanen"
 
 
Kun et tårn er bygget, tre stk. gjenstår.
Prøvemontasje
 
Brua mi er ikke fullt så lang, kun 5 spenn.
Tårnene blir bygget etter samme utseende som de på Rugånesviadukten ved Grovane på Sørlandsbanen, dvs. litt mer moderne med plater i stedet for skråband i avstiverene.
 
5.september 2007

"Muring" av brukar på vestsiden av Rukkejuvet.

Airbrush er også testet for bruk til smussing. Er godt fornøyd med resultatet.

Har bare en "Badger basic", men til smussing rundt og i sporet er den fin nok.

 

9.august 2007
En elektrifisert hovedlinje må jo ha en stabil strømforsyning,
og for å få kjøre flere E-lok bygges det en omformerstasjon i fjell for to roterende omformere.

Rukke bru.
Forbildet er hentet fra Sira og Ganddal omformere på Sørlandsbanen.

Jernbanebrua er en midlertidig løsning i påvent av en pendelpillar-viadukt.

 
9.mai 2007
Er ikke helt fornøyd med fargen på ballasten, så nå blir det lagt på "usmusset" pukk som deretter skal smusses ned til riktig farge.
Baneavdelingen legger ut et ekstra lag med pukkTongue
 
4.mai 2007
Litt begynnende vegetering og prøveplanting av trær.
Kabelkanal og ballast begynner å komme plass på en del av denne seksjonen.
KL-anlegg er ute på anbud :-)
 
Baneavdelingen på inspeksjon
 
På et kommende sidespor for tømmeropplasting eksperimenteres det med ballsttyper/grovhet og skinnevekter.
I et fjellandskap som dette ville nok knust/siktet tunnelmasse (subbus) være lettere tilgjengelig en sand som ballast,
så det må nok bli det som havner på lastespor etc.
Skinnestrengen er code70*) fra MicroEngineering og svillene er tiloversblevne fra Peco code75 flexiskinner etter vekselbygging.
Svilleavstanden er økt til tilsvarende 75cm i 1:1. NEM hjul går uten problem.
Siktet pukk fra Burma i Egersund
 
*) Edit: Påsto først at det er code55, men NEM hjul går definitivt ikke på denne coden med disse svillefestene.
 
20.april 2007
Sporvekselstyring på 2 av vekslene på hovedstasjonen er montert.
Bildet viser "LocoNet boks" og lokalomstiller for sporveksel 2
 
Det er benyttet en krets som er beskrevet her:
Fordelen er at man kan styre sporvekselen fra forskjellige steder, noe som vil bli aktuelt når stasjonen får stillverk.
Den gule dioden øverst vil da lyse når vekselen er frigitt for lokal omstilling.
Grønn og rød lysdiode viser vekselens stilling (grønn/+ er rettspor)
Ikke helt etter forbildet det, men ganske informativt.
 
Her er forbildet:
Stiller for lokal kjøring av sporveksel 1 på Brusand st.
 
Frontpanel og LocoNet bokser har også kommet på plass, det ble mye "ryddigere" med en gang.
 
Prøvemontering av "Valance", jeg er ikke sikker på hva det best kan oversettes med, men det skulle bli noe slikt som gardinbrett eller lysskjerm?
 
 
12.april 2007
Landskapet videre nedover dalføret begynner å materialisere seg.
Avfallet som skapes av fjelltilhoggingen taes vare på og siktes for bruk til steinurer og lignende.
 
1.april 2007
Celebert besøk i togkjelleren i kveld; Søsteren til "Ellen" hadde seg en tur på Indre Stambane i anledning av at strekningen fram til "Dalen" nå er kjørbar.
Her er er loket fotografert i kveldssola ved Skålejuvet.
 
Loket har gått rundt på Dalen,og er her fotografert på returen i det det kommer ut av Lio-tunnelen:
 
4.mars 2007

Elva og brukar vestenden av stasjonen er ferdig.

Platespenn er kun prøvemontert, det vil bli "dobbeltspor" oppå denne brua da uttrekket for godstomta også går her.

Elva måtte gjøre ferdig før brumontering, da det ville blitt litt vanskelig å komme til etterpå. Slike ting er jo med på å forsinke fremdriften for et kjøreklart anlegg, men så er man jo ferdig med det da, men det går med noen dager på det.

15. februar 2007

Etter at jeg la ut bildene fra magasinet fikk jeg en hyggelig PM fra KnuT som tilbydde seg å låne meg sine "rerailers" slik at jeg fikk bygget ferdig magasinet uten å vente på mine egne som er i bestilling.

Magasinet med påmonterte påsporingsskinner fra Atlas

 

Innimellom bygges det på Lps-vogna fra Skaladesign, en lettbygget og flott modell som blir et "must" på norske anlegg med tema fra øst og midt-Norge etter 1980.

Lps-vogn i klar til grunning, mesteparten ble bygget på byggetreffet vi hadde i Stavanger 27-28 jan., men jeg har endelig fått somlet meg til å lime på hvittmetaldelene.

10. februar 2007

Magasin og atter magasin.

Siden det ene magasinet "Stavanger" ligger under landskapet til østrampen, er jeg nødt til å gjøre dette ferdig før jeg begynner på landskapet.

Egentlig en ganske kjedelig jobb, men det nå jo gjøres.

Magasinet vil bare bli lett tilgjengelig i hver ende, så det er egentlig litt sjansespill, men jeg regner med at det blir lite avsporinger midt på en rett og flat stekning.

Hovedtrasseen skimtes over fluenettingen. Sporet ut til høyre er til gruveutgangen.    Sporvekselomotorer må til. Hvert spor vil bli utstyrt med spordeteksjon.

Januar 2007.

Milepæl! 

Med god hjelp fra Terje-O som håndtlanger og innspill til praktiske løsninger, er jeg endelig ferdig med rammeverket til østrampen. (byggetrinn 1)

Det er vel ikke så spennende å følge med på arbeid på rammeverk, samt at det tar mye tid, så det vil nok gå litt tid mellom oppdateringer på loggen.

Men nå begynner moroa med sporlegging og litt landskapsforming før jeg går i gang med rammeverket til vestrampen (Halvøya, Byggetrinn 2)

25 promille stigning opp mot østre magasin "Oslo,Bergen, Haugesund"        Motsatt vei med det som skal bli sporområdet til sagbruket til venstre.

R=1500mm kurve, vi ser "østover" ............................................. ...........................Det som skal bli en bru og skjult kurve inn mot "Dalen"

Desember 2006.

Da har jeg snudd litt på flisa og legger nye oppdateringer øverst i innlegget.

 

Etter  mye FREMO-aktiviteter i sommer og høst har det det blitt tid til litt arbeid med fastanlegget igjen.

Mye av arbeidet har bestått i å lage rammeverk. Anlegget bygges opp i seksjoner som antydet på skissen.

Akkurat nå er det uskjæring av banetraséer som pågår, og jeg viser her et bilde fra dette.

I høyre ende av hovedstasjonen er det en skjult trang kurve med R=600mm.

Jeg leste et sted at det var bedre med overgangskurver enn å gå opp på kurveradiusen relativt sett, ikke på grunn av det visuelle, men rett og slett for å få større driftssikkerhet i kurven.

Her er har sirkelbuen en offset på ca . 9mm i forhold til rettlinja.

Traseen i midten er uttegningen for sidesporet til sagbruket

 

 

Velkommen til min MJ-verden, hvor det skal gå tog til hittil ukjente steder.

Min modelljernbane har forbilde i noe som kanskje kunne ha vært, nemlig Indre Stambane og Haukelibanen.

 
Men jeg har tatt meg noen friheter mht. linjeføringer i forhold til planene.

Største forskjellen er at jeg har knyttet sammen Haukelibanen og Indre Stambane, disse var jo isolerte prosjekt, + Sørlandsbanen via Treungenbanen (!)

Men det blir litt mer spennende trafikkmønster på denne måten, så får det heller være at jeg har forbilde i noe som ikke engang var tenkt.

Det som er innrammet med rødt er det som vil bli ”modellert”, 2. nivå blir første byggetrinn, så får vi se om det blir noen Jærbane på 1. nivå, eller det blir noe helt annet…

Tanken er da at disse banene møtes i to punkter på hver side av ”Dalen”, og denne stasjonen blir da en sorteringsstasjon og et trafikalt knutepunkt for gjennomgående tog.

Epoken for drift vil bli satt til 1980-2000, men banen er tenkt bygget mellom 1930-1960, da kan jeg tillate meg å ha med bruer av stål og kanskje en steinhvelvbru?

Arkitekturmessig er jo ikke dette så spennende periode, men den har sin sjarme.

Så selv om banenettet er fantasi, så vil jeg forsøke å lage banen så den står fram som en troverdig norsk hovedlinje.

Skisse over øvre plan.

 

Øvre plan vil bestå av en relativt stor stasjon for sortering av vogner, samt kryssing/forgreningsstasjonen ”Åmdals Verk”

”Dalen” vil også ha et sidespor til et lite industriområde og et sidespor på linjen like øst for stasjonen som går til et sagbruk.

”Åmdals Verk” vil ha et sidespor for opplasting av tømmer.

 

Ellers vil det bli ”paradestrekninger” for tog langs bratte fjellsider

Lokal godstrafikk vil være tømmer/trelast og malm.

 

FREMDRIFT:

(Fra våren 2005 fram til i dag)

Litt spesielt er vel at jeg har det ene magasinet i taket, men skal man bygge en stasjon som ligger nede i en dyp dal med stigning på begge sider, så blir jo dette en naturlig konsekvens…

Magasinet har 8 spor + et omløpsspor, her ligger det på gulvet før montering.

 

Det er kanskje mange spor i dette magasinet i forhold til trafikken, men tanken er at det også etter hvert skal være en støvtett lagringsplass for togstammer.

Så i 2005 begynte byggingen av østre rampe:

 

Landskapet bygges opp av fugeskum på fluenetting.

 

Denne seksjonen har en viss spagettifaktor, så den har tatt litt tid å bygge, ellers så er tanken ikke skal være for mange spor over og ved siden av hverandre.

 

Jula 2005:

Landskapet gjøres helt ferdig rundt øvre spor siden det vil bli litt utilgjengelig når seksjonen er på plass.

 

Januar 2006

KL-er montert og ”prøvekjøres”, så kan seksjonen settes på plass og kobles sammen med magasinet.

 

 
April 2006

Litt av skylden for manglende fremdrift på fastanlegget må bygging av FREMOduler ta.

Akkurat nå er det modulen av Vatnamot på Jærbanen som er på beddingen.
 
 

Beskrivelsen av byggingen Vatnamot som FREMOdul er flyttet til:

 
 
Nye oppdateringer ligger heretter øverst i innlegget.


Edited by jevistad - 06 november 2013 at 17:44
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 161718

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.