MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fra togkjelleren
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fra togkjelleren

 Post Reply Post Reply Page  <1 15161718>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 19:09
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 

Har du skjært ut muren selv? Eller er det former?

Muren er skjært ut i forfarget gips og etterfarget med kritt og litt akrylmaling for å illudere kalkutslag i fugene.

Slaters har noen fine murplater (Ref.0415 Dressed stone, fåes hos SL&VF) som blir minst like bra, men jeg får ikke helt taket på å farge dem, derfor bruker jeg heller gips.

 

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 18:09

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Oppdatert.

Tøff bro. Har et par av disse bruspennene selv, og planlegger å gjøre noe av det samme. Har du skjært ut muren selv? Eller er det former?

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 16:59
Oppdatert.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2007 at 13:55
En rake, kanskje? Eller en sånn lang gripesak? Kunne det være noe å ha i bakhånd når den underjordiske katastrofen er et faktum?!

På den annen side står det "vil bare bli lett tilgjengelig i hver ende", så det er vel ikke umulig å komme til ellers, heller? Det er bare ikke så lett ...
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2007 at 13:51

Sitat: Magasinet vil bare bli lett tilgjengelig i hver ende, så det er egentlig litt sjansespill, men jeg regner med at det blir lite avsporinger midt på en rett og flat stekning.

Du lever farlig, Jon Einar! Jeg kan garantere deg at et eller annet skjer inni der som rerailerne ikke kan fikse.

Petter

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2007 at 22:25
Oppdatert
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2007 at 13:42
Lokstallen har på webshopen sin en Roco Påsporingsskinne i Rocoline med Ballast.

Roco hadde i sitt code 100 system en tilsvarende skinne - katalog nr 42253 i 1989/90 katalogen, men den er vel ikke å få tak i lenger.

Atlas har tilsvarende i code 100 nr 844 (3 stk i pakningen).
Koster ca ca 5 USD.
Jeg kjøpte en gang slike hos Trainworld, andre steder du kan prøve er Standard Hobby Supply eller Caboose Hobbies.
Jeg har aldri handlet med Caboose Hobbies, men har hørt at de skal være greie, og kan jo være du kan få tilsendt kjapt med airmail. Det er jo ikke tunge greiene.

Sianco har hatt Atlasskinner, mulig de eller HobbyTrain kan ha slikt, eller hva med butikkene i Oslo MJsenter eller Hobbyshop i Trondheim?


hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2007 at 22:49

Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Atlas har f.eks passende "rerailers".

Ja jeg har sett slike brukt på amerikanske anlegg, men hvem forhandler slike "rerailers" her på berget?

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2007 at 21:16
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Magasinet vil bare bli lett tilgjengelig i hver ende, så det er egentlig litt sjansespill, men jeg regner med at det blir lite avsporinger midt på en rett og flat stekning.


Har du lyst på mindre sjansespill, kan du kanskje prøve med en påsporingsskinne i hver ende av hvert oppstillingsspor i magasinet.
Atlas har f.eks passende "rerailers".


Edited by KnuT - 10 februar 2007 at 21:17
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2007 at 19:09
Oppdatert.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2006 at 01:35
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

23. august 2006

Endelig! 15 KL-master for FREMO-modulen står klare til lakking og værbiting. Men nå er det bare en drøy uke til treffet, og ledningen skal henges opp også.

 

 

Her kjøper vi åpenbart ikke en haug med norsklignende Kl-master. Neida, her bygger vi mastene slik de er, med alt "tilbehør". Du er helt rå, Dr. Jevistad.

Når jeg ser hva du klarer å få til, så ...  (målløs)  ... hvordan får du tid?

Kall meg ei doktor igjen, jeg gjør meg ikke engang fortjent til å sitte på et venteværelse sammenlignet med deg.

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2006 at 23:27
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Hvordan har du laget "beskyttelse" nettingen?

Den er klipt ut av noe som heter "Scale Scenics-Aluminium Micro Mesh"

Det er som det fremgår laget av aluminium, så det har jeg måttet lime fast i en ramme av 0,5mm kobbertråd som er loddet fast i masta.

Det er kjøpt hos SL&VF i Stavanger

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2006 at 22:17

Fine KL Jon Einar, ikke noe annet å si om det, spesiel de hjula.

Hvordan har du laget "beskyttelse" nettingen?



Edited by SveinR - 23 august 2006 at 22:20
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2006 at 20:10
Oppdatert.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2006 at 22:56

 

Ok, så med andre ord må jeg ta meg en tur langs Jærbanen med spade å bøtte 

Hilsen Andreas



Edited by Andreas - 13 august 2006 at 22:56
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2006 at 22:51
Det kan eg svare på... Der er orginal fra Vatnamot...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2006 at 22:28

Hei

Bare ett spørsmål, hva slags sand er det du har brukt som ballast på Vatnamotmodulen?

Hilsen Andreas

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2006 at 20:51
Utrolig bra JE. Kan ikke vente nå til September. Er bare eg som trenger å fiffe min opp... HJÆLP!!! Ikke min sterke side... HJÆLP!!!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2006 at 18:49

Kjempe  lækert  likte spesielt godt sprengsteinsfyllingen den nye linjen er lagt på

Hilsen Andreas



Edited by Andreas - 14 juli 2006 at 18:49
Hilsen Andreas.   
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2006 at 18:18
Oppdatert
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2006 at 17:05

Takk for det, og ja jeg bygger i H0.

Rommet er på 7,1 x 4,4 meter.

 

Back to Top
Jon Trygve View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon Trygve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2006 at 14:02

Hei

Først masse ros for et imponerende prosjekt!

Selv holder jeg på å "knote" ned et sporplansforslag og ser på en rundbaneanlegg selv. Lurte da på hvor stort ditt anlegg er og om det er H0 du bygger?

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2006 at 08:33
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Formasjonene ser kanskje ikke troverdige ut, men forbildet ser helt utrolig ut, og det er det jeg forsøker å gjenskape.

__________________
Hilsen
Jon Einar

Her vil nok lokalkjente kjenne seg igjen!

Jeg synes også du har fått veldig fint fram "deiguttrykket" slikt is-skurt fjell gir 

Bjørn Egil
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2006 at 23:29
Oppdatert.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2006 at 20:59

Takk for interessen, jeg skal prøve å svare.

Originally posted by Henning L Henning L wrote:



Jeg kunne godt tenke meg noe om erfaringene dine med fluenetting og fugeskum - det har jeg aldri prøvd å bruke før.

Former du alt i fugeskum, fjell også? Hva slags skum bruker du? Blir det ikke for mye porer?

Svar:

Bart fjell og fjelleskjæringer lager jeg i modellgips som jeg former med et hoggjern. Skummet jeg bruker heter "Sista" og trikset med å unngå porer er å ikke ha "gassen i bånn"

Hvor tykt legger du det på? Er det ikke fort gjort å ta vekk for mye? På den annen side, reparasjoner er jo lett å gjøre med mer fugeskum.

Svar:

Jeg prøver å legge et lag på 3-5 cm der det er rolig terreng, men litt tjukkere der jeg skal ha fremspring og knauser. Det blir som regel litt etterfylling når man har grovtilskjært landskapsformene.

Jeg synes det er en fryd å jobbe med, da man kan få til de landskapsformene man vil.


Hvordan sitter trær og annet du stikker ned i det, jeg har lite erfaring med dette stoffet, men det er jo litt "lealaust"? Eller det går kanskje helt greit?

Svar:

Det var nettopp pga. festing av trær jeg fant ut at dette var et greitt stoff. Jeg overmaler det med lateksmaling som en grunnfarge, og denne danner en sterk hinne.

Begynte egentlig med styrofoam, men synes dette var mye arbeid å skjære til.

Hva med gasser - ikke helt bra med avgassing fra fugeskum, fenoler og alskens greier... og brann... Det finnes brannhemmet fugeskum - vet ikke om du har tenkt på det, men det er vel en vurdering man kanskje skal ta...

Svar:

Avgassene under påføring er nok ikke bra, men jeg holder stort sett på oppe i garasjen når jeg påfører skummet (men det funker dårlig i minusgrader)

Når det gjelder brannfaren så står det ikke noe spesiellt på denne boksen, men jeg testet på noe avskjær med en lighter, og jeg greide faktisk ikke å få det til å brenne...

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2006 at 20:23
Veldig bra og interessant!

Jeg kunne godt tenke meg noe om erfaringene dine med fluenetting og fugeskum - det har jeg aldri prøvd å bruke før.

Former du alt i fugeskum, fjell også? Hva slags skum bruker du? Blir det ikke for mye porer?

Hvor tykt legger du det på? Er det ikke fort gjort å ta vekk for mye? På den annen side, reparasjoner er jo lett å gjøre med mer fugeskum.

Hvordan sitter trær og annet du stikker ned i det, jeg har lite erfaring med dette stoffet, men det er jo litt "lealaust"? Eller det går kanskje helt greit?

Hva med gasser - ikke helt bra med avgassing fra fugeskum, fenoler og alskens greier... og brann... Det finnes brannhemmet fugeskum - vet ikke om du har tenkt på det, men det er vel en vurdering man kanskje skal ta...

Tanker, spørsmål og bekymringer...
Uansett, resultatet ser helt fortreffelig ut. Mer, mer!
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2006 at 19:55
Oppdatert.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2006 at 12:50
Nice! Utstrakt bruk av "kontrafaktisk" historie har jeg sansen for! Vi gleder oss til hyppige oppdateringer
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2006 at 09:00
Nydelig  Dette må jeg se "live" en dag
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2006 at 08:41

Hei !

Dette var imponerende   Takk for at du deler med oss !

 

MJ-hilsen Tom Lynga 

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 15161718>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,095 seconds.