MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kommentarer til en sporplan
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kommentarer til en sporplan

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kommentarer til en sporplan
    Posted: 17 januar 2006 at 04:08

Hei!

Denne svært skjematiske sporplan viser skjulte spor med rødt og synlige spor med blått. Denne skissen er ikke målsatt og "to scale". Sporgeometrien på endestasjonen og på industriområdet (på den andre halvdelen) er ikke endelige, men mer for å illustrere at endestasjonen har en "Inglenook sidings" og at industriområdet vil få en sporgeometri etter mønster av en "Timesaver".

Har noen synspunkter og eventuellt forslag til forbedringer på denne svært skjematiske sporplan, ønsker jeg meg tilbakemeldinger.

 



Edited by Roger
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
peter View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 desember 2005
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote peter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2006 at 08:53
fin lille sporplan, sad og kedet mig til morgen, og lavet min version af den, jeg har ladet det ene spor foran station, være åbnet, så man få lidt mere glæade af det kørene tog
Märklin | HO | C Track | Digital | I+II+III+IV+V



Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2006 at 09:41

Hei Roger!

Jeg likte sporplanen din! Nå må det jo innrømmes at jeg er begeistret for både Inglenooks og Timesavers, så...

Det er ingen store endringer jeg vil foreslå, men en som kan være ganske vesentlig: Jeg ville ha speilvendt den "underjordiske" oppstillingen, slik at sporharpen kom lengst fram mot forkant av anlegget. Anleggsplanen nærmest "skriker" jo etter å få stå inne i et hjørne! Og da blir det kronglete å ha sporene helt inne ved veggen, der innunder anlegget.
I tillegg vil jeg absolutt anbefale noen "mannhull" så du kan komme til det sporet som blir skjult lengst inne ved veggen, også! Ved avsporinger...
Jeg likte Peters forslag med å slippe toget "ut i det fri", men hvis du velger å speilvende "undergrunnen", blir det kanskje litt voldsomt å legge sporene her åpent. Da blir "begge stasjonene" synlig rett inntil hverandre.
Jeg har også merket meg at planen din faktisk inkluderer hele tre vendesløyfer... Er ikke det i meste laget?

"Ute i det fri" synes jeg planen ser grei ut. Jeg tror du vil få ganske mye "åpent rom" rundt skinnene, og det er bra! Du kan forresten komme til å oppdage at "øyen" ned til venstre vil kreve like mye plass som den oppe til høyre (dybden "A").

Angående Timesaveren: Her har du jo to muligheter! Enten kan du bruke John Allens "originale" Timesaver - da vil mye bli fastsatt ut fra hvilke vogner du skal ha på anlegget (europeiske "Timesavere" blir ofte kortere enn de amerikanske! På grunn av kortere godsvogner her...). Eller du kan lage din egen "Timesaver"-versjon, for å få en sporplan som passer bedre til din plass og vognpark (det er særlig lengden på sporene du kan justere - opp eller ned).
Den originale Timesaveren er faktisk ganske "dyp", så du bør trekke den så langt ut mot svingen som mulig (men husk å spare plass til bygninger!).

Jeg kunne forresten foreslå å flytte innkjøringen fra hovedsporet til Timesaveren, til rettstrekningen utenfor tunnelåpningen. Jeg er ikke sikker på om det er noen bedre løsning, men på den måten kan du få større avstand mellom endestasjonen og industriområdet. Slik du har tegnet sporplanen, blir disse to liggende helt inntil hverandre, operasjonsmessig, og hele det synlige anlegget blir bare "én stasjon". Hvis du derimot flytter innkjøringen, vil endestasjon og industriområde oppleves som to adskilte "stasjoner". Men her er det jo opp til hva du selv ønsker!

Jeg synes det er en god anleggsplan du har fått til. Mye skifting, og du får også lange strekninger der du kan se toget rulle gjennom landskapet. Håper du kommer fram til en plan du kan trives med. Lykke til videre!

Mvh. Jon S.



Edited by Jon S.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2006 at 10:33
Jeg likte også denne sporplanen veldig godt, og den har en form som passer den plassen jeg har til rådighet. Jeg kunne godt tenke meg en slik sporplan, men jeg vill snudd industrisporet (jeg har lyst til å kjøre et stykke før jeg kommer til industrisporet).

Tror nok også jeg ville ha litt mere industrispor....

Noe annet som jeg ønsker meg, er å kunne sette anlegget på "auto" slik at togene bare kjører. Vil det være mulig med en slik sporplan? Med digitalt system av noe slag?

Det er mulig at jeg er fastlåst i rundbanekonseptet, men jeg kunne igrunn tenke meg at endestasjonen har et spor ut som går inn i en ny endesløyfe.

nuhvel. Jeg har god tid. Før det blir noe anleggsbygging, så må jeg legge gulv på det som skal bli en ny kjellerbod, slik at jeg kan flytte alt skrotet som står der modelljernbanen skal være. Og så må jeg lage ny døråpning, slik at jeg kan frigjøre mere veggplass til mere modelljernbane...

akk ja.


Edited by einjen
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2006 at 13:52
her er en annen variant.....
litt større og U-formet.....
http://mru.webpg.info/mrbilder/fin%20bana.jpg
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2006 at 17:40
Du, Einar, rundbane eller ikke ...., kanskje du skulle ta en titt til på forslaget ditt på Rogers plan. Det er vel en aldri så liten "kollosjon" mellom skinnene i området ved tunnelåpningen nærmest godsbanegården ...?
Bjørn Egil
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2006 at 17:49
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Du, Einar, rundbane eller ikke ...., kanskje du skulle ta en titt til på forslaget ditt på Rogers plan. Det er vel en aldri så liten "kollosjon" mellom skinnene i området ved tunnelåpningen nærmest godsbanegården ...?


Nai. Hvor da? Det er ikke intensjonen at det skal være en kollisjon der. Jeg har muligens glemt å tegne inn to tunnellåpninger (fra hovedstasjonen til industrisporet), men ellers så er det ingen kollisjon noe sted.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2006 at 19:32

Nei, det sikkert ikke bli kollisjon, men da må vi vel kunne kalle det en kandidat for et bakkeløp

... sporet som kommer fra hovedstasjonen krysser sporet som går inn i tunellen og begge blir krysses av et uttrekkspor fra godsbanegården .. så det kreves litt for å vinne høyde nok ...

Bjørn Egil
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2006 at 07:27
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Nei, det sikkert ikke bli kollisjon, men da må vi vel kunne kalle det en kandidat for et bakkeløp

... sporet som kommer fra hovedstasjonen krysser sporet som går inn i tunellen og begge blir krysses av et uttrekkspor fra godsbanegården .. så det kreves litt for å vinne høyde nok ...



Etter å ha tenkt på dette i natt, så ser jeg at du selvfølgelig har helt rett.

æsj
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2006 at 10:59

Originally posted by einjen einjen wrote:

Noe annet som jeg ønsker meg, er å kunne sette anlegget på "auto" slik at togene bare kjører. Vil det være mulig med en slik sporplan? Med digitalt system av noe slag?

Det er mulig, og på et analogt anlegg er det faktisk forholdsvis enkelt. Du bruker nesten samme system som på et punkt-til-punkt-anlegg, som styrer toget slik at når det kommer til endestasjonen stopper det og venter litt, før det kjører tilbake i motsatt retning.

Med denne anleggsplanen måtte toget selvsagt bare stoppe i endestasjonen, for så å kjøre tilbake gjennom vendesløyfen.

Her har jeg ikke regnet inn hvordan man eventuelt kan vende toget. Enklest er det å kjøre en motorvogn eller skinnebuss med et slikt oppsett! Eller, det ser penest ut.

Hvordan det kan gjøres med digitaldrift har jeg ikke kjennskap til. Men med datastyring burde du kunne få loket til å kople av vognsettet, snu seg på svingskiven og kople på i andre enden av toget, før det returnerte. Häftigt! Men betydelig mer avansert/komplisert enn å kjøre på en rundbane.

Eller kanskje noen vet om en enklere løsning?

Mvh. Jon S.

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2006 at 02:44

Hei!

Takk til Dere som har kommet med verdifulle bidrag så langt!

Jeg likte godt Peters litt mer "visualiserte" plan, samt sporet som vil gi litt mer synlig togkjøring. Valg av dette sporet betyr dessverre at skyggestasjonen ikke vil bli optimalt tilgjengelig, slik som Jon hadde tegnet i forslaget sitt, da den blir nødt til å "ligge inn mot veggen". Jeg har tenkt til å ha en relativt åpen ramme på "nedre plan", og med en anleggshøyde på 120-130 cm er vel kanskje skyggestasjonen allikevell tilgjengelig nok ved behov? Det er ikke meningen at det skal være 3 individuelle vendesløyfer på nedre plan, da dette skyldes unøyaktighet og "tegneslurv" fra min side.

Jeg likte godt Jons forslag om å legge adgangen til "timesaver"en" rett etter tunnelåpningen, da dette gir lenger kipp-kjøring fra stasjonen. Grunnen til at jeg ikke hadde tegnet inn omløpsspor på min svært skjematiske timesaver, var at denne lå så nær stasjonen at nødvendige omløp kunne skje der. Jeg registrerer helt klart en annen fordel med å legge industriområdet slik som Jon foreslår, da det blir lettere for to personer å "operere" anlegget sammen.

I likhet med "svensken" som presenterte denne sporplanen på Modellrallarens forum, har jeg også latt meg inspirere av ett tilsvarende anlegg i Iain Rices softcover Small, Smart, & Practical Track Plans. Det er faktisk deler av det aktuelle anlegget som "pryder" coveret.

Dette anleggsforslaget og sporplan gir etter min mening rom for svært realistisk togavvikling, da den kun gjengir endestasjonen og litt av strekningen før denne. Dette åpner for togtrafikk uten å være nødt til å benytte "hurtigtid". Resten av sidebanen kan jo være uendelig lang, men er på anlegget kun representert med en skyggestasjon. Det eneste kompromiset man må gjøre på bekostning av realismen, er trafikktettheten. -Den var som kjent ikke så stor på sidebaner, men bør kanskje være det på en modelljernbane for å være interessant.

Planen har dog ett par "Achilles hæler" etter min mening:

  • Jeg kunne tenke meg at "min sidebane" gikk mellom en (imaginær) hovedbane og ett annet viktig trafikk-knutepunkt; "kystveien". Men siden mine modellpreferanser ligger i norske modeller og ikke nedelandske, vil det unektelig se litt "rart ut" at en havn ved endestasjonen ligger høyere enn sporet (slik det vil være ved tunnelåpningen).
  • Sønnen min Jørgen vil også få anledning til å kjøre på banen med sine "Thomas-tog", og han har ennå ikke kommet til en alder hvor han finner interessen i å "snu ett tog" på endestasjonen. Han vil sikkert ha muligheten til å kunne kjøre kontinuerlig. -Dette kan dog omgås på en annen måte, derved at han kan få ett egen anlegg hvor dette går an.

Noen som har forslag til løsning?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2006 at 11:22

Originally posted by Roger Roger wrote:

siden mine modellpreferanser ligger i norske modeller og ikke nedelandske, vil det unektelig se litt "rart ut" at en havn ved endestasjonen ligger høyere enn sporet (slik det vil være ved tunnelåpningen).

Hei Roger!

En enkel løsning: Bygg en demning foran linjen (parallellt med anleggsfronten) til venstre! Så vil alle skjønne hvordan jernbanen kan ligge under havflaten. Ja ja - jeg innrømmer at dette blir litt "hollandsk"! Men jernbanen går da under havnivå flere steder også i Norge - bl.a. i Oslo? 

Jeg tegnet litt på en annen løsning, der sporet steg fra stasjonen, men da ville oppstillingen komme der det helst skulle vært himmel...

Denne løsningen kan imidlertid være noe: 
 

Her får du innkjøringen til Timesaveren omtrent slik du først tegnet den. Eneste problemet er at svingen S1 blir noe krappere, men jeg tror det kan gå. Og så må sporet begynne å synke ned til tunnelen først etter (eller midt i) svingen S2, så du får litt brattere stigning opp fra oppstilling/vendesløyfe - dét blir nok den verste endringen. Ja?

---------------------------------------

Til Jørgen kan jeg anbefale dette anlegget, som jeg engang tegnet til meg selv

 
Thomas og vennene hans kjører jo gjennom et engelsk landskap (sjøl om det er på øya Sodor). Her er anlegget delt langs midten av et "backdrop" (f.eks. en styroporplate), der man kan ha både blå himmel og landskapsbilder nederst. For å gjøre "himmelen" mest mulig stabil, bør den kanskje lages temmelig lav (20- 30 cm høy, eller noe sånt?).
Langs den øverste halvsiden av anlegget ligger det en stasjon med både svingskive, lokstall og andre fasiliteter. Her er mulighet for å sette sammen tog, og man kan i høyden ha fire lok på anlegget (to i lokstallen, et på stasjonsområdet, og et som kjører "ute på linja"). Vanligere vil det være med 2 (3) lok, så er det bare ett som er ute og kjører om gangen.
På den underste halvsiden av anlegget går linjen gjennom et landskap der det ikke er noen banetekniske bygninger (men gjerne en vei ved siden av - så kan Thomas kappkjøre med Bertie!). Dette betyr at man på den ene siden kan se på Thomas-toget mens det tøffer gjennom det engelske landskapet - eller man kan snu anlegget, og drive med skifting av vogner på stasjonen!
Det er et ganske rimelig anlegg, hva jernbanen angår. To penser og et sporkryss, pluss flexskinner - det er alt. Svingskiven (12 cm Ø) kan være hjemmelaget, eller man kan bruke den fra Atlas (som er passe stor, men bråker &!).
I det "åpne" landskapet (nederst) har jeg gitt jernbanen færrest mulig rette strekninger (på stasjonen er det omvendt). Til venstre er det "skog" som jernbanen skal forsvinne bak (og veien også). Til høyre må det lages noe tilsvarende for veien (kanskje noen grunne relieff-trær mot himmelen), mens jernbanen forsvinner under veibroen.
På stasjonsområdet forsvinner sporet inn i en bygning (til høyre), mens på motsatt side kommer det fram under et overbygg. Det er plass til to tog i lokstallen (eller dere kan legge flere spor), mens sporet til venstre skal gi plass til de vognene som er nødvendig (enten etpar "troublesome trucks" eller Annie og Clarabel).
Inne i "tunnelene" kan det plasseres lamper med "dagslys", slik at tog og buss ser ut til å bare kjøre under treklynger eller bygningsdeler, og fortsette i friluft.
På et Thomas-anlegg vil det passe med engelske bygninger, så dere står fritt til å kjøpe engelske byggesett og plassere ut. Og Peco lager "engelske" bakgrunnsbilder som vil passe ypperlig på dette anlegget!
I tillegg til jernbanen har jeg tegnet inn en vei. Der tenker jeg det vil passe å bygge om en utgave av bussen Bertie, med FCS-motor og -drivverk! Så kan denne kjøre rundt på veien, og iblant kjøre omkapp med toget. At bussen kjører hele tiden, er bare et pluss, når man skal sitte og se på anlegget - det er altså ikke helt nødvendig med styreelektronikk for bussen.
Anlegget kan først bygges uten kjørende buss, og så kan bussen føyes til siden, hvis man ønsker å "utvide". Husene (på stasjonssiden) bør kunne løftes vekk - da kan man tilmed frese FCS-spor etter at jernbanesporet er på plass.
Anlegget tar 0,7 kvadratmeter plass, og er ikke vesentlig større enn en FREMOdul. Men du kan bygge minst to mikroanlegg på en så stor grunnflate!
Anleggsplanen er jo enkel, så du kan gjerne gjøre tilføyelser. En ting jeg kunne anbefale, var et forbikjøringsspor oppe på stasjonen... Nå var det jo ikke noen Thomas-plan du etterlyste her, men jeg slang den med allikevel!

Mvh. Jon S.



Edited by Jon S.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2006 at 17:43

Hei!

Takk for glimrende forslag, Jon!

Jeg er av den oppfattning at alle eventuelle løsninger bør vurderes før selve byggingen tar til. -Det kan fort bli tidkrevende å ombestemme seg for sent, og eventuellt søke andre løsninger.

Anlegget som jeg har beskrevet i denne tråden er "seksjonert", og hver av de to "bobblene" har en lengde på to meter. Her forleden dag skulle jeg flytte disse seksjonene, slik at de ble plassert som planen innledningsvis indikerer i forhold til veggene i rommet. Rommet er en kjellerstue, og den ene veggen er nøyaktig 4 meter lang. Jeg foretokk derfor ett lite eksperiment for å se hvordan det ville bli dersom jeg satte de to "bobble"-seksjonene sammen:

Denne løsningen vil eventuellt løse ønsket om en rundbane/ kontinuerlig kjøring for sønnen min, men vil også gi rom for en fremtidig utbygging, som kan gi plass for en 2 meter lang endestasjon ut fra hver "bobble". Ved en slik utbygging vil banen kunne opereres som en "punkt-til-punkt" bane, og være relativt lik løsningen til Tore Hjellseth bortsett fra at jeg kan oppnå "uendelig kjørestrekkning" mellom endestasjonene. I beste Iain Rice-stil kunne selve stasjonen eventuellt bygges på en utskiftbar base, slik at den "på neste runde" kunne erstattes med en annen (Jigsaw-scenery). Her er min foreløpige plan på denne eventuelle planløsning:

Er det noen som har synspunkter, forslag til endringer, eller andre tilbakemeldinger å gi på denne plan?

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2006 at 07:30

Hei!

Er det noen annen måte jeg kan utnytte denne anleggsflaten på, i forhold til at anlegget kan utvides med endestasjoner på begge "vingene"?

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2006 at 00:10
ok.....
edit: forsøkte å legge inn noen bilder her, men det funka ikke så bra gitt :) Forsøker i morra. Nå: sove


Edited by einjen - 21 mars 2006 at 00:15
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2006 at 12:07

...... Venter i spenning.......  

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2006 at 18:29
Originally posted by Roger Roger wrote:

...... Venter i spenning.......  

 



skal en tur på tmjk først.

og lage kveldsmat. og skifte bleien til vesla.
i omvendt rekkefølge

akk ja
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2006 at 22:23
http://einar.nidelven-it.no/einarblog/sporplanforslag
litt dårlige bilder, men det gir kanksje en pekepin?

edit:
la inn større bilder


Edited by einjen - 21 mars 2006 at 22:44
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2006 at 23:18
... bildevisning er i orden ...
fjernet bildene da de ikke har noe å gjøre med trådens innhold....


Edited by greffern - 23 mars 2006 at 17:12
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2006 at 09:13
tut? Bilde?

edit: nei?


Edited by einjen - 22 mars 2006 at 09:13
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2006 at 21:13

Originally posted by einjen einjen wrote:

http://einar.nidelven-it.no/einarblog/sporplanforslag
litt dårlige bilder, men det gir kanksje en pekepin?

edit:
la inn større bilder

 

Hvis du legger inn [ url ]  linkens adresse og så legger du [/ url ] får du en klikkbar link. Fjern mellomrommet slik Du denne http://einar.nidelven-it.no/ Hvis du bytter url og /url med img og /img vill du kunne legge inn bilde. Da setter du inn  [ url ] først og så [/ Url ] til slutt i bildes adresse og vill vises som bilde og ikke link. Fjern mellomrommet føre og etter url slik at det blir [url] eller [img]

 



Edited by Wickerman - 22 mars 2006 at 21:30
A matter of life and death
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2006 at 07:59
Enda enklere er å markere det ordet man vil skal bli en lenke, og så klikker på symbolet i verktøylinja med en lenke og en jordklode. Da kommer et lite vindu opp der man kan lime inn/skrive nettadressen. Når man lukker vinduet kommer det markerte ordet opp som en lenke.
Fikst.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2006 at 14:11
Slik var det jeg ville ha det.... opplasting av bilde til serveren. Ikke lenking......Level 1:
Level 2:

Level 3:
Nå til poenget med hele den sporplanen 8som jeg fullstendig glemte i kampens hete med opplastingsfunksjonen:
Selve sporplanen er vel ganske kjip, men den har en mulighet til å kjøre både punkt-til punkt og rundbane (uten de to ekstra arealene til høyre og venstre).
Jeg holder på å bygge et lite N-analegg som skal ha samme mulighet
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2006 at 14:19

Oops:

"N-analegg"

MO(rtografisk)H

Morten

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2006 at 15:43
Originally posted by Morten M Morten M wrote:

Oops:

"N-analegg"

MO(rtografisk)H

Morten



For de av som er litt kinky!
Z-ett på naken!
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2006 at 18:19

Hei!

Inspirerende sporplan med mange spennende elementer dette her, Einar. Jeg lurer dog på hva den minste kurveriadien du har brukt i tegningen er, da noen kurver ser relativt "trange" ut?

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2006 at 21:28
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Inspirerende sporplan med mange spennende elementer dette her, Einar. Jeg lurer dog p� hva den minste kurveriadien du har brukt i tegningen er, da noen kurver ser relativt "trange" ut?



hmmm
marklin k-skinner 2231 , radius 420 mm
tror jeg det var.

N-anlegget mitt skal (forhåpentligvis) se ut på omtrent samme måte, men får mer synlig spor (tror jeg). Hvis jeg klarer å skru det sammen, vel og merke.....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2006 at 16:13

Hei!

Her kommer nok ett forslag til "løsning". Synlige spor er blå, og de skjulte er røde. Er det noen som har kommentarer, ellr forslag til hvordan den eventuellt kan bli bedre?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2006 at 16:46
Originally posted by peter peter wrote:

fin lille sporplan, sad og kedet mig til morgen, og lavet min version af den, jeg har ladet det ene spor foran station, være åbnet, så man få lidt mere glæade af det kørene tog
  Hvilket program har du brukt til å lage dette?

Edited by Nordlandsbanen - 03 september 2006 at 16:46
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2006 at 16:51
sansynligvis wintrack
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.