Kommentarer til en sporplan |
Post Reply | Page 12> |
Author | |
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 08 september 2006 at 14:30 |
Nivå tre. Øverst. Fra nivå en til nivå to, mellomnivå Grunnplanet, samt spor opp til mellomnivå med en delvis skjult stasjon. SÅ Her har du en bane med mye synlig spor (ingen grunn til å bekymre seg nevneverdig med hvor togene befinner seg). I stedenfor en skjult stasjon under landskapet er det her en stasjon oppe i bjerget. Jeg har gitt opp å tegne inn rangeringsområde/industrispor, for jeg får det ikke helt til, men det burde være masse plass for slikt her. |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Jeg tror det. En billedopplastingsside du kan benytte deg uten å registrere deg er denne hos Modellrallaren. |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
RaA
Viderekommen Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her vises et merkelig anlegg som forener to ønsker: en relativt lang rundbane på liten plass (rom på 4,5 m* 3,3m) og en mulighet for point to point. Et tredje ønske som dels ble innfrid var ideen om " hvor tøft det ville være med litt dobbeltspor ". Uhgg! er det fortsatt slik at ikkemedlemmer ikke får lastet opp bilder/.jpg-filer?
mvh Ragnar
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Jeg har tenkt til å benytte 50cm kurveradie på den venstre halvdelen, og 50 eller 55 på den høyre. På de synlige sporene før og etter stasjonen ønsker jeg noe større radie, noe det burde være plass til. Jeg har også Alba Modellbahn Praxis: Modellbahn Gleispläne, men min variant er fra 5. opplaget i 1989. På side 30 i den begynner "Das endbahnhof bringt die rangierspiel". |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Roger,
hvilken kurveradius har du i de skarpeste kurvene? Det har jo litt å si for muligheten for helix og for høydeforskjellene. Uansett - pass på at sporvekslene for den skjulte stasjonen ikke ligger direkte under noen andre spor - eller tett innpå dem, slik det kan se ut til av skissen din mht industrisporene foran til venstre. Dersom du f.eks har en industribygning over sporvekslene, eller en avtagbar landskapsdel, sikrer du god tilgjengelighet ved vedlikehold og ev. avsporinger. I følge Murphys lov vil avsporingene som regel komme på de vanskeligst tilgjengelige stedene på et anlegg. Jeg har tatt en titt i bokhylla og fant anlegget som jeg nevnte. Alba Modellbahn Praxis: Modellbahn Gleispläne 1981, s 30 Viel Verkehr auf der Eckanlage dvs mye trafikk på hjørneanlegget. Anlegget er ca 3,25 x 2,5 meter og et av de mer fornuftige når man først skal ha den type anlegg. Fine tegninger av Ivo Cordes også. I EisenbahnModellbahn Magazin oktober 1983 "gjenbrukes" dette anlegget i serien Spielen mit Sinn (6): Rangieren mit System. |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Apropos dette med helix"er, og hvorfor jeg ikke har tegnet inn slike. For å få så lav stignings prosent som mulig i denne sporplanen, hadde jeg tenkt at nedstigningen begynner fra tunnelportalene og forstetter ned til og med oppstillingssporene, helt til de er under stasjonen, hvor stigningen begynner igjen. Vil dette medføre noe problem? |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Jeg takker for alle tilbakemeldinger så langt. Det med å flytte sporvekslene på oppstillingsstasjonen til høyre, og derved forlenge oppstillingssporene er en god idé. Når det gjelder tilgjengeligheten til disse sporvekslene, tenker jeg meg at dette nedre planet av anlegget blir såpass åpent fra bunnen, at jeg kan komme til derfra. Betjening av vekslene gjøres med motor. Jeg har nok samme oppfattning av rundbaner som deg, Tore. Dersom du legger merke til det er det rom for fremtidig utvidelse i anleggets nedre høyre hjørne. Ideén med en utvidelse denne veien er at dette kan bli en fremtidig sidebane, med punkt-til-punkt kjøring mellom den allerede inntegnede stasjonen og endestasjonen. Litt av formålet mitt med akkurat dette anleggsdesignet postet lenger opp, er at jeg tror at jeg kan simulere relativt forbildeekte kjøring med lange tog. Man ser kun én stasjon, og på denne kan man foreta togkryssinger, eller skifte godsvogner. Man ser også litt av linjen ut fra stasjonen, men man vet ikke hvor langt det er til neste stasjon i noen av rettningene. Dette blir litt som en "scene" der togene spiller rollene. Med dette designet føler jeg at jeg ungår at man ser ett tog som kjører ut av en stasjon, mens det omtrent kjører inn på neste (eller ihvertfall etter en svært kort tur ute på linja). Samtidig som man ikke ser så mange kurver, ser man heller ikke at de lange passasjer- og godsvognene "kutter" svingen. På den eventuellt kommende sidebanen kan man jo benytte kortere rullende materiell. Edited by Roger - 04 september 2006 at 19:02 |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Roger,
Likte planen din (når du først ikke skal ha langs-veggen-anlegg). Det at du har sporveksler og de viktigste skifteområdene innen rekkevidde (dvs maks ca 70-75 cm fra kanten) er bra. Enig med Tore om at du bør flytte sporvekslene i høyre ende av den skjulte oppstillingsstasjonen mot høyre. Men hva med adkomst til sporvekslene og sporene på den skjulte stasjonen? Dersom du legger inn en helix med en ekstra runde, får du litt større høydeforskjell mellom de to planene, og dermed bedre tilgjengelighet, men også lengre skjult kjøring: pappa, kooommer ikke toget snart?? Eisenbahnmagazin hadde et lite vettugt anlegg som kan minne litt om din plan. Vet ikke om den finnes på nettet, men den kunne være verdt å kikke på. Likeså har det vært et lignende svensk anlegg i noen av Alt om Hobbys MJ-bøker fra 90-tallet. |
|
peter
Nykommer Joined: 30 desember 2005 Location: Denmark Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hej Nordlandsbanen Der er brugt wintrack 7,0, du kan hente en gratis demo version på wintrack hjemmeside Peter |
|
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Roger! Nå kjenner vel du til hva jeg mener om rundbaner, men din begrunnelse etter sporplanforslaget har uslåelige argumenter ut i fra at også en 4-åring skal kunne kose seg med anlegget . Jeg ville imidlertid da ha forlenget de skulte sporene som er merket med rødt, lenger mot det "nord-østre" (ved bebyggelsen) hjørnet før du runder hjørnet og kommer mot lokstallen. Mine grafiske kunnskaper er så dårlige at jeg skal avstå fra å tegne det opp - men du ser vel hva jeg mener . |
|
-TUR-
Tore Urvik |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Jeg vurderte jo ett "loop-to-point" anlegg i begynnelsen av denne disskusjonen, og det hadde jo ikke gått "rundt og rundt". At bane-forslaget er formet som en rundbane nå, er ett valg jeg har tatt bevisst, da min snart 4-årige sønn også skal få kjøre sine "Thomas-tog" på dette anlegget når han vil. Jeg tror ikke han hadde hatt sansen for at han måtte rangere togene på endestasjonen for å kunne fortsette å kjøre, og jeg tror nok at mange tog hadde havnet i stoppbukken. Dessuten kan det jo være greit å "bare se" at togene går rundt og rundt i blandt. Jeg har allikevell forsøkt å legge inn såpass med spor, at det kan drives rangering mellom "inglenook"en", via stasjonen, til industriområdet, samtidig som dette anlegget åpner for en del "kryssningstrafikk". Alt dette samtidig som at man skal ivareta ett mest mulig realistisk utseende, uten alt for mye spor. Om jeg skal legge inn noe mer "action" på dette anlegget, har jeg faktisk vurdert å legge inne en "punkt-til-punkt" H0e bane, som kanskje kan gå mellom stasjonsområdet (ett sted), og en endestasjon. Etter min mening burde det ihvertfall være plass til det. |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det går rundt och det går rundt, som en evighetsmaskin! Mitt største ankepunkt er vel at all "action" er konsentrert til ett sted, så kanksje en ekstra linje tilø en liten fjelllandsby i øvre høyre hjørne hadde gjort seg? Nå er det lenge siden jeg leste Märklin Magazin, men jeg mener å huske at de alltid klarte å presse inn en liten alpelandsby på mindre anlegg. Ikke så dumt, da det skaper litt variasjon. Men jeg skal passe munnen min. Mitt eget N-anlegg oser ikke akkurat av kreativitet. |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
sansynligvis wintrack
|
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Nordlandsbanen
Viderekommen Joined: 19 august 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
Edited by Nordlandsbanen - 03 september 2006 at 16:46 |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Her kommer nok ett forslag til "løsning". Synlige spor er blå, og de skjulte er røde. Er det noen som har kommentarer, ellr forslag til hvordan den eventuellt kan bli bedre? |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
hmmm marklin k-skinner 2231 , radius 420 mm tror jeg det var. N-anlegget mitt skal (forhåpentligvis) se ut på omtrent samme måte, men får mer synlig spor (tror jeg). Hvis jeg klarer å skru det sammen, vel og merke..... |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Inspirerende sporplan med mange spennende elementer dette her, Einar. Jeg lurer dog på hva den minste kurveriadien du har brukt i tegningen er, da noen kurver ser relativt "trange" ut?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
For de av som er litt kinky! Z-ett på naken! |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Morten M
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oops: "N-analegg" MO(rtografisk)H Morten |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Slik var det jeg ville ha det.... opplasting av bilde til serveren. Ikke lenking......Level 1:
Level 2: Level 3: Nå til poenget med hele den sporplanen 8som jeg fullstendig glemte i kampens hete med opplastingsfunksjonen: Selve sporplanen er vel ganske kjip, men den har en mulighet til å kjøre både punkt-til punkt og rundbane (uten de to ekstra arealene til høyre og venstre). Jeg holder på å bygge et lite N-analegg som skal ha samme mulighet |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enda enklere er å markere det ordet man vil skal bli en lenke, og så klikker på symbolet i verktøylinja med en lenke og en jordklode. Da kommer et lite vindu opp der man kan lime inn/skrive nettadressen. Når man lukker vinduet kommer det markerte ordet opp som en lenke.
Fikst. |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis du legger inn [ url ] linkens adresse og så legger du [/ url ] får du en klikkbar link. Fjern mellomrommet slik Du denne http://einar.nidelven-it.no/ Hvis du bytter url og /url med img og /img vill du kunne legge inn bilde. Da setter du inn [ url ] først og så [/ Url ] til slutt i bildes adresse og vill vises som bilde og ikke link. Fjern mellomrommet føre og etter url slik at det blir [url] eller [img]
Edited by Wickerman - 22 mars 2006 at 21:30 |
|
A matter of life and death
|
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
tut? Bilde?
edit: nei? Edited by einjen - 22 mars 2006 at 09:13 |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
greffern
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 172 |
Post Options
Thanks(0)
|
... bildevisning er i orden ...
fjernet bildene da de ikke har noe å gjøre med trådens innhold.... Edited by greffern - 23 mars 2006 at 17:12 |
|
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH Jon Oskar Grefsrud [http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg"> |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
http://einar.nidelven-it.no/einarblog/sporplanforslag
litt dårlige bilder, men det gir kanksje en pekepin? edit: la inn større bilder Edited by einjen - 21 mars 2006 at 22:44 |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
skal en tur på tmjk først. og lage kveldsmat. og skifte bleien til vesla. i omvendt rekkefølge akk ja |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
...... Venter i spenning.......
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
ok.....
edit: forsøkte å legge inn noen bilder her, men det funka ikke så bra gitt :) Forsøker i morra. Nå: sove Edited by einjen - 21 mars 2006 at 00:15 |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Er det noen annen måte jeg kan utnytte denne anleggsflaten på, i forhold til at anlegget kan utvides med endestasjoner på begge "vingene"?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Takk for glimrende forslag, Jon! Jeg er av den oppfattning at alle eventuelle løsninger bør vurderes før selve byggingen tar til. -Det kan fort bli tidkrevende å ombestemme seg for sent, og eventuellt søke andre løsninger. Anlegget som jeg har beskrevet i denne tråden er "seksjonert", og hver av de to "bobblene" har en lengde på to meter. Her forleden dag skulle jeg flytte disse seksjonene, slik at de ble plassert som planen innledningsvis indikerer i forhold til veggene i rommet. Rommet er en kjellerstue, og den ene veggen er nøyaktig 4 meter lang. Jeg foretokk derfor ett lite eksperiment for å se hvordan det ville bli dersom jeg satte de to "bobble"-seksjonene sammen: Denne løsningen vil eventuellt løse ønsket om en rundbane/ kontinuerlig kjøring for sønnen min, men vil også gi rom for en fremtidig utbygging, som kan gi plass for en 2 meter lang endestasjon ut fra hver "bobble". Ved en slik utbygging vil banen kunne opereres som en "punkt-til-punkt" bane, og være relativt lik løsningen til Tore Hjellseth bortsett fra at jeg kan oppnå "uendelig kjørestrekkning" mellom endestasjonene. I beste Iain Rice-stil kunne selve stasjonen eventuellt bygges på en utskiftbar base, slik at den "på neste runde" kunne erstattes med en annen (Jigsaw-scenery). Her er min foreløpige plan på denne eventuelle planløsning: Er det noen som har synspunkter, forslag til endringer, eller andre tilbakemeldinger å gi på denne plan?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |