Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0 |
Post Reply | Page <1 678910 15> |
Author | |
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et lite bilde av Grimstad fra messa i Tyskland i helgen. Flere bilder kommer sikkert snart.
|
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så flott, Tore!
Gleder meg til å se den i real life! |
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fritt for å være tidlig TXP i Arendal!
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fritt for å være skiftemannskap
Edited by MY1201 - 04 mars 2009 at 22:34 |
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hehe, både Truls og Svein har også vært frempå tidligere, så de har vel førsteretten. Begynner å bli fullt belegg av Txp"er på Grimstad allerede 3 uker før treffet
Nå har jeg lagt ut en liten "brukervilledning" på vannet mitt. Det ligger på mine hjemmesider som nåes ved å trykke på linken under her. |
|
Hans Kr.
Viderekommen Joined: 14 februar 2009 Location: Spain Status: Offline Points: 47 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for "oppskriften".
Den skal forsøkes på eget anlegg etterhvert. |
|
Hans Kr.
Märklin HO C, delevis digitalt. |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det virker å være lite trafikk på Grimstadbanen nå for tiden, men her er et bilde jeg klarte å knipse litt tidligere i vår av en Skd214 i skifting rett ved godshuset nede i Grimstad. Det er normalt GFB som tar seg av alt av godstrafikk og skifting på banen, mens NSB besørger persontransporten. Det var derfor litt overraskende å se denne NSB-traktoren i skifting her nede. Edited by Mr Bridger - 08 mai 2009 at 12:07 |
|
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Tore,
Det er nesten så en kjenner lukten av sviller og jernbane! Det er så utrolig flott og naturtro, Tore
Takk for at du deler med oss! Veldig inspirerende!
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk Tom! Jeg vokste opp langs jernbanen og lukten av (tre)sviller er i dag forøvrig noe av det beste jeg vet. Snakk om å være geek da
|
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enig med Tom. Dette er nydelig.
Hvordan er muligheten for å skaffe seg en slik Skd214?
Er det bare bruktmarkedet som vi må tråle igjennom....?
|
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Modellen kommer fra Västerås Vagnagentur, men finnes ikke lenger på produktlista deres såvidt jeg kan se.
Det kan jo hende at det finnes noen flatpakkede versjoner rundt i de tusen hjem
Hilsen Halvor
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Både skd214 og Skd202 (litra Z) er modeller som Väster Vagnagentur lagde, som Halvor sier. Denne modellen har kommet og godt et par ganger i programmet deres, men nå var mannen bak så lei av å pakke at nå var det slutt. Synd for det var jo greie modeller.
Dette fikk jeg vite når jeg kjøpte de siste 13 Skd214 og 10 skd202 modellene han lagde. Desverre for andre så gikk disse 13 skd214 modellene unna før jeg fikk annonsert dem. Noen få skd202 finnes tilbake ennå.
Men om du tråler bruktmarkedet så vær obs på at det finnes minst tre forskjellige produsenter av denne, og den ifra VVA er nok den beste av dem.
Lykke til med jakten
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kikka innom sidene til VVA, og sendte mail til Mats. Men fikk jo svar her ser jeg, Svein.
Får ta på meg en Barbour Flapped Tweed Deerstalker og monokkel å jakte litt....
Men når vi er inne på skiftetraktorer, med mitt utrenede øye er det ikke store forskjeller på Skd 214, 217a/b og 220a/b. Like akselavstander. L.o.b.8800mm og 9025mm.
Er 217 og 220 laget i modell, med og uten pantograf?
|
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vet bare om en eneste skd220a i modell, og den er scratchbygget. Var med på en byggekonkurranse på 90tallet og er avbildet i et MJ-blad.
Men ellers så har du rett at skd214,217 og 220a/b er temmelig like
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
En helt fantastisk tråd! Har selv lært utrolig mye av å lese tråden og håper jeg en gang klarer å lage noe som er halvparten så bra! Gleder meg til fortsettelsen :)
|
|
ace@samlerforumet.net
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enig at Grimstad er blitt en nydelig modul - akkurat som jeg husker den fra mine år i Grimstad på slutten av 60 - begynnelsen av 70-tallet.
Jeg spiste middag regelmessig i den gamle stasjonsbyggningen etter at banen forsvant og det ble åpnet kafé der som gikk under tilnavnet "Ruten" (rutebilstasjon?).
Kanskje pirk - men jeg har også bygget en Skd 214 med 4 frontvinduer.
Var da på jakt etter et forbilde som det var gode fotos av. Det som jeg merket meg, var at omtrent alle 214-traktorene på den tiden så ut til å ha et "karnappvindu" på sidene. Dette liknet på det vinduet som El10 også hadde og er derfor kanskje en "typisk norsk" detalj? Jeg har derfor bygget min utgave med denne detaljen med "overskuddsdeler" fra et El10-byggesett.
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da har jeg isåfall oppnådd mer enn jeg kunne håpe på. Dette var jo før jeg selv kom til verden, så jeg har bare gamle svart/hvitt bilder å forholde meg til. At jeg da har oppnådd å gjenskape følelsen av gamle Grimstad synes jeg er utrolig moro å høre! |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Noen ganger vinner man i Lotto. Noen mennesker vinner iallefall noen ganger i Lotto. Andre må nøye seg med mindre gleder, gleder som ihvertfall ikke kan måles i penger, og av og til er disse små gledene litt større enn vanlig. Når man for eksempel blir overrakt et 8mm filmopptak fra det siste toget som forlater Grimstad stasjon, ja da er det vitterlig en av disse små gledene som gjør livet verdt å leve
Trykk på linken under for en reise tilbake til Grimstad og året 1961. http://www.youtube.com/watch?v=JfKz6h1_GfQ Edited by Mr Bridger - 27 mai 2009 at 16:39 |
|
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og jeg kjente meg igjen, enda jeg aldri har vært i Grimstad
|
|
Chr. Lil.
Veteran Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oi, se her ja! Utrolig artig at du har lagt det ut og delt det med oss andre
Men, samtidig litt trist å se det siste toget reise fra Grimstad...
Det finnes fortsatt litt spor av banen nede i sentrum, sporene er fortsatt synlig flere steder nede på Torskeholmen (hvis det er det den heter).
|
|
Christian L.
|
|
Stein
Medlem i MJF Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg var så heldig å få tak i begge de byggesettene som det blir referert til litt oppe i tråden. Skb 202 er bygd etter bilder fra materielldatabasen til jernbane.net. http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?eid=3287&aut=&eng=.
Mens 214 maskinen er bygget etter forbilde fra gamle Vossebanen.
Modellene er ikke de enkleste å bygge. I forhold til andre messingbyggesett er det lite styrespor eller tapper til å passe de forskjellige delene i sammen. Hytten på 202 må loddes sammen av flere stykker kant mot kant, mens hytten på 214 må få nye vegger foran og bak. Disse følger med i byggesettet, men det var plundrete å skjøte de sammen med sideveggene, samt å tilpasse de til motorkassen. Så det tok sin tid. Men nå er de 99 % ferdig. Mangler bare litt dekaler. Kommer til å bruke dekalarket fra Togbutikken sin 206 fra Skala Design. Der finnes det du trenger for denne maskinen.
|
|
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
De der ble flotte. Likte spesielt 214 maskinen.
Fikk tak i en av de aller siste 214-maskinene hos Västerås Vagnagentur. Blir spennende når den ankommer i postkassa. Men jeg forstår at den får ligge litt til erfaringen med messing stiger...
|
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
En jernbaneentusiast fotograferer en gammel kjølevogn som har dukket opp i spor 1 på Grimstad stasjon. Edited by Mr Bridger - 15 juni 2009 at 23:06 |
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nydelig vogn entussiasten har knipsa.
Lukter vi noe nytt fra navnebrødrene Steinar...?
|
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er faktisk en gammel vogn konstruert av en av Steinarene, og i sin tid solgt gjennom Scandinavian Miniatures. Byggherre for denne er Steinar Snøtun.
|
|
Stein
Medlem i MJF Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da var endelig dekalene komt på plass og Skd 214 nr. 90 fra Gamle Vossebanen er klar til innsats.
|
|
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser ut som en flott maskin du har der. Pent landskap også ser det ut til! Jeg kunne ikke motstå fristelsen til å "fikse" litt på fargene i bildene dine
Edited by Mr Bridger - 23 juni 2009 at 15:27 |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan du si noe om hvilken maling du bruker for å få den korrekte NSB-grønnfargen?
Petter
|
|
Stein
Medlem i MJF Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Petter.
Jeg har ikke den eksakte NSB grønfargen, selv om jeg mener det finnes en tråd her på forumet om NSB RAL og eller NTSC fargekoder. Men jeg har brukt Tamiya akryl sprayboks TS-5 olive drab. Kjøpte min på Togbutikken.no. De har og Rødfargen som er brukt på Skb 202 i bildet over. Den har nr. TS-33 dull red. Til grunning brukte jeg Tamiya fine surface primer. (også den fra togbutikken)
Ellers er chassis og bufferbjelker malt med Folk Art akrylmaling på tube. Brukte bare pensel. Spraymaling gir ofte et litt for "glatt" resultat på overflater som er rustne eller skitne. Det er bedre å stiple malingen på med en kort pensel, og så gå over med tynne malingsvasker i forskjellige brun/sort nyanser etterpå. Eventuelt at jeg hverken har airbrush eller har prøvd meg på dette...
|
|
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
|
Stein
Medlem i MJF Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk til Tore for fotoshopping av bildene mine. De var tatt i en fart, og når jeg såg resultatet etter fiksing, måtte jeg kikke litt på mine egne kamerainnstillinger. Og, ja. De var på bærtur....
Prøvde å ta et nytt bilde i dag for å se om jeg kunne rette opp på saker og ting. Dette bildet er tatt med Canon EOS 30 D og følgende innstillinger:
Lukketid: 2,5 sek. Blender: 22. ISO: 100. White balance: 3000k
Tar gjerne imot konstruktiv kritikk på kamerabruk, ettersom jeg kjører prøve og feile metoden
|
|
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
|
Post Reply | Page <1 678910 15> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |