MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0

 Post Reply Post Reply Page  <1 678910 15>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2009 at 10:32
Et lite bilde av Grimstad fra messa i Tyskland i helgen. Flere bilder kommer sikkert snart.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2009 at 11:01
Så flott, Tore!
Gleder meg til å se den i real life!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2009 at 21:12
Fritt for å være tidlig TXP i Arendal!Tongue
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2009 at 22:34
Fritt for å være skiftemannskap Big%20smile

Edited by MY1201 - 04 mars 2009 at 22:34
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2009 at 10:42
Hehe, både Truls og Svein har også vært frempå tidligere, så de har vel førsteretten. Begynner å bli fullt belegg av Txp"er på Grimstad allerede 3 uker før treffet LOL

Nå har jeg lagt ut en liten "brukervilledning" på vannet mitt. Det ligger på mine hjemmesider som nåes ved å trykke på linken under her.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2009 at 14:45
Takk for "oppskriften".
Den skal forsøkes på eget anlegg etterhvert.
Hans Kr.



Märklin HO C, delevis digitalt.

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 12:02


Det virker å være lite trafikk på Grimstadbanen nå for tiden, men her er et bilde jeg klarte å knipse litt tidligere i vår av en Skd214 i skifting rett ved godshuset nede i Grimstad. Det er normalt GFB som tar seg av alt av godstrafikk og skifting på banen, mens NSB besørger persontransporten. Det var derfor litt overraskende å se denne NSB-traktoren i skifting her nede.


Edited by Mr Bridger - 08 mai 2009 at 12:07
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 13:33
Hei Tore,
 
Det er nesten så en kjenner lukten av sviller og jernbane! Det er så utrolig flott og naturtro, Tore Clap 
 
Takk for at du deler med oss! Veldig inspirerende!
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 14:46
Takk Tom! Jeg vokste opp langs jernbanen og lukten av (tre)sviller er i dag forøvrig noe av det beste jeg vet. Snakk om å være geek da Tongue
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 17:06
Enig med Tom. Dette er nydelig.
Hvordan er muligheten for å skaffe seg en slik Skd214?
Er det bare bruktmarkedet som vi må tråle igjennom....?
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 19:43
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Hvordan er muligheten for å skaffe seg en slik Skd214?
Er det bare bruktmarkedet som vi må tråle igjennom....?
 
Modellen kommer fra Västerås Vagnagentur, men finnes ikke lenger på produktlista deres såvidt jeg kan se.
Det kan jo hende at det finnes noen flatpakkede versjoner rundt i de tusen hjemWink
 
Hilsen Halvor
 
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 20:02
Originally posted by halvors halvors wrote:

Modellen kommer fra Västerås Vagnagentur, men finnes ikke lenger på produktlista deres såvidt jeg kan se.
Det kan jo hende at det finnes noen flatpakkede versjoner rundt i de tusen hjemWink
 
Hilsen Halvor
 
 
Både skd214 og Skd202 (litra Z) er modeller som Väster Vagnagentur lagde, som Halvor sier.  Denne modellen har kommet og godt et par ganger i programmet deres, men nå var mannen bak så lei av å pakke at nå var det slutt. Synd for det var jo greie modeller.
Dette fikk jeg vite når jeg kjøpte de siste 13 Skd214 og 10 skd202 modellene han lagde. Desverre for andre så gikk disse 13 skd214 modellene unna før jeg fikk annonsert dem. Noen få skd202 finnes tilbake ennå.
 
Men om du tråler bruktmarkedet så vær obs på at det finnes minst tre forskjellige produsenter av denne, og den ifra VVA er nok den beste av dem.
 
Lykke til med jaktenSmile
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 20:27
Kikka innom sidene til VVA, og sendte mail til Mats. Men fikk jo svar her ser jeg, Svein. Unhappy
Får ta på meg en Barbour Flapped Tweed Deerstalker og monokkel å jakte litt....LOL
 
Men når vi er inne på skiftetraktorer, med mitt utrenede øye er det ikke store forskjeller på Skd 214, 217a/b og 220a/b. Like akselavstander. L.o.b.8800mm og 9025mm.
Er 217 og 220 laget i modell, med og uten pantograf?Embarrassed
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 20:38
Vet bare om en eneste skd220a i modell, og den er scratchbygget. Var med på en byggekonkurranse på 90tallet og er avbildet i et MJ-blad.
 
Men ellers så har du rett at skd214,217 og 220a/b er temmelig like
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 20:56
En helt fantastisk tråd! Har selv lært utrolig mye av å lese tråden og håper jeg en gang klarer å lage noe som er halvparten så bra! Gleder meg til fortsettelsen :)
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2009 at 07:51
Enig at Grimstad er blitt en nydelig modul - akkurat som jeg husker den fra mine år i Grimstad på slutten av 60 - begynnelsen av 70-tallet.
Jeg spiste middag regelmessig i den gamle stasjonsbyggningen etter at banen forsvant og det ble åpnet kafé der som gikk under tilnavnet "Ruten" (rutebilstasjon?).
 
Kanskje pirk - men jeg har også bygget en Skd 214 med 4 frontvinduer.
Var da på jakt etter et forbilde som det var gode fotos av. Det som jeg merket meg, var at omtrent alle 214-traktorene på den tiden så ut til å ha et "karnappvindu" på sidene. Dette liknet på det vinduet som El10 også hadde og  er derfor kanskje en "typisk norsk" detalj?  Jeg har derfor bygget min utgave med denne detaljen med "overskuddsdeler" fra et El10-byggesett.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2009 at 13:52
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Enig at Grimstad er blitt en nydelig modul - akkurat som jeg husker den fra mine år i Grimstad på slutten av 60 - begynnelsen av 70-tallet.
Jeg spiste middag regelmessig i den gamle stasjonsbyggningen etter at banen forsvant og det ble åpnet kafé der som gikk under tilnavnet "Ruten" (rutebilstasjon?).


Da har jeg isåfall oppnådd mer enn jeg kunne håpe på. Dette var jo før jeg selv kom til verden, så jeg har bare gamle svart/hvitt bilder å forholde meg til. At jeg da har oppnådd å gjenskape følelsen av gamle Grimstad synes jeg er utrolig moro å høre!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 16:32
Noen ganger vinner man i Lotto. Noen mennesker vinner iallefall noen ganger i Lotto. Andre må nøye seg med mindre gleder, gleder som ihvertfall ikke kan måles i penger, og av og til er disse små gledene litt større enn vanlig. Når man for eksempel blir overrakt et 8mm filmopptak fra det siste toget som forlater Grimstad stasjon, ja da er det vitterlig en av disse små gledene som gjør livet verdt å leve Tongue

Trykk på linken under for en reise tilbake til Grimstad og året 1961.

http://www.youtube.com/watch?v=JfKz6h1_GfQ




Edited by Mr Bridger - 27 mai 2009 at 16:39
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 17:07
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

 Når man for eksempel blir overrakt et 8mm filmopptak fra det siste toget som forlater Grimstad stasjon, ja da er det vitterlig en av disse små gledene som gjør livet verdt å leve Tongue

 
Og jeg kjente meg igjen, enda jeg aldri har vært i GrimstadSmile
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 18:34
Oi, se her ja! Utrolig artig at du har lagt det ut og delt det med oss andre Smile
Men, samtidig litt trist å se det siste toget reise fra Grimstad...
 
Det finnes fortsatt litt spor av banen nede i sentrum, sporene er fortsatt synlig flere steder nede på Torskeholmen (hvis det er det den heter).
Christian L.
Back to Top
Stein View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2009 at 23:30
Jeg var så heldig å få tak i begge de byggesettene som det blir referert til litt oppe i tråden. Skb 202 er bygd etter bilder fra materielldatabasen til jernbane.net. http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?eid=3287&aut=&eng=.
Mens 214 maskinen er bygget etter forbilde fra gamle Vossebanen.
Modellene er ikke de enkleste å bygge. I forhold til andre messingbyggesett er det lite styrespor eller tapper til å passe de forskjellige delene i sammen. Hytten på 202 må loddes sammen av flere stykker kant mot kant, mens hytten på 214 må få nye vegger foran og bak. Disse følger med i byggesettet, men det var plundrete å skjøte de sammen med sideveggene, samt å tilpasse de til motorkassen. Så det tok sin tid. Men nå er de 99 % ferdig. Mangler bare litt dekaler. Kommer til å bruke dekalarket fra Togbutikken sin 206 fra Skala Design. Der finnes det du trenger for denne maskinen.
NSB H0 frem til 1970 + GVB
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2009 at 23:47
De der ble flotte. Clap Likte spesielt 214 maskinen.
Fikk tak i en av de aller siste 214-maskinene hos Västerås Vagnagentur. Blir spennende når den ankommer i postkassa. Men jeg forstår at den får ligge litt til erfaringen med messing stiger...Wink
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2009 at 23:05


En jernbaneentusiast fotograferer en gammel kjølevogn som har dukket opp i spor 1 på Grimstad stasjon.



Edited by Mr Bridger - 15 juni 2009 at 23:06
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2009 at 23:23
Nydelig vogn entussiasten har knipsa.Clap
Lukter vi noe nytt fra navnebrødrene Steinar...?Wink
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2009 at 10:28
Det er faktisk en gammel vogn konstruert av en av Steinarene, og i sin tid solgt gjennom Scandinavian Miniatures. Byggherre for denne er Steinar Snøtun.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Stein View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2009 at 14:22
Da var endelig dekalene komt på plass og Skd 214 nr. 90 fra Gamle Vossebanen er klar til innsats.
NSB H0 frem til 1970 + GVB
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2009 at 15:23
Ser ut som en flott maskin du har der. Pent landskap også ser det ut til! Jeg kunne ikke motstå fristelsen til å "fikse" litt på fargene i bildene dine Smile






Edited by Mr Bridger - 23 juni 2009 at 15:27
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2009 at 09:59
Kan du si noe om hvilken maling du bruker for å få den korrekte NSB-grønnfargen?
 
Petter
Back to Top
Stein View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2009 at 21:56
Hei Petter.
 
Jeg har ikke den eksakte NSB grønfargen, selv om jeg mener det finnes en tråd her på forumet om NSB RAL og eller NTSC fargekoder. Men jeg har brukt Tamiya akryl sprayboks TS-5 olive drab. Kjøpte min på Togbutikken.no. De har og Rødfargen som er brukt på Skb 202 i bildet over. Den har nr. TS-33 dull red. Til grunning brukte jeg Tamiya fine surface primer. (også den fra togbutikken)
Ellers er chassis og bufferbjelker malt med Folk Art akrylmaling på tube. Brukte bare pensel. Spraymaling gir ofte et litt for "glatt" resultat på overflater som er rustne eller skitne. Det er bedre å stiple malingen på med en kort pensel, og så gå over med tynne malingsvasker i forskjellige brun/sort nyanser etterpå. Eventuelt at jeg hverken har airbrush eller har prøvd meg på dette...
NSB H0 frem til 1970 + GVB
Back to Top
Stein View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2009 at 23:05
Takk til Tore for fotoshopping av bildene mine. De var tatt i en fart, og når jeg såg resultatet etter fiksing, måtte jeg kikke litt på mine egne kamerainnstillinger. Og, ja. De var på bærtur....
Prøvde å ta et nytt bilde i dag for å se om jeg kunne rette opp på saker og ting. Dette bildet er tatt med Canon EOS 30 D og følgende innstillinger:
Lukketid: 2,5 sek.  Blender: 22.  ISO: 100.  White balance: 3000k
Tar gjerne imot konstruktiv kritikk på kamerabruk, ettersom jeg kjører prøve og feile metoden
NSB H0 frem til 1970 + GVB
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 678910 15>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.