Print Page | Close Window

Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0

Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1152
Printed Date: 20 april 2024 at 06:40
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0
Posted By: Mr Bridger
Subject: Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0
Date Posted: 30 desember 2005 at 00:44
07.06.07 Et steg tilbake og to steg frem
Store ting skjer! Styrofoamunderlaget som ble brukt til å lage sporunderlag er revet bort og har blitt erstattet av en god og gammeldags tre-løsning. Flere bilder på hjemmesidene mine på http://www.autoclassic.no/amjk/grimstad - www.autoclassic.no/amjk/grimstad





21.04.07 Ingenting skjer
De som følger med på mine hjemmesider kan se at det har skjedd litt, men ikke mye den seneste tiden. Mens man venter på tid og inspirasjon kan det være fint å dra på fisketur eller kanskje bare sitte i båten og skue utover havet. (noen må forresten tørke støv av dette havet ser jeg... Smile)

 
18.01.07 Og det snekres videre II
Jan Petter og Halvor hjelper til med det lille stykket som skal koble mine eksisterende Grimstad-moduler til den nye halvøya.


06.01.07 Og det snekres videre
Det er befriende og deilig å endelig være godt igang med hjemmeanlegget jeg har drømt om siden jeg var liten guttunge. L-girder konstruksjonen er supersterk (jeg kan fint gå på toppen), og går svært fort å lage. Dette er overraskende moro!

03.01.07 Snekringen har begynt!
Så langt har Grimstadbanen kun bestått av tre seksjoner som tilsammen utgjør stasjonsområdet i Grimstad. Men nå har jeg endelig tatt meg sammen og fått begynt på rammeverket for halvøya som skal være i midten av anleggsrommet. Det blir laget på tradisjonelt L-girder vis.


15.11.06 Nok et nytt lokomotiv til Grimstad

Trafikken tar seg opp på banen og behovet har etterhvert meldt seg for nok et skiftelokomotiv for å ta seg av skifting og små kipptog til og fra Grimstad. Dette er en lokomotivtype som det kun finnes en av hos NSB. Den ble etterlatt av tyskerne etter andre verdenskrig og har litra Skd211 nummer 61. Denne maskinen har nå nylig blitt overflyttet fra Drammen distrikt til Kristiansand distrikt og vil i uoverskuelig fremtid ha base i Grimstad.



20.08.06 Nytt lokomotiv på Grimstadbanen

På grunn av alvorlig lokomotivmangel på Grimstadbanen, har man gått til det steg å leie inn en tankmaskin av type 20b fra SjB (Sjuskogbanen). Her er maskinen nettopp ankommet Grimstad med Gt5675.


 

31.07.06 Ny svingskive i Grimstad

Jeg har nettopp begynt å rasere det meste av spor og landskap på den ytterste Grimstad-seksjonen. Nå er det ny svingskive som står på programmet, og den gamle manuelle skiva er utrangert. Fleischmann har en flott modell av en 16-meter skive som jeg tenkte ville være fin til mitt bruk. Flere bilder av det påbegynte prosjektet finner du på hjemmesiden min.

 

14.04.06 Noen stemningsbider fra Grimstad

17.03.06 Test av nytt kamera

Mitt gamle kamera gikk i gulvet for noen uker siden, og i dag fikk jeg endelig nytt - så det måtte jo testes. Her sees også noe av den vegetasjonen jeg jobber med på Grimstad stasjon om dagen. Hjemmesiden min oppdateres forresten oftere enn denne loggen...

19.02.06 Eksperimentering med bakgrunn

Bakgrunn - take one: Ikke helt fornøyd med testen...

Bakgrunnen fra Vollmer er litt for voldsomt blå etter min smak. Dessuten er skyene alt for langt ned på horisonten. Men det ble iallefall mye mere realistisk enn malt strietapet i fargen Café Latte

Hjemmesiden er oppdatert!

07.01.06 Sporplan

Jeg har lekt meg litt med Wintrack og har kommet opp med en foreløpig sporplan. Dette 3D bildet ser veldig "Faller" ut (som en i klubben vår pleier å si når det ser litt kunstig og litt for fargerikt ut) og gjenspeiler sånn sett ikke den norske, søvnige sidebaneidyllen jeg skal forsøke å få til. Men det har hjulpet meg litt å finne ut av diverse stigninger og slikt, så det er et bra verktøy. Opprinnelig var planen og ha en superenkel sporplan med bare et enkelt spor ute på halvøya, men jeg har komplifisert det hele en smule ved å la sporet gå to runder rundt halvøya på sin vei opp eller ned mellom de to hovedstasjonene for å få litt lenger kjørestrekning. Mer info og en 2D plan finnes på hjemmesidene mine.


29.12.05 Web-sider

"I have a dream" sa en kjent mann en gang. Klokt sagt egentlig. Jeg har også en drøm, kanskje ikke fullt så nobel som den det kjente utsagnet refererer til, men dog. Det er min drøm - mitt eget hjemmeanlegg etter norsk forbilde. Planene formes og rommet som skal huse drømmen er på det nærmeste klart for innflytting.

Før byggingen tar til har jeg brukt litt tid på å rote litt rundt i historien til banestrekningen jeg har valgt å modellere - Grimstadbanen rundt 1960. Resultatet av dette og litt til ligger nå ute for allmen beskuelse på mine nye web-sider http://www.autoclassic.no/amjk/grimstad - http://www.autoclassic.no/amjk/grimstad

Det er da en begynnelse


Tore Hjellset, Arendal
- A href="http://www.autoclassic.no/amjk/grimstad"]Grimstadbanen[/url">http://www.autoclassic.no/amjk/grimstad"]Grimstadbanen[/url ]



-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     




Replies:
Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 30 desember 2005 at 12:30

Flotte bilder av fantastiske modeller - og en inspirerende hjemmeside.  Håper at du fra tid til annen også "tar kopi" og legger ut bilder og kanskje også byggeartikler i MJ-bladet.  Jeg er spesielt imponert over den naturtro naturen på modulene dine, og jeg har ønsker om å lære litt mer om teknikkene.

Med ønske om et fredlig nytt år 



-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 30 desember 2005 at 13:32
Tusen takk for hyggelige ord! Jeg vil legge ut bilder her på forumet fra tid til annen, og det blir nok et par artikler til MJ-bladet også etterhvert.

Nå må bare den hersens elektrikeren komme seg på plass slik at jeg kan få noe strøm i rommet. Da skal Grimstad-modulene settes på plass og jeg kan gyve løs på noen nye seksjoner slik at det blir litt kjørestrekning.

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Espen
Date Posted: 30 desember 2005 at 14:37
Veldig bra, og ikke minst flotte bilder.

Har vært inne på et par av linkene dine, og må si at Blood Sweat and Tears anlegget er det nærmeste jeg kommer toppen av kaka

MVH Espen




Posted By: Hans-Ingve
Date Posted: 30 desember 2005 at 15:27
veldig bra laget.
inponerende natur.


Posted By: jevistad
Date Posted: 30 desember 2005 at 18:20

Delikate nettsider Tore!

Vegetasjonen på Grimstad er det virkelig blitt klasse over.

Går ut i fra at du skal bruke FREMOdulen av Grimstad i det faste anlegget?



-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 30 desember 2005 at 21:37

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Går ut i fra at du skal bruke FREMOdulen av Grimstad i det faste anlegget?

Det var planen ja



-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Dag Cato
Date Posted: 30 desember 2005 at 21:42
Har du fått fikset transportskadene etter Bergensmessa?

Med Skamfull Hilsen
DC



-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 31 desember 2005 at 00:20
Hehe. Nei, modulene står fremdeles demontert i påvente av at rommet de skal inn i skal bli ferdig. Jeg er dessuten den første til å innrømme at jeg har tenkt mer estetkikk enn transportvennlige løsninger, så litt brekkasje må jeg vel regne med. Alt kan heldigvis ordnes med litt lim vet du

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 31 desember 2005 at 00:29

Litt lim er tingen, Tore....

(kanskje litt intern for enkelte denne her....
Men det hadde seg slik at Tore skulle lime fast et par smådetaljer på Grimstadmodulen under et FREMO-treff i Rendsburg.  Det endte med at limflasken veltet ved stasjonsområdet og man nærmest måtte opprette en faresone rundt modulen til de verste limdampene hadde forsvunnet
)

Flott hjemmeside du har forresten, med noen nydelige bilder!



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 31 desember 2005 at 00:39
 Det hadde jeg helt glemt Bjørn Runar! Good-times

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 07 januar 2006 at 02:08
Oppdatert.

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: einjen
Date Posted: 07 januar 2006 at 10:21
Flotte saker! Den nye sporplanen din har inspirert meg til å endre min egen.

(virtuell MJ er vist det eneste jeg får tid til nå om dagen)


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 14 april 2006 at 23:28

Webloggen min var visst fjernet av overivrige hackere, men her er den iallefall tilbake med noen nye bilder



-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: peter
Date Posted: 15 april 2006 at 22:56
virkelige flotte billeder, de giver mange ideer til brug på mit eget anlæg

-------------
Märklin | HO | C Track | Digital | I+II+III+IV+V

http://www.falsterbanen.dk">



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 25 april 2006 at 23:00

Nå er gjesteboken på plass. Hvem blir førstemann til å legge ut en hilsen?



-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 31 juli 2006 at 00:16
Oppdatert

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 20 august 2006 at 00:50
Oppdatert

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 15 november 2006 at 11:27
Oppdatert

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Yngve
Date Posted: 15 november 2006 at 17:15
Det loket var utrolig flott. Syns anlegget ditt ser meget bra ut. Det er kanskje lov å håpe på litt oftere oppdateringer nå som vintermørket senker seg...?? 

-------------
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen


Posted By: Nordlandsbanen
Date Posted: 15 november 2006 at 17:54

Du har så flott et landskap synes nå eg!

 



-------------
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 16 november 2006 at 11:15
Det blir nok flere oppdateringer i vinter ja. Håper jeg da

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 04 januar 2007 at 01:02
Oppdatert

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 06 januar 2007 at 00:12
Hu hei hvor det går. Første post er altså oppdatert.

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 14 januar 2007 at 14:06

Tore

 

Jeg har funnet frem 3rd PlanIt etter et år eller to uten "lenestolsmodellering".  Jeg er fasinert av konseptet ditt og tror at denne type anlegg også kan passe i et av våre soverom (som nok er fullt av en ungdom i noen år fremover - men drømmen kan vel starte). 

Før jeg beynner å drodle kunne jeg tenke meg svar på et par spørsmål til din planlegging:

- Minste radius
- Maksimal stigning



-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 14 januar 2007 at 22:06
Så hyggelig at du synes mitt enkle konsept er interessant  Under planleggingen har jeg satt minste svingradius til 50cm, men det ser ut til at de fleste blir 55-60cm. Stigningen blir ganske stor på grunn av den litt spesielle linjeføringen på halvøya, men jeg tror jeg skal klare meg med ca. 3 eller kanskje 3,5 grader. Det bør uansett ikke bli noe problem da banen kun kjørte med ganske korte vognstammer.

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 23 april 2007 at 23:57
Et bilde lagt til.

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 08 juni 2007 at 10:23

Oppdatert :)



-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 12 juni 2007 at 18:19
Istedetfor å skrive "oppdatert" hele tiden, kommer jeg i fremtiden til å skrive nye poster på slutten av innleggene...
 
12.06.2007 Sporlegging!
Jeg ble inspirert av torsdagens vellykkede snekrerier, og nå er sporleggingen godt i gang. Sporet nærmer seg nå Rygene stasjon hvor det skal være et industriområde med flere spor. På bildet ser vi SjB nr. 9 like før den tar fatt på den tunge 3 prosent stigningen opp mot Rygene.
 


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Andreas
Date Posted: 13 juni 2007 at 20:12
Spennende å følge med på byggingen din ToreThumbs%20Up 

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: morten.h
Date Posted: 13 juni 2007 at 22:19
Hvis jeg skulle ønske meg noe, var det at du "spydde" ut litt flere bilder...det du gjør er alt for spennende til å få så få bilder...Wink Keep up the good work.....

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 14 juni 2007 at 00:15
Takk for det Morten, men jeg kan jo ikke drepe spenningen helt med å pøse på med alt for mye bilder Flere kommer nok etterhvert, og det ligger noen på hjemmesiden som ikke blir presentert her.

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: morten.h
Date Posted: 16 juni 2007 at 00:28
det er sant,men en 2-3 bilder av gangen uten å røpe formye...men også røpe såpass at "må se mere" nyskjerrigheten blir vedlikeholdt klarer du....(jeg ser gjerne litt blo-trimma Mini med slicks også,jeg....Wink)

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 22 juni 2007 at 17:19
Med god hjelp fra Halvor kom vi i går et godt skritt videre. Sporunderlaget er ferdig frem til Rykene, hele underlaget for Rykene industriområde er på plass og underlaget videre mot Rise er godt igang. Det siste bildet viser en Skd220c som har reist tilbake i tiden og drar et 8 vogners godstog opp stigningen mot Rykene.







-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: morten.h
Date Posted: 22 juni 2007 at 17:22
dette lover bra.....se mere.....sikle-sikleWink

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 09 september 2007 at 21:40
Hjemmesiden blir "stadig" oppdatert.

     


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 11 oktober 2007 at 00:21
Her er det stadige oppdateringer Smile




-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: jevistad
Date Posted: 11 oktober 2007 at 09:58
Vakkert!
Er det dansk sand?


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 12 oktober 2007 at 12:06
Det er dansk milesand farget med kunstnerkritt. Slik så det ut før smussing og beplantning :




-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 12 oktober 2007 at 13:57
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Her er det stadige oppdateringer Smile


 
Dette er lekkert!!!


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 12 oktober 2007 at 14:06
Flotte Bilder!
Har du et med f.eks en skd på.....


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 12 oktober 2007 at 15:05
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Flotte Bilder!
Har du et med f.eks en skd på.....


Jepp, det har jeg! Her er et bilde fra den litt eldre delen av stasjonen som jeg ikke er helt fornøyd med, men her er iallefall Skd211.63 i skifting på kaia.




-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 12 oktober 2007 at 15:38
Fantastico!
Nydelig traktor, flott bakgrunn!!
Kaia var fin, vurdert å lage noe lignende!!!

Et bilde av 220 i grønn, og jeg er frelst!


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 12 oktober 2007 at 15:42
Skd220c kom noe senere enn 1961 som jeg modellerer, så den som tidligere var avbildet må ha vært en svært tidlig prototyp eller noe slikt

(Sannheten er at den var bare på en snarvisitt på banen og tilhører en mj-kamerat)


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Stian
Date Posted: 12 oktober 2007 at 20:21
NYDELIG ANNLEG DU HAR DERClap

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 13 oktober 2007 at 11:31
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Her er det stadige oppdateringer Smile


 
Veldig bra dette her, Tore. Herlige farger. Minner meg om ett igjenngrodd sidespor på Nakkerud på midten av 70-tallet, når jeg bodde der...
 
Hvilken vogn er det vi ser på bildet...
 
Ove
 


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 13 oktober 2007 at 14:55
Tusen takk for alle flotte tilbakemeldinger :)

Vogna på man ser såvidt på bildet er en T3 med såkalte "tobber" på. Tobbene inneholdt over et tonn jernmalm hver, og det var seks slike på hver vogn. Slike malmvogner gikk i trafikk mellom Treungen og Arendal flere ganger i uken, og i Arendal ble de skipet ut til det store utland. I min modellverden tenker jeg meg at noen av disse vognene også gikk til Grimstad og ble losset der.

Her er et bilde av både forbilde og modell. Modellen er bygget av Halvor Sannæs.




-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 04 november 2007 at 22:06
Det har vært hektisk aktivitet i verkstedet i Grimstad i det siste, og her poserer en stolt verkstedformann Wroldsen med 14 nyproduserte "tobber" for frakt av jernmalm.




-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Håvard H
Date Posted: 04 november 2007 at 22:28
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Det har vært hektisk aktivitet i verkstedet i Grimstad i det siste, og her poserer en stolt verkstedformann Wroldsen med 14 nyproduserte "tobber" for frakt av jernmalm.


Stilig!
Har formannen vært på "støpern" eller er de bygget av plater?

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 04 november 2007 at 22:55
Tobbene er prefabrikert en plass på Østlandet, og Wroldsen nevnte noe om "etsing". Hva han mente med det aner jeg ikke. De kom visst iallefall ganske flate til Grimstad og hadde en ganske gyllen farge i utgangspunktet.

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 12 november 2007 at 22:23
Det er en stor dag på Grimstadbanen! Nå er nemlig omkjøringssporet på Rykene på plass og dermed får togene faktisk en plass å kjøre til. Det er blitt plass til 8 meter med strekning mellom Grimstad og Rykene, noe som jeg er meget godt fornøyd med.




-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: halvors
Date Posted: 12 november 2007 at 23:20
Gleder meg til første kjørekveld, Tore Tongue
Det ser lovende ut!
 
Hilsen Halvor


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 12 november 2007 at 23:33
Takk, takk! Jeg må kanskje innkalle til en dugnad for å lage underlaget til Rise snart - hvis jeg fortsetter i dette, for meg, halsbrekkende tempoet

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: morten.h
Date Posted: 14 november 2007 at 21:31
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Takk, takk! Jeg må kanskje innkalle til en dugnad for å lage underlaget til Rise snart - hvis jeg fortsetter i dette, for meg, halsbrekkende tempoet
 
Woaw...Wink     Har du fått MBD eller har du fått i deg speed?LOL  imponerende arbeidslyst.
 
 
Edit:skriveleif


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 15 november 2007 at 12:53
Jeg tror det kalles "lei-av-å-skru-på-racerbil-syndromet". Jeg blir så inspirert av å jobbe med ting som ikke går i stykker nå LOL

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: jevistad
Date Posted: 06 desember 2007 at 21:26
Hei Tore
 
Fant en gammel grafisk rute fra 1953.
Ser ut til at du har god tid til å drive butikk mellom togavgangeneSmile
 
http://home.lyse.net/vistad/bilder/GrafiskATB.JPG - Grafisk rute
 
Last ned og blås opp (1,3Mb)


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 06 desember 2007 at 22:04
Oi, så kult! Ser ut som 4 persontogspar og 1 godstogpar i løpet av en dag. Spørs nok om det blir noe høyere hyppighet på modellversjonen av banen

En ting som er litt kult er at man kan se at det foregikk kryssing av tog på Bøyelfossbru. Her er det bare et lite stikkspor, så motorvogna måtte kjøre inn på stikksporet og rygge ut igjen etter kryssingen!


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: SveinR
Date Posted: 06 desember 2007 at 22:20
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Hei Tore
 
Fant en gammel grafisk rute fra 1953.
Ser ut til at du har god tid til å drive butikk mellom togavgangeneSmile
 
http://home.lyse.net/vistad/bilder/GrafiskATB.JPG - Grafisk rute
 
Last ned og blås opp (1,3Mb)
 
Finner du ofte slikt?Wink
 
Bare si ifra om du finner tilsvarende fra en annen sidebane langs sørlandsbaneneWink


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: jevistad
Date Posted: 07 desember 2007 at 00:02
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Finner du ofte slikt?Wink
 
Bare si ifra om du finner tilsvarende fra en annen sidebane langs sørlandsbaneneWink
 
Laget ny tråd http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3113 - her  for å ikke rote mer til på loggen til ToreSmile


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 07 desember 2007 at 12:16
Så har banens første industrisidespor blitt anlagt. Dette er sporet ut til Grimstad Konservesfabrikk (GK). Det er her surkålen du spiser til jul blir produsert LOL




-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: terje-o
Date Posted: 07 desember 2007 at 16:11
Vannvittig tempo på deg for tida Tore Clap
 
Føler presset!
 
MVH
Terje O 


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 07 desember 2007 at 16:35
Hehe, ja det er moro nå om dagen. Nå er det tilbake til sporlegging på Rykene industriområde. 

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 13 desember 2007 at 11:30
Det har ikke blitt noe mer sporlegging, men litt lodding av messing har det blitt. Her er det en T3-vogn som begynner å nærme seg noe. Mangler fremdeles en del detaljer.




-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 18 desember 2007 at 15:48
Da er vogna på det nærmeste ferdig, og har fått et lag med grunning.





-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 18 desember 2007 at 16:37

Flott

Skal byg...Nei jeg mener kjøpe noen ferdige modeller av disse vognene.


Posted By: SveinR
Date Posted: 18 desember 2007 at 16:59
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:


Flott

Skal byg...Nei jeg mener kjøpe noen ferdige modeller av disse vognene.
 
Hvorfor ikke prøve å bygge en? Kanskje du synes det er kjektSmile


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: terje-o
Date Posted: 18 desember 2007 at 19:07
Hei igjen Tore,

ser på bakgrunnen at baneavdelingen også har noe kabelarbeide på gang, har du mange ansatte på Grimstadbanen? Big%20smile

MVH
Terje O


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 18 desember 2007 at 23:39
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Hei igjen Tore,

ser på bakgrunnen at baneavdelingen også har noe kabelarbeide på gang, har du mange ansatte på Grimstadbanen? Big%20smile

MVH
Terje O


Ja, det er litt underjordisk kabelarbeide på gang faktisk! Baneavdelingens Robel har en stri tørn med å kjøre all kabelen som går med.



Her har jeg begynt å trekke strøm til hver enkelt skinnestreng. Av erfaring  vet jeg at skinnelasker ikke kan stoles på etter noen år i drift. Den røde og svarte ledningen er felles strømmating til alle skinnene.



Skilpaddemotorer monteres på Rykene. Sporskifterne blir DCC sikret ved hjelp av slike pærer.


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: olavm
Date Posted: 19 desember 2007 at 11:04
Hei
Hvilken lampetype benytter du, og har du et enkelt koplingskjema som viser hvordan du kopler pæren inn i strømkretsen?


-------------
OlavM


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 19 desember 2007 at 11:25
Krysset på sporskifteren er isolert og modifisert slik at alle skinnene har den ene eller den andre polariteten. Så går det en egen ledning inn til krysset for å mate det med strøm. På denne ledningen ut fra sporskiftemotoren lodder jeg inn en helt vanlig bremselyspære. Ved å gjøre dette vil jeg oppnå at om man kjører inn i sporskifteren når den ligger feil, så vil pæra lyse istedenfor at hele digitalsentralen går ned.

Halvor Sannæs laget en artikkel om dette i et tidligere MJ-blad. Kanskje han kan hoste opp en tegning? Halvor?


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: jevistad
Date Posted: 19 desember 2007 at 12:41
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Halvor Sannæs laget en artikkel om dette i et tidligere MJ-blad. Kanskje han kan hoste opp en tegning? Halvor?
 
Halvor har laget en utmerket artikkel som ligger på FREMO-Norge sidene:
 
http://www.rotsekk.net/postnuke/modules.php?name=News&file=article&sid=10 - DCC-sikre sporveksler


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: ses
Date Posted: 19 desember 2007 at 13:42
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Halvor Sannæs laget en artikkel om dette i et tidligere MJ-blad. Kanskje han kan hoste opp en tegning? Halvor?
 
Halvor har laget en utmerket artikkel som ligger på FREMO-Norge sidene:
 
http://www.rotsekk.net/postnuke/modules.php?name=News&file=article&sid=10 - DCC-sikre sporveksler
 
Det var en nyttig artikkel. Men det finnes en løsning som ikke synes å være beskrevet der som gjør behovet for kortslutningssikring av skinnekrysset unødvendig, samt sikrer mot oppkjøring av feillagt sporveksel.
Det krever to kontaktsett på vekselmotoren.
Det ene styrer skinnekrysset slik Halvor beskriver det i figur 7, men lampa droppes.
Det andre settet styrer sporet rett bak vekselen slik at bare det sporet som vekselen er lagt til får strøm. Det sporstykket bør ikke være særlig langt, for siden det legges strømløst, så kan det heller ikke kjøres på det eller evt. lydgenereator og lokbelysning vil falle bort. Det er ment som et kort sikkerhetsspor som man ikke bør kjøre inn i uansett dersom vekselen ligger feil.
 
Jeg har beskrevet det hele med koblingsskjema på en egen nettside jeg snekret sammen nå: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=261&nid=3&engelsk=0 - http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=261&nid=3&engelsk=0


-------------
Svein S


Posted By: halvors
Date Posted: 19 desember 2007 at 15:14
Hei Svein,
 
Jeg må få lov å komme med en liten kommentar til ditt forslag til løsning på kortslutningsproblematikken:
 
Ved å bruke to vendere har man "brukt opp" det antall vendere som finnes i de vanligste vekselmotorene. Eventuell signalstyring e.l. vil da kreve andre tiltak. Dessuten vil en slik løsning kreve mer ledningsdraging og ikke minst flere isoleringslasker i skinnene. Confused
 
Men kanskje viktigst er at dersom man skal ha flere veksler etter hverandre eller mot hverandre så blir denne koplingen unødvendig kompleks...
 
Bruk av lamper er en svært enkel måte å sikre på, og i mange tilfeller er den eneste effekten av å kjøre opp en slik veksel at de som står rundt "ser lyset"LOL.
 
Mener nå jeg Wink...
 
Hilsen Halvor


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 19 desember 2007 at 15:55
La oss flytte oss litt opp fra den relativt uinteressante undersiden av anlegget, og opp på Rykene igjen. Det kommer til å bli flere industrier her med egen sportilknytning, men vi trenger også et frilastespor. Her har det kommet på plass.





-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: ses
Date Posted: 19 desember 2007 at 18:32
Originally posted by halvors halvors wrote:

Hei Svein,
 
Jeg må få lov å komme med en liten kommentar til ditt forslag til løsning på kortslutningsproblematikken:
 
Ved å bruke to vendere har man "brukt opp" det antall vendere som finnes i de vanligste vekselmotorene. Eventuell signalstyring e.l. vil da kreve andre tiltak. Dessuten vil en slik løsning kreve mer ledningsdraging og ikke minst flere isoleringslasker i skinnene. Confused
 
Men kanskje viktigst er at dersom man skal ha flere veksler etter hverandre eller mot hverandre så blir denne koplingen unødvendig kompleks...
 
Bruk av lamper er en svært enkel måte å sikre på, og i mange tilfeller er den eneste effekten av å kjøre opp en slik veksel at de som står rundt "ser lyset"LOL.
 
Mener nå jeg Wink...
 
Hilsen Halvor


Det min løsning gjør i tillegg er å sikre flankesporene. Det ligger en slags ATS i det altså. Selvfølgelig er den mer komplisert å bygge, men sånn er det med de fleste sikkerhetstiltak.
At den bruker en vender ekstra, kan derimot være en betydelig ulempe dersom man har behov for denne til noe annet.
Men at den skal være ekstra komplisert ved flere veksler etter hverandre, mer enn summen av kompleksiteten av hver av de, må du vise meg, for det skjønner jeg ikke.
Men hvis man er så velorganisert at man alltid sjekker at vekslene ligger riktig på forhånd, så er jeg enig at merarbeidet, såfremt man ikke er lystlodder da, kanskje ikke står i forhold til den driftsmessige gevinsten.

Uansett trikset med billampe en gammelt og velprøvd metode, og det viser straks hvor eventuell kortslutning har oppstått.


-------------
Svein S


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 07 januar 2008 at 14:52
Første forsøk på et bjørketre :




-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: ses
Date Posted: 07 januar 2008 at 16:07
Treet er flott det, men hva skal de gule prikkene forestille? På meg virker det som om treet har fått frukter.

-------------
Svein S


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 07 januar 2008 at 17:14
Flott bjørk der Tore.Clap
 
For meg ser det ut som om den passer til sensommeren når bladene begynner å gulne...
 
Lager du en skog for Togbutikken? Hint hint...WinkWinkWink
 
Ove


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: carlf
Date Posted: 07 januar 2008 at 18:06
Rappa modellen til JC. Dahl eller?


http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:ICDahl%2C_Bjerk_i_storm.jpg - Wiki

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 07 januar 2008 at 21:02
Originally posted by ses ses wrote:

Treet er flott det, men hva skal de gule prikkene forestille? På meg virker det som om treet har fått frukter.


Ja, det ser kanskje litt pussig ut på bildet. Men Ove har helt rett; det skal forestille sensommer med enkelte gule blader på treet. Ferdigmodeller gidder jeg nok ikke å lage, men en liten byggebeskrivelse kan jeg jo alltids klare Smile




-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: NiM
Date Posted: 07 januar 2008 at 23:02
MYSTISKE GULE PRIKKER
I MODELL OG I VIRKELIGHET
 
 
Originally posted by ses ses wrote:

Treet er flott det, men hva skal de gule prikkene forestille? På meg virker det som om treet har fått frukter.
 
Det var sannelig ett godt spørsmål. NiM har derfor gått litt i dybden, for å se om det kan besvares med ett godt svar.
 
Mystiske gule prikker på trærne er ett ganske merkelig fenomen i modell og virkeligheten. NiM kan rapportere om at dette fenomenet later til å forekomme omtrent til samme tidspunkt hvert år i virkeligheten. På ordentelige trær kommer det først noen få gule prikker, deretter mange, før treet til slutt er helt dekket av dem. Etterhvert blir gulfargen varmere på noen av prikkene, og noen ganger rødlig. Til slutt skjedde det noe rart; alle sammen bare falt av, og ble liggene på bakken under treet. Ofte kom det da mennesker for å samle alle de gule prikkene sammen, for i sin tur å legge dem i enten søpplesekker eller direkte på komposthagen. I den grad det er snakk om frukter her, må det i såfall være forbuden frukt.
 
Samtidig later det til at fenomenet opptrer langt mer skjeldent i modell, der gjerne litt kunstige høy- og lysegrønne farger (på trær fra bl. a. Noch) dominerer. Vi vet ikke om dette skyldes en slags norm eller fasit, men det kan nemlig gå år og dag mellom hver gang man registrerer slike fenomener på ett modelljernbaneanlegg. Det er jo egentlig litt beklagelig siden modellen skal være en gjengivelse av virkeligheten. 
 
Man må nok ha litt fantasi for å skjønne hva disse gule prikkene egenlig er, men det ser i hvertfall ut som modellbyggeren i dette tilfellet har klart å gjenskape ett fenomen fra virkeligheten.
 
Her er ett bilde fra én av NIMs mange feltundersøkelser om emnet. Merk alle de gule prikkene overalt:
 
.
 
 
 


-------------


Posted By: ses
Date Posted: 08 januar 2008 at 00:22
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Treet er flott det, men hva skal de gule prikkene forestille? På meg virker det som om treet har fått frukter.


Ja, det ser kanskje litt pussig ut på bildet. Men Ove har helt rett; det skal forestille sensommer med enkelte gule blader på treet. ...




Med detaljbildet hjalp det veldig, og da ser jeg at det er atskillig flere av de gule også enn det så ut til med det første bildet. Flott arbeid!

Men spørsmålet mitt om frukter kan kanskje være en idé til hvordan nettopp lage et tre med frukter. Årstidsmessig ville det også passe brukbart med trær som begynner så vidt å gulne på høsten.


-------------
Svein S


Posted By: jevistad
Date Posted: 24 februar 2008 at 19:42
Enkle innkjørssignalapparat til Rykene er under produksjon hos NSI-avd. for MJWink
 


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Ørjan
Date Posted: 24 februar 2008 at 19:49
Burde vel bestillt nye signaler fra NSI-avd. for MJ eg og te Ålgård...

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: jevistad
Date Posted: 24 februar 2008 at 20:06
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Burde vel bestillt nye signaler fra NSI-avd. for MJ eg og te Ålgård...
 
Virker ikke de du fikk?


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Ørjan
Date Posted: 24 februar 2008 at 20:26
De er ikke prøvd enda.
Trenger store reprasjoner før de kan brukes...


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 24 februar 2008 at 22:14
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Enkle innkjørssignalapparat til Rykene er under produksjon hos NSI-avd. for MJWink


Oi, oioi! De ser meget bra ut! Skal bli fint å få opp noen signaler. Togpersonalet klager fælt over slik sikkerheten er nå.


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Jonas
Date Posted: 24 februar 2008 at 22:40
kan du legge ut tegningene til de lyssignalene?
-Jonas


Posted By: jevistad
Date Posted: 24 februar 2008 at 23:01
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

kan du legge ut tegningene til de lyssignalene?
-Jonas
 
Det kunne jeg gjerne gjort, men den er i AutoCad-format, og jeg tror ikke forumet har støtte for filopplasting.
Jeg har prøvd å gjøre den om til jpg en gang uten at det ble særlig vellykket.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Jonas
Date Posted: 24 februar 2008 at 23:02
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by Jonas Jonas wrote:

kan du legge ut tegningene til de lyssignalene?
-Jonas
 
Det kunne jeg gjerne gjort, men den er i AutoCad-format, og jeg tror ikke forumet har støtte for filopplasting.
Jeg har prøvd å gjøre den om til jpg en gang uten at det ble særlig vellykket.

Ser du har tatt bilde der.
ta bilde ovenfra og sende?ClapTongue


Posted By: jevistad
Date Posted: 16 mars 2008 at 20:06
Da er "enkle innkjørsignaler" for Rykene ferdige.
Det ble litt vel smått dette, men resultatet håper jeg er akseptabelt.
Godt Grimstadbanen ikke er i Z-skalaBig%20smile


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: ses
Date Posted: 16 mars 2008 at 21:21
Smått, men nydelig!

-------------
Svein S


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 17 mars 2008 at 13:37
Superflott Jon Einar! Trafikken på Grimstadbanen er for tiden i sin helhet stilnet hen, og alle passasjerer befordres med buss på grunn av byggeaktiviteten på stasjonsområdet. 

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 08 april 2008 at 16:44
Det med litt vemod jeg nå har "skrapet mine gamle Grimstad-moduler. Denne stasjonen har nå fulgt meg rundt omkring på treff både i Norge og i Tyskland i nærmere 10år. Men det har satt sine spor og jeg har vel lært litt på den tiden liker jeg å tro. Så jeg er fornøyd med at jeg har begynt helt fra scratch igjen.

Her er et bilde fra to år tilbake som jeg liker godt.




-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 08 april 2008 at 17:27

Jeg sørger med deg, men som en av de få som har hatt gleden av å operere nye Grimstad, gleder jeg meg til å følge utviklingen av den.



-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: terje-o
Date Posted: 08 april 2008 at 17:34
Hei Tore,

det er vel mulig at noen av bygningene etc vi ser på det gamle bildet får være med på en "Fugl Fønix" over på den nye, og ikke havner på St Hans bålet?

MVH
Terje O


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 08 april 2008 at 19:11
Tja, det er ikke så mye. Dressinskuret skal berges, samt telegrafstolper og noen få trær. Stasjonsbygning og lokstall skal bygges på nytt. Ellers bruker jeg kontrollpanelet, alle sporskiftermotorene og svingskiva.

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 10 april 2008 at 14:03
Jeg har prøvebygget vannstenderen som snart kommer fra Steinar&Steinar for bruk på Grimstad stasjon. Det høyspenningsskiltet på toppen skal egentlig ha mye større tekst, men de riktige dekalene er ikke laget ennå. Dessuten var det vel dårlig med høyspenning på Grimstad, så hele skiltet må vel egentlig fjernes




-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Stian
Date Posted: 10 april 2008 at 14:56
jeg kann jo spørre om du kunne tenke deg og gi/selge lok stallen (den var så finSmile og det hadde vert synn om den forsvantCry

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 10 april 2008 at 15:16
Hvorfor i huleste forsvant bildet mitt? Jeg linker med [ img] tag som vanlig, men nå er det bare tomt her...

http://bp3.blogger.com/_DUb-Xyzins4/R_0_VyBRrSI/AAAAAAAAADw/P1U3BZDV5TA/s1600-h/news67.jpg - http://bp3.blogger.com/_DUb-Xyzins4/R_0_VyBRrSI/AAAAAAAAADw/P1U3BZDV5TA/s1600-h/news67.jpg






-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net