MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 15>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2009 at 09:46

Jeg har brukt ferdige murer fra Noch. De sees her i originalutførelse, men jeg tenkte å smusse dem litt for å få litt mer variasjon på fargene.

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2009 at 10:32
 
Hei
 
Fint laga, både mur og landskap.
 
Men eg likar ikkje avslutninga på øverste omfar på muren. Shocked 
 
Slike tynne steinfliser vil ramle av muren. Muren her er tydleg skjert med kniv og ikkje murt. 
Toppsteinane er som regel like store eller større for å ligge stødig.
 
 
AT
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2009 at 10:57
Hehe. Muren er langt fra ferdig. Det skal en "støp" på toppen av muren og det mangler et gjerde på toppen av den igjen. Fortau skal på plass, telegraf og lyktestolper osv.osv. Smile
 
Jeg setter forresten pris på slike tilbakemeldinger. Det er lett å glemme slike ting man selv ikke har så peiling på.


Edited by Mr Bridger - 17 januar 2009 at 11:04
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2009 at 11:09
Her er et bilde av denne veien - Pharos vei - med fortau og gjerde i virkeligheten, like etter jernbanen var lagt ned. I bakgrunnen ser man tunnellen og lokstallen ligger like til venstre for den.
 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2009 at 14:39
 
Puuh...
 
Då kan eg slappe av. Du bygger så fint. Ein slik avslutning på muren kunne ikkje passera utan kommentar.
 
Den grå vegbana er lang, brei, kjedelig og dominerande(ut ifrå bildet). Murkanten gjorde det ikkje betre. Murflata er einsformig.
 
Slik eg opplever det ; den lyse flata tek oppmerksomheita mi. Eg finn "ingenting", blikket forlet vegen/muren og er på veg bort til trea , huset og bergveggen. Der vert det verande i ein runddans til eg har sett nok. Ein skikkelig tidstjuv
 
Det er ei utfordring å få kjedelige felt til å verta spennande.
 
Rekkverk og kant hjelper, eller ledar det blikket ut til kanten?
 
Skal verta spennande å sjå korleis dette vert løyst.
AT
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2009 at 15:20
Er det lov til å bli misunnelig her??
 
Jeg vil også ha et slikt anlegg med et sånt landskap!! Dette så bra ut Tore, imponerende.
 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2009 at 20:51
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Her er et bilde av denne veien - Pharos vei - med fortau og gjerde i virkeligheten, like etter jernbanen var lagt ned. I bakgrunnen ser man tunnellen og lokstallen ligger like til venstre for den.
 
.....og midt i bildet,en Jaguar ;-)
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2009 at 13:58
Et lite arbeidsbilde. Gjerdet på veien begynner å komme på plass, godshuset er bygget og er halvveis malt. I bakgrunnen til høyre plantes det trær.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2009 at 15:15
Dette blir lekkert Tore! Gleder meg til å inspisere "nye" Grimstad på treffet i Arendal
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2009 at 15:15
Hei Tore.
Hva har du bygget bygningen av?
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2009 at 15:44
Flott å se på framdriften og kvaliteten! Godshuset ligner veldig på en standardtype for NSB ca 1880-utgave. Jeg går ut fra at du ikke setter opp noe som ikke har stått på Grimstad, så jeg antar at banen dermed har brukt en standardtegning fra Statsbanene.  
Svein S
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2009 at 18:32
Originally posted by ses ses wrote:

Flott å se på framdriften og kvaliteten! Godshuset ligner veldig på en standardtype for NSB ca 1880-utgave. Jeg går ut fra at du ikke setter opp noe som ikke har stått på Grimstad, så jeg antar at banen dermed har brukt en standardtegning fra Statsbanene.  
 
Godshuset er av NMJ/Artitec`s Eina-type.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2009 at 18:35

Dette blir et særdeles koselig miljø!

Flotters, ToreClap
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2009 at 22:08
Godshuset er av en standardtype ja, brukt bla. på Eina. Et slikt ble også satt opp i Grimstad med noen små endringer. Dette er mindre detaljer som jeg har valgt å se bort ifra. Helheten og størrelsen stemmer bra. Det er uansett ikke mange som vil se forskjellen Wink
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2009 at 08:13

Intet mindre end imponerende. Jeg kan næsten ikke finde ord for dette. Embarrassed

Specielt er jeg imponeret over hvordan du griber an, at være tro mod den virkelighed du kender og samtidig giver plads til egne kreative ideer. Mægtigt inspirerende. Clap
 
Dan
 
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2009 at 12:05
Takk, takk Embarrassed 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2009 at 01:01
Ballastering pågår. Har fått opp noen telegrafmaster og begynt såvidt på å lage underlag for vann. Nå er det under 2 uker til Grimstad skal være med på messe i Tyskland, og da må den se bedre ut enn dette! Geek Må visst legge inn et ekstra gear...


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2009 at 09:21
Hei Tore.
Hvilken type ballast bruker du?
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2009 at 10:39
Jeg bruker superfin milesand fra Danmark, blandet med noe rødaktig sand fra heia bak Steinar Jeppestøls hus Jeg er ikke helt fornøyd da det ble litt mye rødt. Men det får duge i første omgang, så får jeg heller ta en omgang med litt skikkelig møkkifisering etterhvert.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2009 at 23:56
Mer ballastering. Nå er det bare å vente på at alt blir tørt...


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2009 at 12:35
Det begynner å likne noe Smile Nå er det omtrent bare maling av husene, og masse detaljering og smussing som gjenstår.

Flere bilder på min hjemmeside!


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2009 at 13:41
hei, dette er kjempe bra Tore, godshuset er det scratch bygget eller er det et byggesett???
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2009 at 14:13
Godshuset er et byggesett fra Artitec.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2009 at 14:22
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:



 
 
Særdeles lekkert! Hadde "håpet" at formtoppen din skulle avta litt nå, men neidaSmile
 
Skal det komme et bolighus oppe til høyre for det andre også?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2009 at 14:34
Nei, jeg kan ikke gi meg riktig ennå .

Joda, det skal på plass nok et lite sørlandshus på toppen der. Hvis du ser ekstra godt etter, så ligger det en plankestabel på tomta der. De er nok setter nok snart igang med byggingen. 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2009 at 17:47
Den rampa som går langs baksiden av godshuset, er den scratchbygget? Har akkurat kjøpt meg samme byggesettet, og den medfølgende rampa skal vel monteres inntil kortveggen under døra?

Og bakveggen på settet mitt har bare vinduer, har du lagt inn en port der..?

Svein

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2009 at 22:20
Rampa på "baksiden" er laget av kork ja. Den medfølgende rampa skal monteres på kortveggen ja - inntil den lille døra. Men i Grimstad var det ingen rampe her, og heller ingen dør, så den må jeg fjerne på et eller annet vis. Bakveggen eller fremsiden (alt etter hvordan du ser det), har bare vinduer ja.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2009 at 22:30
En jernbanefotograf på plass i Grimstad

(... ja jeg vet at gjerdet ikke er festet helt ennå)


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2009 at 22:51

Nydelig det du gjør her ToreClap

Mvh.
Arne
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2009 at 15:21
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:


(... ja jeg vet at gjerdet ikke er festet helt ennå)

 
Alt for sent å være ydmyk nå! Wink
 
 
Det eneste jeg ønsker: La det være mulig for skipsopphuggingen å ta i mot moderne skrapjernsvogner. Altså som ikke må over svingskiva. Slik at et annet spor kan brukes til det på moderne treff.
 
?
 
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 15>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.