MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 15>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2008 at 15:32
Jo, jeg så også det når jeg fikk opp bildet på maskinen. Reagerte ikke på det før det Smile Er det noen som har noen gode tips om pene takstensplater?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2008 at 15:40
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Jo, jeg så også det når jeg fikk opp bildet på maskinen. Reagerte ikke på det før det Smile Er det noen som har noen gode tips om pene takstensplater?
 
Hei Tore !
Meget pent arbeid du utfører her!
 
Bygger selv stasjonsbyggningen på Ålgård og har da brukt Noch 55215 hvor jeg har baksiden utover og synes selv det ble nokså bra?
 
 
Arne Smile


Edited by aha - 29 november 2008 at 11:52
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2008 at 15:45
Skrøydebilder på gang her ja... NYDELIGE som alltid...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2008 at 15:50
Sier meg enig med deg Ørjan.
Veldig beundringsverdig den stasjonsbygningen....
 
Og takk for tipset ang takstein, Arne.
Det kom i rett tid for meg også.....
 
 


Edited by Snikkaren - 28 november 2008 at 15:50
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
grinda View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 54
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote grinda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2008 at 17:48
Dette er bra Arne, både det du har bygget og ikke minst at du får
vist det til oss alle.
 
Jeg er så heldig at jeg har fått sett denne modelen sånn på ordentlig, men Arne kan du fortelle litt om hvordan du fikk "bøyd" taket og hvordan laget du vinduene, med strips eller?
 
Flott Arne og takk for godt tips.
 
Erik
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2008 at 11:42
Originally posted by grinda grinda wrote:

Dette er bra Arne, både det du har bygget og ikke minst at du får
vist det til oss alle.
 
Jeg er så heldig at jeg har fått sett denne modelen sånn på ordentlig, men Arne kan du fortelle litt om hvordan du fikk "bøyd" taket og hvordan laget du vinduene, med strips eller?
 
Flott Arne og takk for godt tips.
 
Erik
 
 
Svarer her for å ikke ødelegge Tore"s fine blogg.
 
A
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2008 at 19:39
Hei!
 
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Jo, jeg så også det når jeg fikk opp bildet på maskinen. Reagerte ikke på det før det Smile
 
Nå må man samtidig huske på at modellbygging handler om å skape illusjoner. - Det er ikke gitt at nøyaktige nedskalerte gjengivelser nødvendigvis er fasiten for å oppnå en god illusjon i så måte.
 
Jeg er enig i at taksteinen på bildet ser ganske grov ut, men dette velger jeg å tilskrive nærbildet. Høyoppløselige nærbilder kan fange opp ting og detaljer vi ellers ikke legger merke til når vi står å ser på en modell. Ser man en H0-byggning på én meters avstand, tilsvarer dette at man ser ett fullskalahus på 87 meters avstand. Nærbilder tar jo ingen slike hensyn.
 
Jeg tror derfor at taksteinen du har benyttet på modellen din helt sikkert kan se riktig ut. En ting man kan huske på er at "if it looks right, it is right".
 
Fin modell forressten, Tore!
 
 


Edited by Roger - 29 november 2008 at 19:42
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2008 at 23:15
I dag er underlaget for Rise stasjon kommet på plass. Rise stasjon blir en viktig stasjon i og med at den er koblingen mellom Grimstadbanen og Arendalsbanen fra Arendal til Nelaug. I og med at Rise bare blir 30 cm. bred og er helt flat, så ble underlaget laget svært enkelt med en hobbyplate og noen hylleknekter




Edited by Mr Bridger - 08 desember 2008 at 23:18
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2008 at 01:00
Rise er nå klar for spor, og en hjørneseksjon og noen bakgrunnsplater er på plass. Sporunderlaget har blitt koblet til resten av anlegget, så nå må jeg bare bort til butikken min imorgen for å finne noen skinner Smile






Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2008 at 01:59
Hei, Fryktelig fint det du har!
Håper det ikke gjør noe at jeg bruker det som inspirasjon :)
Hvordan er din fremgangsmåte for laging og forming av fjell?
-Jonas
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2008 at 12:37
 
Ahh. en jomfruelig flate klar til sporlegging. Men hvor lang tid bruker du på å fylle den opp med verktøy og byggedeler?
Jeg bruker midre en fem minutter i snittLOL
Resten ser meget lovende ut mr. BridgerWink
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2008 at 14:37
Når det gjelder anleggsrommet mitt er jeg, overraskende nok, en skikkelig "neat freak". Så stort sett holder jeg ting nokså ryddig. Men så ligger også anleggsrommet mitt i en loftstue midt i andre etasje, med soverom på begge sider, så det er ikke så lett å bare lukke døra til rotet

Jonas : Jeg bruker byggskum og gipsformer til fjell og farger det med Woodland Scenics-farger. Blad deg litt nedover denne linken, så ser du det hele steg for steg : http://grimstadline.blogspot.com/2008_06_01_archive.html
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2008 at 19:37
Frontplater er montert og gardiner under anlegget prøvemontert. Under anlegget lagres alt av verktøy, landskapsmateriell etc. Gardinene monteres på en glideskinne slik at man enkelt kommer til.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2008 at 17:33
Dette ser jo bærre lækker"t ut, Tore.
Det er vel omtrent nå jeg skal begynne å så noen furutrær? Wink
 
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2008 at 11:07
Ja, jeg vil gjerne ha en del av den hurtigvoksende typen
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2008 at 16:52

Chefgreenkeeper Børte I presumeWink

God jul til jer alle
 
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2008 at 23:35

Sporunderlag og spor på vei mot Rise.


Innkjør Rise. Sporet til Arendal (skjult oppstillingsstasjon) forsvinner ut øverst til høyre, mens sporet til Grimstad forsvinner ut nederst til høyre.


Godstog på Rise Thumbs%20Up




Edited by Mr Bridger - 17 desember 2008 at 23:36
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2008 at 23:52
Un petit train vapeur Danois?Wink
 
Tegner til et super anlæg - keep up the good work. 
 
God jul
 
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Togbutikken View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører
Avatar

Joined: 02 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 235
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Togbutikken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2008 at 12:46
Takk, takk. Det blir nok flere fremskritt i løpet av jula.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2008 at 12:47
Ooops. Feil hatt Embarrassed 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2008 at 13:30
Hei!
 
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Ooops. Feil hatt Embarrassed 
 
Igjen, Tore?
Men som jeg har sagt tidligere; Det er sikkert ikke noe problem å "bruke feil hatt" noen ganger, så lenge du ikke er tillitsvalgt i foreningen (og i hvertfall ikke som nestformann), og ikke har sterke meninger om noe, og ikke poster det på NMJF........... 
- Da bør man nemlig ikke ha noen andre hatter i skapet i det heletatt tydligvis. LOL
 
 


Edited by Roger - 18 desember 2008 at 13:31
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2008 at 13:45
Ja, ja, ja. Vi har skjønt det nå
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2008 at 23:41
Sporene på Rise begynner så smått å komme på plass. Vognen til venstre er en julegave fra min minst like gode halvdel Smile




Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2008 at 23:51
Se det Tore,
 
Da er det snart klar for første kjøringen Thumbs%20Up
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2008 at 10:07
Ja, det nærmer seg faktisk nå! Mangler bare sporet til Arendal, spor til svingskive/stall, og et buttspor, så er Rise komplett. I tillegg må jeg legge ut et tømmerlastespor mellom Rise og Rykene, samt gjøre ferdig industriområdet på Rykene.

Første kjøresesjon blir nok uten svingskive på Rise, så vi får satse på tankmaskiner og diesellok :)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2008 at 11:16
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Ja, det nærmer seg faktisk nå! Mangler bare sporet til Arendal, spor til svingskive/stall, og et buttspor, så er Rise komplett. I tillegg må jeg legge ut et tømmerlastespor mellom Rise og Rykene, samt gjøre ferdig industriområdet på Rykene.

Første kjøresesjon blir nok uten svingskive på Rise, så vi får satse på tankmaskiner og diesellok :)
 
Det kunne kanskje passe med en liten ekskursjon hit i anledning treffet til våren? Tongue
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2008 at 12:23
Det er vel ikke helt umulig Ellers er det bare å si ifra hvis du er sørover!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 17:28
Tilbake til Grimstad hvor det begynner å grønnes så smått...




Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 17:44
Ser man det, Tore. Blir flott dette her.Smile
Der har vi bjørka også.... Wink
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 22:25
Ja dette var flott, liker godt gråsteinsmurene dine.Smile
Har du laget gipsformen til muren selv, eller er det kjøpeform?
Hilsen Aleksander
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 15>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,113 seconds.