Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0 |
Post Reply | Page <1 910111213 15> |
Author | ||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Pussig nok så dukket det nylig opp et bilde på NJKs forum av et slikt diplom for vakkert hagestell. Og det var ikke bare overgartneren som signerte slikt, men selveste generaldirektør H. E. Stokke, må vite. Det var den gang NSBs generaldirektør var den høyeste gasjerte stillingen i staten. |
||
Svein S
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Virkeligheten er nå engang virkeligheten. Men jeg synes likevel at gresstustene vitner om noe mer liv i landskapet, og mener de bør beholdes. Et særdeles velholdt stasjonsanlegg, vil kunne virke kunstig i modell f.eks.
Er ikke alltid man bør kopiere eksakt, når man modellerer. Men det er meg da Edited by J-I Hansen - 21 mars 2011 at 12:30 |
||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå er det det at noen av oss husker at stasjonene var velholdte og at gress i sporet var tegn på forfall, eller at det var spor som var svært lite i bruk. Velholdte stasjonsanlegg til langt ut på 1970-tallet var derfor ikke kunstige, men det normale. Men så spørs det hvilken epoke man vil modellere og hva man vil legge vekt på. Der står den enkelte selvsagt fritt. Og for de som vil velge et gressfritt spor, så er det rikelig med areal ellers på et MJ-anlegg der man kan boltre seg med gresstuster og alt nytt på vegetasjonsfeltet som har hevet landskapsrealismen mange hakk det siste tiåret - hvis man har råd til alt dette flotte nye. |
||
Svein S
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Knall! Dette diplomet må jo henge i venterommet på stasjonsbygning jeg skal bygge - en eller annen gang
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg skrev:
"Et særdeles velholdt stasjonsanlegg, vil kunne virke kunstig i MODELL f.eks."
Gress i sporet tyder jo på uren ballast, og er selvsagt et tegn på forfall. Men hvis det er kun litt gress nærmest en stoppbukk, så er ikke forfallet kommet veldig langt da.
Og jeg mener fortsatt at et litt værbitt uttykk er penere og mer overbevisende på et anlegg, enn der alt fremstår nymalt og strøkent.
|
||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Helt enig! Det gjelder generelt, enten man modellerer anno 2011, 1970 eller 1920 for den saks skyld. Mitt poeng her har ikke vært annet enn å bringe inn litt historisk kunnskap om at sporets beskaffenhet mht til vekster har endret seg en del i løpet av noen tiår. Hvordan man bruker den kunnskapen på sitt MJ-anlegg skal ikke jeg blande meg opp i. Derfor var mitt første innlegg her heller ikke ment som noe kritikk av Tores utmerkede modul av Grimstad stasjon, men kun som et springbrett for å si noe om denne historiske endringen siden han viste et bilde fra 1960-tallet med ren ballast. |
||
Svein S
|
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hilsen Halvor
|
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Me too ! Dan
|
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flott den der, Tore!
Enig med at dette liver opp ett MJ-anlegg, og uten blir det liksom som disse enkle utstillingsmodellene som jeg så på hobbymessen i helgen! Ikke mye pent... Det gror da til uansett, igjennom alle år det står der! |
||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det at gresset vokser helt i sporkanten kan da gjerne være pga at man ikke kjører motorvognen eller vognene helt opp i kanten, og derfor blir det gjerne muligheter for ugresset å vokse.
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Svein er stor gutt og kan svare for seg selv, men jeg har tenkt litt rundt dette. Når MJ-folk blir litt viderekommende har de en tendens til å værbite/smusse absolutt alt. Mange av de mest drevne MJérne ar en tendens til dette også, Feks George Sellios og Troels Kirk. Men i virkeligheten er jo noen hus velholdte, andre står til nedfalls. Den pertenlige stasjonsmesterens Volvo er polert til høyglans, mens den lokale bryggerslusken kjører et rustent vrak. Nøkklen er variasjon, og jeg er enig med Svein i at et velholdt stasjonsanlegg kan være vel så realistisk som et nedgrodd et. Industrispor og lite brukte sidespor kan man la gro ned. Det som er stikker i øya med denne stoppebukken er jo som mange har vært inne på kontrasten mellom den fisefine blomsterkassa og det svært forsømte sporet. Det er ganske *mye* ugress der! Edited by Håvard H - 21 mars 2011 at 19:53 |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du får fjerne ugresset da Tore, og strø litt vissent løv rundt skinnene slik som på 1:1 bildet.
Du kjøpte vel noen poser med eikeløv i 1:87 av mr. Polak du også?
Det har blitt meg fortalt at de ivrigste stasjonsmesterene sørget for at vissent løv ble fjernet fra grusballasten for å forhindre "humusdanning", og slik sett burde vel stm. på Grimstad i 1:1 fått en strekk også. Edited by jevistad - 21 mars 2011 at 20:11 |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er akkurat slike ting som dette som gjør det artig å skrive om det man holder på med på forumet Plutselig så lærer man masse om noe man egentlig ikke har tenkt så mye på. At stasjonsanleggene var pene før har jeg registrert, men at det faktisk var såpass viktig ante jeg ikke. Ser ut til at jeg må få banemannskapene til å ta frem spade og hakke og få villniset bort
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En nybygget G2 type 1 har nettopp kommet tilbake til GFB fra Sjuskogbanens sandblåseverksted. Nå står maling for tur - noe som blir gjort på GFBs eget verksted på Rise.
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå har jeg endevendt webloggen din og finner ikke en tegning over anlegget, er det noe du har for hånden(på pc) eller er det ett virtuelt bilde? driver og planlegger å bygge anlegg med en kamerat nå, så prøver å hente inspirasjon fra denne flotte banen!
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Techek
Nykommer Joined: 13 februar 2009 Location: Denmark Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hej Stian
Har du set http://grimstadline.blogspot.com/2005/02/trackplan.html Edited by Techek - 28 juli 2011 at 22:37 |
||
Cato-André
Viderekommen Joined: 03 juli 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvilken modell er den motorvognen på første bilde på side 13??
Cato-André |
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er en ombygget tlilliput VT25 Tysk motorvogn sett, som kom med styrevogn og mellommener jeg. Til en Norsk Cmdo type 10
|
||
Cato-André
Viderekommen Joined: 03 juli 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Okei, har lett etter den på nettet men jeg finner ikke noen som har den?? Vet du om det er noen som har en sånn for salg så hadde det vært flott
|
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du kan høre med NMJ om det går ann å bestille flere av dette settet, http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=752&osCsid=681947bf00c4961597f9a6afedb90c91
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Under litt opprydding på maskinen min her, dukket dette bildet plutselig
opp. Jeg synes det er litt artig da det er tatt fra en litt uvanlig
vinkel. Det viser en Skd220c på sporet til Grimstad Skipsophugnings Co,
og i bakgrunnen ser vi Vallekilen stasjon. Bildet ble tatt på
Fremotreffet i Nederland i fjor.
|
||
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Utrolig bra bilde som fortjener publisering i andre media også. |
||
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Alldeles nydelig bilde Tore, dybdevirkningen er fabelaktig!
|
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En sjelden gjest på Grimstadbanen - Di2.819. Loket er på testkjøring på banen da direksjonen vurderer å gå til innkjøp av nettopp dette loket. I virkeligheten har grønn Di2 blitt brukt i både gods- og persontrafikk på Arendalsbanen (ikke til Grimstad etter det jeg vet). Dette loket vil bli satt inn i tjenesten mellom Arendal og Nelaug dersom det blir handel.
|
||
grinda
Fremo og MjF medlem Joined: 24 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 54 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette er flott Tore, heilt nydelig. Jeg kan se at du klare å knipse et bilde på en av de to dagene med skikkelig sol. Flaks det, det andre er bare dyktighet.Vi vil ha mer......
|
||
Hilsen
Erik K |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var ett meget pent lok! og bildet det samme!
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
lokomotiv2770
Medlem i MJF Joined: 26 januar 2011 Location: NO Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, det er et riktig flott bilde!
For ordens skyld så er jeg ikke så sikker på om 819 er rett lok, da dette loket i alle år tilhørte Stavanger distrikt og neppe ble utlånt til Kristiansand distrikt noengang. Ble erstattet av 841 de siste par år før Di2 perioden var over i Stavanger. Men i MJ-verden er allt mulig egentlig. Tor Petter |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Noen bilder fra kjøresesjon nr.4 på GFB ligger nå på min blogg : http://grimstadline.blogspot.com
Halvor kjører GFB nr.2 med dagens godstog fra Rise til Grimstad. GFB nr.7 med to godsvogner på havnesporet i Grimstad. Den første vognen er en Märklin-vogn som er modifisert, lakkert og fått nye dekaler av Roar Børte. Smussingen har jeg gjort selv. Edited by Mr Bridger - 29 desember 2011 at 15:59 |
||
Mini
Nykommer Joined: 04 april 2010 Status: Offline Points: 99 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Märklin-vogn du liksom. Alle kan jo se at dette er et foto fra den virkelige Grimstad stasjon - 1:1 fra 1960-tallet. Såå bra er det ikke mulig å lage modelljernbane. Du får prøve å narre noen andre...
|
||
Post Reply | Page <1 910111213 15> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |