MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - MJ-bladet nr. 4
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

MJ-bladet nr. 4

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MJ-bladet nr. 4
    Posted: 21 desember 2005 at 17:01
Da var bladet i hus. Dessverre får jeg ikke tid å lese det før julaften
Det er noe med denne årstiden.
Gleder meg.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Billy View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 186
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Billy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2005 at 19:14

 Vet første raske gjennom lesing så ser det meget bra ut.
Mange fine bilder og mangfold ser det ut til.

Fant till og med navnet mitt på trykk igjen

Mvh. Torsja
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2005 at 20:17

Og bladet kom til min postkasse i dag og ser bra.

A matter of life and death
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2005 at 20:36
Skikkelig dasslektyre! (Eneste stedet jeg får fred fra barn og kone  og dette må leses i fred og ro!!!) Meget bra

Edited by GeirC
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2005 at 23:57
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Dessverre får jeg ikke tid å lese det før julaften


Jeg tror du har noe å lære av GeirC...

Mvh Heine
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2005 at 00:06
Er det mulig å få fred på do også????????????
Ikke i den Skårvikske heim ihvertfall.
Selv når man trykker som verst risikerer man et hode inn døra og: Pappa? Hva gjør du nå"a?
Låse er ikke noe alternativ. Da hamrer de bare på døra og roper: Jeg må tisse
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2005 at 00:24
Veldig kjent fenomen, men la de heller banke... De gir seg etter en stund. 

Mvh Heine
Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2005 at 06:52
De lærer nok bare etter et forsøk; først blir det varmt så blir det kaldt for deretter å bli vått... Æsj.
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2005 at 09:19

Trikset er å si ifra på forhånd, slik at samtlige familiemedlemmer får sjangsen til å gjøre sitt før du tar med MJ-bladet inn på toalettet, gjør deg klar, setter på den rolige musikken (Slik musikk man har i heiser og på kjøpesentre) og deretter erklærer høyt og tydelig at de som forstyrrer kommer til¨å dele seng med elgen i skogen de neste 3 vintrene.

Det funker som regel i huset mitt....

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2005 at 11:39

.. alternativt er det greit med 2 (gjerne 3) avtreder ...

 

Bladet er i hus, men ennå uåpnet.

Rimelig hektisk tid, ja, merkelig nok ....

Bjørn Egil
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2005 at 12:54

Bladet dumpet ned i postkassen her også. Jeg har ikke sett så altfor nøye på det ennå, men førsteinntrykket er at bladet ser bra ut, men mangler interessant innhold. Hvor ble det av de interessante artiklene, nyheter på mj-fronten, tester etc?

Dette er ingen direkte kritikk, men kun et spørsmål om hvilken retning mj-bladet har tatt - og vil ta. Jeg kjenner redaktøren godt siden vi har lengre fartstid i NJK sammen, så jeg kritiserer ikke direkte han heller. Men jeg føler vel egentlig at jeg nå betaler 300,- for å få fire blader med glossy bilder. Og det syntes jeg vel egentlig ikke det er verdt.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2005 at 13:19
Men du vet vel det at de 300,- kronene ikke bare er for bladet. Det er jo for alle de andre medlemsfordelene også... 

Mvh Heine
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2005 at 13:25

Hei!

Jeg har også mottatt og lest Mj-blad nr. 4/2005. Mitt inntrykk positivt, og jeg synes at det er et bra blad vi medlemer har mottatt denne gangen.

Hva som oppfattes som interessant innehold eller ikke, tror jeg er svært individuelt fra person til person. Man må huske på at Mj-bladets innehold i stor grad kommer fra medlemmene, og hva som kommer på trykk derfor i stor grad representerer bidragsyternes interesser. Mj-bladet er helt avhengig av at vi som lesere bidrar med stoff, og dersom du savner noe spesielt, kan man jo kanskje forfatte det selv.

Jeg registrerer beklagligvis også i siste Mj-blad at redaksjonen er sterkt redusert. Kanskje noen er interessert i å "ta i ett tak" for foreningen?

Som sagt synes jeg at det siste bladet var bra, og en takk rettes til alle bidragsytere som gjør det mulig å "fylle opp ett helt blad" med stoff.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2005 at 13:44
Originally posted by GeirC GeirC wrote:

Trikset er å si ifra på forhånd, slik at samtlige familiemedlemmer får sjangsen til å gjøre sitt før du tar med MJ-bladet inn på toalettet, gjør deg klar, setter på den rolige musikken (Slik musikk man har i heiser og på kjøpesentre) og deretter erklærer høyt og tydelig at de som forstyrrer kommer til¨å dele seng med elgen i skogen de neste 3 vintrene.

Det funker som regel i huset mitt....



Her var mange gode tips. Skal begynne med å love edder og galle
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2005 at 14:53

Mange gode forslag til litt rolig kvalitetstid for far her.

Gleder meg til å ta fatt på lesingen i kveld.

GOD JUL OG GODT NYTT ÅR TIL DERE ALLE !!!!!

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2005 at 18:44
Originally posted by kness kness wrote:

Bladet dumpet ned i postkassen her også. Jeg har ikke sett så altfor nøye på det ennå, men førsteinntrykket er at bladet ser bra ut, men mangler interessant innhold. Hvor ble det av de interessante artiklene, nyheter på mj-fronten, tester etc

Hilsen  Kjetil

 

Testene får man i et annet medlemsblad som også er mere omfatende enn Mjf"s blad, desutten mye bedre. Så jeg saver ikke den i Mjs"s blad. 

A matter of life and death
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2005 at 21:15

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Testene får man i et annet medlemsblad som også er mere omfatende enn Mjf"s blad, desutten mye bedre. Så jeg saver ikke den i Mjs"s blad. 

At det har stått 2-3 tester av noen norske modeller i På Sporet er kanskje alt som skal til for å gjøre deg fornøyd Lars, men MJ-bladet skal tross alt være et blad for alle som driver med modelljernbane her i landet, ikke bare for de som kjører norskt... Og ikke mest for de som er opptatt av 1:1. Så i så måte så har jo Kjetil et godt poeng. For slik foreningen er i dag så betaler faktisk de fleste 300,- uten å få noe mer igjen for pengene enn bladet, og da må bladet hvertfall ha noe fengende stoff i seg. Hva som fenger vil jo være helt individuellt, og hvilket stoff som kommer på trykk vil jo varriere fra nummer til nummer avhengig av hva som er tilgjengelig. Siden bladet produseres av en frivillig redaksjonskommite blir det jo og vanskelig å kunne komme med krav/ønsker om hva man mener bør skrives...

Naturligvis finnes det stoff også jeg skulle ønske og se i bladet, men hvilken rett har jeg til å stille krav, eller kritisere det som kommer på trykk så lenge jeg ikke gjør noe aktivt for bladet selv?

Men hva kan man gjøre for å forandre situasjonen? Må man kanskje gå aktivt ut og oppfordre medlemmene til å bidra med stoff? bør man lokke med en hundrings eller to i belønning for brukbare artikler av en viss størrelse?

Kan det f.eks. være noe med en fast spalte "nytt fra klubbene" for å vise hva som skjer i klubbmiljøet rundt i landet? Om redaktøren sender en henvendelse/maser litt på klubbenes kontaktperson et par måneder før hvert blad kanskje et par-tre av klubbene hvertfall får ut noen ord om hva de har bedrevet siste tiden?

Eirik

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2005 at 22:18

Jeg er fornøyd med testene ut fra de 3 som har vært til nå. Her har mjf noe å lære.

For at flest skal være medlemer og leste bladet er man avhenning at bladet omtaler bredden og ikke bare nisje innen for hobbyen.

En siden med siste nytt med feks bilder fra den nye stasjoen og lingende, kunne ha gjort seg. Eventuelt laget en reportasje av hver klubb over en serie blader om hva de driver med.

Det at mange ikke leverer/bidrar til bladet er at de kanskje er redd lista ligger for høyt og at de dermed ikke tør å bidra med bilder og tekst til en repotasje i bladet?.

Man kommer ikke utenom at mange av medlene er medlem nettopp for å få bladet i posten.

A matter of life and death
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 09:49

Personlig er jeg mest glad for at noen tar på seg å bruke fritiden sin på lage et MJ-blad til en skare med MJ tilhengere, som har svært forskjellige motiver og målsettinger i utøvelsen av hobbyen sin. 

Bare så synd at det alltid er noen som skal finne noe å sette fingeren på istedet for å gi ros til et blad som har blitt langt bedre enn det var for noen år siden.  Det er bedre å prise lyset enn å forbanne mørket.

Med ønske om en velsignet julehøytid.

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 10:38
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Personlig er jeg mest glad for at noen tar på seg å bruke fritiden sin på lage et MJ-blad til en skare med MJ tilhengere, som har svært forskjellige motiver og målsettinger i utøvelsen av hobbyen sin. 

Bare så synd at det alltid er noen som skal finne noe å sette fingeren på istedet for å gi ros til et blad som har blitt langt bedre enn det var for noen år siden.  Det er bedre å prise lyset enn å forbanne mørket.

Med ønske om en velsignet julehøytid.

Jeg kjenner redaktøren godt, og vet med stor sannsynlighet at han vil ha så mange innspill som mulig for at bladet kan bli enda bedre. Ved kun å rose bladet opp i skyene hver eneste gang, så vil jo ikke forbedringspotensialet være der? Derfor skriver jeg også min mening om bladet slik jeg ser det. Både positivt og negativt.

Ingen i denne tråden har heller kommet med det jeg kaller surmaget kritikk, men kun påpekt hva de syntes har rom for forbedring. Dette syntes jeg faktisk vi medlemmer skal få lov til å si, uten at noen rakker ned på oss og ber oss om å skrive selv.

Redaktøren gjør en veldig bra jobb med bladet. Det er hevet over enhver tvil. Men så er han også betalt for å gi ut 4 blader i året. Han har sikkert ingen innvendinger mot innspill som kommer fra dette forum. Være seg skryt eller kritikk.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 10:51
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Personlig er jeg mest glad for at noen tar på seg å bruke fritiden sin på lage et MJ-blad til en skare med MJ tilhengere, som har svært forskjellige motiver og målsettinger i utøvelsen av hobbyen sin. 

Bare så synd at det alltid er noen som skal finne noe å sette fingeren på istedet for å gi ros til et blad som har blitt langt bedre enn det var for noen år siden.  Det er bedre å prise lyset enn å forbanne mørket.

Med ønske om en velsignet julehøytid.

Jeg kjenner redaktøren godt nok til å kunne si: Tusen takk til medlemmene som har tatt seg tid til å kunne bidra til MJ-Bladet med både tekst og bilder, og som har formidlet sin mj-interesse og entusiasme til inspirasjon for oss andre. De kommende nummer i 2006 vil fortsatt være et produkt av like inspirerte medlemmers innsats i å ville forbedre medlemsbladet vårt, gjennom å ta seg tid til å skrive litt om egne mj-opplevelser, prosjekter og treff, med dertilhørende passende illustrasjoner og bilder.

God Jul,

Lars G.

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 11:01

Hei!

Originally posted by kness kness wrote:

Jeg kjenner redaktøren godt, og vet med stor sannsynlighet at han vil ha så mange innspill som mulig for at bladet kan bli enda bedre. (...) Han har sikkert ingen innvendinger mot innspill som kommer fra dette forum. Være seg skryt eller kritikk.

Hilsen  Kjetil

Da synes jeg at du bør fortelle ham det personlig Kjetil, fremfor å ta det opp i all offentlighet her på nett. Spesielt fordi du kommer med innspill som er mer interessante for redaktøren selv fremfor den allemenne interessen, og særlig fordi det er større mulighet for at han registrerer dine innspill da. -Han har nemlig ikke vært pålogget dette forumet siden 8. august d.å.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 11:17
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Da synes jeg at du bør fortelle ham det personlig Kjetil, fremfor å ta det opp i all offentlighet her på nett. Spesielt fordi du kommer med innspill som er mer interessante for redaktøren selv fremfor den allemenne interessen, og særlig fordi det er større mulighet for at han registrerer dine innspill da. -Han har nemlig ikke vært pålogget dette forumet siden 8. august d.å.

Det gjør jeg da også, siden jeg treffer redaktøren personlig nesten hver eneste uke. Men det må da være lov til å si sin mening selv om det ikke bare er ros og skryt? Det blir litt feil at man kan skryte alt uhemmet opp i skyene i dette forum, men når det kommer kritiske spørsmål og tilbakemeldinger, så blir man påpekt dette umiddelbart. Dessverre er dette en stygg trend i MJF.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 11:24

Kritikk må også tåle kritikk uten at det skal bli oppfattet som et forbud mot å komme med kritikk.

Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 11:50
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Kritikk må også tåle kritikk uten at det skal bli oppfattet som et forbud mot å komme med kritikk.

Så var det dette med oppfattelsen da. 10 personer kan ha 10 forskjellige syn på samme sak.....

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 13:45
Mitt syn på saken er at jeg syns at bladet er bra det ........

Ha en fin jul

MVH Espen
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 14:29

 

Bladet blir ikke bedre enn hva vi som medlemmer gjør det til. Skal bladet bli bedre, jeg tenker da på innhold, så må vi medlemmer bidra med å vise hva vi driver med, beskrive, ta bilder, lære bort noen triks. Intet bidrag er for lite.  Så sett i gang og skriv, send inn, og gjør redaktørjobben trivelig. Layout og fargevalg synes jeg er blitt meget bra

GOD JUL til alle !

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 14:40
Originally posted by kness kness wrote:

(...)  det må da være lov til å si sin mening selv om det ikke bare er ros og skryt? Det blir litt feil at man kan skryte alt uhemmet opp i skyene i dette forum, men når det kommer kritiske spørsmål og tilbakemeldinger, så blir man påpekt dette umiddelbart. Dessverre er dette en stygg trend i MJF.



Du har så evig rett, Kjetil. I MJF blir dessverre konstruktiv kritikk alt for ofte sett på som sur kritikk. I stedet for å se det som noe som kan gjøre saker og ting enda bedre, er det typisk at (bestemte) folk begynner å klage over at ikke alle roper ubetinget halleluja f.eks når MJ-bladet dukker opp. .

Jeg klarer ikke å forstå at ikke forumet skal være rett arena for konstruktive innspill og tanker om hvordan bladet skal utvikle seg. Selv om det er mye positivt å si om bladet, er det da absolutt rom for forbedring.

Det kan man bidra med ved å skrive nettopp den artikkelen man mener mangler. Det er en bra og konstruktiv ting å gjøre.
Man kan også velge å diskutere bladet som blad. Hvordan kan det bygges opp, seksjoner, tema, ønsker om artikler etc.

Man må få lov til å gjøre det andre uten å gjøre det første. Det nytter ikke å møte innspill med en "så gjør det bedre sjæl, da!!!"-reaksjon hver gang noen sier noe som ikke er en ubetinget hyllest. Dessverre er det åpenbart for meg at mange i foreningen mener dette. Folk har vel blitt ganske følsomme, etterhvert... etter ÅR med strid og kjiv..

Jeg vil våge den påstanden at svært mange av de ufine debattene vi har hatt delvis skyldes slike reaksjoner, og at de siden bare blir verre og verre, fordi det som opprinnelig var ment som kritisk saksinnlegg blir diskutert som ondsinnet personkritikk. Utrolig snevert. MJF vil kunne komme til å kollapse pga mangel på nytenkning på grunn av dette.

Selvsagt skal vi diskutere MJ-bladet og selvsagt burde red. være tilstede på forumet og delta i denne debatten. Tidligere, før alt ble surt og jævlig, var det jo flere gode diskusjoner. Her deltok både red. og formann, noe de dessverre ikke gjør i dag.
Se her, f.eks:
Debatt om MJ-bladet 1

Kort sagt: Debatt er nødvendig, og konstruktiv kritikk er et gode for den som får den. På den annen side kan det være at det er lurt å starte en egen tråd for å komme med konstruktiv kritikk, slik at de som ønsker å fryde seg i varmen fra den kritikkfrie jubelen over produktet ikke føler at noen har helt malurt i begeret...

mvh
Henning L
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 19:29

Det er tydelig at MJ-bladet har nok stoff fra anlegg og messer, men artikler som beskriver hvordan man gjør ting, glimrer mer og mer med sitt fravær. Med en redaksjon i fritt fall, så borger ikke det for en snarlig bedring på dette området.

 

De som har laget steg for steg artikler, vet hvor tidkrevende dette er, og i tillegg kan innkjøp av nødvendig materiell koste noen kroner. Når spenningen med å lage de første artiklene er over, blir lysten til å gjøre noe bra for MJF eneste motivering. Når MJF (innad) for meg fremstår som en gedigen krangleklubb, er det ikke artikler til MJF det jeg velger å prioritere først når fri tid skal fordeles. At noen ildsjeler fremdeles holder ut i styret, er beundringsverdig.

 

(nå kommer snart poenget)

Bilder fra hjemmeanlegget kan helt klart lages uten større innsats, og økonomisk kompensasjon for dette burde være unødvendig, (men ingen regel uten unntak). For å få en sikker kontinuitet av tekniske artikler, kan redaktøren knytte til seg potensielle frilansere som får betalt pr.side. Forslaget kan virke uvant, men siden redaktøren får betalt, er forslaget ikke veldig radikalt.

 

Forfatterne kan melde inn temaer de er kompetente til å skrive om , og redaktøren velger fritt på øverste hylle, og gir tilbakemelding om tidsfristen for innlevering. Hvis styret tar opp dette til vurdering og bestemmer seg for 1 års prøveordning, kan følgende skje:

 

A: Artiklene ”strømmer” inn, og lesere og redaktøren er fornøyd.

 

B: Ingen napper på tilbudet, og det kostet ikke MJF en krone.

 

Til slutt, layout og presentasjon av tekniske atikler krever sitt av redaktøren, og min siste erfaring med den forrige redaktøren frister ikke direkte til gjentagelse. Bilder som var ment å være i kreditkort-størrelse ble blåst opp til A5 for å fylle ut bladet, og ble i tillegg tilført fargestikk veldig ulikt originalen. Bladet ble tydeligvis et hastverksarbeide, uten mulighet til gjennomsyn før bladet gikk i trykken.

 

Hva som skal til for at flere av medlemmene begynner å skrive artikler om ”hvordan man gjør ting” må de fortelle selv, og i mitt tilfelle brenner ikke  dugnadsflammen for MJF veldig sterkt.

 

TerjeB
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2005 at 22:37
Jeg synes bladet denne gangen var en kjempeforbedring fra forrige blad. Men så var det jo to bilder av meg i dette også da ;)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.