MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sommerprosjekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sommerprosjekt

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2020 at 12:23
Planen er å ha alle bygningene langs kanten, men som løse deler. Stasjonsbygningen vil stikke litt utenfor kanten av modulen, jeg må finne en brukbar løsning på det etter hvert. Wink De andre skal akkurat få plass (mener jeg), men må kanskje tilpasses noe.
Tegningene dine høre interessante ut Embarrassed. Jeg har sett litt på bildene dine fra byggingen av Treungenbanen i din kjeller, men har ikke helt fått oversikten over hvordan den kommer til å se ut når den blir ferdig...

Hilsen Halvor


Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2020 at 09:18
Interessant prosjekt Halvor! Holder selv på med Treungenbanen i kjelleren min, og sitter for tiden å tegner litt på bygninger til Treungen stasjon. 

Får du plass til stasjonsbygning mellom spor og modulkant? Det ser litt smalt ut, men du skal kanskje ikke ha med godshus, telegrafistbolig og stasjonsbygningen, da de bare blir i veien for betjening av stasjonen?
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2020 at 22:24
Imponerende fremdrift Halvor, gleder meg til fortsettelsen 👍
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2020 at 18:14
Jeg gleder med til å de den på treff :-)
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2020 at 17:29
For en ukes tid siden var været slik at jeg trygt kunne sette opp hele Treungen stasjonsmodul i hagen for prøvekjøring av de fleste sporene. Et par glemte loddinger ble avdekket (og fikset), men ellers fungerte alt etter planen.



Som bildet viser er det et par spor som mangler, av forskjellige grunner. Men størstedelen av stasjonen er nå godt kjørbar, med strøm på alle spor.



Så, over til kontrollpanel og kopling av vekselmotorer Tongue.

Hilsen Halvor


Edited by halvors - 19 juli 2020 at 17:35
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2020 at 19:05
Originally posted by kokken kokken wrote:

Skrur du laskene bare rett ned eller limer du de fast i hullet også?

Jeg har bare skrudd laskene rett ned i hullet, de sitter rimelig fast (jeg bruker finerplater), dvs. at det er tungt å skru den siste biten. Derav de såre fingertuppene Wink,
Det kan hende at man må justere en omdreining (eller halv) opp eller ned under prøvemontasjen.

Vær forsiktig med å bruke tang, selv om det fungerer. Det er fort gjort å bøye laskefestene.Confused

Vær også obs på at laskene egentlig har en innerside, som er flat, og en ytterside, som har en "bolt". Denne siste kan komme i konflikt med høye hjulflenser, så om det blir et problem må man fram med fila...

Hilsen Halvor
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2020 at 14:43
Skrur du laskene bare rett ned eller limer du de fast i hullet også?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2020 at 21:05
Jeg har laget en boremal selv av et stykke 40x40 mm vinkelprofil i aluminium. Den var enkel å lage, og i tillegg til de to borehullene laget jeg et hull og markering for senterlinjen i knekken på boremalen slik at jeg kan merke av sporsenter  på modulkanten og plassere boremalen på riktig sted.

Teoretisk er dette nyttig, men jeg oppdaget fort at de fleste stedene jeg skulle bore huller til laskene var det viktigere å rette opp mot allerede monterte skinner på naboseksjonen, eller sporet lå ikke i rett vinkel med seksjonsskjøten og måtte derfor tilpasses spesielt.

Men for standard moduler med FREMO grensesnitt kan en slik mal være svært nyttig! Tongue

Hilsen Halvor
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2020 at 14:59
Originally posted by halvors halvors wrote:

For skinneovergangene mellom seksjonene bruker jeg Weinert sine "lasker" med skruefeste. På godt og vondt...Wink
Det er en langsommelig prosess å få disse montert, og man må være svært nøyaktig med plassering og boringen av hullet for festeskruen. [...]
Til det formålet kunne det vært hensiktsmessig å lage en boremal. Nesten litt rart at Weinert ikke tilbyr en boremal for dette formålet; såvidt jeg kan se har de kun en boremal for vekselmotorer.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2020 at 13:25
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Hvor mye trafikk ville sagbrukssporet generert?

Treungen Bruk var en stor produsent av trevarer, fra telegrafstolper til kassebord, for salg i Norge og utlandet. Derfor vil jeg tro at det var en del vognlaster fra dette sidesporet gjennom uka.
Inntil videre må nok dette godset ekspederes over rampesporet (spor 5) eventuelt sløyfesporet ut til kjerraten/tømmerkrana. Dette siste gikk like ved siden av sagbrukets området.

Jeg har så langt utelatt sagbrukssporet siden det ville stikke ut omtrent vinkelrett på ene siden av stasjonsmodulen, og det ville også kreve bygging av en treveisveksel...Embarrassed

Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2020 at 13:06
Grønt i det grønne
Når været er bra er det fint å sitte ute og jobbe på moduler Tongue
Modulkassene er mer eller mindre ferdige, og sporleggingen er nesten ferdig. 

Kopling av strøm til de enkelte spordelene er også klart nå, med gjennomgående kabel for DCC-strøm til sporene på 1,5 mm2 , og tynnere ledninger til de enkelte sporene. Siden stasjonsmodulen består av 8 seksjoner er det en del koplinger som skal til mellom seksjonene, og her bruker jeg XLR audiokontakter. De er solide og tåler mye strøm...


For strøm til krysset i vekslene bruker jeg "Frogjuicer" fra Tams Valley. Med det sparer jeg en masse ledningstrekking, og også eventuelle fremtidige problemer med "prell" i kontaktsettet i Tortoise vekselmotorene.
Koplingene til vekselmotorene er enda ikke klar, de kommer med kablingen fra kontrollpanelet...Embarrassed

Som nevnt tidligere bruker jeg Weinert sitt "Mein Gleis" skinnesystem, og har så langt gode erfaringer. Skinnene ser bedre ut, og vekslene er "riktigere" for norske forhold. Jeg bruker veksler 1:6,6 veksler med 8,6° avvik. De er 355 mm lange med 2180 mm radius for det avvikende sporet. Viktig for dette valget var også at det finnes en tilsvarende dobbel kryssveksel ("engelskmann") som passer til.


For skinneovergangene mellom seksjonene bruker jeg Weinert sine "lasker" med skruefeste. På godt og vondt...Wink
Det er en langsommelig prosess å få disse montert, og man må være svært nøyaktig med plassering og boringen av hullet for festeskruen. Jeg bruker en skinnebit for å få tegnet en strek på begge sidene av hver skinne, og borer et 1,6 mm hull midt imellom strekene, ca. 8-9 mm fra seksjonsskjøten. Deretter skrus festelasken ned i hullet til den når passelig høyde (NB: såre fingertupper!), og skinnene tres igjennom lasken. Det er viktig å file til endene på skinnene slik at de glir lett inn i laskene, de er svært trange!
Man må tenke nøye igjennom de neste trinnene i prosessen for hver skinnebit som festes med disse laskene, man kan lett skape problemer for seg selv med tanke på hvordan andre enden av skinnen skal festes, og hvordan skinnen skal skyves på plass i andre lasker.
Det er liten mulighet for å justere skinnene sideveis etter lasken er montert, så det er viktig å treffe riktig med en gang. Litt sideveis bøying er mulig, med forsiktighet... Når hullet til skruen først er boret er det liten mulighet til å lage et nytt på (nesten) samme sted uten mye merarbeid...Confused

Hilsen Halvor



Back to Top
Per R View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 10 juni 2020
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2020 at 23:29
Veldig interessant! Jeg har en plan om å bygge lokstallen på Treungen, og skal følge med på prosjektet ditt.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2020 at 21:48
Hvor mye trafikk ville sagbrukssporet generert? Artig at det bygges nye stasjoner.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2020 at 15:59
Ja, den ble brukt på Kongsbergtreffet i 2002.
Bare synd at den ikke lenger er tilgjengelig for FREMO-bruk (den står fast montert i anlegget til Drammensklubben) Shocked.

Hilsen Halvor
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2020 at 13:52
Spennende. Det vil bli andre gangen (som jeg vet) Treungen bygges i modell :-)
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2020 at 13:31
Gjennom årene har jeg bygget eller vært med å bygge flere av stasjonene på Arendal-Treungenbanen som FREMOduler. Siden jeg bl.a. har bygget Arendal Stasjon er det nå naturlig å fokusere på den andre enden av linja, nemlig Treungen Stasjon. Wink

Gjennom høsten og vinteren har jeg tegnet og planlagt, og i mai begynte jeg å kutte plater, skru og lime. Planen for stasjonen (slik jeg bygger den) ser slik ut:



Stasjonsmodulen blir snaut 6 meter lang, og bygges så nære forbildet som mulig. Jeg har utelatt et spor som går ut på tvers av stasjonen fra seksjon C til et sagbruk. Det sporet er "nedlagt" Wink.

Kassene er nå ferdige, på bein, og klare for videre bygging av alt det festlige som skal være oppå. 


Det er fint å jobbe med dette ute i hagen i fint vær Embarrassed

Skinnelegging pågår, med Weinert "Main Gleis" spor. Dette er en ny opplevelse siden dette skinnesystemet er litt annerledes enn Peco Code 75 som jeg har brukt på tidligere moduler. Utførelsen er veldig filigran, og krever at man er litt mer forsiktig ved montasjen. Jeg har også valgt å bruke Weinert sine skinnefaster for modulender (74019) noe som bør gi et sikrere feste for skinnene i seksjonsskjøtene, ser mye bedre ut enn skruene vi oftest har brukt, men kreve mye omtanke ved skinnelegging siden skinnene må skyves gjennom festene ved montasje. 

Så langt er skinnene lagt på seksjonene A, B og C...

Håpet er at dette vil bli en funksjonell og interessant stasjon på FREMO-treff, og ikke minst spennende å bygge. Jeg kommer nok til å bruke mer enn sommermånedene på dette, bygningene som skal til kommer nok til å ta litt mer tid. 
Følg med... Wink

Hilsen Halvor
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.