Sommerprosjekt |
Post Reply | Page <123> |
Author | |
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
... eller hmmm: Misforsto jeg deg litt nå . De platene jeg nevnte ovenfor er de tynne Evergreen platene for utsiden av veggene.
De tykkere platene jeg bruker som "reisverk" er litt mer styrete å dele. Jeg bruker 2 mm plastplate fra Biltema. De kan sages, men jeg har så langt risset på begge sider med en skarp kniv (mange riss), og så knekt plata over en bordkant. Det går oftest bra . Hilsen Halvor |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
En 9 mm "brytekniv". Det viktige er at den er tynn og har et rimelig godt håndtak å holde i. Plastplatene jeg bruker her er ganske tynne (1 mm), så det holder med 2-3 drag med kniven i hver retning i hvert kutt. Det er viktig å ta dette sakte slik at kuttet blir rett. Og bryt bladet ofte slik at den alltid er skarp...
Hilsen Halvor
|
|
esg
Viderekommen Joined: 19 mai 2014 Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
|
Basic spørsmål, men hvilket verktøy bruker du for å kappe plastplatene?
|
|
Per R
Viderekommen Joined: 10 juni 2020 Status: Offline Points: 17 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar! Det blir ikke mindre imponerende når du legger så mye i detaljene, men det er jo også detaljene som lager helheten.
Jeg gleder meg til å følge jobben din med stasjonsbygningen. |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Normalt vil jeg scratchbygge vinduene, det er oftest vanskelig å finne ferdige vinduer som passer. Spesielt på en bygning som denne er det mange forskjellige vinduer. Etter som listverket rundt vinduene skal være hvite vil jeg først male veggene, og så bruke umalte Evergreen plaststrips for listverket rundt vinduene, limt fast i plastplatene som dekker utsiden av veggene, og eventuelle sprosser inni, satt sammen av tilpassede plastbiter. Et ordentlig puslespill . Tynne sprosser kan for eksempel lages med (hvit) sytråd limt fast på baksiden av plastplatene, tvers over vinduene. Alt dette gjøres før "ytterveggen" limes fast på "glasset". Hilsen Halvor
|
|
Per R
Viderekommen Joined: 10 juni 2020 Status: Offline Points: 17 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette var en snedig metode som må prøves når det er mye vindusglass.
Bruker du ferdige vinduer/ deler av vinduer for å få fine sprosser eller er de også scratchbygging? |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har god erfaring med å bygge slik, stasjonsbygningene til Arendal og Gaukås ble laget på samme måten. Bygningen blir solid, og det er rimelig enkelt, om man bare er nøyaktig i starten .
Utfordringen er at alle detaljer i vindusåpningene, sprosser o.l., må bygges før ytterveggen med vinduene monteres på "reisverket"... Hilsen Halvor
|
|
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var egentlig en interessant måte å bygge bygninger på🙂
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mens vanntårnet venter på å bli helt ferdig er forberedelsene i gang med reisverket på stasjonsbygningen på Treungen
2 mm plastplate skal kles med Evergreen "Board and Batten" plate etter hvert . Hilsen Halvor
|
|
Per R
Viderekommen Joined: 10 juni 2020 Status: Offline Points: 17 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det høres ut som 3D kan være løsningen, ja.
Og jeg regnet ikke med at du ville la tårnet stå uten renner og nedløp. Det var fleip da jeg antydet at det var avviket. |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takrenner og nedløpsrør kommer, jeg må bare få tak i egnede materialer først .
Avviket fra tegningen (og min modell) til det virkelige bygget er at avstanden fra de øverste vinduene til taket er større i virkeligheten enn på tegningen. Det kan virke som bygget er noe høyere enn opprinnelig tegnet. Tuten må jeg komme tilbake til, den er nok ikke så enkel å forme, for den er både konisk og bøyd... Men kanskje et egnet prosjekt for de som driver med 3D-printing . Hilsen Halvor
|
|
Per R
Viderekommen Joined: 10 juni 2020 Status: Offline Points: 17 |
Post Options
Thanks(0)
|
Igjen en nydelig modell du har laget av et flott bygg!
Jeg savner takrenner og nedløpsrør, men det er kanskje det som er avviket du nevner mellom tegning og den faktiske bygningen... Du har vel sikkert vurdert og kanskje prøvd det, men «tuten» kan kanskje lages i rett form av tynn styren? Når den er herdet kan enden varmes forsiktig og bøyes til den formen den skal ha. Det kan hende du må lage flere før den blir tilnærmet perfekt... |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vanntårnet på Treungen
På Treungen står det er veldig karakteristisk og stort vanntårn. Det må selvsagt være med på modulen . Idag rommer tårnet en steinbutikk i 3 etasjer, men min modell skal ha vann... Modellen er bygget etter de originale tegningene, men det viser seg at disse ikke stemmer helt med virkeligheten. Det har skjedd noe med høyden på tårnet under byggingen . Men jeg tror resultatet er rimelig brukbart... Tårnet har enda ikke fått "fyllingstut" for det har jeg ikke. Er det noen som har eller vet hvor jeg kan få tak i en slik rett tut som vist på bildet på det første bildet? For mange år siden fikk jeg tak i en hvitmetall-tut som stemmer, som jeg brukte på vanntårnet til Flaten-modulen min, men jeg vet ikke hvor den kommer fra eller finnes... Lampene på utsiden av vanntårnet er av samme design som de som finnes ellers på stasjonen, og jeg har ikke klart å finne disse i en rimelig lik modell. Derfor bestemte jeg meg for å lage noe enkelt som likner. En 3 mm hvit lysdiode ble filt flat på enden, og malt sort fra på den øverste delen. Ledninger ble loddet på før montasje, og så ble disse stukket inn i huller i veggen på tårnet. Resultatet ble rimelig bra, og jeg tenker å bruke slike ellers på stasjonen også. Billig og enkelt... Tårnet er nå straks klar for montering på modulen, dvs. at det skal være avtagbart for transport, med elektrisk tilkopling for lyset i basen. Hilsen Halvor
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(2)
|
Portene er festet i små "ører" som jeg plukket fra et messingbyggesett til en T3-vogn fra Steinar&Steinar . Det er surreringene som er beregnet på toppen av stakene på vogna. Jeg boret opp hullet med 0,5 mm bor. Hele delen er noen få mm lang (10 mm rute på bildet):
Denne limes fast i et 0,5 mm hull i veggen ved siden av porten med superlim. Jeg sleit litt med å få alle til å henge skikkelig, men etter noen forsøk ble det greit. Det er 3 slike "ører" per port. På porten festes 3 stk biter av gitarstreng i hvert sitt hull, bøyd i vinkel slik at øverste og nederste går nedi ørene, og den midterste kan presses under øret slik at porten ikke så lett hopper av. Trådene bøyes og limes med superlim på baksiden av porten ... Dette er en fiklete prosess, og det tok noen forsøk før jeg fikk det rimelig greit til. Når det er gjort riktig vil portene svinger veldig lett på disse hengslene (nesten for lett...). Øverste tråden er også bøyd tilbake for å sikre porten bedre mot å hoppe av. Utfordringen er å få portene til å henge rett og i samme høyde, det kan gå med noen biter gitarstreng for å få det til . Dette opphenget er nok ikke all verdens solid, men det funger ved forsiktig bruk... Hilsen Halvor
|
|
akselstog
Veteran Joined: 12 august 2017 Location: Norge Status: Offline Points: 109 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvordan festet du portene?
|
|
https://www.facebook.com/togrommetside/
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(1)
|
Da er lokstallen mer eller mindre ferdig (en liten detalj mangler...), og slik ser den ut på sin plass på modulens seksjon E:
Sporene er bare lagt midlertidig, og "gulv" mellom og på siden av skinnene er enda ikke klart. Det er lagt inn lys i stallen og smia. Neste bygning ut er vanntårnet... Hilsen Halvor
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Litt mer om vinduer:
For noen av vinduene i veggene, og portene, bruker jeg som nevnt ovenfor vinduer fra Auhagen som basis, og skjærer ut den delen jeg trenger: Litt skjæring med skarp kniv, og filing, så blir den klar til montasje. Denne limer jeg så inn i veggen eller porten det den skal være, for eksempel: Portene må selvsagt males før jeg limer fast vinduene, og jeg bruker hurtigtørkende hvittlim (ikke superlim!) for å feste vinduene. Hilsen Halvor
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(1)
|
Vindusåpningene er skåret ut med løvsag og filt til rimelig riktig størrelse. De store vinduene er trykt på "gammeldags" overheadark, med sorte sprosser. Disse er tegnet i CAD for å passe til vindusåpningene, skåret ut med litt ekstra rom rundt, og limt på innsiden av veggen. De mindre vinduene kommer fra Auhagen sine byggesystemer for industribygninger (Industrifenster B, 80213). Åpningene i veggene er tilpasset størrelsen på vinduet når det er uten "fals" rundt. Denne er skåret bort fra selve vinduet, og det er filt til å passe inni åpningen, hvor de er limt fast med hurtigtørkende hvittlim. Ellers er det noen andre vinduer og dører fra restekassen . Portene tenker jeg å lage i plastplater med deler av store Auhagen "Industrifenster E" (80210). Hilsen Halvor
|
|
esg
Viderekommen Joined: 19 mai 2014 Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gøy å følge med!
Hvordan har du laget vinduene i lokstallen?
|
|
Per R
Viderekommen Joined: 10 juni 2020 Status: Offline Points: 17 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og de murveggene på lokstallen ser ut som skikkelig høstlig puslearbeid. De ble fine! 👍
Edited by Per R - 17 september 2020 at 21:55 |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
En sommer er over, og sommerprosjektet mitt er langt fra ferdig. Men det var da heller ikke meningen. Selv i september kan vi ha "sommerlige" dager, og idag benyttet jeg sjansen til å få testet alle delene av Treungen-modulen samlet, ute i hagen
De fleste veiene og plattformene er forberedt i balsa, så skal de sparkles og males og strøs med sand. Alle sporene (bortsett fra svingskiva og sporene til lokstallen) er klare og kjørbare, de fikk jeg idag testet med flere relevante loktyper og vogner. Det er jo ikke så mye fjell og daler rundt denne stasjonen, så det meste av landskapet blir sand og gress, noe skog, og litt fjell ut mot vannet (nærmest på det andre bildet ovenfor. Jeg er så smått begynt på den første av de 8 bygningene som skal være på stasjonsmodulen. Lokstallen begynner å ta form og venter på noen vinduer og tak(ene). Lokstallen er bygget i 3 mm finer belagt med lim og sparkel utenpå, malt, og til slutt risset fuger mellom steina. Jeg måtte forkorte den litt i forhold til forbildet for å få plass mellom sporene, men jeg tror den skal fungere greit. Så i tida fremover vil dette prosjektet dreie seg mer om huser enn selve modulen, men det passer jo bra med litt puslearbeid utover høsten. Hilsen Halvor
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er tid for å begynne på "landskapet" . Stasjonsområdet på Treungen er veldig flatt, og det meste av arealet på modulen blir belagt med ballast. Men før det skjer må jeg få plassert en del andre elementer som plattformer, husfundamenter, svingskivegrav osv.
Derfor har jeg så smått begynt å bygge opp plattformkanter og -underlag, og traseer for veier som kommer innenfor modulområdet. Jeg har brukt balsaflak (hovedsakelig 4 mm) for dette, plattformkantene er 10 mm høye og skåret ut av et 4 mm balsaflak. To biter 4 mm balsa oppå hverandre ligger bak plattforkanten som underlag for sanden som skal være overflaten på plattformen. Veier er også laget i balsa, 4 mm bygger greit opp til høyden på skinnetoppen ved overgangene. Disse skal etter hvert formes, males og strøs med fin sand for en grei overflate på grusveiene som var rundt stasjonen. Slik ser de to første seksjonene ut etter litt kutting og liming: Noen av bygningene blir hengende ut over kanten av modulen. Disse skal selvsagt være løse, og med hensiktsmessige festeanordninger (de har jeg ikke tenkt ut enda Dette bildet viser "grunnplata" for stasjonsbygningen satt inntil plattformunderlaget. Stoppbukken for godshussporet er også enkelt laget i balsa og må "behandles" mer etter hvert. Hilsen Halvor
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Noen steder på stasjonsmodulen må sporene krysse seksjonsskjøtene i en vinkel, noe som kan være utfordrende...
Spesielt den store kurven utenom lokstallen krever flere skråstilte skjøter underveis. Mellom seksjonene E og F (se planen på begynnelsen av tråden) er det en skjøt med 60° vinkel til sporet. Dette lar seg gjøre ved å forskyve Weinertfestene ca. 1 cm i forhold til hverandre. Med god styring på forbindelsen mellom seksjonene med styretapper fungerer dette greit, selv om man bør se over disse sporforbindelsene etter at stasjonen er satt sammen. Sporforbindelsene mellom seksjonene C og H, og E og G, er en annen sak. Her krysser sporet skjøtene med vinkler på henholdsvis 17° og 30°, slik at det blir en veldig lang del av sporet som er over skjøten. Her har jeg valgt å bruke den mer tradisjonelle festemetoden med messingskruer som sporet loddes fast til. Det betyr at man enkelt kan justere posisjonen for hver enkelt skinne i skjøten ved å varme opp loddingen. Dessuten er det lagt inn en løs skinnebit på 6-8 cm, med forskyvbar laske i ene enden og en fastloddet laske i andre enden. Disse bitene kan legges på plass etter at seksjonene er montert sammen. Jeg har da også limt fast sviller hvor festene for sporet er fjernet, for i gi et rimelig visuelt uttrykk. Med sporbitene montert ser det slik ut: Med maling og ballast vil dette se (enda) bedre ut . Hilsen Halvor
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når det gjelder modulkassene har jeg valgt en litt annerledes fremgangsmåte enn vanlig:
Langsidene og topplata er laminert av 6mm finer innvendig og 4mm finer utvendig/topp. På langsidene har jeg saget hull i de innvendige platene for å redusere vekten noe (alle monner drar). Den øverste 4mm plata er sporunderlaget, og er skåret bort på de delene av stasjonen hvor det ikke er spor. På langsidene er platene tilpasset slik at topplata hviler på den innerste (6mm) sideplata, og skjules av den ytterste (4mm) plata, Endeplatene på hver seksjon er 12mm finer. Det er også tverrspantene som jeg bruker for å stabilisere kassene. Det er 3 tverrspant i hver kasse. Disse har også huller for å redusere vekta, og er limt/skrudd inn i 2mm dype slisser som er frest inn i sideplatene. Noe av dette fremgår av bildene ovenfor. Jeg har brukt 2 styretapper fra DCC Concepts mellom hver av de store seksjonene. Disse gir en svært stabil sammenføyning, noe som er nødvendig med så mange spor som skal krysse hver seksjonsskjøt, og de låser ikke pga. trange tapper som noen metalltapper kan gjøre. Mellom andre seksjoner har jeg brukt trepropper og delvis små finerplater som styrer sammenføyningen. Alt i alt er modulen med sine 8 seksjoner ganske så stabil, men krever at den settes helt vannrett for at alle sporoverganger skal være ok, siden det er både langsgående og tverrgående seksjonsskjøter. Hilsen Halvor
Edited by halvors - 04 august 2020 at 23:36 |
|
esg
Viderekommen Joined: 19 mai 2014 Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veldig interessant prosjekt, morsomt å følge med
Jeg lurer på et par ting angående modulkassene; hvilke tykkelser bruker du på finerplatene på sidene, endene og underlag? Edited by esg - 04 august 2020 at 09:55 |
|
Mvh. Espen
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Signalstyring på seksjon A
Tiden er kommet for å få koplet opp signalstyringen for innkjørsignalet. Hva er bedre enn en regnværssøndag for slikt . Jeg har valgt å ta det litt lenger enn vanlig, og sørge for automatisk riving av innkjørsignal, samt indikasjon av "tog på linja" fram mot signalet. Bildene nedenfor viser hvordan det fungerer i praksis ...
Dette oppnås med to sporfeltdetektorer og en enkel holdekrets for signalet med et rele. Disse sitter på printkortet under seksjon A, og styres gjennom Cat6-kabelen fra panelet via seksjon D: Det er også mulig å kople til flere moduler på strekningen foran stasjonen slik at de blir en del av "varslings-sporfeltet" ved å bruke den alternative kontakten øverst til venstre. Da er det snart tid for å legge den store sporbuen utenom stasjonsområdet, og spor fram til svingskiva. Hilsen Halvor
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kretskortet nederst på siste bildet ovenfor er en Hex Frog Juicer som styrer opp til 6 vekselkryss. Jeg bruker 5 på denne. Den får kun tilførsel av kjørestrøm inn, og koples direkte til de 5 (6) kryssene.
På andre seksjoner er det enkle og doble Frog Juicer etter behov. Det er utentvil billigere å bruke tradisjonelle lamper koplet til bryterne i vekselmotorene, men det er mer kabling, og ikke like driftsikkert. Jeg har opplevd mye problemer med bryterne i Tortoisene når de blir slitt...
Hver Tortoise koples til en felles 0V (null Volt) fra strømforsyningen, og en ledning fra den respektive bryteren å kontrollpanelet. Dermed er de minimalt med kabling fram til veksler og vekselkryss. Hilsen Halvor |
|
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du holder god fremdrift i disse ferietider. Siden du har valgt å bruke hjertestykke styrer, er det det kun tilførsel for motorstrømmen og bryter som blir loddet til selve tortoisen. Det kretskortet som er på det nederste bildet, er det for styring av svingskiva?
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da er kontrollpanelet klart og alle veksler er koplet. Panelet er ganske så enkelt med vendere for vekselstilling koplet direkte til Tortoise-motorene via en gammel 25-leder printerkabel. Det er koplet til seksjon D hvor det er flest veksler, og derfra spres forbindelsene videre ved hjelp av 8-leder Cat6-kabler til de andre relevante seksjonene. Bildet nedenfor viser panelet koplet bare til seksjon D, derfor lyser kun LED'ene for vekslene på denne seksjonen. Seksjon D av stasjonen inneholder tilkoplinger for de andre seksjonene med Cat6-kabler, 25-pins D-sub kontakt for kontrollpanelet, XLR-kontakt for pluss/minus 12V strømforsyning, og banankontakter for tilkopling av DCC kjørestrøm og fordeling av denne videre til de andre seksjonene. Således er denne seksjonen nøkkelen til alle elektriske koplinger, og det gjør eventuell feilsøking enklere. Det eneste elektriske som ikke er koplet opp enda er styringen til innkjør-signalet med tilhørende rivingsdetektor... Hilsen Halvor
Edited by halvors - 25 juli 2020 at 23:47 |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som du sikkkert vet, så ligger det en god del målsatte tegninger på treungenbanen.no.
Men ikke av telegrafistboligen, så den har jeg tegnet etter å ha tatt noen strategiske mål sist jeg var i Treungen. Kan ikke garantere at den den er 100% i H0, men den vil nok fremstå som ganske korrekt. 🙂 (prøvde å laste opp bilde her, men det fungerer ikke)
Edited by jevistad - 21 juli 2020 at 17:16 |
|
Post Reply | Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |