MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sommerprosjekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sommerprosjekt

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2020 at 16:03
... eller hmmm: Misforsto jeg deg litt nå Tongue. De platene jeg nevnte ovenfor er de tynne Evergreen platene for utsiden av veggene.
De tykkere platene jeg bruker som "reisverk" er litt mer styrete å dele. Jeg bruker 2 mm plastplate fra Biltema. De kan sages, men jeg har så langt risset på begge sider med en skarp kniv (mange riss), og så knekt plata over en bordkant. Det går oftest bra Embarrassed.

Hilsen Halvor

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2020 at 15:35
En 9 mm "brytekniv". Det viktige er at den er tynn og har et rimelig godt håndtak å holde i. Plastplatene jeg bruker her er ganske tynne (1 mm), så det holder med 2-3 drag med kniven i hver retning i hvert kutt. Det er viktig å ta dette sakte slik at kuttet blir rett. Og bryt bladet ofte slik at den alltid er skarp...

Hilsen Halvor
Back to Top
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2020 at 14:24
Basic spørsmål, men hvilket verktøy bruker du for å kappe plastplatene?
Back to Top
Per R View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 10 juni 2020
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2020 at 08:00
Takk for svar! Det blir ikke mindre imponerende når du legger så mye i detaljene, men det er jo også detaljene som lager helheten.

Jeg gleder meg til å følge jobben din med stasjonsbygningen.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2020 at 22:47
Originally posted by Per R Per R wrote:

Bruker du ferdige vinduer/ deler av vinduer for å få fine sprosser eller er de også scratchbygging?

Normalt vil jeg scratchbygge vinduene, det er oftest vanskelig å finne ferdige vinduer som passer. Spesielt på en bygning som denne er det mange forskjellige vinduer.
Etter som listverket rundt vinduene skal være hvite vil jeg først male veggene, og så bruke umalte Evergreen plaststrips for listverket rundt vinduene, limt fast i plastplatene som dekker utsiden av veggene, og eventuelle sprosser inni, satt sammen av tilpassede plastbiter. Et ordentlig puslespill Tongue. Tynne sprosser kan for eksempel lages med (hvit) sytråd limt fast på baksiden av plastplatene, tvers over vinduene.
Alt dette gjøres før "ytterveggen" limes fast på "glasset".

Hilsen Halvor
Back to Top
Per R View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 10 juni 2020
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2020 at 20:14
Dette var en snedig metode som må prøves når det er mye vindusglass.

Bruker du ferdige vinduer/ deler av vinduer for å få fine sprosser eller er de også scratchbygging?
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2020 at 12:50
Jeg har god erfaring med å bygge slik, stasjonsbygningene til Arendal og Gaukås ble laget på samme måten. Bygningen blir solid, og det er rimelig enkelt, om man bare er nøyaktig i starten Wink.
Utfordringen er at alle detaljer i vindusåpningene, sprosser o.l., må bygges før ytterveggen med vinduene monteres på "reisverket"...

Hilsen Halvor
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2020 at 00:48
Det var egentlig en interessant måte å bygge bygninger på🙂
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2020 at 15:46
Mens vanntårnet venter på å bli helt ferdig er forberedelsene i gang med reisverket på stasjonsbygningen på Treungen LOL



2 mm plastplate skal kles med Evergreen "Board and Batten" plate etter hvert Smile.

Hilsen Halvor
Back to Top
Per R View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 10 juni 2020
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2020 at 11:20
Det høres ut som 3D kan være løsningen, ja.

Og jeg regnet ikke med at du ville la tårnet stå uten renner og nedløp. Det var fleip da jeg antydet at det var avviket.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2020 at 08:30
Takrenner og nedløpsrør kommer, jeg må bare få tak i egnede materialer først Tongue
Avviket fra tegningen (og min modell) til det virkelige bygget er at avstanden fra de øverste vinduene til taket er større i virkeligheten enn på tegningen. Det kan virke som bygget er noe høyere enn opprinnelig tegnet.

Tuten må jeg komme tilbake til, den er nok ikke så enkel å forme, for den er både konisk og bøyd... Men kanskje et egnet prosjekt for de som driver med 3D-printing Wink.

Hilsen Halvor
Back to Top
Per R View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 10 juni 2020
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2020 at 20:33
Igjen en nydelig modell du har laget av et flott bygg!

Jeg savner takrenner og nedløpsrør, men det er kanskje det som er avviket du nevner mellom tegning og den faktiske bygningen...

Du har vel sikkert vurdert og kanskje prøvd det, men «tuten» kan kanskje lages i rett form av tynn styren? Når den er herdet kan enden varmes forsiktig og bøyes til den formen den skal ha. Det kan hende du må lage flere før den blir tilnærmet perfekt...
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2020 at 11:33
Vanntårnet på Treungen
På Treungen står det er veldig karakteristisk og stort vanntårn. Det må selvsagt være med på modulen Wink. Idag rommer tårnet en steinbutikk i 3 etasjer, men min modell skal ha vann...

Modellen er bygget etter de originale tegningene, men det viser seg at disse ikke stemmer helt med virkeligheten. Det har skjedd noe med høyden på tårnet under byggingen Ouch. Men jeg tror resultatet er rimelig brukbart...







Tårnet har enda ikke fått "fyllingstut" for det har jeg ikke. Er det noen som har eller vet hvor jeg kan få tak i en slik rett tut som vist på bildet på det første bildet? Embarrassed
For mange år siden fikk jeg tak i en hvitmetall-tut som stemmer, som jeg brukte på vanntårnet til Flaten-modulen min, men jeg vet ikke hvor den kommer fra eller finnes...

Lampene på utsiden av vanntårnet er av samme design som de som finnes ellers på stasjonen, og jeg har ikke klart å finne disse i en rimelig lik modell. Derfor bestemte jeg meg for å lage noe enkelt som likner. Embarrassed



En 3 mm hvit lysdiode ble filt flat på enden, og malt sort fra på den øverste delen. Ledninger ble loddet på før montasje, og så ble disse stukket inn i huller i veggen på tårnet. Resultatet ble rimelig bra, og jeg tenker å bruke slike ellers på stasjonen også. Billig og enkelt...Wink



Tårnet er nå straks klar for montering på modulen, dvs. at det skal være avtagbart for transport, med elektrisk tilkopling for lyset i basen.

Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2020 at 23:52
Portene er festet i små "ører" som jeg plukket fra et messingbyggesett til en T3-vogn fra Steinar&Steinar Tongue. Det er surreringene som er beregnet på toppen av stakene på vogna. Jeg boret opp hullet med 0,5 mm bor. Hele delen er noen få mm lang (10 mm rute på bildet):



Denne limes fast i et 0,5 mm hull i veggen ved siden av porten med superlim. Jeg sleit litt med å få alle til å henge skikkelig, men etter noen forsøk ble det greit. Det er 3 slike "ører" per port.

På porten festes 3 stk biter av gitarstreng i hvert sitt hull, bøyd i vinkel slik at øverste og nederste går nedi ørene, og den midterste kan presses under øret slik at porten ikke så lett hopper av. Trådene bøyes og limes med superlim på baksiden av porten ...

Dette er en fiklete prosess, og det tok noen forsøk før jeg fikk det rimelig greit til. Når det er gjort riktig vil portene svinger veldig lett på disse hengslene (nesten for lett...Shocked).



Øverste tråden er også bøyd tilbake for å sikre porten bedre mot å hoppe av.



Utfordringen er å få portene til å henge rett og i samme høyde, det kan gå med noen biter gitarstreng for å få det til Wink.
Dette opphenget er nok ikke all verdens solid, men det funger ved forsiktig bruk...Embarrassed

Hilsen Halvor
Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2020 at 22:26
Hvordan festet du portene?
https://www.facebook.com/togrommetside/
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2020 at 13:32
Da er lokstallen mer eller mindre ferdig (en liten detalj mangler...Wink), og slik ser den ut på sin plass på modulens seksjon E:







Sporene er bare lagt midlertidig, og "gulv" mellom og på siden av skinnene er enda ikke klart.
Det er lagt inn lys i stallen og smia.

Neste bygning ut er vanntårnet... Tongue

Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2020 at 10:59
Litt mer om vinduer:

For noen av vinduene i veggene, og portene, bruker jeg som nevnt ovenfor vinduer fra Auhagen som basis, og skjærer ut den delen jeg trenger:



Litt skjæring med skarp kniv, og filing, så blir den klar til montasje. Denne limer jeg så inn i veggen eller porten det den skal være, for eksempel:



Portene må selvsagt males før jeg limer fast vinduene, og jeg bruker hurtigtørkende hvittlim (ikke superlim!) for å feste vinduene.

Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2020 at 14:59
Originally posted by esg esg wrote:

Hvordan har du laget vinduene i lokstallen?
Vindusåpningene er skåret ut med løvsag og filt til rimelig riktig størrelse.

De store vinduene er trykt på "gammeldags" overheadark, med sorte sprosser. Disse er tegnet i CAD for å passe til vindusåpningene, skåret ut med litt ekstra rom rundt, og limt på innsiden av veggen.

De mindre vinduene kommer fra Auhagen sine byggesystemer for industribygninger (Industrifenster B, 80213). Åpningene i veggene er tilpasset størrelsen på vinduet når det er uten "fals" rundt. Denne er skåret bort fra selve vinduet, og det er filt til å passe inni åpningen, hvor de er limt fast med hurtigtørkende hvittlim.  

Ellers er det noen andre vinduer og dører fra restekassen Wink.

Portene tenker jeg å lage i plastplater med deler av store Auhagen "Industrifenster E" (80210).

Hilsen Halvor
Back to Top
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2020 at 13:00
Gøy å følge med!
Hvordan har du laget vinduene i lokstallen?
Back to Top
Per R View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 10 juni 2020
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2020 at 21:52
Og de murveggene på lokstallen ser ut som skikkelig høstlig puslearbeid. De ble fine! 👍

Edited by Per R - 17 september 2020 at 21:55
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2020 at 23:51
En sommer er over, og sommerprosjektet mitt er langt fra ferdig. Men det var da heller ikke meningen. Selv i september kan vi ha "sommerlige" dager, og idag benyttet jeg sjansen til å få testet alle delene av Treungen-modulen samlet, ute i hagen Tongue



De fleste veiene og plattformene er forberedt i balsa, så skal de sparkles og males og strøs med sand.
Alle sporene (bortsett fra svingskiva og sporene til lokstallen) er klare og kjørbare, de fikk jeg idag testet med flere relevante loktyper og vogner.



Det er jo ikke så mye fjell og daler rundt denne stasjonen, så det meste av landskapet blir sand og gress, noe skog, og litt fjell ut mot vannet (nærmest på det andre bildet ovenfor.

Jeg er så smått begynt på den første av de 8 bygningene som skal være på stasjonsmodulen. Lokstallen begynner å ta form og venter på noen vinduer og tak(ene).



Lokstallen er bygget i 3 mm finer belagt med lim og sparkel utenpå, malt, og til slutt risset fuger mellom steina. Jeg måtte forkorte den litt i forhold til forbildet for å få plass mellom sporene, men jeg tror den skal fungere greit.

Så i tida fremover vil dette prosjektet dreie seg mer om huser enn selve modulen, men det passer jo bra med litt puslearbeid utover høsten.Wink

Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2020 at 17:51
Det er tid for å begynne på "landskapet" Wink. Stasjonsområdet på Treungen er veldig flatt, og det meste av arealet på modulen blir belagt med ballast. Men før det skjer må jeg få plassert en del andre elementer som plattformer, husfundamenter, svingskivegrav osv. 
Derfor har jeg så smått begynt å bygge opp plattformkanter og -underlag, og traseer for veier som kommer innenfor modulområdet.

Jeg har brukt balsaflak (hovedsakelig 4 mm) for dette, plattformkantene er 10 mm høye og skåret ut av et 4 mm balsaflak. To biter 4 mm balsa oppå hverandre ligger bak plattforkanten som underlag for sanden som skal være overflaten på plattformen.

Veier er også laget i balsa, 4 mm bygger greit opp til høyden på skinnetoppen ved overgangene. Disse skal etter hvert formes, males og strøs med fin sand for en grei overflate på grusveiene som var rundt stasjonen.

Slik ser de to første seksjonene ut etter litt kutting og liming:


Noen av bygningene blir hengende ut over kanten av modulen. Disse skal selvsagt være løse, og med hensiktsmessige festeanordninger (de har jeg ikke tenkt ut enda Embarrassed



Dette bildet viser "grunnplata" for stasjonsbygningen satt inntil plattformunderlaget.
Stoppbukken for godshussporet er også enkelt laget i balsa og må "behandles" mer etter hvert.

Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2020 at 09:08
Noen steder på stasjonsmodulen må sporene krysse seksjonsskjøtene i en vinkel, noe som kan være utfordrende...Confused

Spesielt den store kurven utenom lokstallen krever flere skråstilte skjøter underveis. Mellom seksjonene E og F (se planen på begynnelsen av tråden) er det en skjøt med 60° vinkel til sporet. Dette lar seg gjøre ved å forskyve Weinertfestene ca. 1 cm i forhold til hverandre. Med god styring på forbindelsen mellom seksjonene med styretapper fungerer dette greit, selv om man bør se over disse sporforbindelsene etter at stasjonen er satt sammen.

Sporforbindelsene mellom seksjonene C og H, og E og G, er en annen sakWink. Her krysser sporet skjøtene med vinkler på henholdsvis 17° og 30°, slik at det blir en veldig lang del av sporet som er over skjøten. Her har jeg valgt å bruke den mer tradisjonelle festemetoden med messingskruer som sporet loddes fast til. Det betyr at man enkelt kan justere posisjonen for hver enkelt skinne i skjøten ved å varme opp loddingen. Dessuten er det lagt inn en løs skinnebit på 6-8 cm, med forskyvbar laske i ene enden og en fastloddet laske i andre enden. Disse bitene kan legges på plass etter at seksjonene er montert sammen. Jeg har da også limt fast sviller hvor festene for sporet er fjernet, for i gi et rimelig visuelt uttrykk.



Med sporbitene montert ser det slik ut:



Med maling og ballast vil dette se (enda) bedre ut Embarrassed.

Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2020 at 23:34
Når det gjelder modulkassene har jeg valgt en litt annerledes fremgangsmåte enn vanlig:
Langsidene og topplata er laminert av 6mm finer innvendig og 4mm finer utvendig/topp. På langsidene har jeg saget hull i de innvendige platene for å redusere vekten noe (alle monner drarWink). 
Den øverste 4mm plata er sporunderlaget, og er skåret bort på de delene av stasjonen hvor det ikke er spor.
På langsidene er platene tilpasset slik at topplata hviler på den innerste (6mm) sideplata, og skjules av den ytterste (4mm) plata,
Endeplatene på hver seksjon er 12mm finer. Det er også tverrspantene som jeg bruker for å stabilisere kassene. Det er 3 tverrspant i hver kasse. Disse har også huller for å redusere vekta, og er limt/skrudd inn i 2mm dype slisser som er frest inn i sideplatene. Noe av dette fremgår av bildene ovenfor.


Jeg har brukt 2 styretapper fra DCC Concepts mellom hver av de store seksjonene. Disse gir en svært stabil sammenføyning, noe som er nødvendig med så mange spor som skal krysse hver seksjonsskjøt, og de låser ikke pga. trange tapper som noen metalltapper kan gjøre.

Mellom andre seksjoner har jeg brukt trepropper og delvis små finerplater som styrer sammenføyningen.

Alt i alt er modulen med sine 8 seksjoner ganske så stabil, men krever at den settes helt vannrett for at alle sporoverganger skal være ok, siden det er både langsgående og tverrgående seksjonsskjøter.

Hilsen Halvor


Edited by halvors - 04 august 2020 at 23:36
Back to Top
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2020 at 08:37
Veldig interessant prosjekt, morsomt å følge med Smile
Jeg lurer på et par ting angående modulkassene; hvilke tykkelser bruker du på finerplatene på sidene, endene og underlag?


Edited by esg - 04 august 2020 at 09:55
Mvh. Espen
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2020 at 22:09
Signalstyring på seksjon A

Tiden er kommet for å få koplet opp signalstyringen for innkjørsignalet. Hva er bedre enn en regnværssøndag for slikt Wink.

Jeg har valgt å ta det litt lenger enn vanlig, og sørge for automatisk riving av innkjørsignal, samt indikasjon av "tog på linja" fram mot signalet.
Bildene nedenfor viser hvordan det fungerer i praksis ...


  1. Toget kjører fram mot rødt signal. Det blir indikert med blått varsellys på panelet.
  2. Txp gir grønt signal for innkjør. Fortsatt blått varsellys.
  3. Når signalet er passert går det tilbake til rødt, og varsellyset slukker
Dette oppnås med to sporfeltdetektorer og en enkel holdekrets for signalet med et rele. Disse sitter på printkortet under seksjon A, og styres gjennom Cat6-kabelen fra panelet via seksjon D:



Det er også mulig å kople til flere moduler på strekningen foran stasjonen slik at de blir en del av "varslings-sporfeltet" ved å bruke den alternative kontakten øverst til venstre.

Da er det snart tid for å legge den store sporbuen utenom stasjonsområdet, og spor fram til svingskiva.

Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2020 at 21:50
Kretskortet nederst på siste bildet ovenfor er en Hex Frog Juicer som styrer opp til 6 vekselkryss. Jeg bruker 5 på denne. Den får kun tilførsel av kjørestrøm inn, og koples direkte til de 5 (6) kryssene.
På andre seksjoner er det enkle og doble Frog Juicer etter behov.
Det er utentvil billigere å bruke tradisjonelle lamper koplet til bryterne i vekselmotorene, men det er mer kabling, og ikke like driftsikkert. Jeg har opplevd mye problemer med bryterne i Tortoisene når de blir slitt...

Hver Tortoise koples til en felles 0V (null Volt) fra strømforsyningen, og en ledning fra den respektive bryteren å kontrollpanelet. Dermed er de minimalt med kabling fram til veksler og vekselkryss. Smile

Hilsen Halvor
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2020 at 13:28
Du holder god fremdrift i disse ferietider. Siden du har valgt å bruke hjertestykke styrer, er det det kun tilførsel for motorstrømmen og bryter som blir loddet til selve tortoisen. Det kretskortet som er på det nederste bildet, er det for styring av svingskiva?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2020 at 23:45
Da er kontrollpanelet klart og alle veksler er koplet.
Panelet er ganske så enkelt med vendere for vekselstilling koplet direkte til Tortoise-motorene via en gammel 25-leder printerkabel. Det er koplet til seksjon D hvor det er flest veksler, og derfra spres forbindelsene videre ved hjelp av 8-leder Cat6-kabler til de andre relevante seksjonene.

Bildet nedenfor viser panelet koplet bare til seksjon D, derfor lyser kun LED'ene for vekslene på denne seksjonen.

Seksjon D av stasjonen inneholder tilkoplinger for de andre seksjonene med Cat6-kabler, 25-pins D-sub kontakt for kontrollpanelet, XLR-kontakt for pluss/minus 12V strømforsyning, og banankontakter for tilkopling av DCC kjørestrøm og fordeling av denne videre til de andre seksjonene.



Således er denne seksjonen nøkkelen til alle elektriske koplinger, og det gjør eventuell feilsøking enklere.

Det eneste elektriske som ikke er koplet opp enda er styringen til innkjør-signalet med tilhørende rivingsdetektor...Smile

Hilsen Halvor


Edited by halvors - 25 juli 2020 at 23:47
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2020 at 14:40
Som du sikkkert vet, så ligger det en god del målsatte tegninger på treungenbanen.no.

Men ikke av telegrafistboligen, så den har jeg tegnet etter å ha tatt noen strategiske mål sist jeg var i Treungen. Kan ikke garantere at den den er 100% i H0, men den vil nok fremstå som ganske korrekt. 🙂

(prøvde å laste opp bilde her, men det fungerer ikke)


Edited by jevistad - 21 juli 2020 at 17:16
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.