MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Motorvogner?????
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Motorvogner?????

 Post Reply Post Reply
Author
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Motorvogner?????
    Posted: 11 desember 2005 at 19:47

Morn igjen....

Må jo holde dette forumet gående i denne juletiden....Er det noen som vet om følgende Motorvogner finnes på markedet i H0?

  1. Type 70,71,72,73?
  2. Type 92 og 93?

 

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2005 at 20:09
Type 70 ble laget i noen få eksemplarer på midten av 90-tallet. Jeg er ikke sikker på hvor mange som er laget, men det er ikke et stort antall.

Type 71 og 73 ble laget som byggesett fra Skøyen modellvarksted.

Type 92 ble laget i et lite antall (ca 50) Bilde av øverst på siden i midten.

Type 93 kan du bygge om fra den tyske Brawa modellen. Et av medlemmene på forummet har laget en slik (Beklager at jeg ikke husker navn)

Type 72 har ikke kommet i modell.

For enkelhetens skyld kan det nevnes at det i tilleg finnes modeller av Type 16 (Padda), BM 86, BM 67 og type 69. Nevner dette for at oversiketen kan bli mere komplett.


Mvh

Per Roar Johansen
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2005 at 21:39

Jeg har bygget Bm93. Du kan se litt av bygget på min hjemmeside. Bare jeg hadde hatt tid til å oppdatere...

Bm 73 driver jeg å bygge på. Jeg var en av de heldige som greide å få tak i deler fra gamle Skøyen Modellverksted (Nordic 3d heter dem idag). Det er ikke mulig lenger. (virker som de ikke gidder, muligens så er delene slutt.)

Modellhilsen

Claes
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2005 at 22:22

Claes:

Har du flere bilder av din Bm93??

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2005 at 23:18

Nsb hadde en Talent(type 93) på utprøving i norge. Dette settet var hvit. Bilde i en av Di3 bøkene fra Åndalsnes på Raumabanen.

Finnes Type 86 og 91 som superline. NMJ har Superline BDFS 91.71 inne, koster 15.000kr.

Type 92 kostet vell 4000kr når det kom for en del  år tilbake. Og hvis de hadde laget flere i dag ville dette ha kostet mer.

Ellers har man vt25 som gikk som Cmdo 10. Lilleputt har denne. til ca 1500.kr



Edited by Wickerman
A matter of life and death
Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2005 at 23:23
Bm 89 er uteglemt her. Det er en liten svensk serie Y7 innkjøpt av NSB. 
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2005 at 23:49
Beklager Grefsrud. Den kommer jo i ny utgave, og jeg har sett nøye på den.


PR
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2005 at 23:51
Hvs man tenker på mini serier er type 17 kristine valdresdatter også en modell å ta med

PR
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2005 at 02:29
Og Y1 kommer også. NSB har 3 stk

Edited by Wickerman
A matter of life and death
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2005 at 02:35
hvem lager Y1?

PR
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2005 at 14:29
Jeco i sverige
A matter of life and death
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2005 at 14:48

Her er Y1 motorvogna: http://mru.webpg.info/mrbilder/325.jpg

Jeg personlig ville gjerne sett BM 62 i H0....

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2005 at 18:00

Det er nok ikke Jeco som lager Y1 Lars, men derimot Y6 som da kan bli Bm89 (De har lagd en dansk versjon og er vi riktig heldige kommer de kanskje med en norsk også!). Modellproduktion og SWB har samarbeidet om en modell av Y1. Trur man bare kan få Yf1 nå (den med reisegodsavd.). Formen til Y1 kåpa var visst nok utslitt.

Jeg har sendt en mail til dem og hørt om hvordan det ligger ann.

Bilder på min Bm93. Hmm... Jeg har én da.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2005 at 18:25
Jeg så litt etter i mine papirer.
Den første Bm89 01 var egentlig en Y6 før den fikk litra Y7. Er det stro forskjell mellom Y6 og Y7?



PR
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2005 at 19:32

forskjellen mellom Y6 og Y7 er innredningen.. Husker jeg ikke feil så er Y7 mer "langdistanse" med bedre stoler, har 2 og 2 seter i rekken. Y6 er kortdistanse og har 2+3 stoler..

 

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2005 at 22:06

Jeco skulle komme med Y1, hvor Laser skulle lage overdelen.

Er bilde av prøvestøpen i Banen nr 75 side 78.

A matter of life and death
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2005 at 00:23
Tilbake til Bm 89.

Hadde ikke 04 motorvognen et annet frontvindu, og noe spesielt med plogen?

(Må jo tenke litt om det er behov for en slik type vogn på mitt anlegg)

PR
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2005 at 00:44

Originally posted by PR PR wrote:

Tilbake til Bm 89.

Hadde ikke 04 motorvognen et annet frontvindu, og noe spesielt med plogen?

(Må jo tenke litt om det er behov for en slik type vogn på mitt anlegg)
PR

89.04 fikk byttet vinduer i den ene enden samt satt inn en rulledør når den kom til JBV på Ofotbanen. Den korte stunden vogna gikk på Krøderbanen og andre steder i NSB regi, var den stort sett lik resten av vognparken.

http://pix.njk.no/17/17597-rmdb_8904.jpg

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2005 at 00:51

Sett nr 4 har andre frontvinduer i den ene enden. Hadde plogskjær og fikk snøpløog i begge ender når det ble overført til baneavdelingen i Narvik.

Sett nr 1 har snøplogg i begge ender. Sett nr 4 fikk det seinere

Sett nr 2 og 3 hadde plogskjær i 1 ende og snøplog i den mosatte.

Y6 har en inredning som er 2+3 stoler i bredden med Y7 har 2+2 i bredden.

Tegninger og bilder på linken http://www.jarnvag.net/vagnguide/Y6.asp

 



Edited by Wickerman
A matter of life and death
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2005 at 11:37

04 hadde slikt et stor vindu når den kom til Norge, det fikk den ikke da den kom til Narvik. Men den fikk slike rulledører da.

Så skal en ha bm89 på banen så har en litt variasjoner somd dere skriver. noen med plogskjær og med Norrlandsplog, og noen med plog bare i den ene enden. De med plog i bare den ene enden hadde denne plogen vendt mot Sira. Et slikt stor vindu er ikke så vanskelig å få til i modell heller, skal se om jeg ikke får lasta opp et vindu av mitt påbegynte prosjekt der

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2005 at 12:00

Slik.. Dette er min første Bm89. Ble vel kjøpt i 91 tror jeg, så den har blitt herja med endel. Men da jeg senere fikk tak i flere hadde jeg plutselig dobbelt opp med 89.02, Denne gamle sliteren manglet dessuten et vindu i fronten også, sa da tenkte jeg hvorfor ikke prøve å lage denne om til 89.04, så jeg har 3 forskjellige. Sparklingen er for  tette hull etter vindusviskeren som har en annen plassering med 2 vindusfronten. Ellers så er det jo endel igjen på denne da..



Edited by SveinR
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Hans-Ingve View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans-Ingve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2005 at 19:38
noen som har peiling på om bm65 og bm 67 er i modeller i skala H0?
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2005 at 21:18

Hei!

 

Begge disse har vært laget som modell i skala HO og likestrøm.

 

type 65 ble laget i et lite antall av Modelleriet i 1996. De laget B65 18836 og BFS 65 1868. De laget ikke motorvogna, tror jeg. Prisene lå på ca kr 1300,-

type 67 ble laget i et større antall av NMJ i tiden 1988-1992. De laget både motorvogner, styrevogner og mellomvogner. De  fleste i gammeldesign. Noen ble også laget i prøvedesign (gul og brun). Tilsammen ca 300 modeller fordelt på de ulike variantene.

Prisene varierte fra kr 3300,- til kr 6000,-

Alle både type 65 og 67 er utsolgt.

De kan oppdrives på bruktmarkedet av og til.

 

Hilsen

 

VA



Edited by VA
MVH

VA
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.