MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Problemer med tilkobling av vogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Problemer med tilkobling av vogner

 Post Reply Post Reply
Author
trainman61 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 november 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trainman61 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problemer med tilkobling av vogner
    Posted: 18 desember 2018 at 08:24
Min svigerfar har investert i Fleischman N-skala skinner, vogner og lokomotiv. Rent teknisk fungerer lokomotivet, men han har problemer med å få koblet til vognene. Både vogner og lokomotiv er Fleischmann, og har såvidt jeg forstår "Coupling NEM shaft 355 with KK-kinematics". Det samme gjelder lokomotivet.

Lokomotivet er N SJ ELLOK Re 1426 GREEN CARGO (Fleischmann 738807) og skal ha samme type koblinger som nevnt ovenfor.

Er det noen som kjenner til om det må kobles opp noe ekstra på lokomotivet out-of-the-box for å få dette til å fungere ?

Han har tidligere hatt Marklin og da fungerte tilkobling/avkobling helt sømløst.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2018 at 08:42
N-kobbel pleier å fungere godt. Fint om du prøver å være mer spesifikk når du beskriver problemet. Vanligste årsak til koblingsproblem er vel at selve koblingsdelen (som er fjærende opphengt) ikke er på linje sideveis og / eller i høyde.

Om du kan knipse et foto av en slik "problemsituasjon" er det ennå bedre.

mvh
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
trainman61 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 november 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trainman61 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2018 at 17:26
Jeg har dessverre ikke tilgang til selve anlegget her jeg er nå.
Spørsmålet er om dette er en type kobling som skal fungere når vogner og lokomotiv tas rett ut av eskene, eller om det er noe man må justere/sette opp selv i etterkant. Eventuelt om det finnes noen instruksjonsvideo/beskrivelse av hvordan dette skal gjøres.

Når han hadde Marklin fungerte dette helt greit. Da kunne han bare rygge lokomotivet inn mot vognene og de koblet seg til helt sømløst. Dette var riktignok for 30 år siden, men likevel...



Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2018 at 17:38
Like enkelt skal det være med N-koblinger. Selv nye ting kan ha en feil rett ut av esken. Be han sjekke om aksene mellom to møtende koblinger er riktig; høyde og vinkel. Lar ikke loket seg koble til noen av vognene? Lar alle vognene seg koble i begge ender? Du får oppmuntre ham til logisk feilsøking :-)
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2018 at 19:25
På både lokomotiver og vogner skal det stikke ut en kobling. Disse må være like, ellers lar det seg ikke gjøre å koble dem sammen.
Er det montert kobling på lokomotivet? Bildet på Fleischmanns nettside viser er lokomotiv uten monterte koblinger. Løse koblinger ligger kanskje i esken?
NEM 355 er ikke en kobling, det er normen for hvordan koblingen er festet på lokomotivet. Disse normene skal sikre at man selv kan velge hvilken type kobling man vil bruke.
NEM 356 er normen for det som kalles "vanlig N-kobling". Ellers finnes det noen andre koblingstyper, blant annet har Fleischmann en spesiell kortkobling som ikke går sammen med de "vanlige" N-koblingene.
Her er liste over alle NEM-normene. Klikk på den aktuelle normen for å laste den ned som PDF.
Back to Top
trainman61 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 november 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trainman61 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2018 at 19:29
Takker for informasjon. Skal snakke med svigerfar så får vi se hva det blir til.
Back to Top
trainman61 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 november 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trainman61 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2018 at 23:08
Nå har vi fått tatt noen (dårlige) bilder av koblingene på vogner og lokomotiv.
Kanskje noen av ekspertene her inne kan fortelle hva slags type koblinger dette er, og hva vi eventuelt må gjøre for å få dette til å virke.

Vogn-kobling:


Lokomotiv-kobling:



Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2018 at 00:16
Koblingene på det grønne loket (de tre nederste bildene) er ikke standard N-kobling, men Fleischmanns kortkobling for N-skala.  Det enkleste er nok å bytte koblingene på dette loket til standard N-koblinger, som vogna har.

Om koblingene på vognene i stedet byttes til Fleischmanns kortkoblinger, vil det se bedre ut (mindre mellomrom mellom vognene), men det forutsetter at vognene kan utrustes med slike koblinger.
Back to Top
trainman61 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 november 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trainman61 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2018 at 08:23
Takker for svar.
Spørsmål 1: Hvor får vi tak i standard N-koblinger ?
Har kjøpt fra Amundsen Hobby tidligere.
Spørsmål 2: Hvordan bytter vi disse koblingene ?
Finnes det noen instruksjonsveiledning/videoer på nett ?

Å bytte koblinger er helt nytt for min svigerfar. :-)



Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2018 at 12:40
Originally posted by trainman61 trainman61 wrote:

Spørsmål 1: Hvor får vi tak i standard N-koblinger ?
Har kjøpt fra Amundsen Hobby tidligere.
Spørsmål 2: Hvordan bytter vi disse koblingene ?
Finnes det noen instruksjonsveiledning/videoer på nett ?
[...]
Først finner man reservedelslisten for art. nr. 738807 på

Den finnes også om man søker på 738807 fra startsiden (www.fleischmann.de) og så velger "Downloads". Det funker ikke nødvendigvis for eldre (utgåtte) modeller.  Jeg hadde håpet at det skulle finnes en brukermanual under "Downloads", men det gjør det ikke.

I reservedelslisten finner man varenummeret for "Standard-Steckkupplung": 9525.
Så får man prøve å skaffe denne fra en forhandler, evt. på nettet. Sjekk om de selges enkeltvis eller parvis før du bestiller!

Om man så søker på "9525" på Fleischmanns nettsider, klikker på treffet for denne koblingen og så velger "Downloads", får du muligheten til å laste ned en med instruksjoner (Instructions (DE).pdf).
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2018 at 15:00
Hensikten med koblingsfeste NEM 355 for N-skala (og NEM 362 for H0-skala) er at man skal kunne bytte koblinger helt fritt, uansett koblingstype og hvem som har produsert lokomotiver og vogner.
I utgangpunktet skal koblinger med feste etter NEM 355 (og NEM 362) bare kunne trekkes rett ut av koblingsfestet, og ny kobling bare trykkes inn på plass. Man bør imidlertid være litt forsiktig og holde igjen på selve festet, hvis man bare røsker koblingen ut kan man være så uheldig at koblingsfestet brekker. Som det sees på instruksjonen for kobling 9525 som Torstein S anbefaler å laste ned, så ser man at koblingsfestet har en vinkel opp i loket/vognen, dette er et svakt punkt.
 
"KK-kinematics" (eller "kulissestyring", som det gjerne kalles på norsk) har egentlig ikke noe med NEM 355/ NEM 362 å gjøre, men de fleste modeller som produseres i dag har begge deler. Kulissestyring ble introdusert på 1970-tallet, men det tok flere tiår før alle produsenter skjønte at det var lurt å bruke det.
Kulissestyringen er en mekanikk som gjør at koblingene strekker seg litt ut fra vognenden når den svinger ut til siden. På lok/vogner med "vanlige" N- eller H0-koblinger har denne kulissestyringen i praksis ingen misjon.
Hvis man derimot utstyrer lok og vogner med såkalte kortkoblinger, vil man oppnå at vognene går veldig tett inntil hverandre på rette strekninger (ofte med mindre enn 1 mm avstand mellom buffere/belger), og så gjør kulissestyringen at de strekker de seg ut i kurvene og trekker seg sammen igjen når de kommer til rettstrekninger. Ekte kortkoblinger (som det grønne lokomotivet er utstyrt med) gir en helt stiv forbindelse i koblingspunktet, det er en forutsetning for at kulissestyringen skal virke. Andre "vanlige" koblinger som ikke er kortkoblinger er ikke stive i selve koblingspunktet, da vil ikke kulissestyringen strekke ut.
På lok/vogner som ikke har kulissestyring kan man også sette på kortkoblinger, men da oppnår man ikke noen ekte kortkoblingsvirkning, bare at man kan koble dem sammen med annet materiell som har kortkobling. Det er imidlertid en del kortkoblinger som har foravkoblingsfunksjon, det er i så fall en tilleggsfordel.
 
Fleischmann har i mange år levert alle lok og vogner med sin egen kortkobling. Selv bruker jeg Fleischmanns kortkobling i H0 på alt materiell som det er mulig å ha det på, og er veldig fornøyd med den. Så vidt jeg vet fungerer Fleischmanns kortkobling i N like godt.
 
Hvis man ønsker å bruke kortkobling på en del av materiellet sitt, men det ikke er mulig eller ønskelig å bytte på alt man har, så kan man ha "overgangsvogner" hvor man bytter kobling bare i den ene enden.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,079 seconds.