Hensikten med koblingsfeste NEM 355 for N-skala (og NEM 362 for H0-skala) er at man skal kunne bytte koblinger helt fritt, uansett koblingstype og hvem som har produsert lokomotiver og vogner. I utgangpunktet skal koblinger med feste etter NEM 355 (og NEM 362) bare kunne trekkes rett ut av koblingsfestet, og ny kobling bare trykkes inn på plass. Man bør imidlertid være litt forsiktig og holde igjen på selve festet, hvis man bare røsker koblingen ut kan man være så uheldig at koblingsfestet brekker. Som det sees på instruksjonen for kobling 9525 som Torstein S anbefaler å laste ned, så ser man at koblingsfestet har en vinkel opp i loket/vognen, dette er et svakt punkt.
"KK-kinematics" (eller "kulissestyring", som det gjerne kalles på norsk) har egentlig ikke noe med NEM 355/ NEM 362 å gjøre, men de fleste modeller som produseres i dag har begge deler. Kulissestyring ble introdusert på 1970-tallet, men det tok flere tiår før alle produsenter skjønte at det var lurt å bruke det. Kulissestyringen er en mekanikk som gjør at koblingene strekker seg litt ut fra vognenden når den svinger ut til siden. På lok/vogner med "vanlige" N- eller H0-koblinger har denne kulissestyringen i praksis ingen misjon. Hvis man derimot utstyrer lok og vogner med såkalte kortkoblinger, vil man oppnå at vognene går veldig tett inntil hverandre på rette strekninger (ofte med mindre enn 1 mm avstand mellom buffere/belger), og så gjør kulissestyringen at de strekker de seg ut i kurvene og trekker seg sammen igjen når de kommer til rettstrekninger. Ekte kortkoblinger (som det grønne lokomotivet er utstyrt med) gir en helt stiv forbindelse i koblingspunktet, det er en forutsetning for at kulissestyringen skal virke. Andre "vanlige" koblinger som ikke er kortkoblinger er ikke stive i selve koblingspunktet, da vil ikke kulissestyringen strekke ut. På lok/vogner som ikke har kulissestyring kan man også sette på kortkoblinger, men da oppnår man ikke noen ekte kortkoblingsvirkning, bare at man kan koble dem sammen med annet materiell som har kortkobling. Det er imidlertid en del kortkoblinger som har foravkoblingsfunksjon, det er i så fall en tilleggsfordel. Fleischmann har i mange år levert alle lok og vogner med sin egen kortkobling. Selv bruker jeg Fleischmanns kortkobling i H0 på alt materiell som det er mulig å ha det på, og er veldig fornøyd med den. Så vidt jeg vet fungerer Fleischmanns kortkobling i N like godt. Hvis man ønsker å bruke kortkobling på en del av materiellet sitt, men det ikke er mulig eller ønskelig å bytte på alt man har, så kan man ha "overgangsvogner" hvor man bytter kobling bare i den ene enden.
|