Hva kommer NMJ med av nyheter i 2018 |
Post Reply | Page <123> |
Author | |
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så om NMJ skulle lansere en av disse typene, skal det ikke så mye arbeid til for også å produsere en modell av den andre, som de gjorde med type 29 og 39. Type 26 og 31 var vel også temmelig like, og kom som Superline-modell med noen få års mellomrom. Jeg utelot type 24 på listen fordi jeg trodde NMJ hadde gitt den ut tidligere, men det er det visst bare Brimalm som har gjort. Men det at mange samlere allerede har Brimalms modell, er kanskje noe som taler imot en Superline-utgave i nærmeste fremtid. |
|
KGB
Viderekommen Joined: 30 januar 2018 Status: Offline Points: 77 |
Post Options
Thanks(0)
|
.
Edited by KGB - 28 mai 2018 at 19:55 |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et av NSBs mest tallrike damplok er ikke lagd i Superline eller er nevnt på listen her: Type 30.
NMJ har de siste årene også presentert svenske damplok, med Brimalms konkurs tror jeg på SJ Type R - svenskenes malmdamper. |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
Det er nettopp fordi det allerede har vært produsert en modell av type 24 som det åpenbart finnes mange av rundt om hos de som er villige til å betale det slike modeller koster, at jeg antar at det å starte ny produksjon av type 22 vil være mindre interessant siden man knapt vil kunne se forskjell. 15 cm lengdeforskjell på førerhuset er bare 1,7 mm i H0. Alle de andre synlige forskjellene vil man kunne finne innenfor varianter av type 24. Kjelene gikk om hverandre, også alle deler i maskineriet. De som studerer det siste gjenværende loket av type 24 vil oppdage at de fleste delene i styringen, samt en del av veiv- og koblestengene, er merket med type 22. Det er ganske store forskjeller på type 26 og 31, selv om grunnkonstruksjonen er nokså lik og lokene på litt avstand gir et noenlunde likt inntrykk. Type 31 har betydelig større kjel enn type 26 (større diameter), annerledes førerhus og større tender. Hvis man ser nærmere på maskineriet vil man også oppdage at linjalene, krysshodene og veivstengene er nokså forskjellig utformet. Dermed blir også sleidstyringen forskjellig, særlig i området ved medbringeren og pendelstangen (de er vendt motsatt vei). Det er også en god del andre mindre forskjeller. Innvendig i førerhuset og innvendig i maskineriet er det svært store forskjeller på type 26 og 31, men det det førstnevnte er lite synlig og det sistnevnte ikke synlig i det hele tatt på en modell. Jeg ser også fordelen ved at man på en relativt enkel måte og med "gjenbruk" av deler kan produsere modellvarianter utover individvarianter, slik som med type 29 og 39. Der oppnådde man imidlertid to typer med noen (få) klart synlige typeforskjeller, noe man ikke vil få med type 22 og 24.
Edited by H. Lindholm - 31 januar 2018 at 00:29 |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
I NMJs egen liste over tidligere Superline-modeller i 2012- og i 2013-katalogene står det at de i 1998 kom med 30a nr. 271 som byggesett og ferdigmodell. Jeg oppdaget også at de tidligere har gitt ut type 15, så jeg fjernet den fra listen min. Men da skulle de ha et godt utgangspunkt for en modell av type 11.
|
|
Ola Trygve Kvitle
Viderekommen Joined: 18 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 4 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men det bør en ikke gjøre. NHJ Litra A var det første lokomotivet i Norge og burde finnes i modell. Nsb Type 1 var tilsvarende NSB's første lokomotiv. NSB Type 2 er det førte lokomotivet en ser etter å ha kommet inn på Norsk Jernbanemuseum. 2 av 3 er bevart og det andre kjøres om sommeren med tidsriktige vogner. Disse er alle tidlige Robert Stephenson & Co lokomotiver og har en del felles detaljer. Det burde også av denne grunn være mulig å selge disse lokomotivene og vognene i utlandet. (De har jo faktisk kjørt i England.) Ola Trygve Kvitle
|
|
cfsalicath
FREMO-forummedlem Joined: 13 mai 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 175 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser ut som nyhetene ligger i nettbutikken noen minutter før tiden.
Nyheten jeg ikke tror noen gjettet: Superline Padda! |
|
Med vennlig hilsen
CF Salicath |
|
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har gledet meg til lanseringen av NMJ-nyhetene lenge nå. Etter å ha sluttet med Märklin i fjor, har jeg hatt mitt fulle hyre med å kjøpe "alt" NMJ har produsert ila. noen måneder. I morges rigget jeg meg til på kontoret med kaffe og et par varme boller. Selvsagt kom sjefen med et hasteoppdrag akkurat kl. 09, men det er tross alt arbeidstid. Etter å endelig ha fått sett på godsakene, tenker jeg mange er glade for ferdigmodellen av godsekspedisjonen på Hell stasjon: https://www.nmj.no/nmj-skyline-15110-hell-gods-expedition-nmjh.html. For øvrig masse ferdigmodeller av bygninger som formelig oser av Norge. Min favoritt er Rema 1000-bygget.
Min personlige favoritt er Di 3 med takmontert lampe og horn flyttet til inne på taket.
|
|
AtleB
Viderekommen Joined: 29 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og masse nye loknummer på Di3 og topplyskaster
Nå blir det sprekk i budsjettet....
Edited by AtleB - 31 januar 2018 at 09:54 |
|
Mvh Atle
|
|
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
Endelig .
NMJ Skyline Hell Godshus "Gods - Expedition", Ferdigmodell . Kom også en del interessante vogner . |
|
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
|
AtleB
Viderekommen Joined: 29 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men Superline "Padda" uten digitalt grensesnitt? Det synes jeg var litt dårlig faktisk...
|
|
Mvh Atle
|
|
KGB
Viderekommen Joined: 30 januar 2018 Status: Offline Points: 77 |
Post Options
Thanks(0)
|
.
Edited by KGB - 28 mai 2018 at 19:54 |
|
cfsalicath
FREMO-forummedlem Joined: 13 mai 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 175 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er litt ulike tekster i beskrivelsen av hver variant. I teksten for 18246 står det at det er digitalt grensnitt, så man må jo tro det gjelder alle. |
|
Med vennlig hilsen
CF Salicath |
|
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
@ AtleB
Sprekk i budsjettet? Har du budsjett ;-) Håper NMJ er flinkere til å sette lyskaster på taket enn Märklin (jf. modell 37662 av Jernbaneverkets Di 3 628)
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var som forventet fra NMJ!
- Lite nytt av formnyheter - og en del fargevarianter, særlig Di3. For å lansere "litt nytt" i serien SuperLine var det en enkel motorvogn med 2 aksler. Det er lenge siden Perl lanserte den - og til overkommelig pris. - Håper bare at de setter av plass til bufferkondensator? Det trengs på en så liten vogn. SJ Litt. R (malmbanelok) var nylig lansert fra Lokmodeller i Sverige etter Brimalms konkurs - riktignok som byggesett. Så det er vel langt unna som ferdigmodell fra NMJ i SuperLine?
|
|
erakt
Medlem i MJF Joined: 13 mars 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
Padda er nok ikke rett rundt hjørnet når det står:Modellen kommer med digitalt grensesnitt. Per nå er det usikkert hvilket.
|
|
T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute" |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Såvidt jeg kan se, er AB11 fra den første serien (1960) eneste norske formnyhet i Topline. Resten av nyhetene i Topline er varianter av tidligere modeller samt tidligere annonserte modeller. Selv om jeg ikke hadde de store forventningene til formnyheter, ble jeg likevel noe skuffet. Ingen fare for budsjettsprekk her...
Når det gjelder modellen av AB11 24109, burde den heller merkes som AB12, som vogna ble fra 1980. Om den i det hele tatt hadde gummivulster som AB11, kan det neppe vært særlig lenge. (Jeg tror AB12 fikk bedre seter i 2.-klasseavdelingen enn AB11.)
|
|
KGB
Viderekommen Joined: 30 januar 2018 Status: Offline Points: 77 |
Post Options
Thanks(0)
|
.
Edited by KGB - 28 mai 2018 at 19:54 |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Heljan gjorde dette med stort hell, mener jeg å huske. Märklin gjør så mye rart med sine modeller. De kan være detlajerte på mye, men feiler helt ut på idenlinjen enkelte ganger.. Se f.eks på hornet til Amundsens grønne Di3.. |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Apropos NMJ Di3...
De fleste kortkoblinger kommer i konflikt med spissplogen. Enten kan man skjære av plogen - eller dersom man kan akseptere noe større avstand lok-vogner, kan man bore et 1,6mm. horisontalt hull gjennom NEM-lommen Dette bores ca. 3/4 fra forkant av NEM-lommen. Da kommer koblinger når den raster i det nye hullet, ikke i konflikt med plogen - og man ødelegger heller ikke modellen da koblingen også kan settes helt inn i NEM-lommen. De fleste kortkoblinger vil ikke skyves inn når de raster i dette hullet. Dette er "et knep" som også flere ferdigmodeller har.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er merkelig stille hos NMJ for tiden?
Nå er det høysesong for nyheter fordi forretningsdrivende ikke vil gå glipp av julehandelen. - Skal man kjøpe MJ - eller noe helt annet?! BM68 og Type 21 kom i sommer i begrenset opplag. Disse modeller ser ut til å være produksjonsklare - og det er "bare å trykke på knappen"? NMJ Topline er det få formnyheter. - Hva skjer - NMJ sier ingenting? - Ikke engang en "kommer snart..." som de bruker.
|
|
SveinF
Veteran Joined: 15 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 126 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det blir vel flere Di3'er, Cmb16, Padde, flere Type21 utgaver.
Vi hadde nok hørt det om El14 og Y1 var klar |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Kommer snart" er et relativt begrep - i hvert fall hos NMJ? Nå har det stått på hjemmesiden at "Type 21 kommer snart" i et halvt år. Dette er merkelig, da første serien av Type 21 og BM68 er ute. Trodde det hadde vært rasjonelt å produsere alle modellene samtidig? - Har man enten problemer med modellene, slik at de må omkonstrueres, så hadde dette vært en plausibel forklaring - eller at det er "problemer i Østen" som er årsaken?
Ville tro at julehandelen er noe av det viktigste for MJ-salget? - I hvert fall er rundt halvparten av omsetningen i Tyskland "julehandel". At El14 og Y1 ikke kommer, forbauser ikke like mye. El14 hadde vært en direkte konkurrent til Di3 - og NMJ vil vel først gjøre alle utgaver av Di3 før de setter El14 i salg?
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Here we go again... Som tidligere skrevet, forventer NMJ prøvestøp på EL 14 til Nürnberg-messen, og den har latt vente på seg fordi det har tatt tid å få gode nok produksjonstegninger. Se Dette er ikke akkurat første gangen det har tatt lang tid å få ferdig en annonsert modell, og jeg ser ingen grunn til å tro at NMJ trenerer modellen for å selge flere Di 3. Hadde NMJ tenkt slik, ville de også ventet med å annonsere El 14, ellers ville de risikert at mindre bemidlede kunder heller sparer pengene til modellen er klar.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som sagt .... dette skurrer! Poenget var at NMJ ikke har kommet med noen nyheter (bortsett fra topplykt på Di3) i kanskje den viktigste omsetningsperioden for MJ i året. Det faller på sin egen urimelighet at når NMJ først lager en mer detaljert modell av El14 (Superline) - og så sier at de har ikke gode nok tegninger for å fremstille en mindre detaljert modell av samme loket (Topline), så får det meg til å undre? - Hva er feil på Superline El14 slik at de trenger nye tegninger? Hadde de for første gang fremstilt en ny lokmodell, så hadde dette vært en plausibel forklaring.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som jeg skrev i den andre tråden, er det ganske fundamentale forskjeller mellom en håndlaget messingmodell og en modell satt sammen av støpedeler i plast. Jeg kjenner riktignok ikke Superline-modellen, men antar at mye av den består av etsede deler. Etsetegninger er et dårlig utgangspunkt for å lage et støpeverktøy.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg trodde at utgangspunktet for en modell var en skikkelig målsatt tegning som viste modellen fra alle sider? Det at selve etsetegninger og støpedeler er forskjellige, er helt klart. Man kan ikke lage etsetegninger og støpedetaljer uten å vite grunnlaget/målene i detalj for modellen. Dette må vel NMJ ha klart når de allerede har fremstilt en mer detaljert modell av samme loket? Som sagt, dette skurrer at modellen ene og alene stopper opp grunnet manglende tegninger.
|
|
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror Kjell undervurderer hvilke dokumentasjon/tegninger som ligger bak en slik modell. En messingmodell er en helt annen sak enn en produksjon av en toplinemodell. En målsatt hovedtegning kommer du ikke langt med når det skal støpes en slik modell. Men siden du insisterer på at "noe" skurrer så ok for meg :-)
Edited by Arne Lie - 26 november 2018 at 11:16 |
|
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Utgangspunktet er en målsatt tegning av forbildet. Det var det jeg antok manglet?
Støpeformproduksjon er noe helt annet. Det er krevende, spesielt om man skal ha flere modellvarianter av formen. NMJ har hjelp til å utarbeide tegninger som danner grunnlag for støpeformproduksjon i Kina. Disse tegningene er igjen basert på målsatt tegning av forbildet og tegningsarbeid/støpeformsarbeid tar en viss tid. NMJ skulle ha god erfaring hvor lang tid slikt tar i Kina. Mangler det tegninger over hvordan forbildet har sett ut, kan arbeidet i Kina stoppe opp. Ellers burde det gå som planlagt. Jeg undervurderer ikke den tid det tar eller hvilken dokumentasjon som er nødvendig. NMJ er en "krevende kunde". Det kan godt være at de ser nye utgaver som kan realiseres ved endring av tegningen til støpeformen - og har underkjent tegningsgrunnlaget for støpeformene? - Jeg vet ikke? Uansett er det lite nyheter fra NMJ i hovedsalg-sesongen for MJ som var mitt hovedpoeng. |
|
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da er vi nok ganske enige, skulle gjerne sett noe mer ja :-)
|
|
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|
Post Reply | Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |