Print Page | Close Window

Hva kommer NMJ med av nyheter i 2018

Printed From: MJF Forum
Category: Produkter og produktomtaler
Forum Name: Nye produkter
Forum Description: Funnet noen nyheter verdt å melde om? Post dem her!
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=10529
Printed Date: 16 juli 2025 at 15:24
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Hva kommer NMJ med av nyheter i 2018
Posted By: SveinR
Subject: Hva kommer NMJ med av nyheter i 2018
Date Posted: 18 januar 2018 at 14:38
Dette er en av mine favoritt-tråder på forumet.  Alltid like gøy hvert år å se hav det spekuleres i av hva NMJ kommer.  Hvem tipper rett og kommer det noe ingen forutså?
 
Jeg sparker herved denne tråden i gang for 2018 og venter spent på hva NMJ kommer med.
 
For min del, må jeg innrømme at jeg faktisk ikke har anelse om hva de kommer med i Topline, i Superline er det nok noe sært noe.


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt




Replies:
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 18 januar 2018 at 17:48
Det er gøy med de årlige spekulasjonene!
 
Tror ikke at det kommer noen nyheter i Superline etter som utlevering av Type 21 og BM68 er kraftig forsinket? - Husk at det er samme kundemasse til disse modellene - og de fleste har begrenset budsjett. Det å lage modeller til lager, er nok for kostbart?
For over 1/2 år siden sa NMJ at BM68 snart var ferdig. Den er ennå ikke utlevert.
Det å annonsere en modell som kommer først et par år frem i tid, tror jeg ikke på.
 
Jeg tror heller ikke noe på at det kommer noen formnyhet i Topline uten nye opplag av nummer-/fargevarianter - kanskje også med last? Med  fjorårets El14-prosjekt som ennå det ikke er vist en prototype på, tror jeg nok NMJ har nok å gjøre med å realisere dette prosjektet i 2018?
- Kanskje det kommer en norsk versjon av Y1 (når den kommer)?
- Ellers står sikkert BM74/75 på programmet for NMJ? Ettersom de ikke er ferdige med Flytoget, vil det være smart å utsette FLIRT-settene til etter Flytoget er full-levert. Også 3-vognsett av BM69 kommer vel før FLIRT-settene? Det kan jo bli for mange motorvognsett også.


Posted By: StenR
Date Posted: 18 januar 2018 at 19:16
Håper (og tror litt på) Y1 i Wärmlandstrafik sine farger. Gikk til Årnes i noen år og er jo dessuten et kult design :-) Og hvert år håper jeg på BM86/91, men har vel ikke egentlig trua lenger.


Posted By: Laurenz
Date Posted: 18 januar 2018 at 19:18
Jeg tror egentlig ikke det kommer noen 3-vognsett av type 69, men det hadde vært fint om det gjør det. Om det kommer noen formnyhet er det lov å håpe at det er Di. 2. Med både Flytoget og Y1 på vei kommer det neppe noe ny motorvogn i 2018. 
Kanskje vi får B2 vogner? Grunnlaget for en serie er jo klart, det skal ikke mye til å gjøre de nye vognene til B2 og dens varianter. 


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 18 januar 2018 at 19:20
Jeg tror heller ikke på noen norsk formnyhet i Topline på trekkraftsiden, siden El.14 ennå ikke er ferdig. Men vi kan vel håpe på noen vogner.

Siden NMJ i de siste to årene har kommet med B4, B3 type 3 (tidl. B9/B2), BF10 og DF37, vil det være logisk om de følger opp med noen sovevogner og kanskje en spisevogn av samme generasjon.

To av de annonserte kjølevognene av type Iblps/G4 skal ha akselavstand tilsvarende 7,2 m. Da kan vi kanskje håpe at NMJ også følger opp med noen G4-vogner (normale) med samme akselavstand.
Om de da ikke fusker og bruker samme understell på kjølevognene som på eksisterende G4 i Topline (6 m akselavstand).

Et ennet "hull" de bør tette på godsvognsiden er stakevogner av type T4/Tl4. Disse var av samme generasjon som G4 og svært tallrike, og det burde være mulig å gjenbruke mye av understellet fra G4. Men det er kanskje litt for kort tid siden NMJ ga ut disse i Superline?


Posted By: erakt
Date Posted: 18 januar 2018 at 21:23
Selv om tidligere nyheter ikke er levert betyr ikke det at det ikke kommer formnyheter i katalogen. Det er ikke uvanlig at det tar tid fra det blir annonsert til det kommer, bare se på flytoget og postvogna. At alle nyhetene som annonseres  leveres i år tviler jeg allikevel på.



-------------
http://home.online.no/~taerak/index.cfm%20 - T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"


Posted By: cfsalicath
Date Posted: 18 januar 2018 at 22:30
Det er vel ikke urimelig å anta flere Di3-utgaver. Personlig håper jeg på 3.628 med frontploger, skinneskrape og ekstra lys med mer, som en oppfølger til 610 og 605 med frontploger. Det kunne blitt en veldig kul modell!

Andre ønsker fra meg (uten at jeg nødvendigvis tror på dem): Di 2 Topline, WLAB-3, en oppgradert type 73 ala forbedringene gjort til type 71 og karettoget (ærlig talt, hvor kult hadde ikke det vært!).

Også gir jeg ikke opp håpet om en El18 med bilder på sidene, men det er vel strengt tatt en Roco-nyhet...


-------------
Med vennlig hilsen

CF Salicath


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 18 januar 2018 at 22:46
Originally posted by cfsalicath cfsalicath wrote:

Andre ønsker fra meg [...] WLAB-3, [...]
Det er vel snarere noe du skal ønske deg fra NSB i 1:1, om det da ikke er noen nyheter på jernbanefronten som har gått meg hus forbi...


Posted By: MY1201
Date Posted: 19 januar 2018 at 01:04


Jeg får hoppe i med begge beina, like morsomt å tippe hvert år LOL. Jeg gjetter på OBAS Di3 som fargevariant og Lps som formnyhet.

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Tåge
Date Posted: 19 januar 2018 at 05:49
Originally posted by cfsalicath cfsalicath wrote:



Det er vel ikke urimelig å anta flere Di3-utgaver. Personlig håper jeg på 3.628 med frontploger, skinneskrape og ekstra lys med mer, som en oppfølger til 610 og 605 med frontploger. Det kunne blitt en veldig kul modell!




Di 3.628, antar at det er JBV sin gule, med store frontploger ?

Det spørs da, er jo en del småting som må endres, neselykten i den ene enden må bort, og så er det og sett dit de ekstra lysene, mellom frontvinduene.
+ sikkert noe mer småting, som må endres.

Så da er jo spørsmålet.
Vil folk kjøpe den, hvis at ikke alt stemmer.
Spesielt hvis at der er mer synlige feil

For jeg husker bare på hva som skjedde for en del år siden, når det var feil på en modell     .

-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: SveinF
Date Posted: 19 januar 2018 at 07:52
Jeg stemmer på Type 20 selv om jeg vet at den ikke kommer.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 20 januar 2018 at 00:34
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by cfsalicath cfsalicath wrote:

Andre ønsker fra meg [...] WLAB-3, [...]

Det er vel snarere noe du skal ønske deg fra NSB i 1:1, om det da ikke er noen nyheter på jernbanefronten som har gått meg hus forbi...


Det kommer i 1/1 Men om det får litrea wlab-3 får tiden vise. Norsk Tog har sendt ut anbud på leasing av 5 nye sovevogner.

http://https://www.doffin.no/Notice/Details/2017-079299" rel="nofollow - Doffin

-------------
A matter of life and death


Posted By: Torbjørn
Date Posted: 20 januar 2018 at 17:26
Kjempefin tråd. Det er veldig morsomt å spekulere i hva NMJ kommer med av godbiter om 10 dager, 15 timer og 35 minutter (ja, de har en nedtelling på nettsiden sin).
 
Hva jeg TROR de kommer med av nyheter er:
* Flere NOHABer i ulike utførelser (men ikke i nyeste versjon med lykt på taket)
* Nye utgaver av person- og godsvogner fra former de allerede har (B3 i gammel og nydesign med andre littranr. f.eks.)
* Ett-eller-annet kjempedyrt i messing i Superline
 
Hva jeg HÅPER de kommer med av nyheter:
* Di 3 616 i den utførelsen lokomotivet har nå (Norsk Jernbanemuseum)
* Di 2 i rødbrun gammeldesign med tak som stikker litt ut (og med lyd!)
* B5 vogner!!! Superdetaljerte, helt nøyaktige, flotte B5-vogner Thumbs Up


Posted By: Svein_H
Date Posted: 20 januar 2018 at 18:58
For min del hadde jeg vært fornøyd om de bare leverte det de skulle komme med i fjor...

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok.


Posted By: Di7
Date Posted: 20 januar 2018 at 21:50
Flere Di2ere jeg venter på!


Posted By: Frostnatt
Date Posted: 21 januar 2018 at 13:25
Jeg håper det kommer en versjon av Nohaben i dette kostymet: Den er rett og slett vakker..



-------------
SHG


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 januar 2018 at 14:58
Det er relativt enkelt for NMJ å lage flere varianter av Di3. Når de først har laget en stor plog, kommer sikkert en gul variant (som Märklin) av JBV 3.628. Det er relativt enkelt å bore hull til "saftblandere".
 
Det virker som om NMJ sliter med produksjonen sin i Kina? En ting er å få framstilt modellene - men det virker som det er vanskeligere å få konstruert en akseptabel modell der nede (ref. El14 og Y1)? Dersom man skal ha flere ulike versjoner, krever dette stor omtanke hvordan man deler opp former for ikke å lage en egen form til hver utgave. Med det lille markedet for MJ i Norden, vil en egen form for hver utgave være kostbar delt på fremstilte modeller.
 
Tror at en mellomvogn til BM69 ikke lanseres som enkeltvogn men som sett? Da lønner det seg bedre.
Noen Di2 i plast tror jeg ikke kommer? NMJ har allerede laget den hos DJH i England. Det vi kan håpe på er et nyopplag og event. en ferdigmodell? Slike små lok i plast har vanskelig for å få stabilt strømopptak og stor nok vekt til å trekke noe særlig. Da egner hvitmetall seg bedre.


Posted By: VA
Date Posted: 23 januar 2018 at 16:47
Jeg håper også på Di2, gjerne i byggesett. Di3 med fire dører på siden. Ellers hadde damplok og diesel motorvogner vært topp.

Eldre varianter av de nye stålvognene, de kom med i fjor, er kanskje realistisk å håpe på.

Ellers vil alt materiell før 1965 være velkommen.

-------------
MVH

VA


Posted By: Tåge
Date Posted: 24 januar 2018 at 15:28
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Det er relativt enkelt for NMJ å lage flere varianter av Di3.
Når de først har laget en stor plog, kommer sikkert en gul variant (som Märklin) av JBV 3.628. Det er relativt enkelt å bore hull til "saftblandere".
 





Som jeg nevnte litt i et tidligere innlegg her:

Er det like enkelt og fjerne neselykten i ende 2.
Sette på de 2 ekstra lysene, mellom frontvinduene.
((Det er vel også noe nedsenkbare ploger, hvis jeg ikke husker feil))
+ sikkert noe mer småting, som må endres.

Den enkle varianten er bare å lakkere om en Di.3 i gul, sette på JBV + 3.628 dekaler = ferdig til salgs.

Så da er jo spørsmålet.
Vil folk kjøpe den "enkle" utgaven, hvis at ikke alt stemmer ??
Spesielt hvis at der er mer synlige feil.

For jeg husker ennå på, hva som skjede for en stund side.


Når det gjeller ønske modell:
BM 86 / 91 + styrevogn.
BM 92

For det har ikke kommet noen Topline modell av Norske diesel motorvogner.

Jeg ser bort fra Y1 vognen, for de var ikke bestilt av NSB, bare inkjøpt.


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: cfsalicath
Date Posted: 24 januar 2018 at 18:26
Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Den enkle varianten er bare å lakkere om en Di.3 i gul, sette på JBV + 3.628 dekaler = ferdig til salgs.

Så da er jo spørsmålet.
Vil folk kjøpe den "enkle" utgaven, hvis at ikke alt stemmer ??
Spesielt hvis at der er mer synlige feil.

For jeg husker ennå på, hva som skjede for en stund side.


Referer du da til Märklins kvarthjerta (synes halvhjerta er å ta i) forsøk?

Når jeg var inneom Ensjø i forrige uke overhørte jeg Finns forklaring på hvorfor El14 ikke kom til Nürnberg - før han ville gi ut en modell skulle alle detaljer stemme, om så det tok tid. Om 628 kommer ut er nok slike endringer som du ramser opp på plass, om enn noe forenklet som et naturlig ledd i nedskaleringen fra forbildet.

Merk også plogen med sporrenser, den er nok i seg selv en komplisert del om man legger ambisjonsniået for modellen høyt nok: http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=167645&u=81" rel="nofollow - https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=167645&u=81


-------------
Med vennlig hilsen

CF Salicath


Posted By: Tåge
Date Posted: 25 januar 2018 at 14:22
Originally posted by cfsalicath cfsalicath wrote:

Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Den enkle varianten er bare å lakkere om en Di.3 i gul, sette på JBV + 3.628 dekaler = ferdig til salgs.

Så da er jo spørsmålet.
Vil folk kjøpe den "enkle" utgaven, hvis at ikke alt stemmer ??
Spesielt hvis at der er mer synlige feil.

For jeg husker ennå på, hva som skjede for en stund side.


Referer du da til Märklins kvarthjerta (synes halvhjerta er å ta i) forsøk?

Når jeg var inneom Ensjø i forrige uke overhørte jeg Finns forklaring på hvorfor El14 ikke kom til Nürnberg - før han ville gi ut en modell skulle alle detaljer stemme, om så det tok tid. Om 628 kommer ut er nok slike endringer som du ramser opp på plass, om enn noe forenklet som et naturlig ledd i nedskaleringen fra forbildet.

Merk også plogen med sporrenser, den er nok i seg selv en komplisert del om man legger ambisjonsniået for modellen høyt nok: http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=167645&u=81" rel="nofollow - https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=167645&u=81



Nei, ikke Märklin sin 3.628, men BMJ / Heljan sin Di.3, de var basert på den Danske MY loket, og var 2 - 3 mm for lang.
Å det var ikke bra, i følge noen, så de ble dessverre ikke noe salg suksess.
(Men jeg kjøpte xx antall av de, spesielt BMJ sine spesial modeller ).

Så det med og legge ambisjonsnivået for modellen høyt, så er det allerede blitt gjort.
For hvis at 2 - 3 mm var nok til at ikke BMJ / Heljan sin Di.3 solgte så bra, så for venter jeg at en ny modell av Di.3 er så korrekt som mulig.

Selv om mitt ambisjonsnivå ikke er så høyt, er glad det kommer Norske modeller, men siden jeg husker denne saken, så .

-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: Torbjørn
Date Posted: 27 januar 2018 at 17:26
Spørsmål: hvis NMJ allerede har laget modeller av Bm 69 med to vogner og Bm 71 med tre vogner, vil det kreve mange endringer for å lage sett med hhv. tre eller fire vogner? Kunne dette komme som nyheter til uken?


Posted By: jevistad
Date Posted: 29 januar 2018 at 17:54
Noen flere "moderne" godsvogner er kanskje realistisk, slik som Hbbis f.eks.?

-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: StenR
Date Posted: 29 januar 2018 at 18:39
Hadde vært fint med lps tømmervogner. De var vel basert på kbps også, selv om jeg er usikker på om det er noe på kbps modellene som kan "gjenbrukes" siden tregulvet ble tatt bort.


Posted By: Pelle
Date Posted: 30 januar 2018 at 12:30
Originally posted by erakt erakt wrote:

Selv om tidligere nyheter ikke er levert betyr ikke det at det ikke kommer formnyheter i katalogen. Det er ikke uvanlig at det tar tid fra det blir annonsert til det kommer, bare se på flytoget og postvogna. At alle nyhetene som annonseres  leveres i år tviler jeg allikevel på.



Jeg tror definitivt også at de kommer med nye formnyheter. De har svevet lenge på at "nyhetene" fort tar noen år å levere, så de sjanser nok på det samme i år også. De har vel skuffet unna alle konkurrentene, så der er vel neppe trusselen så stor. Men for å holde på markedsandelen i Europa må de komme med nyheter.

Kanskje en utenlandsk nyhet denne gangen, ala Nohabene i ulike varianter?

Mine stalltips er:
Topline:
En ny variant av Nohab (GM-loket?), kanskje OBAS?
B2-generasjonen med fagverksboggier
Noe i O-skala som kan passe til Nohaben i samme skala
Ny, mer moderne godsvogn?

Superline:
L-vogner eller noe 50-tall
Nytt damplok (Hvor mange er det igjen, egentlig...)
B3 i O-skala


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Pelle
Date Posted: 30 januar 2018 at 12:36
Originally posted by Frostnatt Frostnatt wrote:

Jeg håper det kommer en versjon av Nohaben i dette kostymet: Den er rett og slett vakker..

Denne krever vel en del endring i formene, og da er den varianten med takoppbygg mest aktuell (både grønne, grønne med stripe og noen få røde med stripe) hadde dører i begge ender og takoppbygg, og ikke dør i snuten.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 30 januar 2018 at 14:18
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Denne krever vel en del endring i formene, [...]
602 er en av de lange Di 3-ene, så da kan en bruke lokkassen til MY, da den har endedører. Museumsloket har heller ikke takoppbygg.

En annen sak er at 602 i GM-design har vært gitt ut før av Heljan eller Roco. (Mulig bare én av dem hadde NSB-emblem på sin utgave, mens den andre kun var med GM-logo.)


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 30 januar 2018 at 14:44
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Superline:
[...]
Nytt damplok (Hvor mange er det igjen, egentlig...)
[...]
En drøss, særlig om en inkluderer lokene NSB overtok fra hovedbanen og privatbanene, inkl. lok det bare fantes ett eller noen få eksemplarer av, samt tidlige loktyper fra de første tiårene med jernbane i Norge.

Selv om en ser bort fra hoveddtyper med færre enn fem eksemplarer, er det fortsatt flere kandidater, f.eks.:
Type 7 ("Ulka")
Type 9
Type 11
Type 13
Type 19/28
Type 20
Type 22
Type 23
Type 25
Type 27
Type 33
Type 44
Type 45

Noen av de eldre, f.eks. type 9 eller 13, er kanskje passende trekkraft for passasjervognene fra 1890-tallet?


Posted By: Pelle
Date Posted: 30 januar 2018 at 15:20
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Denne krever vel en del endring i formene, [...]

602 er en av de lange Di 3-ene, så da kan en bruke lokkassen til MY, da den har endedører. Museumsloket har heller ikke takoppbygg.

En annen sak er at 602 i GM-design har vært gitt ut før av Heljan eller Roco. (Mulig bare én av dem hadde NSB-emblem på sin utgave, mens den andre kun var med GM-logo.)

Ah, jeg var litt rask der. Selvsagt er det den som ligner mest på de europeiske! 602 har jo heller ikke gitter! Både Märklin, Roco og Heljan har kommet med denne, sistnevnte med og uten NSB-emblem. Er det da marked for en fra NMJ også?

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 30 januar 2018 at 17:35
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Superline:
[...]
Nytt damplok (Hvor mange er det igjen, egentlig...)
[...]
En drøss, særlig om en inkluderer lokene NSB overtok fra hovedbanen og privatbanene, inkl. lok det bare fantes ett eller noen få eksemplarer av, samt tidlige loktyper fra de første tiårene med jernbane i Norge.
 
Selv om en ser bort fra hoveddtyper med færre enn fem eksemplarer, er det fortsatt flere kandidater, f.eks.:
Type 7 ("Ulka")
Type 9
Type 11/15
Type 13
Type 19/28
Type 20
Type 22
Type 23
Type 25
Type 27
Type 33
Type 44
Type 45
 
Noen av de eldre, f.eks. type 9 eller 13, er kanskje passende trekkraft for passasjervognene fra 1890-tallet?
 
 
Type 22 og 24 er egentlig samme loktype. Den vesentligste forskjellen er lengden på førerhuset, det ble gjort 15 cm lenger på type 24 fordi fyrbøterne klaget på for kort avstand mellom kulluttak og fyrdør. Dermed ble hele loket 15 cm lenger.
De øvrige forskjellene er slike som var naturlig utvikling av typen i løpet av produksjonsperioden eller resultat av senere ombygginger. Særlig loktyper produsert både før og etter 1907-08 finnes i flere varianter på grunn av innføring av overheter.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 30 januar 2018 at 18:12
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Type 22 og 24 er egentlig samme loktype. [...]
Så om NMJ skulle lansere en av disse typene, skal det ikke så mye arbeid til for også å produsere en modell av den andre, som de gjorde med type 29 og 39. Type 26 og 31 var vel også temmelig like, og kom som Superline-modell med noen få års mellomrom.
 
Jeg utelot type 24 på listen fordi jeg trodde NMJ hadde gitt den ut tidligere, men det er det visst bare Brimalm som har gjort. Men det at mange samlere allerede har Brimalms modell, er kanskje noe som taler imot en Superline-utgave i nærmeste fremtid.




Posted By: KGB
Date Posted: 30 januar 2018 at 19:36
.


Posted By: Asgeir
Date Posted: 31 januar 2018 at 00:19
Et av NSBs mest tallrike damplok er ikke lagd i Superline eller er nevnt på listen her: Type 30.


NMJ har de siste årene også presentert svenske damplok, med Brimalms konkurs tror jeg på SJ Type R - svenskenes malmdamper.

-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 31 januar 2018 at 00:22
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Så om NMJ skulle lansere en av disse typene, skal det ikke så mye arbeid til for også å produsere en modell av den andre, som de gjorde med type 29 og 39. Type 26 og 31 var vel også temmelig like, og kom som Superline-modell med noen få års mellomrom. 
Jeg utelot type 24 på listen fordi jeg trodde NMJ hadde gitt den ut tidligere, men det er det visst bare Brimalm som har gjort. Men det at mange samlere allerede har Brimalms modell, er kanskje noe som taler imot en Superline-utgave i nærmeste fremtid.
 
Det er nettopp fordi det allerede har vært produsert en modell av type 24 som det åpenbart finnes mange av rundt om hos de som er villige til å betale det slike modeller koster, at jeg antar at det å starte ny produksjon av type 22 vil være mindre interessant siden man knapt vil kunne se forskjell. 15 cm lengdeforskjell på førerhuset er bare 1,7 mm i H0. Alle de andre synlige forskjellene vil man kunne finne innenfor varianter av type 24.
Kjelene gikk om hverandre, også alle deler i maskineriet. De som studerer det siste gjenværende loket av type 24 vil oppdage at de fleste delene i styringen, samt en del av veiv- og koblestengene, er merket med type 22.
 
Det er ganske store forskjeller på type 26 og 31, selv om grunnkonstruksjonen er nokså lik og lokene på litt avstand gir et noenlunde likt inntrykk.
Type 31 har betydelig større kjel enn type 26 (større diameter), annerledes førerhus og større tender. Hvis man ser nærmere på maskineriet vil man også oppdage at linjalene, krysshodene og veivstengene er nokså forskjellig utformet. Dermed blir også sleidstyringen forskjellig, særlig i området ved medbringeren og pendelstangen (de er vendt motsatt vei). Det er også en god del andre mindre forskjeller. Innvendig i førerhuset og innvendig i maskineriet er det svært store forskjeller på type 26 og 31, men det det førstnevnte er lite synlig og det sistnevnte ikke synlig i det hele tatt på en modell.
 
Jeg ser også fordelen ved at man på en relativt enkel måte og med "gjenbruk" av deler kan produsere modellvarianter utover individvarianter, slik som med type 29 og 39. Der oppnådde man imidlertid to typer med noen (få) klart synlige typeforskjeller, noe man ikke vil få med type 22 og 24.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 31 januar 2018 at 01:05
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Et av NSBs mest tallrike damplok er ikke lagd i Superline eller er nevnt på listen her: Type 30.
I NMJs egen liste over tidligere Superline-modeller i 2012- og i 2013-katalogene står det at de i 1998 kom med 30a nr. 271 som byggesett og ferdigmodell.

Jeg oppdaget også at de tidligere har gitt ut type 15, så jeg fjernet den fra listen min. Men da skulle de ha et godt utgangspunkt for en modell av type 11.


Posted By: Ola Trygve Kvitle
Date Posted: 31 januar 2018 at 03:14
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:


Selv om en ser bort fra hoveddtyper med færre enn fem eksemplarer,
Men det bør en ikke gjøre.
NHJ Litra A var det første lokomotivet i Norge og burde finnes i modell.
Nsb Type 1 var tilsvarende NSB's første lokomotiv.
NSB Type 2 er det førte lokomotivet en ser etter å ha kommet inn på
Norsk Jernbanemuseum. 2 av 3 er bevart og det andre kjøres
om sommeren med tidsriktige vogner.
Disse er alle tidlige Robert Stephenson & Co lokomotiver og har en del
felles detaljer.
Det burde også av denne grunn være mulig å selge disse lokomotivene
og vognene i utlandet. (De har jo faktisk kjørt i England.)
 
Ola Trygve Kvitle


Posted By: cfsalicath
Date Posted: 31 januar 2018 at 08:44
Ser ut som nyhetene ligger i nettbutikken noen minutter før tiden.

Nyheten jeg ikke tror noen gjettet: Superline Padda!

-------------
Med vennlig hilsen

CF Salicath


Posted By: Torbjørn
Date Posted: 31 januar 2018 at 09:47
Har gledet meg til lanseringen av NMJ-nyhetene lenge nå. Etter å ha sluttet med Märklin i fjor, har jeg hatt mitt fulle hyre med å kjøpe "alt" NMJ har produsert ila. noen måneder. I morges rigget jeg meg til på kontoret med kaffe og et par varme boller. Selvsagt kom sjefen med et hasteoppdrag akkurat kl. 09, men det er tross alt arbeidstid. Etter å endelig ha fått sett på godsakene, tenker jeg mange er glade for ferdigmodellen av godsekspedisjonen på Hell stasjon: https://www.nmj.no/nmj-skyline-15110-hell-gods-expedition-nmjh.html." rel="nofollow - https://www.nmj.no/nmj-skyline-15110-hell-gods-expedition-nmjh.html. For øvrig masse ferdigmodeller av bygninger som formelig oser av Norge. Min favoritt er Rema 1000-bygget.
 
Jeg er også veldig glad for at det kommer flere passasjervogner, og spesielt B3 Salongvogn i "Tomatsuppe": https://www.nmj.no/nmj-topline-113401-nsb-cb1-21219.html" rel="nofollow - https://www.nmj.no/nmj-topline-113401-nsb-cb1-21219.html .
 
Min personlige favoritt er Di 3 med takmontert lampe og horn flyttet til inne på taket.


Posted By: AtleB
Date Posted: 31 januar 2018 at 09:50
Og masse nye loknummer på Di3 og topplyskaster LOL Thumbs Up Nå blir det sprekk i budsjettet....

-------------
Mvh Atle


Posted By: Tåge
Date Posted: 31 januar 2018 at 09:51
Endelig .

NMJ Skyline Hell Godshus "Gods - Expedition", Ferdigmodell .

Kom også en del interessante vogner .

-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: AtleB
Date Posted: 31 januar 2018 at 10:07
Men Superline "Padda" uten digitalt grensesnitt? Ermm Det synes jeg var litt dårlig faktisk...

-------------
Mvh Atle


Posted By: KGB
Date Posted: 31 januar 2018 at 10:55
.


Posted By: cfsalicath
Date Posted: 31 januar 2018 at 12:22
Originally posted by AtleB AtleB wrote:

Men Superline "Padda" uten digitalt grensesnitt? Ermm Det synes jeg var litt dårlig faktisk...


Det er litt ulike tekster i beskrivelsen av hver variant. I teksten for http://https://www.nmj.no/nmj-superline-nsb-cm-18246.html" rel="nofollow - 18246 står det at det er digitalt grensnitt, så man må jo tro det gjelder alle.


-------------
Med vennlig hilsen

CF Salicath


Posted By: Torbjørn
Date Posted: 31 januar 2018 at 13:14
@ AtleB
Sprekk i budsjettet? Har du budsjett ;-)
 
Håper NMJ er flinkere til å sette lyskaster på taket enn Märklin (jf. modell 37662 av Jernbaneverkets Di 3 628) Dead


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 31 januar 2018 at 14:12
Det var som forventet fra NMJ!
- Lite nytt av formnyheter - og en del fargevarianter, særlig Di3.
For å lansere "litt nytt" i serien SuperLine var det en enkel motorvogn med 2 aksler. Det er lenge siden Perl lanserte den - og til overkommelig pris.
- Håper bare at de setter av plass til bufferkondensator? Det trengs på en så liten vogn.
 
SJ Litt. R (malmbanelok) var nylig lansert fra Lokmodeller i Sverige etter Brimalms konkurs - riktignok som byggesett. Så det er vel langt unna som ferdigmodell fra NMJ i SuperLine?


Posted By: erakt
Date Posted: 31 januar 2018 at 14:21
Padda er nok ikke rett rundt hjørnet når det står:Modellen kommer med digitalt grensesnitt. Per nå er det usikkert hvilket.

-------------
http://home.online.no/~taerak/index.cfm%20 - T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 31 januar 2018 at 17:26
Såvidt jeg kan se, er AB11 fra den første serien (1960) eneste norske formnyhet i Topline. Resten av nyhetene i Topline er varianter av tidligere modeller samt tidligere annonserte modeller. Selv om jeg ikke hadde de store forventningene til formnyheter, ble jeg likevel noe skuffet. Unhappy  Ingen fare for budsjettsprekk her...

Når det gjelder modellen av AB11 24109, burde den heller merkes som AB12, som vogna ble fra 1980. Om den i det hele tatt hadde gummivulster som AB11, kan det neppe vært særlig lenge. (Jeg tror AB12 fikk bedre seter i 2.-klasseavdelingen enn AB11.)


Posted By: KGB
Date Posted: 31 januar 2018 at 18:20
.


Posted By: Pelle
Date Posted: 01 februar 2018 at 13:03
Originally posted by Torbjørn Torbjørn wrote:


@ AtleB
Sprekk i budsjettet? Har du budsjett ;-)
 
Håper NMJ er flinkere til å sette lyskaster på taket enn Märklin (jf. modell 37662 av Jernbaneverkets Di 3 628) Dead

Heljan gjorde dette med stort hell, mener jeg å huske. Märklin gjør så mye rart med sine modeller. De kan være detlajerte på mye, men feiler helt ut på idenlinjen enkelte ganger.. Se f.eks på hornet til Amundsens grønne Di3..

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 september 2018 at 15:10
Apropos NMJ Di3...
De fleste kortkoblinger kommer i konflikt med spissplogen. Enten kan man skjære av plogen - eller dersom man kan akseptere noe større avstand lok-vogner, kan man bore et 1,6mm. horisontalt hull gjennom NEM-lommen Dette bores ca. 3/4 fra forkant av NEM-lommen. Da kommer koblinger når den raster i det nye hullet, ikke i konflikt med plogen - og man ødelegger heller ikke modellen da koblingen også kan settes  helt inn i NEM-lommen. De fleste kortkoblinger vil ikke skyves inn når de raster i dette hullet.
 
Dette er "et knep" som også flere ferdigmodeller har.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 22 november 2018 at 11:04
Det er merkelig stille hos NMJ for tiden?
Nå er det høysesong for nyheter fordi forretningsdrivende  ikke vil gå glipp av julehandelen. - Skal man kjøpe MJ - eller noe helt annet?!
BM68 og Type 21 kom i sommer i begrenset opplag. Disse modeller ser ut til å være produksjonsklare - og det er "bare å trykke på knappen"? NMJ Topline er det få formnyheter.  
- Hva skjer - NMJ sier ingenting? - Ikke engang en "kommer snart..." som de bruker.


Posted By: SveinF
Date Posted: 22 november 2018 at 19:15
Det blir vel flere Di3'er, Cmb16, Padde, flere Type21 utgaver.

Vi hadde nok hørt det om El14 og Y1 var klar


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 23 november 2018 at 11:22
"Kommer snart" er et relativt begrep - i hvert fall hos NMJ? Nå har det stått på hjemmesiden at "Type 21 kommer snart" i et halvt år. Dette er merkelig, da første serien av Type 21 og BM68 er ute. Trodde det hadde vært rasjonelt å produsere alle modellene samtidig? - Har man enten problemer med modellene, slik at de må omkonstrueres, så hadde dette vært en plausibel forklaring - eller at det er "problemer i Østen" som er årsaken?
Ville tro at julehandelen er noe av det viktigste for MJ-salget? - I hvert fall er rundt halvparten av omsetningen i Tyskland "julehandel".
 
At El14 og Y1 ikke kommer, forbauser ikke like mye. El14 hadde vært en direkte konkurrent til Di3 - og NMJ vil vel først gjøre alle utgaver av Di3 før de setter El14 i salg?


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 24 november 2018 at 23:20
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

At El14 og Y1 ikke kommer, forbauser ikke like mye. El14 hadde vært en direkte konkurrent til Di3 - og NMJ vil vel først gjøre alle utgaver av Di3 før de setter El14 i salg?
Here we go again... Sick

Som tidligere skrevet, forventer NMJ prøvestøp på EL 14 til Nürnberg-messen, og den har latt vente på seg fordi det har tatt tid å få gode nok produksjonstegninger.  Se
http://forum.mjf.no/nr-kommer-el14_topic9821_post17075996.html#17075996" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/nr-kommer-el14_topic9821_post17075996.html#17075996

Dette er ikke akkurat første gangen det har tatt lang tid å få ferdig en annonsert modell, og jeg ser ingen grunn til å tro at NMJ trenerer modellen for å selge flere Di 3. Hadde NMJ tenkt slik, ville de også ventet med å annonsere El 14, ellers ville de risikert at mindre bemidlede kunder heller sparer pengene til modellen er klar.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 25 november 2018 at 11:05
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

[Here we go again... Sick
Som tidligere skrevet, forventer NMJ prøvestøp på EL 14 til Nürnberg-messen, og den har latt vente på seg fordi det har tatt tid å få gode nok produksjonstegninger.  Se
http://forum.mjf.no/nr-kommer-el14_topic9821_post17075996.html#17075996" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/nr-kommer-el14_topic9821_post17075996.html#17075996
Dette er ikke akkurat første gangen det har tatt lang tid å få ferdig en annonsert modell, og jeg ser ingen grunn til å tro at NMJ trenerer modellen for å selge flere Di 3. Hadde NMJ tenkt slik, ville de også ventet med å annonsere El 14, ellers ville de risikert at mindre bemidlede kunder heller sparer pengene til modellen er klar.
 
Som sagt .... dette skurrer!
 
Poenget var at NMJ ikke har kommet med noen nyheter (bortsett fra topplykt på Di3) i kanskje den viktigste omsetningsperioden for MJ i året.
 
Det faller på sin egen urimelighet at når NMJ først lager en mer detaljert modell av El14 (Superline) - og så sier at de har ikke gode nok tegninger for å fremstille en mindre detaljert modell av samme loket (Topline), så får det meg til å undre? - Hva er feil på Superline El14 slik at de trenger nye tegninger?
Hadde de for første gang fremstilt en ny lokmodell, så hadde dette vært en plausibel forklaring.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 25 november 2018 at 11:53
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 
Det faller på sin egen urimelighet at når NMJ først lager en mer detaljert modell av El14 (Superline) - og så sier at de har ikke gode nok tegninger for å fremstille en mindre detaljert modell av samme loket (Topline), så får det meg til å undre? - Hva er feil på Superline El14 slik at de trenger nye tegninger?
Som jeg skrev i den andre tråden, er det ganske fundamentale forskjeller mellom en håndlaget messingmodell og en modell satt sammen av støpedeler i plast. Jeg kjenner riktignok ikke Superline-modellen, men antar at mye av den består av etsede deler. Etsetegninger er et dårlig utgangspunkt for å lage et støpeverktøy.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 26 november 2018 at 10:11
Jeg trodde at utgangspunktet for en modell var en skikkelig målsatt tegning som viste modellen fra alle sider? Det at selve etsetegninger og støpedeler er forskjellige, er helt klart. Man kan ikke lage etsetegninger og støpedetaljer uten å vite grunnlaget/målene i detalj for modellen. Dette må vel NMJ ha klart når de allerede har fremstilt en mer detaljert modell av samme loket?
Som sagt, dette skurrer at modellen ene og alene stopper opp grunnet manglende tegninger.


Posted By: Arne Lie
Date Posted: 26 november 2018 at 11:15
Jeg tror Kjell undervurderer hvilke dokumentasjon/tegninger som ligger bak en slik modell. En messingmodell er en helt annen sak enn en produksjon av en toplinemodell.  En målsatt hovedtegning kommer du ikke langt med når det skal støpes en slik modell. Men siden du insisterer på at "noe" skurrer så ok  for meg :-)

-------------
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 26 november 2018 at 13:28
Utgangspunktet er en målsatt tegning av forbildet. Det var det jeg antok manglet?
Støpeformproduksjon er noe helt annet. Det er krevende, spesielt om man skal ha flere modellvarianter av formen.
NMJ har hjelp til å utarbeide tegninger som danner grunnlag for støpeformproduksjon i Kina. Disse tegningene er igjen basert på målsatt tegning av forbildet og tegningsarbeid/støpeformsarbeid tar en viss tid. NMJ skulle ha god erfaring hvor lang tid slikt tar i Kina. Mangler det tegninger over hvordan forbildet har sett ut, kan arbeidet i Kina stoppe opp. Ellers burde det gå som planlagt.
Jeg undervurderer ikke den tid det tar eller hvilken dokumentasjon som er nødvendig.
NMJ er en "krevende kunde". Det kan godt være at de ser nye utgaver som kan realiseres ved endring av tegningen til støpeformen - og har underkjent tegningsgrunnlaget for støpeformene? - Jeg vet ikke?
 
Uansett er det lite nyheter fra NMJ i hovedsalg-sesongen for MJ som var mitt hovedpoeng.
 
 


Posted By: Arne Lie
Date Posted: 26 november 2018 at 14:33
Da er vi nok ganske enige, skulle gjerne sett noe mer ja :-)

-------------
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.


Posted By: Pelle
Date Posted: 29 november 2018 at 18:38
Jeg har litt erfaring med messing og plaststøp, og ser ikke de store forskjellene på tegningsgrunnlaget disse. Men tegneprogrammene blir jo mer avanserte og jeg tipper NMJ bruker forskjellige produsenter som tegner på sin måte. Konstruksjon av drivverk er helt klart forskjellig siden lokene faktisk må kunne kjøre (nesten ingen av mine motoriserte Superline-modeller klarer å kjøre....). Da vil de lett si at de andre tegningene ikke er bra nok..

Selv tegner jeg selv og har kontroll på hva som lages og sendes uavhengig av produsent og produksjonsmetoder. Så bortsett fra at Kina er ustabilt på leveranser og produsenter der ofte går konkurs, er ikke tegningene noe særlig forskjellige.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Kleindorf
Date Posted: 29 november 2018 at 22:42
Høyt oppe på min ønskeliste er tanklok type 25 eller 23 for skifte av vogner. Men tvilsomt om de kommer i Superline da det ifølge Finn Moe visstnok ikke koster så mye mer å lage større linjelok med tender, noe som de aller fleste kjøpere vil ha. 
Damplok i Topline ville jo vært flott, men er det marked for tilstrekkelig mange til at det svarer seg? 

Man håper jo på at noen kan lage en av disse i byggesett. Det enkleste ville jo vært om understell kunne tas fra et produksjonslok. Liliputs Tigerli har jo feil hjulstilling, men i nøden så ....
Det tyske BR93 har understell som matcher tanklok type 34 så det ville blitt lettere, men loket er vel for ukurant for de fleste med bare 4 bygde eks. som tilhørte Oslo distrikt.

Jeg var atter en gang innom MJ-messa i Håverud, Dalsland nå 10 november, og der viste NMJ fram prøver av motorvogn Y1 i to versjoner. De er nok ikke så langt unna full produksjon. 

Fra Håverudmessa

One87 har jo denne i messingutgave. Ikke av den helt rimelige varianten:  http://www.one87.se/lok-fordon/sj-y1-yf1-39932583" rel="nofollow - http://www.one87.se/lok-fordon/sj-y1-yf1-39932583


-------------
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 30 november 2018 at 11:20
Jeg har begynt å kjøpe modeller fra danske McK. Disse imponerer - både materialvalg og lys/digitalutrustning stemmer - og de går godt.
De er utført i zinkstøpegods og matcher den finish og detaljrikdom som de beste Märklin-modeller til samme pris som NMJ-Topline (med dekoder). De har en DSB Ardelt-traktor som går nydelig (- og med kondensator, slik at den kan forsere pensegater uten problem). Jeg kjøpte denne.
Nå har de kommet med DSB Litt.Q http://mck-h0.dk/kategori/test-overkategori/dsb-q/" rel="nofollow - http://mck-h0.dk/kategori/test-overkategori/dsb-q/
Dette viser at det er fullstendig mulig for NMJ å fremstille små lok i metall og som går godt til en pris som matcher plastprodukter, selv i "små skandinaviske serier".
(DSB Litt. Mz som var den første modellen til McK, ble fremstilt i plast i samarbeid med HobbyTrade - men den er mer detaljert enn HobbyTrade.)


Posted By: akselstog
Date Posted: 02 desember 2018 at 15:45
Originally posted by Kleindorf Kleindorf wrote:

Høyt oppe på min ønskeliste er tanklok type 25 eller 23 for skifte av vogner. Men tvilsomt om de kommer i Superline da det ifølge Finn Moe visstnok ikke koster så mye mer å lage større linjelok med tender, noe som de aller fleste kjøpere vil ha. 
Damplok i Topline ville jo vært flott, men er det marked for tilstrekkelig mange til at det svarer seg? 

Man håper jo på at noen kan lage en av disse i byggesett. Det enkleste ville jo vært om understell kunne tas fra et produksjonslok. Liliputs Tigerli har jo feil hjulstilling, men i nøden så ....
Det tyske BR93 har understell som matcher tanklok type 34 så det ville blitt lettere, men loket er vel for ukurant for de fleste med bare 4 bygde eks. som tilhørte Oslo distrikt.

Jeg var atter en gang innom MJ-messa i Håverud, Dalsland nå 10 november, og der viste NMJ fram prøver av motorvogn Y1 i to versjoner. De er nok ikke så langt unna full produksjon. 

Fra Håverudmessa

One87 har jo denne i messingutgave. Ikke av den helt rimelige varianten:  http://www.one87.se/lok-fordon/sj-y1-yf1-39932583" rel="nofollow - http://www.one87.se/lok-fordon/sj-y1-yf1-39932583
Ja, type 25 i topline hadde vært noe med NMJ autentisk smuss Smile



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net