MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Märklin CS3
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Märklin CS3

 Post Reply Post Reply
Author
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Märklin CS3
    Posted: 03 januar 2018 at 20:05
Lager en tråd for Märklin Central Station 3. For de som lurer på noe eller ønsker å bidra med tips og triks. Jeg er ganske grønn, men har så vidt kommet igang etterat min lå uåpnet på hylla i nesten 10 måneder. Jeg har bare lokomotiver med mfx-dekoder eller lok med ESU M4 dekodere. Det er litt forskjell på hvordan rene feks DCC-dekodere registreres har jeg skjønt.

Jeg har fått registrert noen lok, fått de til å kjøre ganske greit (det er en utfordring å få de til å kjøre like fort ut fra speedometeret), koblet meg til hjemmenettverket, laget noen lokbilder og lastet de inn i CS3 og lastet opp en app på mobilen for å bruke den til styreenhet.

Spør eller bidra, så kan vi kanskje få til en nyttig tråd. Jeg har i hvert fall mye å lære.

Screenshot av CS3 som tas enkelt når den er koblet til hjemmenettverket.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2018 at 22:00
Da jeg skulle bestille CS3 lurte jeg veldig på noe så enkelt som om det følger med Power supply. Det er jo ganske vanlig når man kjøper elektronikk at det følger med såpass mye at dingsen virker. Men med CS3 følger det ikke med Power supply. Grunnen er antakelig at det finnes 2 typer, en 60VA og en 100VA. Til H0 skal en velge 60VA. 100VA skal visstnok være være ødeleggende for dekodere i bestemte kortslutningssituasjoner.
Noe som er litt spesielt er at CS3 ikke er oppgitt på esken som kompatibel med denne Power supplyen. CS3 har Märklinnummer 60226.

 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2018 at 22:09
Jo, i manualen står det at Poweret kan brukes på CS3 (60226)


Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2018 at 11:31
Det som vel har mest betydning, er hvordan powersupply (PSU) og digitalsentralen er avstemt til hverandre?
Når PSUet har lavere ytelse enn sentralen, er det viktig at det er en form for overlastbeskyttelse internt i denne. Det har de fleste gamle MJ-trafoer. Da små kortvarige kortslutninger kan opptre, bør også kortslutningsbeskyttelsen være termisk og ikke koble ut så fort strømmen stiger kortvarig over det PSUet har oppgitt som merkeeffekt/strømstyrke.
Det kan være noe problematisk å løse ved switch-mode-PSU ("transformatorløse").
 
Digitalsentraler og boostere bør ikke ha effekt > 2A i H0. Dette fordi de tynne ledningene i lok og vogner ikke tåler større strømstyrke. Når digitalsentralen har en ytelse på 3A og større, kan man med fordel begrense PSUet - eller ha en ekstern fordeling/begrensing på utgangen som begrenser hver "kurs" til banen.
 
Jeg har ikke en PS3 men kun PS2 60214 som også har 3A max. utgangseffekt. Der bruker jeg en "gammel" digitaltrafo på 52VA 6002 til PSU. Mellom utgangen til sentralen og banen har jeg en gammel kombinert stopplys/markeringslys-pære med begge filamenter sammenkoblet (26W), koblet til banen som strømbegrensing. Den er alltid mørk - unntatt ved permanent kortslutning. Står kortslutningen lenge på, så brenner pæren av - og "redder" togene for større skader (det har ennå ikke skjedd). - Enkelt og rimelig!
 
På moderne boostere, kan man justere både utgangsspenning og strøm.
Det har jeg ennå ikke funnet ut hvordan man gjør på Märklin CS2 - og om det i det hele tatt går an? Har ikke studert CS3 så nøye - men Märklin burde ha en mulighet til å justere både utgangsstrøm og spenning på CS3 for å holde følge med andre system på markedet.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2018 at 13:04
Smart å sikre med lyspære, Kjell.
CS3 skal kunne levere opp til 5A på hovedspor og 1,5A på programmeringsspor. Men det må være med 100VA power for bruk til større skalaer. Rundt 3A blir jo max med 60VA power.
Jeg skal se litt om det er mulig å bestemme maxstrøm. Eneste jeg har observert til nå, er at det kommer opp et vindu på skjermen som forteller om overbelastning ved kortslutning.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2018 at 17:21
Her har jeg koblet til det jeg foreløpig har behov for å koble til. Nettverk, skinnegang og power. Jeg har også et 2 meter langt rett programmeringsspor som jeg kan koble til den svarte programmerinssporkontakten.

 


Edited by steinel - 05 januar 2018 at 17:22
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2018 at 17:33
Første gang jeg satte strøm på CS3en, tror jeg at skjermen så noe slik ut.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2018 at 17:41
Valgte Engelsk og trykket OK. En tutorial dukket opp. Jeg må innrømme at jeg forsatt bare har lest det som står på første side. Var veldig utålmodig og ville kjøre tog Wink.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2018 at 17:47
Gjorde som jeg fikk beskjed om og trakk det lille røde håndtaket oppover. En tom lokliste dukket opp.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2018 at 17:59
Nå visste jeg ikke helt hva jeg skulle gjøre, men tenkte at jeg kanskje skulle sette et lokomotiv på linja.
Valgte den nyeste Märklin Di3en og aktiverte skinnegangen med et trykk på stoppknappen. 
Oi, etter noen sekunder dukket det et vindu opp på skjermen som fortalte at CS3en hadde funnet loket og leste data fra dekoderen.


 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2018 at 18:04
Nå var det bare å "trekke" loket på lista ut feks til venstre og åpne styrepanelet ved å dra det lille røde lokomotivet til høyre.

TUT og KJØR


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2018 at 18:00
For å få opp websiden som ligger i CS3en må man finne CS3ens IP-adresse og taste den inn i browseren.
1. trykk på <System> oppe til venstre på CS3skjermen
2. Trykk på <IP>
3. Tast IP-adressen som vises på skjermen inn i browseren din

 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2018 at 18:10
Her er websiden som dukker opp


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2018 at 21:21
Alle Märklinlokene med decoder ligger i en database med bilder i CS3. Det er det bildet vi ser av 624 litt lenger opp. Men jeg lyst på andre bilder, blant annet for å se vingehjulet på Di3. Da er det litt lettere å identifisere loket ved kjøring. Derfor har jeg tatt noen bilder og laget filnavn som er lett søkbare. Bildene er ikke veldig bra, men de blir kraftig forminsket. Da er de greie nok. De er ikke så uskarpe som det vises her.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2018 at 21:25
For å laste opp nye bilder, trykk på Hochladen under Lokbilder på Websiden i CS3.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2018 at 21:29
Det kommer opp en rute med tekst som sier at du kan dra og slippe bildet i ruta eller klikke for å få opp en filvelger.
er trykke for å få opp en filvelger.




Edited by steinel - 07 januar 2018 at 23:13
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2018 at 21:34
Her er bildet kommer inn i en enkel bildeeditor. Zoom og flytt er vel det eneste som kan gjøres. Men det er greit nok.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2018 at 21:40
Hvis jeg går på Lokbilder Übersicht etterat jeg er ferdig med editeringen og trykket Hochladen og søker på 624, får jeg listet opp bilder fra databasen med mitt nye bilde.




Edited by steinel - 07 januar 2018 at 23:16
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2018 at 23:07
For å legge det nye bildet på 624 som jeg har på sporet, trykker jeg <Edit>, <Edit Locos> og på Di3 624.
Da kommer dette skjermbildet opp på CS3en.

Trykk på ? ? ? og søk på 624. Velg det nye bildet og trykk OK. Da ser det slik ut:


Still inn toppfarten på loket, 105 km/t er det vel på Di3a, endre evt navnet etter ønske og trykk OK
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2018 at 18:18
Alle lokene som er kjøpt med dekoder eller som jeg har bygget om er nå lagt inn i CS3en med nye bilder. Flere kommer etterhvert.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2018 at 21:16
Det er mulig å koble 2 stk Mobile Station til CS3en for å få flere kontrollere. En annen mulighet er å laste ned appen Mobile Station utgitt av Märklin på mobilen. Det fungerer strålende. Alle lokene som er registrert på CS3en dukker opp på skermbildet. Trykk på det loket du vil kontrollere og kjør i vei.

Her er de 2 skjermbildene på mobilen. Portrett eller landskap.




Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2018 at 17:08
Den eneste måten jeg har styrt penser og signaler, er med de små blå Märklin-pultene i gamle dager. Det er vel på tide å komme videre og lære noe nytt. For å liste meg fram, har jeg valgt, i hvert fall i første omgang, å bruke CS3en til å styre en liten testbane jeg har satt opp i kjelleren. Det viste seg ganske fort at det var umulig å "tegne" testbanen direkte med touch på displayet. Det kunne sikkert gått an å bruke mus og tastatur på CSen, men i og med at den er koblet på hjemmenettverket kunne jeg få opp CS3-skjermen på hjemmePCen ved hjelp av programmet VNC Viewer. Da gikk det ganske greit å tegnet testbanen.
Jeg er klar over at jeg skal bruke et eller annet PC-program for å gjøre dette etterhvert, men nå skal jeg bare lære litt om digital styring av penser og signaler.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2018 at 17:15
Jeg hadde tenkt å kjøpe noen Märklin-dekodere, men kom på at for en tid siden kjøpe jeg en ESU Switch Pilot som bare har blitt liggende i skuffen. I og med at dette er helt ukjent stoff, måtte jeg fram med bruksanvisningen, google, en pens med motor og enskrutrekker, og vips, bare å tappe på pens nummer 1 på skjermen og den switchet fram og tilbake. Mye enklere enn jeg hadde trodd.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2018 at 17:28
Slik ser skjermbildet der pensen kan editeres med adresse og protokoll. Under Set Up fanen kan switchetiden endres og det går an å velge mellom Old eller New installation decoder. Akkurat det skjønner jeg ikke hva betyr.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2018 at 18:25
There is a jungle out there ShockedShocked Shocked Litt frustrert etter noen timer i går med strev, mer om det seinere.

I går og i dag har jeg jobbet med og lært meg litt ABC, Asymetric Brake Control. Lagde asymetrisk signal med 5 dioder. Ser at det diskuteres om det skal være 4+1 eller 5+1. Litt trøblete med det ene loket med 4+1. Tenker å teste 5+1 senere.

Et rele som styres av Switchpiloten kobler ABC-signalet inn på skinna og loket bremser nydelig med konstant bremselengde. Rødt og grønt lys kan kobles til samme porten. Med ABC kan barnet i meg tute nå toget venter på grønt lys Wink




Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2018 at 18:58
Det humper videre. Har koblet et gammelt Märklin signal til ESU switchpiloten. Her er en liten video som viser det jeg ønsket å få til (med Homeland i bakgrunnen). En enkel kobling for stopp på rødt lys med konstant bremsestrekning og funksjonene på loket er fortsatt spillbare.

Men her har vi en ulempe med 3-skinne drift. Loket stopper også når det kommer motsatt vei og det er rødt lys. Jeg kommer tilbake med en enkel løsning på dette. Må bare tenke litt mer. Prinsippet er at det skal være slik: Etter signalet skal det være en nødstoppsone som er strømløs. Når et lok kommer bakfra inn på den strømløse sonen, kortslutter slepeskoen og releet slipper i feks 20 sek slik at toget kan passere. Jeg har tegnet en annen løsning med reedkontakt for en stund siden, men ser muligheten til forenkling.



Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2018 at 21:26
Originally posted by steinel steinel wrote:

Jeg kommer tilbake med en enkel løsning på dette.

Eller gjør jeg det? Er skikkelig i tenkeboksen i dag. Tenker på ting jeg ikke har greie på. Trenger å lære. Sikkert mange av dere som er gode på dette.

Jeg har plukket opp at det er mulig å bruke noe som heter tilbakemeldingsmoduler. Da skal det visst gå an å få tilbakemelding til controllerstasjonen (eller et PC-program) og toget vil bremse automatisk når det nærmer seg rødt lys. Og det skal således ikke være nødvendig med galvanisk skilte bremsestrekninger. Noen som kan fortelle om hvordan slik virker og kobles og er slik at man kan slå over på rødt ved å tappa på signalet på en CS eller eCos og toget stopper?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.