MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - re-progamering
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

re-progamering

 Post Reply Post Reply
Author
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: re-progamering
    Posted: 23 september 2017 at 16:43
Noen som vet hvordan man re-programmere en esu v4.0 m4 oem fra Piko. jeg får bare opp en feil kode når jeg prøver. ligger det en sperre som kan slås av.

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2017 at 20:25
Skal du resette tilfabrikk setting?
Bruker du ESU sin Lokprogrammereller hvilken kontrollenhet har du?
Får du erobre uansett hvilken CV du prøver å endre?
Er du i DCC format eller Märklin?
Programmerer du på sporet eller programspor?
Klarer du å lese ut CV verdiene?

Terje
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2017 at 20:38
Tenkte å legge inn ny lyd men blir stoppet av en mld som jeg ikke husker akkurat nå, men jeg får ikke lov å bytte lyd

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2017 at 21:20
Hei, ikke at jeg har noe umiddelbart svar, men hva programmerer du med og hvorfor vil du reprogrammere dekoderen?


MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2017 at 10:18
Tidligere produserte ESU lydekodere for Märklin. Disse hadde begrenset mulighet for reprogramering og skifte av lyd. Et eksempel er den gule Di3 fra JBV med frontploger. Den var jeg faktisk nødt til å bytte dekoder i for å få "alle rettigheter".
Det kan være at ESU har en slik sperre også for de dekodere de leverer til Piko?
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2017 at 21:28
Jeg bruker esu sitt utsyr, og dekoderen jeg har fått har feil lyd og tenkte jeg kunne sleppe alt styret med å sende den i retur til PIKO og kanskje ikke få byttet.

Edited by hamoell - 27 september 2017 at 21:31

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2017 at 22:22
Hvilken feilmelding får du?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2017 at 07:33
Jeg har prøvd alt mulig for å få kontakt med Märklin mfx dekodere (ESU) med ESU Lokprogrammer. Det nytter ikke. Googlet og gravd og spurt. Kanskje det er samme greia med Piko dekodere. Klarer du å løse dette, vil det være veldig interessant. 

Her er tråden jeg opprettet på forumet i et forsøk på å få hjelp:


Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2017 at 07:51
Vis dette er en orginal märklin dekoder finner du ikke denne med ESU sitt system. Du må da bruke MS2, CS2 eller CS3 for å jobbe i disse dekoderne. Selv om ESU i sin tid laget programmet for Märklin vil ikke ESU programmet lese dette.

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2017 at 07:54
Originally posted by steinel steinel wrote:

Jeg har prøvd alt mulig for å få kontakt med Märklin mfx dekodere (ESU) med ESU Lokprogrammer. Det nytter ikke. Googlet og gravd og spurt. Kanskje det er samme greia med Piko dekodere. Klarer du å løse dette, vil det være veldig interessant. 

Her er tråden jeg opprettet på forumet i et forsøk på å få hjelp:





Skal kikke nærmere på problemet senere i dag. å komme med en tilbake mld

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2017 at 10:59
Dersom du kan endre noen CVer (som adresse, min/max-hastighet osv.) har du kontakt med dekoderen fra ESU LokProgrammer. Da burde alt virke!
Jeg merket at ESU hadde lagt inn begrensinger med å kunne programmere/endre lyden på de dekoderne de hadde laget til Märklin. Det kan være at de også har gjort det for Piko?? Visstnok fordi de har utviklet en spesiell lydfile for slike prosjekter der hovedmerke skal ha "alle rettigheter" - også reservedeler.
Kun der ESU er OEM-dekodere, skal du ha "alle rettigheter".
Sjekk med ESU eller Piko om det ligger begrensinger? Det er slett ikke sikkert at de gidder å svare deg?
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2017 at 22:42
Har du prøvd å resette dekoderen til fabrikkinnstillingene ved å sette CV8 til 8 (eller08)?


Piko bruksanvisning (tysk)
Terje
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2017 at 15:17
I flg. bruksanvisningen  over, så er ikke alle CVer programmerbare. Det er heller ikke mulig å endre lyden på denne Piko-dekoderen (fra ESU).
(Die ab Werk programmierten Geräuschdaten können nicht nachträglich verändert werden.)
 
- Dessverre "samme sak" som de Märklin-dekodere som ESU har fabrikert.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.