MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Märklin og DCC
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Märklin og DCC

 Post Reply Post Reply
Author
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Märklin og DCC
    Posted: 24 februar 2016 at 13:07
Hei.
Foreløpig er jeg her på forumet for å stille alle de dumme spørsmålene. Håper jeg kan bidra litt etterhvert ettersom kunnskapsnivået øker.
Jeg har kjøpt en Märklin 37158 type 63A Stortysker. Denne er ny, kjøpt hos Togbutikken, men har gått ut av produksjon. I tenderen sitter det en fmx-dekoder med lyd. Jeg har funnet en hjemmeside som omtaler alle Märkling sine dekodere. http://www.hpw-modellbahn.de/modellbahninfos/maerklin-lokdecoder.htm#antwort10. På de aller fleste sound-dekoderne står det at de også fungerer med DCC.

Siden jeg foreløpig bare har en Roco Multimaus, lurer jeg på om det er trygt å sette Stortyskeren på et anlegg med DCC og om loket vil fungere.
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2016 at 15:47
har du AC-skinner (Märklinskinner) eller DC-skinner?  Siden det er et Märklinlok regner jeg med det er beregnet for treledersystem og dermed AC/Märklinskinner. Hvis så, så skal det gå bra. Med Dc-skinner  ager du ellers bare en kortslutning mellom skinnene...
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2016 at 15:59
Jepp, jeg har Märklin K-skinner. Og flere gamle Märklin lok som jeg har bygd om med ESU V4.0 M4. Med ESU dekoderen kan jeg kjøre både analog AC og DC og digital DCC og MM. Samme med en Di3 AC digital som jeg kjøpe på Ensjø. Den har samme dekoder. Alle lokene har AC konfigurasjon uten isolasjon mellom hjulene og med sleper på senterleder.

Det jeg lurte på var om FMX dekoderen i Märlinloket skjønne DCC protokollen og ikke bare Märklin/Motorola protokollen.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2016 at 18:11
Da har jeg testet. Både med adresse 52 som det står i leaflet'en og 3 som ofte er default.
Ingenting virker. Loket kryper bare sakte framover.
Jeg får åpne tenderen og se om det står noe typenummer på dekoderen.

Eller er det noen som vet noe om dette?
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2016 at 18:49
Der Märklin-Decoder Nr. 60940 (mfx-Decoder) 
Der Decoder ist für H0-Loks gedacht und hier besonders zum Umrüsten von Märklin-Lokomotiven mit vorhandener 21-poliger Schnittstelle, welche mit einem Decoder, der unverstärkte Ausgänge besitzt, ausgestattet sind. 
Dieser Sounddecoder-Spezial unterstützt die Digitalformate mfx, Motorola-1-Protokoll, Motorola-2-Protokoll und DCC-Protokoll. Sounddateien zum Aufspielen stehen auf der Page von Märklin zur Verfügung. 


Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2016 at 00:15
Ergo skal (eller skulle Wink ) den kunne bli kjørt med Multimaus ...

Aner ikke om dette er relevant i her, men har hørt om at det kan skje 'uventede' ting dersom ikke antall hastighetstrinn er koordinert ...
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2016 at 10:24
Mange Märklin-dekodere har problemer med DCC uten at man slår av de andre protokollene som Motorola og MFX, til tross for at de skal ha automatisk valg av protokoller.

Det er en egen CV for valg av protokoll som dekoderen skal adlyde. - Er det en 60940-dekoder, så er det CV#50.
Den kan settes ti 84. Da skal alt annet enn DCC virke.

Er dette en annen dekoder, kan det være en annen CV. Da må man lese bruksanvisningen for dekoderen - og ikke den som følger med loket. Denne bruksanvisning inneholder ikke alle CVer men kun de viktigste.
For Märklin er det ikke viktig at man kjører deres lok på DCC, tydeligvis - men de "skryter" gjerne av at dekoderne deres tar DCC også.
- Tror det også er lurt å slå av AC-analog da dekoderen kan oppfatte dette som "vanlig" AC?
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2016 at 10:57
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Mange Märklin-dekodere har problemer med DCC uten at man slår av de andre protokollene som Motorola og MFX, til tross for at de skal ha automatisk valg av protokoller.

Det er en egen CV for valg av protokoll som dekoderen skal adlyde. - Er det en 60940-dekoder, så er det CV#50.
Den kan settes ti 84. Da skal alt annet enn DCC virke.

Er dette en annen dekoder, kan det være en annen CV. Da må man lese bruksanvisningen for dekoderen - og ikke den som følger med loket. Denne bruksanvisning inneholder ikke alle CVer men kun de viktigste.
For Märklin er det ikke viktig at man kjører deres lok på DCC, tydeligvis - men de "skryter" gjerne av at dekoderne deres tar DCC også.
- Tror det også er lurt å slå av AC-analog da dekoderen kan oppfatte dette som "vanlig" AC?

Takk for tips Smile Ser nå i doc'en på 60940 at CV50 er default 15 (analog AC og DC ON, DCC ON og fmx ON). Jeg skal prøve å sette 84 (bare DCC ON). Meget mulig at dekoderen tar DCC-signalet som et AC-signal ja.
De ESU dekoderne jeg har ellers som skjønner alle målføre oppfører seg ikke slik, men det kan tenkes at de har AC OFF som default.  

Hører fra meg om resultatet i kveld.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2016 at 17:46
Negativt Ouch Ingen virkning. Vet ikke om jeg får endret CVene heller siden det ikke er noen feedback til Multimausen. Tror nesten ikke at Märklinloket skjønner programmeringskommandoene. Det lager en liten lyd, akkurat som det vil begynne å kjøre når kommandoen blir sendt. Og det tyder på at den er døv for målføret fra Mulimausen.  Spørs om jeg må skaffe meg noe mer avansert for å programmere kontrollerne. 

Er det ESU Lokprogrammer på programmeringsspor som er riktige veien å gå?


Edited by steinel - 25 februar 2016 at 18:05
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2016 at 18:57
Har du prøvd å endre antall hastighetstrinn på Multimausen for dette loket? Jfr. inlegget fra Bjørn Egil. Om dekoderen er stilt inn på 28/128 trinn (standard) og Multimausen 14, eller motsatt, vil du få problemer.

Se ellers det som står under "troubleshooting" (s. 38) i manualen.

Originally posted by steinel steinel wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

[...]
Det er en egen CV for valg av protokoll som dekoderen skal adlyde. - Er det en 60940-dekoder, så er det CV#50.
Den kan settes ti 84. Da skal alt annet enn DCC virke.
[...]
[...] Jeg skal prøve å sette 84 (bare DCC ON). [...]
Verdien 84 i CV 50 ser ut til bare å gjelde i tabellen for MM-format. For Multimaus er det tabellen for DCC som gjelder. Da er det ingen bit for å slå DCC av eller på, siden DCC ikke kan deaktivere seg selv, så det skulle være verdien 0 (null) som slår av alt annet inkl. analog.

Verdien 84 vil antagelig tolkes som MM/fx på (siden bit 2 er på), eller bli ansett som ugyldig og ignorert.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2016 at 19:01
jeg forsto det som det var dekoderen 60940 du hadde - og den skal ta DCC. Det kan imidlertid være at du har en lik hardwaremessig dekoder med annen firmware?

Det er enkelte av dekoderne som er originalmontert i Märklin-lok som har fjernet muligheten for DCC-protokoll.
Kjøper man samme dekoderen hardwaremessig "i løs vekt" har den mulighet for å kjøre DCC-protokoll.

Jeg har aldri funnet firmware for å "oppdatere" disse dekoderne til å kjøre DCC.

Kanskje Märklin ikke vil slippe inn DCC som protokoll i konkurranse med MFX på sitt 3-skinnesystem? På helt like lok i Trix, sitter imidlertid samme dekoder med DCC.
Således unngår man at det åpnes muligheter for mange andre fabrikat som opererer på digitalmarkedet. Dersom DCC hadde vært en opsjon som er standard for Märklin-lok, hadde nok flere "konvertert" til DCC.
"Løse" dekodere kan de imidlertid levere med samme hardware og DCC-protokoll. Dette er sikkert for å kapre en liten del av DCC-dekodermarkedet og forenkle reservedelsbeholdningen til også å omfatte Trix-lok?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2016 at 19:28
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Verdien 84 i CV 50 ser ut til bare å gjelde i tabellen for MM-format. For Multimaus er det tabellen for DCC som gjelder. Da er det ingen bit for å slå DCC av eller på, siden DCC ikke kan deaktivere seg selv, så det skulle være verdien 0 (null) som slår av alt annet inkl. analog.

Verdien 84 vil antagelig tolkes som MM/fx på (siden bit 2 er på), eller bli ansett som ugyldig og ignorert.


Jeg ser nå at CV-listen til Märklin er en linje forskjøvet i toppen.
Derfor står det "80" på samme linje som "Analog AC aus". Derfor leste jeg det slik at setter man CV#50 til 80, så fjerner man muligheten til AC-analog.
Først skulle "80" stått på egen linje - og deretter 0 utenfor "Analog AC aus". Dette har falt ut.

Det jeg mener er tilfelle, er at verdien av denne CV#50 kun er gyldig < 80. Først har man angitt veriomfang til CVen.
Da er verdien 4 det som kun tillater DCC (+ FX eller "Motorola-protokoll" som ikke går an å fjerne).

Det skal være samme CV-nummer for alle protokoller, så CV-ene gjelder ikke "bare" for Motorola-protokoll.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2016 at 19:42
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Det jeg mener er tilfelle, er at verdien av denne CV#50 kun er gyldig < 80. Først har man angitt veriomfang til CVen.
Da er verdien 4 det som kun tillater DCC (+ FX eller "Motorola-protokoll" som ikke går an å fjerne).

Det skal være samme CV-nummer for alle protokoller, så CV-ene gjelder ikke "bare" for Motorola-protokoll.
Det er mulig det er samme CV-nummer, men med mindre det er feil i manualen, er det ikke helt identiske verdier som benyttes.
  
Det er separate tabeller for MM og DCC. På de engelske sidene finner en CV 50 på s. 30 for MM og s. 35 for DCC. Bit 2 (verdi 4) har forskjellig funksjon i de to potokollene: fx (MM) på for DCC-protokoll, DCC på for fx/MM-protokoll.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2016 at 21:09
Hepp.
Jeg testet 04 i CV50 også i og med at jeg ikke fant noen grunn til at man skal legge inn 80 (bit4+bit6) siden det bare er bit0-3 som er i bruk. Har også prøvd å sette CV29 til 2: speed level 28/128, analog operation off og short address.
Men det er tydelig at dekoderen ikke tar programmeringkommandoene ettersom det kommer en kort durelyd i motoren. Alle de andre lokene mine er helt stumme ved programmering.
Nei, kanskje det er lagt inn en skikkelig sperre på dekoderene som sitter i lokomotiver.

Jeg får kjøpe en Locopilot i første omgang så jeg får kjørt loket. Det går utrolig fint og er fint å se på synes jeg.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2016 at 08:45
Da gikk det bestilling på en ESU Lokprogrammer. Så får vi se om "Märklindekoderen" lar seg programmere med den. Jeg tviler sterkt. Bestilte også en Loksound dekoder til NMJ Di.3en jeg har. Da kan jeg lære litt mer. 
Foreløpig flytter jeg dekoderen fra Di.3en over i 63Aen for å få kjørt og lekt litt. Trenger også å finne ut litt mer om slake K-penser. Det lille jeg har prøvd er det ikke alt jeg har som fungerer særlig bra. Blir litt kortslutninger og stopp. Trenger å lære om avstand mellom hjulflensene, flenshøyder osv. Blant annet synes jeg ikke NMJ Di.3en går særlig fint på K-pensene. Har mistanke om at flensene er for lave slik at boggiene bikker på seg og hefteringene mister taket. Men det får jeg finne ut av. Blir spennende å se hvordan Märklin 63Aen går.  

Det baller på seg som vi sier. Egentlig hadde jeg bare tenkt å ta fram mitt 50-60 år gamle Märklin fra loftet og bygge med. Ser ikke ut til at mye av det blir brukt utenom noen lok som jeg har digitalisert. De vekker gode minner, særlig lukten av svidde børster og komutatorer og det evige nærværet av ozon i lufta. 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2016 at 10:25
Nå leser jeg konsekvent bruksanvisninger på tysk for tyske produkter da de ofte er mer korrekte...
Det hadde vært temmelig pussig om verdien av CV#50 hadde endret betydning i MM og DCC? Det er jo verdien av denne CV som styrer valget av MM og DCC ( -og for øvrig andre protokoller/driftsformer). Et sted må jo dekoderen hente denne informasjon fra - uansett protokoll.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2016 at 12:39
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Nå leser jeg konsekvent bruksanvisninger på tysk for tyske produkter da de ofte er mer korrekte...
Det hadde vært temmelig pussig om verdien av CV#50 hadde endret betydning i MM og DCC? [...]
Det står det samme på de tyske sidene i manualen, som jeg lastet ned fra Märklins sider i går. Se s. 12 for fx (MM) og s. 17 for DCC.

For fx (MM):
"DCC ein" / "Werte: 4" og
"Hinweis: fx (MM) kann sich selber nicht deaktivieren."

For DCC:
"Bit 2 : fx (MM) aus = 0 / fx (MM) ein = 1" / "Werte: 0/4" og
"Hinweis: DCC kann sich selber nicht deaktivieren."

Ja, det er pussig, men det er hva det står. Tabellen for fx (MM) er for øvrig mer ufullstendig/uoversiktlig enn den for DCC, kun med angivelse av på-verdier og ikke bit-nummer.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2016 at 14:50
Ja, dette er underlig!!

Eneste forklaring jeg har på dette, er at dersom man slår av FX, så beholder man DCC. - Slår man av DCC blir FX aktivert. Således har man alltid en måte å komme i kontakt med dekoderen på. Er dette samme bit, vet man ikke definitivt hvilken protokoll som er utkoblet - FX eller DCC.
Dette må styres av en og samme CV i begge "modes".

Mener å ha lest at da mLD og mSD kom på markedet, kunne ikke DCC slåes av, kun Märklins egne protokoller. - Jeg tok dette som et varsel at Märklin var i ferd å "gi opp" sitt MFX-system - den gang.

Det er også 2 måter å telle bits på i "dekoderverden". Lenz m.fl. starter med Bit 0,1,2,3... mens ESU og noen andre starter med 1,2,3...
- Derfor er det vanskelig med bitnummerering.
Det virker derfor "rart for meg" at Bit #2 skal ha verdi 4. Det er Lenz måte å telle på - og de har "bare" DCC.

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2016 at 15:21
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det virker derfor "rart for meg" at Bit #2 skal ha verdi 4. Det er Lenz måte å telle på [...]
Dette er det normale i elektronikkbransjen, dvs. at man starter med bit 0. For bit n blir da tilhørende verdi 2 opphøyd i n-te, så matematikken blir enklere enn om man starer nummereringen med 1. 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2016 at 21:41
Da er ESU Lokprogrammer i hus. Det er ikke mulig å få kontakt med Märklinloket 63A Stortysker. Så jeg tolker at det er lagt inn en sperre i dekoderen for at man kun skal kunne kjøre med Märklin styrekontroller. 

Når jeg har putter inn en LokPilot V4.0 M4 i Stortyskeren, går den helt nydelig. Men det spørs om det er særlig interessant å kjøpe Märklinlok hvis man må kjøpe en dekoder til over 1000 spenn i tillegg for at det skal virke på DCC og lage lyd.

Så langt har jeg da en Di.3 og en 63A til Lillehammer stasjon anno 1960-65 som funker og kan teste litt videre på kjøring over penser som jeg har slitt litt med. 
 
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2016 at 23:28
Jeg bruker ESU ECOS II på 2-leder skinner. I ECOS manualen presiseres det at polariteten er viktig for tilkoblingen til midtlederskinnesystem. B-utgangs på midtleder og O-utgang på skinnestreng. Vet ikke om det kan hjelpe
Terje
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2016 at 09:26
Originally posted by GETEL57 GETEL57 wrote:

Jeg bruker ESU ECOS II på 2-leder skinner. I ECOS manualen presiseres det at polariteten er viktig for tilkoblingen til midtlederskinnesystem. B-utgangs på midtleder og O-utgang på skinnestreng. Vet ikke om det kan hjelpe

Hei. Nei, det spiller ingen rolle. Får ikke kontakt med dekoderen og kan derfor ikke endre noen av CVene.
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2016 at 09:28
Jeg tror forklaringen er at dekoderen i 37158 er en spesialvariant av 60940 med annen firmware.  Det går fram av lokets bruksanvisning hvilke CV-registre den har, og det er ikke rare greiene sammenlignet med en ekte 60940.  DCC støttes ikke.  Den er sannsynligvis også beskyttet mot oppgradering til ekte 60940 på et eller annet vis.

https://static.maerklin.de/media/cc/28/cc285c97024386c63371869a4373ecee1434542184.pdf 






Edited by Per Hilton - 05 mars 2016 at 09:30
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2016 at 10:37
Originally posted by Per Hilton Per Hilton wrote:

Jeg tror forklaringen er at dekoderen i 37158 er en spesialvariant av 60940 med annen firmware.  Det går fram av lokets bruksanvisning hvilke CV-registre den har, og det er ikke rare greiene sammenlignet med en ekte 60940.  DCC støttes ikke.  Den er sannsynligvis også beskyttet mot oppgradering til ekte 60940 på et eller annet vis.

Det er nok min konklusjon også, men det er lov å håpe ;-)
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2016 at 12:05
Hei,

Denne tråden kan gi deg noen svar - og en fundering om du burde anskaffe deg en Z21.

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=13958.0

(Forøvrig - har du vurdert om kanskje 2 skinnedrift er en bedre løsning ?)
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2016 at 17:16
Hei.
Interessant lesing Smile
Blir nok Märklin K-skinner, Rocrail, Raspberry Pi og mye sjølmekka elektronikk på meg.
Stein
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2016 at 15:26
Jeg har bestemt meg for hva jeg skal bruke på Lillehammer Stasjon prosjektet mitt:

Skinner: Märklin K
Lok: Märklin og NMJ (evt hvis det dukker opp noe annet interessant og tidsriktig)
Protokoll: Motorola og DCC 
Digital styring: Uhlenbrock Intellibox II
Server: Rocrail server på Raspberry Pi
Styresoftware: Rocview på laptop
Penser: Servoer og Uhlenbrock Servodekoder
Svingskive: Egen elektronikk.

Det var så langt, men det baller på seg her også med signaler, bremsestrekninger, tilbakemeldingsmoduler og alt jeg foreløpig ikke har greie på. Uhlenbrock har det meste.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2016 at 13:10
Sitter her og surfer litt på command stations. Hadde jo egentlig tenkt å kjøpe Uhlenbrock Intellibox II. Men nå har jeg blitt litt fascinert av ESU Ecos 50200. Er det noen grunn til ikke å kjøpe den? Ser jo ut til å ha det meste, også mulighet for DCC, Motorola osv. Da skulle den sikker kunne styre Märklin sine lok med fmx-dekoder? Gudmestad har en stykk inne til 5995,-. Skal, skal ikke? 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.