MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fremo modul spørsmål
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fremo modul spørsmål

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fremo modul spørsmål
    Posted: 28 november 2005 at 16:09
Ingen kommentar...
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2005 at 15:12

Greffern da, er det derfor du henger litt med hodet på treff av og til, for å sjekke om det står preisere opp-ned under moduleneLOL ?

 

MVH
Terje O

Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2005 at 14:45
Jaja, det måtte kanskje ende på denne måten... falt utfor kanten, hehehe.
Quote

The Flat Earth News, at least back then, had a regular column, "One Hundred Proofs Earth is Not a Globe." Number 34, in that issue,

"If the Earth were a globe, there certainly would be -- if we could imagine the thing, to be peopled all around-"antipodes:" "people who," says the dictionary, "living exactly on the opposite side of the globe to ourselves, having their fee [sic] opposite to ours" - people who are HANGING DOWN, HEAD DOWNWARDS while we are standing head up? But since the theory allows to travel to those parts of the earth where the people are said to hand head downward, and still to fancy ourselves to be heads upwards, and our friends whom we have left behind us to be heads downwards, it follows that the WHOLE THING IS A MYTH - A DREAM - A DELUSION - and a snare, and, instead of there being any evidence at all in this direction to substantiate this popular theory, it is plain proof that the Earth is Not A Globe."

Funnet her...


Edited by greffern
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2005 at 13:00

Originally posted by greffern greffern wrote:

Hei Kjetil, har du hørt om "Flat Earth Society"?

Hjemmesida er i alle fall informativ:

Unfortunately, this website
seems to have fallen off the edge of the earth,
along with its maintainer.

It will be back, eventually. Or not. But probably. Soonish. We think.

Mr. Teapot says, "Thanks for your patience."

Hail, Eris.
Bjørn Egil
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2005 at 12:11

Originally posted by greffern greffern wrote:

Hei Kjetil, har du hørt om "Flat Earth Society"?

Øhhh. Er det de som alltid er engstelige for å falle utenfor kanten....?

Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2005 at 09:12
Hei Kjetil, har du hørt om "Flat Earth Society"?
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2005 at 21:25
Originally posted by halvors halvors wrote:

Spennende stasjon, dette .

Det som er viktig å tenke på når man planlegger å bygge en stasjon som er tenkt brukt i FREMO"s trafikkspill er blant annet:

  • At lengden og utformingen gjør at den kan passe inn i et middels stort lokale, sammen med andre stasjoner av tilsvarende størrelse.
  • At sporgeometri kan fungere med mye trafikk. FREMO-trafikk er mye mer intens enn virkelighetens.
  • At det finnes spor med muligheter for frakt til og fra, industrier eller lignende som kan generere trafikk på anlegget.

Derfor kan det være nødvendig å tilpasse virkeligheten slik at en stasjon (eller en hvilken som helst annen modul) fungerer i praksis. Noen eksempler på praktiske forhold som bør tas hensyn til:

  • Avvikende spor helt ute i enden av en lang stasjon bør unngås, fordi man da må legge to kurver ved siden av hverandre før man "møter veggen". På kortere stasjoner er ikke dette noe problem.
  • Dersom en større stasjon ligger i en kurve bør man ikke ha avvik som går ut på utsiden av kurven, for da låser man plasseringen av stasjonen i et lokale. Avvikende spor bør heller "gå inn i kurven".
  • Dersom stasjoner har en ukurant vinkel så bør man ha tilgang på kurvemoduler som kan rette opp vinkelen tilbake en rett modul, eventuelt komplettere til en vinkel som går opp i 15 grader. Dette forenkler anleggsplanleggingen vesentlig.

Når alt dette er sagt så er det selvsagt flott med stasjoner som er bygget etter et virkelig forbilde, og det gjør byggingen mer utfordrende.

Hilsen Halvor



Halvor har listet opp mange viktige punkter.
Hvorvidt modulen ender opp med en ukurant vinkel er ikke det viktigste.
Derimot bør du tenke på hvordan du har tenkt å transportere stasjonen før du begynner å bygge. Dette vil ha innvirkning på hvor mange og hvor store seksjoner du trenger. Seksjonene bør bygges like store. Dette vil gjøre stabling mulig. Stabling av seksjonene har to hensikter. Delvis for at du får plass til flere på samme golvareal, men også like viktig. Stablede seksjoner vil beskytte detaljene under transport.
Altså:
Begynn med å tenke på hvordan du har tenkt å transportere modulen.
Mål opp golvarealet og se hvor store seksjoner du får plass til (Ikke glem høyden). Ta med utvendige beskyttelsesplater.
Nå kan du tegne opp seksjonene og spre dem utover for å se hvor mange du trenger for å få plass til stasjonen.


MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2005 at 19:58

Originally posted by greffern greffern wrote:

Løsningen er enkel, gi blaffen i høydeforskjellen. Fremo er på dette tidspunkt flatt!

Øhhh. For noen hundre år siden trodde man også at jorda var flat og firkantet. Dere Fremoister er noen særinger....

Hilsen  Kjetil

Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2005 at 19:53
Løsningen er enkel, gi blaffen i høydeforskjellen. Fremo er på dette tidspunkt flatt!
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2005 at 10:43
Originally posted by jevistad
<P>På den andre tegningen du fikk, er i sporvekselen til E-avd. tegnet inn:</P>
<P><A href=http://home.lyse.net/vistad/bilder/sira.jpg target=_blank>http://home.lyse.net/vistad/bilder/sira.jpg</A></P>
<P>[/QUOTE jevistad

På den andre tegningen du fikk, er i sporvekselen til E-avd. tegnet inn:

http://home.lyse.net/vistad/bilder/sira.jpg

[/QUOTE wrote:

Ja jeg så det

Etannet problem er at det er høydeforskjell på sporene ut fra stasjonen, Sørlandsbanen stiger, Flekkefjordbanen synker og omformer sporet er rett.

Ja jeg så det

Etannet problem er at det er høydeforskjell på sporene ut fra stasjonen, Sørlandsbanen stiger, Flekkefjordbanen synker og omformer sporet er rett.

skal ikke være lett dette

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2005 at 04:32

Marnadal-Sira ble ble elektrifisert 18.02.44.

Marnadal hadde lokstall og svingskive , men står ikke noe i banedata når dette ble fjernet. Stasjonsbygningen ble bygget i 1942 og ble ubemannet fra 13.06.88.

A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2005 at 20:39

Kjempeflott med disse sporskissene. Jeg får se om jeg kan grave fram reguleringskart som bedre viser tropografien rundt Sira?

En annen, meget kort og interessant stasjon på Sørlandsbanen er Snartemo. Denne ligger på en fylling mellom 2 tunneller, Hegebostad og Kvineshei med en bro over Lygna i vestenden. Om man tar epoke fra like etter krigen, så gikk det fra østenden et sidespor på noen kilometer ned dalen til Jåddan. Dette sporet som tyskerene laget i full fart på noen måneder er en historie for seg selv, da det ikke var trafikk på det men det skulle visstnok være starten på sidebanen til Lyngdal og Farsund.

Som FREMO-modul måtte derfor Snartemo være meget bra med 2 tunneller på siden, men lengden blir nok godt over 5 meter.

En annen favoritt for meg er også Marnadal der det var lokbytte fra damp østover til elektrisk vestover fra 1944 og noen år fremover. Har hørt at denne stasjonen hadde både svingskive og lokstall på den tiden, men dette forsvant ganske fort? - Kanskje andre vet noe mer?

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2005 at 12:19
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Det som ikke kommer med på denne stasjonstegningen og som gjør den int. er "avkjøringen" til omformer- og elektroavdelingsområdet. Sporvekselen til dette er ikke med på denne tegningen, men skal være rett etter broa, motsatt side av "avkjøringen" til fl.fjord. Se bilde tidligere i denne tråden

På den andre tegningen du fikk, er i sporvekselen til E-avd. tegnet inn:

http://home.lyse.net/vistad/bilder/sira.jpg

Den er datert 1946, og Sira ble elektrifisert i 1944.

Åk og KL-master er også markert på denne tegningen.

Det forøvrig var lokbytte på Sira fra 1944 til 1950, da Sørlandsbanen ble elektrifisert fram til Egersund.



Edited by jevistad
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2005 at 20:20

Det som ikke kommer med på denne stasjonstegningen og som gjør den int. er "avkjøringen" til omformer- og elektroavdelingsområdet. Sporvekselen til dette er ikke med på denne tegningen, men skal være rett etter broa, motsatt side av "avkjøringen" til fl.fjord. Se bilde tidligere i denne tråden

Må vel få tak i noe slikt sporleggingsprog. å leke meg litt



Edited by SveinR
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2005 at 19:24

Spennende stasjon, dette .

Det som er viktig å tenke på når man planlegger å bygge en stasjon som er tenkt brukt i FREMO"s trafikkspill er blant annet:

  • At lengden og utformingen gjør at den kan passe inn i et middels stort lokale, sammen med andre stasjoner av tilsvarende størrelse.
  • At sporgeometri kan fungere med mye trafikk. FREMO-trafikk er mye mer intens enn virkelighetens.
  • At det finnes spor med muligheter for frakt til og fra, industrier eller lignende som kan generere trafikk på anlegget.

Derfor kan det være nødvendig å tilpasse virkeligheten slik at en stasjon (eller en hvilken som helst annen modul) fungerer i praksis. Noen eksempler på praktiske forhold som bør tas hensyn til:

  • Avvikende spor helt ute i enden av en lang stasjon bør unngås, fordi man da må legge to kurver ved siden av hverandre før man "møter veggen". På kortere stasjoner er ikke dette noe problem.
  • Dersom en større stasjon ligger i en kurve bør man ikke ha avvik som går ut på utsiden av kurven, for da låser man plasseringen av stasjonen i et lokale. Avvikende spor bør heller "gå inn i kurven".
  • Dersom stasjoner har en ukurant vinkel så bør man ha tilgang på kurvemoduler som kan rette opp vinkelen tilbake en rett modul, eventuelt komplettere til en vinkel som går opp i 15 grader. Dette forenkler anleggsplanleggingen vesentlig.

Når alt dette er sagt så er det selvsagt flott med stasjoner som er bygget etter et virkelig forbilde, og det gjør byggingen mer utfordrende.

Hilsen Halvor

Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2005 at 16:32

Ooooff,,

tatt på fersken...

Jeg skrev KAN, ikke at jeg ville funnet på å gjøre det.. LOL

 

MVH
Terje O

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2005 at 16:18
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Første steg i retning av en mer håndterlig lengde kan være å lette på kravene til sporvekslene. Det kan være endel å spare på å gå fra "helt riktige" til f.eks Peco sine lange.

 

Det var jo nye takter fra den kanten

Men jeg er helt enig, på en stasjon med såpass mange spor vil det nok bli litt voldsomt med 1:9 veksler.

Det går jo an å selvbygge vekslene allikevel om de er 1:5 eller 1:6

Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2005 at 16:08

Hei igjen,

Fremo gjengen har ingen problemer med komprimering, men det er jo en fordel at man står i igjen med sporlengder som er brukbare rent operasjonelt.

Første steg i retning av en mer håndterlig lengde kan være å lette på kravene til sporvekslene. Det kan være endel å spare på å gå fra "helt riktige" til f.eks Peco sine lange.

Antar at det kan være en god del andre forslag også blant brukerne her på forumet?

MVH
Terje O   

 

    

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2005 at 15:53

Ja nok Flekkefjord

I følge sikkre kilder må Sira stasjon være 9m i 1:87 for å få korrekt lengde, hvor mye kan en jukse med dette før en blir kastet på dør av Fremogjengen?

Spiller dum jeg

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2005 at 09:46

Nå ble det mye Flekkefjord... Big smile

Tegninger av Sira fra 1946 er oversendt Svein.

Du kan kanskje legge dem ut (vet ikke hvordan det er med copyright ....)..

MVH
Terje O

 

 

 

 

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2005 at 01:16

Eller prøve muset på Hamar. De har et flott bibilotek som anbefalles et besøkt.

 

A matter of life and death
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2005 at 21:50
Ousdal og Johannessen er æresmedlemer i FBV (Flekkefjordsbanens venner), og sitter nok på mye informasjon, levert avis til Johannessen i si tid og han var en naturlig kilde den gang jeg skrev særemne på ungdomsskolen (bombe). Men en har lært litt mer og ser klart at en burde hatt en ny omgang med innput. Dessuten så står det veldig mye bra og mange artige bilder i boka om Flekkefjordbanen som kom ut for 1 års tid sia, kan anbefales.

Edited by SveinR
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2005 at 21:08

Har aldri sett passasjervogner av tre i Flekkefjord i "min tid".-)  Husker imidlertid godt turene med "donnerbusche" da det av og til var problemer med lyset og det ble ganske mørkt i alle tunnellene. Dette var en temmelig nifs opplevelse for en liten gutt!

Dersom du er på jakt etter gode bilder fra drift på banen, så må du kanskje oppsøke etterkommere av en del jernbanepersonell i Flekkefjord? Her er noen navn som jeg kommer på i farten:
Barth (bodde på Uenes)
Johnsen (bodde i nærheten av Kristiansandsboden)
Stømer (bodde på Uenes)
Kristensen (var fra Drammen og flyttet tilbake dit, bodde i Fjellgaten - datteren var forøvrig trillepike for meg på bleiestadiet)
Du kan også prøve Ousdal som jeg tror ennå lever og bor på Uenes (Ja - det er onkelen til skuespilleren)
Dette var alle lokførere.

Mener at en av stasjonsmesterene fra den tiden het Djuphagen og banevokteren på Flikkeid - het det samme som stasjonen (der han forøvrig bodde).

Lykke til med fotojakten - og om du finner noen gode bilder så hadde det vært hyggelig om du ville dele med oss andre?

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2005 at 16:12
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 Type 20 med ex. tysk donnerbusche

Noen som har noen gode bilde av disse? har egentlig alltid lurt på hva slags personvogner det gikk her, fordi de vanlige teakboggievognen kunne vel ikke gå her eller?

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2005 at 16:10

At den gamlestajonsbygningen blir satt opp igjen tror jeg aldri kommer til å skje desverre. Folk PÅ Flekkefjord kommune ser vel helst at alt med jernbane forsvinner.  Og tror kjørestrømmen må ha sånn T-bane strømopptak langs bakken, fordi luftledning er det dårlig med plass til.

Men hva kan en ikke få til i Fremo verden?

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2005 at 14:43

Det er vel neppe høyde nok til å montere kontaktledning?

 

MVH
Terje O

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2005 at 13:08
Her kunne man ha forlenget lokaltoget fra Egersund( går 1 pr time til stavanger) til Flekkefjord og kjørt flere avganger om dagen, underforutsetning at de hadde diesel, eller satte opp kjøreledning.
A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2005 at 12:45

Morsomt å kunne provosere med preposisjoner .-)

Reguleringskart ligger vel ikke å "slenger rundt" i hele kommunen (selv om man av og til skulle tro det mht. utbyggingsløsninger som blir valgt der)?

Flekkefjord Kommune - er for meg selve Kommunehuset i Elvegaten (tidl. Alfr. Sands Møbelfabrikk). Vel er "huset" blandt de største i byen, men jeg velger fortsatt preposisjonen "på" fremfor "i" når jeg en skjelden gang besøker Kommunehuset. - Det blir det samme som "på" stasjonen og "på" jobben osv.

Det som gjør reguleringskart spesielt attraktive (særlig de nye digitalkartene) er at de er meget detaljerte og har liten ekvidistanse slik at muligheten for å gjenskape området blir tilsvarende bra! Jeg hentet således kart fra partiet Drangeid - Loga som jeg synes er spesielt fasinerende om det kunne gjenskapes i modell? Reguleringskartet over Flekkefjord Stasjon er faktisk så detaljert at begge skinnestrenger er avmerket på sporet.

Ellers må jeg bare slutte meg til beklagelsene over at selve stasjonsbygget ble revet på slutten av 60-tallet. Jeg har lest at det faktisk verserer planer om en gjennoppførelse, men jeg tror først man bygger en 2.etasje på kjøpesenteret før dette blir realisert?

Lokalpolitisk har det alltid vært svak støtte for å beholde jernbanedrift på Flekkefjordsbanen. Mange lokalpolitikere oppfattet nok innstillingen om at banen var bevaringsverdig av 1. kl.som en utidig overstyring fra sentralt hold?

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2005 at 00:54
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Hei Svein!

Jeg var en tur på Flekkefjord Kommune like etter nedleggelsen og før rivearbeidene og Spor 2 ble bygget for å få kopi av kartskissene på oppmålingsavdelingen.

Dersom Sira skulle være aktuelt, så må epoken frem til før 1955 være en gullalder. Sira var da endestasjon for dampdrift på Jærbanen og Flekkefjordsbanen hadde ennå et Type 20 i daglig drift. Husker som guttunge å ha reist med dette (til langt inn på 60-tallet). Man kjørte da Type 20 med ex. tysk donnerbusche og godsvogner i minst et togpar alle hverdager.

PÅ Flekkefjord Kommune??? det heter I Flekkefjord Kommune

Tar jeg ikke helt feil så har jeg tegninger over sporplanen til Flekkefjordstasjon. Tegning over lokstallen og vognstallen har jeg, men ikke over hovedbygningen. Var/er ikke så interessert i den, da den ble revet før jeg kom til verden.

Men om et par år vist jeg ikke blir lurt bort til en anne del av norge, så kan vi i Fremo verden knytte sammen Ålgårdsbanen med Helleland og kjøre "expresstog"(bm89) Ålgård-Flekkefjord



Edited by SveinR
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2005 at 21:52
Jeg tror jeg har sluttrapporten fra banebygginga her et sted!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.