MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - AMW print på EL16 - tips.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

AMW print på EL16 - tips.

 Post Reply Post Reply
Author
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: AMW print på EL16 - tips.
    Posted: 01 mai 2017 at 22:33
Har nettopp kost meg litt med å installere et printkort fra Arnold Huebsch (AMW) for EL16, og tenkte å dele mine erfaringer. Mitt lok var en EL16 2217 (43559) fra første serien i nydesign. Først installerte jeg kortet som et rent skifte av originalprintet. Men jeg synes ikke dette ga særlig forbedring + at jeg oppdaget at ene lyslederen for topplyskasteren var skadet (bruktkjøp). Kortet fra AMW er meget velbygget og har fine loddepads for å legge til ekstra funksjonsutganger. Så det ble plutselig et oppgraderingsprosjekt av det. Iom. at det er bedre bildeopplastingssupport her nå, så tenkte jeg å dele det i fall noen andre lurer på et lignende prosjekt. 


Effekt av AMW print. Loket med AMW kort til venstre. Litt mer definert lysbilde (og sluttlys blir mye bedre), men ingen wow-effekt i mitt syn. 

Så jeg ga meg på et lite prosjekt. 



Kåpe tatt av og man ser det gamle printet til 43559. 


Gammelt og nytt print. Jeg har brukt Zimo MX633 P22 til dette loket. Det har støtte for kondensatorer og nok funksjonsutganger til å gjøre det jeg vil. 


Motorkontakter må loddes på. Likeså kondensatorer (ikke avbildet). Jeg brukte 4 tantalkondensatorer på 150uF 16V.


De første versjonene av EL16 hadde ikke tak i førrerrommet, noe som gjør at hele førerhytta lyser opp. Jeg skar til tak i plasticard og monterte 0603 warm white SMD dioder til førerromsbelysning. Jeg satte også inn stoler med lang rygg, et ATC panel og en hastighetsmåler i førerromsinnredningen. Ikke helt korrekt plassert, men litt bedre enn slik det var originalt. 


Litt modifisering av kåpa. Sølvtape i "lysboksen" for å minske lystap. Kontakter til topplyskaster og førerromsinnredning. Avblending av maskinromsinnredning og åpne "spalter" mellom maskinrom og førerhytte. Dette tok knekken på mesteparten av lyslekkasjene. I alle fall godt nok for meg. 


Markeringslys og topplyskaster (nærlys). 


Markeringslys og topplyskaster (fjernlys). For å få til fjernlysfunksjon med Zimo på dette printet, "må" man bruke "swiss mapping" da vanlig fjernlysfunksjonen ikke er støttet av funksjonsutgangene på ene siden av kortet.


Kun markeringslys. 


Sluttlys. 


Førerromslys. Måtte bruke blits for å få dette sånn nogenlunde, så er ikke så veldig illustrativt. 

Håper dette kan være interessant for noen...

StenR
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2017 at 14:17
Veldig bra! Hvilke SMB-dioder brukte du og hvor fikk du tak i dem?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2017 at 17:15
I førerrommet brukte jeg varmhvite 0603 SMD led.Trenger ikke noe mindre egentlig. For topplyskasteren brukte jeg en vanlig 1.5mm varmhvit vanlig led som jeg felte inn i lyslederen ved å borre et 1.6mm hull og lime med lynlim. De øvrige lysene drives fra leds på printet via de originale lyslederne. Måtte forresten legge i en blending mellom de røde og hvite leds på printet for å unngå at det "lakk" rødt over i markeringslys motsatt side. Tok et bilde av ferdig innmat da jeg hadde av kåpa. Merk at den innerst tantalen må loddes så langt "ut" som mulig for å gå klar av lysboksen i taket.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.