MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvilket merke?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvilket merke?

 Post Reply Post Reply
Author
jonsto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonsto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvilket merke?
    Posted: 17 februar 2017 at 18:10
Har i tidligere tider hatt modelljernbane i H0 skala. Har nå lyst til å anskaffe meg en liten bane igjen. Men denne gangen blir det nok i N skala. Hvilket merke anbefales? Hvilke typer har samme koplinger. Kan analoge og digitale brukes om en annen? Jeg har 0 erfaring med digitalt. Kunne selvfølgelig ha gått i en butikk og spurt, men da det er langt til en hobbybutikk fra der jeg bor prøver jeg å spørre her. 
 
JON
jonsto
Back to Top
erakt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erakt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2017 at 23:20
N skala er stort sett veldig bra standarisert, og du låser deg ikke til ett merke. Europeisk materiell har standard N kobling, mens amerikansk har ofte en mer forbildeaktig "klo" kobling som brukes i Amerika. Noen bytter ut standard koblingen med kortkobling får å få materiellet nærmere hverandre, men da må du bytte selv. Dagens materiell har som oftest en kulisse for lett bytte. 

Du må nok velge selv om du vil ha digitalt eller analogt, anbefaler ikke å blande. Selv bygger jeg begge deler men da har jeg digitalt og analogt på hver sine spor. Nytt materiell er som oftest klargjort for å sette inn en dekoder. Materiell uten er det varierende vanskelighetsgrad å bygge om.

Når det gjelder merker er det ganske jevnt med pris og kvalitet, en god start er nok startsett fra Minitrix eller Fleischmann som begge har fine modeller som kjører bra. De har derimot forskjellige skinner, Fleischmann har skinner med pukk og uten (tidligere Roco skinner). Peco er forøvrig store på skinner i N skala.





T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2017 at 15:07
Når Minitrix og Fleischmann er nevnt, må en heller ikke glemme Arnold (nå en del av Hornby), som var først ute med N-skala. Hvordan kvaliteten på dagens modeller derfra er i forhold til de to andre, har jeg imidlertid ingen formening om.

Arnold har noen spesielle skinner som krever overgangsskinne eller tilpasning for å kobles til skinner fra andre produsenter, og de har ikke korrekt profil. Sporvekslene derfra, i hvert fall de eldre, ser direkte ille ut. Disse skinnene er imidlertid brunerte stålskinner, så man slipper å male dem.

Skinnene fra disse tre produsentene er imidlertid alle urealistisk høye ("code 80"), og sporvekslene er lite realistiske, særlig gjelder det kryssveksler. Jeg anbefaler heller å gå for Pecos "code 55" i de synlige områdene. De bruker egentlig et spesielt "code 80"-profil der noe av profilet er begravd i svillene, slik at det som stikker over svillene svarer til "code 55". Siden skinnene sitter godt fast nede i svillematta, skulle de også være relativt robuste. Det gjør også at at de kan bruke lavere "spikerhoder", siden disse ikke trenger å holde fast skinnestrengene, så man kan kjøre med de grove flensene som er vanlig på mye europeisk materiell. De kan også enkelt kobles sammen med "code 80"-skinner, bare en har litt tykkere underlag under Peco-skinnene. Så kan man evt. bruke rimeligere "code 80"-skinner i tunneler og skyggestasjoner.

Styr for all del unna de aller minste kurveradiene (typisk ca. 195 mm), som også brukes i en del veksler fra bl.a. Trix,  Fleischmann og Roco. Ellers ber du om problemer med enkelte typer rullende materiell, og det ser dessuten grusomt ut med lange vogner i slike kurver.

Kjøper du brukt, så vær oppmerksom på at særlig Trix pleide å forkorte lange passasjervogner til en lengdemålestokk på ca. 1:200. Om man bruker slike vogner i samme tog som vogner med korrekt lengde, kan det se litt rart ut.


Edited by TorsteinS - 18 februar 2017 at 20:25
Back to Top
jonsto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonsto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2017 at 19:05
Takk skal dere ha begge to. Da ble jeg mye klokere. Da er det bare å overbevise fruen. :-) 
jonsto
Back to Top
erakt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erakt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2017 at 22:00
Kan også gå god for nyere Arnold lok ja, har CargoNet loket fra Arnold og det kjører bra. Brawa, Liliput, Piko, Hobbytrain, Brekina og mange flere som lager i N. Det meste ser bra ut idag, men den jeg syns kjører best er Kato. Utrolig krypkjøring og har en vogn med sluttlys, ingen kontaktproblemer jevnt lys hele tiden og selv med strømopptak triller vogna lett.


Lykke til

T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.