Når Minitrix og Fleischmann er nevnt, må en heller ikke glemme Arnold (nå en del av Hornby), som var først ute med N-skala. Hvordan kvaliteten på dagens modeller derfra er i forhold til de to andre, har jeg imidlertid ingen formening om.
Arnold har noen spesielle skinner som krever overgangsskinne eller tilpasning for å kobles til skinner fra andre produsenter, og de har ikke korrekt profil. Sporvekslene derfra, i hvert fall de eldre, ser direkte ille ut. Disse skinnene er imidlertid brunerte stålskinner, så man slipper å male dem.
Skinnene fra disse tre produsentene er imidlertid alle urealistisk høye ("code 80"), og sporvekslene er lite realistiske, særlig gjelder det kryssveksler. Jeg anbefaler heller å gå for Pecos "code 55" i de synlige områdene. De bruker egentlig et spesielt "code 80"-profil der noe av profilet er begravd i svillene, slik at det som stikker over svillene svarer til "code 55". Siden skinnene sitter godt fast nede i svillematta, skulle de også være relativt robuste. Det gjør også at at de kan bruke lavere "spikerhoder", siden disse ikke trenger å holde fast skinnestrengene, så man kan kjøre med de grove flensene som er vanlig på mye europeisk materiell. De kan også enkelt kobles sammen med "code 80"-skinner, bare en har litt tykkere underlag under Peco-skinnene. Så kan man evt. bruke rimeligere "code 80"-skinner i tunneler og skyggestasjoner.
Styr for all del unna de aller minste kurveradiene (typisk ca. 195 mm), som også brukes i en del veksler fra bl.a. Trix, Fleischmann og Roco. Ellers ber du om problemer med enkelte typer rullende materiell, og det ser dessuten grusomt ut med lange vogner i slike kurver.
Kjøper du brukt, så vær oppmerksom på at særlig Trix pleide å forkorte lange passasjervogner til en lengdemålestokk på ca. 1:200. Om man bruker slike vogner i samme tog som vogner med korrekt lengde, kan det se litt rart ut.
|