MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB Damplok type 30a 271
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB Damplok type 30a 271

 Post Reply Post Reply Page  <1234 7>
Author
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2017 at 14:45
Originally posted by steinel steinel wrote:

2. Hvordan får man satt hjulene i nøyaktig 90 grader [...]
I dette tilfellet er det 16 eiker pr. hjul, og det burde gjøre den jobben enklere. Eikene på de to hjulene på samme aksel skal derfor være på linje, slik at det burde være mulig å treffe rimelig bra ved å sikte seg inn. (Det samme gjelder for hjul med 12 eller 8 eiker.)
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2017 at 15:13
Selv om veiv- og kobletappene på hver side egentlig skal stå i akkurat 90 graders vinkel er det ikke så viktig på en slik modell. Man ser jo uansett ikke hjulene på begge sider samtidig. Det som betyr noe er at vinkelen er så lik som mulig på alle hjul, ikke at den er helt nøyaktig 90 grader.
På denne modellen er det dessuten tannhjul mellom to aksler, og så vidt jeg kan se er det noe slakk i "lagrene" i koblestengene. Da vil den også tåle litt mer ulikhet i tappvinklene enn om alle hjulene hadde blitt trukket gjennom koblestengene (men bare litt).


Edited by H. Lindholm - 19 februar 2017 at 15:14
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2017 at 00:01
Modellen har Romford-hjul.
Der har både akslinger og hjul "firkant-tilpasning" slik at når hjulet raster inn på akslingen blir det vridd i hele 90 graders-vinkler. Kvartering skal i så måte være uproblematisk!
 
Prøvemonter hjulene og fest motvektene først. Deretter demonteres de og limes med epoxy på innsiden av motvektene. Se etter at hjulene monteres rett (for likestrøm) De er bare isolert på en side (ved hjulringen). - Etter det jeg husker skal de isolerte hjulene stå på høyre side?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2017 at 00:48
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Modellen har Romford-hjul.
Der har både akslinger og hjul "firkant-tilpasning" slik at når hjulet raster inn på akslingen blir det vridd i hele 90 graders-vinkler. Kvartering skal i så måte være uproblematisk!
 
Men hvorfor stilles da dette spørsmålet om hjulene? Jeg har da absolutt inntrykk av at han som bygger er så oppegående at han ville oppdaget dette selv? Kan det tenkes at modellen er blitt levert med forskjellige typer hjul?
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2017 at 07:48
Det er ikke Romford-hjul i byggesettet mitt.

På de 3 spørsmålene mine har jeg fått et ja på å plukke fra hverandre drivverket før lakking. Et ja på å prøve seg fram med posisjonene på hjula og å bruke eikene og sikte for å få 90 grader. Et ja på å bruke Loctite (evt superlim) for å låse hjulene til akslene. I og med at jeg må prøve meg fram, er det vel bedre med Loctite ettersom det ikke setter seg med en gang.

Selv om jeg har montert høykvalitets metalldrev og løftet drivakslene 0,1-0,2mm, er det fortsatt mye slakk mellom drivhjulene. Det blir aldri mulig å få kobbelstengene til å gå 100%, de må ha mye slakk for å fungere både forover og bakover. Mye slakk i kobbelstengene og slakk mellom drivakslene gjør at den tredje akslingen sliter med å gå pent.
På SKDen jeg bygger er det drift bare på en aksel, tighte kobbelstenger, ordentlige hjullager og Romford-hjul. Den snurrer mye bedre, også blindakselen som er lengst unna drivakselen.

De isolerte hjulene på 30Aen har jeg kortsluttet ved å skjærer er lite spor på langs i isolasjonsringen. I det sporet har jeg lagt en 3mm lang bit av 0,3mm messing. 


Edited by steinel - 20 februar 2017 at 09:37
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2017 at 10:33
Jeg fikk spørsmål om tannhjulene jeg kjøpte på PM som jeg svarte på. Legger svaret her også. Kanskje det er noen andre som kunne tenke seg litt mer info.


Hei. Fint at du følger med Smile

Så klart jeg deler den informasjonen, jeg valgte messing, men de har også 2 type plastmaterialer. Så var jeg veldig i tvil om hulldiameteren. Gikk for 2mm ettersom jeg målte akslingene til 1,95. Det er veldig tight, måtte ta litt 800 slipepapir og slipe litt i hullet på det ene tannhjulet.

Her er link. Du får valg mellom hvit, svart eller messing. Bredde, jeg valgte 3mm. Hull, jeg valgte 2mm.


Under er utskrift av ordrebekreftelsen.

pcs.

Article

Article-No.

Single price

Total price

3x

Gearwheel Pinion M0.4 / 20teeth

drill / hole (D) in mm:2,0
gearweehl width (T) in mm:3,0
material:brass MO58

Shipping time: ca. 3-4 days

040020

20
30
58

5,04 EUR

15,12 EUR

Subtotal: 15,12 EUR
Flat Rate (Best way): 4,92 EUR
incl. EU-AUS-UST 23: 3,75 EUR
Total, No Tax:16,29 EUR
Total: 20,04 EUR




Edited by steinel - 20 februar 2017 at 10:33
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2017 at 17:22
Jeg holder også på å bygge en slik lok, har holdt på i mange år. Nå da jeg så denne tråden fikk jeg lyst å fullføre prosjektet. Spørsmål til Stein Edgar: Hvordan har du festet slepeskoen? Har du bare limt den?

Hilsen, Frans
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2017 at 18:44
Hei. Morsomt at noe av det jeg driver med kan komme til nytte Smile
Tok noen bilder.

Her er plastbiten mellom bunnplata og slepeskoen. Den må økes i tykkelse for å få litt press mot sentertappene. Jeg har tenkt å prøve med 1,5 eller kanskje 2mm.


Hullet gjennom bunnplata. 2mm og filt litt større. Det er boret akkurat der det er et hull et lite gjennom chassiset fra før. 


2mm messingmutter loddet på oversiden av bunnplata.


Forsenkning og oppboring av hullet i chassiset for å gå plass til mutter, loddetinn og skrue.

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2017 at 07:35
Jeg blir som et barn igjen når jeg driver med dette. Måtte bare prøve hvor sakte jeg fikk 30Aen til å gå ved å teste forskjellige motorsettings. 

Programmeringssporet mitt er 135cm. Det ble tilbakelagt på 40 minutter og 49 sekunder. 
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2017 at 08:22
Imponerende. Det tilsvarer ca 0.17 km/t i 1:1. Gikk den da jevnt hele tiden uten å stoppe?
I 1:1 er det helt umulig å få et damplok til å gå så sakte. Man skal slite for å få det til å gå så sakte som 2-3 km/t jevnt over mer enn noen få meter.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2017 at 08:57
Smile Motoren går så sakte rundt, at 100% smooth går den ikke. Med strømopptak på alle 6 drivhjulene gjennom opplagringen og 2 av løpehjulene foran (har ikke kortsluttet de 2 andre) og slepesko med ca 2 mm innpress er det ingen stopp på K-skinner. Jeg har ikke montert kondensator på dekoderen, så alt tyder på god forbindelse.

Hehe, ikke akkurat skalafart nei, men veldig morsomt. Tipper at jeg kommer velge minstefart omtrent som på videoen lenger oppe i tråden. Video. Ser det noenlunde vettugt ut?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2017 at 09:23
Det er selvfølgelig veldig fint at hele drivlinjen og motorstyringen er så bra at man kan kjøre ekstremt sakte, da får man pen igangsetting og stopp. Det er jo irriterende når noe av dette er dårlig slik at det blir svært ujevn gange i lav fart, eller når noe annet (eksempelvis dioder og feltspole i Märklinlok for analog 2-skinnedrift) gjør at loket plutselig hopper avgårde når man starter.
Det oppstår selvfølgelig av og til unntak, men generelt kjører man aldri et lokomotiv noe særlig saktere enn vanlig gangfart over lengre strekninger enn noe få meter, og da er det gjerne når man skal kjøre inntil vogner for tilkobling, innkjøring i lokstall e.l.
Å kjøre ekstremt sakte over lengre strekninger har vanligvis ingen praktisk hensikt, og det tar jo veldig lang tid å komme fra ett sted til et annet. Måten man regulerer trekkraften på damplok og eldre ellok er dessuten slik at man sjelden har mulighet til å holde jevnt pådrag på en slik måte at hastigheten blir jevn ved veldig lave hastigheter. Man må i så fall regulere hele tiden, da blir hastigheten ujevn, og det har jo heller ingen hensikt.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2017 at 11:09
Hvordan er støyen fra de nye metall tannhjulene ved høy hastighet?
 
Rakler det, er det høy tannhjulslyd eller relativt stille???
 
 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2017 at 12:29
Tja, si det. Har bare kjørt fram og tilbake på programmerinssporet mitt som står på glassplate på skrivebordet. Og i skrustikke. SÅ det er vanskelig å bedømme. Men så langt er det helt fint for min del. Ellers vet jo ikke jeg om andre lyder enn Märklin med metalldrev. 

Her er drivverket i full utfoldelse. Mesteparten av lyden er nok romling i glassplata. Når drivverket står i skrustikke rett på plata bråker det mye. Hvis jeg løfter opp skrustikka eller setter den på litt skumgummi blir det ganske stille.

Edit: Her var ikke drivverket smurt.




Edited by steinel - 22 februar 2017 at 14:09
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2017 at 18:10
Endelig i gang igjen etter en ferie og jobbeperiode hjemmefra.

I dag har jeg bygget sylinderpartiet. Alle hvitmetalldelene ble limt først. Så bores 0,6mm hull til linjalene og 1mm hull i sylinderlokkene foran til stempelstengene. Det må også bores 6x0,6mm hull i selve sylinderpartiet for 4 messingetsedeler. Alt ble limt med superlim.






Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2017 at 18:59
Etter en lang skitur ble det mange timer på arbeidsbordet i dag.

Ser ut til å fungere bra Smile


Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2017 at 11:48
Du vil se at det er liten plass i kjelen til å skjule dekoderen. Det er trangt rundt motoren og dersom dekoderen plasseres fremt i kjelen, blir det lett kontakt med svinghjulet. Jeg brukte en minidekoder og plasserte denne over snekkedrevet der det er "litt plass". Da kan man få på plass bakveggen på kjelen. Jeg tror det vil bli plassproblemer med å plassere dekoderen i førerhytte? Dette fordi mesteparten må fylles opp med blyvekt (til under vinduene) om trekkraften skal bli noe særlig. - Ellers trekker denne modellen dårlig! - Etter det jeg husker, etterleverte NMJ en blyvekt som jeg har i de lokene jeg har bygget.
 
- Ellers takk for det polske firma du tipset om! De leverer tannhjul i de dimensjonene som trengs for å lage en kjørbar modell (uten låsing). Ser at plasttannhjulene er 0,3 mm for liten på diameter i forhold til messingtannhjul. Metalltannhjulene er 3,5% større - og produsenten mistenkes sterkt for ikke å ha tatt hensyn til krympefaktor på plasten når de har laget tannhjulene?
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2017 at 13:05
Hei Kjell. Takk for input. Har en liten mistanke om at dekodere og en kondensator havner i tenderen. Vi får se. Sånn den er plassert her er den bare lynkjapt loddet med noen altfor tykke ledninger og plasseringen er tilfeldig.

Lurer egentlig på vitsen med dette svinghjulet. SKDen som ikke har svinghjul går like fint den. Uten svinghjul er det kanskje plass inni kjelen?

Skal finne og bestille tynne ledninger i alle farger. kanskje 0,06 mm2. Det er vel 30AWG. De på bildet er 0,22 mm2 og det er rimelig håpløst.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2017 at 14:23
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Du vil se at det er liten plass i kjelen til å skjule dekoderen. Det er trangt rundt motoren og dersom dekoderen plasseres fremt i kjelen, blir det lett kontakt med svinghjulet. Jeg brukte en minidekoder og plasserte denne over snekkedrevet der det er "litt plass". Da kan man få på plass bakveggen på kjelen. Jeg tror det vil bli plassproblemer med å plassere dekoderen i førerhytte? Dette fordi mesteparten må fylles opp med blyvekt (til under vinduene) om trekkraften skal bli noe særlig. - Ellers trekker denne modellen dårlig! - Etter det jeg husker, etterleverte NMJ en blyvekt som jeg har i de lokene jeg har bygget.
 
 
Dropp bakdelen til kjelen som bare er i veien og har ingen praktisk nytte eller sees utenfra førerhytta (en stor klump i hvitmetall som heller ikke stemmer med forbildet).
 
Jeg fylte deretter hele gulvet i førerhytta med en blyklump opp til undersiden av vinduene - da fikk jeg perfekt vektbalanse på drivhjulene og dermed maks trekkraft (dvs lik vekttrykk på første og siste drivhjul = balansepunktet på lokomotivet uten tender er midt på midterste drivhjul ved 3 drivhjul). Det var fortsatt god plass til en vanlig dekoder oppe på blyklumpen og god tilgang for ledninger siden bakdelen til kjelen var fjernet. Eventuell høyttaler ville jeg montert i tenderen - da blir det minimalt med ledninger mellom lok og tender. 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2017 at 17:10
Så vidt jeg husker fra byggingen, er ene festet av kjelen like i nærheten av bakveggen til kjelen. For å få festet kjelen skikkelig i bakkant, mener jeg det er viktig at denne bakveggen eksisterer. Etter det jeg husker, raster denne bakveggen inn i kjelen og holder denne på plass. Uten bakvegg på kjelen, frykter jeg for at konstruksjonen blir "for lealaus"?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2017 at 18:52
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Dropp bakdelen til kjelen som bare er i veien og har ingen praktisk nytte eller sees utenfra førerhytta (en stor klump i hvitmetall som heller ikke stemmer med forbildet).
 
Stemmer ikke med forbildet? Interessant. Er det noen som kan vise et nærbilde av denne delen så jeg kan få se hvordan den ser ut?
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2017 at 19:44
Jeg har begynt å jobbe med bufferbjelken og det nedre gangbrettet.

Det følger med 2 bufferbjelker. Skal man velge en av de eller? De er merket 70A og 70B. Hvilket er evt riktig til 271?

Nedre gangbrett (det heter sikkert noe annet, men jeg regner med at dere skjønner hva jeg mener) består av en hvitmatalldel og en messingdel. Fronten av den synes så vidt under messingdelen. Regner med å lime de sammen. Også lime bufferbjelken på hvitmetalldelen. Hvilket lim vil fungere best? Super eller epoxy, eller noe annet?

Her er bilde av alle delene


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2017 at 21:08
Glem spørsmålene over. Jeg valgte den bufferplaten som har hull for noen skråstag som jeg ikke vet hva er.

Og så vet jeg jo godt at lim er noe dritt når noe større skal monteres, så jeg gikk for lodding.
Loddet sammen de 2 messingdelen først med vanlig loddetinn. Deretter loddet jeg sammen messing og hvitmetall med 70 grader tinn. Ble fornøyd med resultatet.


Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2017 at 21:36
Spørsmålet er om du vil ha modellen slik 271 ser ut i dag, eller slik den så ut i de senere årene i driftstiden. Hvis du vil ha loket slik det ser ut i dag skulle du valgt den andre bufferplanken....
 
De to store skråbrakettene som ligger helt til venstre på bildet av alle delene er feste for stor frontplog. De er laget av to vinkeljern som er klinket sammen med et lite mellomlegg. I virkeligheten er disse festet til bufferplanken med to rekker á 3 pinneskruer. Det er derfor det er 6 hull på samme sted i den bufferplanken du valgte bort, der skal det nok settes inn noe for å illudere pinneskruer hvis du ikke skal ha brakettene.
 
Det varierte om lokene var utstyrt med disse store brakettene. I de senere årene i driftstiden hadde 271 disse brakettene, men i forbindelse med istandsettelsen på slutten av 1980-tallet ble de tatt av. Nå gjenstår bar de 12 pinneskruene (vel - egentlig bare 11, for én av dem er borte...).
 
Sjekk NJKs materielldatabase. Der er det bilder av både 271 og andre 30-maskiner med og uten  disse brakettene. Noen lok vises med og uten til forskjellige tider.
Der kan du også se plasseringen av de to små vinkelbrakettene som ser ut som hylleknekter, og som skal stå utenfor bufferne på hver side.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2017 at 21:59
Hva du veit Smile

Jeg skal ha 1960 +/-. Her er et bilde fra Ringebu stasjon i 1965. Det er slik jeg ønsker å ha den. Da stemmer det bra med den bufferplaten jeg valgte. Holder på å montere plogfestene, buffere osv nå. Moro Big smile 


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2017 at 18:01
Messing og hvitmetall. Det er så vakkert at jeg nesten ikke har lyst til å male EmbarrassedEmbarrassedEmbarrassedEmbarrassed


Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2017 at 21:13
Skjønner det, dette er veldig lekkert!
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2017 at 22:16
Antar at det er denne det snakkes om, Helge.




Edited by steinel - 14 mars 2017 at 22:16
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2017 at 23:35
Ja, det er den. Denne delen kalles for "kjelbrystet".
Dette var litt merkelig, for å si det mildt. Sånn  har det nok aldri sett ut i førerhuset på noen 30a....
Det ser ut til at produsenten har tatt noe fra en helt annen loktype og bare klasket inn. Fyrdøren ser ut som en tysk variant, lurer på om jeg ikke har sett sånne på noen store saksiske lok. Det er noen kranratt og noe som ser ut som manometre strødd rundt på plasser hvor type 30a aldri har hatt sånt, og vannstandglassene er plassert på merkelige steder. Den firkantede dingsen til venstre for fyrdøren skal muligens forestille en (unorsk) smørepumpe?
På type 30a er alle kranene samlet på et unionstykke til venstre bak på kjelbrystet, og manometerne står på førerhusets frontvegg eller på festeplater rett bak denne.
Litt synd at produsenten har tatt en slik snarvei her når så mye annet er så bra laget.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2017 at 07:22
Byggesettet jeg har er påbegynt av en annen. Litt for påbegynt for å si det sånn. Det er gjort litt overalt og jeg oppdager dessverre stadig noe som er mindre bra. Tenderen var limt sammen i hytt og pine, helt feil i forhold til byggetegningen. Delvis med epoxy og delvis med noe som ligner kontaktlim. I går brakk jeg den fra hverandre og med møysommelig rensing og riktig montering tror jeg den skal bli bra.

Settet mangler også noen deler, men det kommer jeg tilbake til.


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.