Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Selvbyggeren
Forum Description: For presentasjon av selvbyggerprosjekter og byggeteknikker
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=10279 Printed Date: 22 november 2024 at 05:44 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: NSB Damplok type 30a 271Posted By: steinel
Subject: NSB Damplok type 30a 271
Date Posted: 06 februar 2017 at 17:03
Nr 271 påsketog på Ringebu stasjon 22.mars 1964 tatt av William E. Danckert-Jensen.
Akkurat slik jeg håper min 30a kan bli en gang. Kanskje den blir ferdig til jul? Tror det kan være en passende målsetting denne gangen også.
Jeg fikk altså tak i et slik byggesett for fryktelig mye penger på Facebookgruppa "Modelljernbane kjøp og salg". Den har ligget i skuffen noen måneder, men i det siste har jeg tatt den fram et par ganger. Klør i fingrene etter å begynne. Den er påbegynt av en annen, noe som kan gi noen utfordringer. Men det kommer jeg tilbake til etterhvert.
Synes det er moro å lage en slik tråd, og håper som vanlig på masse god hjelp slik jeg har fått i de andre trådene mine. Og kanskje den til og med kan være til inspirasjon for noen.
Mitt første bygg, en SKD215 er snart ferdig, men dette damploket er nok en helt annen utfordring. Jeg har sett inne her at noen dyktige modellbyggere har skrevet litt om sine 30A. Så det er sikkert en del tips å få. (Plastikktannhjulene blir første utfordring Kjell H.)
Replies: Posted By: steinel
Date Posted: 06 februar 2017 at 18:55
Første utfordring. Tannhjulene. De går ikke ordentlig i inngrep. Har her flyttet de på utsiden for å få tatt bilde. Jeg har lest at Kjell H. har hatt samme problemet.
Han skriver, sitat:
"En av utfordringene på Type 30a er at rammen ikke er CNC-frest nøyaktig nok. Det gjelder innfesting av akterste drivaksel. Det kan også være at plasttannhjulene er krympet noe etter støping? Jeg måtte varme opp tannhjulene og presse et tynt messingrør i tannhjulet. Da er det selvfølgelig risiko for at det sprekker. Plasten virker seig og elastisk, så jeg mener at det bør gå bra! I tillegg må du fore opp på underplaten som holder akterste drivaksel på plass i rammen slik at du eliminerer slakk...."
Hm...liker ikke Synes alle tannhjulene går dårlig i inngrep. Det gjelder også snekkedrevet på motoren.
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 februar 2017 at 21:41
Dersom du ser inngrepet på bakerste tannhjul, er det ikke optimalt. - Nå tror jeg at bildet "lyver litt" , for det bruker ikke være så stor klaring. Allikevel er den såpass stor at gearet har låst seg på 2 av 3 modeller som jeg har bygget av dette byggesettet.
Dessuten har jeg merket at de sorte plasthjulene har noen toleranser. Har oppdaget at noen kan knipe på akslingen. - Har derfor utstyrt noen av disse med metallforinger. Har da varmet opp plasttannhjulet og presset det på en metallbøssing.
Glemte å si...
Snekkedrevet er ikke noe problem å få godt/riktig inngrep på. Da filer man opp hullene til skruene som holder motoren i rammen, slik at de blir ovale og tillater justering av selve motoren.
Posted By: steinel
Date Posted: 06 februar 2017 at 23:34
Ja, det er veldig forskjell på tannhjulene. Nå har jeg varmet inn 2,5mm messingrør i alle 3 plastikktannhjulene. Byttet fram og tilbake, lagt på loddetinn på bunnplata, og ja, selv om det rakler litt, kan det se ut til å funke. Tenkte å legge på loddetinn under fremre aksel også, så den ikke skrangler så mye.
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 07 februar 2017 at 14:17
Da er du i gang!
Ser at forre drivaksel har noe radialt kast, så du kan sikkert legge en liten klatt loddetinn på bunnplaten og file slik at du får minimalt spill.
Ellers ser det ut til at drivverket går jamnt!
Jeg tror at DHJ da de laget byggesettet, valgte ut de beste tannhjulene til de lokene som ble ferdigmodeller? Det kan virke slik? Plasten som tannhjulene er laget av, er noe stearinaktig (og ikke helt hard) så det kan være at det holder i lengden? Tror ikke de har regnet med at plasten har krympet etter støpen?
Fikk noen nye tannhjul fra NMJ da jeg bygget modellene, så jeg valgte ut de beste av dem til byggesettene.
Da det er mer spenn i plasthjulene med messingrør som lager - kan det være at de sprekker over tid?
Jeg mener at jeg brukte tynnvegget kobberniter til dette (niter som er beregnet for å terminere mangetrådet ledning) men det går sikkert også med messingrør som er mer tykkvegget?
Posted By: ses
Date Posted: 07 februar 2017 at 14:30
Hva er egentlig hensikten med alle disse drevene. De skaper ingen utveksling (gearing) så vidt jeg kan se. Er det fordi snekka er plassert høyt og ikke direkte på drivakselen? Må den i tilfelle det?
Jeg spør fordi jeg har det samme byggesettet liggende - så langt uten å ha forsøkt meg på å bygge det.
------------- Svein S
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 07 februar 2017 at 14:46
ses wrote:
Hva er egentlig hensikten med alle disse drevene. De skaper ingen utveksling (gearing) så vidt jeg kan se. Er det fordi snekka er plassert høyt og ikke direkte på drivakselen? Må den i tilfelle det?
Sannsynligvis for å oppnå fritt gjennomsyn mellom kjel og ramme? Med denne plasseringen ligger vel motoren i rundkjelen og tannhjulsrekken ned gjennom fyrkassen.
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 07 februar 2017 at 15:07
Jeg tror vitsen med disse drevene er å ha 2 aksler med drift og den 3. akslingen drevet av drivstengene?
Da er det forhåpentligvis lettere å unngå binding i drivakslingene og mindre belastning på tannhjul og drivstenger. En drift på 2 akslinger krever da mindre presisjon enn om bare en av akslingene har drift. Drivstengene er dessuten stive og uten ledd.
Forhåpentligvis er dette en måte å få jamnere drift på?
Man må uansett ha en del tannhjul mellom kjelen der motoren sitter og siste drivaksling.
Tror dette er en erfaring som DJH har gjort på tidligere lok med mindre drivhjulsdiameter og flere akslinger enn Type 30? Da har de vel videreført dette?
- Etter det jeg husker, er det ganske mye klaring i hullene på drivstengene.
Type 30 har ganske store drivhjul, så man hadde sikkert klart seg med drift på en aksling?
Posted By: ses
Date Posted: 07 februar 2017 at 15:32
.
------------- Svein S
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 07 februar 2017 at 15:44
Kjell H. wrote:
Type 30 har ganske store drivhjul, så man hadde sikkert klart seg med drift på en aksling?
Hvis du med dette tenker at det er bedre med store drivhjul enn små når man har tannhjulsdrift bare på én aksel og drift av de andre hjulene gjennom koblestengene, så antar jeg at det har liten betydning. Sylinderlaglengden er stort sett innenfor ganske begrensede mål på de fleste loktyper (i hvert fall lok av noe størrelse), vanligvis mellom 600 og 660 mm. Da blir jo dreiesirkelen for stangtappene innenfor samme begrensede mål.
Slaglengder for noen vanlige norske loktyper med relativt store forskjeller i hjuldiameter:
Type 18: slaglengde 650 mm, drivhjul 1445 mm
Type 21: slaglengde 610 mm, drivhjul 1448 mm
Type 24: slaglengde 640 mm, drivhjul 1250 mm
Type 26: slaglengde 600 mm, drivhjul 1350 mm
Type 30: slaglengde 600 mm, drivhjul 1600 mm
Tyske enhetslok har typisk en slaglengde på 660 mm
Typisk er at firesylindrede lok ofte har relativt kort slaglengde. Jeg antar det er for å få lavere stempelhastighet. Sammen med firesylindret drivverk og derav følgende bedre utbalansering gjør det at man kan tillate betydelig høyere omdreiningstall på hjulene og dermed også høyere kjørehastighet enn for tosylindrede lok med samme hjuldiameter, og større effektivt arbeidsområde.
For stangdriften krever det imidlertid høyere krav til nøyaktighet i stenger og lagre, særlig på en modell hvor det uansett må være en del klaringer som man ikke kan tillate i 1:1
Posted By: steinel
Date Posted: 07 februar 2017 at 16:29
Dere har sikkert sett SKDen jeg bygger. Den har et digert snekkedrev og et grovt tannhjul på en aksling. Resten av overføringen er via kobbelstenger. Den går helt nydelig med ESUdekoder. Og hvor sakte som helst. Uten dekoder er det ubrukelig. Mulig derfor det er så mye nedveksling på 30Aen. Det var sikkert ikke så gode dekodere den gangen den ble konstruert. Men hvorfor tannhjulene er så fintannet at alt blir veldig kritisk, det skjønner jeg ikke poenget med.
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 07 februar 2017 at 18:26
steinel wrote:
[...] Mulig derfor det er så mye nedveksling på 30Aen. Det var sikkert ikke så gode dekodere den gangen den ble konstruert. [...]
Du får det til å høres ut som om det er feil med såpass mye nedveksling. Men nedvekslingen bør være såpass at det også går an å kjøre loket analogt uten dekoder installert, dvs. at det ikke går langt over maks. skalariktig hastighet ved 12V (ved DC).
Jeg har inntrykk av at det var mer vanlig med alt for høy giring tidligere, muligens fordi MJ før var utbredt som leketøy for den yngre garde, som syntes det var tøft at modellene kunne kjøre fort og ikke brød seg noe særlig med saktekjøring.
Posted By: steinel
Date Posted: 07 februar 2017 at 18:36
TorsteinS wrote:
Jeg har inntrykk av at det var mer vanlig med alt for høy giring tidligere, muligens fordi MJ før var utbredt som leketøy for den yngre garde, som syntes det var tøft at modellene kunne kjøre fort og ikke brød seg noe særlig med saktekjøring.
Det var det aller morsomste jeg visste da jeg var liten, å få lokene til å kjøre så fort som mulig
Neida, det er ikke feil med mye nedgiring, men det er ikke så nødvendig nå med dekodere med god lastkompensasjon. Når det går ut over funksjonen, slik som på dette loket, med en haug med små tannhjul der nøyaktigheten ikke er god nok, vil jeg lang foretrekke store drev og liten nedgiring.
Det viste seg seint i natt at tannhjulene låste seg allikevel når jeg kjørte motoren andre vegen. Litt frustrert akkurat nå Får legge inn noen timer med søk på nettet etter andre tannhjul.
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 07 februar 2017 at 19:10
steinel wrote:
[...] Når det går ut over funksjonen, slik som på dette loket, med en haug med små tannhjul der nøyaktigheten ikke er god nok, vil jeg lang foretrekke store drev og liten nedgiring.
Men såvidt jeg kan se av bildet, skjer det ikke noen nedgiring via de små tannhjulene som synes på bildet. Nedgiringen skjer i overgangen fra snekkedrev til det første tannhjulet, og muligens en gang til på innsiden av girboksen (i så fall ikke synlig på bildet). De mange tannhjulene skyldes antagelig at det er et stykke fra snekkedrevet til første drivhjul. Man kunne "løst" det med færre, større tannhjul, men det vil ikke se bra ut, jfr. f.eks. Märklins 3029:
Problemet med modellen av type 30a er hverken nedgiringen eller antall tannhjul, men at delene til drivverket er produsert med alt for dårlig presisjon.
Posted By: steinel
Date Posted: 07 februar 2017 at 21:44
Jeg gjør et forsøk til.
Har filt ned slissene med 0,1-0,15mm for å få akseltannhjulene bedre i inngrep meg plasttannhjulene. Så lodder jeg på 0,25mm messingbiter (shims) på bunnplata for å løfte opp akslingen. Det er passe mye til at det blir litt slakk og ikke kniper. Gir også bedre langtidsstabilitet enn å shimse med loddetinn.
Det fungerer bra på denne akslingen, nå skal jeg prøve på den neste
Posted By: steinel
Date Posted: 07 februar 2017 at 23:23
Shims til alle akslingene er på plass.
Hm, fikk faktisk drivverket til å gå rimelig bra i begge retninger. Jeg får henge på en slepesko og kanskje en dekoder og kjøre litt før jeg går videre.
Posted By: steinel
Date Posted: 08 februar 2017 at 11:08
En god venn på facebook fant tannhjul
Det må testes. Har veldig lyst på bare metalldrev
Posted By: Asgeir
Date Posted: 08 februar 2017 at 11:20
"Har veldig lyst på bare metalldrev"
Hvorfor det?
De støyer bare unødvendig mye og belastningene i drivverket når det ikke skal gires ned eller opp er ubetydelige. Greit nok med nye drev, men hadde gått for tannhjul i f.eks nylon eller delrin som er mer enn sterke nok og støysvake.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 08 februar 2017 at 11:25
Det var likeens jeg måtte gjøre på de lokene jeg bygget for å få nogenlunde akseptabel funksjon.
- Uansett er det dårlige tannhjul i settet!
Jeg har tidligere brukt å kjøpe tannhjul fra dette firmaet - men ikke til dette loket: http://www.lemo-solar.de/" rel="nofollow - http://www.lemo-solar.de/
De har også mye annet "kjekt å ha" for hobbyen.- Se under "Modellbautechnik"
Jeg brydde meg ikke om å lodde inn messingshims men la en klatt loddetinn som jeg deretter filte.
- Enkelt fordi det ikke tok mye tid - og jeg var usikker på resultatet.
Loddetinn likner lagermetall i legering - og lageret er ikke belastet på undersiden.
Posted By: Odd Joar Jansen
Date Posted: 08 februar 2017 at 15:13
Tror det er ganske mange, også meg selv, som har dette byggesettet liggende. Kanskje det er en "frykt" for å starte byggingen nettopp pga drivverket. Ønsket er å få erfaringer fra denne tråden (noe vi får nå) og forhåpentlig en god å utfyllende artikkel i MJ-bladet hva vi bør gjøre under byggingen, og hva vi absolutt ikke må gjøre.
Posted By: steinel
Date Posted: 08 februar 2017 at 17:13
3 tannhjul bestilt fra Polen. Da venter vi i spenning en ukes tid og jobber litt med SKDen i mens
Hører fra meg etterhvert.
Posted By: hev
Date Posted: 08 februar 2017 at 22:04
Veldig interessant dette emnet. Det er også andre metoder som kan benyttes for å få en bra drifts sikker modell:Bygde 271 for mange år siden nå. Erfarte veldig dårlig tilpasning mellom tann hjulene, som også dere andre erfarer. Husker at "skruen" på motor akselen, så vidt var inngrep ytterst på første tannhjul.
Så jeg gjorde noen dramatiske endringer, basert på andre bygge prosjekter.
Kappet av øvre del av rammen, hvor motor og de øvre tannhjulene skulle være. Monterte en Faulhaber motor. Denne sitter nå vesentlig lavere enn originalt og stikker nå inn i hytten istedenfor inn i kjelen. Med denne ombyggingen kjører modellen veldig bra!
------------- Hans Egil
Norsk damp og diesel
Posted By: steinel
Date Posted: 16 februar 2017 at 17:01
Her er det en liten pause mens jeg venter på tannhjul fra Polen. De ble sendt for 2 dager siden. Blir spennende å se om det blir bra
Posted By: steinel
Date Posted: 18 februar 2017 at 10:02
Veldig seriøst firma i Polen. Oser kvalitet av dette.
Veldig lovende
Posted By: steinel
Date Posted: 18 februar 2017 at 17:38
Slepeskoen er på plass for testkjøring. Det 3 isolerte hjulene er kortsluttet for å få strømopptak på flest mulig hjul.
Jeg har jo lovet dere som har drevet med dette før noen spørsmål:
1. Etterat jeg nå evt blir fornøyd med prøvekjøring, er det da normalt å plukke drivverket fra hverandre igjen og lakke chassiset for seg? Blir jo nærmest umulig å få malt innenfor hjulene.
2. Hvordan får man satt hjulene i nøyaktig 90 grader og også få hjulene på de 2 drivakslene til å matche hverandre nøyaktig slik at kobbelet ikke kniper? Bare å prøve seg fram. eller?
3. Noen hjul sitter ganske løst på akslene og kommer lett ut av posisjon. Hvordan festes de? Loctite?
Posted By: steinel
Date Posted: 18 februar 2017 at 17:42
Drivverket går kjempefint. Men jeg må fore litt ekstra under slepeskoen. Det er bare så vidt den toucher sentertappene.
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 18 februar 2017 at 17:50
Ser at hjulene mangler motvekter. Følger de med løse og skal settes inn senere?
Posted By: steinel
Date Posted: 18 februar 2017 at 18:01
Veit ikke. Har ikke vært så dypt i esken enda. Men på tegningen ser det ut som det er plater som skal limes på.
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 19 februar 2017 at 10:28
Motvekter av messingplate følger med på etsearket.
De limes til hjulet. Jeg bruker å først feste dem i riktig posisjon med lynlim og deretter legge litt epoxylim bakom motvektsplaten og rundt eikene. Det får de tynne messingplatene til å se litt mer massive ut - og de brekker ikke så lett av.
Posted By: Asgeir
Date Posted: 19 februar 2017 at 14:26
steinel wrote:
Slepeskoen er på plass for testkjøring. Det 3 isolerte hjulene er kortsluttet for å få strømopptak på flest mulig hjul.
Jeg har jo lovet dere som har drevet med dette før noen spørsmål:
1. Etterat jeg nå evt blir fornøyd med prøvekjøring, er det da normalt å plukke drivverket fra hverandre igjen og lakke chassiset for seg? Blir jo nærmest umulig å få malt innenfor hjulene.
2. Hvordan får man satt hjulene i nøyaktig 90 grader og også få hjulene på de 2 drivakslene til å matche hverandre nøyaktig slik at kobbelet ikke kniper? Bare å prøve seg fram. eller?
3. Noen hjul sitter ganske løst på akslene og kommer lett ut av posisjon. Hvordan festes de? Loctite?
Svar: ja, ja og ja (eventuelt lynlim)
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 19 februar 2017 at 14:45
steinel wrote:
2. Hvordan får man satt hjulene i nøyaktig 90 grader [...]
I dette tilfellet er det 16 eiker pr. hjul, og det burde gjøre den jobben enklere. Eikene på de to hjulene på samme aksel skal derfor være på linje, slik at det burde være mulig å treffe rimelig bra ved å sikte seg inn. (Det samme gjelder for hjul med 12 eller 8 eiker.)
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 19 februar 2017 at 15:13
Selv om veiv- og kobletappene på hver side egentlig skal stå i akkurat 90 graders vinkel er det ikke så viktig på en slik modell. Man ser jo uansett ikke hjulene på begge sider samtidig. Det som betyr noe er at vinkelen er så lik som mulig på alle hjul, ikke at den er helt nøyaktig 90 grader.
På denne modellen er det dessuten tannhjul mellom to aksler, og så vidt jeg kan se er det noe slakk i "lagrene" i koblestengene. Da vil den også tåle litt mer ulikhet i tappvinklene enn om alle hjulene hadde blitt trukket gjennom koblestengene (men bare litt).
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 februar 2017 at 00:01
Modellen har Romford-hjul.
Der har både akslinger og hjul "firkant-tilpasning" slik at når hjulet raster inn på akslingen blir det vridd i hele 90 graders-vinkler. Kvartering skal i så måte være uproblematisk!
Prøvemonter hjulene og fest motvektene først. Deretter demonteres de og limes med epoxy på innsiden av motvektene. Se etter at hjulene monteres rett (for likestrøm) De er bare isolert på en side (ved hjulringen). - Etter det jeg husker skal de isolerte hjulene stå på høyre side?
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 20 februar 2017 at 00:48
Kjell H. wrote:
Modellen har Romford-hjul.
Der har både akslinger og hjul "firkant-tilpasning" slik at når hjulet raster inn på akslingen blir det vridd i hele 90 graders-vinkler. Kvartering skal i så måte være uproblematisk!
Men hvorfor stilles da dette spørsmålet om hjulene? Jeg har da absolutt inntrykk av at han som bygger er så oppegående at han ville oppdaget dette selv? Kan det tenkes at modellen er blitt levert med forskjellige typer hjul?
Posted By: steinel
Date Posted: 20 februar 2017 at 07:48
Det er ikke Romford-hjul i byggesettet mitt.
På de 3 spørsmålene mine har jeg fått et ja på å plukke fra hverandre drivverket før lakking. Et ja på å prøve seg fram med posisjonene på hjula og å bruke eikene og sikte for å få 90 grader. Et ja på å bruke Loctite (evt superlim) for å låse hjulene til akslene. I og med at jeg må prøve meg fram, er det vel bedre med Loctite ettersom det ikke setter seg med en gang.
Selv om jeg har montert høykvalitets metalldrev og løftet drivakslene 0,1-0,2mm, er det fortsatt mye slakk mellom drivhjulene. Det blir aldri mulig å få kobbelstengene til å gå 100%, de må ha mye slakk for å fungere både forover og bakover. Mye slakk i kobbelstengene og slakk mellom drivakslene gjør at den tredje akslingen sliter med å gå pent.
På SKDen jeg bygger er det drift bare på en aksel, tighte kobbelstenger, ordentlige hjullager og Romford-hjul. Den snurrer mye bedre, også blindakselen som er lengst unna drivakselen.
De isolerte hjulene på 30Aen har jeg kortsluttet ved å skjærer er lite spor på langs i isolasjonsringen. I det sporet har jeg lagt en 3mm lang bit av 0,3mm messing.
Posted By: steinel
Date Posted: 20 februar 2017 at 10:33
Jeg fikk spørsmål om tannhjulene jeg kjøpte på PM som jeg svarte på. Legger svaret her også. Kanskje det er noen andre som kunne tenke seg litt mer info.
Hei. Fint at du følger med
Så klart jeg deler den informasjonen, jeg valgte messing, men de har også 2 type plastmaterialer. Så var jeg veldig i tvil om hulldiameteren. Gikk for 2mm ettersom jeg målte akslingene til 1,95. Det er veldig tight, måtte ta litt 800 slipepapir og slipe litt i hullet på det ene tannhjulet.
Her er link. Du får valg mellom hvit, svart eller messing. Bredde, jeg valgte 3mm. Hull, jeg valgte 2mm.
Posted By: Frans
Date Posted: 20 februar 2017 at 17:22
Jeg holder også på å bygge en slik lok, har holdt på i mange år. Nå da jeg så denne tråden fikk jeg lyst å fullføre prosjektet. Spørsmål til Stein Edgar: Hvordan har du festet slepeskoen? Har du bare limt den?
------------- Hilsen, Frans
Posted By: steinel
Date Posted: 20 februar 2017 at 18:44
Hei. Morsomt at noe av det jeg driver med kan komme til nytte
Tok noen bilder.
Her er plastbiten mellom bunnplata og slepeskoen. Den må økes i tykkelse for å få litt press mot sentertappene. Jeg har tenkt å prøve med 1,5 eller kanskje 2mm.
Hullet gjennom bunnplata. 2mm og filt litt større. Det er boret akkurat der det er et hull et lite gjennom chassiset fra før.
2mm messingmutter loddet på oversiden av bunnplata.
Forsenkning og oppboring av hullet i chassiset for å gå plass til mutter, loddetinn og skrue.
Posted By: steinel
Date Posted: 22 februar 2017 at 07:35
Jeg blir som et barn igjen når jeg driver med dette. Måtte bare prøve hvor sakte jeg fikk 30Aen til å gå ved å teste forskjellige motorsettings.
Programmeringssporet mitt er 135cm. Det ble tilbakelagt på 40 minutter og 49 sekunder.
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 22 februar 2017 at 08:22
Imponerende. Det tilsvarer ca 0.17 km/t i 1:1. Gikk den da jevnt hele tiden uten å stoppe?
I 1:1 er det helt umulig å få et damplok til å gå så sakte. Man skal slite for å få det til å gå så sakte som 2-3 km/t jevnt over mer enn noen få meter.
Posted By: steinel
Date Posted: 22 februar 2017 at 08:57
Motoren går så sakte rundt, at 100% smooth går den ikke. Med strømopptak på alle 6 drivhjulene gjennom opplagringen og 2 av løpehjulene foran (har ikke kortsluttet de 2 andre) og slepesko med ca 2 mm innpress er det ingen stopp på K-skinner. Jeg har ikke montert kondensator på dekoderen, så alt tyder på god forbindelse.
Hehe, ikke akkurat skalafart nei, men veldig morsomt. Tipper at jeg kommer velge minstefart omtrent som på videoen lenger oppe i tråden. http://forum.mjf.no/nsb-damplok-type-30a-271_topic10279_post17072962.html#17072962" rel="nofollow - Video . Ser det noenlunde vettugt ut?
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 22 februar 2017 at 09:23
Det er selvfølgelig veldig fint at hele drivlinjen og motorstyringen er så bra at man kan kjøre ekstremt sakte, da får man pen igangsetting og stopp. Det er jo irriterende når noe av dette er dårlig slik at det blir svært ujevn gange i lav fart, eller når noe annet (eksempelvis dioder og feltspole i Märklinlok for analog 2-skinnedrift) gjør at loket plutselig hopper avgårde når man starter.
Det oppstår selvfølgelig av og til unntak, men generelt kjører man aldri et lokomotiv noe særlig saktere enn vanlig gangfart over lengre strekninger enn noe få meter, og da er det gjerne når man skal kjøre inntil vogner for tilkobling, innkjøring i lokstall e.l.
Å kjøre ekstremt sakte over lengre strekninger har vanligvis ingen praktisk hensikt, og det tar jo veldig lang tid å komme fra ett sted til et annet. Måten man regulerer trekkraften på damplok og eldre ellok er dessuten slik at man sjelden har mulighet til å holde jevnt pådrag på en slik måte at hastigheten blir jevn ved veldig lave hastigheter. Man må i så fall regulere hele tiden, da blir hastigheten ujevn, og det har jo heller ingen hensikt.
Posted By: Asgeir
Date Posted: 22 februar 2017 at 11:09
Hvordan er støyen fra de nye metall tannhjulene ved høy hastighet?
Rakler det, er det høy tannhjulslyd eller relativt stille???
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Posted By: steinel
Date Posted: 22 februar 2017 at 12:29
Tja, si det. Har bare kjørt fram og tilbake på programmerinssporet mitt som står på glassplate på skrivebordet. Og i skrustikke. SÅ det er vanskelig å bedømme. Men så langt er det helt fint for min del. Ellers vet jo ikke jeg om andre lyder enn Märklin med metalldrev.
Her er drivverket i full utfoldelse. Mesteparten av lyden er nok romling i glassplata. Når drivverket står i skrustikke rett på plata bråker det mye. Hvis jeg løfter opp skrustikka eller setter den på litt skumgummi blir det ganske stille.
Edit: Her var ikke drivverket smurt.
Posted By: steinel
Date Posted: 11 mars 2017 at 18:10
Endelig i gang igjen etter en ferie og jobbeperiode hjemmefra.
I dag har jeg bygget sylinderpartiet. Alle hvitmetalldelene ble limt først. Så bores 0,6mm hull til linjalene og 1mm hull i sylinderlokkene foran til stempelstengene. Det må også bores 6x0,6mm hull i selve sylinderpartiet for 4 messingetsedeler. Alt ble limt med superlim.
Posted By: steinel
Date Posted: 12 mars 2017 at 18:59
Etter en lang skitur ble det mange timer på arbeidsbordet i dag.
Ser ut til å fungere bra
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 13 mars 2017 at 11:48
Du vil se at det er liten plass i kjelen til å skjule dekoderen. Det er trangt rundt motoren og dersom dekoderen plasseres fremt i kjelen, blir det lett kontakt med svinghjulet. Jeg brukte en minidekoder og plasserte denne over snekkedrevet der det er "litt plass". Da kan man få på plass bakveggen på kjelen. Jeg tror det vil bli plassproblemer med å plassere dekoderen i førerhytte? Dette fordi mesteparten må fylles opp med blyvekt (til under vinduene) om trekkraften skal bli noe særlig. - Ellers trekker denne modellen dårlig! - Etter det jeg husker, etterleverte NMJ en blyvekt som jeg har i de lokene jeg har bygget.
- Ellers takk for det polske firma du tipset om! De leverer tannhjul i de dimensjonene som trengs for å lage en kjørbar modell (uten låsing). Ser at plasttannhjulene er 0,3 mm for liten på diameter i forhold til messingtannhjul. Metalltannhjulene er 3,5% større - og produsenten mistenkes sterkt for ikke å ha tatt hensyn til krympefaktor på plasten når de har laget tannhjulene?
Posted By: steinel
Date Posted: 13 mars 2017 at 13:05
Hei Kjell. Takk for input. Har en liten mistanke om at dekodere og en kondensator havner i tenderen. Vi får se. Sånn den er plassert her er den bare lynkjapt loddet med noen altfor tykke ledninger og plasseringen er tilfeldig.
Lurer egentlig på vitsen med dette svinghjulet. SKDen som ikke har svinghjul går like fint den. Uten svinghjul er det kanskje plass inni kjelen?
Skal finne og bestille tynne ledninger i alle farger. kanskje 0,06 mm2. Det er vel 30AWG. De på bildet er 0,22 mm2 og det er rimelig håpløst.
Posted By: Asgeir
Date Posted: 13 mars 2017 at 14:23
Kjell H. wrote:
Du vil se at det er liten plass i kjelen til å skjule dekoderen. Det er trangt rundt motoren og dersom dekoderen plasseres fremt i kjelen, blir det lett kontakt med svinghjulet. Jeg brukte en minidekoder og plasserte denne over snekkedrevet der det er "litt plass". Da kan man få på plass bakveggen på kjelen. Jeg tror det vil bli plassproblemer med å plassere dekoderen i førerhytte? Dette fordi mesteparten må fylles opp med blyvekt (til under vinduene) om trekkraften skal bli noe særlig. - Ellers trekker denne modellen dårlig! - Etter det jeg husker, etterleverte NMJ en blyvekt som jeg har i de lokene jeg har bygget.
Dropp bakdelen til kjelen som bare er i veien og har ingen praktisk nytte eller sees utenfra førerhytta (en stor klump i hvitmetall som heller ikke stemmer med forbildet).
Jeg fylte deretter hele gulvet i førerhytta med en blyklump opp til undersiden av vinduene - da fikk jeg perfekt vektbalanse på drivhjulene og dermed maks trekkraft (dvs lik vekttrykk på første og siste drivhjul = balansepunktet på lokomotivet uten tender er midt på midterste drivhjul ved 3 drivhjul). Det var fortsatt god plass til en vanlig dekoder oppe på blyklumpen og god tilgang for ledninger siden bakdelen til kjelen var fjernet. Eventuell høyttaler ville jeg montert i tenderen - da blir det minimalt med ledninger mellom lok og tender.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 13 mars 2017 at 17:10
Så vidt jeg husker fra byggingen, er ene festet av kjelen like i nærheten av bakveggen til kjelen. For å få festet kjelen skikkelig i bakkant, mener jeg det er viktig at denne bakveggen eksisterer. Etter det jeg husker, raster denne bakveggen inn i kjelen og holder denne på plass. Uten bakvegg på kjelen, frykter jeg for at konstruksjonen blir "for lealaus"?
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 13 mars 2017 at 18:52
Asgeir wrote:
Dropp bakdelen til kjelen som bare er i veien og har ingen praktisk nytte eller sees utenfra førerhytta (en stor klump i hvitmetall som heller ikke stemmer med forbildet).
Stemmer ikke med forbildet? Interessant. Er det noen som kan vise et nærbilde av denne delen så jeg kan få se hvordan den ser ut?
Posted By: steinel
Date Posted: 13 mars 2017 at 19:44
Jeg har begynt å jobbe med bufferbjelken og det nedre gangbrettet.
Det følger med 2 bufferbjelker. Skal man velge en av de eller? De er merket 70A og 70B. Hvilket er evt riktig til 271?
Nedre gangbrett (det heter sikkert noe annet, men jeg regner med at dere skjønner hva jeg mener) består av en hvitmatalldel og en messingdel. Fronten av den synes så vidt under messingdelen. Regner med å lime de sammen. Også lime bufferbjelken på hvitmetalldelen. Hvilket lim vil fungere best? Super eller epoxy, eller noe annet?
Her er bilde av alle delene
Posted By: steinel
Date Posted: 13 mars 2017 at 21:08
Glem spørsmålene over. Jeg valgte den bufferplaten som har hull for noen skråstag som jeg ikke vet hva er.
Og så vet jeg jo godt at lim er noe dritt når noe større skal monteres, så jeg gikk for lodding.
Loddet sammen de 2 messingdelen først med vanlig loddetinn. Deretter loddet jeg sammen messing og hvitmetall med 70 grader tinn. Ble fornøyd med resultatet.
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 13 mars 2017 at 21:36
Spørsmålet er om du vil ha modellen slik 271 ser ut i dag, eller slik den så ut i de senere årene i driftstiden. Hvis du vil ha loket slik det ser ut i dag skulle du valgt den andre bufferplanken....
De to store skråbrakettene som ligger helt til venstre på bildet av alle delene er feste for stor frontplog. De er laget av to vinkeljern som er klinket sammen med et lite mellomlegg. I virkeligheten er disse festet til bufferplanken med to rekker á 3 pinneskruer. Det er derfor det er 6 hull på samme sted i den bufferplanken du valgte bort, der skal det nok settes inn noe for å illudere pinneskruer hvis du ikke skal ha brakettene.
Det varierte om lokene var utstyrt med disse store brakettene. I de senere årene i driftstiden hadde 271 disse brakettene, men i forbindelse med istandsettelsen på slutten av 1980-tallet ble de tatt av. Nå gjenstår bar de 12 pinneskruene (vel - egentlig bare 11, for én av dem er borte...).
Sjekk NJKs materielldatabase. Der er det bilder av både 271 og andre 30-maskiner med og uten disse brakettene. Noen lok vises med og uten til forskjellige tider.
Der kan du også se plasseringen av de to små vinkelbrakettene som ser ut som hylleknekter, og som skal stå utenfor bufferne på hver side.
Posted By: steinel
Date Posted: 13 mars 2017 at 21:59
Hva du veit
Jeg skal ha 1960 +/-. Her er et bilde fra Ringebu stasjon i 1965. Det er slik jeg ønsker å ha den. Da stemmer det bra med den bufferplaten jeg valgte. Holder på å montere plogfestene, buffere osv nå. Moro
Posted By: steinel
Date Posted: 14 mars 2017 at 18:01
Messing og hvitmetall. Det er så vakkert at jeg nesten ikke har lyst til å male
Posted By: Laurenz
Date Posted: 14 mars 2017 at 21:13
Skjønner det, dette er veldig lekkert!
Posted By: steinel
Date Posted: 14 mars 2017 at 22:16
Antar at det er denne det snakkes om, Helge.
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 14 mars 2017 at 23:35
Ja, det er den. Denne delen kalles for "kjelbrystet".Dette var litt merkelig, for å si det mildt. Sånn har det nok aldri sett ut i førerhuset på noen 30a....
Det ser ut til at produsenten har tatt noe fra en helt annen loktype og bare klasket inn. Fyrdøren ser ut som en tysk variant, lurer på om jeg ikke har sett sånne på noen store saksiske lok. Det er noen kranratt og noe som ser ut som manometre strødd rundt på plasser hvor type 30a aldri har hatt sånt, og vannstandglassene er plassert på merkelige steder. Den firkantede dingsen til venstre for fyrdøren skal muligens forestille en (unorsk) smørepumpe?
På type 30a er alle kranene samlet på et unionstykke til venstre bak på kjelbrystet, og manometerne står på førerhusets frontvegg eller på festeplater rett bak denne.
Litt synd at produsenten har tatt en slik snarvei her når så mye annet er så bra laget.
Posted By: steinel
Date Posted: 15 mars 2017 at 07:22
Byggesettet jeg har er påbegynt av en annen. Litt for påbegynt for å si det sånn. Det er gjort litt overalt og jeg oppdager dessverre stadig noe som er mindre bra. Tenderen var limt sammen i hytt og pine, helt feil i forhold til byggetegningen. Delvis med epoxy og delvis med noe som ligner kontaktlim. I går brakk jeg den fra hverandre og med møysommelig rensing og riktig montering tror jeg den skal bli bra.
Settet mangler også noen deler, men det kommer jeg tilbake til.
Posted By: steinel
Date Posted: 15 mars 2017 at 13:43
Når jeg sitter og ser på den åpne tenderen forekommer det meg mer og mer at det er i denne dekoderen skal være.
Lage en snapp eller en skrueanordning så toppen er lett å ta av.
Det trengs uansett ledninger mellom lok og tender. 4 eller 6 spiller ingen rolle. God og lett tilgjengelig plass er viktigst.
1. Chassis lok <-> tender for sikkert strømopptak.
2. Slepesko
3. Motor "+"
4. Motor "-"
5. Hovedlyskaster
6. Markeringslys
Jeg har testet å koble anoden på lysdioder til chassis i stedet for til den blå plusslederen fra dekoderen. Det fungerer helt strålende i og med at frekvensen på DCC (eller hva det måtte være) er langt over den frekvensen øyet oppfatter. Så den blå trenger jeg ikke ta med over til loket.
Posted By: steinel
Date Posted: 15 mars 2017 at 21:32
Må få ut litt frustrasjon 2 store deler til hytta var loddet sammen i 100% fri fantasi. Blir litt jobb å rense delene for tinn. De små skjermene på sidevinduene var fulle av limklin. Tydelig mislykket forsøk på å lime de fast. Nå et de renset og loddet. Alle delene som var festet på kjelen ramler av en etter en. Nesten alle hull som er boret opp har merke rundt seg etter borholderen.
Det tok litt tid før tidligere bygger skjønte sin begrensning. Håper jeg snart har oppdaget alt nå. I så fall skal jeg klare å rette opp alle feilene og få et bra resultat.
Posted By: steinel
Date Posted: 15 mars 2017 at 23:05
Neiiiiiii. Er det mulig 😠😠😠 88B forsterkningene på innsiden av hytta er montert feil. F..... En kveld til med ekstra unødvendig arbeid.
Posted By: Tåge
Date Posted: 15 mars 2017 at 23:44
steinel wrote:
Neiiiiiii. Er det mulig 😠😠😠 88B forsterkningene på innsiden av hytta er montert feil. F..... En kveld til med ekstra unødvendig arbeid.
Blir helt sikkert bra når du er ferdig, da kan du smile av det hele ...
------------- Mvh Åge
Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Posted By: steinel
Date Posted: 16 mars 2017 at 07:19
Ny dag, nye muligheter. Jeg får styrte hjem etter jobben og gå på med nye krefter
Her er bilde av fremre delen av hytta montert loddet på fotbrettet. De små platene bak sidevinduene synes. Jeg vet ikke hva de er til, en form for skjerming for vind og røyk kanskje?
Vi ser også de feilmonterte platen på innsiden av sideveggene på hytta.
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 16 mars 2017 at 08:20
Platene ved sidevinduene er vindskjermer.
Vindskjermene har glass, og ofte (men ikke alltid) er det satt inn et speil i den øverste delen. De er svingbare, vanligvis har man bare den forreste i kjøreretningen utslått. Ved skifting eller kjøring i lave hastigheter har man ofte begge innslått. Den nedre holderen har et hakk som gjør at vindskjermen kan stå i en passende skråstilling slik at man ser bakover i speilet når man sitter på fører-/fyrbøterplassen.
Det finnes flere varianter av slike vindskjermer. På mange lok er den forreste skrå og den bakerste rett nederst.
Posted By: ses
Date Posted: 16 mars 2017 at 12:08
Det er i hvert fall veldig artig å følge med og med en slik byggeblog er det sikekrt til hjelep for andre som måtte ha ubygde byggesett av denne loktypen liggende - som meg blant annet.
------------- Svein S
Posted By: steinel
Date Posted: 16 mars 2017 at 16:00
Bra, kjør på Svein
Jeg har inntrykk av at det er ganske mange som sitter på en ubygget 271.
Noen som husker/vet hva settet kostet og omtrent når settene ble produsert og solgt?
Posted By: Asgeir
Date Posted: 16 mars 2017 at 16:25
H. Lindholm wrote:
Ja, det er den. Denne delen kalles for "kjelbrystet".Dette var litt merkelig, for å si det mildt. Sånn har det nok aldri sett ut i førerhuset på noen 30a....
Det ser ut til at produsenten har tatt noe fra en helt annen loktype og bare klasket inn. Fyrdøren ser ut som en tysk variant, lurer på om jeg ikke har sett sånne på noen store saksiske lok. Det er noen kranratt og noe som ser ut som manometre strødd rundt på plasser hvor type 30a aldri har hatt sånt, og vannstandglassene er plassert på merkelige steder. Den firkantede dingsen til venstre for fyrdøren skal muligens forestille en (unorsk) smørepumpe?
På type 30a er alle kranene samlet på et unionstykke til venstre bak på kjelbrystet, og manometerne står på førerhusets frontvegg eller på festeplater rett bak denne.
Litt synd at produsenten har tatt en slik snarvei her når så mye annet er så bra laget.
Som sagt tidligere: denne delen ligner ikke på forbildet hos Type 30, og ja det er en standarddel fabrikken (DHJ) hadde liggende fra et annet byggesett.
Dessverre oppdaget ikke folkene i NMJ at de hadde "jukset" litt før lenge etter at det var for sent å gjøre om. Interiøret i Type 30a 271 var vel dokumentert i form av bilder og tegninger som var oversendt sammen med øvrig. På en annen side er det helt umulig å se at denne delen er feil på utsiden av førerhytta pga den er lukket og har ganske små vinduer.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 16 mars 2017 at 16:54
Ja, sånn sett er det jo en fordel at førerhuset er lukket.
En annen sak er at kjelbrystet så vidt jeg kan se ut fra bildet er skrått, slik det bl.a er på type 26. På type 30 er det helt vertikalt, som det for øvrig er på de fleste norske damplok. Ser jeg riktig på bildet, eller er det bare bildevinkelen som får det til å se slik ut? Og hvis det er skrått - er dette synlig utenfra?
Posted By: steinel
Date Posted: 16 mars 2017 at 18:02
Løp hjem fra jobben og fyrte opp loddebolten. Etter 2 timer var hytta løsnet fra fotbrettet, plukket fra hverandre, delene renset, loddet riktig sammen igjen og hytta loddet på plass. Deretter ble alt filt, pusset og børstet. Nå har dørkarmene fått jevn dobbelt tykkelse og bakdelen på hytta passer perfekt inn.
Se bildet, Helge.
Posted By: steinel
Date Posted: 16 mars 2017 at 21:01
Noen som har lyst til å høre om siste oppdagelse på "byggesettet".
Sikkert
Boggisidene (eller hva de heter) på tenderen er montert opp ned......................
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 16 mars 2017 at 22:48
Se der, ja. Skrått kjelbryst som er rett øverst. Typisk for mange store lokomotivtyper i litt sydligere land, men ikke for type 30.
Der denne løsningen ble valgt ble det gjort for å få større ristflate uten å øke kjelvolumet og kjelens lengde nevneverdig. Dermed fikk man større effekt med samme ristanstrengelse og minimal vektøkning. Det var også en av flere faktorer som bestemmer hvor lokomotivets tyngdepunkt havner, noe som er svært viktig når man skal snu på svingskiver som bare er litt lenger enn lokomotivet. Når tenderen er full med vann og kull bør tyngdepunktet være noenlunde midt på.
Boggisidene montert opp-ned?? Byggeanvisningen kan da umulig være SÅ vanskelig å forstå?
Posted By: steinel
Date Posted: 19 mars 2017 at 19:10
Har fått gjort litt i helga også. Delene til den øvre delen av tenderen ble frigjort for alt limklin. Eller litt studering og tenking skjønte jeg hvordan den egentlig skal bygges. Fant også fram alle de andre delene til toppen.
Messingdelene ble loddet sammen med vanlig loddetinn og bolt på 400 grader. Hvitmetalldelene ble loddet sammen med 70 grader tinn og bolt på 200 grader. Til slutt ble messing og hvitmetall loddet sammen med 70 grader tinn.
Det er utrolig kult å lodde hvitmetall. Tinnet flyter veldig lett og fint.
Den ferdige enheten på bildet blir lokk over elektronikken og skal festes med en skrue fra undersiden.
Posted By: steinel
Date Posted: 19 mars 2017 at 19:14
Understell til tenderen og boggier er plukket fra hverandre. Nå venter en møysommelig rensing før alt blir riktig satt sammen igjen.
Posted By: steinel
Date Posted: 20 mars 2017 at 22:34
I dag ble understellet til tenderen ferdig. Det manglet en del, så jeg fikk improvisere litt.
Ellers en dårlig dag med mye loddetinnsøl. Da er min gode venn, tinnlissa, uunnværlig.
Jeg satte på en H0fine kobling. Absolutt alt er loddet. Deilig å slippe lim. Nå står det igjen å montere litt småtteri rundt omkring på tenderen, så er den ferdig.
Jeg gjorde forresten en feil på toppen av tenderen som er avbildet lenger opp. Noen som ser feilen?
Posted By: Asgeir
Date Posted: 21 mars 2017 at 00:10
Feil: vertikalt håndtak (på høyre side)der den ene verktøyholderen skal være?
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Posted By: steinel
Date Posted: 21 mars 2017 at 07:03
Jepp. Jeg har satt en koblingsboks oppe på kullfangerne i stedet for en verktøyholder. Koblingsboksen skal sitte lenger ned, øverst på selve tenderkassa. Jeg tror håndtaket skal være der, kanskje for å putte spader og krafser bak så de ligger sikrere i verktøyholderne.
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 21 mars 2017 at 14:23
På kullkassens høyre side skal det ikke være noen håndtak i det hele tatt, heller ikke langs toppen av kullkassen. Koblingsboksen skal som du sier sitte på det øvre, forreste hjørnet av vanntanken.
På både 271 og de øvrige lokene jeg har sett med denne tendertypen er det bare to sett med kroker ("knaggrekker") for slaggverktøyet på høyre side. Den bakerste ser det ut som du har satt omtrent på rett plass, den forreste skal stå litt lavere. De skal egentlig stikke så langt ut at slaggverktøyet kan henge der utenpå det bakre avstivingsjernet som går helt opp på den vertikale sideplaten. Eller omvendt - avstivingsjernet skal ikke stikke så langt ut at det hindrer opphenging av slaggverktøy. Det skal ikke være noen form for håndtak eller bøyler som sikrer slaggverktøyet, det henger godt på plass uansett. En bøyle utenpå ville bare være til hinder når verktøyet må tas ned eller henges opp i fart.
På kullkassens venstre side skal det være et vertikalt håndtak nesten helt foran, og et langsgående håndtak langs toppen av kullkassen. På begge sider skal det også være en liten forsterkingsvinkel på den nedre, skrå delen av kullkassen, omtrent midt på.
Legg også merke til at det er to stigtrinn foran på tenderens venstre side, mens det bare er ett på høyre side. Det er ikke meningen at man skal gå opp på tenderen fra høyre side, trinnet der er for støtte når man skal ta ned og henge opp slaggverktøy.
Strengt tatt skal det også være åpninger i de to små rektangulære utsparingene på hver side rett under den øvre kanten på vanntanken. Dette er for å drenere unna vann som har det med å samle seg oppå tenderen. De fører imidlertid til at det etterhvert blir to stygge, skitne striper ned lang tendersidene.
Denne tendertypen er en ombygget originaltender som har fått helt ny vanntank og kullkasse. Dermed har den også fått noe annerledes form på toppen av vanntanken, som jo også er bunnen av kullkassen, slik at man unngår de utilgjengelige lave hjørnene foran som man ikke når med kullskuffen. Man gikk også vekk fra den elegante svungne kanten øverst på vanntanken som ikke hadde noen praktisk funksjon.
På de gamle, vanlige tenderne ligger slaggverktøyet bare på toppen av vanntanken ved siden av kullkassen, normalt på venstre side. På de gamle tenderne som fikk buede kullkasseoppbygg (eksempelvis lok 411) forsvant denne plasseringsmuligheten, der ble det satt opp to enkle kroker for oppheng på venstre side.
På disse ombyggede tenderne, som ble brukt på både type 26 og 30, Tenkte man tydeligvis litt mer igjennom at tenderen ikke utelukkende er en lagringsplass for kull og vann, men at den også skal fylle enkelte andre funksjoner. Det ble laget bedre oppheng for slaggverktøyet så man kunne ta ned akkurat det verktøyet man vil uten å måtte flytte på noe annet, og selv om slaggverktøyet primært brukes av fyrbøteren som jo holder til på venstre side, så er det også han som har mest behov for å klatre opp på tenderen. Derfor er slaggverktøyet plassert på høyre side og stigtrinn og håndtak på venstre side.
Posted By: steinel
Date Posted: 21 mars 2017 at 14:37
Takk for flotte bilder og glimrende forklaring
Posted By: steinel
Date Posted: 22 mars 2017 at 21:54
Da var tenderen ferdig . Det er masse plass oppi her, skal ha 2 stk 2200uF kondensatorer og LokPilot. Montering av lysdioder i lampene skal jeg gjøre samtidig med det andre som skal kobles.
Det eneste som frustrerer meg nå, er at jeg klarte å miste den ene verktøyholdere . Den bare fløy ut av pinsetten. Har prøvd å lage en av 0,3mm messingtråd, men det ble ganske mislykket. Jeg har et sted til å lete før jeg tar en vurdering på hva jeg skal gjøre.
Forresten kom håndtaksholderne til SKD 215.104 som jeg har ventet en tid på, dumpende ned i postkassa i dag. Spørs om jeg skal jobbe litt på den igjen framover.
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 22 mars 2017 at 22:28
Ser ut til å bli riktig bra dette her. Mye detaljer som etter hvert kommer på rett plass.
Lurer på om ikke det også skal være en koblingsboks på innsiden av tenderveggen helt foran på høyre side (på innsiden av den du helt korrekt har satt på utsiden) for tilkobling av gummikabelen mellom lok og tender, men må tilstå at jeg ikke husker helt nøyaktig hvordan denne kabelen er festet.
To tips hvis man mister små deler på gulvet eller andre steder:
1. Hvis man er noenlunde sikker på at den har landet på gulvet og det enten er hardt gulvbelegg eller glatt teppe: skru ned belysningen så det bare er svakt lys i rommet, legg en lommelykt helt nede på gulvet og la lysstrålen sveipe over gulvet. Selv ganske små deler vil da ofte kaste en ganske tydelig skygge.
2. Sett inn en helt ny støvpose i støvsugeren og støvsug grundig både gulvet og alle andre gjenstander (stoler m.v.) i hele det området hvor det er fysisk mulig at delen kan ha landet. Tøm deretter støvposen på et stort papir e.l. og gjennomsøk innholdet. Dette er særlig aktuelt hvis man har teppegulv eller delen kan ha havnet andre steder enn på gulvet.
I begge tilfeller er det veldig viktig å gjøre dette umiddelbart etter forsvinningsnummeret. Sjekk også eventuell buksebrett nederst på bukseben. Det er et sted hvor små deler kan finne på å stikke seg bort.
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 22 mars 2017 at 22:29
Har du forresten et nærbilde tatt rett fra siden av luftbeholderen og styreventilen på høyre side av tenderrammen?
Posted By: steinel
Date Posted: 22 mars 2017 at 22:50
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 22 mars 2017 at 23:05
Takk for bildet av styreventilen.
De tre små tappene på koblingsboksen kan du file bort.
Ser at du har satt på det store røret for jordingsstengene under vanntanken på venstre side. Det er jo korrekt for 60-tallsutgaven, men da loket ble satt i stand igjen på slutten av 80-tallet ble dette demontert og ikke satt på igjen.
Posted By: steinel
Date Posted: 23 mars 2017 at 06:55
Ja. skal ta på meg lupe og få vekk de tappene
Hva er funksjonen til jordingsstengene?
Bak styreventilen er det et rør rangs ramma. Der har jeg gjort en feil ved å montere 0,7mm i stedet for 0,5mm. Men når jeg ser på bildet til Helge av høyre side, er dette røret veldig tynt og knapt synlig. Spørs om jeg skal bytte til 0,3mm.
Fra styreventilen går det et rør. Skal det inn på røret som går utenpå ramma, eller skal det gjennom et hull i ramma?
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 23 mars 2017 at 08:26
Jordingsstengene er for å jorde kontaktledningen på elektrifiserte baner hvis man av en eller annen grunn må arbeide slik at man kommer i farlig nærhet av kontaktledningen. De har sånn sett egentlig ikke noe med damplokomotivet å gjøre som sådan. Mange damplok som delvis gikk på elektrifiserte strekninger ble utstyrt med jordingsstenger som nødutstyr i tilfelle man kom i situasjoner hvor man av en eller annen grunn måtte opp på toppen av kjelen eller tenderen, eller det skjedde noe annet som krevde jording.
Røret som går langs rammen bak styreventilen er hovedledningen for trykkluftbremsen. Røret fra styreventilen er lufttilførsel til denne, og skal kobles til hovedledningen. Ved tilkoblingen skal det være en liten klump som inneholder et luftfilter. Den stikker nedover og rekker så vidt litt under rammen, men er bare så vidt synlig på mitt bilde (som er et utsnitt av et bilde tatt under dårlige lysforhold).
Jeg har ikke noe bedre bilde som viser den, men hvis du zoomer inn på dette bildet vil du se den:
Når vi først er i det ekstreme detaljpirkehjørnet, så står det venstre håndtaket på styreventilen feil. Det står loddrett ned, men det skal egentlig stå vannrett mot høyre.
Det høyre håndtaket står på skrå nedover mot høyre, det er riktig stilling for bremsegruppe P.
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 23 mars 2017 at 09:24
Men når man tenker seg litt om viser det seg at man har et bilde av samme type styreventil med samme type tilkobling og støvfilter på et annet lokomotiv. Bare plassering og rørlengde er litt forskjellig.
Posted By: steinel
Date Posted: 23 mars 2017 at 09:48
Veldig bra
Da bytter jeg det lange røret til 0,3mm og lodder røret fra regulatoren innpå det igjen.
Filterboksen?, kanskje en liten stump 0,7mm?
Posted By: steinel
Date Posted: 23 mars 2017 at 17:44
Sånn. Det kunne sikkert vært gjort mye finere, men dette er mitt nivå pr dags dato
Har også lagd ny verktøyholder.
Når alt blir svart og smusset, tenker jeg at det blir bra
Posted By: steinel
Date Posted: 24 mars 2017 at 07:52
Bakenden/innerdelen av hytta er ferdig, i hvert fall nesten. Det sitter en koblingsboks på siden som jeg ikke har festet. Tenkte å spørre om noen visste om det går noen rør eller ledninger til eller fra den, men så så jeg på et av bildene til Helge at det går et rør med ledning i opp under takutstikket. Da blir det slik.
Delen er da belemret med feil kjelebryst, men sånn ble det.
Edit: Ser at jeg har glemt å montere en diger spak. Tenkte jeg skulle google litt for å se hvor og hvordan den skal plasseres, men "kjelebryst" er ikke akkurat noe google er glad i
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 24 mars 2017 at 09:53
Koblingsboksen er for strømtilførsel til lampene på tenderen. Røret som går oppover fra koblingsboksen gå inn gjennom veggen helt oppunder taket, og derfra frem til bryterbrettet som sitter i taket over førerplassen.
Under denne koblingsboksen skal det henge en gummikabel som går over til innsiden av tenderveggen. Det er på innsiden der jeg ikke husker om det også sitter en koblingsboks, eller om det bare er en rørstuss gjennom platen som fører gummikabelen til koblingsboksen (litt flaut egentlig, siden det er jeg som har lagt opp disse kablene i sin tid...).
Den "digre spaken" skal vel være regulatorhåndtaket. Siden kjelbrystet er feil er sannsynligvis også regulatorhåndtaket feil.
Jeg har dessverre ikke noe interiørbilder fra 271 (hvorfor har jeg ikke det, tro?).
Her er i hvert fall et bilde av kjelbrystet på lok 256 av samme type. Bildet er nok fra 30-tallet siden loket har både vakuum- og trykkluftbremse, og elektrisk belysning.
Dessverre har belysningen gjort at området ved regulatorhåndtaket er vanskelig å se ordentlig.
Stort sett ser 271 ut slik innvendig nå, men vakuumejektoren er selvfølgelig borte og noe av armaturen er noe endret. Manometrene er også plassert annerledes.
Jeg har imidlertid et bilde av lok 236, hvor regulatorhåndtaket er omtrent likt arrangert som på 271.
Akselen som går gjennom kjelen og frem til regulatoren i domen er på norske lok vanligvis plassert i kjelenes senterlinje (men ikke alltid). På mindre lokomotiver er regulatorhåndtaket satt rett på akselen. På større kjeler blir avstanden til førerplassen for stor, derfor er det laget en overføring slik at håndtaket kan plasseres nærmere førerplassen. Både 236 og 271 har slik overføring.
Tilsvarende gjelder håndtaket for fyrdøren, men der har 271 overføring mens 236 har håndtaket rett på fyrdørakselen.
Posted By: steinel
Date Posted: 24 mars 2017 at 14:42
Litt av en arbeidsplass
Posted By: steinel
Date Posted: 24 mars 2017 at 14:52
Endelig et bra nærbilde (bruker bare mobilen).
Da blir det ganske tydelig hvor grove ting er. Både loddinger og støpedeler. Sannelig godt øyet har sine begrensninger
Bremseslanger har jeg heller ikke noe greie på. Regner med at de var hengt opp på den vertikale stanga når de ikke var i bruk. Etterat bildet er hatt, har jeg krummet slangene litt mer slik at jeg kunne lodde toppen av holderen til ramma.
Posted By: steinel
Date Posted: 24 mars 2017 at 20:34
Da var bakenden/innerdelen av hytta helt ferdig
Posted By: steinel
Date Posted: 24 mars 2017 at 20:47
Noen som kan hjelpe meg med plasseringen av del 109A. Har en mistanke om at det skal bores et hull under kjelen og at den skal festes der. Lurer også på hvorfor trykklufttanken har samme nummer, dog med en B, 109B.
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 24 mars 2017 at 23:51
Arbeidsplassen er fin, den. Som nå henfarne lokfører Drolsum sa - "Hvis man bare hadde en reinslig fyrbøter, så blei man mindre møkkete på dampen enn på moderne materiell!"
Bremseslangene dine er forsåvidt korrekt montert, i hvert fall når du får festet de vertikale jernene oppunder bufferplanken. Disse vertikale jernene er blindkoblinger, og der skal slangene alltid være festet når de ikke er i bruk for å hindre forurensning i å komme inn i bremsesystemet.
Generelt slangene være montert slik at håndtakene på avstengingskranene (håndtaket som står på skrå oppover øverst ved bufferplanken) vender utover (hver sin vei), vekk fra lokets midtlinje. Det finnes dog unntak.
Det er imidlertid en annen merksnodighet med disse slangene - koblingshodene i enden av slangene (den nederste enden) er speilvendt i forhold til hva de skal være. Det får du ikke gjort noe med. Slike speilvendte slanger brukes egentlig bare til høytrykksledninger og annet spesielt utstyr for at de ikke skal forveksles med de vanlige bremseslangene.
Skinnerydderne (de to loddrette jernene som stikker ned rett under bufferne og som har en dobbelt vinkel nederst) tror jeg at du muligens har montert litt for langt ut mot sidene. Den nederste enden av disse skal peke rett ned mot toppen av skinnene når tenderen står på sporet. Mellom de nederste endene av disse skal det dessuten stå en rund jernstang.
At det er to deler som er nummerert henholdsvis 109A og 109B er ikke uvanlig. Som oftest skyldes sånt at den som har tegnet bruksanvisningen og laget deleliste har tabbet seg ut, og da er det enklere å slenge på en bokstav for å skille dem.
Del 109A er en såkalt pendelplate. Det er en avstivning som er festet på undersiden av rundkjelen og går ned til en tverrplate i rammen. Det kan se ut som den bærer kjelen, men egentlig er det omvendt. Dampkjelen er den stiveste delen på hele loket, rammen er mye mykere og mer fleksibel, så egentlig er dette en avstivning av rammen. Det samme gjelder de to runde skråstagene som skal stå under røykskapet og går ned til like bak bufferplanken helt foran. Disse er ikke der for å bære kjelen, men for å støtte ned den forreste delen av rammen slik at den ikke blir presset opp ved støt og trykkbelastning.
Pendelplaten skal stå nokså langt bak på rundkjelen, under den kjelringen som er mellom den avlange, avrundede domen og den kantede sandkassen. Det skal bli nesten nøyaktig midt mellom 1. og 2. drivaksel. Der skal det også egentlig være en vertikal tverrplate inne i rammen, men på modellen er det vel tannhjul der.....
På bildet som jeg lenker til her er den knapt synlig fordi bildet er tatt rett fra siden, og i restaurert utgave har ikke loket lenger den kantede sandkassen, men platen skal stå omtrent rett ned for turbogeneratoren.
Posted By: steinel
Date Posted: 25 mars 2017 at 00:12
Aha, det er derfor det er hull i skinnerydderne. Da blir det et tverrstag
Flott info om delen jeg lurte på. Har plassert den midt mellom drivakslene. Den hjelper bra på å stive opp gangbrettet. Sammen med en del som er skrudd på chassiset og ligger under brettet.
Regner med å få montert alt på kjelen i løpet av helga. Da må jeg ta en pause og gjøre en nøye vurdering av lakkering. Kan risikere å ødelegge alt hvis jeg driter meg ut der.
Posted By: steinel
Date Posted: 25 mars 2017 at 13:01
Den røykskjermen var krevende å få i hop
Posted By: steinel
Date Posted: 26 mars 2017 at 16:13
Hadde håpet å bli ferdig med alt på kjelen i løpet av helga. Nå, etter veldig mange timer, setter jeg en strek for dagens arbeid. Ble nesten ferdig med venstre siden. Det mangler vel bare arbeidslysene under gangbrettet og markeringslyset foran.