NSB Damplok type 30a 271 |
Post Reply | Page <1 4567> |
Author | ||
DagfinRognstad
Medlem i MJF Joined: 12 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 130 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Aha... Jeg ville foretrukket å dempe trykket på løpeakselen slik at drivhjulene ligger godt an på skinnene. Jeg har eksperimentert en del med dette på min modell og løpeakselen trenger ikke all verdens trykk for å oppføre seg godt.
|
||
Dagfinn Rognstad
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Min erfaring med 2 akslede løpeboggier på damplok generelt og Type 30 byggesettet er helt identisk med Dagfinn.
Byggesettet er mer enn nok fronttungt og jeg har kun vektet ekstra ned i førerhuset med en ganske stor blyklump for å få vektbalanse over drivhjulene, men prøv teorien - det kan hende at den løsningen blir enda bedre. Selv bygger jeg etter teorien: "det enkleste er ofte den beste løsningen". |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lenge siden det har vært noe MJ aktivitet her i huset nå. All fritid har gått med til ombygging og påbygging av hytta siden 1.mai. I dag flytsparklet vi et gulv og ble tidlig ferdig. Ble litt unog, som vi sier, og satt og så på den demonterte 30Aen som står i vinduskarmen. Ble til at jeg fant fram glassfiberbørsten, blåsprit, slipepapir, lakkbokser og pensler. Jeg har gruet meg til å starte med lakkeringen, så det ble en test på boggien. Synes deg gikk ganske greit. |
||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg synes å huske og ha sett at ramma på et slik lok kan være brunmalt. Her har jeg prøvd meg. Er det noe som kan være vettugt, eller er jeg på bærtur?
Edited by steinel - 20 august 2017 at 21:42 |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I følge spesifikasjonene for lokomotivleveranser som gjaldt for 100 år siden skulle rammen være "sjokoladebrun". Mot slutten av damplokepoken var det nok noe varierende i hvilken grad dette ble fulgt, men det er fotografisk dokumentert damplok med brun ramme helt til slutten av 60-tallet.
Utsparingene i veiv- og koblestenger skulle være "rammens farve", men det er jo godt kjent at dette kunne variere ganske mye fra 50-tallet og utover.
|
||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk.
Tenker jeg skal være litt forsiktig med farger, så brunt på veiv og kobbel høres bra ut. Synes litt rart om de kjørte rundt med knall blå stenger i 1960. Prøve å tone ned rødfargen også.
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Etter krigen gikk det etterhvert nedover med lokpussing. I de siste årene var det mange lok som ble matte og gråsorte over det hele. Ofte ble bare veiv- og koblestenger, hjulringer, fotbrettkant og bufferplanker pusset, dette er lett tilgjengelig og lyser opp slik at loket ser bra ut selv om resten er upusset. Å komme til for å vaske og pusse rammene er ikke så lett, så brunfargen ble nok mindre fremtredende ettersom tiden gikk etter art lokene hadde vært på større verkstedopphold.
Fargene i utsparingene i stengene har det vært lange diskusjoner om, og de egentlige årsakene til at det utviklet seg lokale varianter har man vel heller aldri funnet helt ut av. Ting kan tyde på at det bare var "lokale initiativer" som i forskjellig grad festet seg som en slags praksis. Det ser ut til at lok som ble revidert i Trondheim ofte fikk lyseblå utsparinger, mens lok som ble revidert i Drammen fikk røde. Begge deler er dokumentert på fargebilder fra tidlig 50-tall, blant annet en "Dovregubbe" med blå stenger. I de siste driftsårene hadde 271 blå stenger, men loket hadde vel en hovedrevisjon en gang tidlig på 60-tallet hvor det bl.a. ble byttet kjel, så stengene kan ha hatt en annen farge rundt 1960.
|
||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Prøver meg med litt forsiktig rustdannelse på fjærer og bremser. Dette er ikke bremsene som skulle fulgt med byggesettet. De fleste manglet så jeg kjøpe støpte bremser, Sidespor så vidt jeg husker.
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På et damplok som er i bruk er alt under fotbrettet vanligvis såpass innsauset med olje at det sjelden blir noe rust der.
|
||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Holder på med den endelige monteringen av hjulene.
Det er de venstre hjulene som skal ligge 90 grader foran?
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Veivene på høyre side skal ligge 90 grader foran veivene på venstre side, sett i kjøreretningen.
Edited by H. Lindholm - 27 august 2017 at 21:21 |
||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk.
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Gjelder dette generelt for norske damplok, eller er det individuelt for hver type?
|
||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva er trikset for å få koblestenger, veivstenger osv til å se naturlige ut. Sånn de er ser de ut som de er etset ut av en blikkboks. De skal vel ha et litt mørkere og kanskje oljeglinsende utseende.
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
For å kunne svare sikkert på dette må man studere hver enkelt loktype, men mitt inntrykk er at det er det som er hovedregelen både i Norge og mange andre land, i hvert fall på 2-sylindrede maskiner. Det kan dog være unntak, jeg mener jeg har observert det på enkelte 4-sylindrede maskiner uten at jeg kan påstå det helt sikkert. Nå er det jo ikke noen tekniske grunner til at det må være sånn, et lokomotiv som er konstruert med venstre veiv foran høyre vil virke akkurat like bra (eller dårlig...). Utbalanseringsberegningene blir jo akkurat de samme, men det blir noen tall som må ha motsatt fortegn. Hvis man ser nøye etter vil man nemlig oppdage at motvektene ikke står nøyaktig rett overfor veiv- og kobletappene, de er litegrann forskjøvet. På eldre og/eller billige modeller er imidlertid denne detaljen ofte feil (og noen ganger dessverre også på svært dyre modeller....). Sannsynligvis er dette med høyre veiv foran den venstre noe som av en eller annen grunn "bare er blitt sånn" og så har man fortsatt med det. Når man har en innarbeidet praksis er det ofte greit å fortsette med det samme hvis det ikke oppstår grunner til å gjøre noe annet. På en modell har det som oftest liten praktisk betydning, man kan jo ikke se begge sider samtidig. Når man ser lokomotivet fra lavt standpunkt helt rett forfra eller bakfra mens det kjører vil man imidlertid kunne se veivene på begge sider og dermed se hvilken som "kommer ned" først - men hvor ofte ser man fra den vinkelen? Vanligvis ser man heller ikke gjennom rammen, men på modeller med åpen rammekonstruksjon vil det være mulig å se om dette er riktig eller ikke - hvis man ser veeeeldig godt etter. Eksempelvis er det på Liliputs S3/6 (BR18) en veldig åpen ramme, den har dessuten også innvendige veivstenger som er synlige. Det samme gjelder jo forsåvidt i 1:1, og så lenge loket går som det skal tenker man ikke noe på det.
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Egentlig skal jo hele stangsettet pusses så det er blankt, men det blir jo samme problemstilling som ved forniklede/forkrommede deler på modellbiler - hvis de er så blanke som de er i 1:1 vil det se helt feil ut. Dessuten er stangsettet på damplok aldri (i hvert fall så og si aldri...) verken forniklet eller forkrommet, ei heller fullstendig blankpolert. Som oftest er det slik stål blir hvis det er pusset med stålull, det er stålblankt men fortsatt matt. Hvis stengene ikke pusses av daglig vil de etterhvert bli en del mørkere, gjerne med en noe gråbrun tone, men det skal faktisk ikke så mye pussing til for å holde dem lyse og fine. På et lok som er i stadig bruk blir stengene gjerne innsauset med olje i løpet av dagen, og ruster dermed ikke. Hvis ikke loket har stått veldig lenge vil det dermed være lett å pusse dem, og det blir gjerne gjort fordi det er en enkel oppgave som synes godt. En annen sak er at blankpussede stenger på et damplok til en viss grad vil reflektere omgivelsene. Oversiden av stengene vil gjerne reflektere undersiden av forbrettet, som er mørkt. Sideflatene (de som ikke er malt røde, brune, lyseblå eller noe annet) vil reflektere lave deler landskapet rundt, og dermed ofte se ganske mørke ut, selv om stålet i seg selv er ganske lyst. Slik refleksjon vil bil annerledes i 1:87.
|
||
danmodel
Viderekommen Joined: 09 mai 2014 Location: Danmark Status: Offline Points: 20 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei, jeg har en ubegynnt 30a-byggeset til salg. Til hvem har interesse...
|
||
Bruno B.
|
||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da har jeg funnet en veldig enkel metode som kan se ut til å bli bra med litt øving
Sot fra en lighter oversprayet med klarlakk. Jeg kommer til å bruke dette på hele kobbelstyret mitt. Men antakelig med en del mindre sot. Så får vi se om det blir blå striper. Jeg er veldig skeptisk. Hvis jeg ikke klarer å få det 100% (i hvert fall 99%), er det penere uten blått. |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det der ser ut som en veldig bra løsning for å tone ned blanke stenger. Enig i at det nok bør være en del mindre sot, sannsynligvis oppnås ønsket effekt med svært lite.
Når det gjelder blå utsparinger må jeg tilstå at jeg personlig egentlig synes det er innmari stygt, det hjelper ikke at det er aldri så historisk korrekt (og at jeg faktisk selv en gang i tiden har malt opp det blå i stengene på lok 252...). Dessuten var det jo langt fra alle lok som fikk blå utsparinger, tvert om. Jeg ville latt utsparingene i stengene være brune (passer bra hvis du skal ha brun ramme), grå, sorte eller umalt (men gjerne sotet slik du legger opp til nå).
Edited by H. Lindholm - 31 august 2017 at 21:58 |
||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Særdeles fornøyd med resultatet
|
||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Før og etter soting og klarlakk. Blåfargen forsvant nesten helt. Enig med deg Helge, finere med en mørk rille.
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Alt avhenger av pris:) Men antar at du ønsker litt for dette. Kan ta videre diskusjon på PM
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Jolsen
Medlem i MJF Joined: 19 januar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Prøvd å sende deg en PM |
||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Og så var ladyen ferdig nedentil.
Neste post på programmet blir veldig krevende. Framre del av ramma, linjalene?, framre gangbrett, stigtrinn, håndtak, plogfester, skinneryddere og kobling. Her blir det mange forskjellige farger, soting, smussing og klarlakk. Hm... spennende |
||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jaja, detta var vanskelig, men kom sånn noenlunde ned på beina. Heldigvis ser det veldig mye bedre ut med det blotte øye enn på en slik oppblåst bilde. Følgende framgangsmåte: 1. Rensing: Glassfiberbørste, 800 slipepapir, blåsprit. 2. Grunning: Biltema primer, rødbrun. 3. Det svarte: maskerte rammedelen (skal være rødbrun) og sprayet med Tamiya matt svart. 4. Det røde: Maskerte etter beste evne og sprayet med en fin rød Biltemaboks. 5. Pirk: Det røde og svarte som ikke ble 100% maskert ble kostmalt. 6. Linealer: Blå akryl, pusset og sotet med lighter. 7. Smussing: Svart fargepulver på ramma, brunt på resten. 8. Coating: Matt klar Tamiya. Delen var godt smusset før klarlakk, men det forsvant nesten. Og ja, jeg har gjort en feil da jeg loddet sammen gangbrettet, eller det kan ha vært en feil i byggesettet. Jeg tror nemlig at messingdelen og hvitmetalldelen skal loddes overett så gangbrettet blir tykkere. Jeg har valgt å ikke male kanten rød ettersom den ble så tynn. |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, det mangler en kant på undersiden av fotbrettet.
Den skal ha samme dimensjon som kanten på fotbrettet videre bakover mellom kjelen og maskineriet. Kanten består av et flattjern, og den horisontale platen på fotbrettet skal stikke 6-8 mm utenfor flattjernet (i 1:1, vel å merke...). Den manglende kanten kan du vel lage av en smal strimmel av et-eller-annet?
|
||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Milepel God fornøyd. Nå er det bare resten igjen. Men først 2 1/2 uke feriepause
|
||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva var det på taket på førerhytta i 1960? Tjærepapp? Og hvilken farge blir riktig på taket?
|
||
danmodel
Viderekommen Joined: 09 mai 2014 Location: Danmark Status: Offline Points: 20 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Stein,
jeg tog et billede af 271 på Marienborg i Trondheim sommer 2003. Den stod under et halvtag. Jeg skal nok finde det frem i aften, hvis du er interesseret.. Iøvrigt har jeg også en Dovregubben som jeg overvejer at sætte til salu.. ciao, Bruno
|
||
Bruno B.
|
||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Bruno.
Det ligger flere bilder her på tråden av 271 fra nyere tid med svart tak. Kan se ut som tjærepapp. Bilder fra inni hytta viser at det er tretak. Men det kan jo ha vært en annen farge på taket, feks grå, i 1960. Er det byggesett av Dovregubben du har? Dovregubben er egentlig litt på siden av min planlagte Lillehammer Stasjon anno 1960, ettersom den vel ble tatt ut av drift i 1958. Men, klart det hadde vært stas med Dovregubben på Lillehammer Stasjon. Alle her snakker om den når det nevnes damplokomotiver. Stein |
||
Post Reply | Page <1 4567> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |