MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB Damplok type 30a 271
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB Damplok type 30a 271

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 7>
Author
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2017 at 07:52
Bakenden/innerdelen av hytta er ferdig, i hvert fall nesten. Det sitter en koblingsboks på siden som jeg ikke har festet. Tenkte å spørre om noen visste om det går noen rør eller ledninger til eller fra den, men så så jeg på et av bildene til Helge at det går et rør med ledning i opp under takutstikket. Da blir det slik.

Delen er da belemret med feil kjelebryst, men sånn ble det.

Edit: Ser at jeg har glemt å montere en diger spak. Tenkte jeg skulle google litt for å se hvor og hvordan den skal plasseres, men "kjelebryst" er ikke akkurat noe google er glad i LOLLOLLOLLOLLOL




Edited by steinel - 24 mars 2017 at 08:40
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2017 at 09:53
Koblingsboksen er for strømtilførsel til lampene på tenderen. Røret som går oppover fra koblingsboksen gå inn gjennom veggen helt oppunder taket, og derfra frem til bryterbrettet som sitter i taket over førerplassen.
Under denne koblingsboksen skal det henge en gummikabel som går over til innsiden av tenderveggen. Det er på innsiden der jeg ikke husker om det også sitter en koblingsboks, eller om det bare er en rørstuss gjennom platen som fører gummikabelen til koblingsboksen (litt flaut egentlig, siden det er jeg som har lagt opp disse kablene i sin tid...).
 
Den "digre spaken" skal vel være regulatorhåndtaket. Siden kjelbrystet er feil er sannsynligvis også regulatorhåndtaket feil.
Jeg har dessverre ikke noe interiørbilder fra 271 (hvorfor har jeg ikke det, tro?).
Her er i hvert fall et bilde av kjelbrystet på lok 256 av samme type. Bildet er nok fra 30-tallet siden loket har både vakuum- og trykkluftbremse, og elektrisk belysning.
Dessverre har belysningen gjort at området ved regulatorhåndtaket er vanskelig å se ordentlig.
Stort sett ser 271 ut slik innvendig nå, men vakuumejektoren er selvfølgelig borte og noe av armaturen er noe endret. Manometrene er også plassert annerledes.
 
Jeg har imidlertid et bilde av lok 236, hvor regulatorhåndtaket er omtrent likt arrangert som på 271.
Akselen som går gjennom kjelen og frem til regulatoren i domen er på norske lok vanligvis plassert i kjelenes senterlinje (men ikke alltid). På mindre lokomotiver er regulatorhåndtaket satt rett på akselen. På større kjeler blir avstanden til førerplassen for stor, derfor er det laget en overføring slik at håndtaket kan plasseres nærmere førerplassen. Både 236 og 271 har slik overføring.
Tilsvarende gjelder håndtaket for fyrdøren, men der har 271 overføring mens 236 har håndtaket rett på fyrdørakselen.
 
 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2017 at 14:42
Litt av en arbeidsplass  Shocked
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2017 at 14:52
Endelig et bra nærbilde (bruker bare mobilen).

Da blir det ganske tydelig hvor grove ting er. Både loddinger og støpedeler. Sannelig godt øyet har sine begrensninger Tongue

Bremseslanger har jeg heller ikke noe greie på. Regner med at de var hengt opp på den vertikale stanga når de ikke var i bruk. Etterat bildet er hatt, har jeg krummet slangene litt mer slik at jeg kunne lodde toppen av holderen til ramma.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2017 at 20:34
Da var bakenden/innerdelen av hytta helt ferdig Smile


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2017 at 20:47
Noen som kan hjelpe meg med plasseringen av del 109A. Har en mistanke om at det skal bores et hull under kjelen og at den skal festes der. Lurer også på hvorfor trykklufttanken har samme nummer, dog med en B, 109B.


Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2017 at 23:51
Arbeidsplassen er fin, den. Som nå henfarne lokfører Drolsum sa - "Hvis man bare hadde en reinslig fyrbøter, så blei man mindre møkkete på dampen enn på moderne materiell!"
 
Bremseslangene dine er forsåvidt korrekt montert, i hvert fall når du får festet de vertikale jernene oppunder bufferplanken. Disse vertikale jernene er blindkoblinger, og der skal slangene alltid være festet når de ikke er i bruk for å hindre forurensning i å komme inn i bremsesystemet.
Generelt slangene være montert slik at håndtakene på avstengingskranene (håndtaket som står på skrå oppover øverst ved bufferplanken) vender utover (hver sin vei), vekk fra lokets midtlinje. Det finnes dog unntak.
Det er imidlertid en annen merksnodighet med disse slangene - koblingshodene i enden av slangene (den nederste enden) er speilvendt i forhold til hva de skal være. Det får du ikke gjort noe med. Slike speilvendte slanger brukes egentlig bare til høytrykksledninger og annet spesielt utstyr for at de ikke skal forveksles med de vanlige bremseslangene.
 
Skinnerydderne (de to loddrette jernene som stikker ned rett under bufferne og som har en dobbelt vinkel nederst) tror jeg at du muligens har montert litt for langt ut mot sidene. Den nederste enden av disse skal peke rett ned mot toppen av skinnene når tenderen står på sporet. Mellom de nederste endene av disse skal det dessuten stå en rund jernstang.
 
At det er to deler som er nummerert henholdsvis 109A og 109B er ikke uvanlig. Som oftest skyldes sånt at den som har tegnet bruksanvisningen og laget deleliste har tabbet seg ut, og da er det enklere å slenge på en bokstav for å skille dem.
 
Del 109A er en såkalt pendelplate. Det er en avstivning som er festet på undersiden av rundkjelen og går ned til en tverrplate i rammen. Det kan se ut som den bærer kjelen, men egentlig er  det omvendt. Dampkjelen er den stiveste delen på hele loket, rammen er mye mykere og mer fleksibel, så egentlig er dette en avstivning av rammen. Det samme gjelder de to runde skråstagene som skal stå under røykskapet og går ned til like bak bufferplanken helt foran. Disse er ikke der for å bære kjelen, men for å støtte ned den forreste delen av rammen slik at den ikke blir presset opp ved støt og trykkbelastning.
Pendelplaten skal stå nokså langt bak på rundkjelen, under den kjelringen som er mellom den avlange, avrundede domen og den kantede sandkassen. Det skal bli nesten nøyaktig midt mellom 1. og 2. drivaksel. Der skal det også egentlig være en vertikal tverrplate inne i rammen, men på modellen er det vel tannhjul der.....
På bildet som jeg lenker til her er den knapt synlig fordi bildet er tatt rett fra siden, og i restaurert utgave har ikke loket lenger den kantede sandkassen, men platen skal stå omtrent rett ned for turbogeneratoren.
 


Edited by H. Lindholm - 24 mars 2017 at 23:58
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2017 at 00:12
Aha, det er derfor det er hull i skinnerydderne. Da blir det et tverrstag Smile

Flott info om delen jeg lurte på. Har plassert den midt mellom drivakslene. Den hjelper bra på å stive opp gangbrettet. Sammen med en del som er skrudd på chassiset og ligger under brettet.

Regner med å få montert alt på kjelen i løpet av helga. Da må jeg ta en pause og gjøre en nøye vurdering av lakkering. Kan risikere å ødelegge alt hvis jeg driter meg ut der. 

 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2017 at 13:01
Den røykskjermen var krevende å få i hop Ermm 


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2017 at 16:13
Hadde håpet å bli ferdig med alt på kjelen i løpet av helga. Nå, etter veldig mange timer, setter jeg en strek for dagens arbeid. Ble nesten ferdig med venstre siden. Det mangler vel bare arbeidslysene under gangbrettet og markeringslyset foran. 


Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2017 at 20:48
Ikke for å ta motet fra deg, men jeg ser noen småting som mangler: fløyte (mellom sikkerhetsventilene og førerhytta), ledning fra elboks ved markeringslys og over kjelen til elboks på andre siden, frontlampe med ledning til elboks, støttestag i front fra kjel og ned til fremre fotbrett.

Synes dagens arbeidsinnsats ser veldig bra ut!

Sugeventilene på kraftdamprørkassene er lagd litt lange i byggesettet så de kan godt monteres lenger inn i sine hull, og på toppen av kjelen der stigen kommer opp pleier det å være en liten plattform (men der har du montert turbogeneratoren).

Keep up the good work 👍
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2017 at 21:23
Takk

Kommer på plass etterhvert.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2017 at 22:18
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

, og på toppen av kjelen der stigen kommer opp pleier det å være en liten plattform (men der har du montert turbogeneratoren).

Jeg har sett på diverse bilder av 271. Jeg har funnet et som ikke har strøsandkasse. Der er turbogeneratoren lenger bak og det er en plattform midt oppe kjelen over stigen. På alle andre bilder jeg har sett, er det strøsandkasse og turbogenerator på toppen av stigen.

Jeg er litt usikker på den ledningen over til andre siden, den har antakelig hatt flere utforminger gjennom årene. På et bilde ser jeg tydelig røret med ledningen i seg på høyre side fram til koblingsboksen. Men jeg ser ingenting over til venstre side. Kan ledningen være lagt gjennom røykskapet? 
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2017 at 00:26
Bortsett fra noen bilder fra 1914 (som ikke er så relevante i denne sammenhengen) er det eldste bildet jeg har funnet av 271 dette:
Det er ikke datert, men det er ganske sikkert et nokså tidlig etterkrigsbilde. På et bilde fra 1966 er det en god del detaljer som er annerledes, derfor antar jeg at loket har fått byttet kjel mellom bildene. Kjelen som står i loket nå er fra 1940, men den har nok stått i et annet lok først.
På det eldste bildet er det flere rør som går annerledes enn i 1966, og holderne for signallampene er står opp fra fotbrettet, de er ikke plassert på siden av røykskapet.
Mateventilen er annerledes, og det ser ut til at loket hadde overrisling i røykskapet.
 
Den lille "plattformen" det snakkes om over stigen er ikke på den nåværende kjelen. I 1966 stod turbogeneratoren ikke akkurat på denne plassen, men litt lenger bak (som er samme plass som den står nå, festene er sveiset rett på selve kjelen).
for å pirke litt på stigen - trinnene (som er runde tverrstenger) skal egentlig stå mellom vangene, ikke utenpå, og det skal være et trinn helt på toppen (mellom toppkulene)
 
Lokene har alltid hatt sandkasse for strøsand. Den kantede sandkassen er noe som ble satt på for å bedre sandingen. Opprinnelig var sandkassen i den bakerste delen av domen. Det er nå bygget tilbake slik det opprinnelig var.
 
Restaureringen av loket ble påbegynt på slutten av 80-tallet. Da tok man dessverre ikke så mye bilder av før-tilstanden som man burde gjort. Jeg var heller ikke med på demonteringen, men jeg har noen bilder av loket da det stod lagret i Elverum i 1980.
Her er det bildet som kanskje gir best svar på en del av spørsmålene, samt noen utsnitt av samme bilde.
 
 
 
Her sees røret for ledningene til lampene foran. Bakerst inn mot førerhuset er det et stykke med gummislange for å ta opp bevegelsene mellom kjelen og førerhuset.
Nedenfor røykskjermen er det litt merkelig rørføring for å komme rundt spaken for betjening av gnistfangeren (den lange spaken som delvis gjemme bak signallampen.
Det er nokså uklart, men helt foran oppunder røykskjermen er det en koblingsboks og en stikkontakt for signallampen.
Som det sees på ovenstående bilde er det bare åpen gummikabel fra koblingsboksen på venstre side til frontlampen, vanligvis gikk denne inni en gummislange.
Rett bak sandkassen er det et rør parallelt med kabelrøret, litt lenger opp. Det er lufttilførselen til sandingsventilene.
 
Kabelrøret fra høyre over til venstre side gikk også den gang over røykskapet. Og nei - det gikk definitivt ikke gjennom røykskapet. Da ville isolasjonen smeltet ganske raskt.
Den ekstra lampeholderen som står litt høyere opp på venstre side er for ekstratogsignallampe.
 
Det kan nok stemme at luftsugeventilene på modellene er litt for lange, men det er ikke mye.
Det kan se ut som smørepumpene for sylinderolje (en på hver side, her nesten helt gjemt bak luftsugeventilen) er montert litt for langt ut mot sidene. Palhjulet drives av en pendelarm som går ned på innsiden av fotbrettet og har et stag fra bueslaget. Montert på baksiden av hver smørepumpe er det en smørekopp for vekesmøring, for å gjøre det litt utfordrende å smøre maskinen skal det ikke være samme olje i disse som i smørepumpene... 
De to innkapslede rørene som går på skrå langs rundkjelen er henholdsvis damprør for oppvarming av smørepumpene og manometerrør for sleidskapsmanometeret.
 
Veivstengene var naturlig nok demontert og lå på fotbrettet foran. Type 30 har uvanlig korte veivstenger siden det er første koblede aksel som er drivaksel.
Røret som kommer frem på lokets venstre side og går loddrett ned midt på skjøten i sylinderblokken er dampvarmeledningen.
Røret som kommer på høyre side og som går ned bak det lille stigtrinnet og svinger seg mellom sylinderlokket og sleidlokket er hovedledningen for trykkluftbremsen.
 
Ette bilde tatt i forbindelse med første prøvetur etter restaureringen viser en detalj i styringen som det er litt uoverensstemmelse i på modellen.
Fra omstyringsakselen og den buede omstyringsarmen skal det gå et loddrett hengejern ned til den bakerste enden på skyvestangen som går gjennom bueslaget. Det ser ut til at dette hengejernet er delt i to på modellen (sikkert av praktiske årsaker), og at øvre og nedre del er montert slik at de ikke møter hverandre. 


Edited by H. Lindholm - 27 mars 2017 at 00:29
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2017 at 02:42
Originally posted by steinel steinel wrote:

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

, og på toppen av kjelen der stigen kommer opp pleier det å være en liten plattform (men der har du montert turbogeneratoren).


Jeg har sett på diverse bilder av 271. Jeg har funnet et som ikke har strøsandkasse. Der er turbogeneratoren lenger bak og det er en plattform midt oppe kjelen over stigen. På alle andre bilder jeg har sett, er det strøsandkasse og turbogenerator på toppen av stigen.

Jeg er litt usikker på den ledningen over til andre siden, den har antakelig hatt flere utforminger gjennom årene. På et bilde ser jeg tydelig røret med ledningen i seg på høyre side fram til koblingsboksen. Men jeg ser ingenting over til venstre side. Kan ledningen være lagt gjennom røykskapet? 


Tidligere lokfører Ola Brobakken tok noen meget gode bilder av 271 på 50-tallet (JbM samling) og den lille plattformen er godt synlig, men ekstra sandstrøkasse er ikke montert.
Etter å ha ristet litt på hjernekassa mener jeg å huske at 271 fikk ny kjelekledning, eventuelt kjelebytte, ca. 1962 (dette kan du enkelt sjekke Svein Sando?), og bildene før/etter dette tidspunktet røper en kjel med 4 kjelbånd på 50-tallet og 5 kjelebånd samt ekstra strøsandkasse etter det tidspunktet.

Det er vel nesten like mange utforminger på elektriske ledninger på damplok som antall damplok som fikk elektrisk belysning etc. Imidlertid har jeg sett lite (aldri?) overdrevent bruk av kabel fra førerhytta og frem til koblingsboksene, så en ledning ble nødvendigvis ført fra den ene siden og over kjelen til den andre siden. Dette er observert både foran, gjennom og bak røykskjermer/skorstein, men aldri gjennom røykskapet (eller skorsteinen ).

På samme måte går som regel også en tynn trykkluftledningen fra førerhytta til sandingsventilene på høyre side av kjelen, en avgrening før ventilene går over kjelen til venstre side og deretter på begge sider opp til ventilene. Dette er så vidt jeg kan se ikke på plass ennå, men det kommer sikkert.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2017 at 02:57
"Ett bilde tatt i forbindelse med første prøvetur etter restaureringen viser en detalj i styringen som det er litt uoverensstemmelse i på modellen. Fra omstyringsakselen og den buede omstyringsarmen skal det gå et loddrett hengejern ned til den bakerste enden på skyvestangen som går gjennom bueslaget. Det ser ut til at dette hengejernet er delt i to på modellen (sikkert av praktiske årsaker), og at øvre og nedre del er montert slik at de ikke møter hverandre."
 
Dette er et resultat av at både sylindre og styringen ligger for langt ut for at modellen skal komme seg gjennom krappe MJ-kurver. Peneste løsning er å kappe den oppstående delen i styringen. Bor eventuelt 0,5 mm hull ytterst gjennom den nedstående delen, et i styringen der den oppstående delen sto og sett inn en liten 0,5 mm trådbit (ikke helt korrekt etter forbildet, men det ser "riktig" ut).  
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2017 at 07:31
KJeler på 271: Thune nr. 100 fra byggingen til 1942. Thune nr. 122 fra 1942-1949. Thune nr. 104 fra 1949-1955. SUndland? nr. 59 fra 1955-1964. Sundland? nr. 11 fra 1964 som er nåværende kjel.
Svein S
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2017 at 09:40
Takk for stort engasjement Smile

Håper dette er til inspirasjon for andre som har byggesettet liggende. Det er ikke til å stikke under en stol at det er veldig tidkrevende og puslete, til tider synes jeg det er svært vanskelig. Men jeg kan love at man blir mer og mer ivrig ettersom arbeidet skrider fram.

Kommentarer:

God ide å kutte staget som står rett opp og koble sammen med en 0,5mm tråd. Det ser litt kopete ut det som står rett opp i løse luften.

Ser godt nå at luftsugeventilene er for lange. Ser også at jeg har vært lit slumsete med monteringen slik at de sitter skeivt. Det blir fikset Wink Alt synes mye bedre når det blir blåst opp på et bilde.

Stigen manglet i byggesettet, så jeg lagde en kjapt med 0,4mm tråd. Med trinnene utenpå, det var så klart enklest. Har en mistanke om at den blir bygget om.

Røret over kjelen mellom strøsandventilene kommer på når ventilen på høyre side er på plass. Tidligere bygger hadde forresten satt begge ventilene opp ned. Fikk en skade den ene når de ble demontert. Noe av det mer tidkrevende er å bore opp de støpte messingdelene for å sette inn rør. Borer alltid med 0,1mm større bor enn tråden. Selv om jeg alltid lodder, er det beste å ha et hull å putte tråden inn i. De støpte messingdelen er utrolig harde å bore i.

Byggesettet mangler det lange styrestaget på høyre side Angry Det blir en utfordring å lage et som ligner.

Ah, jeg burde ha sett røret med ledning som går over kjelen mellom koblingsboksene. Har sett mye før på bildet som Helge legger ut av 271 i lokstallen på Elverum. Nå er jeg usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg ble veldig fornøyd med loddingene mellom røykskjermen og kjelen. Har lite lyst til å begynne å bore hull der Shocked
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2017 at 11:37
Originally posted by ses ses wrote:

KJeler på 271: Thune nr. 100 fra byggingen til 1942. Thune nr. 122 fra 1942-1949. Thune nr. 104 fra 1949-1955. SUndland? nr. 59 fra 1955-1964. Sundland? nr. 11 fra 1964 som er nåværende kjel.
 
Det passer bra med bildene at det ble byttet kjel i 1964.
Den siste kjelen (nr. 11) er bygget ved Sundland i 1940.
Den nest siste kjelen (nr. 59 fra 1955 til 1964) er også helt sikkert en Sundland-kjel. Kjelen i lok 236 er Sundland nr. 64, bygget 1954, det passer med nummer og byggeår.
Kjelen i lok 411 er så vidt jeg husker Sundland nr 103 fra 1961. Deretter ble det bare bygget noen få kjeler.
 
Etter krigen ble det bygget mange kjeler "for lager". Man visste at det ville bli behov for dem, så når Sundland hadde kapasitet bygget de kjeler av de mest vanlige typene som kunne stå lagret i flere år før de ble tatt i bruk. Av de mest vanlige kjeltypene var det også et lite overskudd, slik at de ved behov kunne ta en nyrevidert kjel fra lager og sette inn i et lok som var inne til revisjon. Kjelen som ble tatt ut ble så revidert og ofte satt inn i et annet lok. Enkelte kjeler kunne ha vært i både 3 og 4 forskjellige lok innen de ble tatt ut av bruk.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2017 at 13:22
"Byggesettet mangler det lange styrestaget på høyre side Angry Det blir en utfordring å lage et som ligner"
 
Jeg kan muligens hjelpe deg med den delen fra et begrenset delelager hvis du ikke lykkes.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2017 at 13:40
Dette er en tråd som vil ha nytte for alle som vil bygge dette loket, så jeg lurer på om det er greit at vi overfører innholdet, eller deler av det, til MJ-wiki? 
Spørsmålet går særlig til de som har levert bilder mht til copyright og slikt. Begrensede tekstutsnitt kan man uten videre sitere fra under hjemmel av Åndsverkslovens sitatparagraf.
Svein S
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2017 at 13:46
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

"Byggesettet mangler det lange styrestaget på høyre side Angry Det blir en utfordring å lage et som ligner"
 
Jeg kan muligens hjelpe deg med den delen fra et begrenset delelager hvis du ikke lykkes.

Hei.
Kjøper veldig gjerne det staget av deg, Asgeir.
Stein
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2017 at 13:47
Originally posted by ses ses wrote:

Dette er en tråd som vil ha nytte for alle som vil bygge dette loket, så jeg lurer på om det er greit at vi overfører innholdet, eller deler av det, til MJ-wiki? 
Spørsmålet går særlig til de som har levert bilder mht til copyright og slikt. Begrensede tekstutsnitt kan man uten videre sitere fra under hjemmel av Åndsverkslovens sitatparagraf.

Helt greit for meg Smile
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2017 at 13:59
Originally posted by steinel steinel wrote:

Tidligere bygger hadde forresten satt begge ventilene opp ned.
 
Slike feil har du jo nevnt flere ganger før.
Nå vet jo ikke jeg hvem som var "tidligere bygger" (og jeg tror ikke jeg har så lyst til å vite det heller),  men vedkommende må åpenbart ha overvurdert egne evner sterkt både når det gjelder modellbygging og tegningsforståelse. Evnen til å finne enkel informasjon om damploks utseende kan heller ikke ha vært stor.
 
 
 
Originally posted by ses ses wrote:

Dette er en tråd som vil ha nytte for alle som vil bygge dette loket, så jeg lurer på om det er greit at vi overfører innholdet, eller deler av det, til MJ-wiki? 
Spørsmålet går særlig til de som har levert bilder mht til copyright og slikt. Begrensede tekstutsnitt kan man uten videre sitere fra under hjemmel av Åndsverkslovens sitatparagraf.
 
Det er greit. Vanligvis merker jeg bilder jeg legger ut med navn, men i tilfeller som her har jeg ikke vært så nøye med det fordi jeg har regnet dem som relativt interne i diskusjonen. Regner med at du setter navn på de bildene du eventuelt kopierer.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2017 at 16:29
Originally posted by ses ses wrote:

Dette er en tråd som vil ha nytte for alle som vil bygge dette loket, så jeg lurer på om det er greit at vi overfører innholdet, eller deler av det, til MJ-wiki? 
Spørsmålet går særlig til de som har levert bilder mht til copyright og slikt. Begrensede tekstutsnitt kan man uten videre sitere fra under hjemmel av Åndsverkslovens sitatparagraf.
 
Helt OK for meg - et lite bidrag til oppbyggende almenkunnskap om bygging av damplok Type 30 byggesett og damplok generelt Smile
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2017 at 17:32
Stigebygging. Maskeringstape bak som holder trinnene mens de loddes.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2017 at 21:24
Hvor på turbogeneratoren skal strømledningen inn?

Og er det riktig at det går en ledning fra samme koblingsboks rett ned gjennom fotbrettet?


Back to Top
Odd Joar Jansen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd Joar Jansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2017 at 22:06
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Dette er en tråd som vil ha nytte for alle som vil bygge dette loket, så jeg lurer på om det er greit at vi overfører innholdet, eller deler av det, til MJ-wiki? 
Spørsmålet går særlig til de som har levert bilder mht til copyright og slikt. Begrensede tekstutsnitt kan man uten videre sitere fra under hjemmel av Åndsverkslovens sitatparagraf.

 
Helt OK for meg - et lite bidrag til oppbyggende almenkunnskap om bygging av damplok Type 30 byggesett og damplok generelt Smile

Det er nok særlig viktig det med rammen og hjulakslene, og tannhjulene, slik at modellen kjører som den skal.
Ellers vil jeg takke for en meget god tråd. Dette er lærerikt. OJJ.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2017 at 22:32
Originally posted by steinel steinel wrote:

Hvor på turbogeneratoren skal strømledningen inn?
Og er det riktig at det går en ledning fra samme koblingsboks rett ned gjennom fotbrettet?
 
Aaaahh - nå spør du om ting som jeg ikke kan huske fullstendig i detalj, og jeg har ikke noen turbogenerator på bordet foran meg...
 
Strømtilkoblingen er på generatorsiden, så vidt jeg husker er det to skruer innunder lokket som dekker kollektoren og børsteholderne. Røret for ledningen skal uansett bare gå opp innunder turbogeneratoren. Det normale er at turbogeneratoren står slik at turbindelen er til venstre og generatordelen til høyre, og så vidt jeg kan se ut fra bildene var det slik på 271 da loket ble utrangert.
Alle kabelrørene ble lagt opp på nytt da loket ble satt i driftsklar stand igjen, og de ble ikke lagt slik de var før, så jeg har ikke noe annet enn bilder å støtte meg til.
Kabelrøret fra turbogeneratoren går som du sier ned til en koblingsboks i det langsgående røret, og ut fra bildene går det et rør videre nedover. Dette røret går nok ned til fotbrettet og fordeles der til maskinlampene (de lampene som sitter under fotbrettet). Det er også mulig at det går til en eller to lamper som sitter midt innunder rundkjelen. På lok med innvendige sylindre var det gjerne to lamper der, en midt over veivakselen og en over linjaler/krysshoder, for å gi lys under smøring.
 
Det skal selvfølgelig også være et rør for damptilførsel til  turbogeneratoren. Dette går ut av førerhusveggen relativt langt oppe på venstre side, svinger opp rett bak  turbogeneratoren, og går inn på denne fra baksiden litt til venstre for midten (i den tynneste delen).
 
For å gjøre det ekstra pirkete skal det også være et kondensavløpsrør fra  turbogeneratoren, et veldig tynt rør som kommer ut innunder midten av denne og går ned (vanligvis) på venstre side av rundkjelen og bare munner ut i friluft inne i rammen et sted.
Avløpsdampen fra  turbogeneratoren går ut i et rør som står rett opp omtrent fra midten av denne, inntil generatordelen. På en del lok er det satt på en liten lyddemper (det blir ofte en hylende lyd fra turbinen), og fra denne lyddemperen går det også av og til et tynt kondensavløpsrør, men ikke alltid. Begge disse avløpsrørene kan sees på  dette bildet (som riktignok viser loket før siste kjelbytte):
 
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2017 at 17:44
Et spørsmål bitte litt på siden: er strømmen ut fra turbogeneratoren koblet rett på kablene til lampene uten at det går innom verken førerhytta eller et batteri??
 
Jeg har inntrykk av at alle lampene kan styres individuelt fra et bryterpanel som jeg antar er inne i førerhytta? Siden turbogeneratoren ikke går konstant vil jeg tro det finnes et batteri et sted? I mitt hode må det dermed gå et antall ledere i disse strømkablene for å få det til å gå opp?
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.