Diverse 2017-nyheter |
Post Reply | Page <1234> |
Author | ||
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mener jeg leste en tråd her inne for noen år siden, der et forummedlem bygde en slik front lykt. Etter hva jeg leser på sidene til NMJ, så har Finn & co vært delaktige i dette prosjektet fra Brawa, kanskje de kan bidra til at modellen blir levert med stor frontlykt. Må uansett innrømme at modellen fristet, da det ikke finnes damplokomotiver fra før på Snarvikbanen :-P
|
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, jeg har også fått inntrykk av at det gamle Roco line systemet er bedre en Geoline. |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
VA
Veteran Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mener at 61 fikk montert stor frontlykt på grunn av norske bestemmelser om trekant i front.
|
||
MVH
VA |
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Noen fikk det ja, man langt fra alle.
Mange ble utrangert allerede på slutten av 40-tallet og de ble ikke bygget om. Noen gikk til ut på 50-tallet og flere fikk da bl.a. bygget hytta. Men jeg fant et bilde av 2500 fra 1952 og den var f.eks. ikke ombygget. http://digitaltmuseum.no/011013091506/damplokomotiv-type-61a-nr-2500-pa-verkstedet-grorud?aq=text%3A%22nsb%22%2C%22damplok%22%2C%2261a%22&i=0 |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En etterlengtet nyhet for oss som bare midlertidig legger spor på gulvet. Geoline knekker ved minste belastning av menneskelige krefter.. |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Blir spennende å se om man kan benytte El 18-lokkåpen til kameraloket 79280. |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Var det ikke slik at NSB type 61fikk innebygde førerhytter?
Kan ikke se om det er gjort på Brawa sin modell, men vinkel på bildet medfører at dette kan være vanskelig å se. Ellers ser jo dette ut til å være en fint detaljert modell som havner på min ønskeliste. Edited by Skiftetraktor - 21 januar 2017 at 12:43 |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
[QUOTE=SvenErik]
Her er 2397 i farger: https://digitaltmuseum.no/011013309452/damplokomotiv-type-61a-nr-2397-etter-hovedrevisjon?aq=text%3A%2261a%22%2C%222397%22+owner%3A%22NJB%22&i=0[/QUOTE]
Ja se der!! Når noen tar seg tid til å lete, så dukker ting opp..... Det er allikevel bare delvis svar på spørsmålet om Brawas modell, for loket på dette bildet har ikke røde utsparinger i stengene. Det har derimot rød kant på fotbrettet, noe som var vanlig på den tiden man malte røde hjulringer og diverse farger i stengene, men det har Brawas modell ikke (i hvert fall ikke den som vises i prospektet, det hender at endelig utgave blir noe annerledes). Bildet er for øvrig tatt i Drammen, det er kjent at det var der var et av de stedene hvor man brukte rødt både i stangutsparinger, på hjulringer og fotbrettkant.
|
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Som nevnt lenger opp ble de fastsatte fargene etterhvert fraveket, så det er vanskelig å vite dette sikkert. Det eneste man kan anta som noenlunde sannsynlig er at hvis rammen ved en hovedrevisjon ble malt brun, så ville nok stengene også blitt malt brune, siden man da i så fall fulgte retningslinjene, men det er langt fra sikkert.
Røde utsparinger og til dels også røde hjulringer ble også noen ganger malt på i lokstallene. At rammen kan være møkkete og se sort ut mens stenger og hjulringer ser blanke og fine ut er faktisk ikke unaturlig. Stengene og hjulringene er klart avgrensede områder som er enkle å pusse, og det gir sterk og iøynefallende virkning som får loket til å se mye bedre ut selv om man ikke pusser resten. Å vaske og pusse ramme og hjulstjerner er en ordentlig møkkajobb. Høytrykkspyler er et praktisk hjelpemiddel, men det hadde man ikke den gangen...
|
||
SvenErik
Medlem i MJF Joined: 30 mai 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 10 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
SvenErik
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan det da være korrekt med sort ramme? Om jeg tolker det som har vært skrevet her og i lenkene rett, skulle rammen enten vært rød (før hovedrevisjon i Norge) eller brun (etter hovedrevisjon i Norge). Om ramma hadde vært så møkkete at den så sort ut, burde det ikke hjulringene og fyllingene i kobbelstengene vært skinnende røde.
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
57.3431 ble imidlertid levert direkte til DRG så sent som i 1924, så den hadde helt sikkert helrødt understell fra den var ny til den kom hit.
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det har forekommet lok med røde fyllinger ved NSB: Om det er riktig for den aktuelle modellen, er en annen sak. Praksisen med at verkstedene malte kobbelstengene med sin egen farge, stammer visstnok fra de siste årene med dampdrift, jfr. forrige lenke og Da de siste type 61 ble utrangert i 1955, og det sikkert hadde vært en stund siden de var revidert, virker det tvilsomt om noen av disse lokene fikk noen slik fyllfarge ved revisjon i Norge. Men de kan jo ha beholdt fargen fra Tyskland. Av andre nyheter en bør merke seg fra Brawa, er TRAXX i både CargoNet- og Green Cargo-utgave.
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg vet ikke hvem som har tatt initiativ til denne modellen, om det er noen fra Norge som eventuelt har sendt spesifikasjoner eller om det er Brawa som har gjort dette på eget initiativ. Røde veiv- og koblestenger er imidlertid kjent fra mange norske damplok.
Farger på norske damplok etter krigen er nokså tåkete tema. Så fort man kom seg opp av det verste uføret etter at de ubudne gjestene hadde reist, så var det diesel som var i fokus selv om det tok enda nesten 10 år før det kom store diesellok som viste seg driftssikre. Selv om damplokene var i bruk enda i 25 år og selvfølgelig også måtte vedlikeholdes, så er det åpenbart at de bestemmelsene for farger som gjaldt før krigen ble fulgt i mindre og mindre grad. Mitt inntrykk er at det i de seneste årene hovedsakelig var ved fullstendige hovedrevisjoner at lokene stort sett ble malt opp i de fastsatte fargene, men ikke alltid da heller. Eksempelvis var det bestemt at utsparingene i veiv- og koblestenger skulle ha samme farge som rammen, og den skulle være sjokoladebrun. Som vi vet ble det etter hvert innført lokal praksis mange steder, hvor de enkelte verkstedene (og kanskje også i lokstallene) malte utsparingene i "sin" farge. Det mest kjente er at det i Trondheim ble malt blått, vanligvis i en relativt lys tone. Andre steder ble det malt rødt eller brunt, eller ikke i det hele tatt. Det finnes bilder av type 49 (Dovregubber) med blå stenger, dette må følgelig ha oppstått i hvert fall på midten av 50-tallet. Også type 63 er avbildet med blå stenger. Røde stenger ser ut til å ha vært brukt flere steder, og i hvert fall i Drammen. Mange av 61-lokene fikk aldri noen ordentlig hovedrevisjon i Norge, de ble utrangert i 1949 og en del av dem var sannsynligvis ikke i bruk etter krigsslutt. De resterende fikk revisjoner, men gikk bare til litt utpå 50-tallet. De tre siste lokene av type 61 ble utrangert i 1955 (57.1052, 57.2397 og 57.2695). Brawas modell skal være 57.3431, det ble utrangert i mars 1953. Jeg har aldri sett noe fargebilde av type 61 i Norge, det ville vært interessant å se. Hvis man ikke har noe bilde eller øyevitneskildring må det bli gjetting. Min personlige gjetting er at få 61-maskiner fikk røde hjulringer og røde veiv- og koblestenger, og at de som eventuelt fikk det etter kort tid ble så møkkete at det ikke var synlig (disse lokene var mildt sagt lite populære blant både lokpersonale og alt annet personale, og ble neppe pusset spesielt godt....). At det kan ha forekommet lok av enne typen med røde stenger anser jeg imidlertid for troverdig, om enn ikke veldig typisk. En annen uinteressant sak er at modellen helt forbildetro har beholdt betegnelsen "57" foran løpenummeret, noe mange lok hadde lenge etter krigen. Etterhvert ble imidlertid dette ofte overmalt slik at bare det firesifrede løpenummeret stod igjen. Det er nokså uvanlig at lok som havnet i et annet land enn opprinnelseslandet fikk ny typebetegnelse, men allikevel beholdt den gamle betegnelsen påmalt i det nye landet.
|
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men, skal den ha røde kobbelstenger?
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
[QUOTE=MY1201]Brawa 2017 https://www.brawa.de/fileadmin/Kundendaten/Downloads/Broschueren/BRAWA_Neuheitenprospekt_2017_DE.pdf[/QUOTE]
Med bl.a NSB Type 61 som nyhet!
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Her er resten av Rivarossi/ Arnold/ Hornby International - nyhetene.
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
2017-nyhetene til Arnold (Hornby).
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Her er messe-nyhetene til Brekina.
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Om det der er ment å være modeller av Lgs-vogner fra NSB, så har Märklin nok en gang bare tatt en modell de har av en tysk vogn og gitt den norske påskrifter. NSB hadde meg bekjent to typer Lgs-vogner:
Märklins modell har akselavstand tilsvarende 8 m i 1:1, men er ca. 17 cm lang, tilsv. ca. 14,8 m i 1:1, altså lenger enn Lgs 442 5 og mye kortere enn Lgs 442 9. Sprengverk og skilt passer ikke med noen av typene. Bilde av Lgs 442 5: http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=107704&u=64029 Bilde av Lgs 442 9: http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=107847&u=63842 Et bedre inntrykk av hvordan sistnevnte ser ut gir dette, av en Lgjs-vogn: (Større bilder vises for innloggede brukere på jernbane.net.)
Edited by TorsteinS - 19 januar 2017 at 00:22 |
||
bjornp
Medlem i MJF Joined: 30 desember 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Märklin kommer med CargoLink-Traxx og containervogn-sett:
Traxx'en blir sikkert fin, men skuffende at alle tre container-vognene kommer med containere fra samme speditør :-( IMHO hadde det vært bedre med f.eks. en vogn med Posten/Bring, en med PostNord og en med DB/Schenker.
|
||
thmark
Viderekommen Joined: 20 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 55 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Roco har endret websidene sine ift bilvogna og gjort den svensk.
|
||
mvh.
Thomas Markovic |
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ser ut som om at Roco kommer til bake med den gamle spor systemet "Roco Line" også . Side 94 til 100 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Biltransport fra Skandiatransport, men er denne norsk? Trudde disse gule vognene kun gikk i Sverige å at de var når de ble grønne som de ble mer vanlige i Norge.
Motsatt er det presentert en containervogn med bokser fra Posten (Norge) men vognen er svensk.
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
hakhe
Medlem i MJF Joined: 30 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 86 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Roco har annonsert sine nyheter, ser ut til at EL18 med grå front og bildedekor blir tilgjengellig gjennom et sett med NMJ Flåmsbana vogner.
https://www.flipgorilla.com/p/24850976372425964/show |
||
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
|
||
thmark
Viderekommen Joined: 20 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 55 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Håper Roco kommer med El 18 i grå/svart med bildemotiv.
|
||
mvh.
Thomas Markovic |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
4 dørs Volvo Amazon også.
Ut fra bildene ser det ut til at Wiking fortsetter med sin "retro-serie" ved å lage denne F88:en i skala 1:90 slik at den passer med gamle Wiking lastebiler.
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
Post Reply | Page <1234> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |