Print Page | Close Window

Diverse 2017-nyheter

Printed From: MJF Forum
Category: Produkter og produktomtaler
Forum Name: Nye produkter
Forum Description: Funnet noen nyheter verdt å melde om? Post dem her!
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=10220
Printed Date: 26 april 2024 at 01:26
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Diverse 2017-nyheter
Posted By: Roger
Subject: Diverse 2017-nyheter
Date Posted: 29 desember 2016 at 02:50
Hei!
 
Hornby er først ute med å annonsere sine http://www.hornby.com/uk-en/shop/new-for-2017/page/2.html?" rel="nofollow - 2017-nyheter .
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”



Replies:
Posted By: Lars-Erik K
Date Posted: 29 desember 2016 at 11:05
Ingen norske nyheter fra Hornby. Ingen El 14 eller norske vogner?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 29 desember 2016 at 12:30
Det spørs hva du mener med "norske nyheter"?
Jeco og Liliput (Bachmann) kommer med et SJ Litt.E-lok i 3. kvartal 2017. http://www.mjhobby.se/prodlist3.asp?c=1884" rel="nofollow - http://www.mjhobby.se/prodlist3.asp?c=1884  . Bachmann eier også Hornby.
Dette koster omtrent 1/3 av hva en tilsvarende Superline koster.
 
Et av lokene de har planlagt, var utleid til NSB under krigen (antakeligvis til Type 61/63a overtok?).
Det var lok E 1189 som var innleid til Trondheim Distrikt? http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=68866" rel="nofollow - http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=68866
Det kan vel ha en viss interesse for oss?
 


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 29 desember 2016 at 14:03
https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiYma61upnRAhWI_ywKHS_SBwcQFggcMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.herpa.de%2Fcollect%2F%28S%2805ha2vtxrnlej5sgv4bx1g4m%29%29%2Fdownload.aspx%3Ffile%3Dherpa_cars_und_trucks_2017_-_01-02.pdf&usg=AFQjCNEBKck8jwiKGnk_R5Cka-okMmZEuA&sig2=707vbpk-NC8ZktSJLQktrA" rel="nofollow - cars & trucks news 01-02 2017 - Herpa

-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: rosenblad
Date Posted: 29 desember 2016 at 15:00
Her må jeg nok korrigere litt. Bachmann eier ikke Hornby. Ellers er det Hornby som eier Rivarossi, Lima, Jouef, Arnold, Airfix og Humbrol.

-------------
---------------------------------

Roco Z21, British OO


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 29 desember 2016 at 17:45
Originally posted by rosenblad rosenblad wrote:

Her må jeg nok korrigere litt. Bachmann eier ikke Hornby. Ellers er det Hornby som eier Rivarossi, Lima, Jouef, Arnold, Airfix og Humbrol.
 
Jeg trodde i farten at Sandra Kan hadde kjøpt "alt av småmerker i Europa" men Hornby har  de ikke kjøpt. - Beklager!


Posted By: Roger
Date Posted: 30 desember 2016 at 01:26
Hei!
 
Her er http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=praesenz&vw_name=search&portaltyp=308&order_by=artikelnr&lang=de&suchtext=neuheit+2017&x=0&y=0" rel="nofollow - 2017-nyhetene til Piko.


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 04 januar 2017 at 19:15
Hei!
 
Heljan sine http://www.heljan.dk/shop/news-ALL-1.html" rel="nofollow - 2017-nyheter , og foruten dansk er det mye britisk. -Og bare rullende materiell i år, ingen 'hus'.
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 04 januar 2017 at 19:28
Hei!
 
Hornby har presentert ytterligere noen http://www.hornby.com/uk-en/shop/hornby-new-for-2017.html" rel="nofollow - 2017-nyheter i dag. De er bare britiske, da de utenlandske modellene utgis under produktnavnet http://www.hornbyinternational.com/" rel="nofollow - Hornby International (Lima, Jouef, Rivarossi, Arnold og Electrotren) og de offentliggjøres vanligvis ikke før nærmere messa i Nürnberg.
 
Horby har også offentlig gjort sine andre produktnyheter:
 
  • http://www.corgi.co.uk/shop/new-for-2017.html" rel="nofollow - Corgi
  • http://www.scalextric.com/uk-en/shop/new-for-2017.html" rel="nofollow - Scalextric
  • http://www.airfix.com/uk-en/shop/new-for-2017.html" rel="nofollow - Airfix

Edit: La til Airfix (link)

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 04 januar 2017 at 19:38
Hei!
 
Egentlig ikke jernbane, men kan vær anvenelig på tilbehørssiden for diverse 'mj-skalaer', og foreløpig kun tekst; http://www.kitreviewsonline.de/revell-neuheiten-fuer-das-jahr-2017/" rel="nofollow - Revell 2017-nyheter .
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 06 januar 2017 at 18:29
http://www.wiking.de/de/neuheiten/february-2017.html" rel="nofollow - Wiking nyheter februar

Volvo F88 Wink


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 06 januar 2017 at 23:05
4 dørs Volvo Amazon også. 

Ut fra bildene ser det ut til at Wiking fortsetter med sin "retro-serie" ved å lage denne F88:en i skala 1:90 slik at den passer med gamle Wiking lastebiler.


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: thmark
Date Posted: 07 januar 2017 at 17:50
Håper Roco kommer med El 18 i grå/svart med bildemotiv.

-------------
mvh.

Thomas Markovic


Posted By: hakhe
Date Posted: 11 januar 2017 at 20:55
Roco har annonsert sine nyheter, ser ut til at EL18 med grå front og bildedekor blir tilgjengellig gjennom et sett med NMJ Flåmsbana vogner.

https://www.flipgorilla.com/p/24850976372425964/show" rel="nofollow - https://www.flipgorilla.com/p/24850976372425964/show


-------------
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 11 januar 2017 at 21:52
Biltransport fra Skandiatransport, men er denne norsk? Trudde disse gule vognene kun gikk i Sverige å at de var når de ble grønne som de ble mer vanlige i Norge.

Motsatt er det presentert en containervogn med bokser fra Posten (Norge) men vognen er svensk. Confused


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Tåge
Date Posted: 11 januar 2017 at 23:11
Originally posted by hakhe hakhe wrote:

Roco har annonsert sine nyheter, ser ut til at EL18 med grå front og bildedekor blir tilgjengellig gjennom et sett med NMJ Flåmsbana vogner.

https://www.flipgorilla.com/p/24850976372425964/show" rel="nofollow - https://www.flipgorilla.com/p/24850976372425964/show


Ser ut som om at Roco kommer til bake med den gamle spor systemet "Roco Line" også .
Side 94 til 100

-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: thmark
Date Posted: 12 januar 2017 at 11:02
Roco har endret websidene sine ift bilvogna og gjort den svensk.

-------------
mvh.

Thomas Markovic


Posted By: bjornp
Date Posted: 12 januar 2017 at 23:24
Märklin kommer med CargoLink-Traxx og containervogn-sett:

https://www.maerklin.de/en/products/details/article/36633" rel="nofollow - https://www.maerklin.de/en/products/details/article/36633

https://www.maerklin.de/en/products/details/article/47725" rel="nofollow - https://www.maerklin.de/en/products/details/article/47725

Traxx'en blir sikkert fin, men skuffende at alle tre container-vognene kommer med containere fra samme speditør :-( IMHO hadde det vært bedre med f.eks. en vogn med Posten/Bring, en med PostNord og en med DB/Schenker.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 13 januar 2017 at 18:22
Originally posted by bjornp bjornp wrote:

Märklin kommer med [...] containervogn-sett:
https://www.maerklin.de/en/products/details/article/47725" rel="nofollow - https://www.maerklin.de/en/products/details/article/47725
Om det der er ment å være modeller av Lgs-vogner fra NSB, så har Märklin nok en gang bare tatt en modell de har av en tysk vogn og gitt den norske påskrifter.

NSB hadde meg bekjent to typer Lgs-vogner:
  • Lgs 442 5, med 8 m akselavstand og lengde 13,86 m. De hadde samme grunnkonstruksjon som stakevogner av type Kbps og Os, men uten tregulv og stakefester. De hadde kun plass til ett vekselflak (som er lenger enn 20'-containere), og jeg tviler på om de fortsatt er i trafikk. Sprengverket stod et stykke innenfor de ytterste bjelkene.
  • Lgs 442 9, med 10 m akselavstand og lengde 17,1 m. Dette var ombygde Lgjs-vogner, der j-en var for en støtdemperinnretning som ble fjernet eller sveiset fast for at vognene skulle kunne ta to vekselflak. Jeg regner med at det er denne typen som senere ble til Lgns. Som Lgns og Lgjs finnes den i modell fra NMJ.
Märklins modell har akselavstand tilsvarende 8 m i 1:1, men er ca. 17 cm lang, tilsv. ca. 14,8 m i 1:1, altså lenger enn Lgs 442 5 og mye kortere enn Lgs 442 9. Sprengverk og skilt passer ikke med noen av typene.

Bilde av Lgs 442 5:  http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=107704&u=64029" rel="nofollow - http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=107704&u=64029

Bilde av Lgs 442 9:  http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=107847&u=63842" rel="nofollow - http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=107847&u=63842

Et bedre inntrykk av hvordan sistnevnte ser ut gir dette, av en Lgjs-vogn:
http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=195043&u=63802" rel="nofollow - http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=195043&u=63802

(Større bilder vises for innloggede brukere på jernbane.net.)


Posted By: Roger
Date Posted: 18 januar 2017 at 14:55
Hei!
 
Her er https://drive.google.com/file/d/0BycecmxYa3DWN2RzcEhoazJxOGc/view" rel="nofollow - messe-nyhetene til Brekina.


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 18 januar 2017 at 18:01
Hei!
 
http://www.1zu160.net/neues/news.php?id=3687" rel="nofollow - 2017-nyhetene til Arnold (Hornby).


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 18 januar 2017 at 22:59
Hei!
 
Her er resten av https://drive.google.com/file/d/0BycecmxYa3DWRFkxV0JuVXdmVTA/view" rel="nofollow - Rivarossi/ Arnold/ Hornby International - nyhetene .


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 19 januar 2017 at 09:05
Hei!
 
Her er 2017-nyhetene til:
 
  • http://streaming.maerklin.de/public-media/Maerklin_nh2017_DE.pdf" rel="nofollow - Märklin
  • http://streaming.maerklin.de/public-media/TRIX_nh2017_DE.pdf" rel="nofollow - Trix
  • http://lgb.de/de/produkte/tools_downloads/produktdatenbank.html?searchtext=&artnr=&gaugechoice=0&era=0&groupchoice=0&features=0&subgroupchoice=0&catalogue=1720&submit=" rel="nofollow - LGB


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: MY1201
Date Posted: 20 januar 2017 at 12:14
Brawa 2017  https://www.brawa.de/fileadmin/Kundendaten/Downloads/Broschueren/BRAWA_Neuheitenprospekt_2017_DE.pdf" rel="nofollow - https://www.brawa.de/fileadmin/Kundendaten/Downloads/Broschueren/BRAWA_Neuheitenprospekt_2017_DE.pdf

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Asgeir
Date Posted: 20 januar 2017 at 13:42
[QUOTE=MY1201]Brawa 2017  https://www.brawa.de/fileadmin/Kundendaten/Downloads/Broschueren/BRAWA_Neuheitenprospekt_2017_DE.pdf%5b/QUOTE" rel="nofollow - https://www.brawa.de/fileadmin/Kundendaten/Downloads/Broschueren/BRAWA_Neuheitenprospekt_2017_DE.pdf[/QUOTE ]
 
Med bl.a NSB Type 61 som nyhet!


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: MY1201
Date Posted: 20 januar 2017 at 13:50
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

[QUOTE=MY1201]Brawa 2017  https://www.brawa.de/fileadmin/Kundendaten/Downloads/Broschueren/BRAWA_Neuheitenprospekt_2017_DE.pdf%5b/QUOTE" rel="nofollow - https://www.brawa.de/fileadmin/Kundendaten/Downloads/Broschueren/BRAWA_Neuheitenprospekt_2017_DE.pdf[/QUOTE ]
 
Med bl.a NSB Type 61 som nyhet!


Men, skal den ha røde kobbelstenger?


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 20 januar 2017 at 14:43
Jeg vet ikke hvem som har tatt initiativ til denne modellen, om det er noen fra Norge som eventuelt har sendt spesifikasjoner eller om det er Brawa som har gjort dette på eget initiativ. Røde veiv- og koblestenger er imidlertid kjent fra mange norske damplok. 
 
Farger på norske damplok etter krigen er nokså tåkete tema. Så fort man kom seg opp av det verste uføret etter at de ubudne gjestene hadde reist, så var det diesel som var i fokus selv om det tok enda nesten 10 år før det kom store diesellok som viste seg driftssikre. Selv om damplokene var i bruk enda i 25 år og selvfølgelig også måtte vedlikeholdes, så er det åpenbart at de bestemmelsene for farger som gjaldt før krigen ble fulgt i mindre og mindre grad.
Mitt inntrykk er at det i de seneste årene hovedsakelig var ved fullstendige hovedrevisjoner at lokene stort sett ble malt opp i de fastsatte fargene, men ikke alltid da heller. Eksempelvis var det bestemt at utsparingene i veiv- og koblestenger skulle ha samme farge som rammen, og den skulle være sjokoladebrun. Som vi vet ble det etter hvert innført lokal praksis mange steder, hvor de enkelte verkstedene (og kanskje også i lokstallene) malte utsparingene i "sin" farge. Det mest kjente er at det i Trondheim ble malt blått, vanligvis i en relativt lys tone. Andre steder ble det malt rødt eller brunt, eller ikke i det hele tatt. Det finnes bilder av type 49 (Dovregubber) med blå stenger, dette må følgelig ha oppstått i hvert fall på midten av 50-tallet. Også type 63 er avbildet med blå stenger. Røde stenger ser ut til å ha vært brukt flere steder, og i hvert fall i Drammen.
Mange av 61-lokene fikk aldri noen ordentlig hovedrevisjon i Norge, de ble utrangert i 1949 og en del av dem var sannsynligvis ikke i bruk etter krigsslutt. De resterende fikk revisjoner, men gikk bare til litt utpå 50-tallet. De tre siste lokene av type 61 ble utrangert i 1955 (57.1052, 57.2397 og 57.2695). Brawas modell skal være 57.3431, det ble utrangert i mars 1953.
Jeg har aldri sett noe fargebilde av type 61 i Norge, det ville vært interessant å se. Hvis man ikke har noe bilde eller øyevitneskildring må det bli gjetting. Min personlige gjetting er at få 61-maskiner fikk røde hjulringer og røde veiv- og koblestenger, og at de som eventuelt fikk det etter kort tid ble så møkkete at det ikke var synlig (disse lokene var mildt sagt lite populære blant både lokpersonale og alt annet personale, og ble neppe pusset spesielt godt....). At det kan ha forekommet lok av enne typen med røde stenger anser jeg imidlertid for troverdig, om enn ikke veldig typisk.
 
En annen uinteressant sak er at modellen helt forbildetro har beholdt betegnelsen "57" foran løpenummeret, noe mange lok hadde lenge etter krigen. Etterhvert ble imidlertid dette ofte overmalt slik at bare det firesifrede løpenummeret stod igjen. Det er nokså uvanlig at lok som havnet i et annet land enn opprinnelseslandet fikk ny typebetegnelse, men allikevel beholdt den gamle betegnelsen påmalt i det nye landet.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 20 januar 2017 at 14:45
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

[QUOTE=Asgeir]Men, skal den ha røde kobbelstenger?
Det har forekommet lok med røde fyllinger ved NSB:
http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=traad&toppinnlegg=22736&rom=24" rel="nofollow - http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=traad&toppinnlegg=22736&rom=24

Om det er riktig for den aktuelle modellen, er en annen sak. Praksisen med at verkstedene malte kobbelstengene med sin egen farge, stammer visstnok fra de siste årene med dampdrift, jfr. forrige lenke og
http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=traad&toppinnlegg=71525&rom=24" rel="nofollow - http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=traad&toppinnlegg=71525&rom=24

Da de siste type 61 ble utrangert i 1955, og det sikkert hadde vært en stund siden de var revidert, virker det tvilsomt om noen av disse lokene fikk noen slik fyllfarge ved revisjon i Norge. Men de kan jo ha beholdt fargen fra Tyskland.

Av andre nyheter en bør merke seg fra Brawa, er TRAXX i både CargoNet- og Green Cargo-utgave.


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 20 januar 2017 at 15:05
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Men de kan jo ha beholdt fargen fra Tyskland.
 
Da ville neppe hjul og ramme vært sorte og bare hjulringer og veiv- og koblestenger røde.
Standardfargen i Tyskland etter sammenslutningen til Deutsche Reichsbahn var at alt under fotbrettet skulle være rødt. Alt lenge før dette brukte dessuten flere av delstatsforvaltningene det samme eller eventuelt sort ramme og helrøde hjul, men det kunne variere.
57.3431 ble imidlertid levert direkte til DRG så sent som i 1924, så den hadde helt sikkert helrødt understell fra den var ny til den kom hit.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 20 januar 2017 at 15:25
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

57.3431 ble imidlertid levert direkte til DRG så sent som i 1924, så den hadde helt sikkert helrødt understell fra den var ny til den kom hit.
Kan det da være korrekt med sort ramme? Om jeg tolker det som har vært skrevet her og i lenkene rett, skulle rammen enten vært rød (før hovedrevisjon i Norge) eller brun (etter hovedrevisjon i Norge). Om ramma hadde vært så møkkete at den så sort ut, burde det ikke hjulringene og fyllingene i kobbelstengene vært skinnende røde.


Posted By: SvenErik
Date Posted: 20 januar 2017 at 15:38
Her er 2397 i farger: https://digitaltmuseum.no/011013309452/damplokomotiv-type-61a-nr-2397-etter-hovedrevisjon?aq=text%3A61a%2C2397+owner%3ANJB&i=0" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/011013309452/damplokomotiv-type-61a-nr-2397-etter-hovedrevisjon?aq=text%3A%2261a%22%2C%222397%22+owner%3A%22NJB%22&i=0

-------------
SvenErik


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 20 januar 2017 at 15:43
Som nevnt lenger opp ble de fastsatte fargene etterhvert fraveket, så det er vanskelig å vite dette sikkert. Det eneste man kan anta som noenlunde sannsynlig er at hvis rammen ved en hovedrevisjon ble malt brun, så ville nok stengene også blitt malt brune, siden man da i så fall fulgte retningslinjene, men det er langt fra sikkert.
Røde utsparinger og til dels også røde hjulringer ble også noen ganger malt på i lokstallene.
 
At rammen kan være møkkete og se sort ut mens stenger og hjulringer ser blanke og fine ut er faktisk ikke unaturlig. Stengene og hjulringene er klart avgrensede områder som er enkle å pusse, og det gir sterk og iøynefallende virkning som får loket til å se mye bedre ut selv om man ikke pusser resten. Å vaske og pusse ramme og hjulstjerner er en ordentlig møkkajobb. Høytrykkspyler er et praktisk hjelpemiddel, men det hadde man ikke den gangen...
 


Posted By: Roger
Date Posted: 20 januar 2017 at 15:59
Hei!
 
Her kommer 2017-nyhetene til:
 
  • http://www.mbs-sebnitz.de/modellbahn-neuheiten-2017/gutzold-neuheiten-2017.html" rel="nofollow - Gützold
  • http://www.mbs-sebnitz.de/modellbahn-neuheiten-2017/tillig-neuheiten-2017.html" rel="nofollow - Tillig
  • http://www.mbs-sebnitz.de/modellbahn-neuheiten-2017/heico-neuheiten-2017.html" rel="nofollow - Heico

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 20 januar 2017 at 16:01
[QUOTE=SvenErik] Her er 2397 i farger: https://digitaltmuseum.no/011013309452/damplokomotiv-type-61a-nr-2397-etter-hovedrevisjon?aq=text%3A61a%2C2397+owner%3ANJB&i=0%5b/QUOTE" rel="nofollow - https://digitaltmuseum.no/011013309452/damplokomotiv-type-61a-nr-2397-etter-hovedrevisjon?aq=text%3A%2261a%22%2C%222397%22+owner%3A%22NJB%22&i=0[/QUOTE ]
 
 
Ja se der!! Når noen tar seg tid til å lete, så dukker ting opp.....
 
Det er allikevel bare delvis svar på spørsmålet om Brawas modell, for loket på dette bildet har ikke røde utsparinger i stengene. Det har derimot rød kant på fotbrettet, noe som var vanlig på den tiden man malte røde hjulringer og diverse farger i stengene, men det har Brawas modell ikke (i hvert fall ikke den som vises i prospektet, det hender at endelig utgave blir noe annerledes).
 
Bildet er for øvrig tatt i Drammen, det er kjent at det var der var et av de stedene hvor man brukte rødt både i stangutsparinger, på hjulringer og fotbrettkant.


Posted By: Skiftetraktor
Date Posted: 21 januar 2017 at 11:40
Var det ikke slik at NSB type 61fikk innebygde førerhytter?
Kan ikke se om det er gjort på Brawa sin modell, men vinkel på bildet medfører at dette kan være vanskelig å se. Ellers ser jo dette ut til å være en fint detaljert modell som havner på min ønskeliste.


Posted By: Pelle
Date Posted: 21 januar 2017 at 17:44
Originally posted by hakhe hakhe wrote:

Roco har annonsert sine nyheter, ser ut til at EL18 med grå front og bildedekor blir tilgjengellig gjennom et sett med NMJ Flåmsbana vogner.

https://www.flipgorilla.com/p/24850976372425964/show" rel="nofollow - https://www.flipgorilla.com/p/24850976372425964/show

Blir spennende å se om man kan benytte El 18-lokkåpen til kameraloket 79280.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Pelle
Date Posted: 21 januar 2017 at 17:46
Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Ser ut som om at Roco kommer til bake med den gamle spor systemet "Roco Line" også .
Side 94 til 100

En etterlengtet nyhet for oss som bare midlertidig legger spor på gulvet. Geoline knekker ved minste belastning av menneskelige krefter..

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Laurenz
Date Posted: 21 januar 2017 at 18:31
Originally posted by Skiftetraktor Skiftetraktor wrote:

Var det ikke slik at NSB type 61fikk innebygde førerhytter?
Kan ikke se om det er gjort på Brawa sin modell, men vinkel på bildet medfører at dette kan være vanskelig å se. Ellers ser jo dette ut til å være en fint detaljert modell som havner på min ønskeliste.

Noen fikk det ja, man langt fra alle.
Mange ble utrangert allerede på slutten av 40-tallet og de ble ikke bygget om. Noen gikk til ut på 50-tallet og flere fikk da bl.a. bygget hytta. Men jeg fant et bilde av 2500 fra 1952 og den var f.eks. ikke ombygget.
http://digitaltmuseum.no/011013091506/damplokomotiv-type-61a-nr-2500-pa-verkstedet-grorud?aq=text%3Ansb%2Cdamplok%2C61a&i=0" rel="nofollow - http://digitaltmuseum.no/011013091506/damplokomotiv-type-61a-nr-2500-pa-verkstedet-grorud?aq=text%3A%22nsb%22%2C%22damplok%22%2C%2261a%22&i=0


Posted By: VA
Date Posted: 21 januar 2017 at 18:46
Mener at 61 fikk montert stor frontlykt på grunn av norske bestemmelser om trekant i front.

-------------
MVH

VA


Posted By: Tåge
Date Posted: 21 januar 2017 at 19:41
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Originally posted by Tåge Tåge wrote:


Ser ut som om at Roco kommer til bake med den gamle spor systemet "Roco Line" også .
Side 94 til 100


En etterlengtet nyhet for oss som bare midlertidig legger spor på gulvet. Geoline knekker ved minste belastning av menneskelige krefter..



Ja, jeg har også fått inntrykk av at det gamle Roco line systemet er bedre en Geoline.


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: Skiftetraktor
Date Posted: 21 januar 2017 at 21:02
Mener jeg leste en tråd her inne for noen år siden, der et forummedlem bygde en slik front lykt. Etter hva jeg leser på sidene til NMJ, så har Finn & co vært delaktige i dette prosjektet fra Brawa, kanskje de kan bidra til at modellen blir levert med stor frontlykt. Må uansett innrømme at modellen fristet, da det ikke finnes damplokomotiver fra før på Snarvikbanen :-P


Posted By: Skiftetraktor
Date Posted: 21 januar 2017 at 21:04
Takk for at du la inn link til bilde av type 61 uten innebygd førerhytte :-)


Posted By: VA
Date Posted: 21 januar 2017 at 21:23
Hadde jo vært fint om Brawa kunne levert type 61 med fungerende frontlykt.

-------------
MVH

VA


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 21 januar 2017 at 22:56
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Originally posted by Skiftetraktor Skiftetraktor wrote:

Var det ikke slik at NSB type 61fikk innebygde førerhytter?
Kan ikke se om det er gjort på Brawa sin modell, men vinkel på bildet medfører at dette kan være vanskelig å se. Ellers ser jo dette ut til å være en fint detaljert modell som havner på min ønskeliste.
Noen fikk det ja, man langt fra alle.
Mange ble utrangert allerede på slutten av 40-tallet og de ble ikke bygget om. Noen gikk til ut på 50-tallet og flere fikk da bl.a. bygget hytta. Men jeg fant et bilde av 2500 fra 1952 og den var f.eks. ikke ombygget.
http://digitaltmuseum.no/011013091506/damplokomotiv-type-61a-nr-2500-pa-verkstedet-grorud?aq=text%3Ansb%2Cdamplok%2C61a&i=0" rel="nofollow - http://digitaltmuseum.no/011013091506/damplokomotiv-type-61a-nr-2500-pa-verkstedet-grorud?aq=text%3A%22nsb%22%2C%22damplok%22%2C%2261a%22&i=0
 
Utover noen statistiske data (som ankomst, distriktstilhørighet, hensetting og utrangering) er det nokså begrenset med både bildemateriale og andre sikre kilder om type 61/BR57 i Norge.
Noen av lokene ble utrangert tidlig, noen fikk revisjon og ble brukt til utpå 50-tallet, mens noen ser ut til å ha blitt hensatt tidlig men formelt utrangert først etter flere år. 57.2500 ble i følge listene hensatt "senest juni 1947", men formelt utrangert først i mars 1953. Bildet av loket på Grorud i 1952 viser at loket er nedkoblet, og det ser ut til å mangle enkelte andre deler også. Sannsynligvis var det knapt i bruk etter krigen, kanskje det til og med ble hensatt allerede før krigsslutt. Siden det stod hensatt i minst 6 år ble det trolig beholdt som delelok for de lokene man prøvde å holde i drift, noe som sikkert kunne være nødvendig siden det ikke fantes reservedeler til slike loktyper i Norge. Dermed er det også helt naturlig at det ikke fikk innebygget førerhus.
 


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 21 januar 2017 at 23:12
Originally posted by VA VA wrote:

Mener at 61 fikk montert stor frontlykt på grunn av norske bestemmelser om trekant i front.
 
Det gjorde de neppe, for bestemmelsene var ikke slik den gangen. 
Signalreglementet av 1926 sier om "Forlamper" i §62:
"En stor lampe eller 2 mindre lamper festet på lokomotivets forreste ende i kjøreretningen og som som viser hvitt lys fremover"
I Trykk 401 som i 1964 erstattet Signalreglementet er dette endret til "En stor lampe og/eller 2 mindre lamper (...)"
Reglene om "trekantlys" kom ikke før i 1989.
 
På damplok ble stor frontlykt montert for at lokpersonalet skulle ha mulighet til å se noe foran toget i mørke, og for at toget skulle være bedre synlig på avstand. Mange skiftelok hadde aldri noe annet enn to nedre lamper (som egentlig er signallamper og som gir svært begrenset lys), men slike lok ble også brukt til kjøring av kipptog m.v. En del skiftelok fikk stor frontlampe (parafinlampe) i begge ender ved leveransen, men mistet denne og fikk bare signallamper når de fikk elektrisk belysning.
 
 
 
 
 
 


Posted By: VA
Date Posted: 22 januar 2017 at 11:07
Bra å få oppklaring på det.
Jeg mener nå allikevel at når man først velger å komme med en norsk utgave av dette loket, så bør man få med seg noen av de særegne detaljene som stor frontlyk, innebygget førerhus som en del av de norske lokene som ble benyttet en stund fikk.
Synes at det blir litt for lite norske detaljer slik det nå er presentert.
Roco har kommet med slike før og man får andre tyske versjoner av dette loket som blir like norske med litt maling.

-------------
MVH

VA


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 22 januar 2017 at 11:19
I tilfelle mitt innlegg om regelverket for lamper ble misforstått, så gjaldt det bare begrunnelsen for montering av store frontlamper på damplok.
Generelt ble det nok montert store frontlamper på lokene som var beregnet brukt til alminnelig togfremføring, men for de tyske lokene skjedde det nok første etter krigen.
For type 61 er det også sannsynlig at bare de relativt få lokene som fikk hovedrevisjon fikk store frontlamper, og kanskje heller ikke alle disse.
 
Når det er sagt, så er jeg helt enig i at en norsk modellutgave av denne loktypen bør ha stor frontlampe. Det er typisk for norske damplok, og det er bevist at disse lokene hadde slike.


Posted By: MY1201
Date Posted: 22 januar 2017 at 13:51
For de som kjører z-skala kan Rokuhans nyheter være av interesse  http://www.rokuhan.de/neu-im-shop.html" rel="nofollow - http://www.rokuhan.de/neu-im-shop.html

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: lokomotiv2770
Date Posted: 22 januar 2017 at 15:00
Ser fram til en fin modell fra Brawa. I de bildene som følger denne tråden, så er lokene tilkoplet en fireakslet tender. Antar de kom til Norge med orginal tre akslet tender.
Fra hvilke norske lok kom de norske tenderne ifra? Eller kom enkelte lok med fire akslede boggi-tendere til Norge.


Posted By: Tåge
Date Posted: 22 januar 2017 at 15:48
Spørsmålet er vel også om hvor mye er vi villige til og betale for en mer hel Norsk utgave av NSB type 61, (gjeller vel også de fleste Norske damp lok, som ikke er laget ennå     )

Antar at det vil bli noen kr ekstra og sette på "Norske" deler.
Kanskje de må gjøre om på formen også, jeg vet ikke.
Så det er vel enklere og ta en standard modell, og for Norske den, med de feilene det eventuelt blir .

-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 22 januar 2017 at 16:18
Originally posted by lokomotiv2770 lokomotiv2770 wrote:

Ser fram til en fin modell fra Brawa. I de bildene som følger denne tråden, så er lokene tilkoplet en fireakslet tender. Antar de kom til Norge med orginal tre akslet tender.
Fra hvilke norske lok kom de norske tenderne ifra? Eller kom enkelte lok med fire akslede boggi-tendere til Norge.

Alle modellene Brawa har kommet med i de siste 20 årene har vært fine. Spørsmålet er jo det som stilles i denne tråden, hvor korrekt en modifisert tysk modell blir i norsk utgave. Det vil si - den blir ganske sikkert tilnærmet helt korrekt slik lokene gikk her ide aller første årene, for da ble det neppe gjort noen endringer (og da er det jo den rene tyske DR-utgaven som er korrekt), men det er vel først og fremst etterkrigsutgaven man er interessert i.

De fireakslede tenderne man ser på bildene er typiske tyske tendere (til og med av to forskjellige typer), så de er helt sikkert kommet med lokene hit.

I følge Wikipedia var det mange tendertyper som ble brukt på G10/BR57:

"Die Fahrzeuge waren mit Schlepptendern der Bauarten pr 3 T 16,5, pr 3 T 20, pr 2'2' T 21,5, pr 2'2' T 31,5 und bay 3 T 20,2 ausgestattet. Letztere wurden von den Fahrzeugen der Bauart Bayerische G 4/5 H übernommen."

Av disse er pr 2'2' T 21,5 og pr 2'2' T 31,5 fireakslet.

Boken "Die Baureihe 57" av Hansjürgen Wenzel oppgir i tillegg at fireakslet tender 2'2' T 16 har gått med slike lok. Det er flere bilder av lok med fireakslede tendere i boken, både før- og etterkrigs. Mitt inntrykk er imidlertid at det var de treakslede tenderne som var mest vanlige.

Uten å ha studert dem inngående går jeg ut fra at tenderen på bildet av 57.2500 er en pr 2'2' T 21,5, mens tenderen på bildet av 2397 er en. pr 2'2' T 31,5.

I Wenzels bok er det også bilde av et slikt lok med Wannentender, hensatt i Nederland i 1947. Siden det var hensatt så tidlig kan det tenkes at dette loket fikk slik tender før det kom til Nederland.

G10 (BR57) og P8 (BR 38) hadde mange konstruksjonslikheter, bl.a. gikk både kjelene og noen av tendertypene om hverandre, og mange mindre deler. Det var også nokså vanlig å bytte tendere på lok ved behov.


Posted By: Laurenz
Date Posted: 22 januar 2017 at 19:05
Spennende med slike opplysninger. Takk!


Posted By: VA
Date Posted: 22 januar 2017 at 23:04
Brawa lager modeller i svært høy kvalitet så dette blir nok en flott modell med eller uten norske detaljer.
Mener Brawa har eller skal komme med en annen modellvariant av samme lok med frontlykt oppe. Denne er riktignok ikke helt norsk, men ville ha vært en mulighet på den norske versjonen.



-------------
MVH

VA


Posted By: cfsalicath
Date Posted: 24 januar 2017 at 15:16
Mulig denne har kommet opp før, men så at NMJ har tatt inn http://www.nmj.no/hectorrail-g2000-941-001-morricone-dcc.html" rel="nofollow - B-models' Hectorrails G2000 941-001-1 "Morricone" . Eller, på bildene på nett er det navnebror (-søster?) "Leone".

Uansett, tøft lok, hvis navn gir meg akutt tilfelle av spagetti-western-sountrack på hjernen.



-------------
Med vennlig hilsen

CF Salicath


Posted By: Roger
Date Posted: 24 januar 2017 at 16:38
Hei!
 
Her er http://www.lemkecollection.de/media/files_public/qpgfdvvdh/LEMKE%20Neuheiten%202017.pdf" rel="nofollow - 2017-nyhetene til Lemke/ Kato/ Hobbytrain/ Minis.


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 24 januar 2017 at 16:46
Hei!
 
http://www.modellbauluft.de/Neuheiten-2017.pdf" rel="nofollow - 2017-nyhetene til Modelbau Luft.


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 25 januar 2017 at 11:26
B-model har hatt dette HectorRail-loket i sin portefølje lenge.
Jeg kjøpte det for 1,5 år siden i Luleå da det visstnok skulle være laget for dem - og på deres initiativ.
Har sett forbildet til loket på Innlandsbanan for 3-4 år siden.
Fint lok - også modellen!


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 25 januar 2017 at 11:32
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

B-model har hatt dette HectorRail-loket i sin portefølje lenge.
Jeg kjøpte det for 1,5 år siden i Luleå da det visstnok skulle være laget for dem - og på deres initiativ.
Har sett forbildet til loket på Innlandsbanan for 3-4 år siden.
Fint lok - også modellen!


Også VMJI i Drammen har solgt dette loket.


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: MY1201
Date Posted: 25 januar 2017 at 18:44
Med dumper'n til https://www.mostviertler-modellbahnhof.at/2017/kibri_Neuheiten_2017_6-Seiter_Ho_einzelseiten.pdf" rel="nofollow - Kibri kan man lage seg en skogsmaskin 

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Roger
Date Posted: 25 januar 2017 at 18:52
Hei!
 
Her følger 2017-nyhetene til:
 
  • https://www.modellbahn-apitz.de/prospekte/Auhagen_NH_2017.pdf" rel="nofollow - Auhagen
  • https://www.modellbahn-apitz.de/prospekte/Viessmann_NH_2017.pdf" rel="nofollow - Visessmann
  • https://www.modellbahn-apitz.de/prospekte/Vollmer_NH_2017.pdf" rel="nofollow - Vollmer


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 25 januar 2017 at 19:00
Hei!
 
Blandt Auhagens 2017-nyheter finner man bahnhof Norgens, som tydeligvis er uten tysk forbilde, men i skandinavisk byggestil som feriehus o.l.
 
Hva mener dere?
Har vi noen gang hatt stasjoner, eller andre bygg, som kan ha lignet på denne??
Kanskje ett bedre utgangspunkt for forskjellige kitbash'er???
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 25 januar 2017 at 22:15
Hei!
 
http://www.bemo-modellbahn.de/fileadmin/bemo/files/downloads/Neuheiten_H0m_2017_fin_Versweb.pdf" rel="nofollow - Bemo 2017-nyheter .
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 26 januar 2017 at 00:24
Originally posted by Roger Roger wrote:

Blandt Auhagens 2017-nyheter finner man bahnhof Norgens, som tydeligvis er uten tysk forbilde, men i skandinavisk byggestil som feriehus o.l.
Bahnhof Norgens ser ut til å være identisk med hovedbygningen til modellen av Bahnhof Deinste på samme side i PDF-en, og sistnevnte er en modell av en faktisk stasjon i Tyskland. Merk at de skriver skandinavisk byggestil, ikke skandinavisk forbilde. Med det mener de nok bruken av trepanel som kledning.

Om jeg skulle "kitbashe" Bahnhof Norgens til å se mer norsk ut, ville jeg gjort takene spissere, samtidig som avstanden mellom tak og vinduer reduseres. Tak med så liten helning er neppe helt ideelt når det faller mye snø, men det gjør det nok svært sjelden i Deinste, som ligger noen få mil vest for Hamburg.


Posted By: VA
Date Posted: 26 januar 2017 at 03:35
Trix 24966, roter/snøfreser kan jo bli en brukbar norsk modell med litt omlakkering.

http://forum.mjf.no/nsb-damproter_topic6898.html" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/nsb-damproter_topic6898.html



-------------
MVH

VA


Posted By: chris007
Date Posted: 26 januar 2017 at 20:55
NMJ avslører sine 2017 nyheter 1 Februar kl.09:00


Posted By: Lars-Erik K
Date Posted: 27 januar 2017 at 08:25
Denne her fra:

http://www.trix.de/de/produkte/details.html?tx_torrpdb_pi1%5Bart_nr%5D=24966&tx_torrpdb_pi1%5Brl%5D=39%2C31%2C9&tx_torrpdb_pi1%5Bbacklink%5D=39&tx_torrpdb_pi1%5Bpage%5D=1&tx_torrpdb_pi1%5Bperpage%5D=10&tx_torrpdb_pi1%5Bera%5D=&tx_torrpdb_pi1%5Bnewonly%5D=0&tx_torrpdb_pi1%5Bgaugechoice%5D=8&tx_torrpdb_pi1%5Bgroupchoice%5D=9&tx_torrpdb_pi1%5Bsubgroupchoice%5D=37" rel="nofollow - Trix Snøfreser


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 27 januar 2017 at 10:02
Det skjedde en del rart i forbindelse med leveransen av disse til Norge, hvorav en del er ganske uklart. De ble forøvrig i samtiden benevnt som "roterende snøploger" eller ofte bare som "rotere", ikke som "snøfresere".
Selv om det er oppgitt at de tre siste roterne ble levert av Henschel, så er det for to av dem også oppgitt en belgisk fabrikant. Det skyldes nok at Henschels fabrikk i Kassel ble bombet i 1943, før leveransen. Dermed ble de ferdigbygget (eller kanskje fullstendig bygget) i Belgia.
Plogene (i hvert fall de to siste) ble tydeligvis levert hit uten tendere, og det var muligens noe ombytting etter hvert. Noen av lokene av type 63 (BR52) kom hit med "ukurante" tendere, og det ser ut til at NSB byttet om slik at de i praksis fikk bare to typer på disse lokene, alminnelige wannentendere og 10 stk "Wiener Steifrahmentender" (kassetender med 4 aksler i stiv ramme). I tillegg hadde de 1 Wannentender som var større enn de andre, noe som førte til at 1 lok av type 63 ikke kunne snus alle steder.
 
Noen av tenderne var av tysk standardtype K2'2' T26, som var i bruk på mange enhetslok. Disse ble tatt i bruk på de siste roterne. Trix-modellen ser ut til å ha tender som er lik den som var på de norske roterne. Ellers ser det ut til at Trix-modellen også ellers er nokså lik de norske, hvor den manglende utvendige kledningen er det største avviket. Ellers er det noen forskjeller på vinduer, snøutkast og en del andre småting. Modellen har korrekt nok trekakslede boggier som de norske av denne typen, mens de fire foregående norskbyggede roterne hadde et merkelig løpeverk med to toakslede boggier og to faste aksler.
Det har vært en diskusjon på NJK-forumet om tendere til lok type 63 hvor også damproterne er blitt nokså fyldig omtalt. I den tråden er det også et bilde av to lok av type 63 etter revisjon i Sverige, den ene med K2'2' T26-tender, den andre med Wiener Steifrahmentender.
http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=traad&toppinnlegg=135290&rom=24&fokus=135714" rel="nofollow - http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=traad&toppinnlegg=135290&rom=24&fokus=135714


Posted By: ses
Date Posted: 27 januar 2017 at 10:06
Denne lenka fungerer bedre for de som ikke har brukerkonto på NJKs forum:
http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=0&modul=traad&toppinnlegg=135290&rom=24&fokus=135714" rel="nofollow - http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=0&modul=traad&toppinnlegg=135290&rom=24&fokus=135714


-------------
Svein S


Posted By: VA
Date Posted: 27 januar 2017 at 10:32
Så bra at Scania 76 kommer som boggi trekkvogn fra Brekina.

-------------
MVH

VA


Posted By: MY1201
Date Posted: 27 januar 2017 at 13:22
Brekina er ikke de eneste med Scania 76, VK Modelle kommer også med den.

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: VA
Date Posted: 27 januar 2017 at 15:31
Har du en link til denne, finner den ikke.

-------------
MVH

VA


Posted By: Roger
Date Posted: 27 januar 2017 at 15:40
Hei!
 
I en litt mer oversiktlig link enn den tidligere kan man se følgende nyheter hos Tillig:
 
  • https://www.tillig.com/dateien/Unternehmen/LogIn%20Fachhändler/Prospekte/TILLIG-TT-NH2017a.pdf" rel="nofollow - TT
  • https://www.tillig.com/dateien/Unternehmen/LogIn%20Fachhändler/Prospekte/TILLIG-H0-NH2017a.pdf" rel="nofollow - H0
  • https://www.tillig.com/dateien/Unternehmen/LogIn%20Fachh%C3%A4ndler/Prospekte/TILLIG-Schmalspur-NH2017a.pdf" rel="nofollow - H0m/ H0e

En annen produsent med ganske spennende maritime nyheter i papp i år er  http://www.mkb-modelle.de/images/content/neuheiten.pdf" rel="nofollow - MKB .



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: VA
Date Posted: 27 januar 2017 at 20:46
Er det mulig å få tak i norske dekaler til Rotere/snøfreser.
Det er muligens ikke mange dekalene. Ser ut som nummer og høyspeningsmerker. Et hvitt skilt på hver side, som jeg ikke vet hva det står på.

-------------
MVH

VA


Posted By: MY1201
Date Posted: 27 januar 2017 at 23:50
Originally posted by VA VA wrote:

Har du en link til denne, finner den ikke.


Jeg fant katalogen her https://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/generelt/vk-modelle-nyheder-2017" rel="nofollow - sporskiftet.dk , en oppdatert vil nok finnes igjen samme sted onsdag.


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: MY1201
Date Posted: 28 januar 2017 at 20:19
https://www.menzels-lokschuppen.de/out/wysiwyg/uploads/pdf/NZG/Toy%20Fair%20News%202017_low%20res.pdf" rel="nofollow - NZG med en norsk nyhet og en henger fra Implenia.

http://www.kml-log.ch/images/News2017/VK-Katalog_2017.pdf" rel="nofollow - VK katalog 2017 med både Scania LB76 og en dansk buss.


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Roger
Date Posted: 28 januar 2017 at 23:42
Hei!
 
Heki sine nyheter i:
 
  • http://www.mbs-sebnitz.de/media/pdfs/prospekte/Heki_Neuheiten-2017.pdf" rel="nofollow - H0/ TT/ N/ Z
  • http://www.mbs-sebnitz.de/media/pdfs/prospekte/Heki_Spur0_1_LGB_Neuheiten_2017.pdf" rel="nofollow - 0/ 1/ LGB


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: MY1201
Date Posted: 29 januar 2017 at 18:20


http://www.busch-model.com/transfer/201701/qrz/2017-news.pdf" rel="nofollow - Busch kommer med en norsk politibil.

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: MY1201
Date Posted: 31 januar 2017 at 22:16

Nyheter fra http://www.b-models.nl/pdf/messe2017.pdf" rel="nofollow - B-models , blandt annet moderne norske "museumsvogner" Wink


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 01 februar 2017 at 09:42
Da er NMJ nyhetene sluppet. 
Det kan se ut til at alt ikke ennå er sluppet. Ut fra katalogforsiden og et ombyggingsett så er nok EL14 på gang i Topline versjon! 
Det er heller ikke sluppet noe lokomotiv i Superline serien eller nye hus i Skyline serien.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Roger
Date Posted: 01 februar 2017 at 10:28
Hei!
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Da er NMJ nyhetene sluppet. 
Det kan se ut til at alt ikke ennå er sluppet. Ut fra katalogforsiden og et ombyggingsett så er nok EL14 på gang i Topline versjon! 
Det er heller ikke sluppet noe lokomotiv i Superline serien eller nye hus i Skyline serien.
 
http://www.nmj.no/nyheter-2017.html?cat=385" rel="nofollow - NMJ 2017 . Ser dårlig ut med El.14.


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: VA
Date Posted: 01 februar 2017 at 10:37
http://www.nmj.no/nmj-topline-93101-nsb-el14-2164-dc.html" rel="nofollow - http://www.nmj.no/nmj-topline-93101-nsb-el14-2164-dc.html

-------------
MVH

VA


Posted By: El Loco
Date Posted: 01 februar 2017 at 10:37
Tror vi har noe å glede oss til!
http://www.nmj.no/nyheter-2017/nmj-nyheter/nmj-topline-nyheter/nmj-topline-93101-nsb-el14-2164-dc.html" rel="nofollow - http://www.nmj.no/nyheter-2017/nmj-nyheter/nmj-topline-nyheter/nmj-topline-93101-nsb-el14-2164-dc.html


Posted By: Roger
Date Posted: 01 februar 2017 at 10:48
Hei!
 
Med første dag av messen i Nürnberg kommer det selvsagt flere nyheter:
 
  • http://media.noch.de/filestore/1/1/5/5/4_86f0937cba7be48/11554_5a896b62c52fefc.pdf" rel="nofollow - Noch
  • http://www.weinert-modellbau.de/images/stories/pdf/2017er-Neuheiten-web-A.pdf" rel="nofollow - Weinert
  • http://liliput.de/en/information/announcements-2017.html" rel="nofollow - Liliput
  • http://www.faller.de/xs_db/DOKUMENT_DB/www/allgemeines/FALLER_Neuheiten_2017.pdf" rel="nofollow - Faller

Litt morsomt at Faller kommer med en helt norsk H0-nyhet i år. Liliput kommer vel også med en "norsk" nyhet i år med sin "nøytrale" Br52. Synd den mangler stor frontlykt.



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 01 februar 2017 at 10:50
Hei!
 
Preiser http://preiserfiguren.de/download.php?file=Preiser%20Neuheiten%202017.pdf" rel="nofollow - 2017-nyheter .


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 01 februar 2017 at 10:58
Hei!
 
http://www.guetzold.de/pdf/neuheitenblatt_2017-01_web.pdf" rel="nofollow - Gützold kommer også med en Br52 i år, men ikke "norsk"...
Blant http://www.flippingpages.de/live/simba_schuco_neuheiten_2017-1/#p=44" rel="nofollow - Schuco sine 2017-nyheter, ser det ut til at de har overtatt M¨rklin sin 4MFOR-serie.


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 01 februar 2017 at 11:04
Hei!
 
Artitec 2017-nyheter:
 
  • http://www.artitec.nl/index.php/nl/component/zoo/?task=callelement&format=raw&item_id=2940&element=f85c494b-2b32-4109-b8c1-083cca2b7db6&method=download&args%5b0%5d=428a64cdb39d2323fe29f5c91d8d0140" rel="nofollow - Jernbane
  • http://www.artitec.nl/index.php/nl/component/zoo/?task=callelement&format=raw&item_id=2938&element=f85c494b-2b32-4109-b8c1-083cca2b7db6&method=download&args%5b0%5d=36dda3ff05727313f0739d1a58a06458" rel="nofollow - Sivilt
  • http://www.artitec.nl/index.php/nl/component/zoo/?task=callelement&format=raw&item_id=2939&element=f85c494b-2b32-4109-b8c1-083cca2b7db6&method=download&args%5b0%5d=3a5035d16d4a438fb620dc4ad9df817a" rel="nofollow - Militært


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 01 februar 2017 at 11:16
Hei!
 
Er http://liliput.de/de/2016-07-29-08-49-32/liliput/h0/gueterwagen/item/1870-l230146-2-tlg-schwerlasttransportwagen-set-sammp-705-db-ag-epoche-v.html" rel="nofollow - denne Sammp fra Liliput av samme type som NSB eller Forsvaret i sin tid leide inn til stridsvogntransporter?


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: MY1201
Date Posted: 16 juli 2017 at 12:36

Brekinas nyheter for https://modell-car-zenker.de/WebRoot/Store2/Shops/36bca5cb-ff45-4814-92bb-836707d6a61c/MediaGallery/BREKINA_Collection_Juli-August_2017_4s_mPreis.pdf" rel="nofollow - Juli-August .

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 18 desember 2017 at 14:28
Nå har Jeco/Liliput SJ Litt. E kommet i butikkene i Sverige. Det er et lite opplag av denne modellen - visstnok?
Den ene modellen som er kommet av SJ Litt. E 1189 er interessant for Norge da den var innleid under krigen. Den gikk i Trondheim Distrikt fra februar 1940 til april 1940 og fra mai 1940 til august 1941. Også andre SJ-damplok særlig av type E, E2 og B var innleid. http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=68866" rel="nofollow - http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=68866
 
 


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 desember 2017 at 16:46
Det tyske bladet Digitale Modellbahn nr. 1-2018 inneholder masse stoff (13 sider i 2 artikler) om FREMO. Tema er de utfordringene som er under treff med strømføringen og to tiår med DCC under FREMO.
Dette kan kanskje ha interesse også i Norge?
Forfatter av artiklene er Armin Mühl.
I bladet for øvrig er tema kabling av MJ.


Posted By: Lars-Erik K
Date Posted: 22 desember 2017 at 03:46
Her er den.
Last ned hvis dere vil.

%20" rel="nofollow - http://magazinelib.com/all/digitale-modellbahn-nr-1-2018/


Posted By: jhh61no
Date Posted: 22 desember 2017 at 07:18
Hei

Får melding om at område ikke finnes eller ingen adgang.

Kanskje bare for abonnementer ?

-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: ses
Date Posted: 22 desember 2017 at 09:03
Ja, du må nok betale. Men den finnes i utvalgte Narvesenskiosker til kr. 189


-------------
Svein S


Posted By: jhh61no
Date Posted: 22 desember 2017 at 11:02
Hei
Men da har ikke link noe her å gjøre..

-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 22 desember 2017 at 12:25
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Får melding om at område ikke finnes eller ingen adgang.
Kanskje bare for abonnementer ?
Nei, det er bare gjort noe feil med lenken. Om en kopierer den synlige lenken inn i adressefeltet, funker det. Følger en relevante lenker lenger ned på siden, kan en også laste ned flere MJ- og jernbanemagasiner, inkludert to utgaver av samme magasin fra 2017.

Her er et forsøk på korrigert lenke:
http://magazinelib.com/all/digitale-modellbahn-nr-1-2018/" rel="nofollow - http://magazinelib.com/all/digitale-modellbahn-nr-1-2018/



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 22 desember 2017 at 17:13
På tampen av året kan man observere at Zimo er slått konkurs (uke 45) av den lokale sykekassen.
Da har de fleste andre alternativer enn ESU når det gjelder lyddekodere.
Man får håpe at konkursbestyreren får til fortsatt drift for Zimo!


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 22 desember 2017 at 17:25
Det er kanskje håp for gamle C-Sinusmotorer fra Märklin?
Märklin har hatt problem med elektronikk-komponentene til enkelte lok. Dette har forårsaket at styringsprintet til slike motorer har røket - og Märklin har ikke reservedeler. Derfor har man vært tvunget til motorbytte (komplisert og dyrt) for lok med defekt elektronikk.
Nå har Rail4you utviklet et erstatningsprint  for slike lok som heter DsM-2.0-Treiber. Den erstatter hele hovedkortet og koster € 80. Da slipper man å ha en stasjonær modell - eller å kaste loket.


Posted By: jhh61no
Date Posted: 22 desember 2017 at 18:22
Hei Kjell H
Situasjon hos Zimo er mer nyansert enn som så.
Zimo skriver at de får en slags karantene i noen måneder og at produksjonen fortsetter som før.

-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: Laurenz
Date Posted: 22 desember 2017 at 19:51
Det er litt "gammalt" nytt. De er ikke konkurs på ordentlig, de lever faktisk i beste velgående. Det er riktig at de ble begjært konkurs men det skyldes noen tabber som har blitt gjort og ikke at kassen er tom. De er satt under administrasjon for noen måneder men det har i grunn ingen praktisk betydning.

Offiziell ja, in Wirklichkeit nicht. Aufgrund eines versehentlich entstandenen Rückstandes bei der Wiener Gebietskrankenkasse, hat diese einen Konkursantrag gestellt, obwohl der betreffende Betrag mittlerweile schon beglichen war. Unter "normalen" Geschäftspartnern bewirkt eine Zahlung den Stopp aller Maßnahmen zur Eintreibung, bei der Krankenkasse offensichtlich nicht - was aus diesem Vorfall zu lernen ist. Die Sache ist insofern skurril, als ZIMO gerade 2016 und 2017 die besten Geschäftsjahre aller Zeiten hat (in Bezug auf Umsatz und Gewinn) und auch die Fremdkapitalquote auf den kleinsten Wert seit mindestens 10 Jahren zurückgefahren werden konnte.



Die ZIMO Elektronik GmbH wird jetzt wahrscheinlich für etwa 2 Monate unter Insolvenzverwaltung weiterlaufen und Anfang 2018 in den Normalmodus zurückkehren. Wir benötigen dabei keinerlei Zahlungserleichterungen oder sonstige Sonderregelungen, sodass es da keine Behinderungen geben dürfte. Kunden und Lieferanten sollten nicht oder nicht all zu sehr davon betroffen sein.



In der Modellbahn-Branche sind ja Pleiten fast der normale Verlauf im Firmenleben. Und wenn man schon keine echte Zahlungsunfähigkeit zustande bringt, dann gelingt es auf andere Art - ZIMO ist eben immer etwas anders und bleibt es.



ZIMO Produkte sind ganz normal lieferbar und auch in Zukunft erhältlich


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 23 desember 2017 at 12:24
Det er jo positivt! - Man trenger Zimo som leverandør også!
 
Zimo har jo eksistert i mange år og de burde derfor kjenne til "systemet". - Tror ikke offisielle myndigheter oppfører seg slik uten de har gode årsaker til det? Det virker på meg som de har prioritert kundene sine og ikke skattefuten?
I-og-med de ikke har ryddet opp før sykekassen gikk til det alvorlige skritt å slå dem konkurs, kan ikke økonomien være spesielt god, tross "gode år" som de skriver rent forretningsmessig?
 
Når man også har hørt at Modelleisenbahn Holding (som eier Roco og Fleischmann) sliter økonomisk, kan det være at Zimo som underleverandører ikke har fått oppgjør i tide? Da spiller det ingen rolle hvor god egen drift er. Da julehandelen er avgjørende for årsomsetningen, kan det være at slike MJ-leverandører sliter med å betale utestående til etter jul? - Forhåpentlig "ordner det seg".



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net