MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skd 215.104
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skd 215.104

 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
Author
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2017 at 19:24
Veldig bra - da er skissen omtrent riktig. 
Det hadde også vært interressant å ha målene på holderen, og gjerne målene når lykt er plassert i holder, men det er vel ikke sesongen for å måle det nå ?

110 87 1,264367816
70 87 0,804597701
50 87 0,574712644
380 87 4,367816092
265 87 3,045977011
190 87 2,183908046
220 87 2,528735632
70 87 0,804597701
50 87 0,574712644



























Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2017 at 22:41

Nei, det er ikke egentlig sesongen for å måle sånt nå. Det er mulig, men det er lit jobb og det er kaldt. Dessuten varierer holdernes utvendige mål i en del tilfeller, og brakettene kan være nokså forskjellige etter hvor de skal sitte. Lampene hadde jeg i kjelleren, så de var lett tilgjengelige (og det synes vel at de bare har ligget på lager, de trenger en oppussing før de eventuelt skal brukes...).

Selve den firkantede holderen som lampen står nedi er vanligvis laget av ca 3 mm tykk stålplate, noen ganger tynnere, noen ganger tykkere, og noen kan være støpt. Hvis du legger på ca 5-6 mm på tykkelsen på lampesokkelen er du innafor. Det blir uansett marginalt i H0.
Lampesokkelen er 115 mm høy, så høyden på selve holderen vil jeg anslå til ca 90-100 mm.
Lampesokkelen og holderen er koniske, både for at lampene alltid skal stå støtt i holderne (hvilket de allikevel ikke alltid gjør...), og for at de alltid skal passe selv om målene på sokkel og holder kan variere noe.
De to bildene av samme lampe på lok 236 er tatt henholdsvis i 2006 (forfra) og 1980 (bakfra). Når man ser nøyere etter ser man at den er byttet ut en eller annen gang, for lampene har pæreholderen satt inn på motsatte sider og lampen på 2006-bildet står dypere i holderen enn i 1980. Dette vil vel neppe bli synlig i H0.
Brakettene er som det sees forskjellige på 215.104 og på 236. De er tilpasset plasseringen på de enkelte lokene.
På bildet av fronten på 215.104 sees også stikkontakten for tilkobling av lampen, rett bak lampeholderen. På noen lok var det imidlertid ikke stikkontakt, men fast tilkobling i en koblingsboks.
 
 
  
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2017 at 23:24
Som tidligere nevnt fantes det to hovedtyper av slike signallamper. Hvis man (igjen)  skal være veeeldig pirkete, så hadde 215.104 den eldste typen foran og den nyeste typen bak. I hvert fall hadde den det fra ca 1970 og inntil lampene ble tatt av i forbindelse med oppussing. Siden lampene er løse og fritt ombyttbare kan de jo ha vært en annen kombinasjon tidligere, og det kan bil det senere igjen.
 
Her er bilder av den eldste varianten av denne lampetypen. Det må jo presiseres at det i tidligere tider fantes noen andre lampevarianter, men få eksemplarer av disse var i bruk til slutten av 60-tallet.
 
Nedenstående lampetype fantes med noen mindre variasjoner. De fantes med topphengslet eller sidehengslet lampeglass, festeklørne for signalglassene kunne variere, og noen lamper hadde messingring rundt lampeglasset.
Selve lampehuset er skålformet, slik at oppbevaringsrommet for signalglassene står mer fritt, og dette følger heller ikke ytterdiameteren på lampehuset. Selv om det er noen avvik er målene i all hovedsak de samme som på den nyere varianten.
Det er gjort plass for med forsenking i "reflektoren" og festepunkt for pæreholder bare på den ene siden. Jeg kan ikke huske om disse lampene også finnes i speilvendt utgave.
 
 
 
 
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2017 at 23:42
Når lokomotiv går alene eller som hjelpelokomotiv bakerst i tog skal det vises "Baklamper" (to lamper som viser rødt lys bakover).
Inntil 1970 fantes også "Ekstratogsignaler", som ble brukt for å varsle linjepersonalet om kjøring av ekstratog som de ikke var blitt underrettet om på annen måte. Til dette ble det om dagen brukt spesielle signalskiver bak på siste vogn (eller lokomotiv, hvis dette gikk bakerst) på det siste toget som gikk over strekningen før det aktuelle ekstratoget. I mørke ble det brukt signallampe med rødt eller grønt lys i tillegg til de ordinære sluttsignalene på toget.
 
På denne typen signallamper ble det da satt en skive med rødt eller grønt glass foran lampen. Disse skivene var av messingblikk, senere av malt jernblikk, med innsatt glass. De ble oppbevart i det flate rommet på baksiden av signallampene, derfor det smale lokket på toppen.
Det grønne glasset ser nærmest blått ut, men sammen med det gulaktige lyset fra glødelamper blir resultatet grønt.
 
 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2017 at 20:34
Bra jobba, Helge. Lurer på hvordan man fikk rødt lys, var det en skive med farget film tilsvarende den blå?

Programmeringssporet, kanskje du skulle legge på 1mm rundt for holderen, kanskje 1,5mm nedover. Det kan være fint å ha godt med materiale å bore i til en 0,4 eller 0,5 mm tråd fra "holderen" og inn på loket.


Edited by steinel - 29 januar 2017 at 20:35
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2017 at 23:02
Ja, som skrevet ble det satt en (blikk)skive med rødt eller grønt glass foran lampen. Den viste er grønn (selv om glasset ser nærmest blått ut), så skulle det også være en med rødt glass, men de manglet i de lampene jeg hadde tilgjengelig.
Det fargede glasset er ordentlig, gammeldags glass. I damploktiden var det ikke noe sånt som "farget film" e.l. 
Ekstratogsignallampene - hvis loket var utstyrt med slike - var en ekstra, 3die lampe i hver ende. Det v ar bare disse som hadde utplassert både skive med grønt og med rødt glass (det er plass til to skiver i rommet for slike). I de vanlige signallampene var det bare en rød skive.
Det var ikke alle skinnetraktorer som hadde fastmonterte ekstratogsignallamper, Skd 215 hadde ikke slike. Hvis det unntaksvis var behov for det måtte det da sette på ekstra lampe, men det var nok svært sjelden.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2017 at 02:14
Steinel,

Kanskje du kan sjekke prisen på den stl filen jeg har linket til på tinkercad.com lenger oppe.  Den har tre lamper, basert på din skisse - tror ikke volumet på endelig versjon blir veldig forskjellig.

Tror kanske det beste festet er å lodde en piantråd til den ene polen på LED'en, og en tynn lakkisolert kobberledning på den andre.  Deretter lime fast LED'en og bøye til pianotråden ?

Alternativt kanskje støpe hele lykten i metall ?
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2017 at 19:08
Prosjekt kulepennrefill, liming og dill fungerte ikke og 3D-print prosjektet er ikke helt i havn. Så jeg måtte bare prøve å lodde en lykt i messing. Den har riktige mål, men er veldig fri for detaljer. De ville kanskje ikke synes allikevel Unhappy Laget av 2,5mm rør, 0,45mm plate og en 0,6x0,6mm kontaktpinne. Bare å bore hull til ledningen med 0402 LED, fylle med lim og male.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2017 at 16:28
Har litt trua på dette. LEDen er montert. Loddet til gods og en ledning. Ledningen er 0.15mm. Skulle være ca skalariktig. Lykta er fylt med superlim både for isolasjon, fiksering og glass.




Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2017 at 16:43
Dette ser jo lovende ut. Om 3D-print blir noe særlig bedre kommer vel an på kvaliteten på printeren, og det er jo et prisspørsmål. Mange av de små detaljene (festeskruer, hengsler, fester for farget skjerm osv.) tror jeg uansett knapt ville bli synlige, selv ikke om de ble presisjonsstøpt av en stor kommersiell MJ-produsent.
Det er imidlertid noe som sier meg at hjemmeproduksjon av slike lamper tar nokså mye tid....
 
Ledningen til slike lamper skal være alminnelig "gummikabel". På de lampene jeg har liggende her er kabelen 9 mm tykk, men jeg har sett dem med tykkere kabel også.
 
Husk bare på at dette ikke er vanlige lyskastere, egentlig skal det være "appelsinlys" i slike lamper (omtrent som på gamle folkevogner med 6-voltsanlegg). På noen lok med sliten turbogenerator var lyset noen ganger knapt synlig når det ikke var helt mørkt, særlig hvis kjeltrykket også var lavt.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2017 at 18:35
Ja det er tullete mye jobb å lage en slik lampe. Tror jeg brukte 1.5 time før jeg begynte å montere LEDen. Jeg koblet LEDen til gods. Da blir det litt ujevnt lys. Noe som sikkert ikke var unormalt. Ser ut til at jeg på opp i 47kOhm for å få litt realistisk lysstyrke. Da ser det faktisk ut som det er en lyspære som lyser også.

Edit: Testet akkurat med 47k og DCC-signal fra ESU Lokprogrammer. Synes det så veldig fint ut. Akkurat som en vanlig lyspære på skeiva som på originalen. Med litt gulfarge, i hvert fall varm hvit.

Vi får kalle denne lampa prototype 2 eller kanskje labmodell 2 og utvikle den videre. Kunne vært stilig å male reflektoren hvit. Det ble en fin reflektorfasong av tinnet som fløt nedi røret og opp lang veggene. Loctite superlimet blir et fint glass, men det krympet mye under herdeprosessen. Må fylle på litt mer. 

Skal også prøve å få til litt tjukkere og stuttere fot som er mer riktig passert. 


Edited by steinel - 09 februar 2017 at 21:00
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2017 at 20:42
Det går mye kjappere med "masseproduksjon" Lager 6 stk i tilfelle noe går trynet underveis videre.
Det blir mye filing, men nå skal dremelen fram. Jeg har gått opp til 1x1mm pinner som skal formes til fot med holder.




Edited by steinel - 10 februar 2017 at 20:51
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2017 at 22:19
Dypt imponert over den lykta. Hvordan du har klart å lodde en 0402 så lekkert til gods på den måten er for meg på grensen til magi :-)

StenR
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2017 at 23:44
Takk StenR.
Oppskriften er Goggles (pannelupe) fra Biltema, Weller loddebolt med veldig liten (0,5mm?) spiss, 0,32mm Multicore loddetinn. Pluss at jeg heldigvis på tross av alderen er helt stø på hånda Embarrassed

Gikk ikke ned i kjelleren der jeg har dremelen, men gikk på den første lykta med fil. Nå er jeg bra fornøyd, de neste 5 blir også slik.

Bilde før og etter filing.

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2017 at 21:15
Interessant fremgangsmåte på å lage en detalj. Jeg har alltid vært så gjerrig med mine materialer så noe sånt hadde jeg aldri vurdert å gjøre. 
Det blir veldig bra, Stein!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2017 at 10:17
Hei Cleas. Det ble veldig greit å holde i når og lodde når jeg brukte store deler. Filinga er kjempemorsomt. Røret betalte jeg 44 kroner med frakt for på eBay. Brass thin wall 2.5mm. Platene er biter fra SKDbyggesettet og pinnene er slikt jeg normalt har liggende. LEDene koster 1 krone på eBay (måtte kjøpe 20 stk). Så det blir billigere lykter. For min del 20 kroner pr stk hvis jeg bruker 4.

Det jeg frykter er at også dette kommer til å ballen på seg med festeplater og "kontakter" der kablene skal inn.

I går koblet jeg prototyplykta til AUX1 på dekoderen på SKDen. Det fungerte helt fint. Det er anoden (+) på LEDen som er koblet til gods ettersom AUX utgangene er aktiv lave. Med lyskastere blir det motsatt ettersom lysutgangene er aktiv høye. Skal teste.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2017 at 12:32
Interessant prosjekt!
 
Jeg tror at du bør være forsiktig med å legge +spenningen til chassis (pin #7 på NEM652-kontakten) og la kåpa være strømførende?!
Ved avsporing risikerer du da en stor strømgjennomgang i deler av brolikeretteren på dekoderen som kan "blåse" likeretteren i dekoderen - om du er uheldig.
Byggesettet av Skd 215 hadde Romford-hjul der kun en side er isolert. Dette medfører at chassis/kåpe allerede er strømførende - og en forbindelse fra + på dekoderen  vil utgjøre en kortslutning.
Det er mulig å forbinde pærer til ene strømopptaket. Dette gir imidlertid ikke full spenning og "flimrete" lys. Det var det som Märklin gjorde på Motorola I-lokene.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2017 at 14:04
Da har du misforstått, Kjell. Jeg kobler ingenting fra dekoderen til gods. Gods er jo samme som ligger på begge skinnestrengene. Gods har høyt nivå halve tiden og lavt nivå i den andre halve tiden. Når AUX utgangen er åpen NPN collector kan man koble anoder på LEDen hvor man vil. Også på slepeskoen. For best kjørekomfort er alle 6 hjulene på min SKD koblet mot gods.
Det er ingen flimring i lysdioden. Altså en fin løsning får å få kun en leder fra lykta slik at det ser ut som en gummikabel.

Edited by steinel - 12 februar 2017 at 14:07
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2017 at 15:06
Originally posted by steinel steinel wrote:

[...] Jeg kobler ingenting fra dekoderen til gods. Gods er jo samme som ligger på begge skinnestrengene. Gods har høyt nivå halve tiden og lavt nivå i den andre halve tiden. Når AUX utgangen er åpen NPN collector kan man koble anoder på LEDen hvor man vil. [...]
Den metoden er "helt etter boka", og er f.eks. vist i manualen til ESU LokPilot v4.0. Det er også slik man må gjøre om man bruker 6-pins dekoder (NEM651), med mindre man også lodder en ledning direkte til "+" i dekoderen.

Ulempen er at det funker heller dårlig ved analog DC-drift, siden chassis alltid er negativt i den ene kjøreretningen, men det er jo irrelevant for dere märklinister.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2017 at 17:59
Beklager misoppfattelsen!
 
- Nå vet jeg ikke hva du bruker som protokoll for digitaldriften - MFX eller Motorola?
Med balansert protokoll (like mye positive som negative "halvdeler") vil den måten å koble lysene på som du gjør, tilsvare Märklin-lok med Motorola I. Da er det spenning bare halvparten av tiden.
MFX har hurtigere protokoll enn Motorola, så overstiger frekvensen ca. 25 Hz vil det se ut som at du har konstant lys i LEDen - selv om den er slukket halvparten av tiden. LEDer vil da ikke reduseres like sterkt som grødelamper. Det er faktisk denne teknikk man bruker på lommelykter med LED i "økonomi-funksjon".
På Motorola I/II med "langsom protokoll" var og er dette et problem, selv med termisk trege glødelamper. - Husker med begredelse Märklin 3670 som hadde lamper forsynt fra skinnene.
 
På de lok jeg har med NEM651, er det 2 dioder i loket som frembringer en "ekstern +" fra skinnene og isolerte lampesokler fra chassis. Da kan man unngå en ekstra ledning. Dette er analogt til Pin #7 på NEM 652. - Ellers hadde det vært omtrent halv effekt på lampene.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2017 at 21:10
Da har jeg koblet og testet litt mer (dumt at dekoderen ikke kommer med kretsskjema). Viser seg at hovedlysutgangene (hvit og gul) også er åpen collector aktiv lave utganger. LEDene i hovedlyskasterne må altså også ha anoden (+) til gods. 4k7 passer som seriemotstand her.

Da ender jeg opp med en ganske enkel kobling. Markeringlyktene kobles via hver sin 47k til AUX1 (grønn). Hovedlyset foran kobles via en 4k7 til hvit. Hovedlyset bak kobles via en 4k7 til gul. Jeg kan også skille markeringslysene foran og bak ved å koble de bak til AUX2 (lilla). 

Alle LEDene har anoden direkte til gods.


Edited by steinel - 12 februar 2017 at 21:11
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2017 at 23:44
Ikke lett å få noe vettuge bilder av småtteriet med mobilen. Her har venstre lykt foran fått feste, kontakt, gummikabel og et rart rør som vi ser på bildet av 1:1 lenger opp. Klarer ikke å lage ting helt i proporsjon med "tømmerhøggerfingra". Det blir for smått.




Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2017 at 20:24
Sannelig fint å komme tilbake til denne litt enklere damen.

Fikk Weinert håndtaksholdere i posten for en tid siden. I kveld kom alle håndtakene på motorkassa på plass.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2017 at 19:46
Jeg har limt de 6 motstandene til LEDene oppunder motorkassa. Mellom motstandene synes så vidt 4 motstandspinner som skal kobles til dekoderen. De kobles med en liten kontakt som jeg har laget av en hullrekke.

Har brukt 47k til markeringslysene og 4k7 til hovedlysene. Hvit ledning er hovedlys foran, gul er hovedlys bak, grønn (AUX1) er markeringslys foran og lilla (AUX2) er markeringslys bak.

Etter hvert som jeg får montert lampene kan ledningene fra de loddes til ytterendene på motstandene.

Har hatt på litt hvit tusj rundt et hull på kontakta så jeg husker å plugge riktig vei.






Edited by steinel - 07 april 2017 at 19:55
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2017 at 14:49
Verktøykasse og varmeapparat med pipe er loddet på motorkassa. Litt pussing og rensing og den skal til lakkering. Feste til hovedlys og ledningsrørene til markeringslysene er også på plass.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2017 at 19:03
Det gikk unna med lakkeringen i ettermiddag. Greit resultat, mange ville gjort det langt bedre. 

Jeg brukte følgende sikkert spesielle framgangsmåte:

Vask i blå sprit
Børsting med glassfiberbørste
Vask i blå sprit
Skylling i varmt vann
Grunning spray med Tamiya Metal Primer
Etter 3 minutter spay Tamiya TS-28 Olive Drab 2
Tørk i ca 1 time
Børstet på hvitt fargepulver, svart på varmeapparat, pipe og verktøykasse
Sprayet med Tamiya TS-80 Flat Clear 
Malte håndtak med Tamiya X-32 Titanium Silver


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2017 at 14:03
Sånn. Ferdig monter, nå mangler bare lyktene. Det blir fint påskearbeid. 
Opp på programmeringsspiret med seg og kjøre litt. Må flikke litt på maling av hjul og kobbel ser jeg.


Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2017 at 14:13
Åååååå nydelig!
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2017 at 11:16
Prøver meg på å lage hovedlys. Messingmutter med en klump loddetinn bakpå. Boret med 2,5mm og så forsenket litt med 5mm for å få tynnerer ring. Skal nok file litt mer, ser jeg, selv om den er nærmest umulig å holde i Shocked




Edited by steinel - 10 april 2017 at 11:17
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2017 at 09:36
Skikkelig nedtur i går kveld Cry Klarte ikke å få kontroll på kortslutninger mellom ledningen fra LED og til gods. Den lakkisolerte 0,15mm tråden har så tynn isolasjon at den skrapes i stykker når den skal gjennom hullet i lykta eller ved den minste bevegelse etterpå. Det ble mange timer med frustrasjon.

Her har jeg funnet en ledning som er mye mer solid, men den er nok for tykk til at det blir fint. 0,5 utvendig og 0,25 innvendig. Kanskje jeg kan bruke isolasjonen som gjennomføring for den på 0,15?

Takk for autoskaleningsfunksjonen og mulighet for større bilder, nå blir det mye lettere å poste.


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,079 seconds.