MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skd 215.104
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skd 215.104

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2017 at 19:35
Det gikk bra Helge Smile

Sånn, da er hytta lakkert. Heldigvis er den gamle mannen ganske stø på hånda, så det gikk rimelig greit å håndmale vinduskarmer og håndtak med Tamiya Titanium Silver. Taket fikk også samme farge. Fikk prøvd meg litt på pulversmussing, svart på taket og hvitt på veggene så grønnfargen skulle bli litt falmet. Veggene ble ikke særlig vellykket og håndtakene mistet sin fine glans. Men det var kanskje mest pga den matte klarlakken. Mulig jeg maler over håndtakene en gang til.

Er rimelig fornøyd, men klarte ikke å ta noen bra bilder med mobilen. Nå mangler hytta glass i vinduene. Regner med å lime fast noe plastfolie på innsiden.

 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2017 at 23:33
Der fikk jeg tatt et bedre bilde av hytta. Mangler så klart lykter. Der blir nok det aller siste jeg gjør.


Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2017 at 16:46
Originally posted by steinel steinel wrote:

Mangler så klart lykter. Der blir nok det aller siste jeg gjør.
Du gjør vel ferdig svingskiva først? Ellers vil vi jo gjerne se flere flott produkter fra din hånd, så vi håper det blir veldig lenge til du monterer lykter....
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2017 at 16:55
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Originally posted by steinel steinel wrote:

Mangler så klart lykter. Der blir nok det aller siste jeg gjør.
Du gjør vel ferdig svingskiva først? Ellers vil vi jo gjerne se flere flott produkter fra din hånd, så vi håper det blir veldig lenge til du monterer lykter....


Haha. Den så jeg ikke 😂
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2017 at 21:05
For noen måneder siden kjøpte jeg et påbegynt NMJ byggesett av en 30A.271. I dag har jeg tittet nedi esken. OMG Shocked. Så mye små og store bits and pieces. Er det mulig? Nå begynner jeg å skjønne når folk sier at feks en teakvogn er lettbygd.

Akkurat nå føler jeg det slik:


           |
           |
       50 år
           |
           |

           |
           |
       50 år
           |
           |
 



Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2017 at 22:00
Neida, type 30 tar ikke 50 år å bygge, jeg fikset det lett på 20!
Dagfinn Rognstad
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2017 at 22:05
Og når man blir ferdig kan det jo bli ganske fint!
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2017 at 12:47
Originally posted by DagfinRognstad DagfinRognstad wrote:

Neida, type 30 tar ikke 50 år å bygge, jeg fikset det lett på 20!

Hehe, har tittet litt i tråden din, lekkert Smile 

Det med 50 år var også litt symbolsk med tanke på den enorme avstanden i kompleksitet og vanskelighetgrad det er mellom den enkle skiftetraktoren jeg holder på med og 30Aen.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2017 at 14:24
Jeg gikk forbi 215.104 i dag og kikket på åpningen nederst på fronten.
Hullet er skåret ut med vinkelsliper, og er åpenbart laget for å komme til tappepluggen for radiatoren. Det sitter ikke noe annet skrubart innenfor hullet, men jeg kan tenke meg at det å skru ut denne pluggen nedenfra før hullet ble lager var nokså krøkkete. Det som rant ut måtte nødvendigvis renne ned i ansiktet på den som tok ut pluggen (noe mange sikkert vil påstå er "typisk engelsk"...).
Å sette inn pluggen igjen og få det tett var nok heller ikke så lett.
Med andre ord - en modifikasjon med praktisk tilnærming.
Når dette ble gjort aner jeg ikke. Platen som dekket hullet er ikke der nå, så hvordan den var festet vet jeg ikke, men det var nok noe "hjemmesnekret".
 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2017 at 19:14
Se der ja Smile Får laget et slags lokk.

I går kom det 200 bor i posten fra Kina. 0,3 og 0,4mm. Nå har jeg boret opp hullene til de 19 håndtakene til 0,4mm. Borene synes å ha helt OK kvalitet og med tipset jeg fikk om å bruke olje, går boringen lett som bare det.




Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2017 at 08:03
Der var alle håndtakene på motordekslene på plass.




Edited by steinel - 20 januar 2017 at 08:34
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2017 at 18:30
Dagens jobb. Ramme til sjalusi foran radiatoren. Ca 13x13mm. 0,3mm messingtråd. Kanskje jeg får på plass de 10 små platene som skal utgjøre selve spjeldene i morgen.

Takk Helge for å ha påførte meg 30 ekstra arbeidstimer på prosjektet, hehe Wink


 
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2017 at 23:21
Ta en tur og kikk på 1:1-utgaven, så finner du nok flere ekstraoppgaver.....
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2017 at 09:54
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:


Ta en tur og kikk på 1:1-utgaven, så finner du nok flere ekstraoppgaver.....


Kommer på besøk i sommer 😎
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2017 at 18:59
Her produseres 10 spjeld. Jeg har funnet ut at det er lurt å feste ting på maskeringstape når det skal limes eller loddes. Da kan delene plasseres etter beste evne før påføring av lim eller før lodding.

Sjalusien er klar for lakkering. Dette ser veldig bra ut med de blotte øye, men når det blir blåst opp slik som dette, ser jeg godt at jeg har mye å gå på.

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2017 at 17:09
Hva er dette?


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2017 at 19:43
Prototype på scratchbygget markeringslys.
Består av en stump kulepennrefill, tynn plastplate, bit av en kontaktpinne, 0402 LED, 0,15mm lakkisolert tråd, superlim og mattsvart lakk.
Tror dette skal bli bra nok. Kommer til å endre monteringsrekkefølgen. Lime røret på plate, lime kontakbiten på plata og mot røret, pusse, pusse, pusse, bore hull til ledninger, lodde og motere LEDen og fylle med superlim.

 
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2017 at 20:11
Originalen (riktignok på et annet lokomotiv, men samme type lampe...).
     
 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2017 at 20:18
Kliss likt jo
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2017 at 22:34
Hei,

Hvis noen har en enkel målsatt tegning, kan jeg forsøke å printe ut på 3D-printer, og putte noen i en konvolutt. - kan nok spare noe arbeid, selvom denne nok også må pusses.
Trenger dette selv til noen Lilliput Tigerli - så gjør dette evt. med glede.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2017 at 06:45
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Hei,

Hvis noen har en enkel målsatt tegning, kan jeg forsøke å printe ut på 3D-printer, og putte noen i en konvolutt. - kan nok spare noe arbeid, selvom denne nok også må pusses.
Trenger dette selv til noen Lilliput Tigerli - så gjør dette evt. med glede.

Det hadde vært kult. Men det er veldig smått. Røret er 2,5mm med ca 0,5mm veggtykkelse. Plata bak 0,2-0,3mm. Jeg kan godt lage en kjapp håndskisse med mål i løpet av dagen. Ta en titt på bilder av SKD215 og på bildene til Helge.


Edited by steinel - 26 januar 2017 at 06:51
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2017 at 18:13
Noe sånt Embarrassed


Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2017 at 20:03
Versjon 0.1 :

3D : https://www.tinkercad.com/things/aoX04mwHS0X-lykt01

Hvis dimensjonene er ganske riktige, skal jeg forsøke å printe en, og så kan jeg prøve å legge
til flere detaljer senere - men printen blir som regel best hvis det ikke er for mange små detaljer

Edit :
Ser at boksen nederst er alt for høy - det skal jeg endre på neste versjon.  Skulle gjerne hatt noen mål på den

Edit :
Måtte bare prøve å printe ut - Kan kanskje bli bra etter en stund med fil ?
Tror nok den helst bør printes med en annen printer.



Edited by programmeringssporet - 26 januar 2017 at 22:40
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2017 at 21:04
Hvis dere kan ha liiiiiiiitegrann tålmodighet, så skal jeg se om jeg kan få tatt noen bilder og mål av slike lamper. Det er mulig at det ligger et par stykker i kjelleren i det huset hvor jeg tilbringer mesteparten av arbeidsdagen, men jeg er ikke sikker. Hvis det ligger noen der, så er det mulig at jeg kan fikse det i morra. Hvis det ikke er noen der, så må jeg til et sted et stykke unna, og dit tror jeg ikke at jeg rekker før i neste uke.
 
Det ville vært fint om dere kunne fått til å lage slike lamper i H0, særlig hvis det er mulig å få lys i dem. Siden disse lampene i utgangspunktet var standardisert, så ble de brukt på de aller fleste norske damplok som fikk elektrisk belysning, og på enkelte andre loktyper (bl.a. Skd 215). Jeg er derfor sikker på at det sitter nokså mange rundt omkring som kunne tenke seg å utstyre sine selvbyggings- eller ombyggingsprosjekter med slike.
 
Det var riktignok to hovedvarianter av denne lampetypen. Den jeg viste bilder av er den nyeste, hvor selve lampehuset med "reflektoren" er sylindrisk. Den eldste typen har et skålformet lampehus hvor rommet for signalskivene fremstår tydeligere. En del av disse hadde også messingring rundt lampeglasset.
De ytre hovedmålene på disse lampene var imidlertid praktisk talt like. Siden lampene var løse ble brukt om hverandre på lokene, dermed var det mange lok som hadde blanding av nye og gamle lamper.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2017 at 21:53
Så bra 😀 Da sitter jeg på sidelinjen og venter i spenning. Vi lager forresten ofte rapid prototyping til jobben med vanvittig nøyaktighet. Jeg kan sjekke pris hvis printeren din blir for grov, Programmeringssporet.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2017 at 23:12
Fant frem speilrefleksen :




Kanskje kan det bli bra nok med fil.  Men tror nok alternativ printerteknologi er løsningen ?
Kanskje printe ut en prototype og ta avstøpning ? , men det koster kanskje ikke så mye pr. stk hvis man f.eks. bestiller print av  100 ?

update :
Endret infill fra 100 prosent til 50 prosent, slik at printer bruker mindre plast.  Da ble det mye bedre. Bilder kommer.


Edited by programmeringssporet - 27 januar 2017 at 00:56
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2017 at 07:14
Hei. De må nok pulverprintes (eller hva det heter). Jeg sjekker litt i dag Smile
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2017 at 12:40
Hei.
Jeg har sendt en forespørsel til Nordic3D. Ingen anelse hva de tar for slike småbiter.
Ellers har jeg en kompis som designer mekanikk for oss som kan ta de med i en bestilling et eller annet sted i utlandet, kanskje det er shapeways, og da trodde han ikke det ble mange kronene.
Har fått tips om at Objet Veroclear er veldig standard materiale. (har noen deler her som er printet i det materialet) Da blir den helt klar og en ide kunne da være å ha hullet til LEDen bakfra slik at "glasset" automatisk ble med i delen. Det er lettere å fylle igjen et hull bak og lakke over med svart enn å prøve å får montert et glass.
Spennende Smile 

Edit 1:
1400,- + mva for 50 stk hos Nordic3D. Klar og svart er samme pris.
Sjekker litt videre.

Edit 2:
Kompisen min måtte ha fila for å sjekke pris. Da venter vi vel litt til evt Helge har tatt noen mål. Hvis det blir noe av dette, synes jeg vi skal gå for hull bakfra slik at vi får glasset på kjøpet. Vi kan bore hull til ledningene etterpå. Smile



Edited by steinel - 27 januar 2017 at 14:28
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2017 at 14:37
Melder meg herved som interresert kjøper hvis du skal produsere noen for salg
mvh Bjørn
mvh
Bjørn
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2017 at 15:37
De "moderne" lampetypen med hovedmål. Ut fra det jeg kan huske å ha sett av slike lamper er det ikke noen vesentlige produksjonsvariasjoner på denne typen.
De små variasjonene som jeg har observert er:
- lampeholderen kan være montert på skrå fra enten høyre eller venstre (det er to utsparinger i "reflektoren"),
- låseskruen som holder lokket med lampeglasset igjen kan være enten en kort skrue (med variasjoner i hodeform) eller en lang skrue med vinger som kan skrus med fingrene,
- den ytre nippelen for kabelgjennomføringen til lampeholderen varierer i størrelse,
- "reflektoren" er normalt hvitmalt, men kan også være sølvfarget.
Lyspæren er vanligvis en alminnelig matt 25-watts pære, det er med andre ord langt fra noen lyskaster.
De fleste av disse variasjonene vil jo ikke være synlige i 1:87.
Skal se om jeg etter hvert kan få lagt ut noen bilder av den eldre lampetypen også.
 
 
 
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.