MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skd 215.104
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skd 215.104

 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
Author
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2016 at 17:43
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Litt off topic dette her, men hvorfor er det slik at den ene bufferen er buet og den andre flat?
Under kjøring, særlig i skarpe kurver og på ujevnt spor, vil bufferskivenes senterpunkter forskyve seg relativt mye i forhold til hverandre. Slik forskyving øker ytterligere hvis to vogner med forskjellig lengde kobles sammen (eksempelvis en lang boggivogn og en kort toakslet vogn), og/eller hvis vognene er veldig forskjellig lastet. Regelverket sier at ved sammenkobling av vogner skal senteret på den ene vogns bufferskiver alltid dekkes av kanten på den annen vogns bufferskive, så det tillates faktisk en ulikhet tilsvarende radien på den minste bufferskiven (det kan være ganske stor forskjell på bufferskivenes størrelse).
To helt flate buffere mot hverandre ville blitt problematisk i kurver når bufferne trykkes mot hverandre og det samtidig oppstår en vinkel mellom bufferskivene, da ville bufferskivenes ytterkanter ligge an mot hverandre med stor belastning og fare for brudd.
Man skulle tro at det ville vært best om begge bufferne var buet, men da ville senterpunktet (som jo er det ytterste punktet) på hver buffer gli ut og "nedover" på bueflaten på den andre bufferen når de forskyves mot hverandre under kjøringen. I kurver øker dessuten trykket mot bufferne på innsiden i kurven. Det vil da bli veldig store brytningskrefter når bufferne skal gli mot senterpunktene igjen, fordi de da må "oppover" igjen på bueflaten og samtidig arbeide mot presset fra bufferfjærene.
Hvis derimot den ene bufferen er flat vil den motstående buede bufferen ha en plan flate å bevege seg mot. Den må dermed ikke overvinne noen "oppoverbakke" for å komme til senter igjen, samtidig som kontaktflaten mellom bufferne alltid vil være relativt liten og alltid så nær buffersenterne som mulig.
 
 


Edited by H. Lindholm - 26 desember 2016 at 17:59
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2016 at 18:45
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Litt off topic dette her, men hvorfor er det slik at den ene bufferen er buet og den andre flat?
Under kjøring, særlig i skarpe kurver og på ujevnt spor, vil bufferskivenes senterpunkter forskyve seg relativt mye i forhold til hverandre. Slik forskyving øker ytterligere hvis to vogner med forskjellig lengde kobles sammen (eksempelvis en lang boggivogn og en kort toakslet vogn), og/eller hvis vognene er veldig forskjellig lastet. Regelverket sier at ved sammenkobling av vogner skal senteret på den ene vogns bufferskiver alltid dekkes av kanten på den annen vogns bufferskive, så det tillates faktisk en ulikhet tilsvarende radien på den minste bufferskiven (det kan være ganske stor forskjell på bufferskivenes størrelse).
To helt flate buffere mot hverandre ville blitt problematisk i kurver når bufferne trykkes mot hverandre og det samtidig oppstår en vinkel mellom bufferskivene, da ville bufferskivenes ytterkanter ligge an mot hverandre med stor belastning og fare for brudd.
Man skulle tro at det ville vært best om begge bufferne var buet, men da ville senterpunktet (som jo er det ytterste punktet) på hver buffer gli ut og "nedover" på bueflaten på den andre bufferen når de forskyves mot hverandre under kjøringen. I kurver øker dessuten trykket mot bufferne på innsiden i kurven. Det vil da bli veldig store brytningskrefter når bufferne skal gli mot senterpunktene igjen, fordi de da må "oppover" igjen på bueflaten og samtidig arbeide mot presset fra bufferfjærene.
Hvis derimot den ene bufferen er flat vil den motstående buede bufferen ha en plan flate å bevege seg mot. Den må dermed ikke overvinne noen "oppoverbakke" for å komme til senter igjen, samtidig som kontaktflaten mellom bufferne alltid vil være relativt liten og alltid så nær buffersenterne som mulig.
 
 

Takker hjerteligst for grundig og utfyllende svar! Jeg hadde faktisk et par oppfølgingsspørsmål klare, men de fikk jeg ikke bruk for nå!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2016 at 20:53
Takk. Begge flate ville fungert dårlig. Men hvorfor den ene er flat? Ikke vet jeg.

Edit: Så ikke HL's flotte svar. Takk.

Her er understellet for det meste ferdig. Mangler bremseslanger og kobling i akterenden. I morgen skal jeg montere en dekoder og kjøre litt Smile




Edited by steinel - 26 desember 2016 at 20:55
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2016 at 22:42
Noen som vet hvilken traktor Mesna Kartongfabrikk kjøpte i 1956?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2016 at 23:35
Originally posted by steinel steinel wrote:

Noen som vet hvilken traktor Mesna Kartongfabrikk kjøpte i 1956?
 
Det kan godt være at noen her vet det, men generelt er det større sannsynlighet for å få svar på slike spørsmål hvis de stilles på NJK-forumet.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2016 at 19:35
Alle buffere, bremseslanger og koblinger er på plass. Koblingsmalen fra H0fine var helt gull. 
Så hektet jeg på en dekoder og har kjørt litt fram og tilbake på bygge/skrivebordet i dag. Det er noe ujevn friksjon, får sette opp en rundbane og la SKDen gå et pr timer. Kanskje det går seg til.

Nå starter arbeidet med å lage fotbrettet norsk, Tenker også å smalne inn motorkassa. Har kjøpt 70 grader loddetinn og så vidt testet å lodde hvitmatall. Det er rimelig kurant. 


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2016 at 08:46
Jo mer jeg ser på hvitmetalldelene, jo mer forekommer det meg at jeg bør lage et nytt tynt fotbrett i messing. Slik som på bildet tatt av Morten Haaland. Hvis jeg lodder små vinkeljern langs kanten, vil det begynne å ligne på originalen.

Edit: Det blir en pause i prosjektet mens jeg tenker på fotbrettet Shocked




Edited by steinel - 28 desember 2016 at 10:24
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2016 at 18:08
Heh, ble ikke lange tenkepausa gitt. 3-4 timer med fila i dag og fotbrettet ble 0,6mm tykt. Da ser det faktisk greit ut. Det var mye som måtte files, bla der fotbrettet ligger an mot understellet.

Fotbrettet har samtidig fått norsk fasong med innsving som egentlig er et påbygg for å få plass til bredere hytte.

Jeg har ombestemt meg og skal ikke smalne inn motorkassa. Jeg er redd jeg ikke får det pent og at proporsjonene blir litt rare. I stedet smalner jeg inn varmeapparatet med 1mm og verkrøykassa med 1,5mm.


Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2016 at 18:46
Det ser veldig bra ut.
Noe annet som er veldig synlig, men som ikke er korrekt på modellen, er radiatoråpningen i fronten av motorkassen. Nettingristen og den kraftige rammen rundt åpningen er ikke der nå. I stedet er det et innsenket flappesjalusi og ingen ytre ramme, bare boltehoder.
Jeg vet ikke om de norske traktorene noen gang har vært slik som byggesettet. Det eldste bildet jeg har sett av 215.104 er fra 1967, og da var den slik som den er i dag. Hvis de ble bygget om skjedde det i så fall før 1967.
 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2016 at 12:47
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Rammen rundt åpningen er ikke der nå. I stedet er det et innsenket flappesjalusi og ingen ytre ramme, bare boltehoder.

Eller som på første bilde i tråden, med en finerplate låst med 2 kiler for å holde tempen oppe på vinteren.

På 105 er det et hull under sjalusien, på 104 ser det ut som det er en liten kasse akkurat på samme sted. Lurer på hva det er?

Edit: Ser nå at det bare er et blankt lokk på 104 foran hullet. Hva som skjuler seg bak lokket kunne vært morsomt å vite.


Edited by steinel - 30 desember 2016 at 12:55
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2017 at 17:50
Originally posted by steinel steinel wrote:

Ser nå at det bare er et blankt lokk på 104 foran hullet. Hva som skjuler seg bak lokket kunne vært morsomt å vite.
Hakke peiling. Du får ta deg en tur til Kløftefoss og kikke inn i hullet... Wink
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2017 at 19:38
Sånn, da ble det et digert hull uten ramme til sjalusi foran radiatoren Smile

Har også begynt å montere håndtak på motordekslene. Disse håndtakene ser vi på tidlige bilder av 104, også etter fornorskningen, men de forsvant etterhvert. Mulig det ble satt hengsler på motordekslene for lettere tilgang. Hvitmetalldelene har markering der håndtakene skal være, så jeg har valgt å ta de med. Jeg synes heller ikke at det gjør noe med masse små detaljer. Det blir totalt 19 slike håndtak.

Jeg kjøpte 10 stk 0,3 mm bor. Det gikk med 4 stk til å få boret opp disse hullene. Når det går bra en stund, blir jeg litt ivrig og legger på for mye kraft. Embarrassed 0,3mm blir litt snaut til 0,3mm tråd, så jeg tenkte å bore opp til 0,4. Hadde ett 0,4 bor, men det spratt avgårde da jeg skulle ta det ut av esken med en pinsett. Umulig å finne igjen. Får kjøpe et lass av alle dimensjoner Shocked 

Jeg har bestilt håndtaksholdere til alle sikringhåndtakene fra togbutikken. Det går med 42 (tror jeg) slike holdere. Blir ikke arbeidslaus med et slik prosjekt. Men, god trening til enda vanskeligere oppgaver Smile  


Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2017 at 19:54
Originally posted by steinel steinel wrote:


Jeg kjøpte 10 stk 0,3 mm bor. Det gikk med 4 stk til å få boret opp disse hullene. Når det går bra en stund, blir jeg litt ivrig og legger på for mye kraft. Embarrassed 0,3mm blir litt snaut til 0,3mm tråd, så jeg tenkte å bore opp til 0,4. Hadde ett 0,4 bor, men det spratt avgårde da jeg skulle ta det ut av esken med en pinsett. Umulig å finne igjen. Får kjøpe et lass av alle dimensjoner


Et lite innspill om bor i tynne dimensjoner.
Jeg kjøper bor fra eBay beregnet på på printkort når det gjelder dimensjoner i intervallet 0,3 til 1,0mm
Kjøper alltid med 3mm eller 1/8" tange.

Her er en link til et utvalg 0.3mm:

0.3mm bor på eBay
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2017 at 22:08
Fikk loddet sammen hytta i kveld. Lærerikt Tongue


Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2017 at 09:15
Blir jo rett så flott, denne!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2017 at 10:15
Takk.
Jeg lærte et par ting da jeg loddet hytta.
Prøvde først å hekte sammen veggene med superlim. Det ble bare tull. Umulig å lodde etterpå. Sprayet også på litt aktivator. Det er noe skikkelig dritt som jeg ikke skal bruke mer. Lager en fet overflate og klin overalt.
Prøvde også å lodde messingdelene med vanlig loddetinn. Ikke lurt hvis du må justere senere etter bruk av 70 grader tinn. Da smelter det også når du varmer normaltinnet.
Så etter noen håpløse forsøk, plukket jeg hytta fra hverandre og begynte på nytt.

Børst eller puss alt for å få friske overflater.
Vask alle delene i feks blåsprit.
Tape sammen delen skikkelig nøyaktig med maskeringstape.
Bruk loddevann der det skal loddes (jeg kjøpte en flaske på Sidespor).
Sett loddebolten på 180 grader og lodd med 70 grader tinn (kjøpte på eBay).
Når delene er skikkelig varme, flyter loddetinnet vakkert i sammenføyningene. 

Så et spørsmål: Det er 3 lyskastere foran og bak på traktoren, noen som har peiling på hvor det går an å få tak i noe slik? Med eller uten lys. 



Edited by steinel - 03 januar 2017 at 12:18
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2017 at 21:50
Fotbrettet med stigtrinn, håndtak og strøsandkasser er klar for lakkering. Tenkte å beholde overflata og sidene av selve brettet ubehandlet. Tror det er ganske autentisk og helt sikkert bedre enn jeg ville klare å lakke/male selv.


Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2017 at 22:40
Originally posted by steinel steinel wrote:

Så et spørsmål: Det er 3 lyskastere foran og bak på traktoren, noen som har peiling på hvor det går an å få tak i noe slik? Med eller uten lys.
 
Hvis man skal være litt pirkete så er det egentlig bare 1 lyskaster, altså en lampe som  kan lyse opp sporet et stykke fremover (den øvre). Den ser vel nærmest ut som de lyktene som var på gamle lastebiler. Slike lamper har også vært/er på bl.a. Skd 220 (men det har *selvfølgelig* også vært noen varianter av disse...).
De to nedre lampene er signallamper ("markeringslys") av samme type som ble brukt på de aller fleste norske damplok. Disse har ikke noen egentlig reflektor, bare en buet, hvitmalt flate bak en alminnelig matt 25-watts lyspære, og gir følgelig svært lite lys fremover. De har fester for blikkskjermer med henholdsvis rødt eller grønt glass for å kunne vise forskjellige signaler. Disse skjermene oppbevares i et lite rom på baksiden av lampen, det er derfor de er avsluttet med et smalt, vannrett lite lokk på toppen. Disse signallampene står løse i spesielle holdere og er tilsluttet med stikkontakter, i motsetning til lyskasteren som er fastmontert.
NMJ jo slike signallamper på sine damplokmodeller. Kanskje de kan hjelpe?
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2017 at 22:57
Takk for utfyllende info 😀
Jeg har kjøpt 0402 leds og lurer litt på å lage lyskasterne og markeringslysene av et eller annet. Må tenke litt.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2017 at 18:13
Jeg kjøpte lykter til en italiensk skiftetraktor hos Roco. Disse borer jeg opp og legger inn 0402 smd led. 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2017 at 20:14
"Farer avgårde som en rakett"  eller noe slik, sto det i På Sporet for mange år siden i byggeartikkelen på SKD 215 fra ScanTrain. Stemmer ikke lenger det Smile I dag trenger den ikke denne annen girkasse, bare en dekoder som er riktig satt opp. Apropos riktig satt opp? Kommer tilbake til det i neste innlegg. I mellomtiden en snutt av 214.104 med ferdig understell og forbrett på laveste hastighet.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2017 at 20:34
Motorstyring.
Dette er ikke lett Tongue CV2 og CV 51 til 56 skal stilles riktig. Default settings på ESU dekoderen jeg har montert, passet overhode ikke til SKDen min. Den gikk veldig ujevnt. Jeg har lest og hørt at dette er enkelt å løse ved å sette CV 54 til 0 og trykke på F1. Da farer loket avgårde og dekoderen finner selv ut av settingene. Nei, det funker ikke. Har prøvd på SKDen og en Di3 og de ble bare verre. Det er en liste over hvordan CVene skal settes på forskjellige motorer, men jeg vet ikke hva slags motor det er i SKDen. Derfor tok jeg på måfå og dro i alle motorstyringsparameter, til sånn mellom 50 og 60. SKDen ble utrolig mye bedre, men det er en during i motoren. Altså helt sikkert ikke optimalt.

Jeg drev i flere år med droner med kameragimbal og der skulle parametrene på gimbalmotorstyringene sette på en bestemt måte etter et bestemt rituale. Er det noen som har et greit rituale for å sette motorstyringsparametrene på ESU-dekoderen?

Under er settingene som jeg satte på måfå.

 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2017 at 23:33
Slike "gammeldagse" motorer har jeg funnet ut er "best" med gamle dekodere. Pulsfrekvensen kan gjerne også være lav - og lavere enn du får stilt på en ESU.
Dessuten er det originale snekkedrevet for grovt mht. tanning. Med 12VDC farer denne traktoren av sted som en TGV!
Jeg byttet drev da jeg bygde min - men jeg har aldri brydd meg om å digitalisere den da den går for dårlig.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2017 at 07:27
Takk. Smile 

Nå har jeg valgt Fleischmann round motor fra "preset motor types" og satt ned regulation influence fra 255 til 80. Den går da helt nyyyyydelig selv med sine litt grove snekkedrev, kun overføring mellom akslene med støtstenger og med moderne decoder. Bra sakte også, som på videoen lenger oppe.

Ingen fusking eller antydning til å stoppe noe sted. Jeg er imponert over at den klarer å fra 4 store passasjevogner og en godsvogn uten at det er hefteringer. Med mer last begynner den å spinne.
 
Moro å få det til tross at det er sagt en del negativt om byggesettet.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2017 at 16:44
Nå har ikke jeg noen erfaring med dette "rakett"-byggesettet, men videoen din viser jo noe helt annet. Takk for at du deler fremdriften din, morsomt å følge med!Thumbs Up
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2017 at 15:03
Takk for det Svein. Veldig moro å følge med på sagbruket og gamle innlegg i tråden til Vigdis. Lekkert Smile

Slenger ut et blide av undersiden på SKDen. Heldigvis ikke meningen at alle skal kikke under her. Mye klin med lodding og maling. Nå har jeg aldri sett et bygget byggesett, så jeg vet egentlig ikke hvordan det skal se ut. Noe mikk må de bli i og med at hvitmetalldelene ikke var akkurat slik de skulle være til 215.104. Viktigste er vel at understellet fungerer 100% og at traktoren kjører som en drøm. Nå blir det en liten pause mens jeg venter på 0,4 bor fra Kina. Bestilte 100 stk 0,3 og 100 stk 0,4. Håper de er brukbare. Jeg har funnet fram igjen den gamle printbormaskinen min. Den funker 1000 ganger bedre enn en hånddrill.



Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2017 at 19:55
Mens jeg venter på 0,4mm bor til motorkassa, kan jeg jobbe med hytta. Nå blir det litt tanker om unødvendig loddesøl tidligere i prosjektet. Det er mye jobb å fjerne. Skulle kanskje brukt tusjmetoden?

Taket stikker ikke utenfor hytta slik som på originalen. Derfor har jeg limt på noen smale striper fra en 0,2mm plastfolie som utstikk. Håper det blir bra.

Nå mangler døra på andre siden og 3 håndtak. Etter det blir det lakking. Hytta skal være beige innvendig og grønn utvendig. Grått tak og grå vindusrammer.

Jeg har kjøpt maskeringstape i alle bredde, men jeg trenger tips om hvilken rekkefølge jeg skal lakke. 


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2017 at 20:19
Før jeg går videre må jeg komme med en innrømmelse. Da jeg så på dette leketoget på hytta i dag, skjønte jeg at jeg hadde ført alle bak lyset. Jeg har jo sagt at jeg er nybegynner på MJ-bygging. Dette beviser det motsatte. Jeg startet med MJ-bygging for over 50 år siden med å bygge dette togsettet på sløyden på folkeskolen Embarrassed


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2017 at 20:28
I dag har jeg pusset og grunnet hytta Sleepy Jeg veldig spent på om jeg får til dette. Synes svært vanskelig med håndtak, vindusomramning, tak osv.

Det jeg har gjort, er å børste godt med glassfiberpenn. Vasket i blåsprit. Grunnet med Tamiya metal primer. Sprayet med en passende farge, den som jeg skal ha innvendig i hytta. Biltema. 



 
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2017 at 21:13
Hei

Vær forsiktig med å blande spraylakk fra ulik produsenter. Kan gi effekter du ikke ønsker som krakkelering og koking. Hvis du nå skal lakkere neste farge med en boks fra en annen produsent enn Biltema så test på noe annet enn modellen din først.

Helge B.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.