MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skd 215.104
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skd 215.104

 Post Reply Post Reply Page  <1 345
Author
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2016 at 19:26
Fotplata i byggesettet er feil. I hvert fall i forhold til de 2 norske 104 og 105. Den skal smalne inn ganske mye like foran førerhytta. 2,1mm på hver side. Prøver å tenke ut en god løsning ved å kutte og lodde sammen igjen. Det blir ikke helt enkelt. Skal lage noen tegninger for å få risset opp nøyaktig der jeg i så fall må kutte. Jeg er veldig mottakelig for forslag.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2016 at 17:52
Bufferplatene i H0 som følger med, er sørgelig tynne, 0.125mm. Det skal vel tilsvare noe sånn som 1cm i 1:1. 


Jeg bestemte meg for å feite de opp litt med noen messingstenger jeg hadde liggende. Her synes så vidt resultatet på bufferplata bak.

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2016 at 17:39
Hei Kjell. Ja, jeg nevner det i første post at det er skala 00. 
Det følger med riktige norske deler til førerhytta med dette settet. De er etset i messing og har små vinduer med vinduspussere.
Ja, lavere utveksling vil sikkert være fint, loket går som en rakett som du sier Smile. Får se når jeg får montert dekoder, kanskje det går sakte nok da.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2016 at 17:34
På bildet over har jeg også prøvemontert støtstengene. Det er ingen annen overføring mellom akslene enn de. Nesten autentisk altså. Bortsett fra at det er den fremre akslingen som driver, ikke blindakselen som er helt bakerst på loket.

Så er det dags for masse prøvekjøring. Det er ikke montert noe dekoder enda, så jeg kjører med et nøyaktig justerbart laboratoriepower. Her kan jeg følge med på strømforbruket og ser om det er dårlig kontakt eller kortslutning hvis loket fusker eller stopper.

Siden dette er et DC-lok, har det 3 isolert hjul. Jeg får altså ikke uten videre strømopptak på mer enn 3 hjul og prøver ulike ordninger, 2 til høyre og 1 til venstre osv. Det viser seg at loket bare går 100% når jeg har alle ledende hjul på samme side og de ikke ruller ikke over hjertestykket på pensen.

Så derfor må jeg enten kjøpe 3 nye ikkeisolerte hjul eller kortslutte de 3 som er isolerte som jeg har. Jeg velger det siste siden det er en enkel sak å kortslutte de.

Her er et bilde som viser hvordan jeg gjorde det. I midten sees et hull boret midt i den isolerende ringen. Til høyre har jeg satt inn en skrue og til venstre er skruen kuttet og pusset ned. Nå går loket strålende over alt.

  
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2016 at 17:21
Jeg har for ca. 20 - 30 år siden bygget dette loket.
Etter det jeg husker, er loket 1/72 (skala OO) og ikke H0.
Loket har andre vinduer enn det norske og jeg husker jeg lette etter "noe" å støpe dem igjen med og så file opp. Valget falt på Belzona "flytende metall".
Loket har ganske høy utveksling og "farer av sted som en rakett", derfor byttet jeg snekke og tannhjul med et som hadde langt lavere stigning.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2016 at 17:20
Jeg nevnte at jeg skulle komme tilbake til den lille plata under som har en mutter loddet på seg. Her skal det egentlig monteres en anordning med fjærer som ligger mot innsiden av hjulene og plukker spenning fra hver av skinnestrengene. Nå vet vel snart alle at jeg sverger til 3-skinnedrift og denne plata passet 100% til montering av en slepesko. Riktig plassering og riktig høyde. Jeg har en 0,1mm plastplate mellom messingen og slepeskoen. Strømopptaket fra skinnestrengene skjer gjennom aksellagrene.  


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2016 at 17:04
Girkassa er også bare en messingplate som bukkes. Motoren skrues fast til denne og slakken mellom drevene justeres med papirshims. Jeg syntes det ble for trangt å ha motoren nede i ramma, så jeg har tiltet den oppover og inn i motorkassa. Der er det masse plass.

Vi ser også de 3 akslene for bremseskoene som er loddet og går tvers gjennom ramma.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2016 at 16:56
Selve ramma består av en messingplate. Antar at det er ganske standard. Sidene bukkes ned og avstandsplatene bukkes deretter mellom sidene og loddes. Det skal loddes inn 6 lager til hjulakslene og 2 lager til blindakselen. De 2 lagrene til blindakselen er litt annerledes. Det var litt jobb å få lagrene nøyaktig linet opp. De måtte også files opp lite grann.

Delene passer veldig bra sammen. Hjul, lager og akslinger virker å være av høy kvalitet.

 
Det fulgte med 2 sett bufferplater, et i hvitmetall for 00 og et etset sett for H0 i tynn messing. Det står ikke noe om hva og hvordan de skal monteres, men jeg valgte messingplatene. Kommer litt tilbake til de senere.  

Nesten midt under er det loddet fast en plate i et spor med mutte på. Kommer tilbake til den senere også.


Edited by steinel - 14 november 2016 at 16:58
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2016 at 16:08


Hei.
Jeg kjøpe for litt siden et gammelt byggesett av Skd 215 skiftetraktor på en auksjon på Facebook. Denne traktoren (104) gikk på Mesna Kartongfabrikk på Lillehammer, mens broren (105) sto der som delelok.

Det er litt på siden av prosjektet mitt Lillehammer stasjon anno 1960 ettersom denne traktoren gikk her på begynnelsen av 70-tallet. Men jeg har hørt en del historier og lest litt og vet at mange vil nikke gjenkjennende, så hvorfor ikke kanskje lage et lite diarama med riktige vogner og med bilde av kartongfabrikken i bakgrunnen. Vi får se.

Jeg har i hvert fall startet byggingen og tenkte å dele litt av arbeidet her. Det kommer nok som vanlig mange spørsmål. Ha tålmodighet, dette prosjektet vil også ta lang tid.



Traktoren er i skala 00, så den er litt stor, men det får gå.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 345

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.