MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skd 215.104
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skd 215.104

 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
Author
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2017 at 16:28
Har litt trua på dette. LEDen er montert. Loddet til gods og en ledning. Ledningen er 0.15mm. Skulle være ca skalariktig. Lykta er fylt med superlim både for isolasjon, fiksering og glass.




Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2017 at 19:08
Prosjekt kulepennrefill, liming og dill fungerte ikke og 3D-print prosjektet er ikke helt i havn. Så jeg måtte bare prøve å lodde en lykt i messing. Den har riktige mål, men er veldig fri for detaljer. De ville kanskje ikke synes allikevel Unhappy Laget av 2,5mm rør, 0,45mm plate og en 0,6x0,6mm kontaktpinne. Bare å bore hull til ledningen med 0402 LED, fylle med lim og male.


Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2017 at 02:14
Steinel,

Kanskje du kan sjekke prisen på den stl filen jeg har linket til på tinkercad.com lenger oppe.  Den har tre lamper, basert på din skisse - tror ikke volumet på endelig versjon blir veldig forskjellig.

Tror kanske det beste festet er å lodde en piantråd til den ene polen på LED'en, og en tynn lakkisolert kobberledning på den andre.  Deretter lime fast LED'en og bøye til pianotråden ?

Alternativt kanskje støpe hele lykten i metall ?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2017 at 23:02
Ja, som skrevet ble det satt en (blikk)skive med rødt eller grønt glass foran lampen. Den viste er grønn (selv om glasset ser nærmest blått ut), så skulle det også være en med rødt glass, men de manglet i de lampene jeg hadde tilgjengelig.
Det fargede glasset er ordentlig, gammeldags glass. I damploktiden var det ikke noe sånt som "farget film" e.l. 
Ekstratogsignallampene - hvis loket var utstyrt med slike - var en ekstra, 3die lampe i hver ende. Det v ar bare disse som hadde utplassert både skive med grønt og med rødt glass (det er plass til to skiver i rommet for slike). I de vanlige signallampene var det bare en rød skive.
Det var ikke alle skinnetraktorer som hadde fastmonterte ekstratogsignallamper, Skd 215 hadde ikke slike. Hvis det unntaksvis var behov for det måtte det da sette på ekstra lampe, men det var nok svært sjelden.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2017 at 20:34
Bra jobba, Helge. Lurer på hvordan man fikk rødt lys, var det en skive med farget film tilsvarende den blå?

Programmeringssporet, kanskje du skulle legge på 1mm rundt for holderen, kanskje 1,5mm nedover. Det kan være fint å ha godt med materiale å bore i til en 0,4 eller 0,5 mm tråd fra "holderen" og inn på loket.


Edited by steinel - 29 januar 2017 at 20:35
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2017 at 23:42
Når lokomotiv går alene eller som hjelpelokomotiv bakerst i tog skal det vises "Baklamper" (to lamper som viser rødt lys bakover).
Inntil 1970 fantes også "Ekstratogsignaler", som ble brukt for å varsle linjepersonalet om kjøring av ekstratog som de ikke var blitt underrettet om på annen måte. Til dette ble det om dagen brukt spesielle signalskiver bak på siste vogn (eller lokomotiv, hvis dette gikk bakerst) på det siste toget som gikk over strekningen før det aktuelle ekstratoget. I mørke ble det brukt signallampe med rødt eller grønt lys i tillegg til de ordinære sluttsignalene på toget.
 
På denne typen signallamper ble det da satt en skive med rødt eller grønt glass foran lampen. Disse skivene var av messingblikk, senere av malt jernblikk, med innsatt glass. De ble oppbevart i det flate rommet på baksiden av signallampene, derfor det smale lokket på toppen.
Det grønne glasset ser nærmest blått ut, men sammen med det gulaktige lyset fra glødelamper blir resultatet grønt.
 
 
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2017 at 23:24
Som tidligere nevnt fantes det to hovedtyper av slike signallamper. Hvis man (igjen)  skal være veeeldig pirkete, så hadde 215.104 den eldste typen foran og den nyeste typen bak. I hvert fall hadde den det fra ca 1970 og inntil lampene ble tatt av i forbindelse med oppussing. Siden lampene er løse og fritt ombyttbare kan de jo ha vært en annen kombinasjon tidligere, og det kan bil det senere igjen.
 
Her er bilder av den eldste varianten av denne lampetypen. Det må jo presiseres at det i tidligere tider fantes noen andre lampevarianter, men få eksemplarer av disse var i bruk til slutten av 60-tallet.
 
Nedenstående lampetype fantes med noen mindre variasjoner. De fantes med topphengslet eller sidehengslet lampeglass, festeklørne for signalglassene kunne variere, og noen lamper hadde messingring rundt lampeglasset.
Selve lampehuset er skålformet, slik at oppbevaringsrommet for signalglassene står mer fritt, og dette følger heller ikke ytterdiameteren på lampehuset. Selv om det er noen avvik er målene i all hovedsak de samme som på den nyere varianten.
Det er gjort plass for med forsenking i "reflektoren" og festepunkt for pæreholder bare på den ene siden. Jeg kan ikke huske om disse lampene også finnes i speilvendt utgave.
 
 
 
 
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2017 at 22:41

Nei, det er ikke egentlig sesongen for å måle sånt nå. Det er mulig, men det er lit jobb og det er kaldt. Dessuten varierer holdernes utvendige mål i en del tilfeller, og brakettene kan være nokså forskjellige etter hvor de skal sitte. Lampene hadde jeg i kjelleren, så de var lett tilgjengelige (og det synes vel at de bare har ligget på lager, de trenger en oppussing før de eventuelt skal brukes...).

Selve den firkantede holderen som lampen står nedi er vanligvis laget av ca 3 mm tykk stålplate, noen ganger tynnere, noen ganger tykkere, og noen kan være støpt. Hvis du legger på ca 5-6 mm på tykkelsen på lampesokkelen er du innafor. Det blir uansett marginalt i H0.
Lampesokkelen er 115 mm høy, så høyden på selve holderen vil jeg anslå til ca 90-100 mm.
Lampesokkelen og holderen er koniske, både for at lampene alltid skal stå støtt i holderne (hvilket de allikevel ikke alltid gjør...), og for at de alltid skal passe selv om målene på sokkel og holder kan variere noe.
De to bildene av samme lampe på lok 236 er tatt henholdsvis i 2006 (forfra) og 1980 (bakfra). Når man ser nøyere etter ser man at den er byttet ut en eller annen gang, for lampene har pæreholderen satt inn på motsatte sider og lampen på 2006-bildet står dypere i holderen enn i 1980. Dette vil vel neppe bli synlig i H0.
Brakettene er som det sees forskjellige på 215.104 og på 236. De er tilpasset plasseringen på de enkelte lokene.
På bildet av fronten på 215.104 sees også stikkontakten for tilkobling av lampen, rett bak lampeholderen. På noen lok var det imidlertid ikke stikkontakt, men fast tilkobling i en koblingsboks.
 
 
  
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2017 at 19:24
Veldig bra - da er skissen omtrent riktig. 
Det hadde også vært interressant å ha målene på holderen, og gjerne målene når lykt er plassert i holder, men det er vel ikke sesongen for å måle det nå ?

110 87 1,264367816
70 87 0,804597701
50 87 0,574712644
380 87 4,367816092
265 87 3,045977011
190 87 2,183908046
220 87 2,528735632
70 87 0,804597701
50 87 0,574712644



























Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2017 at 15:37
De "moderne" lampetypen med hovedmål. Ut fra det jeg kan huske å ha sett av slike lamper er det ikke noen vesentlige produksjonsvariasjoner på denne typen.
De små variasjonene som jeg har observert er:
- lampeholderen kan være montert på skrå fra enten høyre eller venstre (det er to utsparinger i "reflektoren"),
- låseskruen som holder lokket med lampeglasset igjen kan være enten en kort skrue (med variasjoner i hodeform) eller en lang skrue med vinger som kan skrus med fingrene,
- den ytre nippelen for kabelgjennomføringen til lampeholderen varierer i størrelse,
- "reflektoren" er normalt hvitmalt, men kan også være sølvfarget.
Lyspæren er vanligvis en alminnelig matt 25-watts pære, det er med andre ord langt fra noen lyskaster.
De fleste av disse variasjonene vil jo ikke være synlige i 1:87.
Skal se om jeg etter hvert kan få lagt ut noen bilder av den eldre lampetypen også.
 
 
 
 
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2017 at 14:37
Melder meg herved som interresert kjøper hvis du skal produsere noen for salg
mvh Bjørn
mvh
Bjørn
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2017 at 12:40
Hei.
Jeg har sendt en forespørsel til Nordic3D. Ingen anelse hva de tar for slike småbiter.
Ellers har jeg en kompis som designer mekanikk for oss som kan ta de med i en bestilling et eller annet sted i utlandet, kanskje det er shapeways, og da trodde han ikke det ble mange kronene.
Har fått tips om at Objet Veroclear er veldig standard materiale. (har noen deler her som er printet i det materialet) Da blir den helt klar og en ide kunne da være å ha hullet til LEDen bakfra slik at "glasset" automatisk ble med i delen. Det er lettere å fylle igjen et hull bak og lakke over med svart enn å prøve å får montert et glass.
Spennende Smile 

Edit 1:
1400,- + mva for 50 stk hos Nordic3D. Klar og svart er samme pris.
Sjekker litt videre.

Edit 2:
Kompisen min måtte ha fila for å sjekke pris. Da venter vi vel litt til evt Helge har tatt noen mål. Hvis det blir noe av dette, synes jeg vi skal gå for hull bakfra slik at vi får glasset på kjøpet. Vi kan bore hull til ledningene etterpå. Smile



Edited by steinel - 27 januar 2017 at 14:28
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2017 at 07:14
Hei. De må nok pulverprintes (eller hva det heter). Jeg sjekker litt i dag Smile
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2017 at 23:12
Fant frem speilrefleksen :




Kanskje kan det bli bra nok med fil.  Men tror nok alternativ printerteknologi er løsningen ?
Kanskje printe ut en prototype og ta avstøpning ? , men det koster kanskje ikke så mye pr. stk hvis man f.eks. bestiller print av  100 ?

update :
Endret infill fra 100 prosent til 50 prosent, slik at printer bruker mindre plast.  Da ble det mye bedre. Bilder kommer.


Edited by programmeringssporet - 27 januar 2017 at 00:56
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2017 at 21:53
Så bra 😀 Da sitter jeg på sidelinjen og venter i spenning. Vi lager forresten ofte rapid prototyping til jobben med vanvittig nøyaktighet. Jeg kan sjekke pris hvis printeren din blir for grov, Programmeringssporet.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2017 at 21:04
Hvis dere kan ha liiiiiiiitegrann tålmodighet, så skal jeg se om jeg kan få tatt noen bilder og mål av slike lamper. Det er mulig at det ligger et par stykker i kjelleren i det huset hvor jeg tilbringer mesteparten av arbeidsdagen, men jeg er ikke sikker. Hvis det ligger noen der, så er det mulig at jeg kan fikse det i morra. Hvis det ikke er noen der, så må jeg til et sted et stykke unna, og dit tror jeg ikke at jeg rekker før i neste uke.
 
Det ville vært fint om dere kunne fått til å lage slike lamper i H0, særlig hvis det er mulig å få lys i dem. Siden disse lampene i utgangspunktet var standardisert, så ble de brukt på de aller fleste norske damplok som fikk elektrisk belysning, og på enkelte andre loktyper (bl.a. Skd 215). Jeg er derfor sikker på at det sitter nokså mange rundt omkring som kunne tenke seg å utstyre sine selvbyggings- eller ombyggingsprosjekter med slike.
 
Det var riktignok to hovedvarianter av denne lampetypen. Den jeg viste bilder av er den nyeste, hvor selve lampehuset med "reflektoren" er sylindrisk. Den eldste typen har et skålformet lampehus hvor rommet for signalskivene fremstår tydeligere. En del av disse hadde også messingring rundt lampeglasset.
De ytre hovedmålene på disse lampene var imidlertid praktisk talt like. Siden lampene var løse ble brukt om hverandre på lokene, dermed var det mange lok som hadde blanding av nye og gamle lamper.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2017 at 20:03
Versjon 0.1 :

3D : https://www.tinkercad.com/things/aoX04mwHS0X-lykt01

Hvis dimensjonene er ganske riktige, skal jeg forsøke å printe en, og så kan jeg prøve å legge
til flere detaljer senere - men printen blir som regel best hvis det ikke er for mange små detaljer

Edit :
Ser at boksen nederst er alt for høy - det skal jeg endre på neste versjon.  Skulle gjerne hatt noen mål på den

Edit :
Måtte bare prøve å printe ut - Kan kanskje bli bra etter en stund med fil ?
Tror nok den helst bør printes med en annen printer.



Edited by programmeringssporet - 26 januar 2017 at 22:40
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2017 at 18:13
Noe sånt Embarrassed


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2017 at 06:45
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Hei,

Hvis noen har en enkel målsatt tegning, kan jeg forsøke å printe ut på 3D-printer, og putte noen i en konvolutt. - kan nok spare noe arbeid, selvom denne nok også må pusses.
Trenger dette selv til noen Lilliput Tigerli - så gjør dette evt. med glede.

Det hadde vært kult. Men det er veldig smått. Røret er 2,5mm med ca 0,5mm veggtykkelse. Plata bak 0,2-0,3mm. Jeg kan godt lage en kjapp håndskisse med mål i løpet av dagen. Ta en titt på bilder av SKD215 og på bildene til Helge.


Edited by steinel - 26 januar 2017 at 06:51
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2017 at 22:34
Hei,

Hvis noen har en enkel målsatt tegning, kan jeg forsøke å printe ut på 3D-printer, og putte noen i en konvolutt. - kan nok spare noe arbeid, selvom denne nok også må pusses.
Trenger dette selv til noen Lilliput Tigerli - så gjør dette evt. med glede.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2017 at 20:18
Kliss likt jo
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2017 at 20:11
Originalen (riktignok på et annet lokomotiv, men samme type lampe...).
     
 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2017 at 19:43
Prototype på scratchbygget markeringslys.
Består av en stump kulepennrefill, tynn plastplate, bit av en kontaktpinne, 0402 LED, 0,15mm lakkisolert tråd, superlim og mattsvart lakk.
Tror dette skal bli bra nok. Kommer til å endre monteringsrekkefølgen. Lime røret på plate, lime kontakbiten på plata og mot røret, pusse, pusse, pusse, bore hull til ledninger, lodde og motere LEDen og fylle med superlim.

 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2017 at 17:09
Hva er dette?


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2017 at 18:59
Her produseres 10 spjeld. Jeg har funnet ut at det er lurt å feste ting på maskeringstape når det skal limes eller loddes. Da kan delene plasseres etter beste evne før påføring av lim eller før lodding.

Sjalusien er klar for lakkering. Dette ser veldig bra ut med de blotte øye, men når det blir blåst opp slik som dette, ser jeg godt at jeg har mye å gå på.

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2017 at 09:54
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:


Ta en tur og kikk på 1:1-utgaven, så finner du nok flere ekstraoppgaver.....


Kommer på besøk i sommer 😎
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2017 at 23:21
Ta en tur og kikk på 1:1-utgaven, så finner du nok flere ekstraoppgaver.....
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2017 at 18:30
Dagens jobb. Ramme til sjalusi foran radiatoren. Ca 13x13mm. 0,3mm messingtråd. Kanskje jeg får på plass de 10 små platene som skal utgjøre selve spjeldene i morgen.

Takk Helge for å ha påførte meg 30 ekstra arbeidstimer på prosjektet, hehe Wink


 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2017 at 08:03
Der var alle håndtakene på motordekslene på plass.




Edited by steinel - 20 januar 2017 at 08:34
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2017 at 19:14
Se der ja Smile Får laget et slags lokk.

I går kom det 200 bor i posten fra Kina. 0,3 og 0,4mm. Nå har jeg boret opp hullene til de 19 håndtakene til 0,4mm. Borene synes å ha helt OK kvalitet og med tipset jeg fikk om å bruke olje, går boringen lett som bare det.




Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.