MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kjøre-egenskaper hos lok
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kjøre-egenskaper hos lok

 Post Reply Post Reply
Author
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kjøre-egenskaper hos lok
    Posted: 09 november 2005 at 19:18

Jeg lurer på om noen av dere har erfaringer med kjøre-egenskaper til småserieproduksjoner/håndlagde modeller av norske lok? Jeg tenker da på modeller fra NMJ, Brimalm, Agder modellteknikk(?), med flere.

Det jeg da tenker på, er hvorvidt de holder seg på skinnene, strømopptak, trekk-kraft, hastighet ol.

Med andre ord, er de laget for å være hyllemodeller, eller er de laget for å kjøre med?

SOHo
Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2005 at 19:29
Dette er et tema for laaange diskusjoner.
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2005 at 20:16

Hei

Men ganske interessant!

Hilsen

Dan

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2005 at 20:35
Ja, så spørs det da: vil de som har investert skjorta på en øyensten komme med en saklig framstilling av dette
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2005 at 20:42
Vi har et NMJ to-seksjoners El 12 - med sårbare løpehjul - på banen på Ofoten Museum. Det skal ha (og får) hyggelig kurveradius. I sommermånedene stoppes og startes det av publikum dagen lang, i vintersesongen noe sjeldnere. Først hvis dritt og lort har fått fylle opp begynner det å lugge. Har ruslet og gått slik i det må vel være fem-seks år nå. Alt annet enn en hyllemodell.

Terje S
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2005 at 10:26

Hei !

Ja, det er vel så at de dyre, men akk så forseggjorte modellene, er litt for forbildetro, og går derfor fint på et stort anlegg med kurveradier tett opp til forbildet.

Men så fort du tar samme lok" og setter det på et mindre hjemmeanlegg, med krappe kurver så oppfører det seg ikke så fint lenger.

Utfordringen må være å få supermodeller til å gå like supert  overalt!

 

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2005 at 17:11
Hei

I tillegg til praktiske erfaringer kunne det også være nyttig å vite hvor mye man må legge til i ombyggingskostnader i tillegg til kjøpet av supermodellen før den virker på hjemmeanlegget.
Da tenker jeg både på egne arbeidstimer som modellen må gjennomgå av ombygging og modifisering, og på eventuelle direkte kroner som leverandøren tar for å gjøre modellen kjørbar på eget anlegg.

Det har bl.a. tidligere vært diskutert hvordan Brimalms modell av 24B har måtte gjennomgå tilpassinger for at løpeboggien ikke skulle spore av i hver eneste sporveksel eller kurve med litt "feil" overhøyde.

Bra du tar opp spørsmålet Sven Ole. Det dukker alltid opp når nye modeller står på innkjøpslista.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2005 at 23:54
NMJ sin BM86 og 91 har relativt skuffende kjøreegenskaper og noen av Gereide sine motorvognsmodeller jeg har sett har oppført seg ueksemplarisk - selv på store anlegg med over 1 meter minsteradius. Men ingen av disse er vel kanskje i vanlig salg.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2005 at 21:50

Min erfaring er at kjøreegenskapene til småseriemodeller varierer ganske mye mellom produksjonseksemplar og hvilken modell det gjelder. Det vil derfor ikke være mulig å komme med helt generelle betraktninger om at det ene er bra, mens det andre er dårlig.

Allikevel går det an å komme med noen betraktninger rundt dette med kjøreegenskaper for de respektive fabrikat som innleder ønsket, basert på egne erfaringer:

NMJ´s egne modeller har vært i markedet i ca. 20 år. Her har jeg erfart at det er forskjell på gangegenskapene til de ulike modellene, spesielt for El 8 der det ikke er like enkelt å få løpeakselen til å følge med i alle kurver. Ellers er gangegenskapene på NMJ´s modeller generelt blitt bedre med årene og ganske gode på de siste års modeller (fra El 11/17 og videre). - Selvfølgelig "arver" også modellen noen av problemene og fordelene som forbildet også hadde mht. gangegenskaper. Modellene til NMJ er oftest utstyrt med Cannon-motorer. Jeg mener at det kun er BM86/91 som har Faulhaber. Begge motorer er kvalitetsprodukter, men startspenningen på Cannon er oftest litt høyere. - Man kunne gjerne skrevet en "liten avhandling" om hver enkelt hovedmodell, men det kan kanskje være tema for noen som føler seg utfordret til det i MJ-bladet?

Brimalm har jeg 7-8 modeller av og her har jeg mange ganger satt spørsmål om gangegenskapene tilfredstiller forventningene - i og med produsenten selv ønsker å fremheve dem. Mine første Brimalm-modeller som SJ A og B har jeg ennå ikke funnet en slak nok "standardkurve" som gjør at modellen kjører sikkert - uten avsporing. - Selv ikke Roco-Line sin slakeste kurve er god nok. Hovedproblemet synes å være løpeaksler/boggi. Her synes det som om Brimalm forsøker å holde dimensjoner mest mulig i proposjoner til forbildet, mens en god "kjøremodell" enten krever et avansert hjuloppheng eller "bredt skulderparti" over sylinderene? Type 24 fra Brimalm har foruten en "problematisk løpeaksling" kun strømopptak på tender og blir fort stående ved saktekjøring i veksler.

Agder Modellteknikk har stor variasjon mellom eksemplarer. Noen går bra og andre krever justering. BM69 krever også ganske slake kurver, noe man ikke skulle tro om man ser på den relativt store avstand som er mellom vognene? - Ikke regn med å kunne kjøre settet rundt 36 cm. radius, selv om vognkoblingene skulle kunne tillate dette. Agder bruker Faulhaber.

Gereide sine motorvognmodeller er basert på Märklin/Trix motor og understell og har derfor mest tilsvarende kjøreegenskaper. Lok som El 16 og 17 hadde understell fra Roco og tilsvarende kjøreegenskaper.

Rettet et par skrivefeil. KH



Edited by Kjell H.
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2005 at 01:12

Så du mener at det ikke er mulig å kjøre BM69-modellene i 36 cm-kurver? Det virker jo nesten litt rart all den tid Viggo har delfinansiert prosjektet og vel hatt som et av sine hovedkrav at de skulle kunne kjøre i slike Marklin-kurver. Ellers er det vel ingen mening i å ha en "uendelighet" av avstand mellom motorvogndelene slik man har sett det på de som står utstilt i butikken hos ham?

Hva mener du evt. er minste radius som disse BM69-settene fungerer tilfredsstillende i?

 

 

 

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2005 at 07:15

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Min erfaring er at kjøreegenskapene til småseriemodeller varierer ganske mye mellom produksjonseksemplar og hvilken modell det gjelder. Det vil derfor ikke være mulig å komme med helt generelle betraktninger om at det ene er bra, mens det andre er dårlig.

Ganske så sikkert.  Jeg er ikke eier av verken Brimalm-modeller eller NMJ Superline, men jeg har en Topline-modell, NMJ El10.

Utseeendemessig er den grei nok, men den manglet detaljer som sikkerhetshåndtak under bufferne og koblingskrok.
Motorens mildt sagt elendige egenskaper gjorde modellen i utgangspunktet mest egnet som vitrinemodell.  Men, siden jeg kjøper lok for å kunne bruke dem har jeg nå byttet motoren ut med et Faulhaber-kit fra SB Modellbau.  Strømopptaket var neste skuffelse.  Modellen tar riktignok opp strøm fra alle seks hjulene, men slepekontaktene er verken plassert mot flensen eller hjulets bakside. De sleper mot hjulbanen og er dermed velegnet som mottaker for all skitt hjulene får.  Ikke særlig gjennomtenkt dersom modellen er tenkt til noe annet enn et liv i et vitrineskap.
Hjulene er NEM, og loket holder seg bra på sporet. 

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2005 at 16:13

Det vil kanskje ikke være en komplett umulighet å få BM69 gjennom 36cm-kurver. Jeg kjenner ikke AC-settene til Amundsen, men mine DC-utgaver har lave flenser - noen mellomting mellom RP25 og NEM og da er det ikke mye å styre en boggi som også har slepesko med? På motorvognen er det drift på alle 4 hjul med kardanger og temmelig lange drivaksler - må vite. Det gjør at all bevegelse må fanges opp av drivknuten som sitter i boggien. Med en så lang modell som BM69 vil vinkelen på dette drivleddet bli betydelig i krappe kurver!

Det er lett å jamnføre med BM67 og86/91 til NMJ som har et tilsvarende opplegg. - Går disse modeller bra i slike krappe kurver?

Back to Top
et View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote et Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2005 at 15:16

På Bergensmessen kjørte Bm 69 settet på Nils Gullhav sitt Marklin-annlegg med svært knappe svingradier og c-skinner kontinuerlig i to dager uten noen problermer.

 

 

 

Vennlig hilsen Erik Thorsen.

 

Vennlig hilsen
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2005 at 17:52

Hei Erik!

 Jeg vet ikke hva som er "svært knappe svingradier" for deg i centimenter?

Jeg har kjørt mine likestrømssett på Piko-A-Gleis med 42 cm. radius og dette gikk forsåvidt greit men føltes for meg å være på grensen av hva settet kunne klare? - Men modellen fortjener da virkelig ikke slike "leketøysradier"?

Det er i hvert fall hyggelig å høre at BM69 går bra i krappe kurver!!!

Den danner da et unntak mht. hva man er vant med hos småseriemodeller!

(Og så var det å få trykket på tangentene i rett rekkefølge da!)



Edited by Kjell H.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2005 at 19:28
Viggo ba om at BM69 fikk et større mellomrom i mellom vognene i settet for å klare mindre radiuser. For å klare det kan man ikke kjøre med kortbobling på settet, når det er små rariuser.

Edited by Wickerman
A matter of life and death
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2005 at 20:00
Innlegg slettet.

Edited by KjellAn
Back to Top
et View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote et Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2005 at 08:45

Kanskje Nils Gullhav kan opplyse om radien på kurvene kanskje?

 

Vennlig hilsen Erik

Vennlig hilsen
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2005 at 13:30

Minste C- skinneradie. 360mm

Hilsen Nils

 

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.